Hur man blir mer konsekvent!

konsekvent

Bakom framgång ligger diciplin och bakom diciplin ligger ett konsekvent beteende. Man kan även kalla det för att ha grymma rutiner och vanor som man håller. Månad ut och månad in. Idag tänkte jag dela med mig av mina 5 bästa knep för att bli mer konsekvent:

Ha koll på ditt varför
Varför vill du bli keto, börja träna eller vad du nu vill börja med. Vad är anledningen bakom? Håll koll på den anledningen varje dag för den kommer att motivera dig alla de dagar då du inte känner för att träna eller sköta kosten. Med ett högre syfte bakom allting du gör blir det lättare att anstränga sig lite extra!

Smala ned fokuset
Du kanske är som jag och gillar att dra igång tusen grejer samtidigt? Gör inte det, välj EN grej först. Det är därför jag (till exempel) alltid säger till nya LCHF:are att de inte behöver ta bort bacon och grädde det första de gör, utan vara förlåtande och tillåtande tills LCHF blivit en vana. Sen kan man gå in och peta i livsmedelsval som gräsbetat kött, jordbökande gris och så vidare, men börja inte där. Det är samma med träning och alla andra mål, man måste vara snäll mot sig i början och göra det lätt att vinna!

Schemalägg
Bestäm när på dagen och hur många dagar per vecka du ska ägna dig åt ditt nya projekt. Om du ska skriva en bok till exempel – skriv 1h varje dag. Om du ska träna, bestäm 3 dagar per vecka och avsätt 1h till varje tillfälle. Det KOMMER att ta tid från något annat och det är bara att acceptera. Kolla igenom ditt nuvarande schema och se vad du kan göra mindre av för att hinna.

Push trough the pain
Läs det här inlägget det förklarar allting på biokemisk nivå (kortisol/serotonincirkeln) Hur jobbigt kan det vara på en skala? Skitjobbigt? Gör det ändå. Hur jobbigt är det för mig att sluta med kaffe? Extremt jobbigt men det är bara att bita i och lita på processen. Det kommer att komma en dag då det inte är jobbigt längre.

Hoppa upp på hästen igen!
Om du blir avslängd så är det bara att hoppa upp igen så fort som möjligt. Gå inte och älta ”åhh jag gjorde ett avsteg stackars meeeeej” skit i det – upp i sadeln och kör. Alla gör missar, det är inget att fästa sig vid!

Lycka till nu och tänk på att det krävs 10.000 timmar för att bli riktigt bra på något. Om du är konsekvent och skapar nya kreativa vanor så kan du bli proffs på vad som helst och lyckas med vad du vill!

Vanligaste ursäkterna för misslyckande – känner du igen dig?

Målplanering är ett stort intresse för mig: sätta upp och nå mål. Låt oss titta på baksidan av det hela, när man inte lyckas med det man vill. Jag har identifierat 8 vanliga ursäkter som jag hör väldigt ofta – känner du igen dig i någon?

1. Jag har inte tid

På förstaplatsen kommer det klassiska ”Jag har inte tid.” Låt mig då påminna om att alla har lika mycket tid, ingen har mer och ingen har mindre. Det hela handlar om planering och att använda sin tid effektivt!

2. Jag har barn 

Den här är också vanlig tillsammans med att ha många barn eller att vara ensamstående med barn. Givetvis blir det mindre tid över om man måste ta hand om andra, men det kommer alltid finnas tidskrävande att ta hänsyn till. Barn är bara en grej, sen tillkommer ju jobb, fritidsintressen, vänner, laga mat, städa, ta hand om hemmet. Det här är fortfarande bara ursäkter och mer en fråga om hur man väljer att distribuera sin tid.

3. Jag vet inte hur man gör

Sanningen är att ingen vet hur man gör, men man gör det ändå. När man inte gör något åt att man inte vet hur man gör blir det en ursäkt, ”jag vet inte hur man gör, så jag skiter i det” är vad man egentligen säger. Gör inte det, testa dig fram!

Jag vet inte hur länge jag undvikit min rörlighetsträning för att jag ”inte vet hur man gör” och nu orkar jag inte ”inte veta” längre så jag bara gör. Min tro är att mitt utövande kommer leda mig framåt även om jag gör fel, för så har det varit med så mycket. Det är viktigt att våga göra, göra fel, göra om och göra rätt.

4. Jag har inga pengar

Märkligt nog är det heltidsarbetande personer som säger ”jag har inte råd” när det kommer till många saker och det är för det första inte sant, och för det andra en signal om att det är dags att ta en titt på sin ekonomi.

Om man verkligen vill göra något så kan man spara till det. Spara 10% av inkomsten varje månad. Tids nog har du råd.

5. Jag känner ingen

Jag har förstått att många måste ”känna någon” för att börja en nytt projekt och vill inte starta själva, eller kan inte starta utan ”rätt kontakter”. Man kan inte räkna med att ha rätt kontakter inom alla områden, man får försöka ändå och skapa kontakt med människor längs vägen. En del grejer måste man göra ensam.

6. Jag vågar inte! 

Rädsla uppstår när man tänker fööör långt fram i tiden och tänker på alla eventuella problem som kan uppstå. Var bara här och nu se vilket litet steg du kan ta idag för att uppnå dina mål. Det kanske är att skriva ned dem? Det är väl inte så läskigt?

7. Det kommer inte att funka!

Det är ett katastrof-mindset att tänka på det här sättet, eftersom det i princip alltid blir som man tänkt sig! Negativa tankar kommer man ingenstans med, så sluta med destruktiva mantran!

8. Jag är inte tillräckligt bra

Vad är ”tillräckligt” ens för ord i den här meningen? Den personen som lyckas med sina mål är tillräckligt bra för att lyckas med sina mål. Det har bara att göra med vad man har bestämt sig för och hur konsekvent man är!

Vilken känner du igen dig i? 
Jag är skyldig till 3, 6 och 8 men nu kör jag över de här tankarna med 4 ord: JAG KAN – JAG SKA! 

Fungerande är viktigare än perfekt!

dsc_0593

När jag surfar runt i olika kosttrådar på facebook och diverse forum, så är det väldigt mycket bekymmer hos vissa kring vad man ”får” äta och inte. Inte nog med det är det också en del pekpinnar kring folks matval och det fick mig att fundera över vad som är viktigast egentligen. Strävan efter att vara perfekt; ”perfekt keto”, ”perfekt vegan”, ”perfekt fitness, clean living, home made…” eller vad man nu håller på med, det är ju extremt stressande!

Jag som käkar högfettkost till exempel, jag tycker ju att det är himla trevligt att vara i ketos. Det betyder inte att jag är i ketos jämt och ständigt, för det kan jag inte. Viktigast för mig är att det fungerar, att min vardag fungerar, hellre än att den är perfekt. Jag orkar helt enkelt inte göra allting rätt alltid. Man får göra det bästa man kan, så ofta det går och sen skita i resten. Det är så jag resonerar i alla fall, och visst – inte optimal, men å andra sidan inte särskilt stressande heller. Stress är bannlyst i mitt liv, jag prioriterar att må bra hela tiden.

ikea

Här sitter jag och min man och pillar ut pastan och annat skräp ur IKEA-mat på IKEA. Vissa personer jag känner skulle inte sätta sin fot i IKEA-resturangen – laxen är ju odlat i Norge (giftlax), kycklingen är lokal (Kina) köttbullarna innehåller antagligen gluten… aj aj! och det här är ändå ett fräscht alternativ här i Kina, delad förstaplats med Subway salladen skulle jag säga (i kategorin billigt, ”keto” och ”clean”)

JAG TÄNKER PÅ DET SOM ETT BANKKONTO

Som jag förklarade i mitt inlägg om att vi alla behöver olika mycket ”detox”, på grund av olika ålder, kön, mediciner, hälsonivå och träningsnivå. Jag bor i Kina till exempel, så jag ligger lite på minus när det kommer till luften och vattnet. Jag kan inte gå ut och jogga till exempel, och jag får preparera mitt dricksvatten för att kunna dricka det. Då behöver jag inte dra på mig ytterligare minus genom att äta mat friterad i ”gutter oil” eller dricka kinesisk alkohol, men samtidigt behöver min vardag fungera. Det blir lite pest eller kolera-tänk, vad är lite mindre dåligt? Är IKEAS giftlax bättre än MSG-marinerat hormonkött? Är ekologiska kidneybönor bättre än lokalodlad fisk?

Nånstans på vägen gör man ju fel val ibland, men olika personer tål olika mycket. För mig som är känslig får jag ganska snabb feedback av min kropp. Mår jag bra – då kör jag på de, även om det inte är det bästa för att någonstans måste det fungera också, annars blir man knäpp!

Här i Kina har jag verkligen lärt mig att kompromissa haha! Det har varit väldigt upplysande för mina insikter kring kost och hälsa! 🙂

Effektiva rumpövningar!

rumpovningar

Jag har 10 till på lager men de här 4 är bra för lite allmän aktivering av gluteus! De här kan man göra både hemma och på gymmet (utom 2an), tänk på att fokusera på rumpan så att de är rätt muskler som jobbar.

  1. Utfall med bakre benet på en bänk
    Håll en vikt i handen eller lägg en skivstång på axlarna. Dippa bakre knät i marken, 20 repetitioner per ben tills det bränner i rumpmusklerna! Och sen 20 till, 20 till och 20 till!
  2. Omvända gynekologen
    … eller hip ad/abductor som den heter egentligen. Fast tvärtom. Pressa ut knäna. Min rekommendation är 50 repetitioner gånger 3.
  3. Knäböj med slingshot
    Jag har en slingshot runt låren (gummiband) så att jag kan pressa ut knäna lite och få med utsida/baksida lår. Håll en vikt i handen eller lägg en skivstång på axlarna och börja böj! Om du gör helt utan vikt är det en jättebra uppvärmningsövning, varva med att side-steppa lite med böjda knän.
  4. Vanliga utfall
    Klassiker! Här är det ingen idé att mesa, använd så tung vikt som möjligt, gärna en skivstång om du har (jag har inga skivstänger på mitt gym!)

Varför så många repetitioner?

För att få synliga resultat på rumpan och benen behöver man göra två saker: köra riktigt, riktigt tungt och köra riktigt, riktigt mycket. Gärna båda! Underkroppen utgör en stor del av kroppen, vi har majoriteten av våra muskler där så benträning är viktigt för helheten. Nu pratar jag ur ett fitnessperspektiv. För att få maximalt starka ben räcker det att träna tunga basövningar (knäböj, marklyft) med få repetitioner, men det är ett annat sätt att träna.

Seså, iväg till gymmet nu! 😉

Att ha en personlig tro och att våga ändra den!

dare-to-change

Igår skrev jag ett inlägg om vegetarisk kost vs LCHF/ketogen kost och då insåg jag hur mycket ens liv är uppbyggt kring ren tro, och att det måste vara så. Utan en stark personlig tro på olika saker skulle vi inte kunna fungera överhuvudtaget.

Därför kan jag bli lite knäpp av människor som måste ha allting svart på vitt, serverat på en vetenskaplig artikel, stämplat och underskrivet av professor si och så från något universitet någonstans. I min värld väger min tro tyngre än vetenskap, för jag måste våga tro på mig själv och det jag gör, utan att det finns konkreta bevis för att det ska fungera. Jag måste tro på mig själv och våga köra full fart framåt utan några garantier för någonting.

Många verkar se ”tro” som att man aldrig får ändra sig och vågar därför inte tro på någonting fullt ut för ”tänk om det inte fungerar” eller ”tänk om det inte är så”. Så vadå? Det gör väl ingenting om man har fel? Det gör väl inget om man behöver ändra sig en, två eller tio gånger. Det innebär ju bara att man är dynamisk och kan ta till sig ny information och omvärdera gammalt. Jag är inte min tro eller mina tankar eller värderingar, och inte du heller. Det är kul att våga ändra sig och förändra sig!

Jag känner personligen att jag är i ett kontinueligt tillstånd av förändring och det är definitivt mer spännande än skrämmande! 🙂

Veg vs LCHF – hur ska man tänka?

veg-vs-lchf

Vegetarian-, vegan- och rawfood-trenden har aldrig varit större än nu. Jag skriver trend istället för kost för det är så otroligt många som hoppar på tåget bara för att så många andra gör det. Bloggare, youtubers, kändisar – alla skriver att de ”känns bättre att inte äta kött”, att de ”mår bättre än någonsin”, ”det känns fräschare” eller att de fått hälsofördelar. Det senaste är att även LCHF:are migrerar från low carb till high carb bara för att klämma in mer vegetarisk mat, eller vänder om helt och byter fettet mot frukt, quinoa och bulgur.

Med anledning av detta tänkte jag diskutera veg vs LCHF, ur lite olika synvinklar: är vegetariskt, veganskt, rawfood så bra som det verkar? Vad är bäst och varför? Hur ska man tänka om man vill konvertera till vegetarisk kost från LCHF?

FLER LIKHETER ÄN SKILLNADER

Jag tycker att ketogen kost och vegansk kost är väldigt lika varandra egentligen. Båda är ganska extrema och går ut på att gallra ut en himla massa livsmedel. Både veganer och keto-entusiaster väljer kosten för att de har en stark tro eller övertygelse, och de som fullföljer och är noga verkar väldigt nöjda med det. Är det samma ”typer” i båda lägren tro? Jag skulle tro det!

VARFÖR MÅR MAN BÄTTRE?

Uttalanden från ny-veggos och ny-LCHF:are låter väldigt lika; de mår ofta bättre än de gjorde ”innan” och känner sig piggare, fräschare och friskare. Hur kan två ganska olika sätt att äta ge så lika upplevelser? Min teori är att båda kosterna eliminerar en hel del skräp såsom snabbmat, en hel del bullar och godis och mycket konstgjorda ämnen. Vegansk kost eliminerar också mjölkprodukter och ALLA mår bättre utan mjölkprodukter! Sedan tror jag att många blir väldigt engagerade av att börja en ny kosthållning och kanske är mer noga med vad de äter, då blir valen ofta mer hälsosamma per automatik!

VARFÖR MÅR MAN INTE BÄTTRE?

Både veg och LCHF har sina fällor och hos veggosarna är det de enorma mängderna av gluten, glukos, lektiner och andra gifter hos baljväxter samt soja som kan ställa till problem. Om man redan är känslig kommer gluten tillsammans med baljväxterna att ge en väldigt ledsen mage. Om man är östrogendominant kommer problemet förvärras med ökat intag av sojaprodukter, och om man har problem med sin blodsockerreglering blir det knepigt att hantera vardagen med kontinueliga blodsockersvängningar. Om man är frisk och tränande klarar man troligen hel-vegetarisk kost bättre än om man inte är det.

Hos LCHF:are som fastnar i ersättningsträsket med ”LCHF”-märkta livsmedel, sötningsmedel och som bakar LCHF underhålls ofta ett ohälsosamt ätmönster och viktminskningen uteblir. Om man hela tiden känner att man måste tvinga i sig ”extra fett” blir dieten väldigt jobbig, många mår illa och tycker att det blir äckligt. En del börjar också äta väldigt mycket mejerier och går upp, eller väldigt mycket kött och blir förstoppade.

INSTÄLLNINGEN SPELAR ROLL

Vem man lyssnar på och inspireras av, varifrån man hämtar sin inspiration och vad som känns sant för en själv spelar jättestor roll! Mitt intryck är till exempel att det är otroligt stor skillnad på djurhållning, och att många ”vegan-propaganda-dokumentärer” visar köttproduktionen där vi helt enkelt inte köper kött.

Här i Kina odlar man fisk i jättesunkiga små dammar och fisken smakar jätteäckligt. Den fisken skulle jag till exempel inte köpa, men däremot köper jag gärna vildfångad. De mesta av min mat jag köper är ”vild” ”frigående” ”gräsbetande” och det känns okej för mig. Om man känner att det ”känns fel” att äta kött, kommer det såklart inte spela någon roll om det gräsbetat eller ej.

vegan-eller-lchf

VARFÖR VÄLJA SIDA?

Kan man inte vara 60% raw food vegan och resten LCHF? Måste man välja sida? Jag tror det bästa är att hålla sig så dynamisk som möjligt och gå åt de håll som kroppen vill. Ibland vill min kropp ha massa gröna grejer och bönor hellre än kött, ibland vill den ha kött och smör. Vissa dagar är jag helvegan och andra dagar är jag 100% köttoman, med hela skalan däremellan. Är det naturligt för människan att äta kött? Är vi omnivorer? Jag tror det, och jag tror att världen skulle bli bättre om vi slutade äta skit före vi slutade äta kött. Då skulle köttproduktionen minska automatiskt.

Till dig som ligger i valet och kvalet att gå över till vego-sidan vill jag säga just det – varför välja? Varför inte implementera mer och mer vegetariskt och spara köttätandet till riktigt högkvalitativt och etiskt producerat kött? Måste man gå all the way?

Det som talar för att stå med ett ben i varje läger är att man kan komma undan de värsta blodsockersvängningarna, man slipper många hormonstörande ämnen (soja), kan skippa inflammatorisk och beroendeskapande mat som mjölkprodukter och gluten och ändå vara mestadels ”plantbaserad”. Det tycker jag känns som det mest strategiska.

Hur tänker du?

Hur påverkad är du av vego-trenden?

Hur mycket detox behöver du?

hur-mycket-detox-behover-du

Efter inlägg om vad man ska äta och inte för optimal hälsa, är det många som känner att det inte finns något kvar. Inget gluten, inga mejerier, ingen stärkelse, inget socker, inga sötningsmedel och inga ersättningsprodukter. Blir det något kvar? Ja det blir det, men vad som är viktigt att förstå är att olika människor behöver anpassa sin kost på olika sätt.

En grön drink i en förgiftad kropp gör ingen som helst skillnad, det är inte så detox fungerar! Gröna drinkar och andra detox-produkter är big business både i USA och här i Shanghai. Alla vill ha en quick-fix till det rena livet. Hur vet man att man behöver en detox egentligen? Följande symptom kan vara en indikation:

  • Överviktig
  • Trött och slö
  • Pågående inflammationer
  • Blir lätt sjuk
  • Deppig och nedstämd
  • Dålig hy eller dålig hårväxt
  • Dålig andedräkt, beläggning på tungan

Levern vädrar ut gifter genom gallblåsan, gallan, njurarna, tarmarna och huden/svettkörtlarna. Många vardagsgifter är fettlösliga och anrikas i fettväven. Det gör att man går på en kontinuelig detox om man äter högfettkost, eftersom man då per automatik har en grym fettomsättning (inget fastnar). Om man både tränar (svettas) och äter högfettkost avgiftar man sig själv kontinueligt.

HUR MYCKET DETOX BEHÖVER DU?

Jag brukar jämföra den individuella giftnivån med ett bankkonto. Om man lever bra, känner sig frisk och är välfungerande och välpresterande så har man antagligen budgeterat för lite skit här och där. Personer med autoimmuna problem eller en lång sjukdomshistoria har inte samma svängrum och behöver vara mycket mer noga med både kost och livsstil.

Jag förklarar mitt tänk i den här videon här nedan!