Här kommer på begäran exempel på hur jag gör när jag veckoplanerar. jag delar in veckans “att göra” i kategorierna A-D för att prioritera rätt och inte lägga tid på onödiga saker.
Jag gör aldrig en B-aktivitet om jag har A-aktiviteter kvar på listan, och verkligen inte C eller D.
A-aktiviteter får stora konsekvenser om de inte görs nu med en gång.
Det kan vara att skriva ett bokkapitel, plugga till en tenta eller något stort som är avgörande i ens liv just nu.
B-aktiviteter är också viktiga men inte akuta.
Det kan vara saker som absolut måste göras men det finns ingen strikt deadline, eller så är det långt kvar till deadline. Kanske söka en ny kurs eller ett nytt jobb.
C-aktiviteter kommer sist
Det kan vara att kolla mailen, facebook, blogga och träffa kompisar. Det är “viktiga” aktiviteter men inget som ska prioriteras före A och B. Detta tar man efter arbetsdagen eller när man är ledig. Om en bok behöver skrivas så pratar man inte i telefon med en kompis istället, och inget bloggande förrän kapitlet är klart.
D-aktiviteter kan delegeras
Det är viktigt att våga delegera arbete för en person kan inte göra allt. Smågrejer som behöver kollas upp kan någon annan göra, en person kan inte diska varje dag eller alltid vara den som tvättar. Dela upp D-aktiviteterna smart.
Rent praktiskt blir det alltså såhär för mig:
En dag när jag bara jobbar med mitt eget företag går jag upp 06 och mixar mitt bulletkaffe. Därefter sätter jag mig vid datorn och kollar min handskrivna to-dolist efter dagens A-akviteter. Jag sätter igång med A-aktiviteterna och klockar tiden med en timer.
När A-aktiviteterna är klara går jag över till B, sedan C och sist på kvällen D. Träning ingår inte i ABCD för det räknas till fritid och är något jag gör “ändå” däremot kan en D-aktivitet vara att kolla upp massa saker eller maila iväg mail.
Detta är ett system som funkar för mig då jag behöver struktur och rutin för att vara maximalt produktiv .
Hur gör ni?
Hej
Jag har börjat med timer nu. Det funkar bra och är kul. Och jag antecknar vad som blir gjort och tiden. Testat både på papper och nu med en app som heter productivity challenge timer som klockar ens olika projekt.
Använder du nån app till statistik över tid du lägger på olika saker eller skriver du bara ner för hand? Berätta gärna mer om det.
Va roligt!
Jag gillar inte appar så mycket utan följer mina projekt med papper och penna, tycker att det är bättre 🙂
Jag har ADHD, och har faktiskt gått en liten utbildning i dagsplanering och struktur anordnad av min vårdgivare, men inte var det lika konkret där som du beskriver här. Många tips du ger är väldigt ADHD-vänliga ska du veta, har fått ovärderlig hjälp (hjälp med planering, mindfulnessbiten, hur det funkar kemiskt i hjärnan (för jag vill ju veta anledningen bakom varför det är bra att göra något, inte bara en tillsägelse att “gör så här så blir det bra” etc. ) av din blogg. Ett stort varmt tack ska du ha! <3
Tack så mycket! Yes, jag har själv väldigt mycket koncentrationssvårigheter så jag anpassar mig till det 🙂
Bra tips, tack Martina! Det ska jag försöka göra, dålig på planera, så det här kan varaen hjälp. Så kanske jag kan känna mig mindre stressad att hinna allt! 😉
Hej Martina! Jag har problem med hyn i ansiktet (käkarna/kinderna), dvs sjukt irriterande finnar (som dessutom ibland gör ont). Jag har läst att zink & vitamin B5 kan hjälpa & funderar starkt på att testa. Nu undrar jag om du vet var jag kan hitta produkter av bra kvalitet/tillräckligt högt innehåll? Har du tips på annat som kan fungera? Är så sjukt trött på detta… Kan tillägga att jag vet sådant som dricka vatten, byta örngott ofta, osv osv 🙂
Nice resultat på håret förresten!! Kram!
Har du testat att vara utan mjölkprodukter ett tag??
Nej, inte senaste åren (!). Tack för tipset, ska prova det också! Men jag undrar fortfarande var jag hittar kvalitetsprodukter när det gäller vitaminer, mineraler & sådant?
Tack snälla Martina! 🙂
Toppentips! Har läst om ABCD-uppdelning förut men så bra att du beskriver på vilket sätt du använder det. Ska testa detta.