Cryocabins en verklighet för oss i norden!

Jag har ju skrivit en del om köldterapi tidigare som en metod för att kickstarta immunförsvaret och förbränningen. Kalla bad och kallduschar är otroligt effektivt för att tighta till huden och öka frisättningen av tillväxthormon och testosteron. Såg för något år sedan att det fanns cryocabins i USA och att vissa kändisar har dem hemma, och jag blev så avundsjuk! Sen nu i våras såg jag att man kan gå och ”frysa sig” själv i Californien och att det inte var så dyrt, och nu senast har detta kommit till Sverige! Gissa om jag ska testa det här. Det finns två stycken i Stockholm och en i Helsingborg! Hade jag haft råd hade jag köpt en egen men det behöver man som tur är inte.

Såhär funkar det!

Helkropps cryoterapi exponerar hela kroppen för kyla ned till minus 160°C och är tro det eller ej bekvämare än isbad. Jag kan inte gå i god för att det är så förrän jag testat, men jag har ju testat isduschar och isbad och det är i alla fall INTE bekvämt. Det coola är att kyla aktiverar kroppens biologiska cellgenerering, precis som strikt LCHF gör!

Övriga fördelar

  • Minskar muskelsmärta och inflammation
  • Ökar blodcirkulation och lymfdränage
  • Förbättrar muskelstyrka och ledfunktion
  • Minskar mjölksyra och träningsvärk
  • Minskar återhämtningstiden
  • Återställer immunförsvaret
  • Reducerar kronisk smärta och trötthet
  • Hjälper hudåkommor
  • Hjälper autoimmuna tillstånd och inflammation i kroppen

Detta stämmer överrens med vad jag själv sett vid köldterapi, samt att förbränningen går upp som tusan. Det verkar stärkande för kollagenproduktionen, rynkor och celluliter. Det finns ju en galen holländare som heter Wim Hof som kallas för ”ismannen” som utsätter sig för extrem kyla som en form av meditation nästan, och via den tekniken har han låtit forskare injecera honom med influensavirus med kort inkubationstid under övervakning, för att bevisa hur han kan kontrollera sitt immunförsvar. Det finns en dokumentär om honom på youtube man kan se, den är ganska cool.

Modern variant på något väldigt naturligt

I vilket fall som helst tror jag väldigt mycket på kyla, det är ju naturligt för människor och något vi utsatt oss för under hela vår historia. Urmänniskan kunde väldigt sällan få ett varmt bad eller få en lagom temperatur någonstans om inte vädret tillät det. En cryocabin är egentligen bara  en modernare och snabbare (lindrigare) metod att uppleva samma sak som vi ”borde” uppleva ganska frekvent i vårt naturligaste tillstånd.

Tydligen har det här använts ett bra tag av NHL och världseliten i olika sporter, och det förstår jag. De måste ju hålla sig skadefria.
Jag är ganska säker på att det kommer att finnas en CTN cryocabin i samband med Biohackeventet i Stockholm den 19/5 och sen kan man läsa mer på  http://cryocabins.se/where-to-get-it/ och se vart man kan gå för att frysa sig!

Hittade en NBA-spelare som fryser sig haha, de ser lite läskigt ut men alla ser ju glada ut på bilderna så det är säkert inte så farligt…

Vad tror du om Cryocabins? Ska du testa?

Utlandslivet: ”ingen” vill tillbaka!

Jag tycker att det är intressant hur utlandslivet verkligen öppnar upp människor, och att det är så extremt stor skillnad på svenskar i Sverige och utlandssvenskar. Min upplevelse är att utlandssvenskar är trevligare, gladare och öppnare och har en mer sund världsbild. De förstår att Sverige är fint och bra, men inte ”bäst i världen” för att man får se svart på vitt att andra länder kan vara överlägset bra på saker som ”vi” trodde vi var bäst på. Som sjukvård till exempel.

När jag blev supersjuk i Taiwan 2008 och behövde uppsöka läkarvård var jag skräckslagen för jag trodde att de skulle vara helt efter, men istället blev jag superimponerad och fick verkligen äta upp alla mina fördomar. Jag förstod inte hur det kunde vara NOLL minuters väntetid på att träffa en specialistläkare som kunde bra engelska, och att hela kalaset kostade 200 spänn utan att jag behövde använda min sjukvårdsförsäkring. Sedan dess har liknande saker inträffat, grejer där man tror att Sverige ska vara bäst men visat sig vara tvärtom.

Fast Sverige är förstås väldigt bra också. Utlandssvenskar är väldigt stolta över sitt svenska arv, vill ha en fot i Sverige men kanske inte nödvändigtvis BO där. Faktum är att jag inte träffat någon som vill ”flytta tillbaka”.

Svenskar emigrerar

Mellan 1840-1930 utvandrade 1.2 miljoner Svenskar till USA, men de senaste 20 åren har en halv miljon svenskar bosatt sig utomlands! Det är en betydligt högre andel per decennium än amerikautvandringen, och folk fortsätter att flytta. Sen ska vi inte heller glömma alla de som bor halvårsvis i Sverige, typ har hus i Thailand eller Spanien eller så. Då är vi uppe i ännu fler ”halvemigranter”, och alla de som fortfarande är skrivna i Sverige men bor i till exempel Tyskland!

Jag är en emigrerande svensk

… och flera av mina kompisar också, även de som för tillfället bor i Sverige men varit utomlands långa stunder tidigare. Det är en slags känsla, att man är mer av en flyttfågel liksom som inte ”tål” att vara kvar för länge. Jag tycker att det är extremt intressant hur det kan bli så, och vilken annorlunda mentalitet det kan vara hos de som flyttat ut. Speciellt de som står med en fot i vardera läger.

Olika länder/världsdelar ger olika saker

För mig är Sverige karriär och jobb och Asien är personlig utveckling, USA är kombinationen av de två. Mina djupaste spirituella upplevelser har jag haft i USA, men mina mest transformerande upplevelser har jag haft i Asien. Jag hade inte varit den jag är idag om jag inte spenderat mycket tid på dessa två kontinenter. Jag vill till fler ställen för att se vad de kan ge, men just nu vill jag till Sverige och bara dyka in i jobb med huvet före! 😀

Det var lite fredagstankar från mig, nu ska jag ut och fika så hörs vi senare!

Martina recenserar: Acroyoga

Jag tog tyvärr inte så mycket bilder från workshoppen, men här kommer min recension kring acroyoga!

Vad är acroyoga?

Acroyoga är en typ av yoga som man gör två och två, eller flera personer som innefattar akrobatik och yogaposer, ofta på andra personer. Man har minst en bas och en flygare, basen bär upp en eller flera personer som gör yogaposer. På bilden ovan är ”the bird” som är den allra lättaste posen. Det finns mängder med varianter, och de som är duktiga står typ upp-och-ned, balanserandes på någons fötter. Det kan bli väldigt komplicerade positioner.

Vad jag tyckte om träningen

Jag gillar akrobatik men känner att jag är lite för ovig för det mesta, dock var jag en bra bas som till och med kunde bära upp Mattias som väger 30 kg mer än mig. Som träningsform tycker jag inte att det är bra, det är mest jobbigt att ha någon som står på en. Om man är flygare så behöver man mest bra balans, det är inte så stor ansträning förutom att man spänner sig. Ska det bli skoj får man nog vara väldigt vig eller kunna stå på huvudet och på händerna obehindrat. Det känns som att det mest ser coolt ut, som en showgrej liksom men som träning… nää… det här är inget jag kommer fortsätta med.

Jag och Frank som är den mest kända akroläraren i Shanghai, han tränar cirkusartister och var väldigt bra på att förklara. Han var också en väldigt bra bas då han var byggd lite som en sten och kunde hålla uppe massa personer på sina axlar haha! 🙂

Men jag vet inte… cirkusartist alltså… är det den vägen jag vill gå? När det blir för mycket jox så blir jag lite anti och vill bara in i gymmet och gosa med mina skivstänger!

Hur känner du? Har du testat någon typ av akro? 

Om Hormonspiralen!

Jag har ju skrivit om kopparspiralen och p-piller tidigare, men nu är det dags för hormonspiralen som många frågat om. Vad är det för en liten rackare egentligen? Jo, det är en liten plastgrej innehållande samma hormon som finns i p-staven och minipiller. Dvs gestagen!

Kroppen tror att den redan är gravid

Gestagen är egentligen bara en syntetisk variant av progesteron, så när man sätter in en p-stav eller hormonspiral får man hysteriska serumvärden av progesteron. Runt 800 nm/L (normalt är runt 3 nm/L) ungefär, vilket gör att kroppen tror att den är höggravid. Det är naturligtvis inte ens kroppsegna progesteron som är så högt utan det syntetiska, så ens kroppsegna och framförallt aktiva progesteron kan sjunka, samtidigt som de syntetiska är högt. Det gör att man kan få progesteronbrist och symptom på östrogendominans.

Därför är biverkningarna med hormonspiral ofta symptom på just östrogendominans såsom:

  • Migrän
  • Smärtsamma knöliga bröst
  • Nedstämdhet, depression

Sen kan hormonspiralen också ge förhöjda androgener och då blir symptomen:

  • Ökad kroppsbehåring
  • Håravfall på huvudet
  • Akne

Och eftersom detta är ett implantat som sitter inne i livmodern och skapar en lokal inlammation, kan man även få problem relaterade till det: 

  • Ont i ryggen
  • Smärta i bäckenet
  • Infektion i livmodern
  • Ökade flytningar och svampinfektion

Gestagen bättre än syntetiskt östrogen

Det här är min personliga åsikt men efter vad jag har läst upplever jag att syntetiskt progesteron trots allt har färre/bättre biverkningar än syntetiskt östrogen. De ger lägre risk för cancer, blodproppar och högt blodtryck och är snällare mot kroppen. Om man redan har kraftiga hormonella obalanser kanske man inte upplever de så, då syntetiskt progesteron kommer att förskjuta alla hormoner ytterligare och ge sänkning av ens kroppsegna progesteron.

Gestagener vid endometrios

När hormonspiralen kan vara bra är vid kraftig endometrios, men då tycker jag nog att p-staven är ett bättre val så man slipper irritera livmoderslemhinnan. Överlag känns det onödigt med inlägg i livmodern, just för inflammationsrisken och att så många får så ont av det!

Tveka inte att sluta om det inte funkar!

Om det funkar och känns bra tycker jag inte att man ska vara överdrivet paranoid eller ”go clean” bara för att många gör det just nu. Funkar det så funkar det, men OM du mår dåligt, om du är deppig, har jobbiga humörsvängningar och kraftiga hormonella obalanser då är det verkligen dags att fundera på andra alternativ. Billingmetoden tillsammans med temperaturmetoden, P-dator eller pessar är helt hormonfria alternativ som vi skulle behöva sprida mer information om!

Vad tycker du?

Har du eller har du haft hormonspiral och var du nöjd med den? 

Naturlig Skönhet: Oljeinpackning till håret!

Så äntligen dags för ett litet beauty inlägg igen, efter många frågor om min specialare HOT OIL! Det finns några viktiga grejer man behöver för ett vackert hår, och utöver rätt näring behöver man ta hand om det noga varje dag. Särskilt om man vill ha väldigt långt hår eller bleker det som jag gör.

HOT OIL – Såhär gör du

1. Välj några oljor som passar ditt hår (se nästa rubrik!)
2. Blanda ihop allting och värm på spisen eller i micron
3. Tillsätt eventuella eteriska oljor (info längre ned)
4. Massera in i hela håret (i torrt hår)
5. Packa in i gladpack
6. Låt sitta 30 min till flera timmar (över natten gärna!)
7. Info om ursköljningen längre ned! 

Vilken olja ska man välja?

Innan använde jag kokosolja, jag tycker att det fungerar väldigt bra men några läsare tyckte att den var för tjock och att jag skulle använda en tunnare olja som bättre penetrerade hårstrået. Då köpte jag Jojobaolja som var grymt bra, sen testade jag mandelolja, hampfröolja och massa olika oljor 🙂

Den enda oljan jag INTE rekommenderar är OLIVOLJA! Mitt hår blir i alla fall en total katastrof och oljan går ALDRIG ur!!! 

Eteriska oljor

Jag älskar eteriska oljor och använder de när jag gör mina egna hudkrämer, ansiktsskrubbar, kroppsskrubbar, hårinpackningar och min egen tandkräm, ja allting i skönhetsväg helt enkelt! 🙂 Eteriska oljor doftar gott och har lite olika egenskaper, ofta funkar de både utvärtes och invärtes.

För att få lent och skinande hår brukar jag ta citronolja och lavendelolja. De passar väldigt bra för ljusblont hår och ger den där extra skinande looken.

Hur tusan får man ur oljan!?

Ta i shampo direkt i ditt oljiga hår, utan att använda vatten. Massera upp ett lödder så att shampot löser upp all olja. Tillsätt så mycket shampo att hela huvudet löddrar ordentligt. När du masserat ordentligt, tillsätt vatten lite pö om pö och skölj ut. All olja försvinner väldigt enkelt.

För balsammetoden: Ta i balsam direkt i ditt oljiga hår utan att använda vatten. Massera in balsamet överallt och tillsätt sedan lite vatten åt gången, tills all olja är utsköljd. Använd ditt tvättbalsam till detta! 

För hardcore no-poo: Blanda 1L vatten, 1 msk bikarbonat och 2 msk äppelcidervinäger. Skölj försikigt och massera in detta i det oljiga håret. Massera och skölj om vartannat tills all olja är borta.

Resultatet


Såhär ska det se ut direkt efter oljan är utsköljd och håret har torkat lite. Som du ser är det liiiite flottigt i längderna men det gör ingenting, det fördelas in i håret när man borstar igenom det. Huvudsaken är att man fått ut all oljan ur hårbotten!


Såhär ser det ut efter att jag kammat igenom håret: inte ett spår av olja och väldigt fluffigt och fint. Alla ”kluvna hårtoppar” är också borttrollade!

Jag försöker göra en HOT OIL varje söndag som min skönhetsrutin, ibland sover jag också med oljan och sköljer ut på morgonen men annars nöjer jag mig med att spendera söndagkvällen med oljan i håret medan jag preppar veckans matlådor och gör andra saker 🙂

Produkttips – Detta använder jag!

Produktlänkarna är adlinks i samarbete med Bodystore & Shopping4net

Jag rekommenderar att börja med kokosolja och testa sig fram med andra oljor efterhand, eller slå till på jojoba eller argan! De är många som tycker att de är mer anpassade för utvärtes användning. Långhårsborste är något jag VERKLIGEN rekommenderar, kan inte rekommendera det nog. Det gör jättestor skillnad vilken borste man använder, särskilt om man har lite torrt hår som lätt trasslar sig.

När det gäller eteriska oljor rekommenderar jag att läsa på, men är du blekt eller naturlig blondin så kör på lavendel och citron det är en grym kombo! 🙂

Martina recenserar: Aerial yoga

Nu har jag testat aerial yoga och här är min recension!

Aerial yoga är yoga som utförs med hjälp av en… duk (?) av tunt tyg som är upphängd i taket. Man spenderar 90% av tiden ovanför marken och nästan inget på mattan förutom enstaka övningar. Man behöver ganska mycket armstyrka för mycket går ut på att hålla uppe sig själv i duken, när man inte sitter eller hänger i den. Ett plus är att man inte behöver vara så flexibel, jag kunde göra allting och var inte för stel för något. Jag brukar vara för stel på vanlig yoga.


Enda nackdelen är att den där duken kan skära in lite i handleder, rygg och höft som inte är så bekvämt. Annars skulle jag säga att det här är en ganska kul träningsform fast jag får nog ut mer av vanlig yoga tror jag.

Den här posen fastnade jag i för att jag alltid tappar orienteringen när jag är upp och ned! Jag kunde för mitt liv inte räkna ut hur jag skulle ta mig upp igen så jag fick ta hjälp av läraren 😀

Har du möjlighet att testa aerial yoga så gör det, det är inte svårt och inte så jobbigt. Snarare lättare än vanlig yoga. Jag tror jag ska gå igen!

Har du testat aerial yoga? 

Eget ansvar om den egna hälsan

Jag har sett i bloggosfären och övrig media att det stormat lite kring ”hälsohets” respektive ”ohälsohets” igen och det får mig att undra vart det egna ansvaret är någonstans. Det är så mycket snack kring att ”alla hatar tjocka” eller att det hetsas kring vikt och träning, men den här hetsen eller hatet finns ju bara hos den som upplever det. De personer som på till exempel instagram visar upp sina fitnesskroppar på varje bild, gör ju bara vad som inspirerar dem. De gillar sin träning och sin look och andra verkar gilla att titta på det.

Vi kan inte stänga av internet

När man tar åt sig så av något som finns på internet så har man ett eget ansvar att förhålla sig till vad man ser. Om jag tar illa upp har det med mig att göra, jag kan inte stänga av hela internet eller kräva att instagram anpassar sig till mig. Vi väljer vart vi ska rikta vårt fokus och vilka vi ska umgås med och vilken information vi ska ta in.

Mina känslor = mitt ansvar

Jag tar bort allting som jag inte gillar eller som får mig att känna dåliga saker, jag känner inte jag behöver titta på allting eller läsa allting och ta på mig hela världen på mina axlar. Man behöver inte heller bli upprörd över huruvida någon är en bra eller dålig förebild för unga, för personer under 18 år har föräldrar som ska ta det ansvaret och inte godtyckliga personer på internet. Om vi tar ansvar för oss själva och hur vi känner över oss själva och våra kroppar, så slipper vi anklaga varandra för det ena och det tredje. Ingen kan få oss att känna oss dåliga, utan vårt eget samtycke!

 

Välkommen! Jag som driver den här bloggen heter Martina och uppdaterar dagligen om biohacking, LCHF/ketogen kost, träning, målplanering, produktivitet och lifestyle design!

Alla kommentarer godkänns manuellt och besvaras så fort som möjligt. Klicka här för att kontakta mig personligen

Jag har alltid jobbat med forskning på olika sätt och just nu jobbar jag som scientific editor i Kina. Närmare bestämt Shanghai där jag bott snart 3 år. Jag är utbildad till Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Senaste kommentarerna

Annonsera via Tailsweep