• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

[Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha [Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha vetenskapliga referenser osv! ☝] Jag har snöat in TOTALT på stress-resistens det senaste (s.k glukokortikoidreceptorresistens som förkortas GRR) & förfasas över hur otroligt destruktivt kronisk sympatikus-aktivering (fight & flight) kan vara, särskilt med tanke på att (vissa av oss 🙋‍♀️) är naturligt böjda åt det hållet!

Vi har dock alla olika stress-känslighet beroende på mängden kortisol- & T3-receptorer, ålder, kön, genetiska faktorer & hur vi funkar i stress-läge: Vissa blir super-motiverade, andra hyperkänslig eller tvärtom avstängda eller passiva. Utbrändhet brukar gå mer åt det apatiska hållet, men oavsett upplevelse så verkar just överdriven stress-signalering vara extremt skadligt för hela systemet, om det får tugga på år ut och år in, utan tillräcklig motreglering!

ALLT blir liksom lidande till sist. Det läskiga är att för typ 30 år sedan var GRR eller stress-resistens väldigt ovanligt, men numera har "de flesta" åtminstone något symptom. Oftast flera. 

STRESSBEDÖMNING FRÅN SYMPTOM 🧐
Om du inte kan bedöma din stressnivå för att du inte upplever dig som stressad, så kan du checka av lite hormonparametrar istället: är menstruationerna ok? Matsmältningen? sömnen? Humör & energi-nivåer? 

Det är sällan ett test säger mer än dina egna observationer, men dra dig inte för att boka in ett läkarbesök om du är orolig! ❤️

Om något grundläggande inte funkar, är någon form av stress en TROLIG kandidat! Kortisol, noradrenalin, adrenalin, dopamin & glutamat är ganska toxiska på höga nivåer. Särskilt glutamat som är nervsystemets gaspedal. Har du relativt sett mer dopamin än noradrenalin upplever du troligen inte stress som negativt, men får du stress-relaterade symptom så är det ändå för mycket för systemet! ⚠️

Berätta gärna om du känner igen dig i överdriven stress-signalering eller om du lyckats omprogrammera det!
Hej & Välkommen! Om du är ny följare här, ka Hej & Välkommen! 

Om du är ny följare här, kanske du undrar vad detta är för konto? "Next level biohacking" handlar inte om att chippa sig eller skaffa senaste health tech-prylarna, utan är tvärtom inne på low tech health, basic fysiologi (om hur våra mänskliga kroppar funkar) kryddat med personliga intressen som farmakologi, neurobiologi & hormonlära.

Jag har pluggat biokemi i många år & har snart en PhD i intermedicinska vetenskaper. Det jag lär mig vill jag stöta & blöta med dig som läser här, tillsammans med occasional rants & idéer kring fysiskt & psykiskt välmående. 

Mitt syfte är INTE att visa upp mig själv som "duktig" eller komma med pekpinnar. Då får du följa någon annan, för även om jag befunnit mig i "hälsosfären" i många år, har jag fortfarande mycket att jobba på. Vissa problem som bipolaritet, aspighet osv skriver jag om, andra inte. 

Det finns alltför många frihetsgrader inom konceptet "hälsa" för att någon med säkerhet ska veta allting, så titta gärna mekanistiskt (dvs hur det funkar i form av processer, istället för en massa varför), testa dig fram & glöm inte att ta allt du läser med en nypa oprocessat havssalt *skojar* 😅

Länken i profilen 👆 innehåller mängder med gratis-material så klicka där om du vill läsa mer! ❤️
I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på Chalmers & med tanke på det (alltså vad som är toxiskt/giftigt eller inte) kom jag att tänka på en återkommande fråga jag får, nämligen: "jag äter (.....) hur nyttigt/onyttigt/bra/dåligt/farligt är det?"

Jag ser ju allting som relativt & att det därför inte finns något absolut dåligt eller absolut bra. Jag tycker att det beror på massa faktorer - inte minst på vad man jämför med! 

Att börja dagen med en rulle ballerinakex är kanske ingen höjdare, men om det är en person som lär sig att äta igen efter många års ätstörningar är det kanske exakt helt rätt! 

Jag har ju personligen nördat ner mig i en ganska ensidig kost de senaste +10 åren (low carb/keto) så om någon frågar mig om deras frukt-frukost är bra, kommer den inte vara bra från mitt perspektiv. Jag värdesätter andra saker, men även jag (frukt-hataren nummer 1 😅) kan se att frukt-frullen är bättre än ballerina-frullen, men det är fortfarande bara 2 parametrar mot varandra!

Inom toxikologin säger man att det inte är giftet i giftet som är giftigt utan mängden (the dose makes the poison) & jag skulle vilja lägga till att om vi pratar just gifter så har vi alla vår individuella kemiska belastning som påverkar hur mycket som är mycket för just oss. 

Dessutom är vi olika bra på att hantera både livsmedel & olika kemikalier, läkemedel, droger osv eftersom vi har olika genetik & tarmflora, olika avgiftningskapacitet, olika psyken, toleransnivå mm. 

Så jag skulle önska att alla som sitter på en "är (....) nyttigt/onyttig?"-fråga lägger till fler parametrar & kanske tittar på resultaten: dvs energinivå, humör/mående, träningsresultat & övriga hälsoeffekter. 

Det är dock svårt för vem som helst att avgöra hur "dåligt" ett specifikt livsmedel är, för resultaten är ju en kombination av helheten över tid. Men, man kan läsa på, testa att utesluta om man känner sig misstänksam, ersätta med annat, men framförallt känna efter i magen! 

Vad säger magkänslan? 

Det är så jag sållar i vad jag stoppar i mig & det funkar ganska bra! Börjar jag undra "hur dåligt är detta på en skala?" så är det nog inte helt rätt! 

Berätta gärna hur du tänker om det här! ❤️
Svep till bild 2 för ytterligare illustration! 👉

Hur kan många ha ett lågt & bra blodsocker trots att de äter massa carbs? Titta på frukosten på bild 2: det är en portion havregrynsgröt med mjölk & jordgubbssylt, samt 2 lingongrova (som jag antar att många äter till frulle? 😅) 

Det blir ca 80g kolhydrater vilket illustreras till höger om lika med tecknet. För tydlighetens skull illustreras sockermängden i antal teskedar med socker: 80g blir 20st teskedar.

Ett normalt blodsocker motsvarar ungefär 1 tesked socker utspätt i hela blodvolymen. Här blir det ju problematiskt om frukosten är på 20 teskedar... Hur löser kroppen detta? 

Genom insulin förstås! ☝️

Insulinet illustreras av nycklarna som kommer & låser upp dina celler så att sockret kan åka in där, för ute i blodbanorna kan det inte vara länge utan att det blir väldigt skadligt! ⚠️

Hos vissa människor blir insulinet väldigt högt, pga t.ex en genetisk känslighet men också pga livsstilsfaktorer (t.ex kosten).

Hyperinsulinemi innebär att insulin pumpas ut i för stora mängder & är ett tillstånd som föregår både insulinresistens & typ 2 diabetes. 

Alla receptorhormon kan orsaka resistens hos celler. Det är en skyddsmekanism från cellens sida. I extremfall kan det till & med ske en receptorinvertering! Receptorerna som sitter på cellens utsida & tar emot molekyler (t.ex dopamin, insulin eller nått annat hormon) gömmer sig då på insidan av cellen som skydd. Många kroppsegna ämnen är toxiska i höga doser & tyvärr är insulin ett av dessa! 

Hyperinsulinemi & insulinresistens hänger ihop, men är tyvärr svårt att detektera genom vanligt blodtest. Insulin är ett så flyktigt hormon att det kan vara svårt att fånga topparna & veta hur mycket skada det faktiskt gör. Det går att ha lågt av både fasteinsulin och c-peptid & ändå ha alla symptom i den rosa rutan! 

Enda sättet att veta sin faktiska insulinfrisättning är genom ett insulinklamptest där blodsockret höjs med glukos-infusion, för att sedan tas ned igen med externt insulin. Få vårdinrättningar kan göra detta, så istället görs glukosbelastningstest, men det säger tyvärr ingenting om insulinet! 

Känner du igen dig i symptomen i rutan...? 🧐
  • Home
  • Kost & Hälsa
  • Forskning
  • Vetenskap eller common sense?

Vetenskap eller common sense?

4 September, 2018 52 Comments Written by Martina


Ser du hur irritationen fullkomligt lyser igenom texten? Det eskalerade såklart av mina frågor och sedan raderade personen sig själv från konversationen. Det sista hon sa var att hon tappade allt förtroende och respekt för mig, trots att jag inte ens fick en chans att dela med mig av källor. De här konversationerna sker snabbt, och det är inte så att jag sitter redo vid mobilen non-stopp, jag satt faktiskt i sköljen hos frisören.

Aggressivt ha-begär sänker min motivation

Det är inte ovanligt att människor aggressivt ber om källor till det jag skriver på min blogg, det räcker tydligen inte med 2 disclaimers och att jag ibland lägger in disclaimers i mina inlägg.

Det här är en BLOGG och det betyder att jag BLOGGAR om saker jag tycker är intressanta eller som jag går och funderar på. Jag skriver precis vad jag vill här, hur ofta jag vill, för att få input från mina smarta läsare, stöta och blöta grejer, dela med mig av idéer och tankar. Det är lite så en blogg fungerar, vi lär oss av varandra och har ett litet community här på grund av våra gemensamma intressen.

Om jag skulle ha vetenskapliga referenser till varenda grej jag skriver här skulle det sluta vara en blogg och istället bli en “authority website” vilket jag sagt flera gånger att bloggen ALDRIG kommer bli. Det här är min frizon där jag connectar med människor med liknande intressen och vädrar idéer, punkt slut. 

Med det sagt så kan jag gärna dela vetenskapliga artiklar när jag känner för det eller om någon ber mig på ett trevligt sätt, mitt arkiv är oändligt.

Vetenskap eller common sense?

Jag träffade en kompis förra veckan som är professor och han skrattade gott åt att det är så viktigt med “vetenskapliga källor” för folk som aldrig läst en artikel i hela sitt liv, och samtidigt sväljer så mycket annat med hull och hår. Nej sa han, folk behöver inte en artikel de ändå aldrig kommer att läsa, de behöver common sense.

Jag höll med. 

Jag har märkt allt för många gånger att de som skriker högst efter vetenskapliga “belägg” är de som inte hade kunnat särskilja en bra artikel från en dålig i alla fall och då är det så omotiverande att dela med sig av det. Det känns bara som att jag ska hålla på och “bevisa mig”.


Dessutom undrar jag om den här typen av personer hade köpt vad jag säger rakt av om jag hade varit läkare? Om jag hade haft PhD bakom mitt namn? Det är på G förresten. Om jag hade varit “Herr Professor-Doktor”? 😀

Några källor om effekter av vegetarisk kost

Long story long… låt oss titta på lite källor med anledning av mitt inlägg kring barn som blir vegetarianer.

Som sagt finns det hur mycket som helst men här är ett axplock: 


1.Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey

“Vegetarians displayed elevated prevalence rates for depressive disorders, anxiety disorders and somatoform disorders. ”

2. How does the health and well-being of young Australian vegetarian and semi-vegetarian women compare with non-vegetarians?

“Semi-vegetarians and vegetarians had poorer mental health, with 21–22% reporting depression compared with 15% of non-vegetarians (P < 0.001). Low iron levels and menstrual symptoms were also more common in both vegetarian groups.”

3. Dietary (n-3) Fatty Acids and Brain Development

“Reduced DHA is associated with impairments in cognitive and behavioral performance, effects which are particularly important during brain development.” (DHA kan bara fås från animaliska källor då växtbaserat DHA inte tas upp av kroppen)

4. Vitamin B12 and brain development

“This is a report of a 11/2-year-old male with megaloblastic anaemia and a progressive neurological disorder clinically resembling leucodystrophy. The child was exclusively breast fed and his mother had been a strict vegetarian for more than 4 years before the child was born. ”

5. Maternal vegan diet causing a serious infantile neurological disorder due to vitamin B12 deficiency

“We present a 9-month-old exclusively breastfed baby of a strict vegetarian mother who had excluded all animal proteins from her diet. The patient’s symptoms included dystrophy, weakness, muscular atrophy, loss of tendon reflexes, psychomotor regression and haematological abnormalities”

6. Irreversible subacute sclerotic combined degeneration of the spinal cord in a vegan subject

“A 57-y-old man, member of a vegan cult for 13 y, developed weakness, paraplegia, hyper-reflexia, distal symmetric muscular hypotrophy, impairment of superficial sensation in the hands and feet, loss of deep sensation in the lower limbs, and neurogenic bladder and bowel.”

7. Serum sex hormones and endurance performance after a lacto-ovo vegetarian and a mixed diet.

“During exercise after 6 wk on the diets total T was also significantly lower on the V than on the M diet (P < 0.05).”

8. Diet and Reproductive Hormones: A Study of Vegetarian and Nonvegetarian Postmenopausal Women

“In comparison with matched nonvegetarian women, postmenopausal vegetarian women were found to have lower urinary levels of estriol and total estrogens, lower plasma prolactin levels, and higher plasma sex hormone-binding globulin (SHBG) levels.”

9. A maternal vegetarian diet in pregnancy is associated with hypospadias

“As vegetarians have a greater exposure to phytoestrogens than do omnivores, these results support the possibility that phytoestrogens have a deleterious effect on the developing male reproductive system.”


Det finns mer studier men det är bara att gå in på google scholar och kolla, där finns allt. Konsekvent är det lägre könshormoner och sämre mental prestanda som gäller för vegetariskt leverne.

Varför blir det så?

För att människan är en karnivor (köttätare) i första hand och en omnivor i andra hand. Alla naturstammar äter och har alltid ätit en animaliebaserad högfettdiet, människor väljer i sitt naturliga tillstånd att äta växtdelar sist av allt. Oftast endast vid svält. 


Alla veganer och vegetarianer påstår ofta  att de mår toppen, för de tänker att de i alla fall mår bättre än om de hade ätit kött. Det är inte sant såklart, de har bara vant sig vid att må dåligt. Titta på deras hud, ögon och hårkvalité, titta på muskelmassa och fettprocent. Jag ser människors metabola status direkt och det tar mig en sekund att identifiera en vegan.

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Forskning, Kost & Hälsa
vegan, vegetarian, vetenskap, vetenskapliga artiklar
Similar posts
  • Alkohol ÄR nyttigt! Eller…? — En läsare länkade en helt ny studie publicerad i BMC Medicine som handlar om alkoholkonsumtion och hjärthälsa. Jag brukar vara väldigt kritisk till hur lättsamt vi ser på alkohol i det här samhället, och forskningen hjälper verkligen inte mitt case! Det finns många studier som hyllar alkoholen och dess hälsoeffekter. Får det mig att ändra [...]
  • Keto & vegetarian — Jag får en del frågor från veganer och vegetarianer som undrar om de kan göra sin vegetariska kost ketogen, och det är tyvärr något jag brukar avråda ifrån. I den här texten förklarar jag varför. Det finns alltid undantag förstås och jag har vänner som lyckats ketoadaptera genom att bara äta ägg, fisk och skaldjur [...]
  • Forskning eller vetenskap? — Tidigare inlägg på temat:  Vetenskap eller basal biologi  Vetenskap eller common sense  Att läsa och tolka vetenskapliga artiklar  Forskning eller vetenskap? Det är kontinuerligt stor förvirring kring det här med “de senaste rönen” och vad som är vad inom modern vetenskap. Den här återkommande frågan “finns det forskning på det?” kan göra mig lite perplex [...]
  • VARNING för Vego-keto! — Med tanke på mitt förra inlägg “Din kropp SKRIKER efter FETT!” vill jag verkligen poängtera att du inte gör dig själv en tjänst genom att försöka vara keto på en vegetarisk kost. Många skriver till mig och säger att “jo det går visst att vara vegetarian och käka keto, jag är i ketos!” medan jag [...]
  • Svarar på frågor från en vegan — Sandy skriver: Jag är ny här inne och har några frågor! Hur länge kan kroppen vara i ketos och vad finns det för bevis på att det är en livsstil som man kan ha under en längre tid, dvs 10+ år? Vad jag förstått så finns det inte många “long term” studier gjorda på en [...]
Jag testade floating
Augustis ketos-experiment

52 Comments

  1. Annika Annika
    16 September, 2018    

    Bra inlägg! Länkar till artiklar/forskning/böcker etc är dock super om man vill läsa på ännu mer och få djupare kunskap i ämnet. Framförallt om länkarna rekommenderas av en person som är kunnig i ämnet. Letar man själv på nätet kanske man inte hittar de bästa artiklarna.

    Reply
  2. marita marita
    6 September, 2018    

    Jag duckar alla diskussioner om kost numera. Det blir bara dålig stämning. Men om jag får en direkt fråga så brukar jag sno boktiteln från Fredrik Nyströms bok: “Ät upp till bevis” som svar.
    Om man anser att man äter nyttigt och bra så blir det bevisat, eller motbevisat av ens egen hälsa. Om man är förkyld 10ggr/år, har järnbrist, sköra naglar, allergier emot typ allt som virvlar runt i luften samt ständigt är trött och okoncentrerad, då äter man inte bra mat. Punkt.

    Reply
    • Martina Martina
      6 September, 2018    

      Bra poäng!

      Reply
  3. asd asd
    6 September, 2018    

    Vad glad jag blev av att läsa detta! Varför? Jo:

    1. Du hittar ditt ämne/område att doktorera inom! Min man är akademisk ut i fingerspetsarna, så jag känner igen någon som platsar i den världen. Den där envisheten/drivet/intresset växer inte på träd!

    2. Att professorn du citerar inte rider på vetenskapliga artiklar status, utan är öppen med att bara artiklarna i sig inte är saliggörande.

    Love it!

    Reply
    • Martina Martina
      6 September, 2018    

      Tack!

      Reply
  4. Robert Robert
    5 September, 2018    

    Så kul och intressant att du tog upp denna process. Jag tänkte när jag läste hennes inlägg att “oj, här har vi en blind som går till attack”

    Lite generellt:

    De som inte gillar att tänka, de trivs bäst med att följa auktoritet & dominans. Är det inte så? Det är därför vår tribe-social-grund, religion, kultur och politik ser ut som den gör: Några utvecklar, stor majoritet följer.

    Flödes-schema om vad som hände enligt mig och mina psyko-sociala insikter:

    1) Hon blev starkt irriterad för hon anade kanske att sina ledare/stor-föräldrar (media och myndigheterna) kanske hade fel
    Indikatorn är den starka irritationen, vilket tyder på inre kaos och oförmåga att själv lösa problematiken av uppgifter som går emot hennes tro.

    2) Hon utmanade dig att ge bevis, där du har chans (eller risk! xD) att bli hennes nya auktoritet.
    I sin utmaning antar hon även att hon har uppbackning av myndigheterna, eller en pöbel. Antagandet grundar sig att auktoritet och dominans i informationskrig, också visar sig på bottenplan, där hon just nu möter dig.

    3) Freak out när verkligheten trängde sig på, och omedelbar kognitiv-dissonans där bortförklaringar hittas på för att inte ge dålig självkänsla om situationen.

    Framtiden:
    4) Läser på i smyg lite i taget i några månader eller år, och till slut bli “konverterad”.
    4b) Hellre dör än ger upp sin ideologi, då självbilden är för skör, samt för låg nyfikenhet, självkännedom och utvecklingsförmåga förhindrar.

    4b är mest trolig enligt mig xD HAH!

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Haha du är ju asgrym, tack Robert! 😀

      Reply
      • Robert Robert
        5 September, 2018    

        Tack och detsamma! 😀

        Reply
    • Jenny Jenny
      14 September, 2018    

      Detta var ett helt klockrent resonemang. Förklarar massor för mig som är en typisk “questioner” som gillar att tänka, och googla (lite för mycket), fundera på olika perspektiv innan jag tar nån form av ställning, och någon gång ibland hamnar i diskussion (och kanske argumentation) med någon som är helt tvärtom och som säger att eftersom både Aftonbladet och Expressen har skrivit så, så är det så.
      Tack för det!

      Reply
  5. E. E.
    5 September, 2018    

    Personer med den här attityden är inte minsta lilla intresserade av att ta reda på källa. Om man gör det misstaget och skickar nån länk, så letar de febrilt efter nånting som skulle kunna ifrågasättas. . Går det inte att hitta på något, kommer såna människor att peta i författarens CV/meriter, för att hitta nånting överhuvudtaget, kanske i människans privatliv? Typ “den här vetenskapsmannen är inte pålitlig i sitt arbete eftersom hans fru lämnat honom”…yep!

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Klockrent, det är alltid samma visa haha!

      Reply
  6. Eve Eve
    5 September, 2018    

    Intressant att man kan se på en person om de är veganer, hört flera som säger samma sak. Men vad ska man mer exakt titta efter?
    Syns det även om de äter bra med tillskott mm?

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Långsmala, smala armar och ben, svullen mage, blek hy… lite genomskinlig look.

      Reply
      • Nette Nette
        5 September, 2018    

        En exakt beskrivning på vår syokonsulent i högstadiet på 80-talet. Japp, han var vegan 🙂

        Reply
      • Lotta Lotta
        6 September, 2018    

        Intressant. Det är min reflektion också . Har mängder med kompisar som vill att jag skulle läsa Medial läkning och det har jag gjort. Intressant var ordet med hela historien med Anthony. Mycket möjligt att det finns en del bakom som tex att det är bra med vissa grönsaker tex selleri. Dock intressant att han själv är just mager och blek och har en liten kagge och ser betydligt äldre ut är sina 28 år..Han är väl inte direkt vego och man vet inte om han lever som han lär till 100 procent,det är ju alltid svårt att veta men han ser som sagt inte så välmående ut,,, även om han nu skulle råka vara det..

        Reply
        • Martina Martina
          7 September, 2018    

          TJUGO ÅTTA?

          TJUGOÅTTA?

          Jag trodde han var FYRTIO ÅTTA!!!

          Reply
          • Lotta Lotta
            7 September, 2018    

            Ha ha. Nej. Född 1990 enligt Wikipedia. Har inte fyllt än förresten. Fyller den 2 oktober. 27 alltså. Förlåt för vilseledande information.

            Reply
            • Martina Martina
              7 September, 2018    

              Wow…

              Reply
  7. Anna Anna
    5 September, 2018    

    Känner också igen det du skriver sist i texten! Alltså, jag tror inte jag träffat en vegan som INTE har en gråaktig liksom “matt” färg i ansiktet. Ingen lyster i hyn och ingen färg på kinderna. Likadant med personer jag vet har en näringsfattig diet inklusive kanske röker etc, det syns väl på hud och hår. Tänkte aldrig på sådant innan jag själv började bry mig om kosten som en väg till optimal generell hälsa 🙂

    Reply
  8. Nette Nette
    5 September, 2018    

    Det finns en anledning till varför din blogg, och Kostdoktorns. är de enda jag klickar in på varje morgon: Kompetens.
    Tack för din tid och ditt brinnande engagemang.
    Och ja, det är sjukt irriterande med folk som inte kan skilja på åsikt, teori och fakta.

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Tack Nette!

      Reply
  9. SonjaS SonjaS
    5 September, 2018    

    ‘han skrattade gott åt att det är så viktigt med “vetenskapliga källor” för folk som aldrig läst en artikel i hela sitt liv, och samtidigt sväljer så mycket annat med hull och hår’

    så sant!! aftonbladets rubriker (typ: socker gör dig sjuk, low carb låt dig dö i förtid och allt annat schwachsinn) blir inte efterfrågade, men en vetenskaplig artikel…
    håller med de flesta kommentarer ovanpå, och sen tror jag att vissa personer är just i de momenten lite stridslysten eller på dålig humör och behöver ett utlopp helt enkelt och det handlar inte mer om själva saken. kanske det är bättre att ta det lugnt och inte känner sig tvungen att rättfärdiga sig 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Ja, sant. Tack Sonja! 🙂

      Reply
  10. Annelie Annelie
    5 September, 2018    

    Den ilskna attityden och kraven på att vi som förespråkar artegen föda ska bevisa oss, beror till största del skulle jag säga på att politiker mfl glorifierar veganism. Jag tänker på Miljöpartisterna som vill ha köttfri måndag, (skit) dokumentärerna cowspiracy, fork over knivens, what the health. Folk blir hjärntvättade från alla håll och kanter och sen kommer vi, en mindre klick människor i sammanhanget, pålästa och vet vad vi snackar om, och säger att vegankost leder till ohälsa. Detta är verkligen en nagel i ögat på alla dessa hjärntvättade människor som svalt alla vegan-argument med hull och hår.
    Så de blir arga och otrevliga och vägrar lyssna, för de har redan bestämt sig och VET att de har rätt. De är inte intresserade av att läsa några bevis på motsatsen, det är skygglapparna på som gäller.

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Champagne när MP åker ur riksdagen på söndag då? 😀

      Reply
      • Annelie Annelie
        5 September, 2018    

        Hahaha, ja det skålar vi för ?

        Reply
        • Martina Martina
          5 September, 2018    

          😀

          Reply
      • Annelie Annelie
        5 September, 2018    

        Förresten, har du sett den här? JP Sears i toppform ?
        https://youtu.be/z0O_VYcsIk8

        Reply
        • Martina Martina
          5 September, 2018    

          Har sett 😀

          Reply
      • Carro Carro
        5 September, 2018    

        Jag är också med och firar om mp åker ut!

        Reply
        • Martina Martina
          5 September, 2018    

          Härligt! 😀 Då är vi ett gäng!

          Reply
          • Hmm Hmm
            5 September, 2018    

            Vågar inte hoppas men jag lovar att gula änkan knäcks om de åker ut. ??

            Reply
            • Martina Martina
              6 September, 2018    

              Det blir spännande på söndag 🙂

              Reply
    • Jennie Jennie
      5 September, 2018    

      Nu kanske det här blir ännu ett inlägg i “affekt” men jag behöver förtydliga några saker gällande kött och Miljöpartiet.

      Det finns inget nationellt köttfritt förslag från MP, däremot har man i vissa kommuner valt att lägga fram sådana motioner precis som Vänsterpartiet och till viss del Socialdemokraterna också gjort under den senaste mandatperioden.

      Men för Miljöpartiet handlar det om det dåliga köttet. De är nämligen få offentliga matsalar som serverar närproducerat naturbetes-/ ekokött på tallrikarna varje dag. I skolmatsalar, på sjukhus och äldreboenden serveras det istället ofta billigt, importerat kött varje vecka i enorma mängder. Den konsumtionen och livsmedelsproduktionen bakom den är inte hållbar.

      MP har fått onödigt mycket skit i keto-/lchfsammanhang anser jag, framförallt då det varken står något om köttfria dagar eller köttskatt i partiprogrammet. Och den enda skatt mig veterligen som MP talat om i köttsammanhang är en skatt på importerat “fulkött”.

      Vi som äter keto och som oftast äter kött varje dag kan inte blunda för att konsumtionen av kött från djur uppfödda på soja i hög utsträckning bidrar till avskogning av stora arealer för odlandet av foder. Att industriell köttproduktion leder till stora utsläpp av växthusgaser och att många djur far illa.

      Svensk köttproduktion har högre miljö- och djurskydd än många andra länder, men det är tyvärr inte 100% svenskt kött som serveras i de offentliga matsalarna; utan detta importerade “fulkött” där bland annat antibiotika överanvänds inom djurhållningen.

      Generellt räknar man med att produktionen av kött- och mejeriprodukter står för nästan en femtedel av världens totala utsläpp av växthusgaser vilket är mycket. Men då är det inte svenskt naturbeteskött vi talar om eller getost från Skärvången. Om vi hade en hållbar produktion av kött behövdes inga vegetariska dagar men det har vi inte. Strävan inom lantbruket har under lång tid varit att effektivisera och göra större och större enheter. Samtidigt har prispressen drivit lantbruket att minska sina kostnader utan att bönderna för den delen får mer betalt. Priset på andra produkter ökar och när inte livsmedelspriserna stiger i motsvarande grad skapar det ett ekonomiskt glapp mellan inkomster och utgifter inom lantbruket vilket är ohållbart.

      Jag blir ledsen av att se dig skriva “Champagne när MP åker ur riksdagen på söndag då?” Martina. Miljöpartiet vill att alla ska kunna ha möjlighet att äta “bra” kött, och det vill väl du och jag också? Det är långt ifrån alla som har råd att handla ekologiskt naturbeteskött på ICA till vardags.

      Tänk om allt kött på ICA var lika bra och den offentliga sektorn hade råd att köpa in sånt kött i kombination med riktigt smör och ekologiska/svenska grönsaker – viken kost vi skulle kunna få i samhället jämfört med den pasta- och margarinbaserade maten som serveras idag. Det är dit Miljöpartiet vill. Inte att lägga skatt på svenskt kött och förbjuda folk att äta bra kött varje måndag.

      Reply
      • Martina Martina
        5 September, 2018    

        Jag är inte vänster så du får bli hur ledsen du vill men jag blir glad om hela vänsterblocket åker ut haha! 🙂 Inte för att det kommer att hända, men jag tänker korka upp om MP åker ut och så är det med den saken.

        Jag är libertarian, avfölj mig eller gör vad du vill med den informationen.

        Reply
  11. Pär Dahlsten Pär Dahlsten
    4 September, 2018    

    Kommer att sno din rubrik,för att ha det som ett inlägg i mitt flöde. I helgen så blev jag utsatt för ett av det värsta på hopp någonsin. Känner en vad jag nu enbart vill kalla fyllskada (alla människor är något mer än så ,men inte han för mig, längre). Han ville bjuda på surströmming . Fick höra på omvägar att hans mor är inlagd på sjukhuset misstänker att den paletiva styrkan är inkopplad 3 cancer behandlingar har hon genom gått och nu har dom fimpat en del eller allt av tjocktarmen. Kan väl göra honom sällskap i denna för honom tunga tid, tänkte jag.

    Har personligen kämpat med candida och company. Sedan vintern 2015 den kom så fort och så hårt så jag nöjer mig med att kalla det för galopperande/skenande candida + med i härvan var det parasiter får dom var lugnare vissa stunder för att komma tillbaka än djävligare. vilket allt också blir fel att nämna för jag har inga vetenskapliga bevis för detta. Bara som jag upplever det. Vi kan lämna min historia där men den är så mycket hårdare och längre.

    Så när jag skall cykla hem. Så flyger han ut på trappen flipp of a coin i humör svängning där får jag höra. Att mitt sätt se på vad cancer behandlingar är via skolmedicinen är fel och ett oerhört svek vad jag tolkar det mot hans mor (jag ser det som människo slakt och oerhört grym avrättning). Med tanke på vad jag själv genom gått + all alternativ cancer rehabilitering protokoll Som jag ser det så är candida överväxt förstadiet för cancer Det är heller inte vetenskap. För dom läkare som hävdar så har dom ryckt läkare legget av b,l,a Eneby
    Men det är precis som du säger han är av den sorten som fan i mig inte provat att förkovra sig själv med kunskaper i ämnet. Utan står där och gastar om att det är jag som sviker med något som sagt hans mor eller vanärar vet inte riktigt. Med den kunskap jag har i dag så gör ämnet mig skraj när det gäller andra ,inte mig själv har levt med skiten så länge i kroppen nu. Har så mycket vad jag kallar verktyg för att hålla det i schack och till och med matt om jag går tillbaka till ketogen kost. Fast på lördag får jag se om parasiterna jag har provat olika protokoll för i sommar har byggt hus i gallan. Det olagliga bostadsområdet måste plånas ut först.

    Reply
  12. Linda Linda
    4 September, 2018    

    Min son 18 månader äter alltid kött först, och inte grönsaker om han vet att det finns kött. Får han ett ben i handen äter han brosk först sen tuggar han på ben, sen äter han köttet. Ren instinkt, och naturligt. ?

    Reply
  13. Caroline Caroline
    4 September, 2018    

    Så bra! Förstår mig inte heller på detta ”aggressiva ha-begär”. Diskuterar inte ens längre med personer som inte kan framföra sin åsikt på ett ödmjukt sätt för det tar för mycket energi. Varför är det så svårt för människor att vara ödmjuka och nyfikna? Roligt också hur du slår huvudet på spiken med de personer som skriker om vetenskapliga källor utan att förstå varken själva artikeln de efterfrågar eller det faktum att vetenskap till sin själva essens handlar om ifrågasättande och progression?
    Tack för att du orkar! Uppskattar dina inlägg och tankar massor??☺️

    Reply
    • Martina Martina
      5 September, 2018    

      Tack! 😀

      Reply
  14. SSK SSK
    4 September, 2018    

    Martina du är grym hoppas du fortsätter blogga …
    Du är en stor inspirationskälla till att verkligen grotta ner i befintlig forskning
    Ang veg kost, blev veg som 13 år därefter några åt svårt sjuk psykiskt och fysiskt helt att rel t brister 24 år senare helt frisk efter 5 år på artegen föda utan socker

    Reply
    • Martina Martina
      4 September, 2018    

      Samma här! Jag har liknande historia.

      Reply
      • Helén Helén
        6 September, 2018    

        Har beställt Ketoguiden ikväll.
        Den ska bli intressant att få läsa.
        Ätit Lchf länge nu och vill ta det ytterligare en nivå.

        Reply
        • Martina Martina
          7 September, 2018    

          Kul! 😀

          Reply
  15. Jessica Jessica
    4 September, 2018    

    Toppen Martina.
    Google finns för henne också.
    En som är bra att läsa är Steven Gundry och hans The Plant Paradox. Där går han igenom varför vi måste vara noga med vilka vegetabilier vi äter.
    Finns många vegetabilier som faktiskt är dödligt giftiga för oss om de inte tillreds rätt.
    Han är dessutom sjundedags adventist och vegetarian.

    Reply
  16. Carro Carro
    4 September, 2018    

    Håller med ovanstående. Hur svårt är det att googla själv?
    Om någon påstår något som jag känner är orimligt så kräver jag inte den personen på en källa förrän jag själv googlat och läst på. Om jag då inte hittar det så frågar jag för att inte bli förd bakom ljuset så att säga. Google schoolar är inte en svår sida att använda och helt gratis dessutom. Det gäller bara att kunna sålla det vettiga från det ovettiga. Tycker att i fler och fler studier som det skrivs om så försöker man gömma vem som bidragit med pengar till studien. Det står inte lika tydligt längre och det försämrar förutsättningen för oss vanliga som inte läser lika många vetenskapliga artiklar som dig tex.
    Att vi är köttätare är för mig en självklarhet ochjag kan inte förstå hur det ens kan vara en diskussion.
    Detta inlägg får mig att tänka på bilden du instagrammade häromdagen med människorna som satt i monitorn och utomjordingen som sa att människan var fredlig så länge man inte pratade om mat eller religion. Det är så mitt i prick!

    Jag föreläser aldrig om hur illa socker är eller margarin för den delen om folk inte frågar. Mycket roligare att berätta när någon frågat för då kommer de också att lyssna på mitt svar.

    Reply
  17. Helén Holmström Jonsson Helén Holmström Jonsson
    4 September, 2018    

    Tycker ibland det är märkligt att människor ska ha allt serverat på silverfat. Lite lathet jag tänka. Är tacksam för allt du skriver. Ibland sväljer jag det med hull och hår men för det mesta söker jag själv om ämnet. Håller med, en vegan känner man igen.

    Reply
    • Martina Martina
      4 September, 2018    

      Verkligen! Silverfat är rätt ord…

      Reply
  18. Flowerpot Flowerpot
    4 September, 2018    

    Min erfarenhet av vegitarisk kost som 14åring var att jag fick grava depressioner och ätstörningar…..

    Reply
  19. Tess Tess
    4 September, 2018    

    Känner samma sak om att många i princip kräver vetenskapliga artiklar, som de sedan inte ens läser, för de har redan bestämt sig. Låter nåt väldigt orimligt så kan jag efterfråga källa jag oxå, förstås. Men en del verkar använda källfrågor som en “detour” för att dölja sin egen brist på argument. Sedan måste folk lära sig att skilja på åsikt, teori och fakta. Jag håller på att bli tokig på en del.

    Reply
    • Martina Martina
      4 September, 2018    

      Jag känner likadant haha! 😀

      Reply
    • Marlene Marlene
      5 September, 2018    

      Precis!

      Reply
    • Hmm Hmm
      5 September, 2018    

      Stor igenkänning. Exakt så är det. Inom många områden men främst inom kost.

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Karin on Gör någonting nytt…❤️
  • Peter Biörck on Gör någonting nytt…Jag hoppas på lite feeling. :-)
  • Jenny on Gör någonting nytt…Du har rätt i att söka efter och vara ditt autentiska jag! Det har vi alla. Söka…
  • ulrika on Faror & alternativ till latte-träsket!Kan det funka med kokosolja istället för smör? Jag gillar inte smör så mycket, d…
  • IC on Gör någonting nytt…Det är befriande för själen när man lyckas inse att det inte är egoistiskt att s…
  • Ylva Ås on Gör någonting nytt…Bästa. Haha, du är ändå en av dem som inspirerar mig att nosa på att våga lägga…
  • SonjaS on Gör någonting nytt…håller med, jag läser hellre bloggen!
  • Herman on Gör någonting nytt…Martina Jag har alltid imponerats av din kunskap, din pedagogiska förmåga men oc…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: