• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Tänkte bara kika in & säga hej eftersom jag får Tänkte bara kika in & säga hej eftersom jag får en del meddelanden både här, på fb, bloggen, mailen, ja lite överallt helt enkelt! 😆 Ni är många som undrar vart tusan jag tagit vägen, vilket är en helt rimlig undring med tanke på alla ÅR jag uppdaterat DAGLIGEN! 

Blir sjukt glad att så många bryr sig så tänkte bara säga att jag mår bättre än på så väldigt länge, hade glömt bort att man kunde må SÅHÄR bra! 😄

Ni som följer mig har kanske noterat mina deppiga emo-uppdateringar mellan varven, men omedicinerad, ganska kraftig bipolaritet + arbetsnarkomani, visade sig va en totalt ohållbar kombo i längden! Livsstilen blev till slut megadysfunktionell, & jag kunde ju inte skylla på att jag inte VET bättre, för det gör jag ju! 🥵

Kom då successivt närmare beslutet att SLUTA kompromissa med min långsiktiga hälsa & börja prioritera mig själv! Ville bryta allt dysfunktionellt i grunden vilket jag gjorde & det har fasen varit ett av mina livs BÄSTA beslut! ❤️ 

Uppdaterar igen när jag får feeling, men tills dess är du välkommen att ställa frågor i kommentarerna, svarar som vanligt efter bästa förmåga! 🙃
Podd med min favoritsparris! 😄🌱 @asparre & j Podd med min favoritsparris! 😄🌱 @asparre & jag diskuterar om stress & stressresistens gör dig sjuk & om det kanske är värre än insulinresistens. Ja & sen biktar vi oss också! 😅🙈 DON'T MISS!!! ☝️Finns på 4health.se, alla poddplattformar & i stories! 

GREJER VI TAR UPP! 
🔥 Har du drabbats av kronisk STRESS? Hur vet man?
🔥 Får du inte rätt på din sömn?
🔥 Svårt att gå ner – eller upp – i VIKT?
🔥 HORMONELLA besvär?
🔥 Problem med MAGEN eller, trots att du äter bra i stort, något i maten som du absolut inte kan vara utan, trots att det gör dig slemmig i halsen och intolerant?
🔥 INFLAMMATION i kroppen, som du inte hittat orsaken till? Immunförsvar som attackerar fel grejer (tex dig?)

VI BERÄTTAR...
✅ Hur stressresistens fungerar, VAD SOM HÄNDER I KROPPEN, vilka symptom det ger upphov till – och varför!
✅ MÅNGA TIPS + bekännelser 🙈
✅ Varför stressresistens kan va farligare än insulinresistens.
✅ Kopplingen till våra stora livsstilssjukdomar; och till mer otydlig ohälsa.
✅ Varför & hur psykologisk stress förvandlas till kroppsliga sjukdomar!

BERÄTTA GÄRNA VAD DU TYCKER OM AVSNITTET!! ❤️

#4Health #hurkroppenfungerar #funktionsmedicin #blifrisk #hälsotips #självläkning #välmående #hälsosamlivsstil #naturlighälsa #holistiskhälsa #helhetshälsa #friskvård
#utmattning #binjureutmattning #utbränd #utbrändhet #hjärnhälsa #mentalhälsa #återhämtning #trötthet #hormoner #paleokost #lågkolhydratkost #näringsrikkost #hjärndimma #lchftjejer #biohacking #ketogenkost
#stressresistens #kroniskstress
[Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha [Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha vetenskapliga referenser osv! ☝] Jag har snöat in TOTALT på stress-resistens det senaste (s.k glukokortikoidreceptorresistens som förkortas GRR) & förfasas över hur otroligt destruktivt kronisk sympatikus-aktivering (fight & flight) kan vara, särskilt med tanke på att (vissa av oss 🙋‍♀️) är naturligt böjda åt det hållet!

Vi har dock alla olika stress-känslighet beroende på mängden kortisol- & T3-receptorer, ålder, kön, genetiska faktorer & hur vi funkar i stress-läge: Vissa blir super-motiverade, andra hyperkänslig eller tvärtom avstängda eller passiva. Utbrändhet brukar gå mer åt det apatiska hållet, men oavsett upplevelse så verkar just överdriven stress-signalering vara extremt skadligt för hela systemet, om det får tugga på år ut och år in, utan tillräcklig motreglering!

ALLT blir liksom lidande till sist. Det läskiga är att för typ 30 år sedan var GRR eller stress-resistens väldigt ovanligt, men numera har "de flesta" åtminstone något symptom. Oftast flera. 

STRESSBEDÖMNING FRÅN SYMPTOM 🧐
Om du inte kan bedöma din stressnivå för att du inte upplever dig som stressad, så kan du checka av lite hormonparametrar istället: är menstruationerna ok? Matsmältningen? sömnen? Humör & energi-nivåer? 

Det är sällan ett test säger mer än dina egna observationer, men dra dig inte för att boka in ett läkarbesök om du är orolig! ❤️

Om något grundläggande inte funkar, är någon form av stress en TROLIG kandidat! Kortisol, noradrenalin, adrenalin, dopamin & glutamat är ganska toxiska på höga nivåer. Särskilt glutamat som är nervsystemets gaspedal. Har du relativt sett mer dopamin än noradrenalin upplever du troligen inte stress som negativt, men får du stress-relaterade symptom så är det ändå för mycket för systemet! ⚠️

Berätta gärna om du känner igen dig i överdriven stress-signalering eller om du lyckats omprogrammera det!
Hej & Välkommen! Om du är ny följare här, ka Hej & Välkommen! 

Om du är ny följare här, kanske du undrar vad detta är för konto? "Next level biohacking" handlar inte om att chippa sig eller skaffa senaste health tech-prylarna, utan är tvärtom inne på low tech health, basic fysiologi (om hur våra mänskliga kroppar funkar) kryddat med personliga intressen som farmakologi, neurobiologi & hormonlära.

Jag har pluggat biokemi i många år & har snart en PhD i intermedicinska vetenskaper. Det jag lär mig vill jag stöta & blöta med dig som läser här, tillsammans med occasional rants & idéer kring fysiskt & psykiskt välmående. 

Mitt syfte är INTE att visa upp mig själv som "duktig" eller komma med pekpinnar. Då får du följa någon annan, för även om jag befunnit mig i "hälsosfären" i många år, har jag fortfarande mycket att jobba på. Vissa problem som bipolaritet, aspighet osv skriver jag om, andra inte. 

Det finns alltför många frihetsgrader inom konceptet "hälsa" för att någon med säkerhet ska veta allting, så titta gärna mekanistiskt (dvs hur det funkar i form av processer, istället för en massa varför), testa dig fram & glöm inte att ta allt du läser med en nypa oprocessat havssalt *skojar* 😅

Länken i profilen 👆 innehåller mängder med gratis-material så klicka där om du vill läsa mer! ❤️
  • Home
  • Mat och recept
  • Powerthinking
  • Besatt av matens renhet

Besatt av matens renhet

26 March, 2019 56 Comments Written by Martina

Jag tycker att det är märkligt hur besatta nordbor är av matens renhet, särskilt som vi lever i ett av världens absolut renaste länder. Ändå oroar sig folk över att vattnet inte är tillräckligt rent, maten är inte tillräckligt ren…

#cleanfood
#cleanliving

När jag flyttade till Kina hade jag i princip en panikångestattack varje gång jag skulle äta mat eller dricka vatten. Det var helt fruktansvärt jobbigt och jag grät över hur förgiftad jag skulle bli. Ingenting var rent nog. Efter några månader fick jag mitt livs värsta matförgiftning som fick mig att kaskadspy var 10e sekund i ett dygn. Det var det värsta jag upplevt någonsin och jag trodde verkligen att jag skulle dö.


Efter den upplevelsen skärpte jag till mig och slutade gnälla på matens renhet, och började ta ansvar istället. Ta ansvar för mina orealistiska ångestkänslor och min inbillningsparanoia. Jag började även ta mig utanför min comfort zone och åkte och handlade mat hos locals, som jag lagade själv och bedömde som gott nog.


Min besatthet kring matens renhet försvann sakta men säkert och efter 3 år var den helt borta! Nu ser jag på de här tankarna som en störning som många verkar lida av som gör att de gör tokiga matval i bedömningen av vad som är “rent” och inte.

Är Oatlys havremjölk renare än Lidls kött?

Jag köper mitt kött från Lidl, ibland från någon gård, ibland från Ica osv. Det är oftast svenskt men inte alltid. Det som spelar roll för mig är att det ÄR kött, det är nummer ett. Protein och fett.


Jag köper hellre importerat kött än havremjölk från Oatly eller en proteinbar, och i Kina köpte jag hellre kinesiskt kött än japansk chokladkaka. Det viktigaste är att basen är rätt, att det är en naturlig produkt i grunden hellre än något fabrikstillverkat hopkok som vi inte är designade för att äta.

Finns det smutsigt kött?

Dåligt kött är bättre än lösgodis och odlad lax är bättre än en konstgjord vegansk måltid som konstruerats i ett labb. Anledningen till det är att kött är vår ursprungliga föda, resten är inte det. Det känns som att detta lätt glöms bort.


Jag testade att leva på norsk odlad lax i en 6v i streck och mådde toppen, aldrig varit så rippad och fick inga hälsokonsekvenser.

Min diet bestod av: kaffe med irländskt smör och thailändsk kokosolja, norsk odlad lax från IKEA med thailändsk kokosgrädde till och lite broccolipuré gjord på kinesisk broccoli mixad med det irländska smöret. Det var vad jag kunde få tag på i början i Shanghai, innan jag hittat till bättre matbutiker.

Min poäng är att VAD man äter är viktigare än hur “rent” det är och rädslan för kött som något smutsigt är helt klart överdriven. Jag ser mycket rädslor kring parasiter, bakterier, antibiotika och andra gifter men ingen rädsla kring det syntetiska innehållet i en proteinbar eller i något så konstlat som havremjölk!

Vad tycker du om det här? 

Är du team #CLEANLIVING eller team #DIRTYFOOD? 

 

Dela det här:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
Mat och recept, Powerthinking
carnivore, clean eating, clean living, ren mat
Similar posts
  • Näringstät keto: nose-to-tail — Inlägget innehåller en köplänk till min bok KETO! När man börjar spana efter näringstät mat, hittar man den överallt. Det finns rikligt av den i större ICA-butiker, Lidl och på Citygross för att nämna några. Där är det också billigt. Billigare än REKO-ringar och gårdsbutiker. Jag fick en fråga om hur mycket pengar jag lägger [...]
  • “För smal” | Viktuppgång ... — Jag skrev ett inlägg om det här med att vara “för smal” på instagram, men kände att jag ville skriva en längre drapa. Det händer inte ofta men ibland får jag meddelande från personer som desperat vill gå upp i vikt, inte av estetiska skäl utan av hälsoskäl. Det kan ibland vara motiverat om vikten [...]
  • Paleo Medicina-Projektet | Del 2 — Inlägget innehåller en köplänk till Keto Mojo Läs del 1 här För två veckor sedan skrev jag om min konsultation med ungerska Paleo Medicina och mina instruktioner jag fått av dem. Jag skulle följa en strikt karnivorisk diet (PKD) i två veckor för att läka min läckande tarm och återställa min näringsstatus. I det här [...]
  • Paleo Medicina-Projektet | Del 1 — Inlägget innehåller en köplänk till Keto Mojo Paleo Medicina (PM) är en Ungersk klinik som behandlat över 10.000 patienter med gott resultat. Ett team av läkare och forskare arbetar med allt från atleter till svårt sjuka människor och gör sitt bästa för att dokumentera allting i den vetenskapliga litteraturen längs vägen. Min första kontakt med [...]
  • Optimerad hälsa med inälvor & or... — I samarbete med Nordic Kings Det här inlägget är i samarbete med Nordic Kings som frystorkar inälvor och organ för er som inte tycker om smaken. Jag är stor förespråkare av inälvsmat av flera anledningar, men mest för att det är det mest näringsrika man kan äta. I texten finner du mer information om vilka [...]
Aluminiumfri deo från Bodystore
Om att vara en mänsklig influencer

56 Comments

  1. Marie Marie
    1 April, 2019    

    Hur ett djur levt är naturligtvis avgörande för hur hälsosamt köttet är! Ett djur som bara vistats inomhus som kyckling och gris, trångt, inandas ammoniak,, därtill om utländskt ges antibiotika för att djuren ska klara denna miljö. Kyckl8ngsr föds upp och slaktas vid 5 v ålder, de växer så snabbt att de gpr sönder i skelett. Ska man äta kött ska man äta frigående djur, får och köttraskor är väl de som har det bäst idag. Kött är verkligen inte bara kött!

    Reply
  2. Alexander Alexander
    30 March, 2019    

    Om jag får fråga, var köper du ditt irländska smör (Kerrygold misstänker jag) Lidel har det överat förutom Sverige

    Reply
    • Martina Martina
      30 March, 2019    

      Jag beskrev mitt liv från när jag bodde i Kina.

      Numera köper jag Arlas smör, men de har kerrygold på lidl i Sverige.

      Reply
  3. pussel pussel
    30 March, 2019    

    Jag tycker att den havredryck jag använder (ibland) är väldigt mycket mer “ren” än odlad fisk eller kött från dagens djurindustri. Ekologisk havredryck från Garant eller ICA innehåller mest vatten, lite havre och salt. Odlade djur vet jag inte vad de innehåller. Väldigt mycket onaturligt är jag säker på i alla fall.

    Reply
  4. Marita Marita
    28 March, 2019    

    Vad rekommenderas i stället för havremjölk?

    Reply
    • Martina Martina
      29 March, 2019    

      Vanlig mjölk.

      Reply
  5. Isabelle Isabelle
    28 March, 2019    

    Åh så bra inlägg! Tänkte på detta för väldigt längesedan när du efterfrågade idéer till nya inlägg, att det hade varit kul med en typisk”blogg lista” där du väljer antingen eller.
    Men istället för “hemma kväll eller utekväll” så hade det varit “tonfisk på bruk eller kidneybönor bönor” och sen höra dina resonemang gällande varför, precis som nu!

    Det jag undrar lite gifter är hur mycket man faktiskt får i sig och vad som gör mest skada i längden. Tex då oatly havre mjölk med några procent vegetabilisk olja vs en köttbit med ev antibiotika i sig, besprutad selleri vs lite stekyta på kotletten. Allt är ju relativt tills det sätts i kontext. Vad är giftigt jämnfört med vaddå?

    Reply
    • Martina Martina
      31 March, 2019    

      Inlägg kommer 🙂

      Reply
  6. Lotta Lotta
    28 March, 2019    

    Martina! Har du sett att Bulletproof har börjat prata om hyoluronsyretillskott i kombo med collagentillskott? Tydligen smashing för hy och bindväv. Är det något du testat eller tycker du det finns tillräckligt med hyaluronsyreinnehåll i maten som man ska äta? Är bara nyfiken eftersom mer och mer börjat använda collagen men man tänker ju bara att man ska använda hyoluronsyra på huden eller i fillers men det borde ju vara mycket bättre att ta det invärtes.
    Skickar länken så kan du kika kanske.
    https://blog.bulletproof.com/hyaluronic-acid-supplement-anti-aging/?utm_source=salesforce&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter032219&utm_content=icymi&GUIDWA=&%20ajs_trait_wc_user_id=&TSend=&

    Reply
    • Martina Martina
      31 March, 2019    

      hm… jag vet inte alltså… jag har blivit lite skeptisk mot allt Dave säger pga att han ser så himla åldrad ut…

      Reply
      • Lotta Lotta
        31 March, 2019    

        Jo, det blir ju lätt så då. Men, han verkar så himla hetsig med att han tänker leva till en viss ålder. Måste ju skapa stress. Upp till bevis liksom. Vad händer om han misslyckas?! Han har ju liksom ett utseende som lättare ser åldrat ut. Djupa fåror vid munnen tex, men det är ju ofta genetik plus kanske tarmproblem om man frågar en ansiktszonterapeut. Han stressar nog för mycket med allt, trots bra mat och allsköns injektioner.

        Reply
  7. Christian Christian
    28 March, 2019    

    Det finns även saker som förkommer naturligt som är giftigare och dödligare än något som man tagit fram på i ett labb. Allt är kemi.

    En sak är säker. Att äta mindre processat är bra och i allra högsta grad kött. Ty studier ifrån flera universitet och högre instanser har bekräftat att du löper stor risk för tjocktarmscancer av sådan köttkonsumtion. Och även rött kött i stora mängder. Förr hade du nog inte lika mycket kött på bordet som idag.. Man hade perioder där man åt annat. Troligtvis mycket fiberrik mat vilket är viktigt också. Särskilt för tarmen.

    Reply
  8. Marianne Marianne
    28 March, 2019    

    Håller i det mesta helt med dig men köper inte kött från djur som kommer från länder där man använder mycket antibiotika. Helst från grönbetande djur.
    Annars är jag allround Clean Eating!

    Reply
  9. Staffan Staffan
    27 March, 2019    

    Hur är det med kvicksilver i fisk och skaldjur? Jag har hört från några här i Norge att man ska undvika all fisk, eftersom att de har otroligt mycket kvicksilver i sig. De har den här kartan:
    https://www.miljostatus.no/kart/
    Där kan man söka efter “Kvikksølv i fisk og blåskjell” och så visar kartan väldigt mycket rött där det är för höga halter av kvicksilver! De har också den här länken:
    https://www.miljostatus.no/kvikksolv

    Det jag har hört är att när man har för mycket kvicksilver i sig så kan man ha svårt att bli av med dåliga bakterier och svamp. Är det så?

    Reply
    • Markus Markus
      27 March, 2019    

      Tungmetaller omsätts i kroppen som tvåvärda joner och konkurrerar därför med andra liknande mineraler och spårämnen. Det i sin tur kan bidra till att t.ex. koppar och järn blir mer tillgängligt för bakterier, svampar och/eller parasiter att använda i deras ämnesomsättning vilket kan leda till opportunistiska infektioner/överväxt.

      Reply
      • Staffan Staffan
        28 March, 2019    

        Har du (eller någon annan!) någon läsning om hur de påverkar oss, hur mycket man bör tänka på det och så vidare? Om man är en helt frisk människa, hur mycket tungmetaller klarar kroppen att rensa bort utan att de påverkar oss? Om man redan har fel bakterier/tarmflora eller svamp/parasiter, bör man vara mer försiktig?

        Jag har undvikit lax och fisk ett tag nu p.g.a. det här, men hade ju varit väldigt gott att äta det igen 😉

        Reply
        • Markus Markus
          29 March, 2019    

          Hur mycket det påverkar en varierar från person till person och situation till situation. Om man inte har några genetiska variationer som nedsätter kroppens avgiftningsförmåga och/eller problem i övrigt så kanske det inte är något man behöver oroa sig över i alltför stor utsträckning, men personligen så förespråkar jag försiktighetsprincipen och väljer att inte äta lax.

          Vad gäller tarmfloran så kan det vara svårt att åtgärda obalanser om man fortsätter att göra saker som påverkar situationen negativt varav bl.a. tungmetaller och andra miljögifter är bidragande orsaker.

          Reply
          • Markus Markus
            30 March, 2019    

            Värt att tillägga är dock att det givetvis är bättre att äta lax om man inte får i sig omega-3 i form av EPA och DHA från andra källor.

            Reply
            • Staffan Staffan
              1 April, 2019    

              Tack för svaren! Det är ungefär samma förklaring som jag har hört här. Vi har fått tips om att det finns väldigt bra tillskott på Omega 3, till exempel från Nordic Naturals. De ska vara väldigt bra på att rena bort alla tungmetaller, men det finns andra märken som varit tvingade att sluta sälja p.g.a. för mycket tungmetaller! Det ska visst gå att få i sig mycket bra ifrån alger också, men det är ganska dyrt.

              Blir ingen fisk på ett tag framöver i alla fall!

              Reply
  10. Nette Nette
    27 March, 2019    

    Bra inlägg! Jag tänker mest korta led, som någon ovan skrev, som kött framför sojakorv, smör framför margarin. Ren mat för mig är råvaror. Inga halvfabrikat osv. Köper helst svenskt kött och svenska grönsaker efter säsong för att stödja svenskt matproduktion, även om några avokados och bananer slinker med hem då och då. Tänker aldrig på bakterier och parasiter. Halva året odlar vi våra grönsaker själva och det är inte ovanligt att vi drar upp en morot eller plocka av några blåbär och stoppar direkt i munnen med jordrester och annat fnös kvar. Ibland köper vi ägg från en gård i närheten vars höns knatar runt fritt på gården. Så ur perspektivet ovan får det nog bli team #dirtyfood

    Reply
  11. Helena Helena
    27 March, 2019    

    Åh vilket bra inlägg Martina!!! Jag seglar runt i världen och äter och dricker vatten från alla möjliga platser. Jag är orädd och äter det mesta (fast jag utesluter gärna socker). Jag brukar försöka handla mat enligt regeln; så få ingredienser i produkten (helst råvaran) och gärna lokalproducerat (för miljöns skull, korta leveranser och grönt har fått mogna på plats och köttet kommer från det land jag befinner mig i. I hela Europa dricker vi kranvatten och vi provar gärna nya spännande råvaror. Lokalt producerad mat som landet är känt för är ofta billig mat – så här i Grekland där jag befinner mig nu så frossar jag i lamm, tomater, oliver och aubergine. I ett annat land blir det andra råvaror. Tror vi människor har glömt bort att oprocessad mat i form av råvara alltid är det bästa!

    Reply
  12. Markus Markus
    26 March, 2019    

    Om jag äter kött så köper jag nötkött från Gröna gårdar eller lokalt viltkött. Fisk äter jag sällan nuförtiden av flera skäl. För mig handlar det delvis om renhet men främst om etik och miljö.

    Säga vad man vill om människans klimatpåverkan men den industriella livsmedelsindustrin och dess djurhållning är varken försvarbar eller hållbar ur ett globalt perspektiv. I det avseendet anser jag att vi alla har ett ansvar att bidra med det vi själva kan göra och då spelar våra matval en viss roll.

    Reply
    • maria maria
      26 March, 2019    

      Håller med.

      Reply
    • Markus Markus
      27 March, 2019    

      Jag kan dock till viss del hålla med dig Martina om att ”renhetshets” (vilket roligt ord :D) kan gå till överdrift, men så länge det inte begränsar ens liv så ser jag det inte som ett problem.

      Reply
  13. Siranee Siranee
    26 March, 2019    

    Bra att läsa om spårbarhet, näringslära och egenkontroll även man inte jobbar med mat eller varit kock. Vet man inte nåt om råvarans ursprung och hur man ska hantera så spelar det ingen roll hur clean man än verkar vill vara.

    Många t ex skrivit till mig om blåmusslor, att de har köp och de var så smutsiga. Blåmusslor är miljövänlig mat. Ja de kan vara smutsiga men hur har man rensat, putsat och skölj innan? Ja precis så… Noll koll på hur man ska hantera råvaran och skyller på att man blev sjuk av blåmusslor.

    Ibland får jag också kommentarer “köper du inte svensk kött?” för jag visade paketet jag köpte halva priset på Willys, premium kött från Frankrike. Hmm. Vf vill folk bry sig om jag inte köper svensk kött, slutar man kolla i mina recept då?

    Reply
  14. Anonymous Anonymous
    26 March, 2019    

    Bästa inlägget på länge!!! Tack!!

    Reply
  15. jessika_m_nilsson jessika_m_nilsson
    26 March, 2019    

    Riktigt bra inlägg! 🙂
    Innan detta tänkte jag oftast att jag var en ‘clean eater’, men insåg att jag är nog mer team ‘dirty eater’ enligt din definition. För jag fokuserar på att maten är ‘ren’ i form dvs det ska vara RIKTIG mat och inte innehålla några tillsatser i den mån det går, och INTE att den även ska vara ekologisk etc. Sen föredrar jag om kött/mejerier och andra varor är svenska/lokalproducerade, men det måste de inte vara, särskilt inte om plånboken eller omständigheter inte tillåter det.
    Så länge som det är kött/fisk/ost/smör/grönsaker i sin naturliga form och så lite processat som möjligt så är det bra mat i mina ögon. Att allt ska vara ekologiskt/närodlat/vildfångat/gräsbetat känns som mer ‘finlir’ och kanske mer av en etik- alt klimatfråga?

    Reply
  16. Anders Hansson Anders Hansson
    26 March, 2019    

    Det finns mycket att vara rädd för, kanske är rädsla den bakomliggande orsaken till att så många mår så dåligt.

    fettskräck
    kolestorolskräck
    smutsskräck
    proteinskräck
    skräckskråck
    ångest

    Reply
  17. Friskis Friskis
    26 March, 2019    

    Håller med generellt, men kanske tycker att man ska vikta närheten till ursprunget lite högre. Kanske köpa ägg och fisk en vecka då de bara har kött från Irland. Då behöver man ju inte prioritera bort proteinet. Jag har väldigt svårt för att köpa dansk gris tex, och det finns många anledningar till det men den primära är att det känns stötande att man ska frakta mat till ett ställe där samma mat redan finns. Nu har jag förmånen att kunna köpa svenskt, den lite högra prislappen till trots. För alla blir det inte lika självklart.

    Reply
  18. SonjaS SonjaS
    26 March, 2019    

    clean eating i meningen att all mat jag äter är fräsch, utan tillsatser och lagas från grunden. det betyder mat som kommer utan innehållsförteckning (inte mer än 2-3 ord kanske) och så lite förpackning som möjligt: ägg, kött/inälvor från många arter, fisk, smör, mjölk, ost, kaffe, lite kolhydratsnåla grönsaker och den enda lite mer ‘oren’ choklad (bara Lindt) och lite nötter. That’s it! Mycket klimatvänligt också 😉

    Reply
  19. Astrid Astrid
    26 March, 2019    

    Oj. För mig är nog ren mat just mat från naturen. Att den inte är processad, inte transporterad superlångt osv. Så jag gillar “ren mat” då jag alltid tänkt att det är typ ägg och bacon mer än en tillsattsfylld shake, liksom.

    Men men, mest gillar jag att äta god mat och sen vad det kallas är sekundärt 😉

    Reply
  20. Petra Petra
    26 March, 2019    

    Många verkar tro att rött kött ger upphov till cancer och undviker kött av den anledningen. Kött anses dessutom vara försurande och en försurad kropp kan ge upphov till en rad olika sjukdomar.

    Reply
  21. Lovisa Lovisa
    26 March, 2019    

    Så jäkla bra skrivet. Fick en kommentar här om dagen kring hur mycket gifter det är i odlad lax. Sekunden efter stoppar personen i sig både läsk och en bulle.

    Men jag kan själv känna igen mig i “hetsen” och “besattheten” att maten ska vara helt clean. Men det är ju i princip omöjligt hur vi än gör. Så ja, riktigt bra inlägg. Få folk att tänka på grunderna mer!

    Reply
  22. Annelie Annelie
    26 March, 2019    

    Nja, det är ju en sak att vara en hycklare som väljer veganska hitte-på-maträtter som sojakorv istället för en biff och då hävda att sojakorven är renare, eller för all del äta kidneybönor från Kina vilket knappast är bättre än en köttbit. Men som fler skrivit så handlar det inte bara om renhet utan även om djurhållning. Skulle aldrig falla mig in att köpa danskt konventionellt fläskkött från grisar som stått tjudrade i en burliknande konstellation hela sitt liv och aldrig fått röra på sig ordentligt och böka.
    Men ska vi gå in på den odlade laxen så är den proppfull med diverse gifter och har en skev Omega 3/6- balans. Så jag väljer alltid vildfångad lax. Om det inte finns i butiken blir det kött från eko-gårdar eller åtminstone svenskt för att dels gynna lokal matproduktion men även för djurens skull. Jag älskar djur, men äter dem även med god aptit, dock vill jag att de innan slakt ska ha haft ett värdigt liv och fått bejaka sina naturliga instinkter. Någon gång i framtiden har jag tänkt ta jägarexamen, vore fantastiskt att skaffa sitt eget kött ute i det vilda. Så tänker jag. Ha en fin dag! ?

    Reply
  23. Hampus Hampus
    26 March, 2019    

    Jag har blivit lite frälst i gräsbetat den senaste veckan, kontra spannmål då jag precis spenderat en vecka på Irland. Allt smak fantastiskt till skillnad från det svenska kött man hittar i affärerna och djuren har det hur bra som helst här då Irland har bland de mest (om inte de allra mest) stränga lagarna vad gäller djuren i hur de ska behandlas från födseln till matbordet, det har järnkoll på exakt gård allt kommer ifrån in på minsta förpackning.

    Allt var gräsbetat och de enorma vidderna djuren rör sig på är så nära att leva fritt i det vilda man kan komma. Ett par dussin nötkreatur som delade på mark som sträckte sig till horisonten, långt från gårdar och lador. I affären fanns så mycket fint kött utan tillsatser, t.o.m. korvarna! Det färdigpackade och färdiglagade köttet och ostarna var helt utan tillsatser till skillnad från Sverige. Bara mineraler. Favoriten var dock det fantastiska Double Cream, 50% grädde. Kaffe-milkshake!

    Trodde aldrig jag skulle överleva så rent och enkelt uta att fasta! Dessutom är landet självgående om gränserna skulle stängas i form av krig och så, till skillnad från Sverige. Så jag överväger starkt att flytta till Irland bara pga detta!

    Hemma i Sverige kommer jag dock fortsätta köpa svenskt kött trots att irländsk finns, för att stödja våra bönder och drag mitt strå till stacken för klimatet genom att handla lokalt uppfödda och slaktade djur. Bättre än saker som skeppas världen över på dieselbåtar. Väldigt tacksam för de REKO-ringar som finns!

    Reply
    • Lotta Lotta
      26 March, 2019    

      Hej Hampus! Jag brukar undvika irländsk kött eftersom jag fått för mig att det var något fall av galna kosjukan där förut. Dessutom är det ofta billigt vilket får mig att bli misstänksam. Men om det är bättre kanske man ska satsa på det ibland i alla fall. Men det kanske inte gäller det irländska kött som exporteras hit eller?

      Reply
      • Hampus Hampus
        26 March, 2019    

        Jag kan inte säga att jag har järnkoll på köttet som exporteras hit, men har svårt att tro att det skulle vara annorlunda när det är samma mejerier som skickas hit som säljs där (Kerrygold). Jag har köpt fantastiska bitar på både Lidl och Willy’s i min stad. Varför priset är så bra även här vet jag inte, men jag ska definitivt ta reda på mer nu när jag fått en “utbildning” på den gröna ön 🙂

        Reply
        • Lotta Lotta
          27 March, 2019    

          Ja, gör gärna det och återkoppla här. Jag läser Martina varje dag.

          Reply
          • Hampus Hampus
            28 March, 2019    

            Vad jag har hittat än så länge:

            1. Irland har lägst användning av antibiotika i hela Europa, bland de lägsta i världen då det endast verkar gälla det som exporteras. Det som säljs på Irland och Storbritannien är helt rent. Annars ingen som helst hormonbehandling och ingen industriell slakt då alla håller det lokalt, därför är alla animaliska produkter spårbara till varenda ko på varenda gård. T.ex så blandas inte flera djur när man gör färs.

            2. Ovanstående gör att de kan hålla ett lägre pris då pengarna går direkt till bönderna.

            3. Ang galna kosjukan hittade jag inte särskilt mycket, enbart att USA per automatik enligt lag (vad jag har kunnat läsa mig till) har ett 15 år långt importförbud när ett fall upptäckts från ett land. Dock så hittade jag ingenting om att infekterat kött faktiskt såldes eller konsumerades, vare sig på Irland eller någon annanstans. Så med tanke på punkt 1 så antar jag att det upptäcktes väldigt tidigt och exakt var det kom ifrån och åtgärder togs därifrån.

            Reply
            • Lotta Lotta
              31 March, 2019    

              Tack snälla Hampus! Det var klara besked.

              Reply
            • Karin Karin
              3 April, 2019    

              Enligt WWF används betydligt mer antibiotika i irländskt kött än svenskt https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/kottguiden/kott-och-antibiotika/ (2015)

              Reply
  24. Helen F Helen F
    26 March, 2019    

    Precis så tänker jag. Kött är kött, sojayoghurt är väldigt konstigt om man läser innehållsförteckningen. Jag vill ha så korta led som möjligt när det gäller min mat. Mjölk är korta led, mandel-soja/havre sjukt långa led. Lika så med quorn, sojafärs, och alla andra konstiga halvfabrikat.

    Jag köper inte odlad lax längre, inte för dess renhet, det är fisk. fisk är bra. Jag köper inte odlad lax pg vad de gör med våra hav och den vilda laxen etc. För mig är odlad lax processad mat, fast den egentligen är “ren”. Här är det ju min etik och moral som spelar in.

    Ska försöka hitta lokala producenter för kött, honung, grönsaker. Bor i Skåne, och allt som jag behöver växer och lever ju här.

    Reply
    • Elisabeth G Elisabeth G
      26 March, 2019    

      Hej Helen F!

      Vet inte var i Skåne du bor men om det inte är alltför långt från Österlen kan jag rekommendera Tranåslund. Vi har köpt deras köttlådor i en massa år och de håller en sagolikt bra kvalité till rimligt pris. Köttet är mört och gott och man vet att korna haft det bra. Mårten Walters, som driver gården, har en bakgrund som djurskyddsinspektör. Här är en länk till hemsidan: http://www.tranaslund.se/ men de finns på Facebook också (vilket inte jag gör – än…). I kväll blir det kalops på deras härliga grytbitar. Första gången jag skar i köttstycket som skulle bli grytbitar häpnade jag över att det kändes som att skära i smör, så mört var det.

      Reply
      • Helen F Helen F
        29 March, 2019    

        Hej Elisabeth,

        Tack så mycket för tipset! Ska genast kolla upp dem.

        Reply
  25. Maja Maja
    26 March, 2019    

    Det är väl så att jag och många med mig säkert lägger till den etiska aspekten av vad vi köper för mat och vad vi stoppar i oss.
    Dvs har djuret mått bra innan den blir slaktad, är den frisk utan massa antibiotika. Köper därför ofta kött från Hälsingestintan eller lokalt producerat kött (nöt och fläsk).
    Undviker kyckling (förutom Reko) pga den etiska aspekten av kycklingproduktion.

    Samt att jag vill främja och bevara den inhemska produktionen av kött och grönsaker. Mycket pga att vi behöver ha en stark matproduktion om vi skulle bli isolerade från omvärlden. Vi behöver kunna klara oss själva i Sverige på den mat vi producerar inom landet, då risken för att bli isolerad är större än vad folk tror (Ryssland är ett verkligt hot).

    Reply
  26. Berit Johansson Berit Johansson
    26 March, 2019    

    Jag äter svenskt kött dels för att stödja svenska bönder, dels för att vi har bättre djurhållning i Sverige även om det finns en del att önska där också. Oftast lokalproducerat eller älg som min man jagat. Jag dricker inte havremjölk, jag dricker vatten, te och lite kaffe. Vin ibland. Jag äter pinklax eller vildfångad för jag gillar inte fiskodling. Jag vet inte om du har sett film om hur den norska laxen odlas men jag tyckte det var hemskt att se hur det går till. Jag äter ekologiska grönsaker för jag vill inte äta konstgödslad och giftbesprutad mat. Odlar själv grönsaker och köper ekologiskt när det inte går att odla. Det skulle inte falla mig in att äta proteinbarer eller veganska hittepåprodukter. Jag äter autoimmun paleo pga. Crohns tarmsjukdom så det blir mycket små mängder socker och tillsatser. Har vattenrenare och det är jag glad för eftersom jag inte tycker att det kommunala vattnet inte smakar eller ens luktar gott. Så jag håller med, jag är nog besatt av matens och vattnets renhet. 🙂

    Reply
  27. Tee Tee
    26 March, 2019    

    Haha! Spot on!

    Jag är kemist och blir också förvånad över ignoransen när det gäller KEMIKALIER. Det känns ibland som om att halva världen har missuppfattat hur det funkar..
    Blir alltid så full i skratt när folk visar upp en sallad med massa gröna blad och en dressing gjord av någon trendig olja, och ba “NATURLIGT”. Ja nog fan är det naturligt. Med ett naturligt innehåll av kemisk skitstorm av aktiva ingredienser! Man har framställt mediciner ur olika växter och örter hur långe som helst just för att de HAR så ofantligt många olika ämnen i sig som har effekt på kroppen. Kött och fett? Not so much.

    Man är livrädd för kemikalier i en excemkräm, för att det är framställt i ett labb (och man inte kan uttala ingredienslistan), och byter bort det mot någon kräm med femtioelva växtoljor med effekter som vi inte vet NÅGONTING om. Man är rädd att det ska vara kemikalier i kött men äter en vegansk frankenfood där man inte ens kan känna igen huvudingrediensen! Vad är det som pågår!

    Aja – rant över, och tack för finfint inlägg!

    Reply
  28. Viktoria Viktoria
    26 March, 2019    

    Skönt inlägg, känner att man dras med i att allt detta att maximera för att hitta “rena produkter”. Även när man lyssnar på podar från t ex USA där de är extremt noggranna med att poängtera vikten av just detta, men vi lever i olika länder med olika regelverk, viktigt att bli påmind. Sen undrar jag vad gäller havremjölken, eftersom jag vid tillfällen på en “idag får du lov dag” inget hellre vill ha än just Oatlys havremjölk i mitt kaffe, läs välling:) vad är det för kasst jag får in i kroppen egentligen, mer än kollisar vilket jag köper.

    Reply
    • Martina Martina
      26 March, 2019    

      Vegetabiliska oljor

      Reply
  29. Inga Inga
    26 March, 2019    

    Det gäller att strukturera sina tankar..

    Reply
    • Martina Martina
      26 March, 2019    

      Utveckla

      Reply
  30. Ingrid Johansson Ingrid Johansson
    26 March, 2019    

    För mig handlar det om, när det gäller kött, att välja svenskt, därför att svenska djurhållningslagar är mycket strängare än utländska och att djuret därmed förhoppningsvis levt ett bärre liv än motsvarande utländskt. Dock blev man ju ledsen av tv-inslaget om kycklingar med brutna vingar häromdagen. De var svenska.

    Reply
  31. Magnus Magnus
    26 March, 2019    

    Ja, renhetshetsen är ju lite konstig/fel, många är ju t.ex. fullständigt livrädda för att äta mat efter bästföredatum.
    Men att det skulle vara sämre att äta industriproducerad mat kan jag inte hålla med om, bara för att något är skapat av en. människa istället för en ko (för att uttrycka det lite radikalt) betyder det ju inte att det är något fel på det.

    Reply
    • Tee Tee
      26 March, 2019    

      Jag håller delvis med dig Magnus! Blir irriterad på människor som har övertro på till exempel växter eller örter som något magiskt botemedel, och väljer det framför gedigna, rena, mediciner gjorda av människor och som blivit säkerhetstestade.

      Men när det gäller mat så är ju själva vetenskapen bakom inte lika gedigen. Målet är “allmän hälsa” snarare än “en inhibitor till protein X som är överaktivt”. Man fabrikstillverkar mat med innehåll som är hälsosamt baserat på nån epidemiologisk undersökning för 20 år sedan..
      Det behöver absolut inte vara något fel på maten! Men jag tror att det kanske är säkrare att luta sig mot antropologi och käka en ko istället?

      Reply
  32. Lotta Lotta
    26 March, 2019    

    Så sant så!

    Reply
  33. Maija Maija
    26 March, 2019    

    Så logiskt !
    Tack för påminnelsen

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Marie on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepVad kul att få en uppdatering! Har gått in och kollat lite titt som tätt och tän…
  • Martina on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepKolla en bipolär-screening grejs från google, hittar denna t.ex https://www.inte…
  • Karin on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepAlright det var bara ett tips ❤. Aha en gård, vad mysigt ❤. Ankorna är så roliga…
  • Erica on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepSöta du! Vilken resa du gjort. Igen. Just insett hur icke autentiskt de flesta m…
  • Martina on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepJag tror att man hittar en psykolog eller terapeut som jobbar psykodynamiskt! Dä…
  • Martina on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepSnart klar! Ska skriva ihop allting bara 🤓
  • Martina on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepEn del i min hjälp handlar om mentalisering (mentaliseringbaserad terapi) att ko…
  • Martina on Flykten från arbetslägret & allt jag redan visste men ej begrepTack fina du! ❤

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson