Ät Resistent Stärkelse på RÄTT sätt!

red-kidney-beans-on-a-wooden-table

Det är många som kombinerar keto/LCHF med att äta resistent stärkelse för magbakteriernas skull, och det tror jag är superbra!

Det kan boosta viktminskningen, ketonerna och sänka blodsockret hos pre-diabetiker. Jag har skrivit massor om RS här på bloggen, så sök bara om du vill läsa mer. Det här inlägget handlar om hur man kan äta RS på rätt sätt.

Många äter kallt potatismjöl utrört i vatten, och de kan ge problem om det blir för mycket. Det kan räcka med ett par matskedar för att magen ska bli svullen och gasig. Det är ett tecken på att det inte finns tillräckligt med bakterier för den mängden RS.

RS måste man vänja sig vid långsamt. Att inte RS varje dag är inte nödvändigt om man inte har en grym tarmflora som kan hantera det. Jag inter RS en gång i veckan iform av 1dl kokta kidneybönor, och de räcker för mig. Vill jag ha mer så sprider jag ut 1-2 dl kokta till veckans mål. Mer än så behöver inte jag.

KIDNEYBÖNOR OCH POTATIS ÄR SNÄLLARE

Ett annan klockren grej är att äta EN, kokt, KALL potatis 1-2 gånger i veckan. Det ökar mängden tillgängligt tryptofan också, och kan verkligen verka humörhöjande. Det är bättre och effektivare än potatismjöl.

Utöver kidneybönor och potatis är banan och morot toppen. 1/2 banan till exempel i en ketopannkaka, eller kalla, råa, rivna morötter. Det gör också susen för tarmfloran, utan att orsaka obehag, gaser och svullnad!

Hur mycket RS får du i dig i veckan?

 

Mitt tänk kring kostscheman

kylskap

Sååå då går vi in i vecka 3 av kostscheman och jag får säga att efter det första initiala avhoppet (på grund av fettskräck) är det rätt många som hänger i. Kul att se att jag lyckas göra bättre kostscheman vecka efter vecka. Vecka 5 kommer kanske bli det ultimata guld-stjärnekostschemat, vem vet 😉

HÄR ÄR MITT TÄNK I 6 KORTA PUNKTER

  • Gör 90% rätt
  • Ät så rent som möjligt
  • Ät BARA vid hunger
  • Ät ALDRIG vid mättnad eller sug
  • Rör på kroppen och SVETTAS dagligen
  • Om sug; damage control! 1-2 ketobollar eller fettbomber är ok

dsc_0463-3En del undrar över mejerier som förekommer lite här och var, och ja – det är svårt. Jag gör ju kostscheman till en bok för amerikaner, och jag pratade lite med Jimmy Moore om det här och han sa att svenskar inte förstår dom. Han sa att jämfört med dom så är svenskar galet strikta, och att de liksom ligger i deras kultur att götta till grejer lite extra. Lite kokosmjöl här, lite mandelmjöl där, lite creme cheese och så vidare… det är inte optimalt, men det går att ketoadaptera och viktminska ändå. Jag vill liksom ge alternativ, så att de inte känns som ett straff.

Jag gillar rödvin, choklad, lösgodis, chips, singoallakex, tårta och om jag aldrig någonsin skulle få dom grejerna skulle de kännas lite hårt. Jag tror människor behöver kryckor, eh kan man säga så på svenska? Man behöver liksom hitta en livsstil som funkar där man både når sina mål och är maximalt glad samtidigt!

Jag blir till exempel jättepeppad att träna stenhårt om jag får käka en svingod keto-pannkaka på helgen med vispad grädde och bär, eller om jag får en god glutenfri burgare och ett glas rödvin! Gud liksom, det är ju världens belöning! Jag tror på att lägga in sånna små treats, om du förstår hur jag menar.

Men vad tycker du, ska man vara benhårt – NO CAFFEIN, NO DAIRIES, NO NÖTMJÖL, NO NÖTSMÖR, NO NOTHING? Är det de rätta egentligen? 

10% hos Succeeder

I samarbete med SUCCEEDER

succeeder

Det var många som reagerade på de nya armbandet Pavlok (längst ned till höger) vissa blev nyfikna och andra avskräckta. Tack och lov har Succeeder fler roliga (mindre smärtsamma) grejer, som till exempel kollagenprotein och BrainOctane!

Därför har jag fixat en rabattkod som ger 10% på alla enskilda produkter september ut! 

Koden är MartinaSeptember 

Klicka HÄR för att spana in utbudet! 🙂

Kostschema vecka 3 – påväg ut & jag med!

ketoadapt16-v3

Printscreen från #KetoAdapt16 på instagram – det tar sig!

Jag håller på att skicka ut kostscheman för vecka 3 just nu, och som vanligt tar det en jäkla tid för min stackars server att sjussa iväg alla mail. De borde vara framme före måndag i alla fall. Jag har precis fått höjt mailgränsen till 12.000 så får se om alla lyckas komma fram.

Jag kommer inte följa kostschemat mer nu

meoch det beror på att jag åker till Australien och Nya Zeeland nu! Självklart kör jag keto-all-the-way ändå, bloggar och instagrammar som vanligt. Keto på resa är extra kul för att det blir lite mer utmaning, särskilt som detta är en extremt aktiv workation, och troligen första resan som jag är 100% keto. I USA eller Sverige vill jag alltid göra nått avsteg, som lösgodis eller äta på Cheesecake Factory men inte den här gången. Jag är så inkörd i ”clean keto” att jag inte vill offra de för nått i världen. Bara tanken på rödvin ens känns blää… ge mig en avocado istället!

Den här resan är en workation och break från all matlagning och fotning. Jag vill bara skriva, och var skriver man bäst om inte vid en Nya Zeeländsk fjord? Jag vill inte se ett kök på ett bra tag nu, förutom inför att förbereda matlådor till flyget. Resan tar 12 timmar ungefär så jag vill vara kittad med avocado, bacon och ägg för det är vad jag har i kylen 🙂 Ingen flygmat här inte!

Om du har önskemål på något särskilt blogginlägg eller annan feedback, skriv gärna i kommentarerna. Det uppskattar jag massor!

Räkna kolhydrater i grönsaker?

raknas-gronsaker

Många som håller på med lågkolhydratkost oroar sig för helt fel saker! Det viktigaste är att titta på en måltids totala sammansättning, snarare än de exakta grammen kolhydrater i enskilda livsmedel.  

Sötningsmedel är giftigt i de allra flesta fall, men det är inte en broccoli. Cola Zero må nolla hela innehållsförteckingen, men till priset av att man får i sig lite bensinderivat. Jag gick runt och jublade i butiken förr, när jag hittade nått som var riktigt lågt i kolhydrater. ”Åh titta bara si och så mycket kolhydrater!!!” utan att tänka på vad det egentligen var för produkt.

Nu drar jag mig verkligen för att köpa propud och kvarg och sånt som jag innan var storkonsument av, till förmån för grönsaker och bär. Jag räknar ALDRIG kolhydraterna i ovanjordsgrönsaker utan ser de som näring till 100%, särskilt de mörka gröna bladgrönsakerna och korsblommiga grönsakerna som broccoli och blomkål. Jag tittar mycket på näringsinnehåll och kvalité, snarare än makros och energiinnehåll. Att ersätta mejerier med grönsaker av alla de slag ger en stor hälsovinst!

Om man har en känslig tarm eller ovan tarmflora kan mycket grönsaker vara överväldigande och man kan bli gasig och uppsvälld, men undviker man bara nattskuggeväxterna (tomat, paprika, osv) så går det ganska bra. Jag lägger hellre till pumpa, bönor och sötpotatis än att äta processade noll-kolhydrat-alternativ. Det går att vara i ketos ändå om man bara är lite strategisk 🙂

Räknar du grönsaker som kolhydrater?

 

Vikten av att lita på sig själv

dsc_0355

Världen är subjektiv och relativ. Ingenting är absolut utan flödar kontinueligt mellan olika tillstånd, beroende på vem som observerar. Det är därför väldigt viktigt att våga lita på sig själv och sina egna iakttagelser, och inte fråga någon annan om vad som är sant för sig själv och inte.

Ingen annan kan veta vad som är sant för dig.

En del människor klamrar sig fast vid olika principer och metoder, trots att det uppenbarligen inte fungerar. Om man tränar på ett visst sätt för att få resultat, men inte får resultat så tränar man fel.

”Jag använder den här metoden, det BORDE funka!”

Nej.

Ingenting som inte funkar borde funka. Det finns inga ”borden”. Det finns bara resultat. 

Lär dig att studera dina resultat subjektivt; om du har ont någonstans så har du ont, oavsett om läkaren inte tycker att du ”borde” ha det. Om du inte får resultat i gymmet, så får du inte resultat i gymmet. Om du inte går ned i vikt så går du inte ned i vikt. Om du är olycklig, stressad eller deppig så är det så. Närstående kan argumentera ”nää du är inte alls stressad, jag gör mycket mer än dig!” eller ”Jo du får visst resultat!” men det är inte det som räknas. Vad som räknas är vad du tycker.

ATT INTE LITA PÅ SINA EGNA SINNEN ÄR STRESSANDE

Att inte lita på sig själv är oerhört stressande. Att hela tiden hoppa från ”expert” till ”expert” fråga om råd och hjälp, att känna en sak men misstro den känslan är nedbrytande. Särsilt jobbigt är det om en läkare talar om hur man känner och mår, och den bilden inte stämmer med den egna bilden. Vem ska man lita på då?

Sig själv!

Lita alltid på dig själv i första hand, lita alltid på förstahandsinformationen.

ANTECKNA OCH ANALYSERA FÖR ATT FÅ RESULTAT

Jag antecknar precis allting. Ja, det är lite jobbigt men då ser jag svart på vitt vad som har påverkat vad. Ibland blir det för många parametrar men då får man skala ned det.

En sak som är den allra största boven bakom till exempel uteblivna resultat, är att man inte har varit redo att göra allt som krävs för att nå de målet. Man måste tänka utanför lådan och våga testa olika strategier, det är inte säkert att något som ”borde” funka funkar för en själv!

1 2 3 168