Varför mäta? Maniskt beteende?

Innan jag lämnade Stockholm för Shanghai blev jag intervjuad av en mastersstudent som gjorde sitt examensarbete på Biohacking och interaktionen människa-teknik. Vi pratade väl egentligen mest om wearable technology och sånt men även om det här med att mäta, hur man påverkas av att mäta saker på sig själv.

Jag tror inte att någon undgått att jag ÄLSKAR att mäta och tycker att det är jättekul att optimera via teknik. Att se svart på vitt huruvida det man gör fungerar eller inte, testa nya saker och se vad man får för resultat. 

Jag visade er den här kommentaren på instagram efter mitt förra mätinlägg och det var många som reagerade lika starkt som jag gjorde haha! 😀 Först tänkte jag skriva ett inlägg om det men efter att jag sansat mig, tänker jag att det är bättre att ta det från en annan vinkel: varför man mäter, hur det påverkar en och om eller när det blir maniskt!

Varför mäta?

  1. Att mäta är att veta!
  2. Det man mäter kan man påverka!

Detta är mina 2 anledningar. Jag hatar att gissa, om jag gör något vill jag veta svart på vitt och inte bara gå på känsla. Jag vill inte bara anta att jag är på rätt spår för att det ”känns bra”, det är inte min grej.

När blir det maniskt eller negativt?

Att mäta sin vikt verkar vara en grej som ”sätter griller” i mångas huvuden, och det förstår jag för den fluktuerar upp och ned med flera kilon. Den påverkas av menscykeln, hur mycket man har druckit, om man varit på toa eller inte. Jag väger mig inte själv utöver några enstaka tillfällen, men det är säkert mer sällan än en gång per månad. Personligen skulle jag inte ha några problem med att väga mig varje dag, det är bara inte så intressant.

Kaloriräkning verkar också vara något som stressar många, av samma anledning som vikten tror jag. Meningslöst och korrelerar inte alltid till hur det ”borde” vara. Därför räknar jag ALDRIG kalorier, och inte kolhydrater heller. Jag skulle BARA räkna om jag hade något projekt som baserades på att jag skulle äta säg 4-5000 kcal om dagen (som jag tänkte göra i augusti) då behöver jag ju räkna förstås.

Att mäta blodketoner, blodsocker, puls, hjärnvågor och sånt kan jag inte direkt se något negativt i, men om man tror att man måste uppnå något särskilt så kanske det stressar? Jag tänker dock mer på mätandet som att jag får feedback och information, så för mig är det noll stress. Mer ”jaha, nu blev det såhär, undrar vad det beror på?”

Hur ser du på det här? Kan det bli maniskt och dåligt?

Är det något som bara är stört att mäta?  

 

Glukoneogenes, fasta och kontinuelig ketos!

Vissa har reagerat på att jag skriver om glukoneogenes som en anledning till att jag försöker undvika fasta, och undrar om glukoneogenes är bra eller dålig. I min bok Fettfrälst (som man hittar under fliken böcker) skriver jag om fasta och fettfasta för att komma in i ketos, och det är inte samma sak att komma in i ketos som att leva i kontinuelig ketos.

Om du vill gå ned 5kg på en vecka och bara kasta dig in i ketos, kör på med fasta och fettfasta vettja! Frågan är ju vad som händer sen! Ska du leva ketogent spelar det ingen roll när kroppsfettet lossnar, för keto är ett sätt att äta och leva för maximal hälsa, mental- och fysisk prestanda och grymma epigenetiska effekter. Några kilon hit eller dit kommer inte spela någon roll även om jag vet att många är ganska upphakade på det här med vikt.

Glukoneogenes räddar dig från lågt blodsocker!

Jag ska inte slänga in en bild på glukoneogenes här för det är inte alltför hett, men grejen är att kroppen gör blodsocker av icke-kolhydratkällor. Varför?

  • För att den försöker få upp ditt blodsocker! Men varför?
  • För att det inte är stabilt! Men varför är det inte det? Du är ju i ketos!?
  • För att blodsockret går åt (i liten mängd) till hjärnans och musklernas arbete! Varför? Du har ju ketoner!?
  • Ja men de kan inte användas till 100% så du är ingen fettbrännare utan en hybrid!

Vad händer när kroppen gör blodsocker av aminosyror då? Jo blodsockret blir något högre än det hade varit om man hade varit en 100%ig fettbrännare!

Glukoneogenesen kickar in vid svält!

Såfort det inte finns tillräckligt med energi kickar glukoneogenesen in, en typiskt dålig grej egentligen (som jag gör och flera av er också gör) är att börja dagen med fettkaffe. Det är ju sååå gott, man håller sig ”mätt”, slipper tänka på mat och håller sig klar och skarp i hjärnan. Men – på bekostnad av att man inte är 100% ketogen!

Okej kolla här, detta händer: ketonerna går upp och blodsockret följer med!

Fettbrännare eller hybrid?

Nu till poängen som jag inte själv vet eller förstår ännu. Är det okej att vara en hybrid som kör på socker (glukoneogenes) och fett? Jag tänker nu inte på personer som behöver gå ned i vikt, utan jag tänker på oss vältränade individer som optimerar på fitness. Är hybrid-grejen okej för oss? Eller blir allting bättre när vi är 100% ketogena?

Jag ska i alla fall jobba vidare på att bli en 100%ig fettförbrännare för att se vad de kan ge, och anledningen till att jag inte är där ännu är att min kropp är i stress. Resor, alkohol, fasta och kaffe. Håller uppe ketonerna men också blodsockret!

Hoppas att jag lyckades bringa lite klarhet i det här med ketos och fasta! 🙂

En veckas keton/BS-mätande + formcheck!


Sådärja då var första veckans mätande genomfört! Klicka här för att läsa första inlägget och se min mätutrustning! Jag mäter alltså blodketoner och blodsocker med freestyle precision, och skriver dagbok över min mat och träning. Jag tänkte uppdatera en gång per vecka med hur det går och hur jag tänker kring det, men den här veckan blev lite av en katastrof. Jag var ganska krasslig ett par dagar och kurerade mig med whiskey och kolloidalt silver. Rekommenderad dos är en tesked eller så men jag drog i mig en halv liter och det funkade. Dock tänker jag inte prata mer om det för bara jag visade mitt förkylningskit på instagram fick jag 5 arga mail och 35 avföljare på direkten!

Inga avsteg och bra träning!

Trots förkylningen (och whiskey) var det NOLL avsteg, bara grym ketomat all the way och även träning (slowburn och flexibilitet) för att inte bli sjukare. Dock har det varit VÄLDIGT svårt med regelbunden mat, det är verkligen mitt stora problem om jag inte är hemma. Att hitta mat och inte skippa måltider! Det är för lätt att fasta och det vill jag inte jag vill få in alla mina mål, måste hitta en lösning på det. Ha med ägg och avocado i väskan, små burkar med oliv- och kokosolja. Något sånt.

Glukoneogenesen ett oundvikligt faktum!?

När man äter ute och äter hemma hos folk och sånt så har det sett ut såhär. Klassisk LCHF skulle jag säga, fast med för lite fett. På bilden äter jag med Lesscarbs-Fanny och vi drack även vin och då ryker ketonerna direkt! Därför har jag ingen fin graf att visa den här veckan för blodsockret har bara varit lågt när ketonerna varit låga och högt när ketonerna varit höga. Högsta uppmätta ketonvärde 1.2 mmol/l och blodsocker på mellan 5-6 på grund av glukoneogenes.

Jag börjar undra om jag gett mig på ett omöjligt projekt med att vara i perfekt ketos samtidigt som jag är hemlös och på resande fot, det är i vilket fall INTE enkelt! För varje gång man dricker kaffe på fastande mage, fastar eller är uppe väldigt sent (tex långa resor/flygning) sätter glukoneogenesen igång! Nu ska jag dessutom flyga 01 inatt, mellanlandning i Moskva 05 och sen framme i Shanghai kl. 23 lokal tid. Det blir alltså minst 1 dygn av totalt fel dygnsrytm. What to do?

