Biohacking

For information in English – click here

Jag betraktar min kropp som en programmerbar, biologisk dator och tycker att det är jättespännande att utforska gränserna för min mänskliga potential. Biohacking innebär att förändra och förbättra sin inre biologi med hjälp av olika “hacks”, dvs knep som innefattar allt från tankemönster till kost, tillskott, rutiner, speciella träningsformer eller protokoll.

Saker jag har hackat hittills:

  • Social fobi
  • Ångest och nervositet
  • Fokus/mental prestanda
  • Depression
  • Extrem scenskräck
  • IBS
  • Min hårväxt (längre, tjockare, bättre)
  • Min metabolism (från glykogen till ketoner)
  • Min styrka och fitnessnivå (från pommes frites till tävlande atlet)
  • Min kondition
  • Blivit kvitt koffeinberoende

Varför biohacking?

Listan ovan svarar kanske på frågan, men min tro är att man inte behöver vara offer för sina egna gener, en hämmande personlighet eller en kass uppväxt. Allting går att fixa, ibland tar det bara lite längre tid. Det finns alltid något att förbättra eller lära sig mer om.

Populära biohack-områden innefattar: humör, mående, produktivitet, fysisk prestanda, sömn, stress och åldrande. 

Läs artikeln “Vad är värt att mäta?” och Grundstenen i Biohacking.


Internationella Biohacking-kartan


klicka eller zooma för större bild

På den här sidan har jag samlat kortfattad information och relevanta länkar.

Innehåll

  1. Fokus och mental prestanda
  2. Ångest/oro
  3. Hår och naglar
  4. Metabolism
  5. Sluta med koffein
  6. Spiritualitet
  7. Hormoner
  8. Fitness
  9. För dig med kronisk sjukdom
  10. Övriga länkar

1. Fokus och mental prestanda

Om man har dåligt fokus och svårt att koncentrera sig beror det ofta på att man inte övat på att koncentrera sig. Det är en talang som går att vässa, jag började med pomodoro-tekniken på Chalmers, och gick sedan över till att bara klocka all min produktiva tid för att successivt höja verkningsgraden.

Pomodoro innebär att man jobbar 25 min och tar 5 minuter paus på varje halvtimme. Detta är 1 pomodoro. Efter 4 pomodoros tar man 15 minuter rast och efter 8 pomodoros tar man 45 minuter rast. Under 25-minutaren får du inte gå på toa, inte hämta vatten, inte göra något annat än att jobba tills klockan ringer. Får du en idé eller kommer på något under din pomodoro, skriv ned det lite snabbt på ett papper jämte dig. Det är tillåtet.

Artiklar:
Att få mycket gjort på kort tid (studieteknik) 
8 tips för maxad produktivitet
Varför multitasking är skadligt för hjärnan
Mitt supermedel mot stress (hur jag jobbar med timer)
Såhär veckoplanerar du smart
Hur jag strukturerar min vardag för mindre stress
Varför du ska ha koll på din tid

Nootropics för fokus 

Övrigt
Holy basil (ört)
Yerba matte (ört-dryck)

Länk: Nootropicsforum

OBS: Både fokus och minne påverkas starkt av din kost och fysiska hälsa. Om du äter skräp och inte tränar, fixa det först! Lågkolhydratkost är oslagbart, på alla fronter. Kör gärna hela vägen till keto om du har möjlighet, där ligger majoriteten av alla fördelar inkl terapeutisk verkan på ADD/ADHD.


2. Ångest/oro

Precis som fokusproblem kan ångest och oro vara en effekt av passiv livsstil och dålig kosthållning. Fixa detta först, börja med någon form av lågkolhydratkost med så mycket vettiga makronutrienter som möjligt. Skippa socker, gluten och mejerier och chilla med koffeinet. Många med ångestproblematik kopplar inte ihop det med sin höga kaffe-konsumtion, men tro mig, det hänger ihop!

Tänk också på att preventivmedel som kopparspiral, hormonspiral, p-stav, p-ring, p-spruta, p-piller, minipiller alla har ångest, nervositet, depression och oro som biverkan enligt FASS! 

Miktronutrienter för ångest och oro

Övrigt

Artiklar
Folksjukdomen ångest och biokemin kring den
Rutiner för att leva autentiskt
Biohacking vid ångest, återhämtning & livsbalans del 1
Biohacking vid ångest, återhämtning & livsbalans del 2
Biohacking vid ångest, återhämtning & livsbalans del 3


3. Hår, hud och naglar

Problem med dessa tre brukar signalera mineralobalanser eller inflammerade tarmar. Det kan också visa på psykisk ohälsa om man plötsligt får väldigt tunt hår, sköra naglar eller sårig hud. A och O för vackert hår, bra hy och långa naglar är att ta hand om sig själv och stoppa självdestruktivt beteende som att tugga/bita på fingarna/naglarna eller misshandla sitt hår med starka preparat eller värme. Mitt problem var nervöst nageltuggande och ihärdigt hårfärgande, som jag försökte kompensera för genom extensions. Mindfulness och meditation hjälpte mig med de psykologiska aspekterna, och jag kunde sluta nervösbita på mina fingrar.

Extensions förstör håret och hårbotten, vad frisörerna än säger. När jag tog ut mina hårförlängningar för gott (2013) nådde håret knappt till axlarna och var en tredjedel av sin forna tjocklek. Nu är det påväg ned till midjan och blir mer och tjockare hela tiden! Hemligheten?

Här är några artiklar: 
Få håret att växa ut
Mineraler för långt, tjockt hår
Ovärderliga tips för längre hår
Blek håret säkert med skydd av kokosolja
Mer hairhacking
Bästa oljeinpackningen till håret

Övrigt
Biohackarens guide till klar, frisk hy
Skinhacking tips för huden


4. Metabolism/Fitness

Jag gick från trött, tandpetsmal socker-junkie till fettbrännande muskelberg (skojar, jag är fortfarande en nudel, men lite köttigare) på några veckor 2010 och har aldrig blickat tillbaka.

I korta drag bytte jag ut allt socker och alla spannmål mot naturligt feta livsmedel, feta mejerier och massor av grönsaker. Numera har jag eliminerat mejerierna från min kost och kör en väldigt clean variant av keto.

Läs den stora keto-guiden här!

Mina ketovloggar
Mina ketopoddar 

Sök på keto på bloggens sökfält så hittar du tusentals blogginlägg på ämnet.


5. Koffeinberoende

Koffeinberoende är inte klassat som ett riktigt beroende i klass med socker, nikotin, amfetamin och så vidare, men jag hade svårt att ta mig ur mitt koffeinmissbruk ändå! Jag hör till skaran som blir lugn och fokuserad av koffein, inte stimmig eller stressig.

Jag brukar skämta och säga att jag blir som en katt på amfetamin (Katter har nämligen en så annorlunda metabolism att de blir jättelugna om man ger dem amfetamin!) Detta självmedicinerande beteende behövde upphöra för att koffein är en stressor som påverkar binjurarna, påverkar blodsockret samt frisättningen av progesteron.

 

ursäkta mina konstnärstalanger i paint… men det är såhär det ser ut i kroppen! (Paint eller ej!)

Men kaffe är ju en hälsodryck!

Ja det finns forskning som visar på bättre minne, bättre blodtryck (hos koffeinberoende) och förbättrad kognition hos äldre. Dock upphör hälsofördelarna när man närmar sig ett par KANNOR kaffe om dagen, och artärstelheten kommer som ett brev på posten.

Aminosyran L-glutamin håller socker- och matberoende i schack, men fungerar tyvärr inte på koffein. Här nedan finns lite inlägg om olika typer av beroenden.

Inlägg om kaffe
Den stora kaffelögnen 1
Den stora kaffelögnen 2
Spiken i kistan för kaffe? 
Kaffe, rödvin och choklad

Tips på ersättare
Istället för kaffe (topp 3)
Testning av maskroskaffe

Inlägg om beroende
Om beroendeproblematik, och att sluta fly
Hetsätning, hunger, sockerberoende och fasta
Beroendehjärnan har färre receptorer för belöning
Är mejerier mer beroendeframkallande än heroin?
Att ta bort alla beroendeskapande substanser
Kommer du ihåg hur det var att sluta?
Dolda matberoendenLäsarmail: beroendehjärna
Beroendehjärnan, inte bara mat och socker


6. Spiritualitet

Map of consciousness – Kan man hacka sitt ego?

 

Snabbaste vägen till ökad medvetenhet och närvaro är att läsa spirituell litteratur, jag började läsa Eckhart Tolle 2010 och mitt liv har aldrig varit detsamma sedan dess. “The Power of Now” och “A new earth” lästes om och om igen under några år, därefter finkammade jag nätet efter böcker i samma genre men Tolle är obesegrat bäst. Läs Tolle!

Meditation

Meditation innebär egentligen bara att spendera tid med sig själv, i tysthet och att rikta blicken inåt. Alla former av meditation höjer humöret och bygger nya neurala vägar i hjärnan. Det finns otroligt mycket forskning på fördelarna med meditation, och det är ett “hack” som funkar.

Relaterat:
Dhamma talks (gratis!)
Vipassana meditationsläger i Sverige (10 dagar) gratis!
Vipassanatekniken (meditation genom kroppsscanning)

Artiklar
Hur hjärnan påverkas av meditation
Anledningar till att du inte får meditationen att funka
Meditation räcker inte!
Att grunda sig själv
Oväntade effekter av att meditera
Be eller meditera?


7. Hormoner

PMDS
Mensvärk och blödningar
PCOS
rT3 och sköldkörteln
Vårt komplexa hormonsystem 
Kvinnliga hormoner enkelt illustrerat
Manliga hormoner enkelt illustrerat 
Fasta för hjärnan – äta för kroppen
Balansera dina hormoner med leptinprotokollet
Återställ leptinkänsligheten
Ska utbrända personer fasta?
Utmaxade binjurar
Gratis binjuretest
Gratis hypotyreos-test

… använd sökrutan överst för att hitta fler artiklar. Hormonell hälsa är en av mina mest omskrivna ämnen och det finns mycket mer. 


8. Fitness


Leans gains
Hur man får magrutor 
Hur man blir stark


9. För dig med kronisk sjukdom

CureTogether
Patients like me


10. Bra länkar

Introduktionskurs i bioteknik
Introduktionskurs biologi
Longecity – Advocacy and research for unlimited lifespans
Biohack-Wiki


Hoppas att du gillade sidan, informationen ovan är ett litet axplock av mitt intresse för biohacking. Det finns mycket mer på bloggen, i mina böcker och om man pratar med mig personligen.

Läs också…