Varför smör är undantaget mejeriers negativa effekter

fika

Min fika efter första fitnesstävlingen 2014

Jag pratar ju en hel del om att undvika mejerier om man vill uppnå optimal hälsa, dämpa ALL inflammation, gå ned i vikt och komma in i bra ketos. Dock är smör oftast undantaget från denna regel – men hur kan det vara så? Smör är ju tekniskt sett en mejeri så varför är den okej?

Felaktigt tror många att det är laktosen som är boven i dramat när det kommer till mejerier eftersom laktos är socker. Det är dock mjölkproteinerna som ställer till problem eftersom de genom molekylär mimikry härmar morfin (lugnande, beroendeskapande) samt höjer nivåerna av IGF-1 (tillväxthormon, cancer, inflammation) Detta är alltså en värre egenskap än att innehålla en liten mängd socker. Laktosfria produkter är alltså ett dåligt hälsoval.

Smör innehåller minimal mängd mjölkprotein men däremot rikligt med mjölkfett som är riktigt bra ur hälsosynpunkt. Mjölkfett är fantastiskt för förbränningen och bra för cellmembranen. Det innehåller även mycket vitamin K2 (hjärta, kärl) smörsyra (tarmfloran), D-vitamin, E-vitamin, A-vitamin, CLA (anti-cancerogent) samt är antiviralt.

dscn5061

Om man vill ha smöret extra rent kan man koka smöret och sila det. Då får man bort allt mjölkprotein och smöret får en annan molekylär textur som tål upphettning ännu bättre! Det är detta som kallas för ghee!

46 comments

  • avatar

    Om man vill äta extra gott smör så finns franskt smör på vissa ställen. Te.x. på Winjas på Bergsgatan och på NK i Stockholm. Vissa sorter är dessutom opastöriserade, vilket jag antar är bra ur biologiskt perspektiv. Men sånt vet Martina mer om än jag. Jag vill uppmana alla som tror att svenskt smör är bäst att köpa ett paket franskt smör. Ni slipper dessutom skvättande vid stekning pga mindre vattenmängd i smöret.

  • avatar

    Jag undrar hur det är med grädde? Den grädden jag brukar köpa heter ”double cream”, och har 1.5g protein, 1.6g kolhydrater och 50.5g fett per 100ml. Det är ganska lite både protein och kolhydrater. Är grädde ändå en av de mejerierna man borde undvika?

  • avatar

    Ah, tackar för svaret på den frågan! Den har ekat runt i skallen emellanåt.

    Har för övrigt upptäckt vilken ENORM påverkan mejerier har på min kropp… Jag går inte upp i vikt av dem, men jag går heller inte ner när jag äter dem. Alls. Faktum är att mejerierna påverkar min viktminskning mer än om jag skulle äta 86% choklad en gång i veckan. Rätt galet. (Men jag äter inte choklad en gång i veckan heller eftersom jag är sockerberoende, men du fattar~)

  • avatar

    Jag har hört att isländsk mjölk har mer A2 protein och har funderat kring Skyr-kvargen som jag äter ibland som ju ska vara gjord av isländsk mjölk. (Den verkar dock tillverkas i Danmark så frågan är ju om det faktiskt är isländsk mjölk…) Annars vet jag ju att kvarg inte är bra eftersom det innehåller stor mängd kasein och inget fett, men brukar blanda med kokosmjölk för att få upp fetthalten. Tur att man hittat en lokalproducerad getyoghurt i alla fall 🙂

    Också synd att det är svårt att få tag på smör från gräsbetande kor. Trots att jag köper ekologiskt smör så behöver det ju inte betyda att det kommer från gräsbetande kossor 🙂

    • avatar

      Jag använder polsk kvarg av östeuropeisk typ, som har högre fetthalt än de Svenska lågfettvarianterna av mellaneuropeisk typ.Gott! Säljs i vanliga mataffärer som för polska livsmedel. I alla fall här i Stockholm.

  • Pingback: Varför smör är bra för dig | Smarta Diabetiker

  • avatar

    Har personligen börjat koka ghee, så att jag alltid har det tillgängligt. Helt överlägset vid stekning i högre temperaturer, man slipper den brända smörsmaken, men bibehåller den goda nötiga smaken man får av smör. Rekommenderas!

  • avatar

    Martina, laes lite om mjoelkproteiner- skulle gaerna hoera vad du kommer fram till. 1. Molkeprotein. 2. Beta Casein typ A1 eller A2.
    Mejeriprodukt: menar du bara vanliga kor? Idag goers de mesta produkterna av svartvita Holsteinkor. de har en mutation I ett gen som ger en molekyl vi faar problem med. just det du skriver ”molekylär mimikry härmar morfin” saa vitt jag foerstaar, haender med A1 molekylen men inte med A2 molekylen. Betacasein A2 mjoelk kommer fraan Guernsey och Jersey kon. I frankrike finns det bara A2-typen. A1-typen etablerades aldrig daer foer att fransoserna tyckte deras mjoelk var foer daalig. Hmmmmm taenker jag daer. Get, faar, bison, buffelmjoelk aer mest eller helt A2. Molkeprotein har inte denna egenskap.
    http://www.betacasein.org/index.php
    http://www.snowvillecreamery.com/a1-and-a2-beta-casein-in-cow-milk.html
    Jag har staellt om saa att jag koeper ost som aer gjord paa raa mjoelk I frankrike. och det funkar, liksom buffelmozzarella – yum- och har till och med faatt tag paa kvarg av getmjoelk. Faarmjoelk I kaffet. koepte haestmjoelk en gaang och aldrig mer, urk. 🙂

    • avatar

      Allt detta står i min bok Magstarkt om jag inte minns fel, och jag har även en lång artikel om molekylär mimikry här på bloggen 🙂 Jag hoppas jag hittar buffelmozzarella och kvarg gjord på getmjölk när jag åker till LA i oktober!

  • avatar

    Intressant det du säger. Har du en källhänvisning till mjölkproteinernas bindningsförmåga till opioida receptorer och att de kan öka IGF sekretion i kroppen? Vill läsa på mer från de studierna som är gjorda på ämnet.

  • avatar

    Tack för denna mycket intressanta info.. Tacksam kram Martina.. 😀

  • avatar

    A2-kasein, d v s proteinet som finns i get- och fårmjölk, och vissa korasers mjölk (t ex på Island), sägs inte ha de morfinliknande egenskaperna du nämner här. Vad gäller tillväxthormon vet jag inte. Men allt protein aktiverar väl tillväxt, eller?

    F ö väntar jag fortfarande på svar från Skånemejerier ang om de har några A2- produkter, och vilka det i så fall är.

  • avatar

    Så glad jag hittat din blogg. Du förklarar allt så bra. Tack 😀

  • avatar

    hej.
    Om man gillar ost då. Finns det någon som är bättre än nån annan då 🙂

    Petra

  • avatar

    Är det alltså okej ur hälsosynpunkt att äta produkter av get- och fårmjölk? Tex fetaost och getyoghurt?

  • avatar

    Franskt smör från Normandie finns på ICA av alla ställen, det har ett litet ICA märke också. Det brukar också ha ett småländskt smör.
    Annars har vi klent med smör i det här landet, det är så lika mest överallt. Några små mejerier har eget, men ack så få. Vive la France då 🙂

  • avatar

    Gissar att Paulina kanske bor här på brittiska ön, där all double creme har minst 48% fett. Ännu mer lyckligt lottad är jag som kan köpa opastöriserad grädde och mjölk från Jersey kor. Mjölken används till att göra kefir med kefirgryn, bra för baggarna i tarmen.

  • avatar

    Hej Martina,
    Jag har precis börjat följa din blogg och tycker att du har många givande inlägg.
    Dock är jag nyfiken på huruvida du ställer dig till ersättning till socker såsom Sötströ, Stevia mm. Jag undviker kolhydrater i bästa möjliga mån och märker att min mage mår bäst av detta. Däremot finns det andra inkräktare som kanske ställer till det, såsom lök och vitlök. Nästa steg är att utesluta dessa för att se om jag mår ännu bättre.
    Men när det gäller kalas vill man gärna kunna baka en kaka, paj eller liknande.
    Hur ställer du dig till ersättning av socker för att få bakverket sött och hur detta påverkar mage/tarm? Finns det något som är ”mindre dåligt” eller är alla ersättningar till socker samma skräp för våra magar och resten av kroppen?

      • avatar

        Tack för ditt svar!
        Jag har bestämt mig för att köpa din bok ”Magstarkt” eftersom den fått så goda vitsord, hoppas bara inte det är för mycket teorier som jag inte kan hänga med i.
        Vad föreslår du då när det gäller kalas, det är en av de få gångerna som jag kan tänka mig att jag skulle vilja fortsätta äta en kakbit? Jag brukar baka själv men nu när du säger att inga sötningsmedel ska användas, hur gör jag då en kaka ätbar? Eller menar du att jag ska baka som vanligt till mina gäster och hoppa över kakan själv?

        • avatar

          Du väljer själv det som känns rätt för dig, men jag rekommenderar varken socker eller sötningsmedel. Om jag skulle välja något skulle jag nog ta socker framför sötningsmedel.

  • avatar

    Hej! Jag är nyfiken på vad du tänker om högt protein- intag av rött kött( nöt, gris, lamm, vilt)? Finns ju teorier om att proteinintag över 500 per vecka skulle vara cancerframkallande. Är något som gör mig lite rädd för att gå hard-core LCHF… Tacksam för svar! 🙂

    • avatar

      500g per vecka låter lite högt i min värld, du behöver inte så mycket kött – särskilt inte på hardcore LCHF. Det som är cancerframkallande är processat kött som korv och bacon av dålig kvalité. Gräsbetat nötkött och jordbökande gris är hälsokost.

      Mitt proteinintag ligger på 250-350 gram per vecka 🙂

  • avatar

    Lite okunnig.
    Stämmer det att artikeln bara gäller komjölk?
    Alltså, kan man äta get och får ” mejeri”?

  • avatar

    Grym sida! Mycket inspiration! 🙂
    Två frågor:
    1. Innehåller ghee IGF-1?
    2. Ökar B-3 (har börjat ”flusha”) 🙂 på produktionen av IGF-1?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *