Helgens LCHF-event!

Sååå då var årets största LCHF-event till ända och det var verkligen fantastiskt trevligt och lite lätt överväldigande! Jag kom till Värtahamnen redan på fredagen för LCHF pre-party med middag och grejer, så jag har haft 3 hela LCHF-dagar och nu är jag trött!

Imponerande nog var det besöksrekord lördag/söndag, slutsålda biljetter och… 590 pers? Något sådant? Det var i alla fall galet trångt på buffén, jag fick uthungrad armbåga mig fram för lite lax och ostgratinerad kyckling. Det var ungefär vad jag fick tag i innan minglet så låg lite back på energi hela kryssningen, det är banne mig inte lätt att äta regelbundet när man inte har full koll på maten.


Mingeloutfit, jag hörde att man skulle klä upp sig så jag panik-köpte något som inte var olika koftor och sjalar 😀

Det är verkligen en energiboost att prata med likasinnade. Man kan liksom skippa kallpratet och get straight to business utan krusiduller och det gillar ju jag. Jag försöker vara 100% autentisk men kämpar fortfarande mot viss nervositet men det är väl bara att fortsätta öva antar jag… 🙂

I hälsopanelen i imponerande sällskap!

Idag söndag satt jag i en hälsopanel tillsammans med Björn Hammarsköld, Jonas Bergqvist, Ralf Sundberg och Lars-Erik Litsfeldt och det är ju en helt enorm ära. Jag vet verkligen inte hur jag hamnade i den panelen men det var sjukt coolt även om jag kanske inte sa sådär supermycket. Bara att introducera mig själv var ju galet läskigt, jag har seriöst blackout från min presentation. Det enda jag minns är att det ekade på ett ytterst störande sätt i mikrofonen, men jag lyckades stå upp i alla fall och varken alkohol, benzo eller betablockerare användes vilket känns bra. Kombinationen benzo + beta blir man inte så skarp av och man vill ju ändå vara med på det man själv gör!

Min scenskräcksträning har gett bra resultat faktiskt, endast presentationen som var black-out, resten är jag okej med. Undrar vad jag sa för skoj! 😀 *EKO EKO EKO* Om det är någon som har fler bilder så skicka gärna till mig för jag tog inte med mobilen!

Liten besvikelse på en annars fantastisk helg!

En tråkig sak som jag blev besviken på är att ca 10 böcker blev stulna vilket jag tycker är sjukt dåligt. Det var bokförsäljning på lunchen 12-14.30 och jag var hungrig och käkade lunch först innan jag gick ned och ställde mig. När jag kom ned till mitt bok-bord såg jag till min förskräckelse att minst 1/3 del av böckerna var borta, och till förklaring fick jag att jag inte hade varit där. Nej det var jag inte, för försäljningen startar givetvis inte förrän JAG är på plats. Det trodde jag var en självklarhet.

Böckerna var inte gratis, och jag har inte ”fått” böckerna utan KÖPT från mitt förlag. Jag gör väldigt mycket gratis, bloggen och all information här är helt gratis, jag svarar så gott jag kan på ALLA kommentarer GRATIS, jag svarar i stor omfattning på mail, GRATIS och för några månader sedan gav jag ut ett komplett 4-veckors kostschema. GRATIS.

Det här var absolut inte okej och jag försöker verkligen förstå kombinationen av att många verkar tro att jag är helt urfattig och inte tjänar något på det jag gör, oron över hur jag och Mattias ska försöja oss i Sverige, förväntningarna på att allting jag gör ska vara gratis och att samtidigt bli bestulen. Det går över mitt förstånd, men jag är inte arg alls faktiskt bara förvånad och försöker som sagt förstå.

Utöver detta var det jättekul event och underbara människor som jag hade kunnat prata mycket mer med, jag kommer stalka alla jag hittar på instagram! 😉

I morgon ska jag gå rakt till Werlabs provtagning före frukosten och göra XLTestet och få svart på vitt om min genmutation påverkar mig eller inte, hur kolesterolet utvecklat sig i Kina (gutter oils) och hur inflammerad jag är (igen, gutter oils och soja olja) så vi hörs då!

Fitnesslook och maximal muskelhypertrofi!

Egentligen skulle det här inlägget heta myofibrillär vs sarkoplastisk hypertrofi men jag var rädd att det skulle låta för obegripligt.

Myofibrillär hypertrofi = tillväxt av muskelfibrer.

Sarkoplastisk hypertrofi = tillväxt av vätska och blodkärl.

För att uppnå en fitnesslook behöver man jobba med båda, även om många fitnesstävlare kör stenhårt på den sarkoplastiska hypertrofin. Jag tycker personligen att det är viktigt att vara funktionell och stark, så att musklerna på kroppen går att använda! Det uppnår man med TUNG träning och få repetitioner. Då blir man ”fibrig” och får hårda och täta muskler. De tar inte så stor plats och kan vara ganska platta, det är därför man kan se en liten 50-kilostjej marklyfta flera hundra kilo på styrketävlingar!

Vad som är tungt är ALLTID individuellt, men kan du köra mer än 8 repetitioner så är det för lätt!

Sarkoplastisk hypertrofi = pumpträning …

… och här kan vi snacka flera hundra repetitioner! Om du gör 300 airsquats eller 100 rumpsparkar, 80 bicepscurls osv så pumpar du in vätska i musklerna så att de blir svullna och runda. Den här träningen ökar också kärltillväxten och ger mer vaskularitet, dvs stora och synliga ådror.

Varva tungt och reppigt!

Jag ser såååå många tjejer som inte har någon muskelton överhuvudtaget som i jakt på den perfekta ”squatsrumpan” står och reppar och reppar tills det mest liknar cardio. Det är inte effektivt för man måste bygga lite först! De tunga basövningarna är verkligen toppen för att bygga upp en grundstyrka! Man kan få jättesnygg kropp av ”bara” marklyft, bänkpress, knäböj, chins och dips. Crossfit bygger inga fitnesskroppar för att de är mer pulshöjande än tungt, även om vissa som håller på med crossfit är i fantastisk form.

Jag brukar varva ganska friskt. Tungt + reppigt och i vissa perioder är jättemycket högrep-träning och nästan inget tungt. Varför? För att man behåller de muskler man har byggt samtidigt som man blir tightare och mer pumpad. Det är väldigt bra i kombination med deff då man kanske är intresserad av att se sina muskler tydligt. Det man ska tänka på är att den träningen inte bygger några nya muskler, inga nya muskelfibrer!

Vill man vara muskulös och stark finns inga genvägar! 🙂

Funderingar i Stockholm!

Tänk att vi är i samma tidszon nu, va skoj! 😀 Det är så trevligt att vara i Sverige igen och jag börjar se fram emot att flytta hit. Jag kommer sakna Shanghai även fast det är ett sjukt jobbigt ställe egentligen, som har pushat mig till bristningsgränsen. Dock är det ju så man utvecklas! Ju jobbigare och ju mer krävande miljö ju mer personlig utveckling sker!

Jag känner mig mer kapabel och mer inspirerad än någonsin för det känns som att allting jag kan göra i Kina är gjort. Kina är klart.

It’s done and it was great. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill göra bara att det ska vara STÖRRE och MER! 😀 Science editing i all ära, men känner att jag nog är mer creator än editor. Forska igen kanske? Göra klart den där doktorsexamen? Ja man får se vad som dyker upp och vad som känns rätt. Det är viktigt. Något som känns MYCKET rätt är mitt senaste bokkontrakt! Jag var på möte idag med förlaget och blev så sjukt inspirerad av deras underbara energi och engagemang, det var verkligen supertaggade på min bok! Som vanligt kör jag med korta deadlines och högt tempo som jag gillar så det blir till att dyka ned med huvudet före så fort jag får chansen!

Nu i Stockholm blir det LCHF-tema för hela slanten, tänk att det va många som trodde att jag skulle ge upp LCHF i Kina… hallå där, jag har ju blivit mer insyltad än någonsin tidigare! Jag ser såååå mycket fram emot att träffa flera av er som hänger här och jag lovar att försöka uppföra mig 🙂

Liten lägesrapport från min sida bara, hoppas att det går bra med mätandet. Jag ser att många har så sjukt bra värden på instagram, vi ligger verkligen mil framför amerikanerna när det kommer till ketoadaptering! Jag tänkte redovisa mina egna värden nästa tisdag tillsammans med formcheck så får vi se om det händer nått.

Följ mig på instagram (här) så länge så hörs vi snart igen!

Dags att inleda mätandet!

Jag ber om ursäkt för att jag är några dagar sen. Jag har ALLTID problem med mina mätare på nått sätt. Hämtade ut paketet i söndags och saknar då stickare (en sådan man sticker sig med), batteri och lancetter… stickaren lyckades jag hitta här hemma efter ett tag, men batteri och lancetter fick jag köpa på apoteket. Köpte en annan sorts lancetter som inte var det lättaste att få till ett stick med men men, det är ju inget blodprov som ska tas haha!

Första mätningen – tisdag 14/2

Jag ville inte slösa en blodketonsticka för jag vet att den kommer vara under 0.5 mmol/l, har ingen stark ketoskänsla i kroppen. Dock äter jag bra med fett, annars hade inte urinketonerna gett utslag. De korrelerar alltid hos mig, men de måste vara lila ett bra tag innan de börjar synas blodketoner 🙂

Blodsocker på 4.4 mmol/l fastande förvånade mig, jag trodde det skulle ligga på 5.5 eller högre. Testade ett andra stick med Precision Freedom Lite som visade samma.

Formcheck

”Vad väger du?” ”Hur lång är du?” tänkte jag skippa här eftersom jag inte bryr mig om vikt. Vissa tror jag är jättelång och andra tror att jag är jättekort, det spelar ingen roll. Kalorier kommer jag inte heller skriva ut eftersom jag inte orkar, kan eller vill räkna kalorier, kan inte tänka mig något mer tråkigt och meningslöst!

Om du hänger här inne och är en kaloriräknare, let me show you a better way! 😉 Du FÅR givetvis räkna vad du vill, men du MÅSTE aldrig kom ihåg det!

De här bilderna är lite som bilderna från mina kravlande akroförsök. Inte så inspirerande. Jag känner mig verkligen svullen, stel och inflammerad. Kan knappt vrida huvudet, öm i kroppen och lite allmänt blä.

Jag inser att jag borde posera med en tidning för korrekt datummärkning men det får bli nästa vecka istället. När jag ser de här bilderna vill jag också ändra svaret på om jag tänkte deffa.

Svar ja, jag vill deffa, men jag kommer INTE fasta, hungra eller räkna kalorier bara så vi får det ordentligt fastställt, okej!? 🙂

Let the games begin! Har du börjat mäta? Vad ska du mäta? Ska du fota? Bloggar/instagrammar du? Länka blogg och bilder vettja!

Följ mig på instagram HÄR för att se vad jag äter!

RECEPT: Paleo-majonnäs utan fleromättat fett!

Okej låt oss spinna vidare på PUFA’s (FLEROMÄTTAT FETT) och klara ut det här med majonnäsen… det var många majonnäsentusiaster som ville ha en majjo utan olivolja så här har vi en. Den är från min kommande bok, men olivolja har mest enkelomättat fett så det är inte så himla farligt. Inte i jämförelse med sojaolja, raps och majs!

Recept på paleomajonnäs!

Till dryga 2dl 

2 äggulor
1 matsked citronljus eller lite lime
1 matsked vitvinsvinäger
Knivsudd dijonsenap
Nypa havssalt + lite peppar
1 dl kokosolja (jag tar utan smak)
5 matskedar ghee (rumstempererad)

Gör såhär
Allting ska vara smält och rinnande, både olja och ghee. Vispa äggulorna med stavmixer tillsammans med vitvinsvinäger, senap, salt och peppar, tillsätt ghee och se till så att det inte är för stor temperaturskillnad mellan ingredienserna. Då skär det sig! Häll försiktigt i kokosoljan medan du mixar, kör lite upp och ned i några sekunder tills den tjocknar.

Den här majonnäsen blir något tjockare och stelnar i kylen på grund av annan fettsammansättning än när man gör med oliv- eller rapsolja. Man kan om man vill ersätta kokosoljan med avocadoolja!

Mänsklig laddare från Succeeder – Aldrig mera Jetlag?

Inlägget är i samarbete med Succeeder

Den här mänskliga laddaren (Human Charger) från Succeeder har jag testat 4 långa flygresor nu och måste, till min förvåning säga att den faktiskt funkar! 😀 Ursprungligen är den designad för att eliminera jetlag men jag använder den när jag är trött på eftermiddagen också, och planerar att använda den vid mitt kommande kaffeslut.

Såhär funkar den!

Ens cirkadiska rytm, alltså dygnsrytm är i fas med solen. Det är därför man för optimal hälsa ska gå upp när solen går upp och gå och lägga sig när solen går ned. Det går ju inte riktigt i Sverige men människan är väl ursprungligen designad för att bo på ekvatorn… hur som helst påverkar ljuset vår dygnsrytm, inte bara solljus utan alla blåa ljuskällor. Det är heller inte bara ögonen som är känsliga utan vissa delar går att komma åt genom att belysa örongången!

Mänskliga laddaren  består alltså av ett headset som avger ljus genom örongången. Man sätter in öronsnäckorna och trycker på knappen, då lyser det i 10 minuter och sen är det klart.

Såhär har jag använt laddaren

Om jag ska åka från Kina till Sverige så lyser jag på eftermiddagen någon dag före flygningen. Sen när jag är i den nya tidszonen lyser jag när jag ska vara pigg. Om jag åker åt andra hållet lyser jag på morgonen någon dag före flygning och det är sjukt effektivt!

Klicka här för att läsa mer om HumanCharger!

 

Hur fett lagras in (om FETT inte insulin)

Fettinlagring och fettkomposition från fett

Fettkompositionen i fettväven speglar det fett man har ätit. En person som äter mycket olivolja kommer att ha mycket glycerolestrar i sin fettväv, vilket är ett enkelomättat fett. En person som äter mycket sojaolja har mycket linolsyra i sin fettväv. Det är en fleromättad omega-6-fettsyra.

Kokosolja som har 87% mättat fett är väldigt svårt att lagra in som fett, men det som lagras in gör det som mättat. Samma sak är det med smör som har dryga 60% mättat fett.

Beroende på vilket fett man äter får man olika fettkomposition på kroppen. Vissa har alltså mycket omega 6, andra har inte det. Vissa har mycket mättat fett på kroppen, andra har fleromättat eller enkelomättat beroende på vad man har ätit. En person med huvuddelen mättat fett kommer att ha ett väldigt fast fett, och en person med huvuddelen fleromättat fett kommer att vara mer mjuk och sladdrig.

Fett lagras in som fett

När vi får mer fett på kroppen så är det fettet vi ätit som hamnar där. Fett lagras nämligen in som fett i närvaro av två hormon: Insulin och ASP. För att få insulin att lagra in fett behövs blodsockerhöjande mat, och för att få ASP att lagra in fett behövs stora fettmängder.

När kolhydrater lagras in som fett

Kolhydrater lagras inte in så mycket som fett, mest som glykogen i musklerna och i levern. Glykogen är en multigrenad polysackarid som återfinns i till exempel stärkelse.

När kolhydrater lagras in som fett görs det i form av denovolipogenes som betyder ungefär ”nybildning av fett”. Fettet som skapas är triglycerider och finns i både mättad och omättad form. Det är samma typ av fett som man kan mäta med blodprov, eftersom de också finns i blodet. Triglyceriderna är den fettypen som har starkast koppling till förtätade kärl och inflammatoriska sjukdomar.

Du blir vad du äter!?

Nä inte riktigt, men det här är i alla fall anledningen till att jag väljer MÄTTAT fett framförallt för jag vill att mitt kroppsfett ska vara fast och fint, och jag vill hålla omega6-ration så låg som möjligt. Jag äter INTE omega3-tillskott utan tycker att det räcker med att undvika omega6 för att få en bra ratio 🙂