Vi hörs om ett dygn i Shanghai, jag vill faktiskt ge ett litet minus till Hotell Birka i Stockholm för katastrofalt wifi. När jag säger katastrofalt, så säger jag det från perspektivet av att ha levt med 1-50 mbit/s och krångel med VPN-tunnlar i nästan 3 års tid, och då är det dåligt! Det är Kinadåligt! Räkna därför med MER bloggning så det bara sprutar om det såfort jag landar igen, och FÖLJ mig på instagram så länge för där uppdaterar jag hela tiden! 🙂  

Helgens LCHF-event!

Sååå då var årets största LCHF-event till ända och det var verkligen fantastiskt trevligt och lite lätt överväldigande! Jag kom till Värtahamnen redan på fredagen för LCHF pre-party med middag och grejer, så jag har haft 3 hela LCHF-dagar och nu är jag trött!

Imponerande nog var det besöksrekord lördag/söndag, slutsålda biljetter och… 590 pers? Något sådant? Det var i alla fall galet trångt på buffén, jag fick uthungrad armbåga mig fram för lite lax och ostgratinerad kyckling. Det var ungefär vad jag fick tag i innan minglet så låg lite back på energi hela kryssningen, det är banne mig inte lätt att äta regelbundet när man inte har full koll på maten.


Mingeloutfit, jag hörde att man skulle klä upp sig så jag panik-köpte något som inte var olika koftor och sjalar 😀

Det är verkligen en energiboost att prata med likasinnade. Man kan liksom skippa kallpratet och get straight to business utan krusiduller och det gillar ju jag. Jag försöker vara 100% autentisk men kämpar fortfarande mot viss nervositet men det är väl bara att fortsätta öva antar jag… 🙂

I hälsopanelen i imponerande sällskap!

Idag söndag satt jag i en hälsopanel tillsammans med Björn Hammarsköld, Jonas Bergqvist, Ralf Sundberg och Lars-Erik Litsfeldt och det är ju en helt enorm ära. Jag vet verkligen inte hur jag hamnade i den panelen men det var sjukt coolt även om jag kanske inte sa sådär supermycket. Bara att introducera mig själv var ju galet läskigt, jag har seriöst blackout från min presentation. Det enda jag minns är att det ekade på ett ytterst störande sätt i mikrofonen, men jag lyckades stå upp i alla fall och varken alkohol, benzo eller betablockerare användes vilket känns bra. Kombinationen benzo + beta blir man inte så skarp av och man vill ju ändå vara med på det man själv gör!

Min scenskräcksträning har gett bra resultat faktiskt, endast presentationen som var black-out, resten är jag okej med. Undrar vad jag sa för skoj! 😀 *EKO EKO EKO* Om det är någon som har fler bilder så skicka gärna till mig för jag tog inte med mobilen!

Liten besvikelse på en annars fantastisk helg!

En tråkig sak som jag blev besviken på är att ca 10 böcker blev stulna vilket jag tycker är sjukt dåligt. Det var bokförsäljning på lunchen 12-14.30 och jag var hungrig och käkade lunch först innan jag gick ned och ställde mig. När jag kom ned till mitt bok-bord såg jag till min förskräckelse att minst 1/3 del av böckerna var borta, och till förklaring fick jag att jag inte hade varit där. Nej det var jag inte, för försäljningen startar givetvis inte förrän JAG är på plats. Det trodde jag var en självklarhet.

Böckerna var inte gratis, och jag har inte ”fått” böckerna utan KÖPT från mitt förlag. Jag gör väldigt mycket gratis, bloggen och all information här är helt gratis, jag svarar så gott jag kan på ALLA kommentarer GRATIS, jag svarar i stor omfattning på mail, GRATIS och för några månader sedan gav jag ut ett komplett 4-veckors kostschema. GRATIS.

Det här var absolut inte okej och jag försöker verkligen förstå kombinationen av att många verkar tro att jag är helt urfattig och inte tjänar något på det jag gör, oron över hur jag och Mattias ska försöja oss i Sverige, förväntningarna på att allting jag gör ska vara gratis och att samtidigt bli bestulen. Det går över mitt förstånd, men jag är inte arg alls faktiskt bara förvånad och försöker som sagt förstå.

Utöver detta var det jättekul event och underbara människor som jag hade kunnat prata mycket mer med, jag kommer stalka alla jag hittar på instagram! 😉

I morgon ska jag gå rakt till Werlabs provtagning före frukosten och göra XLTestet och få svart på vitt om min genmutation påverkar mig eller inte, hur kolesterolet utvecklat sig i Kina (gutter oils) och hur inflammerad jag är (igen, gutter oils och soja olja) så vi hörs då!

Fitnesslook och maximal muskelhypertrofi!

Egentligen skulle det här inlägget heta myofibrillär vs sarkoplastisk hypertrofi men jag var rädd att det skulle låta för obegripligt.

Myofibrillär hypertrofi = tillväxt av muskelfibrer.

Sarkoplastisk hypertrofi = tillväxt av vätska och blodkärl.

För att uppnå en fitnesslook behöver man jobba med båda, även om många fitnesstävlare kör stenhårt på den sarkoplastiska hypertrofin. Jag tycker personligen att det är viktigt att vara funktionell och stark, så att musklerna på kroppen går att använda! Det uppnår man med TUNG träning och få repetitioner. Då blir man ”fibrig” och får hårda och täta muskler. De tar inte så stor plats och kan vara ganska platta, det är därför man kan se en liten 50-kilostjej marklyfta flera hundra kilo på styrketävlingar!

Vad som är tungt är ALLTID individuellt, men kan du köra mer än 8 repetitioner så är det för lätt!

Sarkoplastisk hypertrofi = pumpträning …

… och här kan vi snacka flera hundra repetitioner! Om du gör 300 airsquats eller 100 rumpsparkar, 80 bicepscurls osv så pumpar du in vätska i musklerna så att de blir svullna och runda. Den här träningen ökar också kärltillväxten och ger mer vaskularitet, dvs stora och synliga ådror.

Varva tungt och reppigt!

Jag ser såååå många tjejer som inte har någon muskelton överhuvudtaget som i jakt på den perfekta ”squatsrumpan” står och reppar och reppar tills det mest liknar cardio. Det är inte effektivt för man måste bygga lite först! De tunga basövningarna är verkligen toppen för att bygga upp en grundstyrka! Man kan få jättesnygg kropp av ”bara” marklyft, bänkpress, knäböj, chins och dips. Crossfit bygger inga fitnesskroppar för att de är mer pulshöjande än tungt, även om vissa som håller på med crossfit är i fantastisk form.

Jag brukar varva ganska friskt. Tungt + reppigt och i vissa perioder är jättemycket högrep-träning och nästan inget tungt. Varför? För att man behåller de muskler man har byggt samtidigt som man blir tightare och mer pumpad. Det är väldigt bra i kombination med deff då man kanske är intresserad av att se sina muskler tydligt. Det man ska tänka på är att den träningen inte bygger några nya muskler, inga nya muskelfibrer!

Vill man vara muskulös och stark finns inga genvägar! 🙂

Funderingar i Stockholm!

Tänk att vi är i samma tidszon nu, va skoj! 😀 Det är så trevligt att vara i Sverige igen och jag börjar se fram emot att flytta hit. Jag kommer sakna Shanghai även fast det är ett sjukt jobbigt ställe egentligen, som har pushat mig till bristningsgränsen. Dock är det ju så man utvecklas! Ju jobbigare och ju mer krävande miljö ju mer personlig utveckling sker!

Jag känner mig mer kapabel och mer inspirerad än någonsin för det känns som att allting jag kan göra i Kina är gjort. Kina är klart.

It’s done and it was great. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill göra bara att det ska vara STÖRRE och MER! 😀 Science editing i all ära, men känner att jag nog är mer creator än editor. Forska igen kanske? Göra klart den där doktorsexamen? Ja man får se vad som dyker upp och vad som känns rätt. Det är viktigt. Något som känns MYCKET rätt är mitt senaste bokkontrakt! Jag var på möte idag med förlaget och blev så sjukt inspirerad av deras underbara energi och engagemang, det var verkligen supertaggade på min bok! Som vanligt kör jag med korta deadlines och högt tempo som jag gillar så det blir till att dyka ned med huvudet före så fort jag får chansen!

Nu i Stockholm blir det LCHF-tema för hela slanten, tänk att det va många som trodde att jag skulle ge upp LCHF i Kina… hallå där, jag har ju blivit mer insyltad än någonsin tidigare! Jag ser såååå mycket fram emot att träffa flera av er som hänger här och jag lovar att försöka uppföra mig 🙂

Liten lägesrapport från min sida bara, hoppas att det går bra med mätandet. Jag ser att många har så sjukt bra värden på instagram, vi ligger verkligen mil framför amerikanerna när det kommer till ketoadaptering! Jag tänkte redovisa mina egna värden nästa tisdag tillsammans med formcheck så får vi se om det händer nått.

Följ mig på instagram (här) så länge så hörs vi snart igen!

Dags att inleda mätandet!

Jag ber om ursäkt för att jag är några dagar sen. Jag har ALLTID problem med mina mätare på nått sätt. Hämtade ut paketet i söndags och saknar då stickare (en sådan man sticker sig med), batteri och lancetter… stickaren lyckades jag hitta här hemma efter ett tag, men batteri och lancetter fick jag köpa på apoteket. Köpte en annan sorts lancetter som inte var det lättaste att få till ett stick med men men, det är ju inget blodprov som ska tas haha!

Första mätningen – tisdag 14/2

Jag ville inte slösa en blodketonsticka för jag vet att den kommer vara under 0.5 mmol/l, har ingen stark ketoskänsla i kroppen. Dock äter jag bra med fett, annars hade inte urinketonerna gett utslag. De korrelerar alltid hos mig, men de måste vara lila ett bra tag innan de börjar synas blodketoner 🙂

Blodsocker på 4.4 mmol/l fastande förvånade mig, jag trodde det skulle ligga på 5.5 eller högre. Testade ett andra stick med Precision Freedom Lite som visade samma.

Formcheck

”Vad väger du?” ”Hur lång är du?” tänkte jag skippa här eftersom jag inte bryr mig om vikt. Vissa tror jag är jättelång och andra tror att jag är jättekort, det spelar ingen roll. Kalorier kommer jag inte heller skriva ut eftersom jag inte orkar, kan eller vill räkna kalorier, kan inte tänka mig något mer tråkigt och meningslöst!

Om du hänger här inne och är en kaloriräknare, let me show you a better way! 😉 Du FÅR givetvis räkna vad du vill, men du MÅSTE aldrig kom ihåg det!

De här bilderna är lite som bilderna från mina kravlande akroförsök. Inte så inspirerande. Jag känner mig verkligen svullen, stel och inflammerad. Kan knappt vrida huvudet, öm i kroppen och lite allmänt blä.

Jag inser att jag borde posera med en tidning för korrekt datummärkning men det får bli nästa vecka istället. När jag ser de här bilderna vill jag också ändra svaret på om jag tänkte deffa.

Svar ja, jag vill deffa, men jag kommer INTE fasta, hungra eller räkna kalorier bara så vi får det ordentligt fastställt, okej!? 🙂

Let the games begin! Har du börjat mäta? Vad ska du mäta? Ska du fota? Bloggar/instagrammar du? Länka blogg och bilder vettja!

Följ mig på instagram HÄR för att se vad jag äter!