Vlogg – Mer scenskräck

Pratar lite mer om scenskräcken, det verkar vara veckans tema 🙂

Det är många som säger typ ”du verkar så avslappnad när du gör dina vloggar”, och det är ju för att det bara är jag. Förvisso pratar jag ju med dig som tittar, men i rummet är bara jag och min kamera och det känns på sin höjd lite tramsigt. Inte läskigt 🙂

Tack för alla tips och kommentarer, jag läser, svarar och sparar på alla!

Så trött på scenskräcken nu!

selfieJag landade i Shanghai i söndags, och mitt löfte var att jobba med min scenskräck på en gång! Min plan var att joina en Toastmasterklubb dag ett, men idag är det torsdag och jag har inte varit där ännu.

Vad värre är, är att jag var med i Jimmy Moores podcast inatt (jag ska länka när den kommer), och jag var såååå nervös. USCH VAD JAG ÄR TRÖTT PÅ ATT VARA NERVÖS!

Jag är ARG på mig själv för att jag blir så nervös!

Det förstör så himla mycket. I text ser allting jättefint ut men sen i tal blir de heltokigt. Jag pratar inte alls lika bra engelska som jag gör i mitt huvud, mitt vokabulär krymper med 90% och jag kan inte tänka. Det är verkligen skitjobbigt att inte kunna det. Ingenting låter smart, jag är liksom tacksam om jag får ut en fullkomlig mening som inte är helt fel.

Podcasten spelades in 15.15 amerikansk tid, vilket var 03.15 kinesisk tid. Bra tänkte jag, då hinner jag lugna ned mig innan. Hann jag det? Nej, klockan 03 var jag självklart klarvaken med pulsen i 200. Jag gick och la mig vid 06 och gick upp vid 11, vaknade av en mardröm. Den handlade om att få knivar in i huvudet och raka av allt sitt hår, min tolkning är att det är mitt undermedvetna som försökte förmedla någonting kring det där med att prata ”inför” folk… eller vad tror du?

Nu när jag sitter här med mitt fettkaffe är jag något frustrerad och gnällig. Men jag tänker att irritation och frustration kan vara bra drivkrafter ibland också. Jag brukar vara ganska oberörd, men nu är jag arg på mig själv för två saker: Den ena är att jag inte fått ändan ur vagnen att hacka min scenskräck tidigare, och den andra är att jag låtit mig själv bli helt ur form under ”semestern”. Båda är kritiska, för att jag gör mycket sociala grejer just nu, och för att jag för första gången ska vara på omslaget till min egen bok (en ny!) Klart man vill vara, eller i alla fall KÄNNA sig fin då!

Det här får vi ta och lösa, kanske tillsammans på något vis? Jag tänker att man aldrig är ensam om sina problem. Dags att lösa de här efterhängande onödiga grejerna som ligger och gnager!

Ketoseminarium i Stockholm 1a Oktober

REKLAMINLÄGG

13876500_1204438872920785_1474319582526421469_nDen 1a oktober hålls ett Ketoseminarium i Stockholm av Stephanie Keto Person. Om du bor i Stockholm eller i närheten är det ett ypperligt tillfälle att lära dig mer om strikt LCHF, och hur det optimerar din kropp och hälsa.Jag hade äran att äta middag med Steph när jag var i WeHo i Usa förra året, och hon är sannerligen ett energiknippe och inspiratör av stora mått. Hon kan svenska, men tror att hon kommer köra på engelska helt och hållet.

Du hittar hennes youtube-kanal HÄR och du köper biljetter till seminariet HÄR

Jag kommer tyvärr inte kunna närvara annars hade jag kommit! Sverige är störst på LCHF och Keto. Vi har redan LCHF-kryssningen och LCHF-campingen man kan delta på om man missar detta, samt LCHF-magasinet man kan prenumerera på om man vill ha senaste matnyttiga infon.

Webserie i samarbete med Enklaknep!

Jag älskar att jag har så kreativa och drivna vänner, särskilt när jag får vara med på ett hörn! Jag och min kompis Johanna är ganska olika men har många överlappande intressen. Några av dessa är sociala medier, meditation, personlig utveckling och autenticitet bara för att nämna några. En kombination av de här sakerna mynnade ut i en webserie i 8 delar med temat hur man mår bra på webben.

Vi går igenom hur man ska undvika att känna press och stress både för dig som är väldigt involverad i sociala medier, och för dig som mest tittar på. Det här är introt! Glöm inte följa kanalen och spana in Johannas blogg här! 🙂

Jag lägger ut avsnitten på bloggen i den takten de publiceras!

Konceptbaserat tänkande

Jag lägger upp bilder på min mat på instagram och jag heter Highfatfitness där. Alla bilder är inte jättevackra, men man ser hur jag äter i alla fall för de som är intresserade. Min senaste matbild var den här: 

meat and carrots

Det är kött och morötter, och genast kommer kommentaren: ”Du kan inte äta morötter på LCHF!”

Det här fick mig att fundera över hur människor tänker när det kommer till dieter, och jag insåg att jag tänker väldigt konceptbaserat.

Jag ser helheten i saker och ting och identifierar det underliggande konceptet. 

Vad är konceptet bakom LCHF? 

Det är insulin. 

Det gör att om man har koll på sitt insulin, så har man koll på dieten oavsett hur den ser ut. Man äter inte fett för fettets skull, man äter det för att hålla nere sitt blodsocker och insulin. Det går att göra på massor av sätt!

Ett effektivt sätt är tung styrketräning.

Ett annat effektivt sätt är att äta resistent stärkelse i form av kidneybönor, rårivna morötter, banan eller kall potatis.

På bilden har jag kokta morötter men det är en gigantisk portion avsedd för fyra portioner. Storlek framgår inte alltid på bilder. Dessutom är varje tugga kött ackompanjerat av en tugga smör. Ketostyle! En bit morot här eller där spelar alltså ingen roll, oavsett om det är ”godkänt” eller ej.

Det är väldigt bra att tänka igenom varför man gör saker, eller varför något fungerar eller inte fungerar. Vad är konceptet bakom raw food? Vad är konceptet bakom tallriksmodellen? Varför tycker livsmedelsverket att vi ska äta så mycket kolhydrater? Vad är konceptet bakom… och så vidare. Då får man ett djupare tänk!

Rutiner, lycka, produktivitet!

selfieBack to the hai!

Jag flög arabiskt i 24 timmar och mellanlandade i Abu Dhabi, innan vi äntligen kom fram till Shanghai. Lång flight.

Det har varit en lång vistelse i Sverige för mig som har gett mig massor med nya insikter. Nu vet jag mer än någonsin vad det är som är viktigt för att fungera på topp. Rutiner! Tyvärr, jag är inte en såndär spontan och härlig människa som tar dagen som den kommer. I wish! Rubbas mina rutiner så rubbas allting annat också. Det känns som att jag är en oförtöjd segelbåt som bara flyter runt utan riktning. Sjukt obehagligt för en kontrollmänniska!

Stillhet och ett eget, ordnat hem!

Ah… så underbart det var att kliva innanför tröskeln till vår nya fina lägenhet som är super fräsch och helt tom just nu. Vilken stilla energi! Till min glädje fungerade internet över förväntan då vårt service boende routrat om internet till att gå via Singapor! Swosch, swosch – facebook, youtube, gmail. Allting fungerade utan problem och utan att behöva krångla med 3 olika VPN-tunnlar!

Rutiner, lycka, produktivitet

Valkee_700x390Tack vare en riktigt cool grej jag har fått testa av Succeeder (the human charger) är jag inte ett dugg jetlaggad. Ska prata mer om den i ett annat inlägg men man stoppar in ett par öronpluggar i öronen som istället för musik har ljus! Man lyser liksom på sin hjärna haha! Det gör att hjärnan tror att det är dag och kan vända melatoninproduktionen rätt. Ursäkta min ovetenskapliga förklaring. Jag ska göra ett inlägg när jag testat färdigt.

Back in business

  • Idag var jag uppe runt 05 och gjorde mig en grön smoothie
  • 45 minuters läsning på tunnelbanan
  • På kontoret 06
  • Satte på en kanna kaffe och åt två kokta ägg till frukost 
  • Kaffet nedrunnet 06.15, hällde upp en kopp och började jobba med en bok

06 är det inte en själ på kontoret. Jag har 3-4 timmar på mig att arbeta i total tystnad, vilket gör att jag är helt inne i jobbandet när de första anländer. De sitter ändå för sig själva, och de mest pratiga brukar inte ramla in förrän runt 13-tiden. Då har jag 7 timmars jobb gjort och börjar dra av på takten. Efter 9 timmars jobb brukar jag försöka runda av om jag inte har världens flow just då. Sen kommer jag hem och tränar det första jag gör, och sen äter jag mitt stora keto-mål, och sen börjar kvällsrutinerna och allmänt fixande. De kan vara allt från att göra en planering till meditation, fixa naglarna, göra matlådor eller en hårinpackning. Sen klockan 21 släcker vi ned.

Det är från att jag kommer hem vid 15-16 tiden till 21 som jag är social om jag är det, samt på lördagar. Ofta vill jag ha minimum 8 timmar för mig själv för att kunna vara på topp när jag väl umgås. Som social aktivitet brukar vi ha träning, gå ut och äta eller gå ut och dansa (till exempel Lindy Hop) eller om det finns något event.

That’s it – the routines! 

Rutiner ger mig lycka och produktivitet. Produktivitet ger mig lycka och skapar rutiner. Nu har jag en hel del jobb framför mig de kommande månaderna och också inplanerade rutin-avbrott, och här kommer min stora utmaning i att lära mig skapa rutiner för när jag inte kan följa mina rutiner!

Har du något tips där? Till exempel när man är ute på resa? Vi ska åka till Australien, Nya Zealand och Bali som exempel… jag tycker alltid att det är jättelurigt att hantera sånt!

Men, jag ska försöka att inte tänka på det nu utan bara njuta av att vara back in business!

1 2 3 169