Utifrån sitt eget perspektiv

Jag gick igenom och svarade på kommentarer och stötte på den här kommentaren från Chris:

Jag ser fram emot de artiklar du kommer att skriva när du närmar dig 50-års åldern… ännu har du inte erfarenheter av hur förändrade hormonnivåer påverkar vikten. Östrogen och insulin hänger ihop bl a och kan ge de mest märkliga effekterna på vikt, ketos, blodsocker… även när man äter keto, utan fusk, utan mejerier, med träning….tyvärr finns det väldigt lite skrivet om det…”

…och jag tänkte; JA! Så är det verkligen!
Det här är ju verkligen något man får tänka på när man tar del av information på internet. Vem är avsändaren? Det påverkar budskapet jättemycket! Man kan analysera och tänka sig fram till mycket, men det är en annan sak att vara där själv.

Jag försöker kringå detta genom att grotta ned mig så djupt att det bara blir fakta kvar, men det blir fortfarande utifrån mitt subjektiva perspektiv. Särskilt här på bloggen där jag mest delar med mig av de jag för tillfället tänker på, eller för tillfället läser om, vilket inte sällan är färgat av de artiklar jag får in för granskning i mitt jobb.

När ens livssituation eller intressen ändras så ändras ju också ens kunskap och förmåga att hjälpa andra i samma situation. Eller? Här kan jag faktiskt inte säga ett rungande ja, för det finns ett visst gap mellan mina erfarenheter och subjektiva expertis – och det jag faktiskt skriver om. Kan jag inspirera till någon typ av förändring hos någon annan, så blir jag superglad men jag är ju själv under inlärning. A work in progress, och känner mig rätt förvirrad själv. Det finns hela tiden något man inte fattar eller inte kan och jag kan komma på mig själv med att ifrågasätta de mest basic grejerna!

Hur som helst, en liten påminnelse såhär på fredag eftermiddag: Var din egen expert – ALLTID och tänk på VEM som ger VILKA råd och VARFÖR. Jag tror det hjälper i djungeln av alla råd, specifikt kring kost och träning som florerar på internet!

Nu: Vin! (Ja, det är kväll hos mig så jag får ;))

Kalium och magnesium mot förstoppning!

Inlägget innehåller affiliatelänkar!

Okej sista inlägget om förstoppning och viktuppgång på LCHF, nu känner jag att vi pratat igenom det här tillräckligt! Några frågor som dök upp kring mineralbrist och förstoppning var vilken sort man ska välja, vilken typ och hur mycket. Det spelar inte så stor roll vad man väljer så länge man inte tar mikrodoser. Apoteket säljer generellt sett alltid för låga doser med vissa undantag, deras D-vitamin är ett rent skämt! Om du går in och köper en burk magnesium blir det dock ganska rätt, deras tuggbara magnesiumoxid funkar mot förstoppning.

Saltsyran har jag redan länkat, jag köper Betaine HCL från iherb. Vet någon om det finns saltsyra att köpa i Sverige? Alltså en svensk motsvarighet? Jag har inte hittat nämligen.

MagnesiumOxid

Den här heter lämpligt nog UltraTarm haha! Ja det kan man verkligen säga. Kostar 254:- för 90 kapslar på shopping4net. Det är där jag brukar handla utöver Iherb. Magnesiumoxid kostar annars 50:- för samma sak på Iherb, men med risk för tull som ni vet!

Kalium

Jag köper detta kaliumpulver på Iherb för 40:- som tjänar sitt syfte och en svensk motsvarighet är Holistics kaliumkapslar. Annars finns Helhetshälsa Kalium också kapslar.

Holistic och helhetshälsa har bra rykte men NOWFoods köper jag bara för att de är så billiga. Jag vet inte hur kvalitén är mer än att de verkar funka tillräckligt för att jag ska köpa nytt av samma märke 🙂

Läsartips – saltsyra i Sverige

Dessa 2 har jag inte själv testat utan är från kommentarerna här och på facebook som svar på om det finns saltsyra att köpa i Sverige.

Näringsbrist och låg magsyra på LCHF

Det här ämnet fångade mångas intresse så låt oss titta närmare på det! Att inte kunna bryta ned mat ordentligt är ett väldigt vanligt problem som är ganska lätt åtgärdat! Vad man aldrig någonsin ska göra är att försöka neutralisera eller höja pH i magsäcken, särskilt inte med sk protonpumphämmare. Det är viktigt att ha magsyra med rätt pH och med rätt mängd för att kunna

  • Bryta ned proteiner till aminosyror
  • Stimulera bukspottkörteln och tarmarna till att producera matsmältningsenzymer och galla
  • Döda patogener, virus, svampar och bakterier som vi får i oss via maten

Ju mindre maten bryts ned i magsäcken ju större partiklar kommer ned i tarmarna. Om man då dessutom har läckande tarmar, alltså tarmslemhinna som inte är helt tät – då har man problem! Autoimmuna problem kommer som ett brev på posten, men inte bara fysiska utan även psykiska (ADD, ADHD, ASD, stress, ångestsyndrom, hjärndimma osv) OBS: alla dessa är inget man bara får de är delvis genetiskt men symptomen förvärras när immunförsvaret måste hantera osmälta proteiner, särskilt som vissa passerar blod-hjärnbarriären)

Ju mindre maten bryts ned i magsäcken ju mindre mineraler och vitaminer kan kroppen tillgodogöra sig.

  • Uppsvälld, gasig, rapar efter måltid
  • diarré eller förstoppning
  • Maten kommer ut osmält
  • Akne
  • Candida
  • Mat allergier och ofta andra allergier också
  • Järnbrist och andra brister
  • Trasiga naglar
  • Trötthet
  • Torr hud
  • Autoimmuna problem

Om för stora bitar av mat kommer ned i tarmarna kan det också leda till SIBO (small intenstinal bacterial overgrowth) som irriterar tarmslemhinnan och bidrar med ökad produktion av gifter. Bakterierna i magen har en egen metabolism och fel bakterier kan skapa toxiska restprodukter som levern behöver ta hand om.

  • Drick ljummet vatten med äppelcidervinäger och pressad citron, gärna 1L på morgonen (inte i ett svep)
  • Ät fermenterade grönsaker
  • Ät surkål (1 gaffel) till varje mål
  • Gör té på ingefära och drick
  • Köp saltsyra (betain HCL) eller motsvarande och inta före måltid

Jag lovar att det verkligen är värt ansträngningen att fixa magen för det är rätt meningslöst att äta näringsriktig och bra mat eller massa tillskott om de ändå inte tas upp! Jag tycker att saltsyra (betain HCL) är grymt bra för att få i mig mer näring från maten jag äter, jag länkar till Iherb som jag samarbetar med så blir de rabatt för dig och poäng för mig! 🙂

Ofrivillig viktuppgång på LCHF – såhär fixar du!

Det här med att gå upp i vikt på LCHF, när tanken var att gå ned är ju inte roligt. Det är inte så vanligt, men det förekommer och är en av topp 3 vanligaste orsakerna till att man ger upp på den här kosten.

Varför man går upp

Låt mig ta det vanligaste anledningarna till varför det händer innan vi hoppar till lösningarna!

  1. Du är inte påläst kring vad LCHF är utan har hämtat information från olika källor som säger lite olika saker, och får i dig mycket mer kolhydrater än du tror. Alla lowcarb-produkter som finns är sällan särskilt low carb! Många portioner turkisk yoghurt eller kvarg blir snabbt mycket carbs, alla tillbehör såsom ketchup och olika såser – carbs! Det här är kanske att ha ovanligt dålig koll men min office manager sa till mig förra veckan: ”Martina, det är tur att du är lowcarb här i Kina, du kan äta hur mycket ris som helst!” Jag förklarade att ris var i princip BARA kolhydrater och inget annat, och det kom som en överraskning 😀
  2. Du äter något du inte tål, till exempel något inflammationsdrivande som jordnötssmör eller ost som i stor mängd sabbar tarmfloran och immunförsvaret. Likaså vegetabiliska oljor och processade livsmedel.
  3. Du är förstoppad! Förstoppad förstoppad! Gå på toa varje dag, minst en gång om dagen. Förstoppning påverkar tarmfloran och metabolismen och med de en rad hormoner inklusive insulin!

Såhär fixar du felätningarna

Om nr 1 gäller dig – att du helt enkelt äter fel så rekommenderar jag the one and only LCHF-magasinet, grundad av de äldsta och vassaste LCHF-rävarna i Sverige! Jag är inte opartisk för jag har varit krönikör sedan 2012 men magasinet innehåller väldigt bra information och superstrikta LCHF-recept som är så ”keto” det bara går. Utöver det rekommenderar jag att låta det ta lite tid med att hamna rätt, det tog jättelång tid för mig att navigera i matbutikerna och läsa på alla etiketter. Innan man vänt upp och ned på hela affären vet man ju inte vad saker innehåller. 7 år senare kan jag nästan allting utantill men det har tagit flera år!

Om jag ska fortsätta med skamlös reklam så ska jag också nämna min bok Fettfrälst – Snygg, stark och frisk på högfettkost som finns som e-bok här på bloggen under fliken ”böcker”. Slut på reklamen! 😉

Städa upp kosten

Bara för att ”alla andra” kan äta grädde och bär eller turkisk yoghurt eller nötter betyder det inte att du kan det. Du kanske måste skippa osten och äta det ”tråkiga” kött, smör och grönsaker ett tag för att få ordning på kroppen. Dedikera dig till att äta skaldemansbiffar med ångkokt broccoli och en klick smör för att se om det lossnar! Simplifiera så mycket som möjligt och börja bygga därifrån.

Tänk på att det tar tid för kroppen att ställa om till en helt ny kost, om du bara kört LCHF ett par veckor är din tarmflora antagligen underbemannad fortfarande!

Fixa förstoppningen

Här är några förslag som fungerar

  • Lägg till en portion surkål till varje måltid. En portion är ungefär vad man får upp på en gaffel.
  • Drick minst 2 L vatten varje dag utspritt över dagen. Kaffe räknas inte som vätska!
  • Ät 500-1g magnesiumoxid uppdelat på 2 tillfällen varje dag
  • Ät 1/4 tesked kalium varje dag
  • Gå minst 1h lång promenad varje dag
  • Träna valfri träning, regelbundet
  • Ta bort alla fibriga grönsaker
  • Lägg till fibriga grönsaker
  • Drick 1 matsked linfrön blandat i 1dl vatten varje morgon

Har du fler tips och idéer kring viktuppgång på LCHF? Eller är du en sån som går upp?

De riktiga anledningarna bakom LCHF-avhopp!

För mycket koffein i den här videon, så munnen går något snabbare än hjärnan men vad som hände var att jag såg detta på instagram:

Cissi Wallin har tagit en printscreen från en tjej på instagram som äter LCHF, och förlöjligare henne i en kommentar med texten ”En del undrar varför jag slutade med #LCHF… Här har ni svaret (sekten slängde ut mig, sen hamnade jag på sjukan med inflammerad bukspottkörtel efter allt fett och ägg)”

Det var det där ”Sekten slängde ut mig” som fick mig att reagarea och fundera över… vad är egentligen de RIKTIGA anledningarna till att folk slutar med LCHF?

1. Viktuppgång

På grund av förstoppning om man är beroende av fibrer och upphör helt med det. Förstoppning är en stor bov bakom viktuppgång och utebliven viktminskning, kan även påverka ämnesomsättningen negativt att gå runt och vara kontinueligt förstoppad. Andra anledningen till viktuppgång är att man äter ”typ LCHF”, plötsligt börjar äta sjukt mycket grädde eller turkisk yoghurt som är livsmedel som man kanske kan äta, men inte frossa i. Inte ens på en högfettkost de höga innehållet av vassle och kasein.

2. Näringsbrist

Fil, flingor, bröd, ris är lätt för kroppen att bryta ned och extrahera energi och näring från. Man kan komma undan med att ha låg magsyra, men det kan man inte på LCHF när maten är väldigt näringstät. Om man har zinkbrist, låg magsyra, bristfälliga matsmältningshormoner kan man inte få ut all näring ur kött och kålväxter till exempel.

3. Intolerans

För de flesta funkar det att hoppa rakt in i en fettfasta men inte för alla. Har man levt väldigt fettfattigt blir det förstås en chock för gallan att plötsligt börja jobba för brinnande livet. Likadant blir det om man ätit ägg väldigt sällan innan, och plötsligt proppar i sig 7 ägg om dagen, eller bombar på med andra livsmedel som man kanske är intolerant emot men inte känt till tidigare.

”Jag tålde inte LCHF” kan översättas till ”Jag hade en dold intolerans mot ett livsmedel som jag inte kände till tidigare” eller ”Jag är en person som behöver stega in försiktigt i LCHF, annars hänger inte alla organ med i förändringen”

De här punkterna är alltså de tre vanligaste bakom LCHF-avhopp: viktuppgång, näringsbrist, intolerans. Det har inte med LCHF i sig att göra utan är en reaktion från kroppen på ett problem som funnits hela tiden. Man kan blunda för det, eller ta tag i det. Vissa orkar inte krångla och väljer något lättare, kanske är det också så att LCHF inte passar alla. Så tror jag att det är. Men jag tror inte att någon blir utslängd eller ratad, jag tycker faktiskt att LCHF-communityt är en väldigt mysig och accepterande folkrörelse med förståelse och ett driv efter att hjälpa varandra. Tycker inte du?

Följ gärna min youtube-kanal förresten. Min kanal växer så det knakar med både följare och videos, och det är jättekul att varva text, ljud och bild på det här sättet 🙂

Upp- och nedträning, handstand, flexibilitet

Jag kämpar på med min ”akroträning” eller vad man ska kalla det, och jag tror verkligen att jag behöver gå en kurs eller liknande så fort jag får möjlighet för internet, youtube, instagram kan bara ge så mycket. Eller så är jag bara extremt otålig och vill att det ska gå snabbare än vad det kan göra?

Bryggan eller wheel pose ligger på is tillsvidare, jag ser bara ut som en spindel när jag försöker och all feedback jag har fått på instagram och bloggen säger att jag är stel i axlar och bröstrygg. Ingen har nämnt lårmusklerna konstigt nog, jag kanske överskattar bendelen i det hela.

Vad jag har märkt är att stretching/yoga är lite beroendeframkallande, det är så mysigt när det sträcker och knäcker! Nu börjar jag varje dag med att stå upp och ned och gör några yogaövningar för att sträcka ut axlar och övre rygg. Behöver några roliga för lår/höft också utöver butterfly stretch som jag kör massor.

Roligast är nog stå-på-händer-projektet för det känns som att det finns mest variation där, månadens mål är att stå helt vertikalt mot en vägg. Tror du jag fixar det? Jag tror det, fast jag vet inte om jag vågar utan någon som kan fånga mig!

KetoPodden avsnitt 1!

Ketopodden avsnitt 1 – Insulin, ketos och kalorier 

Klicka på spelaren ovanför för att lyssna direkt på bloggen eller för att ladda ned podden. Ketopodden finns också på min youtube-kanal, men inte på iTunes eller Stitcher förrän nästa vecka. Det tar 5 dagar att bli verifierad där så just nu finns podden bara här och på youtube.
Nedan listar jag vetenskapliga artiklar som kopplar till avsnittet och lite begrepp och förklaringar. Jag har säkert glömt något så påminn mig gärna!

Vetenskaplig artikel som motbevisar insulinhypotesen

Insulin frisätts från fett

Vetenskaplig artikel om kalori in – kalori ut

Insulinresistens och minskad risk för övervikt

Insulinkänslighet hos barn

Wiki

Fettbrännande hormoner: Glucagon och adiponectin

Fettlagrande hormonet ASP 

Insulin frisätts i pulser

”Fett brinner i kolhydraternas låga”

Kolhydraterna ser till att citronsyracykeln kan ta hand om alla de acetylgrupper som bildas av fett. Acetylgrupperna kommer in i citronsyracykeln genom att reagera med oxalättiksyra, vilket bildar citronsyra. Cellerna behöver därför påfyllning av oxalättiksyra, och det bildas av puryvatjoner som i sin tur kommer från glykolysen (nedbrytningen av glukos) och sen är karusellen igång!

Fett bränner fett

Om det saknas oxalättiksyra kommer acetylgrupperna i stället att reagera med varandra och bilda ketoner som driver på betaoxidationen (fettmetabolismen), vilket gör det här till en något effektivare metod.

Hoppas att du gillade det första avsnittet! 🙂