• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Workshop med @maria.cerboni ❤️ Vi kör en he Workshop med @maria.cerboni ❤️ 

Vi kör en heldags-workshop för dig som vill bli ännu mer förankrade i dina goda vanor, men också för dig som halkat av banan och behöver en omstart!

NÄR? 
Lördag 4 mars

VAR?
Göteborg- södra skärgård

BOKNING!
Gå in på www.corpo.se/store (direktlänk i stories, highlights + på länken i profilen under rubriken Events) 

Hoppas vi ses! 🥰
✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer ✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer det ett litet reklamavbrott för min samarbetspartner@gutfeelinglabs ✨ 

De hjälper dig att analysera din tarmflora samt har tagit fram ett grymt anti-SIBO tillskott som heter "GutClear". Jag vill reklama båda två för tarmfloreanalysen gör att man kan se att det faktiskt GÅR att påverka sin tarmflora väldigt mycket, både genom kost, beteenden & även känslomässiga tillstånd: stress är t.ex döden för tarnfloran! 😵

✅ GUTCLEAR MOT SIBO 
GutClear är ett kosttillskott som du häller i ett glas vatten varje dag i 10 dagar. Det minskar bakterietillväxten i tunntarmen som ger en svullen, öm och ledsen mage. Flera av er som läser här har också berättat om minskat sötsug! 👌

Misstänker du SIBO (krånglig, konstig mage) så kör en kur GutClear vettja! ❤️ 

@Gutfeelinglabs är ett svenskt företag med bas i Lund som verifierat effektiviteten av GUTCLEAR i mänskliga tester. Har du SIBO är det därför ganska troligt att GutClear kommer att ha effekt på dig! 

Är du bara nyfiken på tarmfloran efter en lång period av en viss diet, ett gäng antibiotikakurer eller bara vill kolla läget så kan du beställa ett test av din tarmflora på gutfeelinglabs.se ✌️

✅ VAD DU FÅR VETA (TEST)
Dina hälsosamma bakterier, sjukdomsalstrande bakterier, artrikedom och potentiellt skadliga bakterier. 

Att bara fylla på med probiotika eller massa fibrer blir lite i blindo eftersom man inte vet riktigt vilka bakterier man göder... finns ju riktigt skadliga som h.pylori men även e.coli som vi vill hålla kort och verkligen inte tillåta att vandra uppåt i tarmkanalen....

✅ RABATTKOD
NEXTLEVELGUT ger 20% rabatt på allt! Anges i kassan! ☝️

Berätta gärna om du testat din tarmflora eller har erfarenhet av Gutclear, jag är supernyfiken!! 🤗
Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS-dieten som har rykte om sig att kunna återställa bakteriefattiga & lite  trassliga tarmar för att i sin tur påverka den viktiga kopplingen mellan tarmen & hjärnan, men 3v har gått sedan jag påbörjade den inledande fasen av dieten & sedan dess har det mesta gått i motsatt riktning (åt helvete alltså 😅) 

Men det var faktiskt väldigt intressant för i samband med mina personliga strävanden kämpade jag med strulig rå-data till en vetenskaplig artikel & bankade huvudet i tangentbordet när ingenting gick ihop! 

Det var då jag insåg en viktig grej i livet såväl som i forskningen, nämligen att det spelar VÄLDIGT stor roll hur vi viktar variabler, alltså värderar effekten av saker realistiskt. Det finns liksom gränser för vad t.ex en kostförändring kan åstadkomma (hur "perfekt" man än äter) särskilt som en isolerad parameter!

Just kost är nog för övrigt det allra vanligaste att övervärdera på bekostnad av allting annat...😬

Inom statistiken använder man därför "vikter" pga variablers olika tyngd. Översatt till livsstil är det typ hur mkt man kan kvitta en dålig vana mot en bättre. Vissa är optimister & viktar sina goda vanor högt, trots uppenbara krafter i motsatt riktning, vilket visar sig genom sparsamma resultat.

Det kan förstås lägga grunden för uppgivenhet, även om jag tror att motmedlet är ärlig granskning av både resultaten & livsstilsfaktorerna ✨i kombination ✨ Så därför skrev jag en halv roman om det här på bloggen med idéer på åtgärder, om du vill nörda in på VAD som faktiskt spelar roll och inte! (Länk i profilen 👆)

Det är högst relevant i forskning såväl som vardag, så det var slående att se det i min egen forskningsdata! Som upplagt för att jag skulle se nånting hos mig själv lite tydligare, presenterat som aviga r-värden...😅

MEN OM GAPS! ☝️
Har inte gett upp, bara haft problem att få nog med energi utan att krascha som en utsvulten sparv efter ett tag... I ketos & allt är känslan att tanken är tom! Just me? 🧐 Det brukar hända vid livsmedelsbegränsning men har också ganska hög förbränning 🔥 (ingen hypertyreos eller så!)
Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetr Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetra ute (direktlänk i stories! 👆) vi pratar om post-covid deppen som många (inklusive vi själva) tycks ha drabbats av och reflekterar lite kring varför och hur man kan ta sig ur gropen. Inget träningssnack alltså utan ett avsnitt om hormonella system kopplat till stress, utbrändhet och livssituation. Enjoy! ❤️
  • Home
  • Biohacking
  • Biokemi
  • Forskning
  • Oetiskt att stoppa åldrande?

Oetiskt att stoppa åldrande?

7 May, 2018 52 Comments Written by Martina

Oetiskt att stoppa åldrandet?

Jag har velat skriva en bok de senaste 8 åren med titeln “Åldrande – en sjukdom” eller något liknande, en bok som förmedlar min syn på åldrande som något som går att undvika genom att försätta kroppen i ett kontinueligt tillstånd av reparation, hålla blodsockret nere, se till att cellerna och mitokondrierna håller sig friska och gör allt för att hålla sina könshormoner på en vettig nivå.


Det visade sig att boken redan är skriven, och jag håller på att läsa den just nu. Den heter Ending Aging: The Rejuvenation Breakthroughs That Could Reverse Human Aging in Our Lifetime och är skriven av Aubrey de grey, och jag har inte läst klart den så det här är ingen review. Jag är bara i början av boken, men Aubrey är uppenbarligen futurist med liknande tankar som mig själv, så jag tänkte prata lite om den redan nu. Jag kanske inte alls håller med om resten av innehållet, jag uppdaterar om det sen när jag läst klart. 

Oetiskt att stoppa åldrandet?

Det som fångade mig i början av boken är Aubreys reflektioner kring varför vi inte jobbar hårdare på att stoppa åldrande. Varför vi är i någon slags masspsykos kring att det vore fruktansvärt tråkigt att leva “för evigt”, att folk skulle sluta skaffa barn och det är bara massa hundra-åringar överallt, makthavare skulle aldrig släppa sin poster, bokstavligt talat, och det skulle inte finnas någon ände på allt lidande för de som redan har det dåligt.

Har du hört några mer argument? 

Jag har mest hört det där med att det skulle vara sjukt tråkigt att leva för evigt, men jag tycker att det är ett väldigt irrationellt argument. Att folk blir oändligt gamla skulle ju knappast vara det FÖRSTA som händer, det FÖRSTA är ju att eliminera åldersrelaterade sjukdomar som diabetes typ 2, stroke, cancer, alzheimers, parkinson, starr, kronisk värk och så vidare. Förvisso “forskas” det ju redan på det här sjukdomarna, men jag skriver det inom citattecken för att nuvarande approach inte är särskilt seriös.


Jag vet att många sätter väldigt hög tilltro till forskning, och alltid vill ha vetenskapliga belägg för det ena och det andra. Jag kan förstå det, men samtidigt är det viktigare att något går ihop rent biokemiskt, kemiskt, matematiskt eller fysiskt än att någon desperat doktorand publicerat något bara för sakens skull.

 

Dr Marcia Angell, tidigare editor på New England Journal of Medicine säger att det inte längre är möjligt att tro på mycket av den publicerade forskningen, eller att lita på omdömet av läkare eller auktoritära medicinska riktlinjer.

Ett annat citat är från Richard Horton på The Lancet som säger; “The case against science is straightforward: much of the scientific literature, perhaps half, may simply be untrue. Afflicted by studies with small sample sizes, tiny effects, invalid exploratory analyses, and flagrant conflicts of interest, together with an obsession for pursuing fashionable trends of dubious importance, science has taken a turn towards darkness”

Du kan läsa hela källan här. 


Jag tror ju på detta för att det speglar mina egna intryck och åsikter, och för att jag som science editor ser det här hela tiden.


Men åter till ämnet, om att stoppa åldrandet.

Jag tror att det går.

Jag tror att det går av samma anledning som Aubrey, nämligen för att åldrandet är ett resultat av slitage som går att undvika om man tar hand om kroppen på rätt sätt. Sen vad som är rätt sätt tror jag inte att vi kommer att få veta från läkemedelsbolag, läkare eller forskare utan det är något som vi behöver ta reda på själva, men tack vare att vi är så connectade nu tror jag att informationen kommer att finnas för den som vill ha den. Jag tror också att den första 200-åringen redan är född.


Som vanligt tror jag inte heller på EN lösning, jag är INTE dogmatisk utan tror alltid att många vägar leder till Rom. Många sätt kan vara rätt, så länge man är PROAKTIV och fixar problem på ett tidigt stadie, och hela tiden ligger steget före och håller koll.


Jag insåg precis att jag använde ordet “tror” minst 8 gånger i styckena ovanför, men vilket trossystem man har styr hur man agerar och vilka val man gör och att TRO att något ska lyckas ökar chanserna för att det också gör det.

Metoder för att stoppa åldrande

Jag har som sagt inte kommit så långt i boken ännu så jag vet inte vad Aubrey kommer att säga men jag gissar att kalorirestriktion är en stor grej. Att vara underviktig och en riktigt senig typ med låg puls, lågt blodtryck, lågt blodsocker och lågt insulin är en riktig win för att leva länge. Det går att få rundmaskar att leva 6 gånger längre med kalorirestriktion och experimenten har upprepats med större djur och det är samma resultat varje gång. Kalorirestriktion = längre liv. Ketos imiterar kalorirestriktion så jag är spänd på om Aubrey kommer att skriva om ketos.


Styrketräning är hormonellt föryngrande också, samt att minimera intag av gifter så bort med alkohol, cigaretter, parfymer, smink, hårfärger, deos, bränd mat och kemiska tillsatser. Sista komponenten är nog psykologisk, att må bra psykiskt och ha ett stort socialt kontaktnät och en känsla av sammanhang.

Det är min gissning i alla fall, men jag återkommer med vad boken säger! 🙂

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biohacking, Biokemi, Forskning
åldrande, alzheimer, Bokrecension, sjukdomar, stoppa åldrande
Similar posts
  • Forts på “Åldrandets gåta”... — Här är den utlovade fortsättningen på inlägget om “Åldrandets gåta!” I det här inlägget presenterar jag några vetenskapligt bekräftade metoder för att “åldras baklänges” eller hålla sig så frisk som möjligt, så länge som möjligt. Åtminstone tills läkemedel mot åldrande blir tillgängligt om 20 år! När det gäller “anti aging”-hacks så tror jag personligen på [...]
  • Åldrandets gåta är löst! (Podd + text... — Förra inlägget om vad friska 100-åringar har gemensamt hittar du här! I slutet av förra veckan hade jag äran att spela in ett poddavsnitt tillsammans med Statens forskningsföretag Vinnova och min biohacker-vän Linus, som är expert på läkemedel mot åldrande. Det är inte bara ett intresse för honom utan han arbetar som konsult för olika [...]
  • Vad friska 100-åringar har gemensamt! — Föregående inlägg på samma tema hittar du här: Summering av veckans biohacking-föreläsningar! Här kommer den utlovade fortsättningen på förra veckans inlägg och är på temat åldrande och vad friska 100-åringar har gemensamt. Nästa inlägg kommer att vara ännu mer specificerat kring åldrande, ackompanjerat av ett intressant poddavsnitt i samarbete med Statens innovationsföretag Vinnova! Så låt [...]
  • Anti-aging och biologisk odödlighet — Avsnitt 5 finns ute och handlar om biologiskt åldrande, anti-aging och när människor kommer vara biologiskt odödliga. Det ligger ute på alla poddplattformar så du kan lyssna där du brukar lyssna på poddar, men här nedan länkar jag till Acast.  Jag började intressera mig för biologiskt åldrande när jag var 22-23 och sommarjobbade på [...]
  • Föryngringsresan del 1 — Svar från Glykanage Förra inlägget om biologisk ålder Samtalet med Glycanage bekräftade min misstanke om att stress är den största faktorn bakom för tidigt åldrande, särskilt emotionell stress men för all del även andra typer av stress: metabol, fysisk, biologisk och så vidare. Åldrande på insidan Så vad är åldrande egentligen? Bristande cellfunktion. Det kan [...]
Fettminskning på keto vid låg vikt
1 Månad Carnivore Diet Experiment

52 Comments

  1. Jenný Jenný
    9 February, 2019    

    Jag har följt dig rätt länge nu och insåg att jag helt glömt att ge kärlek,, wow vilken inspiration du är! Du skriver otroligt inspirerande, härligt provikativt och väldigt intressant. Både här, på instagram och i de opddar du har gästat har verkligen bidragit till djupare förståelse för mig, tack så mycket! 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      9 February, 2019    

      Tack fina du!

      Reply
  2. Ic Ic
    1 November, 2018    

    Spännande läsning som får mig att tänka på alla gamla som tvingas sitta i sina bostäder och vänta på att hemtjänsten ska komma med
    kyld mat osv… osv…. dag ut och dag in….
    https://www.expressen.se/halsoliv/en-kansla-av-ensamhet-okar-risk-for-demens-/

    Reply
    • Martina Martina
      1 November, 2018    

      Ja och det får mig att oroa mig för mig själv och min bristande känsla av sammanhang. Ensamhet och brist på sociala aktiviteter är ett jätteproblem i den moderna världen. “Alla” är ensamma :/

      Reply
      • Ic Ic
        1 November, 2018    

        Vi måste alla ta tag i KASAM-begreppets delar, många har hjälp av ett dagligt schema som inte får frångås,
        kan kännas tråkigt men är bra typ lite miljöterapi…

        Reply
        • Martina Martina
          2 November, 2018    

          Dagligt schema hjälper!

          Reply
  3. Lotta Lotta
    9 May, 2018    

    Tror definitivt att vi kan påverka vårt åldrande. I bibeln står det tex om Job att han levde i “140 år till på jorden”. Hur gammal han var innan fick jag inte klart för mig men hyfsat vuxen om man säger så. Han kanske alltså blev minst 170 år. Det var han det och han var säkert inte ensam. Vi har kanske också varit olika människotyper på planeten. Gud vet vilka andra människotyper det finns på andra planeter och hur tåliga de är. Självklart kan vi påverka vår levnadscykel. Med maten, luften. stressen, örter, miljön den inre miljön inom oss osv.

    Finns ju mången visdom om örter osv inom många kulturer. Känns ju som indianerna tex hade mycket kunskap. De hade ju dock en specifik stress hela tiden med hänsyftning till krig med andra stammar men läkekonst kunde de säkert. Kineser kan ju mycket också. Finns apotek i Kina (ett på Odengatan i Stockholm) där man gör pulsmätning och sen väger olika örter i påsar som man ska koka och dricka. Om man går och tar zonterapi regelbundet som de ofta gör i Kina så jobbar man ju igenom organen och skickar ut skräp och stärker dem. Nu har de ju inte alltid så ren luft och rent vatten och enligt dig inte alltid så bra mat men tänk om man hade det också. Möjligheterna är oändliga.

    Reply
    • Martina Martina
      10 May, 2018    

      Åh va kul att du har lite bibel-hänvisningar, det står ju även om folk som blev flera hundra år gamla. Jag ser inte varför inte det skulle vara möjligt att bli flera hundra år? Det borde ju rimligen funnits samhällen som inte haft någon åldersrasism eller negativa tankar om åldrande som bara levde på i harmoni med kroppen och naturen och var som 14-åringar när de var 100 😀

      Det finns massor av spirituella texter från olika delar av världen som påstår det, finns verkligen mycket intressant att läsa. Allt från Bibeln till Carlos Castaneda, till Jane Roberts och zenbuddhism.

      Reply
  4. Estelle Estelle
    8 May, 2018    

    Tips på samma tema! börjar i dag https://humanlongevityfilm.com/index.html/?pid=5a6646f255b21

    Reply
    • Martina Martina
      8 May, 2018    

      Tack, ska ses! 🙂

      Reply
  5. Fanny Fanny
    8 May, 2018    

    Att sakta ner sitt åldrande genom att ta väl hand om sig ser jag inget fel på, men när det börjar gå mot att man medicinskt kan stoppa åldrande och i stort sett bli odödlig ser jag en stor risk för att det skulle skapas klasskillnader som bygger på just detta. Jag är säkert influerad av dystopier, men det är nog så mänskligheten skulle hantera det om det kan uppnås på medicinsk väg. Jag känner att ålderdom är en viktig fas av livet och att dö är definitivt del av det. Inte för att man ska skynda sig att dö för att lämna plats åt andra (även om jag anser att det är del av det med) men jag tycker att man ska acceptera att man är en organism med en naturlig livscykel och bara leva så gott man kan så länge det går.

    Reply
    • Martina Martina
      8 May, 2018    

      Jag tror att vi kommer att komma dit, att vi får en elit som i princip inte dör. Men jag tror som du att vi har en livscykel och att dö är en del av den, men att vi kan påverka denna cykels längd och göra det bästa av det.

      Reply
  6. Isabelle Isabelle
    7 May, 2018    

    Nej tycker det är logiskt- vår livslängd har avsevärt ökat senaste 100 åren så förstår inte varför vi ska “nöja” oss nu?
    Min inspo var momor som föddes 1921, på sin 70års dag gick hon ner i spagat och la foten bakom huvudet, ocj var helt klar i huvudet och kroppen tills hon var 90 och “valde” att dö genom att sluta äta pga saknad av sin man.
    Hennes bästa tips hon gav mig / inspirerande genom:
    – Lära sig språk, hon tog kvällskurser hela livet och pratade lärde sig 5 språk flytande.
    – Hon var arbetarklass och kom från en doer familj så hon klagade ALDRIG, såg alltid möjligheterna och gjorde allting själv. När hon gick i pension så forsatte hon att gå upp 06 varje morgon, morgon promenad och träffade vänner dagligen. Promenerade till matbutiken istället för att ta bilen och var mycket istan och ute bland folk.
    – Hon åt förvisso inte en lågkolhydratkost kost men åt havregrynsgröt med lingon och ett ägg varje morgon, fräsch lagad mat och mycket fragmenterade grönsaker, surdegsbröd. Inget socker, halvfabrikat eller alkohol. Så hon var aldrig överviktig.
    – Och hon gick på gymnastik, jonglerade, virkade, spelade instrument, målade, la pussel osv istället för att sitta framför en tv som många gmla gör. Visst hon hade lite krämpor men rörde sig alltid igenom allting.
    – Och det som jag minns hennes mest för är att varje gång jag besökte henne hade hon tagit på sig finaste kläderna, pärlhalsband, hatt och klackar och satte på gramofonen och tog fram fin glasen. Hon levde verkligen i nuet och såg alltid en anledning att i allt att fira med dans och sång istället för att spara till “bättre tider”.

    Själv jobbar jag med att se det som en självklarthet att bli 100+ vilket tar ner åldersstressen och hetsen jag börjar känna omkring mig ( är 25 ) ??

    Reply
    • Martina Martina
      8 May, 2018    

      Vilken helt underbar mormor du har haft! 😀

      Reply
  7. Lena Lena
    7 May, 2018    

    Här är en intressant intervju med Dr Markus Gitterle, ant-aging expert.
     Growing young. How to stop the 9 mechanisms of aging 

    http://4health.se/183b-marcus-gitterle-growing-young-how-to-stop-the-9-mechanisms-of-aging-english-version

    Reply
  8. Ic Ic
    7 May, 2018    

    Vi kan äldre börja här
    http://karlarfors.se/epigenitik-vander-upp-och-ner-pa-tidigare-sanningar/
    sen läser vi boken https://www.adlibris.com/se/bok/konsten-att-inte-do-upptack-maten-som-enligt-vetenskapen-ger-ett-langre-och-friskare-liv-9789197992671 igen och igen och igen 🙂

    Reply
  9. Johan Stavring Johan Stavring
    7 May, 2018    

    Borde inte nyfikenhet på, och lärdomar från långlivade människogrupper vara en av de mest relevanta aspekter att ta i akt i en sådan diskussion?
    Jag tänker till exempel på de studier som gjorts kring “blå zoner” i världen. Calabria, Sardininen, Okinawa, Loma Linda etc.

    Jag såg nyligen en dokumentär som följde människor i dessa områden, och deras gemensamma nämnare, som verkar kretsar kring att leva ganska enkla, stressfria liv och ha kontakt med och respekt inför naturen, mycket för att de odlar sin mat där, som för övrigt tycktes vara ganska så baserad på olika växter, sädesslag och frukter och som inte verkade utesluta några specifika makronutrienter? De verkar också leva ett liv som är hyffsat “hållbart”, dvs låg konsumtion av materiella ting, och låg import av varor. Väldigt inspirerande tyckte jag!

    Hur tänker du kring den aspekten av det hela?
    Jag är medveten om att det finns olika perspektiv att ta om man vill göra vetenskap av en sådan här fråga.
    Vad som kliniska studier visar, eller vad som verkar pågå ute i världen, epidemiologi etc. etc.

    Men, om det är den typen av livsstil som lyckats bäst hittills med det du beskriver ovan, borde de ändå inte vara något på spåren då, om vi säger att vi letar efter ett sätt att leva som hjälper oss att må bra under lång tid?

    PS! Apropå att bedriva kalorirestriktion, har du hört talas om forskningsprojektet Biosphere 2? Annars är även det, intressant läsning, apropå inläggets tema. https://stemcell.keck.usc.edu/valter-longo-seeks-a-recipe-for-longevity/

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      De som lever i de blå zonerna äter ju alla någon form av lågkolhydratkost som imiterar kalorirestriktion rent biokemiskt eftersom de inte höjer blodsockret eller andra biomarkörer lika mycket som den västerländska moderna kosten.

      Sen att leva nära naturen, i ett hållbart samhälle, ingå i en social grupp och trivas i allmänhet tror jag är väldigt viktiga faktorer.

      Tack för länk 🙂

      Reply
      • Johan Stavring Johan Stavring
        7 May, 2018    

        Att basera sin kost på grönsaker, frukt, baljväxter och sädesslag är väl inte riktigt att äta en lågkolhydratkost?
        Säkert är dock intaget av raffinerade och stärkelserika matvaror lågt. Å andra sidan verkar inte så många av de hälla smör i sitt morgonkaffe heller. 🙂 Men är det verkligen själva makronutrienten som är det centralt “dåliga” i det hela? Det tycks mig snarare som intaget av nötkött verkar vara det som är lågt. I allmänhet så tycks det västerländska moderna sättet att storkonsumera animaliskt protein som en stor avvikelse i jämförelse.

        Jag tror inte att jag håller med om påståendet att alla människor de blå zonerna praktiserar någon form av modifierad kalorirestriktion som livsstil. De tycks hålla en ganska normal kroppsvikt och har kunnat arbeta hårt hela livet. Inget av detta är görbart i längden för människor satta på en riktig kalorirestriktion.

        Jag misstänker att många känner till restriktions-studier såsom “Minnesota starvation study” och Biosphere 2. Och där pratar vi om ca 1800 kcal per dag för arbetande människor. En sådan diet leder förr eller senare till en kraftig sänkning av både BMI, ämnesomsättning och sexuell funktion. Jag tänker att man behöver vara stark för att leva också, inte bara gå på lågvarv.

        Jag tycker det är olika saker att vilja imitera kalorirestriktion, som vissa gör genom att t.ex fasta på olika sätt, och att vilja imitera svält, dvs. ketos. Vi vet att människan är beredd och redo för perioder av svält, det har vi alltid upplevt från och till.
        Men vi vet väl inte lika mycket om hur människans organism svarar på att leva ett helt liv i imiterad svält?

        Om du är intresserad så kan jag verkligen rekommendera att kolla in text och forskning från forskaren som länken nämnde. Hans bok om kalorirestriktion och fasta var en av de mer intressanta grejer jag läst på ämnet!

        Reply
        • Martina Martina
          8 May, 2018    

          Tack, jag ska kolla in honom och lägga till läslistan 🙂

          Mitt intryck av de blå zonerna är att de äter kolhydratreducerat med naturliga fetter. Frukt, baljväxter och sädesslag är väl ganska begränsat så som jag förstått det. Jag tror inte heller att någon makronutrient är ond och måste elimineras, många hälsoproblem startar ju med överkonsumtion av onaturliga och raffinerade livsmedel. Tar man bort de så fungerar kroppen mycket bättre. Sedan ser jag ketos som ett “hack” att ta hälsan till nästa nivå, för även om det imiterar svält på ett plan så gör kroppen allt annat än svälter. På 3000kcal om dagen får man i sig mängder med mikronutrienter från fett kött och grönsaker, och jag kan inte tro att “lagom-är-bäst-lite-av-allt” kan slå det, även om man äter whole foods.

          Reply
  10. SonjaS SonjaS
    7 May, 2018    

    Jag lyssnade till hans TED talk och det var mycket intressant, men inte riktigt fokusserad på lösningar av ‘problemet’ iom att ha handfasta råd som ketogen livsstil, rörelse osv. om jag minns rätt. Spännande vad du tycker om boken!

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Nä, han är väldigt teoretisk och insnöad på vad som händer i cellerna. Men han ser ändå väldigt ung ut själv, 56 år. Det trodde jag inte.

      Reply
      • SonjaS SonjaS
        11 May, 2018    

        Fast det var en lyssnare som frågade honom efter talken, varför har skägg som en gammal man, då han ju inte vill bli gammal. LOL

        Reply
        • Martina Martina
          11 May, 2018    

          Jag såg det… jag fattar inte varför han har den looken heller 🙂

          Reply
  11. Anders Rosén Anders Rosén
    7 May, 2018    

    Tack för oerhört spännande tips. Ser fran emot att läsa mer om vad du tycker om boken. Som av en händelse så har jag precis beställdes här boken!

    https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Marcus%20L%20Gitterle%20M%20D

    Tycker vi rent allmänt har en märklig syn på ålder här i väst. Vi ska sluta jobba när vi nått toppen av vårt kunnande bara därför vi uppnått en viss ålder.

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Ja jag håller helt med, det är ju inte så i andra delar av världen där man verkligen värderar och högaktar en hög ålder. Tycker att det är synd att vi har en sån negativ syn på ålder här. I Kina är en äldre herre “big brother” 🙂

      Reply
  12. Estelle Estelle
    7 May, 2018    

    Intressant! Tror ju dock inte att man kan stoppa åldrandet, där emot minska det avsevärt så att man lever längre och friskare. Förvånad över att du inte nämner inflammation, såg nyligen ett program på kunskapskanalen om de äldsta och friskaste människorna i världen, det man kunde se var att deras inflammationsnivå var avsevärt lägre än andra människor i samma ålder, på den punkten kunde de vara 20-30 år yngre än det “normala”. Sen har ju stress, speciellt barndomstrauman en oerhört stor betydelse/nedbrytande verkan och ökar ju inflammation/åldrande/ mycket större risk för autoimmuna sjukdomar, cancer och hjärt/kärlsjukdomar.

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Fast om man följer exakt alla de stegen som jag skrev så blir det omöjligt att skapa någon inflammation i kroppen, jag ser inflammation som en effekt inte en orsak.

      Reply
      • Estelle Estelle
        7 May, 2018    

        Ok, förstår vad du menar! 🙂

        Reply
  13. Lina Lina
    7 May, 2018    

    Såklart jätteintressant. Min första tanke är väl att det riskerar att bli en klassfråga, såsom hälsa redan är i många fall tyvärr. Att den som har råd kan köpa det som behövs för att hålla sig frisk och leva länge vs den som är fattig osv. Därmed inte sagt att vi inte ska utforska det, för det tycker jag vi ska. 🙂

    Alltid roligt när du tar dig an nya ämnen! 😀

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Det kommer definitivt att bli en klassfråga.

      Reply
  14. Carina Carina
    7 May, 2018    

    Hej, nu tänker jag högt, och inte för att vara dryg utan för att det här inlägget fick mig att undra. Människor t ex under jägarstenåldern levde ju så arteget som vi strävar efter att göra. De åt inget socker och gluten, de levde på en hög andel fett och animalier, de rörde sig kontinuerligt och skonsamt i naturliga miljöer, de fick antagligen inget kaloriöverskott, de utsattes inte för kemikalier eller miljögifter. Varför blev inte DE 200 år?
    (Snittåldern drogs förstås ner av människor som dog i olycksfall och mödra/-spädbarnsdödlighet, men de som höll sig friska och vid liv levde ändå inte längre än till 60-70 år.) Hm, det här ska jag grunna på i dag!

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Jag tror att de inte blev äldre för att de inte kunde vara proaktiva. Om de fick inflammation i en tand, eller fick något otrevligt virusangrepp så kunde de inte göra något åt saken. Om någon blev svårt skadad i en olycka, kunde de inte reparera skadan och personen dog. Nu kan vi ju fixa allt det där som folk dog av förr.

      Reply
  15. Annie J Annie J
    7 May, 2018    

    Oerhört intressanta tankar och ser fram mot en recension sedan!
    Men lite tveksam till om första 200 åringen är född är jag med tanke på den helt värdellösa mat som anses normal att föda upp våra barn på västvärlden. Barn-barnmat-socker verkar vara en extremt helig ko och även om att även om vi kan påverka vår hälsa så länge vi lever så är det ju sjukt onödigt att slösa bort de första 18 (?) åren av våra liv på limpmackor, fruktpuréer i olika fomer och sojafärs. Ta en sväng förbi barnmatshyllan och spana in innehållsförteckningarna på det som livsmedelsverket och BVC rekomenderar att små barn ska äta. Ännu hellre, köp hem en komplett måltid av konserverd fiskgryta, “osötad” klämmispåse och majskorkar och fundera på hur lätt det är att få ett normalt förhållade till riktig mat efter att ätit det de första åren av ditt liv.

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Det kommer bli en klassfråga, majoriteten kommer äta skräp och en minoritet kommer att bli 200 år eller äldre. Alla kommer inte orka, vilja eller kunna bry sig och köra på i gamla hjulspår, och fortsätta få västvärldens sjukdomar medan andra inte drabbas alls.

      Reply
    • Petter Petter
      7 May, 2018    

      Instämmer angående bedrövlig barnmat.
      I min kommun finns t.o.m. policy om att det ska vara bröd till varje mål, lättmargarin och lättmjölk etc. Aarrgh! Försöker kompensera mina barn med ekologisk högfettkost hemma.

      Intressant, Martina! Läser gärna mer om din syn på ”Longevity”! ?

      Reply
      • Fanny Fanny
        8 May, 2018    

        Ja, när skolorna byter till lågfettalternativ i matsalarna blir jag skitförbannad. Ska de tvunget ha mjölk, se då till att den åt minstone har fett. Likadant med margarin istället för smör! Smör har vi ätit i århundraden, och margarin är svinäckligt transfett. och det ständiga iproppandet av bröd. Inte konstigt att ungarna får svårt att fokusera under lektionstid, de får ju bara sockertoppar till lunch.

        Reply
  16. Annelie Annelie
    7 May, 2018    

    Jag tänker snarare: Vad är naturligt åldrande? Det vi ser runtomkring oss nu är ett enligt sjukvården åldrande naturalförlopp som egentligen beror på fel mat, näringsbrister, psykisk ohälsa, brist på motion, brist på närhet till naturen mm. Hur kan det anses oetiskt att “stoppa åldrandet”, dvs motverka alla faktorer som gör att vi förfaller i förtid? Om man ser till de människor som uppnått hög ålder utan krämpor och klara i knoppen så har de alla dött den naturliga döden där man helt enkelt känner sig trött och lägger sig för att vila. Detta är en naturlig död. Att vara ett vårdpaket och inte ens kunna torka sig i baken själv de sista åren är varken naturligt eller värdigt…
    Sen är ju frågan om vi verkligen kan bli 200 år ens med de bästa förutsättningarna med våra “originaldelar”, men jag ser framför mig en massa pigga 100-åringar som är friska och starka och klarar sig själva tills de lägger sig ner för sista vilan.
    Intressant ämne och fortsatt trevlig läsning! ?

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Jag tror att vi kan åldras i en så långsam fart att 50 är det nya 15, 100 är det nya 50 osv.

      Vad som nu anses som “normalt åldrande” är ju fullt accepterat och många är “okej” med värk, starr, diabetes, dåligt minne osv och är inte beredda att kämpa för att fixa det. Konstigt nog.

      Reply
  17. Linn Linn
    7 May, 2018    

    Superintressant att du skriver om detta, detta är ett ämne jag själv också rotar och gräver i, ser fram emot att läsa mer! Varför inte satsa på att dö så ung som möjligt så sent som möjligt liksom 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Precis!

      Reply
  18. Lisa Lisa
    7 May, 2018    

    Å, vad glad jag blev att du äntligen tog upp ämnet. Ser fram emot dina slutsatser.

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Tack va kul! 🙂

      Reply
      • Ulrika Ulrika
        15 May, 2018    

        Vet inte hur man skapar en “ny” kommentar så gör en reply.
        Varför Martina pratar du inte om peptider?
        https://www.antiageingconference.com/ppt/pierpaoli.pdf

        Dina reflektioner ang detta?

        Reply
        • Martina Martina
          15 May, 2018    

          Jag är inte överdrivet inne på hormonterapi, min tro är ju att om man lever HELT rätt så behöver man ingen hormonterapi. Men, skulle jag behöva hormoner så tar jag det då, likaså tycker jag det är ett personligt val 🙂

          Reply
          • Ulrika Ulrika
            17 May, 2018    

            Det du skriver och det du gör går inte ihop: “..om man lever helt RÄTT så behöver man ingen hormonterapi.” Kosttillskott käkar du däremot och gör reklam för. Men såklart, det ligger mycket reklamintäkter bakom det.
            Det är pengar bakom allt, det enda man kan göra själv är alltså att testa alla möjligheter och dra sina egna slutsatser.
            Bra att veta det i alla fall, ett steg på vägen.

            Reply
            • Martina Martina
              17 May, 2018    

              Det är värst vad folk tror att jag tjänar pengar haha! 🙂 Du har helt fel. Jag visar upp mina kosttillskott och har kickback på de produkter jag själv använder, tror du att jag blir miljonär på 10 öre på en såld burk magnesium?

              Hormonterapi är lite annat än kosttillskott som zink och magnesium. Jag kommer givetvis använda mig av hormonterapi om jag skulle behöva det, men jag TROR att om man lever helt RÄTT så behöver man det inte. Jag baserar det på personer som är i 50-årsåldern eller 60-årsåldern som lever helt ketogent och inte behöver det. Eftersom jag är 34 och inte 50 så vet jag inte, men hade jag varit 50 hade jag kanske uttryckt mig annorlunda. Då kanske jag hade skrivit, lever man helt rätt behöver man ingen hormonterapi, det är jag 100% säker på.

              Så kan jag inte säga nu, men jag tror att man kan klara sig utan kosttillskott såvida man inte har något tillstånd som kräver det. Jag är en MTHFR-mutant och jag tränar mycket och utsätter min kropp för fysisk stress, därför behöver jag zink och magnesium och lite annat smått och gott.

              Reply
  19. Hanna Hanna
    7 May, 2018    

    Det här var intressant. Ser fram mot att få läsa mer sedan.

    Reply
  20. anne-marie anne-marie
    7 May, 2018    

    Mycket intressant! Men själv skulle jag vilja byta ut Stoppa åldrandet till Leva längre! Läkemedelsindustrin kommer säkert att sätta käppar för detta, deras inkomster kommer ju att minska. Själv får jag en känsla av en sorg då jag redan är på mitt 70 år… men det är ändå inte försent tänker jag. Jag har ju börjat med keto och det fungerar bra. Är ju doftöverkänslig så jag har ju tidigare städat bort olika dofter i mitt liv och försöker leva rent. Rensat bort massor av tillsatser osv. Jag har varit överviktig i ca 20 år men förhoppningsvis gör jag nu att bli normalviktig. Jag har också rensat bort folk i min närhet som ger mig negativ energi vilket dock ibland kan skapa osämja. Jag har också nyss startat eget igen för jag tycker det är så kul att komma ut och jobba. Och jobbar inom området hur jag vill bli behandlad som hörselskadad samt lär ut tecken till olika grupperingar i samhället. Mycket givande och det gör ju att jag mår bra av det. Hoppas boken du beskriver kommer på svenska för den låter onekligen mycket intressant. Och jag ser framemot dina synpunkter på den också!

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Tack Anne-Marie, jag tror som du att det ALDRIG är för sent och grattis till att du startat eget. Det låter väldigt givande 🙂

      Reply
  21. Magnus Magnus
    7 May, 2018    

    Att människor säger att det skulle vara tråkigt att leva för evigt, är nog mest ett försvar.
    Ingen frisk människa längtar efter att dö och ingen vill bestämma sin dödsdag i förtid.
    Livet för evigt skulle aldrig bli tråkigt, för vår hjärna kan redan idag göra i princip oändligt många nya kopplingar och vi skulle hela tiden ha nya saker att lära oss.
    Tänk bara hur lång tid det skulle ta att lära sig spela alla olika instrument som finns.
    Jag tror att människan är skapt för att leva för evigt och det kommer vi göra tids nog, men inte till ett resultat av mänsklig vetenskap och inte i himlen, utan här på jorden.

    Reply
    • Martina Martina
      7 May, 2018    

      Coolt, jag tror också det men till att börja med tror jag att många kommer bli över 150 år gamla 🙂

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Anonymous on Varför smala blir sjuka | STRESS värre än insulinresistens?Det här var ett toppeninlägg 🤗 I det här som du skriver "kvinnor som är igång ko…
  • IC on Om binjurarna & fettförbränningen!Har du testat att D-vitamin i oljeform och har du kollat ditt kalciumvärde? När…
  • Martina on Hjälp att tolka testerInte just nu tyvärr, men hormontest finns men matkänslighet är inte så tillförli…
  • H on Om binjurarna & fettförbränningen!Hej Martina! Jag läser och läser allt vettigt du skriver och har precis fått lån…
  • Elin on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Det handlar också om att bli van vid att drivas av oxytocin istället för dopamin…
  • Erika Åhlander on Hjälp att tolka testerhej, är detta något som du fortfarande gör? och, isf, är det något speciellt tes…
  • Lena-Louise on Nytt Primal Collagen + receptTack fina du, då känns det tryggt att fortsätta med kollagen 😉✌️
  • Martina on Nytt Primal Collagen + receptTack för din kommentar, sorry att du har fått vänta så länge på svar :) Jag tror…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: