- Pluggar du något nu? Eller vill du börja plugga?
- Är det du pluggar för svårt eller för mycket, eller är du rädd att det ska bli det när du börjar din utbildning?
Det verkar som att jag har lyckats förmedla min pluggnördighet för jag får då och då frågor om studieteknik eller studietips, och ibland får jag även mail från föräldrar (!) som vill ha hjälp att hjälpa sina barn/ungdomar att plugga. Hehe… ja, jag har pluggat väldigt mycket. Jag läste in tekniskt basår på 5 månader, läste två masters på Chalmers och utöver det har jag pluggat statsvetenskap, ryska, kinesiska, latin och litteraturvetenskap på universitetet. Jag har läst in nästan hela psykologprogrammets litteraturlista men inte tentat av någon del, och utöver det även läst en enstaka kurs här och där om Swiftprogrammering som ej var på högskolenivå.
Jag gillar att LÄRA mig nya grejer och jag suger till mig information som en svamp – och med de sagt, ska jag dela med mig av MINA knep som funkar för mig.
1. Fokus
När jag gick på gymnasiet pluggade jag oftast framför TVn… det är en fruktansvärt dålig idé! Vissa människor har aldrig upplevt hur det är att ha sylvasst fokus, men ALLA kan det man måste bara bestämma sig för det. Om du bara kan fokusera i 10 sekunder så är det helt okej, alla börjar någonstans. Ta en timer till hjälp och sätt igång den när du startar. Så fort du tappar fokuset och gör något annat eller ens tänker länge på något annat – PAUSA KLOCKAN! Din hjärna kommer gå på högvarv och du kommer antagligen bli jättehungrig, kissenödig, komma på massa smarta idéer eller komma på att du bara MÅSTE uppdatera facebook eller instagram nu med en gång och därför ska du ha papper och penna jämte dig. Så fort en idé ploppar upp i huvudet under din fokus-tid, skriv ned den och släpp den. Om du kommer på ett skitsmart blogginlägg, skriv en kort notis och ta det senare. Ju mer du övar på detta ju längre kommer din sammanhängande fokus-tid att bli. Jag började med bara några enstaka minuter, och nu är mitt rekord 12 timmar (utan kisspaus!)
2. Skaffa dig en översikt först!
Detta insåg jag på Chalmers. ALLA kurser har ett kurs PM. Studera kurs PM noga och ha det som mall när du pluggar för alla tentor och prov kommer att vara baserade på kurs PM. Skit i vad som sägs på föreläsningarna, strunta i övningar som inte står tydligt att du ska kunna enligt PM. När jag insåg detta slutade jag gå på föreläsningarna och gick endast på tentorna och det gick alldeles utmärkt, jag insåg att jag inte ens behövde kurslitteratur för att kunskapen är universal. Då sparade jag både tid och pengar.
Exempel:
PrintScreen KursPM Flervariabelanalys
Här är exempel på en del av ett kursPM från Chalmers, lätt som en plätt. Där står klart och tydligt att jag till exempel ska kunna definitionen av en trippelintegral och att jag ska kunna beräkna en dubbelintegral via upprepad enkelintegration. Hur jag lär mig detta är ju upp till mig, jag kan lyssna på en podcast, kolla youtube eller vara konventionell och kolla i en mattebok. Så länge jag lär mig det som står kommer jag klara tentan!
Översikt utanför plugget
Även om du inte pluggar något så är det fortfarande nummer ETT att veta VAD du ska göra före du börjar göra! Om du ska skriva en bok måste du ha en plan och en struktur innan du börjar, om du ska samarbeta kring ett gemensamt projekt måste ni ha en gemensam plan – ett statement of work så att alla är med på noterna.
3. Ingenting är överväldigande i tillräckligt små delar!
Allting ser stort och läskigt ut om man tittar på för många delar samtidigt. Hemligheten är att bryta ned det, om jag är helt överväldigad i mitt bokskrivande tar jag en mening åt gången. Då behöver jag bara skriva en enda mening och inte mer, och när den meningen är klar skriver jag nästa mening!
Lär dig att lägga undan grejer som inte är aktuellt nu, ta det senare och jobba med det du har framför dig.
Det här är 3 av mina bästa pluggtips men jag har mycket, mycket mer 😉
Använder du några av de här knepen?
Hej allihopa,
Folkskolans 7 år var mest pest och pina, därför började jag läsa in betyg först som 35-åring. Jag började läsa in betyg på KomVux och efter högskoleprovet läste jag medicin, pedagogik och retorik på Universitet och högskolor.
Tänk om Du, Martina Johansson funnits då med dina fantastiskt peppande inlägg. Kanske hade jag varit än mer “beläst” då. Nu kan jag ha nytta av din blogg vid mitt evinnerliga bok- och historieskrivande. Tack för det Martina.
När jag skrev på dessa rader ropade frun från “finrummet”. Våfflor till förskjutet elvakaffe. Trots att jag följer dina råd Martina om LCHF och Keto, kunde jag inte motstå dessa våfflor, med extra ägg.
Jag önskar dig och alla ett gott nytt år detta nya 2022.
Hej Martina,
Tack för allt du delar med dig av, det är en stor inspirationskälla ska du veta ❣ Du skriver i inlägget ovan att du har läst in nästan hela psykologprogrammets litteraturlista men inte tentat av någon del. Är det möjligt att tenta av kurser en inte blivit antagen till?
Nej man måste vara antagen för att få tenta!
Går igenom en tuff tid och peppar mig själv med att läsa bloggar som fyller med positiv energi. ..kreativ..livfull energi. Tack för din underbara blogg!
Tack själv, styrkekramar!
p.s
boktips: Inlärningsrevolutionen, minns ej författarna, kom mitten på 90-talet
vet inte om allt är aktuellt, men den var intressant och inspirerande, minns att det stod en del om Kina dessutom :-9
Punkt 2 är toppen!! Tack, tack, tack! Jag är inte student, men är glad ändå! 🙂
Pluggade för drygt 10 år sedan, ej högskola, men ändå. Vi hade inga skrivningar utan bara uppsatser. Jag kan iof plugga till en skrivning men sen glömmer jag. Men mina uppsatser glömmer jag inte. Det var samma upplägg som högskola med syfte, problem, diskussion och resultat och referenser hit och dit (glömt bort vilken ordning dock). Jag lärde mig skitmycket och jag är jättetacksam att min lärare höjde kraven fast det var komvux.
Men det som jag var tvungen att lära mig var att begränsa mig, alltså begränsa ämnet ganska kraftigt, det kanske beror vad man pluggar men jag tror ändå att det är viktigt. Annars blir man inte klar. Sen är egna reflektioner superviktigt. Att visa att man kan tänka själv och inte bara skriva av som många i min klass gjorde. Resonera och reflektera. Ställa frågor som inte alltid har ett svar. Sen läste jag mycket brevidlitteratur i ämnet. Punkt 1, fokus är skitsvårt. Nuförtiden har jag en timetimer. Men det finns ju appar som kan hjälpa en att fokusera 20 min i taget. Just nu pluggar jag danska här hemma i egen regi. Det går jättebra, men jag har ju ingen press på mig. Jag kollar på danska tv-serier utan svensk text (gör samma sak med engelska filmer, tar bort den svenska texten), läser lite sören Kirkegaard och pluggar glosor etc. Att försöka prata danska skjuter jag upp tills jag är i Danmark. Man får dela upp saker som sagt.
Shit vad mycket du har pluggat!! 😉
Superbra inlägg! Tack så mycket! Blev verkligen jättemotiverad 😀
Skulle du kunna skriva ett inlägg om hur man kommer ihåg det man läser och försöker plugga in? (antar att fokus som du skriver om i detta inlägg hjälper med detta. Jag ska verkligen börja med timer-tipset! :D)
Bra tips, tack!
Hej!
Lite nyfiken. vet du vad du har för IQ?
Funderar på om det hänger ihop med att kunna plugga in mycket under kort tid?
Kanske finns ett samband, men jag tror att det handlar mest om fokus 🙂
Tack för ett välbehövligt inlägg! Jag undrar dock över en grej, anser du att detta sätt kan appliceras på samhällsorienterade ämnen som t.ex. företagsekonomi? Där kan kursplanen vara lite mer “luddig”.
Hej, ja extra mycket så för samhällsvetenskapliga ämnen tycker jag!
Hej!
Först måste jag Tacka för superbra inspiration här på din blogg! Jag läser den dagligen:)
Måste bara fråga om detta med “kurs pm”. Menar du själva kursmålet? Eller är menar du något annat?
Läser Företagsekonomi och, som tidigare nämnts i tråden, så är det ju lite luddigare än matte:)
Tack så mycket!
Företagsekonomi är inte alls luddigt, precis som med vilken kurs som helst finns ett kursPM där det står svart på vitt exakt vad som ingår i kursen. Det är bara att bocka av punkt för punkt. Om du är osäker på om du uppfyller ett kriterie, läs upp en punkt för en klasskompis/din partner/en kompis och berätta om den punkten så får den andra personen avgöra hur nära du är 🙂
Undrar jag också! (Men nu fanns det ju ett svar)
Tycker tvärt om att det är föreläsningarna som inspirerar till att läsa litteraturen, och pekar en på banan kring vad jag ska titta efter och fokusera på.
Har läst Ekonomis historia och Internationella relationer en termin vardera.
Dessutom upplevt att det är värt att lägga tiden på att åka till bibliotek etc för att sitta på en plats som inte är associerad med fritid (som hemmet är) utan en där alla andra också sitter och jobbar (ta draghjälp av det sociala trycket).
Hur många gånger har jag inte tänkt att det är effektivare och billigare att bara sitta hemma, och åter igen vid dagens slut insett att – nix.
Det är mitt första tips till alla som börjar plugga – åk hemifrån, välj en bra plats, helst själva skolan!
Fantastiskt inlägg!
Jag läser en hel del böcker och det jag tycker är svårast är att komma ihåg vad man läst. Alltså jag kommer ju ihåg i stora drag men just mer detaljerade saket stannar liksom inte kvar!
Har du några tips på hur man gör för att få detaljerad kunskap att fastna?
Tack för bra tips på inlägg! 🙂 Jag använder visualisering där
En grej bara… Att plugga hemma och skippa lektionerna funkar antagligen jättebra i många ämnen, men ni som tänker göra det: Tänk också på vart din utbildning ska leda och vilken utgångspunkt du har.
Har du t.ex. tänkt bli lärare men har få eller dåliga erfarenheter av att jobba i team, samarbeta med andra, acceptera andras idéer och tillkortakommanden, kommunicera tydligt med både kropp, röst och talat språk……… ja, då ska du ta alla tillfällen i akt att nötas mot andra studenter under lektionerna. Att plugga hemma är inte ett effektivt sätt att lära sig när det är läge att ta ordet i en grupp, hur man talar inför publik utan handsvett eller hur man tar de där jobbiga öga-mot-öga-samtalen.
I sociala yrken pluggar du ju inte bara för att klara en tenta eller lära dig en viss mängd fakta, utan tanken med lektionerna och övningarna är också att utveckla studenternas förmåga att läsa andra människor, lära sig mera om sig själva i olika situationer etc.
Kan vara värt att tänka på. Jag är själv den som gärna isolerar mig och pluggar på egen hand trots att jag är en sådan som minsann har behövt social träning. Tack och lov att jag inte kunde smita undan den!
Bra input, det är en viktig aspekt så jag tycker du har en solklar poäng här. Jag framställer de som en “cool grej” att skippa lektionerna och plugga hemma/köra sitt eget race men… har helt klart baksidor.
intressant ang. “social träning” 🙂
jag tänker att det också beror på vilken ålder man är i när man pluggar, gymnasiet (och lumpen) känns som social träning men sen när/om man pluggar vid 30 eller 40 så är man ofta i en annan fas, eller har andra behov, man vill bara fokusera på studierna och komma vidare eller njuta av läsandet i lugn och ro och utforska sitt åmne.
Jag för min del avskyr grupparbeten, för mig är det en sån där gammal grej kvar från 70-talet att “det är bra att grupparbeta” och att alla ska vara med! För mig är tex grupparbeten inte ett tillfälle där jag växer och lär känna mig själv utan det brukar vara så att antingen lär jag mig inte ett skit (ursäkta svordomarna) eller så får man göra allt jobb själv. Jag funkar inte i grupparbeten, är ämnet tråkigt så strejkar min hjärna, jag blir förslappad och okoncentrerad. Och efter alla dessa grupparbeten i plugget så tar jag mig friheten att vägra grupparbete, i alla fall om det ska vara ett socialt experiment. Däremot tycker jag om diskussioner, men det är det inte många andra som gör tyvärr.
Jag tycker iaf att man ska få använda de resurser man är bäst på, gillar man ensamvarg-stuket, ja då är det rätt. Det finns olika sätt att lära sig. Och om man behöver social träning etc. så är arbetslivet den bästa utmanaren. Jag var jätteblyg till jag var nästan 20, men jag tog jobb som konduktör trots min blyghet. Det löste rätt mycket. Att jobba som lärare är ju också en kanonbra utmaning!
Jag läser Matematik 4 (samtidigt som Bi2, Fy1 och Ke2) för att bli miljövetare, kursen avslutas i slutet av Maj. Verkar som att du har hittat din rätta studieteknik för dessa ämnen. Matematiken tycker jag är mycket svår. Jag brukar ofta bara räkna a-frågorna, för de andra är för svåra. Detta har helt enkelt inte räckt för att få godkänt på delproven. Vad gjorde du för att klara av avancerad matematik?
Fokusera mer, försök se mönstret i övningarna och se att de inte är tusen olika tal i boken. Matte 4 har typ 3 olika tal, ENDAST! Nu minns jag inte exakt men den största biten är väl integraler? Du behöver bara lära dig systemet för varje del, och sluta se uppgifterna som separata uppgifter. Då blir matten lätt och rolig. För övrigt tycker jag att det är sjukt orättvist att det inte räcker att räkna a-frågorna för godkänt!
Min mamma var speciallärare och använde äggklocka redan för 40 år sen till barn som behövde.
Många orkade inte ha fokus en hel lektion.
“Nu jobbar vi 5 min så får du leka i fem” båda med timer
“Nu jobbar vi 10 min så får du leka i fem” osv tills lektionstiden var uppnådd.
Klockan är viktig även för rasten.
Timer använder vi fortfarande i skolan till barn som behöver. Det finns appar som är bra.
TimeTimer och Timstock är två jag vet om
En strategi som funkat länge med andra ord! Roligt! 🙂
timetimern är ju så himla bra då man “ser tiden” jag använder den även vid trist hushållsarbete 😉 jag har en stor som inte går att missa
timstocken är också kanon, föredrar den på riktigt än som app
Appar är skitbra men det som man behöver är ju gömt inne i telefonen, lätt att glömma..
Det finns äggklockor med dubbla ringningar så man kan ställa både paus och när man ska börja igen, finns på bagaren och kocken
mvh
Woohoo, äntligen detta efterlängtade inlägg 😀 Och med superbra tips som ska implementeras!
Va gött, jag ska skriva fler för det var jätteskoj! Lycka till nu!
Ja gör det. Det du skriver är så himla peppande och det här med studieteknik är verkligen intressant. Mer mer mer! Jag har ett lärarprogram framför mig 🙂
Jag måste ju fokusera de timmar som finns (alltså när lilla sover middag eller direkt efter nattning på kvällen). Öva upp fokus med timer var ju skitsmart! Jag brukar sätta mig i något rum som inte är för stökigt för att minska intryck och “måste städa”-ryck. Jag köpte en bärbar dator och har lämnat stationära till att bli speldator – inne på kontoret/hobbyrummet finns alldeles för mkt annat kul att göra (eller högar att städa).
Sen är jag också noga med att fokusera på UPPGIFTEN. Ska vi fokusera på socaldarwinsim ska jag inte researcha Darwin mer än nödvändigt. Eller 1800-talets Manchester och arbetarklassförhållanden. Behöver släppa det som bara ska nämnas/vara med och just fokusera på “poängen”.
Jag ska verkligen ta med timer-tipset!
Timer är superviktigt, verkligen en räddare i nöden. Bra också – exakt som du säger, att fokusera på uppgiften och inte spåra iväg på annat.
Äntligen någon som pluggar som mig! Läser till lärare och pluggar ofta 45hp om jag får, har två barn 5 och 3,5 år gamla, hus, jobb, tränar och umgås ändå med både familj och vänner. Läser även vanliga romaner under terminen. Föreläsningar går jag ytterst sällan på, då ska det vara en bra föreläsare och ett intressant ämne. Pluggar dessutom på distans vilket gör att jag hinner med massor! Kosten gör även sin del, genom att äta lchf har jag numera mer energi och ett jämnt blodsocker och därmed en jämn energinivå. Är underbart och skolan går lätt. Hade jag bara fått för högskolan hade jag läst mer än 45 HP 🙂
Power!
Ang. att läsa mer än vad man får: det är alltid lättare att få en förlåtelse än en tillåtelse. Om du söker på olika skolor har de oftast inte koll på hur mycket du läser, sen kan du be att få tenta av kurser i förväg också. Det gjorde jag, jag gick på omtentorna för att kunna tenta av grejer snabbare! 🙂
Wow. Jag gillar också att plugga och det som verkligen intresserar mig har jag lyckats plugga vid sidan om (språk). Men de delkurser som inte intresserar mig har jag svårare för. Och jag kommer alltid till en viss gräns med språk. När jag lärt mig grunderna börjar jag vilja lära mig nåt annat så jag kommer aldrig till den punkt när jag kan prata flytande på språket. Jag behöver öka mitt fokus på att verkligen lära mig tillräckligt av varje språk.
Och just nu läser jag kandidatkurs i tyska på heltid samtidigt som jag är hemma med barnet på 22 mån på heltid. Vi får dagis först i maj. Då är planen att hen bara ska gå ca 15 timmar i veckan men det kommer ändå ge mig tid att plugga. Just nu är det svårt då det bara blir några timmar när hen somnat. Och på helgförmiddagarna. Jag är mest orolig för kandidatuppsatsen som jag ännu inte vet vad jag ska skriva om. Målet är att den ska vara klar för “utfrågning” i mitten på juli. Jag tycker det är skitsvårt att fokusera kl 22 på kvällen när jag yrvaken kommer upp från nattning. Helst ska jag ju gå och lägga mig i tid också. Det är svårt också när det bara är jag som nattar hittills. Men det är ju också en undanflykt. Vi får ju ta tag i den biten också. Tupplur på dagen blir inte alltid någon.
Dessutom är jag jävligt ringrostig på tyska för det var 94-95 som jag läste de två tidigare tyskakurserna. På den här nivån är det inte så mycket att lära sig tyska. Det är en kurs i lingvistik, tack och lov har jag läst det förut så det underlättar lite. Och en i litteratur och där googlar jag på böckernas innehåll, läser dem på svenska och läser kanske bara viktigaste avsnitten på tyska. Annars skulle jag aldrig komma igenom dem. Den kurs jag verkligen tycker är kul och meningsfull och har bäst koncentration på är översättning från svenska till tyska. Men bara jag kommer på vad jag ska skriva om till kandidatuppsats så hoppas jag att det också ska bli kul istället för skrämmande.
Era inlägg här peppar mig. Tack.