• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Hej! 👋 Jag skriver numera om andra saker än livsstilsoptimering/biohacking, men de inläggen finns kvar här på bloggen. Fokuserar alltså mindre på prestation & mer på livskvalité i största allmänhet. Delar lite tankar om det när jag får feeling! 🤓

Min text här va för abstrakt. Vad jag menade va Min text här va för abstrakt. Vad jag menade va att ibland kan man 'fixa sig själv' genom enkla livsstilsförändringar som att äta bättre, börja träna, byta ut toxiska personer mot bättre, sånna som vill en väl & blir glada när det går bra för en.

Detta är liksom vettigt & rimligt.

Sen vad som (kanske) inte kan fixas själv är t.ex kroniska sjukdomar som man inte reder ut. Kanske behöver vård, läkemedel, nån riktig expert liksom. Vad jag ser i mitt flöde ibland är just detta. Hälso communityt kanske ibland tar sig vatten över huvudet?

Typ "nej jag ska inte medicinera detta, ska lösa själv!" Ja vem vet, funkar för vissa men inte alla? Tycker inte man behöver se medicin som ett misslyckande, kan ju testa? 

Så ville jag säga att jag själv fattade inte vad jag behövde göra, så jag löste inte mina grejer. Hittade rätt hjälp av nån slump nästan, nu fattar jag bättre men behöver fortfarande jobba på mina issues & ta hjälp av andra människor. Jag kunde inte bäst själv. Samma hjärna som skapat problemen kunde tydligen inte lösa dom 🤷 Sen behövde jag visst bipolärmedicin också...
Absolut inget manifest eller nått ställningstaga Absolut inget manifest eller nått ställningstagande för eller emot! ❤️ Skrev mer på bloggen efter jag skrev detta för jag funderar en del kring att vara som man är istället för att vara det man gör. Vem blir man då liksom?

Låter säkert jätteförvirrat haha 😅 Synd att jag inte kunde fortsätta att finna glädje i att vara en högpresterande productivity beast! Spelar ingen roll hur roliga & intressanta grejer jag gör numera, glädjen förtas helt bara jag ser skymten av nån jävla lista med grejer som ska bockas av! 🙅 

Förresten...när jag läst om folk som "går in i väggen" & sånt så har jag aldrig kunnat relatera till det eftersom det är så centrerat kring trötthet & allmän utmattning med t.ex sömnbrist, värk, ångest. Varje gång jag stött på nån artikel så är det ofta nån skitgrym person som blev abrupt hindrad av sig själv. För mig låter det som att DET är hela problemet, men det är ju bara en av många konsekvenser av att under lååååång tid inte kunna hantera sitt eget liv överhuvudtaget?

Tycker det är så knäppt att det är först när någon inte hanterar sitt ARBETE längre som ohanterligheten syns, & fokuset stannar på prestationsförmågan? Eller bristen därav... Eller vad tänker du? 🧐
Den senaste tiden har jag funderat mycket på moti Den senaste tiden har jag funderat mycket på motivation, inspiration & driv. Inte i termer av nån fjantig dopamin-detox utan ur ett mer mänskligt perspektiv!

När jag började skolan hade jag nämligen inte mycket till motivation. Det mesta kändes ganska meningslöst & kass va jag också. Sen fick vi ny klassföreståndare som verkade se en & annan talang hos mig & det gjorde tydligen susen för motivationen! Nu är jag ju inte utrustad med nån bromspedal, så det spårade ju såklart ur med att jag skulle va bäst, göra mest & 'vinna' när jag inte va sämst längre. Inget fel med det, men sedan jag bestämde mig för att vända ut & in på min livsstil & utforska min mänsklighet istället, vem jag är bortanför allt det där, har jag haft svårt att kalibrera min nya kompass! 

Jag gillar ju att leva i vardagsverklighetens gränsland & genom aldrig sinande nyfikenhet driva långt ifrån mittfåran. Så länge man inte frikopplar sig helt eller lever sitt liv i en kontinuerlig balansakt är det en tillgång, men blir ett rejält handikapp när alternativet till att prestera är att hela ens identitet och världsbild löses upp i intet!

Motivation & inspiration är ju egentligen ‘andliga’ principer. Faktiskt. 

Inspiration (in spirit) spelar inte i samma lag som logik & motivation som har sitt ursprung i latinets ‘movere’ (rörelse) är antitesen till det stela & rigida. Dvs antitesen till att kvantifiera, prestera & maximera! Det kväver lågan. Det var iaf så det kändes för mig, som att jag höll på att kvävas. 
 
Även om jag inte lever så längre, identifierar jag mig fortfarande mycket genom prestationer. Känner mig vilsen utan, vilket gör det svårt med motivation utan måttstock & inspiration utan slutmål.

Jag får öva hela tiden!

Idag gick jag t.ex ut & sprang & har ingen aning om varken hur snabbt, hur långt eller hur länge! Jag var ju såklart skitsnygg också, men du får en osminkad bild på mig & min höna istället! 😂 Duktiga klubben får klara sig utan mig numera för jag är alldeles för upptagen med att bara försöka duga.
Hej på er! ❤️ För ~2v sedan fick jag äntli Hej på er! ❤️

För ~2v sedan fick jag äntligen kläm på Wim Hof andningen & kom ned i ett isbad för första gången! 

Fick hjälp av Patrik @lifepuzzle2point0 som höll event här på västkusten & vi va ju typ 15 pers som andades & badade tillsammans. Mycket lättare då! 

Jag har faktiskt hängt i & fortsatt med andningen dagligen, även om jag inte kommit i ett sånt bad sedan dess. Bara andningen har visst jättestor effekt på mitt humör! För kylan ställer jag mig i duschen & vrider på kallaste & det startar liksom om hela dagen - när som helst! Supercoolt är det! 

Patrik berättade väldigt intressant om att Wim Hof utvecklat hela sin "andning & kyla"-grej för psykisk ohälsa. Det tänker man kanske inte på när man ser alla macho fitnesstjejer & killar som filmar sig själva när de med imponerande dödsförakt hoppar i en isvak (eller ett badkar fullt med is). Jag har alltid tänkt att det skulle aldrig jag klara, än mindre tänker jag på de psykologiska fördelarna när jag ser sånt. Men det är faktiskt på riktigt även om det såklart inte 'löser' någonting, men alla fysiologiska processer påverkar de neurologiska. Det kroppen gör påverkar hjärnan! 

& man behöver inte va ett dugg matcho heller utan kan va som jag. Supertöntig när det kommer till vissa typer av obehag, som kyla t.ex. Minuten före jag hoppade i badet sa jag till Patrik som sitter framför mig på bilden, att jag kommer fan inte ned i det där! 😂

Men ja det gick ju faktiskt & är du intresserad av att veta mer om just Wim Hof exempelvis finns massa på youtube, inkl. Joe Rogan #712. 

För 'hands on' guidning som jag behövde (för jag fick fasen inte till det själv) så finns ju instruktörer som @lifepuzzle2point0 mfl. Han behövde inte ens muta mig för att jag skulle skriva detta 😅 så kolla in det vettja!!

.
.
.
.
#wimhof #wimhofmethod #coldtherapy #kallbad #mentalhälsa #mentalohälsa #mentalhealth #mentalhealthawareness #addiction #beroendehjärna #beroende #dopamin #dopaminfasta #dopamindetox #isbad #wimhofbreathing #biohacking #biohackingsecrets #biohackinglife #brainhealth #neurohacking #bipolär #adhd #sundlivsstil #livsstilsændring #måbra
  • Home
  • Personligt
  • Biohacking
  • Powerthinking
  • Business & ekonomi
  • Lifestyledesign
  • Planera för framtiden med negativ visualisering

Planera för framtiden med negativ visualisering

4 April, 2020 61 Comments Written by Martina

negativ visualisering

Jag gör alltid planer för framtiden så den här situationen vi är i nu är inte så annorlunda från vanligt för min del, men tar det ändå som en påminnelse att ha lite multipla framtidsalternativ och back-up planer. Därför handlar dagens inlägg om negativ visualisering!

Vad är negativ visualisering?

Det låter ju helt bakvänt att visualisera någonting negativt men det är väldigt användbart när det gäller att vara förutseende. Att vara medveten om vad som kan hända i ett worst case scenario och ha en plan för det. Givetvis ska man inte haka upp sig och oroa sig massor i onödan, men ägna potentiellt negativa utkomster en tanke i alla fall. Inom start-up scenen är det väldigt effektivt att tänka på alla sätt som ens företagsidé är superdålig, och inte kommer funka. Vissa väljer till och med att pitcha sin idé från det perspektivet till investerare för att det visar på empati och självinsikt, och att man kan vara lösningsorienterad och förberedd!

Tänka på “worst case scenarios” betyder inte att det kommer hända!

Jag vet att vissa systematiskt undviker att tänka på negativa saker för att inte “dra det till sig”. Det är dumt, för det är alltid bättre att vara förberedd. Skriv ett äktenskapsförord även om du och din tilltänkta är superkära och aldrig kommer skilja er. Var i toppform för säkerhetsskull och spara/investera lite extra även om du har ett bra fackförbund och bra a-kassa.


Inställningen att “Jag fixar det sen” eller “jag tar problemet när det kommer” gör att det inte blir lika genomtänkta lösningar, och det kan man förlora en hel del, inte minst pengar på.

Några pro-aktiva saker jag gör:

  • Sparar/investerar större delen av min inkomst varje månad.
  • Sprider mina investeringar så att de inte bara är i Sverige, och inte bara i värdepapper.
  • Köper aldrig saker jag inte har råd med.
  • Jag tar inga lån och köper aldrig något på avbetalning.
  • Har bra försäkringar inkl drulle-försäkring.
  • Har en privat sjukvårdsförsäkring.
  • Är med i fack- och a-kassa.
  • Har multipla hem
  • Har många olika inkomstkällor

För pro-aktiv hälsa äter jag ketogent och anti-histamint och har kartlagt all mat som inte funkar med mitt immunförsvar. Rödvin, mörk choklad och alla former av nötter och fröer gör mig “sjuk”, samt mjölkprotein måste alltid undvikas religiöst under pollensäsongen. Jag ser också till att upprätthålla hög muskelmassa på kroppen för hormonell hälsa och minimalt med fysiologiskt åldrande + såklart kontinuerlig sleephacking och neurohacking för att öka min mentala förmåga/intelligens och av fåfänga skäl en jäkla massa beautyhacking 🙂

“Hur vill jag inte ha det?”

Det som har lett fram till listorna ovan är att tänka på hur jag inte vill ha det och jobba för att slippa det.

Jag vill inte vara skuldsatt eller belånad till exempel och jag vill inte få dålig vård eller förlita mig på bara en inkomstkälla. Jag vill inte någonsin känna mig skröplig, stel eller svag och jag vill inte ha värk någonstans. Jag vill inte heller vara för bunden till Sverige eller till endast ett land och vill aldrig känna mig låst ekonomiskt – det vill säga aldrig behöva göra jobb jag inte gillar eller vara kvar i ett förhållande av ekonomiska skäl.


Jag är 35 nu och det har tagit mig ungefär 5 år att bygga upp en robust plattform att stå på. 5 år är en väldigt lång tid, men det är inte hela livet! Framförallt kommer 5 år att passera oavsett om du planerar för det eller inte.


Berätta gärna vad du tycker! 

Är det helt överdrivet som jag har gjort, eller helt lagom? 

Har du fler idéer eller har du gjort på något annat sätt? 






Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 0730651281

Dela det här:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
Biohacking, Business & ekonomi, Lifestyledesign, Personligt, Powerthinking
lifestyledesign, negativ visualisering, powerthinking
Similar posts
  • Vikten av olika livsstilsfaktorer �... — Inlägget innehåller reklam för min samarbetspartner Gutfeelinglabs (rabattkod, länkar & info hittas i separat, färgmarkerat avsnitt längst ned!) Som du märker går temat kring livsstilsfaktorer som en lång röd tråd genom de senaste inläggen, och inte bara “vad” utan kanske främst “hur” vi ska kunna genomföra de förändringar som krävs för resultaten vi längtar efter. [...]
  • Nyårskrönika 2022 | Om att övervinna ... — Hej vänner! Nu har vi tagit oss igenom 2022 och jag tror att det har varit ett ganska kämpigt år för många. Det har hänt mycket i vår omvärld under året som har spätt på de känslor av oro och osäkerhet som vi redan levt med under två år av pandemi. Krig i Ukraina, chockhöjning [...]
  • Att läka från arbetsnarkomani — Hej vänner! Det har ekat tyst här inne ett bra tag, och tidigare hade det varit helt otänkbart för mig att pausa såhär länge för jag hade fått total panik bara av tanken! Så är det inte längre för sedan jag insåg att mitt förhållningssätt till min produktivitet mest liknade ett beroende, har jag ändrat [...]
  • Dopamin-detox | Guide — Denna dopamin-detox guide baserar sig på ett äldre inlägg från mars 2019, men som är mer aktuellt än någonsin! Längst ned finns en länk till min senaste bok Handbok i Biohacking, samt lite andra matnyttiga länkar. som tidigare nämnt har 2020 och 2021 varit väldigt utmanande för mig, men också extremt utvecklande på det andliga [...]
  • Guide till Vipassana-meditation│Tystn... — Det här är min guide till det svenska Vipassanacentret Dhamma Sobhana i Ödeshög utanför Mjölby (Östergötland). Om du vill läsa om mina upplevelser av retreatet finns två inlägg om det, ett från 2013 här och ett från 2021 här. Vipassana│Tystnadsretreat (Dhamma Sobhana) Plats: Ödeshög utanför Mjölby Station: Mjölby Resecentrum Avstånd till meditationscentret: 25km Närmsta hållplats [...]
Guide | Så är du produktiv hemma!
Guide | Meditation på icke-spirituellt vis

61 Comments

  1. Elin Elin
    7 April, 2020    

    Jag tycker det är bra som du tänker att inte dra på sig Massor av lån. Det är mitt stora mål. Och jag har lyckats då vi har ett lågt huslån, CSN och endast ett övrigt lån: bil. Mitt fortsatta mål att inte ha bil lån, men vet inte hur bra det går. Många tänker att de måste tjäna pengar för att blir rik. Men jag tycker det är små utgifter som gör en rik! Alltså att inte ha stora lån! Frihet i ekonomi är viktigt!
    Jag tänker jag borde gifta mig ifall jag en partnern dör för att då blir arvsrätten bättre för partnern och barnen. Worst case senario!

    Reply
    • Martina Martina
      7 April, 2020    

      BAM! Jag håller helt med dig!

      Reply
  2. Anna Anna
    7 April, 2020    

    Spännande och faktiskt effektivt. Jobbar som chef och tänker ofta worst vase scenario så är jag förberedd på det värsta. Brukar sedan fira lite för det blev ju aldrig så hemskt som jag trodde ?

    Reply
  3. Malin Malin
    6 April, 2020    

    Tack det är var ett väldigt bra råd i rätt tid. Jag har varit uppe och skrivit en värsta-lista nu, det sätter saker i ett annat perspektiv.

    Reply
  4. Henrietta Henrietta
    5 April, 2020    

    Tycker inte att det är fel tajmning med det här, men det kanske är för att innehållet inte alls är främmande för mig.
    De saker du listar som proaktiva gör jag också, med några skillnader. Sparar minst hälften av inkomsten och sprider investeringarna. Jag har dock valt att ta bolån (vilket tog emot pga min princip att inte ta lån), eftersom jag resonerar som så att jag med det dels sprider investeringarna till annat än värdepapper (fastighet), dels att fastigheten genererar inkomster (hyreslägenhet) samt att flytten bidrar till att jag kan leva på ett sätt som ger mig mer välmående (mindre tätt med andra, nära naturen, och möjligheterna att utforska meningsfulla aktiviteter, som att odla t ex.).

    När det kommer till försäkringar är jag kluven. Egentligen vill jag utgå från att ha en så pass bra buffert att jag inte behöver försäkringar, med fördelarna att dels slippa betala för något jag eventuellt inte använder, samt att slippa handskas med ”villkoren” i försäkringarna som oftast inte är definierade till min fördel. Men å andra sidan tycker jag det är helt rimligt att t ex ha sjukvårdsförsäkring eller bra reseförsäkringar som täcker de väldigt stora kostnaderna som kan uppkomma om man blir allvarligt sjuk utomlands (och då är det också skönt att veta att man i ett sådant utsatt läge har en part som kommer att kunna hjälpa en). Hittills har jag bara haft hemförsäkring, extra reseförsäkring via kreditkortet samt fack/a-kassa, men det kan ändras i framtiden.

    Generellt tycker jag att alla dessa saker får mig att känna mig lugnare och tryggare i min tillvaro, och att jag enklare kan fokusera och prioritera i vardagen eftersom jag vet vad vilka målsättningar jag jobbar emot (eller snarare, precis som du sa, vad jag INTE vill jobba emot). Det blir ganska enkelt när man kan fråga sig, bidrar det här beteendet/inköpet/sötsuget ett till att jag går ett steg närmare det jag vill, eller det jag inte vill?

    Reply
  5. Johanna Johanna
    5 April, 2020    

    Hej Martina! Jag skulle bli jätteglad om du skulle vilja göra ett inlägg ang. pollenallergi och hur du tänker kring detta. Detta att undvika mjölk under pollen är helt nytt för mig t ex. (äter inte mjölk alls men yoghurt som jag nog bör sluta med.) Jag kör lite länge fastor för att stötta immunsystemet men det har inte haft nån större effekt. Stort tack för superbra blogg! Mvh. Johanna

    Reply
    • Martina Martina
      5 April, 2020    

      Du måste hitta dina livsmedel att utesluta, jag skriver bara om vad jag gör här.

      Reply
  6. Henrietta Henrietta
    5 April, 2020    

    Tycker inte att det är fel tajmning med det här, men det kanske är för att innehållet inte alls är främmande för mig.
    De saker du listar som proaktiva gör jag också, med några skillnader. Jag sparar minst hälften av inkomsten och sprider investeringarna. Jag har dock valt att ta bolån (vilket tog emot pga min princip att inte ta lån), eftersom jag resonerar som så att jag med det dels sprider investeringarna till annat än värdepapper (fastighet), dels att fastigheten genererar inkomster (hyreslägenhet) samt att flytten bidrar till att jag kan leva på ett sätt som ger mig mer välmående (mindre tätt med andra, nära naturen, och möjligheterna att utforska meningsfulla aktiviteter, som att odla t ex.).

    När det kommer till försäkringar är jag kluven. Egentligen vill jag utgå från att ha en så pass bra buffert att jag inte behöver försäkringar, med fördelarna att dels slippa betala för något jag eventuellt inte använder, samt att slippa handskas med ”villkoren” i försäkringarna som oftast inte är definierade till min fördel. Men å andra sidan tycker jag det är helt rimligt att t ex ha sjukvårdsförsäkring eller bra reseförsäkringar som täcker de väldigt stora kostnaderna som kan uppkomma om man t ex. blir allvarligt sjuk utomlands (och då är det också skönt att veta att man i ett sådant utsatt läge har en part som kommer att kunna hjälpa en). Hittills har jag bara haft hemförsäkring, extra reseförsäkring via kreditkortet samt fack/a-kassa, men det kan ändras i framtiden.

    Generellt tycker jag att alla dessa saker Jag proaktivt gör får mig att känna mig lugnare och tryggare i min tillvaro, och att jag enklare kan fokusera och prioritera i vardagen eftersom jag vet vad vilka målsättningar jag jobbar emot (eller snarare, precis som du sa, vad jag INTE vill jobba emot). Det blir ganska enkelt när man kan fråga sig, bidrar det här beteendet/inköpet/sötsuget ett till att jag går ett steg närmare det jag vill, eller det jag inte vill?

    Reply
  7. Anna Anna
    5 April, 2020    

    Slumpen gynnar den som är förberedd.

    Reply
    • Martina Martina
      5 April, 2020    

      Verkligen!

      Reply
      • Ic Ic
        5 April, 2020    

        Är ingen slump att jag länge har trott på Martinas tips om en olja och idag kan
        läsa kinesiska tips på samma olja. All kunskap delges inte samtidigt, det tar ett
        bra tag att sprida den. Jag lägger slumpen till spel med tärning, det kan jag inte
        förbereda eller påverka.

        Reply
  8. Kaj Kaj
    5 April, 2020    

    Jag instämmer med metoden att för en stund fokusera på “worst case scenarios” för att hitta lösningar. Det är ju faktiskt fortfarande positivt fokus, som ur ett kvantfysiskt perspektiv innebär att man jobbar aktivt med att dra till sig mer av det goda man vill ha i sitt liv.

    Att inte våga titta på vad som kan komma att hända är ju faktiskt att stoppa huvudet i sanden och stå där med rumpan upp som en magnet. Gissa vad den magneten drar till sig…

    Reply
    • Martina Martina
      5 April, 2020    

      Haha underbar liknelse!

      Reply
  9. Maria Maria
    5 April, 2020    

    Tack Martina väldigt klocka råd, önskad har fått dem när jag var yngre, men det är väl aldrig för sen för att börja med bra vanor . Hoppas bara på att det inte bli värre saker än ekonomi efter det här typ en meteorit eller jätte vulkan utbrott.

    Reply
  10. Mikael Mikael
    4 April, 2020    

    Samurajerna i japan brukade inför strid meditera över alla de hemska sätt som de kunde dö på. På så sätt hade de redan mött fruktan och döden innan de gick ut på slagfältet.

    Att mentalt ha mött sina värsta scenarion gör som minst att man inte kommer att bli (lika) överväldigad av dem _om_ de skulle inträffa.
    I bästa fall har du både en inre, fysisk och materiell buffert inför dessa scenarion.

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Precis min åsikt, väldigt bra förklaring med samurajerna!

      Reply
  11. Maria Maria
    4 April, 2020    

    Ååå vilken bra post Martina!
    Jag är helt med och passar på att tipsa om en himla inspirerande bok på nästan samma tema: ”Stå fast” av Svend Brinkmann, framför allt kapitlet ”Fokusera på det negativa i ditt liv”.

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Tack för boktipset!

      Reply
  12. Ethel Loberg Ethel Loberg
    4 April, 2020    

    Om man tänker det värsta om en person vid första mötet slipper man bli besviken.

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      haha lite väl cyniskt, men antar att det finns en poäng där…

      Reply
    • C C
      4 April, 2020    

      Varför vill duslippa bli besviken?

      Reply
      • Ethel Loberg Ethel Loberg
        5 April, 2020    

        Sinnesro

        Reply
  13. Hanne Hanne
    4 April, 2020    

    Jag skulle kunna köra copy/paste på de saker du skrev att du inte vill ha! Kanske lägga till att jag inte vill ha en ”stökig omgivning” med fel sorts folk och disharmonisk inredning/stökig stuga. Såna grejer. Intressant perspektiv för övrig, faktiskt aldrig hört om att köra planering ur detta perspektiv förut. Kan vara värdefullt i min praktik? Tack för den!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Varsågod! 😀

      Reply
  14. M M
    4 April, 2020    

    För mig är det jätteviktigt att veta hur jag ska agera om det värsta inträffar. Vad gör jag om jag blir uppsagd från arbetet (är varslad nu). Vad gör jag om min sambo blir allvarligt sjuk (sjuksköterska och har astma). Sen väger jag också risker. Ska jag bygga min buffert eller ska jag ta chansen att köpa fler aktier? Försöker ha en bra trygghet/risk-kvot.

    Jag har verkligen mått jättedåligt i den här krisen och det har tyvärr blivit både alkohol, tröstätande och negativa tankar. Det får vara okej, men nu ska jag gå vidare och göra det bästa av situationen och tänka/agera konstruktivt. Jag är inställd på att det kommer vara jobbigt, obekvämt och jag kommer behöva göra uppoffringar.

    Jag tycker du har jättekloka tankar och jag inspireras alltid!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Tack så mycket! Ja jag har också mått mycket dåligt och är extremt orolig! 🙁

      Reply
  15. maria maria
    4 April, 2020    

    Jag tycker det är väldigt sunt och snällt mot sig själv att ha en b-plan ifall sin perfekta plan inte går i uppfyllelse. Jag tror också det är mer hälsosamt att vara förberedd för en kris för då blir det lättare att hantera den jobbiga situtionen senare.

    Jag tycker väldigt mycket om att du tar upp ett “negativt” område också, världen eller framtiden är inte tipptopp hela tiden och det är viktigt att vara medveten om det och förberedd. Jag personligen gillar inte “good vibes only” rörelsen, jag kan tycka att det blir för positivt och att man missar att vara realistisk ibland. Allt kommer inte vara positivt i framtiden men det behöver inte betyda att man ska vara negativ hela tiden såklart men att man är medveten om att negativa saker kan hända och att man hjälper sig själv bygga en stark bas för att hantera jobbiga situationer. Det tycker jag faktiskt är väldigt positivt om man gör det för då hjälper man sig själv mer i långa loppet.

    Jag får erkänna att jag inte har byggt upp en stabil bas för att jag har varit för naiv och tänkt “att det löser sig sen” och det har jag verkligen insett nu under dessa tiden. Jag ser verkligen nyttan i att ha en robust plattform och jag är väldigt tacksam för dina tips!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Tack Maria!

      Reply
  16. Annelie Annelie
    4 April, 2020    

    Jag tycker att det alltid är sunt att ta allt som kan hända i beaktande. När jag jobbade som ingenjör gjorde vi hela tiden riskanalyser. Var nödvändigt för att ta fram en väl fungerande produkt. Samma tänk går att applicera på vardagliga situationer. Om jag tar en risk, exempelvis bostadslån, vad kan då hända vid en ekonomisk kris? Klarar jag av att räntan stiger? Etc.
    Som sagt, mycket klokt att sätta sig ner och fundera en sväng istället för att agera impulsivt.

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Jag håller helt med!

      Reply
  17. Annika Annika
    4 April, 2020    

    Tycker du är grym,modig och stark . Och jag håller m t fullo. Jobbar på precis samma sätt själv. Utan de worst case förberedelserna känner jag mig galet otrygg och kan inte öht fungera. Sett t att ha minst 5 årslöner på banken, köper nada på lån el avbetalning. Köper öht inte mkt och det som köpa är oftast second hand f miljön och ekonomin. Skriver och planerar, utvärderar och reflekterar. Hälsan desto sämre men kämpar på i din riktning m mkt meditation, yoga och liberal carnivore (fast ketos tycks ändå svårt att infalla ordentligt, troligen pga stress och sömnbrist ?)

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Ja stress och sömnbrist blockerar ketosen, det är helt sant!

      Reply
  18. Laila A Laila A
    4 April, 2020    

    Tack för detta perspektiv Martina! Jag tror jag förstår vad du menar, och tolkar det helt enkelt som att man ska ha ett ‘risk management’ tänk, vara förberedd ifall det värsta skulle ske och inte blunda för att det kan ske.
    Det betyder och likställs inte med att man är cynisk eller negativ egentligen, utan man använder ju fortfarande sin energi på rätt sätt och affirmerar en framtid men har en solid plan för detta byggt på starkare byggstenar. För min del fick jag uppleva the downside av att inte ha ett risk management tänk och plan när jag arbetade för en Digital Health startup I Sydney för två år sedan – kan tala om att det företaget tyvärr inte existerar idag, trots att det fanns en del eldsjälar och bra grundide.

    Slutligen: Tusen tack för det du gör. Har följt dig sedan 2011 och du levererar som vanligt. Keep it Up!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Tack, du fattar precis hur jag menar! 🙂

      Reply
  19. anders rosen anders rosen
    4 April, 2020    

    Kan ta mig själv som exempel. Det som värmde allra mest när jag precis fått min celiakidiagnos var de vänner som hörde av sig och undrade hur jag mådde.

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Jag förstår inte alls din koppling här…

      Reply
      • Anders Rosen Anders Rosen
        4 April, 2020    

        När jag mådde psykiskt dåligt betydde pengar absolut ingenting så det du föreslår hade inte haft någon effekt på mitt mående. Goda vänner som hör av sig hade däremot stor påverkan. Så i nuläget hör av Er till personer som sitter isolerade framför allt äldre eftersom deras sociala kontaktnät är sämre.

        Reply
        • Martina Martina
          4 April, 2020    

          Ja det håller jag såklart med om, men jag tycker verkligen att cash hjälper även där.

          Reply
  20. Anders Rosen Anders Rosen
    4 April, 2020    

    Tajmingen är helt fel på dina föreslag! De förändringar du föreslår gör man i goda tider inte när de dåliga tiderna redan inträffat!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Alltså nästa kris är inte särskilt långt bort, så det är väl lika bra att förbereda sig nu och komma ur denna krisen vinnande så att nästa kris blir easy breasy?

      Reply
      • Anders Rosen Anders Rosen
        4 April, 2020    

        Varken du eller jag vet hur nästa kris ser ut därför är det klokt att i nuläget hålla huvudet kallt innan vi rusar i väg med förslag.

        Reply
        • Martina Martina
          4 April, 2020    

          Jag håller inte med, jag vet hur nästa kris ser ut och jag visste hur denna krisen skulle te sig men inte att den skulle komma i den här formen.

          Reply
          • Anders Rosen Anders Rosen
            4 April, 2020    

            Så vad blir det kärnvapenattack, miljön, terroristattack eller storskalig IT attack?

            Reply
            • Martina Martina
              4 April, 2020    

              Inget av det haha!

              Reply
              • Anonymous Anonymous
                4 April, 2020    

                Tycker du ska läsa på om Aspergers syndrom!

                Reply
                • Martina Martina
                  4 April, 2020    

                  Neeej inte den kommentaren igen! 😉

                  Reply
              • anders rosen anders rosen
                4 April, 2020    

                Och där var mitt förtroende för dig förbrukat!

                Reply
                • Martina Martina
                  4 April, 2020    

                  Okej det var ju tråkigt, men det kan jag tyvärr inte styra över 🙂 Jag har inte bett om ditt förtroende från början.

                  Reply
                  • anders rosen anders rosen
                    4 April, 2020    

                    Nej men mina pengar vill du ha! Du pluggar för dina böcker och lägger länkar till Patreon i varje inlägg. Du tror väl inte att du kan förolämpa mig och att jag sedan stödjer dig ekonomiskt!

                    Reply
                    • Martina Martina
                      4 April, 2020    

                      Jag vill inte ha dina pengar, oroa dig inte för det 🙂 De som vill stötta mitt arbete får göra det av egen fri vilja och de som inte vill det har jag inte heller någonting emot. Nu tror jag nästan att du är arg för något annat. Sov på saken, chilla ned lite så hoppas jag du mår bättre vid ett senare tillfälle.

                    • Charlotte Charlotte
                      5 April, 2020    

                      Men herregud Anders. Martina har inte skrivit något förolämpande alls, utan du blev irriterad att hon tog upp sina tips på att klara sig ur krisen, och DU tyckte det var fel tajming? Det får väl stå för dig och inte Martina? Den enda jag har sett som har en dålig ton här är du. Ingen annan.

        • Mattias R Mattias R
          4 April, 2020    

          För de som hållit sig ajour efter finanskrisen så är denna kris ingen överraskning, men att det var just ett virus som skulle skulle utlösa den var såklart oförutsägbart. Dock är väl pandemi något som man bör ha kunnat överväga i sitt worst case-scenario. Vad som kommer hända härnäst är nog (tyvärr) inte heller särskilt svårt att lista ut om man inte är helt historielös, och i det läget vill man definitivt vara förberedd…

          Reply
          • Hanna Hanna
            4 April, 2020    

            Om man nu är att betrakta som helt historielös och därmed inte så där på rak arm förstår vad nästa kris kommer innebära/handla om – kan inte du/ni förklara/hinta om det så att man förstår! ? ? ??

            Reply
            • Charlotte Charlotte
              5 April, 2020    

              Tidigare har ekonomiska kriser lett till oroligheter i världen och i värsta fall en markant ökning av konflikter. Jag tror att det är det Mattias syftar på.

              Reply
  21. Amanda Amanda
    4 April, 2020    

    För mig känns det klokt! Jag har inte någon stabil grund alls just nu och det känns okej eftersom det är en tillfällig period (som blev lite längre än jag tänkt men okej då, psyket har det bra iaf!) men längtar tills jag kan börja grunda mig ordentligt på ett praktiskt plan. Tror som du: för att kunna göra det behöver man sluta vara rädd för att tänka på worst casescenario. Det ger ju bara olika perspektiv att hitta olika eventuella lösningar på! Går ju utmärkt att ha parallellt med sin plan där allt går som man önskar.

    Reply
  22. anders rosen anders rosen
    4 April, 2020    

    När vi är översvämmade av negativa nyheter tycker jag personligen att detta är helt fel tänk. Det finns människor idag som mår oerhört psykiskiskt dåligt av rapporteringen kring krisen. Nej fundera på hur du kan må bättre istället!

    Reply
    • Martina Martina
      4 April, 2020    

      Ja men worst case är ju i förebyggande syfte!

      Reply
      • Anders Rosen Anders Rosen
        4 April, 2020    

        Det späder på oron. Själv lyssnar jag på klassisk musik, läser böcker, ser på film och hör av mig till äldre släktingar.

        Reply
        • Martina Martina
          4 April, 2020    

          Jo, men genom att oroa sig lite nu klarar man nästa kris bättre.

          Reply
          • Anders Rosen Anders Rosen
            4 April, 2020    

            Säger du det till en person som är självmordsbenägen? Oroa dig lite till så blir det snart bättre!

            Reply
            • Martina Martina
              4 April, 2020    

              Hm, nej till självmordsbenägna personer brukar jag jobba med nu-lösningar först och främst men även framtid/planering. Ingen jag har träffat har varit 100% självmordsbenägen 100% av tiden utan det går upp och ned under dagarna, och det gör att man kan jobba med uppgångarna för att minimera svackorna. Jag har ganska bra erfarenhet inom just detta, så när du säger “självmordsbenägen” så ser jag en lång, glidande skala framför mig som rör sig i flera led.

              Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Olle on Kött hindrar inte kontakten med Gud!Nu är det min tur att säga: "Vad kul!" 😅 Roligt och intressant att du gjort ett…
  • Martina on Kött hindrar inte kontakten med Gud!Haha va kul! 😄 Martinus va min favvo på gymnasiet! Jag skrev ett stort arbete om…
  • Martina on Duktiga, vansinniga & utbrända hellre än mänskliga?Intressant :)
  • Martina on Duktiga, vansinniga & utbrända hellre än mänskliga?Tack va roligt att höra! ❤
  • Adam on Duktiga, vansinniga & utbrända hellre än mänskliga?Wow. Vad fint att läsa. Jag känner igen mig så galet mycket i det du skriver. Nä…
  • kalle on Duktiga, vansinniga & utbrända hellre än mänskliga?Läst eller hört någonstans att vara hel som människa är att vara i språkligt tal…
  • maria on Duktiga, vansinniga & utbrända hellre än mänskliga?så viktigt, bra och härligt att det är ämnet lyfts! jag tycker en bra sak att bö…
  • Olle on Kött hindrar inte kontakten med Gud!Hej! Din intressanta tråd och frågeställning dök upp i flödet och det här är kan…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson