• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

[Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha [Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha vetenskapliga referenser osv! ☝] Jag har snöat in TOTALT på stress-resistens det senaste (s.k glukokortikoidreceptorresistens som förkortas GRR) & förfasas över hur otroligt destruktivt kronisk sympatikus-aktivering (fight & flight) kan vara, särskilt med tanke på att (vissa av oss 🙋‍♀️) är naturligt böjda åt det hållet!

Vi har dock alla olika stress-känslighet beroende på mängden kortisol- & T3-receptorer, ålder, kön, genetiska faktorer & hur vi funkar i stress-läge: Vissa blir super-motiverade, andra hyperkänslig eller tvärtom avstängda eller passiva. Utbrändhet brukar gå mer åt det apatiska hållet, men oavsett upplevelse så verkar just överdriven stress-signalering vara extremt skadligt för hela systemet, om det får tugga på år ut och år in, utan tillräcklig motreglering!

ALLT blir liksom lidande till sist. Det läskiga är att för typ 30 år sedan var GRR eller stress-resistens väldigt ovanligt, men numera har "de flesta" åtminstone något symptom. Oftast flera. 

STRESSBEDÖMNING FRÅN SYMPTOM 🧐
Om du inte kan bedöma din stressnivå för att du inte upplever dig som stressad, så kan du checka av lite hormonparametrar istället: är menstruationerna ok? Matsmältningen? sömnen? Humör & energi-nivåer? 

Det är sällan ett test säger mer än dina egna observationer, men dra dig inte för att boka in ett läkarbesök om du är orolig! ❤️

Om något grundläggande inte funkar, är någon form av stress en TROLIG kandidat! Kortisol, noradrenalin, adrenalin, dopamin & glutamat är ganska toxiska på höga nivåer. Särskilt glutamat som är nervsystemets gaspedal. Har du relativt sett mer dopamin än noradrenalin upplever du troligen inte stress som negativt, men får du stress-relaterade symptom så är det ändå för mycket för systemet! ⚠️

Berätta gärna om du känner igen dig i överdriven stress-signalering eller om du lyckats omprogrammera det!
Hej & Välkommen! Om du är ny följare här, ka Hej & Välkommen! 

Om du är ny följare här, kanske du undrar vad detta är för konto? "Next level biohacking" handlar inte om att chippa sig eller skaffa senaste health tech-prylarna, utan är tvärtom inne på low tech health, basic fysiologi (om hur våra mänskliga kroppar funkar) kryddat med personliga intressen som farmakologi, neurobiologi & hormonlära.

Jag har pluggat biokemi i många år & har snart en PhD i intermedicinska vetenskaper. Det jag lär mig vill jag stöta & blöta med dig som läser här, tillsammans med occasional rants & idéer kring fysiskt & psykiskt välmående. 

Mitt syfte är INTE att visa upp mig själv som "duktig" eller komma med pekpinnar. Då får du följa någon annan, för även om jag befunnit mig i "hälsosfären" i många år, har jag fortfarande mycket att jobba på. Vissa problem som bipolaritet, aspighet osv skriver jag om, andra inte. 

Det finns alltför många frihetsgrader inom konceptet "hälsa" för att någon med säkerhet ska veta allting, så titta gärna mekanistiskt (dvs hur det funkar i form av processer, istället för en massa varför), testa dig fram & glöm inte att ta allt du läser med en nypa oprocessat havssalt *skojar* 😅

Länken i profilen 👆 innehåller mängder med gratis-material så klicka där om du vill läsa mer! ❤️
I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på Chalmers & med tanke på det (alltså vad som är toxiskt/giftigt eller inte) kom jag att tänka på en återkommande fråga jag får, nämligen: "jag äter (.....) hur nyttigt/onyttigt/bra/dåligt/farligt är det?"

Jag ser ju allting som relativt & att det därför inte finns något absolut dåligt eller absolut bra. Jag tycker att det beror på massa faktorer - inte minst på vad man jämför med! 

Att börja dagen med en rulle ballerinakex är kanske ingen höjdare, men om det är en person som lär sig att äta igen efter många års ätstörningar är det kanske exakt helt rätt! 

Jag har ju personligen nördat ner mig i en ganska ensidig kost de senaste +10 åren (low carb/keto) så om någon frågar mig om deras frukt-frukost är bra, kommer den inte vara bra från mitt perspektiv. Jag värdesätter andra saker, men även jag (frukt-hataren nummer 1 😅) kan se att frukt-frullen är bättre än ballerina-frullen, men det är fortfarande bara 2 parametrar mot varandra!

Inom toxikologin säger man att det inte är giftet i giftet som är giftigt utan mängden (the dose makes the poison) & jag skulle vilja lägga till att om vi pratar just gifter så har vi alla vår individuella kemiska belastning som påverkar hur mycket som är mycket för just oss. 

Dessutom är vi olika bra på att hantera både livsmedel & olika kemikalier, läkemedel, droger osv eftersom vi har olika genetik & tarmflora, olika avgiftningskapacitet, olika psyken, toleransnivå mm. 

Så jag skulle önska att alla som sitter på en "är (....) nyttigt/onyttig?"-fråga lägger till fler parametrar & kanske tittar på resultaten: dvs energinivå, humör/mående, träningsresultat & övriga hälsoeffekter. 

Det är dock svårt för vem som helst att avgöra hur "dåligt" ett specifikt livsmedel är, för resultaten är ju en kombination av helheten över tid. Men, man kan läsa på, testa att utesluta om man känner sig misstänksam, ersätta med annat, men framförallt känna efter i magen! 

Vad säger magkänslan? 

Det är så jag sållar i vad jag stoppar i mig & det funkar ganska bra! Börjar jag undra "hur dåligt är detta på en skala?" så är det nog inte helt rätt! 

Berätta gärna hur du tänker om det här! ❤️
Svep till bild 2 för ytterligare illustration! 👉

Hur kan många ha ett lågt & bra blodsocker trots att de äter massa carbs? Titta på frukosten på bild 2: det är en portion havregrynsgröt med mjölk & jordgubbssylt, samt 2 lingongrova (som jag antar att många äter till frulle? 😅) 

Det blir ca 80g kolhydrater vilket illustreras till höger om lika med tecknet. För tydlighetens skull illustreras sockermängden i antal teskedar med socker: 80g blir 20st teskedar.

Ett normalt blodsocker motsvarar ungefär 1 tesked socker utspätt i hela blodvolymen. Här blir det ju problematiskt om frukosten är på 20 teskedar... Hur löser kroppen detta? 

Genom insulin förstås! ☝️

Insulinet illustreras av nycklarna som kommer & låser upp dina celler så att sockret kan åka in där, för ute i blodbanorna kan det inte vara länge utan att det blir väldigt skadligt! ⚠️

Hos vissa människor blir insulinet väldigt högt, pga t.ex en genetisk känslighet men också pga livsstilsfaktorer (t.ex kosten).

Hyperinsulinemi innebär att insulin pumpas ut i för stora mängder & är ett tillstånd som föregår både insulinresistens & typ 2 diabetes. 

Alla receptorhormon kan orsaka resistens hos celler. Det är en skyddsmekanism från cellens sida. I extremfall kan det till & med ske en receptorinvertering! Receptorerna som sitter på cellens utsida & tar emot molekyler (t.ex dopamin, insulin eller nått annat hormon) gömmer sig då på insidan av cellen som skydd. Många kroppsegna ämnen är toxiska i höga doser & tyvärr är insulin ett av dessa! 

Hyperinsulinemi & insulinresistens hänger ihop, men är tyvärr svårt att detektera genom vanligt blodtest. Insulin är ett så flyktigt hormon att det kan vara svårt att fånga topparna & veta hur mycket skada det faktiskt gör. Det går att ha lågt av både fasteinsulin och c-peptid & ändå ha alla symptom i den rosa rutan! 

Enda sättet att veta sin faktiska insulinfrisättning är genom ett insulinklamptest där blodsockret höjs med glukos-infusion, för att sedan tas ned igen med externt insulin. Få vårdinrättningar kan göra detta, så istället görs glukosbelastningstest, men det säger tyvärr ingenting om insulinet! 

Känner du igen dig i symptomen i rutan...? 🧐
  • Home
  • Biohacking
  • Biokemi
  • Ketos & ketoner
  • Blodsockerexperiment – CGM | Nasty carbs

Blodsockerexperiment – CGM | Nasty carbs

14 February, 2020 35 Comments Written by Martina

Nasty carbs
Pizza ser oskyldigt ut, men effekten sitter i sjukt länge.

Sädesslag är nasty carbs!

Efter att jag kopplade på mig en CGM (kontinuerlig blodsockermätare) för två veckor sedan har jag varit väldigt fascinerad av sädesslagen. Alla varnar för socker och att vi ska äta mindre av det, men vad vi verkligen borde äta mindre av är pasta, bröd och vete och havre i allmänhet. Jag brukar säga på mina föreläsningar att om jag ska välja mellan att äta sockervadd och typ rapsolja så väljer jag sockervadden. Varför? För att jag är metabolt frisk och bränner av dom carbsen på någon timme, medan dåliga oljor blir en del av mina cellmembran. Jag blir inte av med det.


Vad jag nu kommer säga är att om jag får välja mellan att äta sockervadd och en pizza eller en tallrik pasta så kommer jag att välja sockervadden. Blodsockret påverkas så lång tid efter intag av mjölmat och jag märker verkligen hur stressad (min) kropp blir. Det är inte friskt att ha ett blodsocker över 6.5 mmol/l fastande då fungerar inte något i de metabola processerna. Detta är stress!

nasty carbs

Bild från min instagram. Äter bröd vid 18 och får en bs-topp vid 02.

Alltså tänk dig den tunna, oroliga, nervösa och ångestiga carboholicen jag var som barn och ungdom – jag är övertygad om att min blodsockerkurva var helt wacko.


En del har kommenterat att jag ska fortsätta äta carbs för att “vänja mig” och få ett bättre blodsockersvar med tiden, men jag åt ju så i 25 år och (nu vid 35) äter jag fortfarande carbs då och då, men i en mängd jag kan hantera. Sällan över 50g per dygn. Jag kan inte se hur någon kan behöva 100g per dygn ens, om man inte är alldeles i början av sin fettadaptering. Ska du verkligen högprestera i en idrott ja då kan man experimentera med kolhydrater om man tål det, men för de flesta är det totalt onödigt. Det är i alla fall min fasta övertygelse och jag drar i alla fall över 100kg i mark 😉


Tillägg om frukt & övriga tester: Det är många som har bett mig testa frukt, en dag som vegan samt en fitness-dietdag och jag sparar de två sista till nästa testomgång. De flesta frukter är jag tyvärr allergisk mot (banan, äpple, päron, mango, grape, körsbär) så dels skulle det vara ganska jobbigt att testa och dels vet jag inte om det skulle ge ett rättvist utslag på mig ändå. När jag sett andra testa verkar äpple kunna ge över 9 mmol/l och banan över 12 mmol/l på en typ 2a i alla fall.

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biohacking, Biokemi, Ketos & ketoner
biohacking, blodsocker, CGM
Similar posts
  • Varför smala blir sjuka | STRESS värr... — TLDR: Ett inlägg i 2 delar!* Sorry för mastig artikel men snöade in till tusen på det här området! 😅 Jag har många stress-junkies som läser här så, this is for you! ❤ TEMA: kronisk stress och stress-resistens; stressens svar på insulinresistens fast med receptorresistens för kortisol istället för insulin (och varför det är värre!) [...]
  • Vikten av olika livsstilsfaktorer �... — Inlägget innehåller reklam för min samarbetspartner Gutfeelinglabs (rabattkod, länkar & info hittas i separat, färgmarkerat avsnitt längst ned!) Som du märker går temat kring livsstilsfaktorer som en lång röd tråd genom de senaste inläggen, och inte bara “vad” utan kanske främst “hur” vi ska kunna genomföra de förändringar som krävs för resultaten vi längtar efter. [...]
  • Guide: Livsstilsinventering! — Ny uppdatering finns längst ned om hur man gör med uteblivna samband, hur man loggar scrollande och hur man kan tänka kring faktorer som är kraftfullare än alla andra tillsammans! Det här inlägget handlar om hur du hittar vad som är fel med din hälsa! Jag vurmar starkt för livsstilsinventering som metod för detta och [...]
  • Åldrandets gåta är löst! (Podd + text... — Förra inlägget om vad friska 100-åringar har gemensamt hittar du här! I slutet av förra veckan hade jag äran att spela in ett poddavsnitt tillsammans med Statens forskningsföretag Vinnova och min biohacker-vän Linus, som är expert på läkemedel mot åldrande. Det är inte bara ett intresse för honom utan han arbetar som konsult för olika [...]
  • Vad friska 100-åringar har gemensamt! — Föregående inlägg på samma tema hittar du här: Summering av veckans biohacking-föreläsningar! Här kommer den utlovade fortsättningen på förra veckans inlägg och är på temat åldrande och vad friska 100-åringar har gemensamt. Nästa inlägg kommer att vara ännu mer specificerat kring åldrande, ackompanjerat av ett intressant poddavsnitt i samarbete med Statens innovationsföretag Vinnova! Så låt [...]
Blodsockerexperiment – CGM | Resultat
Enkelt knep vid orolig mage

35 Comments

  1. Ic Ic
    27 February, 2021    

    Medförfattare i studien är Annika Rosengren, professor i medicin på Sahlgrenska akademin
    http://doi.org/10.1056/NEJMoa2007123

    Reply
  2. Mikaela Mikaela
    10 June, 2020    

    Hej Martina,
    Jag håller nu på att testa mitt blodsocker med freestyle libre som kontinuerligt mäter blodsockret, så spännande! Är ej ketoadapterad och har testat Low carb dagar och “vanliga” dagar för att se vad som händer.
    Har fått toppar efter måltid på 10-10,3 av sushi samt vegetariska sallader (med typ sötpotatis, bönor och fetaost) och gått ner till ca 5-6 mmol efter 2 h efter måltid.. När jag läser om normalt blodsocker så verkar det som att upp till 8-8,5 anses “normalt” men klassas inte som diabetes förrän 12,2 mmol efter måltid.. Kan mina toppar på drygt 10 visa någon indikation eller vara symptom på något annat som är knas i kroppen? Mitt blodsocker fastande har legat på 4,2-6 men oftast under 5. Jag har också högre blodsocker på kvällen än på morgonen.

    Är iallafall ännu mer sporrad att fortsätta med low carb efter att ha sett svart på vitt vad som händer med blodsockret av olika måltider/livsmedel, men vore intressant att höra om du har någon tanke om dessa värden om du har tid 🙂
    Tack för att du inspirerade mig att testa mina blodsockervärden.

    Reply
    • Martina Martina
      10 June, 2020    

      Näe över 9 är en varningssignal, friskas blodsocker går sällan över 8.5 även vid kolhydratrika måltider. Att du kommer upp till över 10 är definitivt en varningssignal.

      Reply
      • Mikaela Ivarsson Mikaela Ivarsson
        10 June, 2020    

        Kanske en varningssignal att insulinresistens kan bli ett framtidsscenario om jag fortsätter käka den typen av måltider? Mitt B-HbA1c ligger på 30 om relevant..
        Sushi var inte förvånande men de vegetariska salladerna var intressant som ska vara “långsamma kolhydrater”/lågt GI. Fick lägre blodsocker topp på kanelbulle än sallad med sötpotatis och svarta bönor, sjukt intressant att se hur kroppen reagerar. På en LCHF dag ligger jag under ca 6,2 hela dagen. Har också sett att LCHF måltider innehållandes vit fisk ger upp mot 7,1 mmol, kanske en intolerans – ska utvärderas vidare 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          10 June, 2020    

          Min erfarenhet säger att “långsamma carbs” inte finns. Om du har hba1c på 30 så har du oftast ett lågt blodsocker, så du kanske har reaktiv hypoglycemi eller så. Det har jag. 6.2 mmol/l är alldeles för högt om du äter LCHF, du ska ligga på typ 4.5 mmol/l hela dagen me viktigaste är att kurvan är platt.

          Reply
          • Mikaela Mikaela
            10 June, 2020    

            Nej, kul att få se det så svart på vitt. Läste mer om vad du skrivit om reaktiv hypoglycemi på bloggen nu och ja det skulle kunna vara så. Jag har uteslutit det då jag sällan får låga värden under 4, men sanningen är att jag sällan kan låta bli att äta något igen inom 4 timmar efter måltid – så jag kanske inte låter blodsockret bli så lågt för jag äter igen, samt att efter en topp så ser jag nu att blodsockret går ner rätt snabbt till något lägre värde än innan måltiden, utan att för den saken skull bli jättelågt. Kanske får jag symtom på lågt blodsocker (=snabbt hungrig igen eller sötsugen efter måltid) pga att det går under värdet som var innan måltiden, räknas det som “lågt blodsocker”? hmm…

            Reply
  3. Annelie Annelie
    16 February, 2020    

    Kan verkligen instämma i detta. Ett bra exempel var när min son gick på förskolan och vissa dagar fick mycket mackor och pasta, då blev han som förbytt och var på dåligt humör, medan blodsockerfallet efter t ex sötsaker “endast” genererade en tillfällig dipp och då räckte det att ge honom t ex en skål med nötter för att han skulle bli sig själv. All denna överkonsumtion av spannmål är ett gissel och förstör oss från tidig ålder. Värstingen är det moderna dvärgvetet som är en stapelvara i de flesta hemmen.

    Reply
  4. monika monika
    16 February, 2020    

    Hej 🙂

    Om man ändå kommer äta kolhydrater, vilka kan man fokusera på då istället? Ris, potatis, riskakor, majskakor, rotfrukter?
    Tänker för att inte få den konstiga blodsockereffekten.

    Reply
    • Martina Martina
      16 February, 2020    

      Jag hade valt bönor och rotfrukter tror jag 🙂

      Reply
  5. Elin Elin
    16 February, 2020    

    När jag ätit för mkt godis på helgen sänker jag mitt blodsocker genom att dricka mjölk.

    Reply
  6. Jessica Jessica
    15 February, 2020    

    Det har sannerligen varit intressant att följa ditt blodsockerexperiment! Det har varit väldigt lärorikt jag som trodde att rent socker var värre är t.ex. havre. Jag läste om det du skrev om att de som äter mycket “rent” socker såsom godis i regel är smala, medan personer som äter mycket mjölmat tenderar att vara överviktiga. Hur är det då med människor som får i sig mycket mjölksocker från mjölk och yoghurt? Tenderar de att vara smala eller överviktiga? Och hur är det med människor som äter mycket frukt, tenderar de att vara smala eller överviktiga?

    Innan jag började äta riktig mat åt jag väldigt mycket frukt och jag drack en hel del mjölk. Men jag var alltid underviktig. Intressant att höra hur det är generellt sätt och inte bara titta på mig själv.

    Jag förstår att blodsockret stiger mycket av frukt, men hur är det med mjölk och yoghurt? Jag gissar naturligtvis att det blir en rejäl höjning av blodsockret då också, men inte lika mycket som av frukt.

    Det skulle vara kul om du kunde testa att dricka en liter mjölk nästa gång du gör detta experiment!

    Reply
    • Martina Martina
      15 February, 2020    

      Hej Jessica, min uppfattning är att fruktätarna är smala och även yoghurtätarna, och att det är just bröd, gröt, pasta-ätarna som är tjocka.

      Reply
      • Jessica Jessica
        15 February, 2020    

        Tack för att du alltid tar dig tid att svara! Tenderar även de som äter mycket ärtor och baljväxter att vara smala? Sedan undrar jag om blodsockret stiger mycket av mjölk och yoghurt?

        Reply
        • Martina Martina
          15 February, 2020    

          Näe jag tror inte mejerier höjer, snarare sänker eftersom de är ganska insulina. Kvarg är sänkande. Om folk äter ärtor och baljväxter vet jag inte vad de har för kroppsform, inte sett någon direkt koppling där 🙂

          Reply
  7. Karin Karin
    14 February, 2020    

    Följde men missade om du provat alkohol? Nåt eller ett par glas vin eller öl vore intressant. Speciellt eventuella dagen efter effekter.

    Reply
    • Martina Martina
      15 February, 2020    

      Alkohol sänker blodsockret 🙂

      Reply
  8. E. E.
    14 February, 2020    

    Otroligt intressant men också skrämmande för mig som inte är kolhydratfri 🙁

    Reply
  9. Elvira Elvira
    14 February, 2020    

    Alltså så sjukt intressant att följa dessa CGM-experiment Martina! TACK!

    Har du jämfört spannmålscarbs med paleo-carbs? Hade varit intressant att se om det är någon skillnaden dem typ pasta, gröt, bröd jämfört med rotfrukter och andra paleocarbs.

    Sen vore det också intressant att se om det är någon skillnad i paleosötning som dadlar, kokossocker, agave, frukt mm jämfört med vitt socker. OCH, sötningsmedel (stevia, erythriol, aspartam, sukralos osv)! Har Du testat och sett något av detta redan?

    Reply
    • Martina Martina
      15 February, 2020    

      Frukt = socker och sötpotatis höjer definitivt blodsockret lika mycket som gröt och bröd. Men jag har inte testat allting såklart. Sötningsmedel påverkar oftast inte blodsockret särskilt mycket, men däremot ketonerna.

      Reply
  10. IZH IZH
    14 February, 2020    

    Superspännanda experiment! Jag blir sugen på att köpa en sån vanlig blodsockermätare och testa lite på mig själv. Det är en djungel dock och jag undrar om det är det någon som har den ultimata mätaren vad gäller pris och användarvänlighet. Gärna som går att regga i en app också. Viktigare att stickorna är billiga än apparaten för jag ser det långsiktigt.

    Reply
  11. Oskar Oskar
    14 February, 2020    

    Hade varit intressant att se resultat från sockerfria produkter som barebells, nicks, tweek osv. Tex barebells innehåller maltitol som verkar lite sketchy gi-mässigt.

    Reply
    • Elvira Elvira
      14 February, 2020    

      Jaaa, TWEEK och Nicks glass (som innehåller stevia och erythriol) hade varit intressant att se!!

      Reply
  12. Anne Anne
    14 February, 2020    

    Tack för ett otroligt intressant experiment Martina och nyttigt särskilt om det omhuldade havret. Det kanske förklarar varför jag vissa nätter vaknar vid 1 och inte förstått varför. Tillbaks till dagbok som jag slarvar med. En sak jag verkligen skulle vilja du testar, det är den omtalade kalla potatisen som sägs då ha tappat alla sina blodsocker höjande egenskaper, till skillnad från när den är varm.

    Reply
    • Martina Martina
      14 February, 2020    

      Ja det funkar, både potatis och kidneybönor har den effekten 🙂

      Reply
      • Anne Anne
        14 February, 2020    

        Svarar du att du testat och det kommer ingen blodsocker höjning av kall potatis och inte spik senare på natten ?

        Reply
        • Martina Martina
          15 February, 2020    

          Nej kall potatis skulle inte höja mitt blodsocker 🙂

          Reply
      • Johanna Lindgren Johanna Lindgren
        15 February, 2020    

        Om man steker kall kokt potatis har den samma effekt som bara kall potatis?

        Reply
        • Martina Martina
          15 February, 2020    

          Njet!

          Reply
          • Kattis Kattis
            16 February, 2020    

            En väninna har deltagit i en diabetes studie under lång tid och dietisten där säger att både kyld potatis o pasta går bra att steka/värma utan att blodsockret höjs nåt särskilt ?

            Reply
            • Martina Martina
              16 February, 2020    

              Är detta verkligen uppmätt? Jag har svårt att tro det!

              Reply
              • Kattis Kattis
                16 February, 2020    

                Det vet jag faktiskt inte, om det är uppmätt . Vet bara att dietisten sa så. Ska testa själv vid tillfälle ?

                Reply
  13. SonjaS SonjaS
    14 February, 2020    

    ‘oljor blir en del av mina cellmembran’ kan du utveckla/förklara hur det funkar? blir oljemolekyler inbyggd som byggsten när cellen tillverkas ny/lagas? tack!

    Reply
    • Martina Martina
      14 February, 2020    

      Efter att de bryts ned till fria fettsyror ja!

      Reply
    • Oskar Oskar
      14 February, 2020    

      Hade varit intressant att se resultat från sockerfria produkter som barebells, nicks, tweek osv. Tex barebells innehåller maltitol som verkar lite sketchy gi-mässigt.

      Reply
      • Oskar Oskar
        14 February, 2020    

        Oj det här skulle inte vara ett svar till era kommentarer

        Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Karin on Gör någonting nytt…❤️
  • Peter Biörck on Gör någonting nytt…Jag hoppas på lite feeling. :-)
  • Jenny on Gör någonting nytt…Du har rätt i att söka efter och vara ditt autentiska jag! Det har vi alla. Söka…
  • ulrika on Faror & alternativ till latte-träsket!Kan det funka med kokosolja istället för smör? Jag gillar inte smör så mycket, d…
  • IC on Gör någonting nytt…Det är befriande för själen när man lyckas inse att det inte är egoistiskt att s…
  • Ylva Ås on Gör någonting nytt…Bästa. Haha, du är ändå en av dem som inspirerar mig att nosa på att våga lägga…
  • SonjaS on Gör någonting nytt…håller med, jag läser hellre bloggen!
  • Herman on Gör någonting nytt…Martina Jag har alltid imponerats av din kunskap, din pedagogiska förmåga men oc…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: