• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

[Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha [Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha vetenskapliga referenser osv! ☝] Jag har snöat in TOTALT på stress-resistens det senaste (s.k glukokortikoidreceptorresistens som förkortas GRR) & förfasas över hur otroligt destruktivt kronisk sympatikus-aktivering (fight & flight) kan vara, särskilt med tanke på att (vissa av oss 🙋‍♀️) är naturligt böjda åt det hållet!

Vi har dock alla olika stress-känslighet beroende på mängden kortisol- & T3-receptorer, ålder, kön, genetiska faktorer & hur vi funkar i stress-läge: Vissa blir super-motiverade, andra hyperkänslig eller tvärtom avstängda eller passiva. Utbrändhet brukar gå mer åt det apatiska hållet, men oavsett upplevelse så verkar just överdriven stress-signalering vara extremt skadligt för hela systemet, om det får tugga på år ut och år in, utan tillräcklig motreglering!

ALLT blir liksom lidande till sist. Det läskiga är att för typ 30 år sedan var GRR eller stress-resistens väldigt ovanligt, men numera har "de flesta" åtminstone något symptom. Oftast flera. 

STRESSBEDÖMNING FRÅN SYMPTOM 🧐
Om du inte kan bedöma din stressnivå för att du inte upplever dig som stressad, så kan du checka av lite hormonparametrar istället: är menstruationerna ok? Matsmältningen? sömnen? Humör & energi-nivåer? 

Det är sällan ett test säger mer än dina egna observationer, men dra dig inte för att boka in ett läkarbesök om du är orolig! ❤️

Om något grundläggande inte funkar, är någon form av stress en TROLIG kandidat! Kortisol, noradrenalin, adrenalin, dopamin & glutamat är ganska toxiska på höga nivåer. Särskilt glutamat som är nervsystemets gaspedal. Har du relativt sett mer dopamin än noradrenalin upplever du troligen inte stress som negativt, men får du stress-relaterade symptom så är det ändå för mycket för systemet! ⚠️

Berätta gärna om du känner igen dig i överdriven stress-signalering eller om du lyckats omprogrammera det!
Hej & Välkommen! Om du är ny följare här, ka Hej & Välkommen! 

Om du är ny följare här, kanske du undrar vad detta är för konto? "Next level biohacking" handlar inte om att chippa sig eller skaffa senaste health tech-prylarna, utan är tvärtom inne på low tech health, basic fysiologi (om hur våra mänskliga kroppar funkar) kryddat med personliga intressen som farmakologi, neurobiologi & hormonlära.

Jag har pluggat biokemi i många år & har snart en PhD i intermedicinska vetenskaper. Det jag lär mig vill jag stöta & blöta med dig som läser här, tillsammans med occasional rants & idéer kring fysiskt & psykiskt välmående. 

Mitt syfte är INTE att visa upp mig själv som "duktig" eller komma med pekpinnar. Då får du följa någon annan, för även om jag befunnit mig i "hälsosfären" i många år, har jag fortfarande mycket att jobba på. Vissa problem som bipolaritet, aspighet osv skriver jag om, andra inte. 

Det finns alltför många frihetsgrader inom konceptet "hälsa" för att någon med säkerhet ska veta allting, så titta gärna mekanistiskt (dvs hur det funkar i form av processer, istället för en massa varför), testa dig fram & glöm inte att ta allt du läser med en nypa oprocessat havssalt *skojar* 😅

Länken i profilen 👆 innehåller mängder med gratis-material så klicka där om du vill läsa mer! ❤️
I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på Chalmers & med tanke på det (alltså vad som är toxiskt/giftigt eller inte) kom jag att tänka på en återkommande fråga jag får, nämligen: "jag äter (.....) hur nyttigt/onyttigt/bra/dåligt/farligt är det?"

Jag ser ju allting som relativt & att det därför inte finns något absolut dåligt eller absolut bra. Jag tycker att det beror på massa faktorer - inte minst på vad man jämför med! 

Att börja dagen med en rulle ballerinakex är kanske ingen höjdare, men om det är en person som lär sig att äta igen efter många års ätstörningar är det kanske exakt helt rätt! 

Jag har ju personligen nördat ner mig i en ganska ensidig kost de senaste +10 åren (low carb/keto) så om någon frågar mig om deras frukt-frukost är bra, kommer den inte vara bra från mitt perspektiv. Jag värdesätter andra saker, men även jag (frukt-hataren nummer 1 😅) kan se att frukt-frullen är bättre än ballerina-frullen, men det är fortfarande bara 2 parametrar mot varandra!

Inom toxikologin säger man att det inte är giftet i giftet som är giftigt utan mängden (the dose makes the poison) & jag skulle vilja lägga till att om vi pratar just gifter så har vi alla vår individuella kemiska belastning som påverkar hur mycket som är mycket för just oss. 

Dessutom är vi olika bra på att hantera både livsmedel & olika kemikalier, läkemedel, droger osv eftersom vi har olika genetik & tarmflora, olika avgiftningskapacitet, olika psyken, toleransnivå mm. 

Så jag skulle önska att alla som sitter på en "är (....) nyttigt/onyttig?"-fråga lägger till fler parametrar & kanske tittar på resultaten: dvs energinivå, humör/mående, träningsresultat & övriga hälsoeffekter. 

Det är dock svårt för vem som helst att avgöra hur "dåligt" ett specifikt livsmedel är, för resultaten är ju en kombination av helheten över tid. Men, man kan läsa på, testa att utesluta om man känner sig misstänksam, ersätta med annat, men framförallt känna efter i magen! 

Vad säger magkänslan? 

Det är så jag sållar i vad jag stoppar i mig & det funkar ganska bra! Börjar jag undra "hur dåligt är detta på en skala?" så är det nog inte helt rätt! 

Berätta gärna hur du tänker om det här! ❤️
Svep till bild 2 för ytterligare illustration! 👉

Hur kan många ha ett lågt & bra blodsocker trots att de äter massa carbs? Titta på frukosten på bild 2: det är en portion havregrynsgröt med mjölk & jordgubbssylt, samt 2 lingongrova (som jag antar att många äter till frulle? 😅) 

Det blir ca 80g kolhydrater vilket illustreras till höger om lika med tecknet. För tydlighetens skull illustreras sockermängden i antal teskedar med socker: 80g blir 20st teskedar.

Ett normalt blodsocker motsvarar ungefär 1 tesked socker utspätt i hela blodvolymen. Här blir det ju problematiskt om frukosten är på 20 teskedar... Hur löser kroppen detta? 

Genom insulin förstås! ☝️

Insulinet illustreras av nycklarna som kommer & låser upp dina celler så att sockret kan åka in där, för ute i blodbanorna kan det inte vara länge utan att det blir väldigt skadligt! ⚠️

Hos vissa människor blir insulinet väldigt högt, pga t.ex en genetisk känslighet men också pga livsstilsfaktorer (t.ex kosten).

Hyperinsulinemi innebär att insulin pumpas ut i för stora mängder & är ett tillstånd som föregår både insulinresistens & typ 2 diabetes. 

Alla receptorhormon kan orsaka resistens hos celler. Det är en skyddsmekanism från cellens sida. I extremfall kan det till & med ske en receptorinvertering! Receptorerna som sitter på cellens utsida & tar emot molekyler (t.ex dopamin, insulin eller nått annat hormon) gömmer sig då på insidan av cellen som skydd. Många kroppsegna ämnen är toxiska i höga doser & tyvärr är insulin ett av dessa! 

Hyperinsulinemi & insulinresistens hänger ihop, men är tyvärr svårt att detektera genom vanligt blodtest. Insulin är ett så flyktigt hormon att det kan vara svårt att fånga topparna & veta hur mycket skada det faktiskt gör. Det går att ha lågt av både fasteinsulin och c-peptid & ändå ha alla symptom i den rosa rutan! 

Enda sättet att veta sin faktiska insulinfrisättning är genom ett insulinklamptest där blodsockret höjs med glukos-infusion, för att sedan tas ned igen med externt insulin. Få vårdinrättningar kan göra detta, så istället görs glukosbelastningstest, men det säger tyvärr ingenting om insulinet! 

Känner du igen dig i symptomen i rutan...? 🧐
  • Home
  • Forskning
  • Alkohol ÄR nyttigt! Eller…?

Alkohol ÄR nyttigt! Eller…?

30 July, 2021 33 Comments Written by Martina

En läsare länkade en helt ny studie publicerad i BMC Medicine som handlar om alkoholkonsumtion och hjärthälsa. Jag brukar vara väldigt kritisk till hur lättsamt vi ser på alkohol i det här samhället, och forskningen hjälper verkligen inte mitt case! Det finns många studier som hyllar alkoholen och dess hälsoeffekter. Får det mig att ändra min ståndpunkt? Nej, men låt oss titta på den här studien tillsammans 🙂


Bakgrund: moderat alkoholkonsumtion anses vara skyddande för hjärtat hos friska individer, men den här studien tittar på om detta även gäller personer med kardiovaskulär sjukdom. För att ta reda på detta gjordes en meta-analys.


Vad är en meta-analys? När man tar ett gäng studier och “poolar” datan för att få en riktigt stor grupp människor. 48423 personer fick de ihop på detta vis vilket är en ansenlig mängd!


Metod: De använde färdiga studier och tog ut data på alkoholkonsumtion och all-cause mortality (de har dött av vad som helst), kardiovaskulär död och kardiovaskulära händelser. Datan poolades så som jag förstår det och de byggde en modell med fraktionell polynomial regression (statistisk modell) och justerade för ålder, kön och huruvida de rökte eller inte.


Resultat: De fick en J-formad kurva över risken hos de som drack. Tänk hur ett J ser ut, en högre snutt (de som drack lite) som sen sjunker (de som drack lite mer) och sen ryggen på J:et (de som drack mest). Det betyder alltså att de som drack lite mer fick en reducerad risk (lägsta punkten på J:et). I mängd var lägst risk associerat med 7g alkohol per dag för all-cause mortality, 8g per dag för kardiovaskulär död och 6g per dag för kardiovaskulära händelser. De såg inga signifikanta riskökningar upp till 62, 50 respektive 15g alkohol per dag.


Hur mycket är det? 1 glas vin, 1 starköl eller 4cl starksprit = 12g alkohol så “peak hälsosamt” verkar då vara ungefär halva den mängden, men ingen statistisk riskökning (i den här studien) sågs med att dricka 5 glas vin (för all-cause mortality), 4 glas vin för kardiovaskulär död och drygt 1 glas vin för kardiovaskulär händelse.

Diskussion och slutsats: Den här meta-analysen ger samma resultat som har  identifierats innan och som vi sett på löpsedlarna så många gånger: “Drick mer vin och lev längre” “Alkohol bra för hjärthälsan!” “Så mycket alkohol ska du dricka” och så vidare. Nyheter som folk älskar att läsa om, precis som när det står att vi ska äta choklad och dricka kaffe, och att det faktiskt är mer hälsosamt att gå än att springa. Det som är nytt är att alkoholens förträfflighet även gäller personer med hjärt- och kärlsjukdomar.

Mina åsikter och kommentarer till studien

Trots slutsatserna i en sådan här stor meta-studie tycker jag att alkohol är oerhört problematiskt. En sak jag vill säga om studien är att det i resultat-delen står att resultatet inte gäller patienter med hjärtsvikt vilket är en lite märklig uppdelning eftersom många med hjärt- och kärlsjukdomar får hjärtsvikt som följd. Särskilt vanligt för patienter med förmaksflimmer och det är helt klart vetenskaplig konsensus vid det här laget att alkoholkonsumtion ökar risken för förmaksflimmer. Flimmer kan dessutom aktiveras efter bara något glas vin och vara ganska farligt (källor länkade längst ned). Nu tror jag dock att många hjärtpatienter är väldigt välmedicinerade och medicinerna är effektiva, och verkar alltså fungera väl även tillsammans med alkohol.

Det positiva med alkohol

Om jag ska säga något positivt om alkohol i sig är det att det är blodförtunnande och kolesterolsänkande. Det sänker även blodsockret så diabetiker som tar en liten kvällswhiskey istället för till exempel en bit choklad, har bättre blodsocker och bättre viktminskning.

Det negativa med alkohol

Men! Alkohol är en väldigt, väldigt beroendeframkallande substans som många får allvarliga problem med. På Folkhälsomyndighetens hemsida kan du se statistiken, men man kan ju misstänka att mörkertalet är väldigt stort. Det är ju skamligt att inte kunna “dricka som folk”!


30% av alla mellan 17-84 år uppger vid ett stickprov att de intensivkonsumerat, alltså riskbrukat alkohol de senaste 30 dagarna. 300.000 svenskar vårdas för svår alkoholism, och betänk då att de allra flesta med alkoholproblem inte söker hjälp för det. Alkoholismen uppdagas ofta när de söker för andra problem och rutinblodprov tas, eller att omgivningen börjar reagera på att något inte står rätt till.


Nästan alla känner någon som de vet har alkoholproblem, men som lever i förnekelse över det. Det är ett omfattande problem som inte tas på allvar förrän det är mycket långt gånget, just på grund av vår alkohol-glorifierande kultur och att det är så väldigt viktigt för  många att kunna dricka. Vi samlas kring alkoholen, vi bondar över den och den gör att vi står ut med vår släkt på midsommarafton.

Alkohol ger näringsbrister och sämre stresstålighet

Ibland hjälper jag till att tolka blodprover och kan hajja till rejält när jag ser vissa tendenser och tecken på alkoholskador. Jag vet inte om de som frågar mig om hjälp är ärliga med sin konsumtion, men dagligt drickande (alltså 1-2 glas vin till maten 5-7 dagar i veckan) syns definitivt på ett blodprov. Jag ser det med en gång i form av vissa typiska näringsbrister, läckande tarm och ibland även organskador.


Om man inte kompenserar med en väldigt näringstät kost är det lätt att få näringsbrister, som i sin tur ökar känslan av inre stress, ångest och oro (brist på B-vitaminer). Lågt serotonin och lågt GABA ger alkoholsug, så att supplementera med vitaminer och vissa aminosyror (L-tryptofan, GABA/KSM66, L-glycin, vitamin B3 (gärna flush), B6, B9 och B12) hjälper ofta väldigt väl. Även 5-HTP kan vara hjälpsamt för den som har alkohol som sin stressmedicin.

Alkohol påverkar sömnen

Många upplever alkohol som lugnande och sövande och använder det kvällstid för att varva ned och även somna. Problemet med det är att kroppen inte alls upplever det som sövande, trots stor GABA-påverkan som kan göra att man somnar. Kroppen har fått i sig ett gift och försöker avgifta vilket man kan se på högre puls och sänkt HRV om man mäter sin sömn (med tex Oura). Man får även utebliven djupsömn eftersom frontalloben blir bedövad och inte sällan också utebliven REM-sömn. Det är det som ger den kognitiva försämringen hos de som konsumerar mycket alkohol. Hjärnan får aldrig vila!

Vad jag tror de positiva effekterna egentligen handlar om

Jag tror att alkoholkonsumtion rent generellt egentligen visar på ett rikare socialt liv. De som dricker några enheter per vecka kanske dels har en partner som de kan dela en flaska vin med och dels har trevliga vänner som de kan umgås med över en middag eller ute på pubben. Social samvaro är en av de starkaste faktorerna för att få vara frisk och leva länge! Sedan får man också ta de ångestdämpande effekterna av alkohol i beaktning.


Att gå runt med ständig oro är hälsovådligt. Kronisk ångest och oro är förenat med ökad risk för en mängd sjukdomar, och om de som dricker alkohol varje vecka får en paus från sin oro och kan känna sig glada och avslappnade tror jag att bara där finns ett hälsovärde. Frågan är dock om inte den här effekten hade kunnat uppnås på ett bättre sätt, till exempel genom träning, meditation, terapi och kostomläggning. Jag tror det, men alkoholen är onekligen en krycka för många!


Det här tipset kom från Carin, tack så mycket! Hoppas att jag lyckades ge en nyanserad bild av studien och av alkohol i allmänhet 🙂

Referenser

  • Alcohol Consumption and Risk of Atrial Fibrillation: A Meta-Analysis

  • Alcohol and Atrial Fibrillation: A Sobering Review

  • Dansk stor studie om de positiva och negativa effekterna av alkohol

  • Folkhälsomyndigheten om alkohol

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Forskning
alkohol, beroende, forskning, vetenskapliga artiklar
Similar posts
  • Varför smala blir sjuka | STRESS värr... — TLDR: Ett inlägg i 2 delar!* Sorry för mastig artikel men snöade in till tusen på det här området! 😅 Jag har många stress-junkies som läser här så, this is for you! ❤ TEMA: kronisk stress och stress-resistens; stressens svar på insulinresistens fast med receptorresistens för kortisol istället för insulin (och varför det är värre!) [...]
  • Vikten av olika livsstilsfaktorer �... — Inlägget innehåller reklam för min samarbetspartner Gutfeelinglabs (rabattkod, länkar & info hittas i separat, färgmarkerat avsnitt längst ned!) Som du märker går temat kring livsstilsfaktorer som en lång röd tråd genom de senaste inläggen, och inte bara “vad” utan kanske främst “hur” vi ska kunna genomföra de förändringar som krävs för resultaten vi längtar efter. [...]
  • Nyårskrönika nr 2 | Ayahuasca & ... — Läs del 1 här om destruktiva loopar och självsabotage! Nyårskrönika försök nr 2 | Den mindre dystra versionen? Jag har visst lyckats överträffa mig själv i dysterhet igen med tanke på hur många kommentarer jag fått om hur jag mår egentligen…😅 Sorry! Jag vet inte alltid hur det jag skriver “låter” i läsarens huvud, jag [...]
  • Ogrundad hälsofakta | Del 2 — Mitt förra inlägg om “Ogrundad hälsofakta” var en uppmaning till att tänka mer rationellt kring kost, kropp och hälsa, och istället för att låta sig skrämmas eller bara svälja allt med hull och hår, reflektera lite mer kring mekanismerna! Även på diverse hälsoutbildningar presenteras ofta olika påståenden efter varandra, utan djupare förklaring. Det är mycket [...]
  • Studie av en Biohacker — Inlägget innehåller en länk till min bok Handbok i Biohacking Hej vänner! Ledsen för att det varit så låg aktivitet här inne, forskningen har tagit all tid det senaste. Det är typ slutspurten så jag jobbar och jobbar. Tyvärr innebär det mycket anti-hacking (motsatsen till biohacking) med bristande återhämtning, rutiner och alldeles för lite mat [...]
Genomsnittslivsstil och antihacking
Avsnitt 10: Är du en antihacker?

33 Comments

  1. Maria Maria
    6 August, 2021    

    Hej!

    Jag kom över ett gammalt instainlägg hos dig angående att fasta efter avsteg, eller ej. Jag har ett planerat avsteg idag med nötter och lite kakao+kokos. Jag vet att jag kommer bli lite av en ballong då jag reagerar på kokos plus den vanliga vätskesamling men finns det knep att bli av med vätskan snabbare under dagarna som kommer? Jag har c-vitamin i pulverform samt styrketränar men funderar på det där med fasta eller ej. Det kan ju komma automatiskt men är rädd att trigga igång överätning dagen efter. Vätskesvullnaden är nog värst för mig psykiskt. Även om avsteget är njutbart nån gång i månaden.

    Reply
  2. Anne Anne
    4 August, 2021    

    Dr Mercola har idag tvingats radera hela sitt arkiv, 25 ars arbete, p.g.a. att han kritiserat Covid vaccin och foreslagit alternativa botmedel. Du kanner sakert till honom. Detta ar skrammande, och kanske nagot du vill lyfta.

    Reply
    • Martina Martina
      4 August, 2021    

      vem har tvingat honom till det?

      Reply
    • Martina Martina
      4 August, 2021    

      Kollade hans video nu och njae, tror det är ren och skär marketing faktiskt i kombination med lite verklighet men mest biz.

      Reply
  3. Andreas Andreas
    2 August, 2021    

    Har druckit för mycket i över 15års tid. Varje dag. I januari slutade jag med alkohol och första dagen fick jag enormt sug. Men efter det gick det bättre. Sen dog en familjemedlem och jag tog till alkoholen igen.

    Trots att jag äter lågkolhydratkost och periodvis keto, så har jag druckit 1-2 liter vin varje dag i många år.

    Egentligen vet man vad som är problemet. För mig blev det ångestdämpande och precis som du skrev, för sömnen.
    Sen har jag en bakgrund som spökar för mig och jag går in i djupa depressioner ibland. Där har alkoholen varit en tillfällig lösning som jag själv har gjort till en “ständig lösning”
    Men att vakna dagen efter och känna sig tung i hjärnan är inget jag önskar någon människa.

    Igår drack jag 1 liter vin och hade redan i förväg bestämt att sluta dricka från och med idag. Jag har inte tagit något idag och klockan är 21:28. Känner inget sug heller.

    Har fastat sedan igår så jag mår jättebra.

    Tanken är att försöka fasta så mycket jag kan och hålla strikt keto. På det viset tror jag att jag kommer att hålla ut.
    Har köpt B-vitamin som jag ska ta nu.

    Är det så att ni som har genomgått liknande resa har några tips så mottages det gärna.

    Ville bara dela med mig min erfarenhet.

    Reply
    • Martina Martina
      3 August, 2021    

      Du ska inte joina ett 12-stegsprogram så att du får stöd och stöttning från människor som är i exakt samma situation och tagit sig igenom? 🙂

      Reply
      • Andreas Andreas
        3 August, 2021    

        Hej!

        Jag är inte intresserad av att vara i en grupp där man öppnar upp sig. Är enormt introvert och bara tanken på att sitta och prata med andra om mina problem får mig att få panik. Därför håller jag mig gärna annonym här.

        Jag har läst en del och enligt de som har haft och klarat av liknande problem så har de tagit högre doser av näringsjäst, L-Glutamin och D3.
        Jag vet inte om det stämmer men enligt flera så har det hjälpt. Jag ska eventuellt köpa Gaba också för att testa.

        För mig har det blivit en vana att dricka. Sätta sig ner på kvällen och slappna av. Eller de dagar jag har ångest så har det fungerat utmärkt tills dagen efter då jag får ännu mer ångest för att jag har druckit. Ond cirkel helt enkelt.

        Har i flera år ätit lågkolhydrat och periodvis keto. Trots det har jag 45-55kg extra på kroppen.
        Jag är övertygad om att det är alkoholen som gör att jag inte går ner i vikt.
        Jag dricker alkohol som är under 5gr socker men är ändå fet.

        Nu har jag klarat mig snart 36h utan alkohol. Är fastande sedan 19:00 i söndags och jag mår jättebra. Inget sug än.

        Jag har en tanke om vardagsdrickandet i dagens moderna Sverige:

        För 20-25 år sedan började vi resa som aldrig förut. Vi tog oss till platser där alkohol dricks i små måttliga mängder. Men man hamnade på hotell och restauranger där man serverade större glas, högre procent och större mängd alkohol till turister.
        Sen tog man det med sig hem som något spännande och nytt. Kontinentalt. Man skulle vara trendig och dricka varje dag. Helst på en uteservering
        UR det har det kommit en ny generation som anser att alkohol är helt ofarligt. Inte bara ofarligt utan så pass socialt accepterat att tex vissa ungdomsförbund vill avskaffa alkoholmonopolen likt Tyskland.
        Skrämmande utveckling för mig som är inne i sk*ten.

        Reply
        • Martina Martina
          3 August, 2021    

          Det är enormt läkande att ta emot den kärleken som delas inom AA, där andra människor kan lyfta dig och ge dig massa inspiration och kärlek. Ingen dömer, ingen kommenterar, de bara stöttar. Jag rekommenderar det ändå även om du är skeptisk. Om du inte vill outa dig kan du joina ett digitalt AA-möte via zoom och inte sätta på kameran. Du kan joina utan ljud och bild och bara delta för att känna in stämningen 🙂 Och du kan få gratis beroendeterapi genom kommunen och prata med en utbildad kurator osv, det är också toppen. Det finns mycket hjälp att få!

          Jag tror du har en poäng om vardagsdrickandet, absolut!

          Reply
          • Andreas Andreas
            3 August, 2021    

            Tack!

            Ja Zoom är kanske grejen! Jag ska kolla upp det.
            Har tidigare fått tips om AA men det var innan Covid-19.

            Egentligen så är mitt beroende ganska dolt. Min partner vet det men ingen annan.
            Jag har ett arbete som är känsligt. Skulle det komma ut att jag dricker så mycket varje dag så skulle det innebära stor skam.

            Nu har jag fastat i över 50h och har inget sug. Vet inte om det sker något i kroppen vid fasta men jag har noll sug.

            Vill rikta ett stort tack för ditt engagemang för dina läsare.

            Reply
            • Martina Martina
              4 August, 2021    

              Jag tycker absolut du ska testa, och många väljer faktiskt att testa CA (cocaine addicts) bara för att de har möten dygnet runt varje dag. Bara en bråkdel i CA har kokain som sitt missbruk, det är alla typer av missbruk. Då kan man joina in via zoom (med kameran avstängd) och annat namn och bara säga att man är nyfiken på programmet, eller att man tror att man har något beroende osv. CODA (medberoende) finns också, där jobbar man bara med 12-stegsprogrammet utan att prata om sitt beroende utan bara sina relationer och personliga utmaningar. Många i CODA har ett beroende men det är inte vad som diskuteras. Det finns även 12-stegs för par där man jobbar tillsammans som är väldigt bra.

              Nästan alla med beroenden har jobb där det skulle kännas pinsamt om det kom ut, men grejen är att det inte är så pinsamt när man väl börjat behandla beroendet för man ser hur otroligt många det är som är i exakt samma sits! Dessutom är det ingen i AA eller CA eller något annat program som skulle skvallra eftersom det strider mot hela poängen med programmet.

              Grattis till 50h!!! STARKT!

              Reply
        • H H
          10 August, 2021    

          Hej Andreas, skulle vilja tipsa om boken ”the vitamin cure for alcoholism” av Abram Hoffer och Andrew Saul. Finns säkert många böcker på området men dessa författade även boken ”Niacin, the real story” och vad jag minns nämndes just niacin som hjälpsamt vid alkoholism.

          Har inte själv erfarenhet av beroende och det kan ju låta lite förmätet att bara slänga ut ett boktips sådär till någon med en problematik man inte själv upplevt. Det är dock otroligt intressant med just niacin och att det ingår i så många metabola processer.

          Det är säkert minst lika viktigt med stöttning i AA tex men just näringsstatus bör rimligtvis vara en del av problematiken.

          Hoppas du hittar något som funkar för dig 🙂

          Reply
          • Martina Martina
            11 August, 2021    

            kompletterar med boken “How to quit without feeling shit” 🙂

            Reply
  4. Staffan Staffan
    2 August, 2021    

    En faktor som Sebastian Rushworth tar upp är att många som varit alkolister men inte längre dricker blir lagt tillsammans med de som aldrig druckit i studier. Då får man effekten att moderat bruk ser ut att vara bättre. Länk här:

    https://www.google.com/amp/s/sebastianrushworth.com/2021/02/19/is-moderate-alcohol-consumption-healthy/

    Reply
  5. emilie emilie
    1 August, 2021    

    kokos! är det fritt fram på keto? jag är ny på denna diet men det har gått mycket bra hittills (1 månad). det enda jag undrar: kan jag äta kokosflingor på min kokosyoghurt? äter det som musli, dvs ganska mycket. samt: kan jag äta kokossmör direkt ur burken, med sked? blir väl kanske 3-5 matskedar. bara för att det är GOTT. men kokossmör och kokosflingor känns som att de har mer kolhydrater? på renee voltaire står att hennes kokossmör har 22g kolhydrater per 100g. jag nästan skrek och ställde ifrån mig burken i fasa inne på hemköp. jag har extremt matmissbruk och sockermissbruk i ryggen så för mig är det viktigt att allt jag äter är helt SAFE. äter mest talg, ister, kött, och om jag äter grönsaker blir det kål.

    Reply
    • Martina Martina
      2 August, 2021    

      Nä du det låter som att du försöker hitta en väg att fortsätta missbruka så ställ undan kokosprodukterna. De är INTE safe eller clean 🙂

      3-5 matskedar kokossmör direkt ur burken = 1000 kcal extra, har du “råd” med det? Dvs du har en önskan om viktuppgång, inte viktnedgång?

      Reply
      • emilie emilie
        4 August, 2021    

        tack! hårda sanningar.

        Reply
        • Martina Martina
          4 August, 2021    

          Always 🙂

          Reply
          • S S
            12 August, 2021    

            Kan inte detta också indikera på en brist av något slag? Hade denna craving när jag efter lång tid varit veg/fettskrämd och min kropp i princip skrek efter att få äta kokosolja rå (det smakade fantastiskt) och nu efter att ha ätit kött + fett obehindrat under lång tid är “smaken” eller “suget” bortblåst. Har inga som helst överätningstendenser på något numera.

            Reply
  6. Carin Carin
    1 August, 2021    

    Tack Martina för ett mycket bra inlägg som ett imponerande snabbt svar på mina frågor kring studien. Det du skriver om alkoholens effekt på sömn är så viktigt! Något som försämrar sömnen kan knappas vara kopplad till ett friskare liv.
    Tror att de flesta som dricker skulle erkänna att de mår sämre av alkohol EFTERÅT, även om det i stunden kan upplevas som både gott och skönt.

    Reply
  7. Fredrik Fredrik
    31 July, 2021    

    Vad tror du om glycin som motvikt till alkoholen?

    Antingen bara hälla ner glycinpulver direkt i drinken eller att kombinera det med något gelatinrikt att äta.

    En sak jag har noterat med centraleuropeisk matkultur är att det är väldigt mycket mer alkohol till maten jämfört med Sverige, men det är också väldigt mycket mer mat/maträtter som innehåller gelatin.

    Kan lösningen vara att inte dricka alkoholen för sig utan att få i sig ett överskott av glycin i samband med alkoholintag?

    Om så är fallet så finns här någonstans en affärsidé, alkoholpuddingen av animaliskt gelatin med mycket glycin för dig som vill konsumera alkohol men utan att skada kroppen. 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      31 July, 2021    

      Haha smart idé, och ja det känns som att det ändå finns en tanke bakom i andra kulturer med vad man äter och dricker tillsammans 🙂

      Reply
    • Carl August Arge Carl August Arge
      1 August, 2021    

      “Kan lösningen vara att inte dricka alkoholen för sig utan att få i sig ett överskott av glycin i samband med alkoholintag?

      Om så är fallet så finns här någonstans en affärsidé, alkoholpuddingen av animaliskt gelatin med mycket glycin för dig som vill konsumera alkohol men utan att skada kroppen.”

      På vilket sätt tror du att gelatin skulle kunna motverka alkoholens skadoverkningar? Har du någon källa att visa till?

      Reply
      • Fredrik Fredrik
        3 August, 2021    

        För att glycin är den vanligaste aminosyran i gelatin som i sin tur är typ 90% protein och dessutom möjlig att smaksätta till skillnad från övriga saker som innehåller mycket glycin (undantag glycinpulver).

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8613061/

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16344603/

        Reply
    • SonjaS SonjaS
      2 August, 2021    

      vad menar du med lösningen? att tar drogen och kommer undan beroendet och sjukdomar?
      det kan man givetvis göra om man vill.
      jag tar glycin för att sova bättre…har man glycin i vinet smakar det likör (bäh) och jag skulle somnar direkt (alk + glycin = sömnmedel) 🙂

      Reply
  8. SonjaS SonjaS
    31 July, 2021    

    Tycker att det här tänket är total BS och inte hjälpsam för de som vill/måste sluta med droger/alkohol.
    Ett socialt liv måste inte alls innehålla alkohol!!
    Det är samhället och industrin som vill tuta i oss sånt! Samhället som kan inte sluta själv med alkohol och rättfärdiga drickandet genom argumentet att man är socialare när man dricka tillsammans.
    Jag är inte alls anti alkohol, men man kan ha en partner, ha trevliga vänner som de kan umgås med över en middag eller ute på pubben utan alkohol. Man umgås ju med folk i nykter tillstånd på andra tider oxo (när det är inte så ’tillåtet’ att dricka: idrott, på förmiddagen, på jobbet).
    Dessutom får jättemånga depressioner från alkohol och är sen inte alls social. När jag dricker /har druckit är jag efter ett tag inte alls social längre. Man dricker för att dämpar ångest, eller blir lite mer extrovert (vilket är ju lite people pleasing), det går kanske bra ett tag, men sen behövs mer och mer & till slut, efter en viss hög sjunker gladhetskruvan under nollpunkten och där får man riktigt ångest och depression. Alkohol so självmedicinering är det värsta! är dig känna och sätta gränser! Folk som vill bara dricka tillsammans är inte ett socialt liv heller…
    ‘Social samvaro är en av de starkaste faktorerna för att få vara frisk och leva länge’ – det mår vara sa, men det gar säkert bättre utan droger.

    Reply
    • Martina Martina
      31 July, 2021    

      Ja, jag håller med att det är totalt BS och inte hjälpsamt men det är ju den kulturen vi har i nästan precis hela världen. Man “MÅSTE” dricka i princip, annars är man konstig 🙁

      Reply
      • Cissi Cissi
        1 August, 2021    

        Jag är uppväxt i ett hem med missbruk men kunde ändå inte ens tänka tanken att inte dricka socialt förrän jag träffade min kille som är helnykterist. Trots att ha sett på närmaste håll hur alkohol kan ödelägga en persons liv så fanns ändå alkoholromantiken i största hand närvarande. Det är ännu skamfyllt och skuldbelagt att vara beroende och detta trots att vi vet att det uppstår en sjukdom som är omänskligt svår att styra över och som drabbar överallt, alla samhällsklasser, inte en specifik kategori av människor, inte ”där borta” hos de mindre lyckade… Min kille öppnade ögonen och visade att det visst går att ha det mysigt och roligt helt utan berusning. Att det inte är vinglaset som gör middagen. Att det inte är drinken som gör festen. Jag hade ingen aning.
        Förstår inte vitsen med att sprida nyheten om de positiva effekter som alkohol kan föra med sig. Det kanske är nyttigt för vissa men för en stor del av alla människor blir det en ren dödsorsak. Men dom får skylla sig själva, eller? 🙄

        Reply
        • IC IC
          2 August, 2021    

          Du kanske missade att Martina analyserade en studie och skrev inledningsvis så här
          “Jag brukar vara väldigt kritisk till hur lättsamt vi ser på alkohol i det här samhället, och forskningen hjälper verkligen inte mitt case! Det finns många studier som hyllar alkoholen och dess hälsoeffekter. Får det mig att ändra min ståndpunkt? Nej, men låt oss titta på den här studien tillsammans”

          Reply
      • SonjaS SonjaS
        2 August, 2021    

        nja, det ändrar sig så smaningom. det finns en ny trend att vara ‘sober’, iaf när man tittar på quitlit osv. o det ju toppen!
        och det beror på. jag själv har aldrig ‘tvingats’ till drickandet, fast jag känner hur mycket folk som helst som dricker.
        jag har missbrukat alkohol pga trauman o.a. shit i livet – men jobbar på allt där det nu med selfhealing 🙂
        tack vare dig och andra inspirationer- TACK!

        Reply
        • Martina Martina
          3 August, 2021    

          Ja sober rockar! ❤ Härligt att du jobbar med self healing! ❤❤❤

          Reply
  9. Alexandra Alexandra
    30 July, 2021    

    Alltså Martina!! Du har skrivit så enormt mycket bra, intressant och lärorikt. Men det här inlägget var faktiskt det bästa jag läst. Jag skrattade åt igenkänning emellanåt och kände bara att dina ord gick rakt in i hjärtat. Jag tror ärligt talat att det här inlägget kommer att hjälpa många därute. Alla som läser detta och har ett problematiskt förhållande till alkohol, det är jag säker på. Jag har själv periodvis haft ett svårt förhållande till alkoholen, särskilt kvällstid (ibland alla dagar i veckan). Stress, insomnia, ångest, social fobi, oro mm gjorde att jag tog den enkla vägen. Jag bestämde mig dock efter påsk att nu får det vara bra – nu tar jag den svåra (men rätta) vägen. Nu äter jag B-vitamin, L-tryptofan, har börjat träna igen och äter strikt keto. Har aldrig mått så bra i hela mitt liv! Trodde aldrig det var möjligt utan det där vinet 🙂 Skammen var nog nästan det värsta. Var så rädd att hamna på sjukhus för något annat och det skulle uppdagas hemska blodvärden eller nåt…. Dödsångest kom också som ett brev på posten, för att inte tala om alla panikångestattacker. Tack för att du tog upp det här ämnet på ett så fint och nyanserat sätt, inget bidragande till stigman eller pekpinnar – bara plain fakta och dina kloka tankar kring det hela! Ha en fin helg! <3

    Reply
    • Martina Martina
      30 July, 2021    

      Tack!!! ❤

      Reply
    • SonjaS SonjaS
      2 August, 2021    

      Toppen Alexandra, kör hård!!

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Karin on Gör någonting nytt…❤️
  • Peter Biörck on Gör någonting nytt…Jag hoppas på lite feeling. :-)
  • Jenny on Gör någonting nytt…Du har rätt i att söka efter och vara ditt autentiska jag! Det har vi alla. Söka…
  • ulrika on Faror & alternativ till latte-träsket!Kan det funka med kokosolja istället för smör? Jag gillar inte smör så mycket, d…
  • IC on Gör någonting nytt…Det är befriande för själen när man lyckas inse att det inte är egoistiskt att s…
  • Ylva Ås on Gör någonting nytt…Bästa. Haha, du är ändå en av dem som inspirerar mig att nosa på att våga lägga…
  • SonjaS on Gör någonting nytt…håller med, jag läser hellre bloggen!
  • Herman on Gör någonting nytt…Martina Jag har alltid imponerats av din kunskap, din pedagogiska förmåga men oc…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: