• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Workshop med @maria.cerboni ❤️ Vi kör en he Workshop med @maria.cerboni ❤️ 

Vi kör en heldags-workshop för dig som vill bli ännu mer förankrade i dina goda vanor, men också för dig som halkat av banan och behöver en omstart!

NÄR? 
Lördag 4 mars

VAR?
Göteborg- södra skärgård

BOKNING!
Gå in på www.corpo.se/store (direktlänk i stories, highlights + på länken i profilen under rubriken Events) 

Hoppas vi ses! 🥰
✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer ✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer det ett litet reklamavbrott för min samarbetspartner@gutfeelinglabs ✨ 

De hjälper dig att analysera din tarmflora samt har tagit fram ett grymt anti-SIBO tillskott som heter "GutClear". Jag vill reklama båda två för tarmfloreanalysen gör att man kan se att det faktiskt GÅR att påverka sin tarmflora väldigt mycket, både genom kost, beteenden & även känslomässiga tillstånd: stress är t.ex döden för tarnfloran! 😵

✅ GUTCLEAR MOT SIBO 
GutClear är ett kosttillskott som du häller i ett glas vatten varje dag i 10 dagar. Det minskar bakterietillväxten i tunntarmen som ger en svullen, öm och ledsen mage. Flera av er som läser här har också berättat om minskat sötsug! 👌

Misstänker du SIBO (krånglig, konstig mage) så kör en kur GutClear vettja! ❤️ 

@Gutfeelinglabs är ett svenskt företag med bas i Lund som verifierat effektiviteten av GUTCLEAR i mänskliga tester. Har du SIBO är det därför ganska troligt att GutClear kommer att ha effekt på dig! 

Är du bara nyfiken på tarmfloran efter en lång period av en viss diet, ett gäng antibiotikakurer eller bara vill kolla läget så kan du beställa ett test av din tarmflora på gutfeelinglabs.se ✌️

✅ VAD DU FÅR VETA (TEST)
Dina hälsosamma bakterier, sjukdomsalstrande bakterier, artrikedom och potentiellt skadliga bakterier. 

Att bara fylla på med probiotika eller massa fibrer blir lite i blindo eftersom man inte vet riktigt vilka bakterier man göder... finns ju riktigt skadliga som h.pylori men även e.coli som vi vill hålla kort och verkligen inte tillåta att vandra uppåt i tarmkanalen....

✅ RABATTKOD
NEXTLEVELGUT ger 20% rabatt på allt! Anges i kassan! ☝️

Berätta gärna om du testat din tarmflora eller har erfarenhet av Gutclear, jag är supernyfiken!! 🤗
Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS-dieten som har rykte om sig att kunna återställa bakteriefattiga & lite  trassliga tarmar för att i sin tur påverka den viktiga kopplingen mellan tarmen & hjärnan, men 3v har gått sedan jag påbörjade den inledande fasen av dieten & sedan dess har det mesta gått i motsatt riktning (åt helvete alltså 😅) 

Men det var faktiskt väldigt intressant för i samband med mina personliga strävanden kämpade jag med strulig rå-data till en vetenskaplig artikel & bankade huvudet i tangentbordet när ingenting gick ihop! 

Det var då jag insåg en viktig grej i livet såväl som i forskningen, nämligen att det spelar VÄLDIGT stor roll hur vi viktar variabler, alltså värderar effekten av saker realistiskt. Det finns liksom gränser för vad t.ex en kostförändring kan åstadkomma (hur "perfekt" man än äter) särskilt som en isolerad parameter!

Just kost är nog för övrigt det allra vanligaste att övervärdera på bekostnad av allting annat...😬

Inom statistiken använder man därför "vikter" pga variablers olika tyngd. Översatt till livsstil är det typ hur mkt man kan kvitta en dålig vana mot en bättre. Vissa är optimister & viktar sina goda vanor högt, trots uppenbara krafter i motsatt riktning, vilket visar sig genom sparsamma resultat.

Det kan förstås lägga grunden för uppgivenhet, även om jag tror att motmedlet är ärlig granskning av både resultaten & livsstilsfaktorerna ✨i kombination ✨ Så därför skrev jag en halv roman om det här på bloggen med idéer på åtgärder, om du vill nörda in på VAD som faktiskt spelar roll och inte! (Länk i profilen 👆)

Det är högst relevant i forskning såväl som vardag, så det var slående att se det i min egen forskningsdata! Som upplagt för att jag skulle se nånting hos mig själv lite tydligare, presenterat som aviga r-värden...😅

MEN OM GAPS! ☝️
Har inte gett upp, bara haft problem att få nog med energi utan att krascha som en utsvulten sparv efter ett tag... I ketos & allt är känslan att tanken är tom! Just me? 🧐 Det brukar hända vid livsmedelsbegränsning men har också ganska hög förbränning 🔥 (ingen hypertyreos eller så!)
Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetr Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetra ute (direktlänk i stories! 👆) vi pratar om post-covid deppen som många (inklusive vi själva) tycks ha drabbats av och reflekterar lite kring varför och hur man kan ta sig ur gropen. Inget träningssnack alltså utan ett avsnitt om hormonella system kopplat till stress, utbrändhet och livssituation. Enjoy! ❤️
  • Home
  • Personligt
  • Ett stort problem med veganism

Ett stort problem med veganism

14 November, 2018 153 Comments Written by Martina

veganism

Det var en sak jag tänkte på när jag youtube:ade loss häromdagen.

Vad äter veganer egentligen? 

Ja vad tusan äter dem? De äter efterrätter före, under och efter varenda måltid! Det är hela tiden och det finns ingen särskiljning mellan vad som är mat och vad som är efterrätt.

Smoothie till frukost,  glass till lunch, mer smoothies, små yoghurtar, mackor, kex, bars, nötter… var är maten?

Normaliserandet av icke-mat gör folk sjuka

Jag gillar själv smoothies och vissa keto-efterrätter som pannacotta och ketobollar men ju mer jag fokuserar på REAL FOOD, desto mer sällsynta blir de här sakerna hemma hos mig. Nu när jag går mer åt de karnevoriska hållet kändes det skitkonstigt att göra ketobollar som jag gjorde häromdagen. I vanliga fall går de åt ganska snabbt men nu är hela fatet orört sånär som på en eller två bollar.


När jag själv var veg fanns det inte heller någon direkt gräns mellan mat och icke-mat. Macka, smoothie, yoghurt, godis och allting flöt ihop med “mat” vilket gör att hela ätmönstret blir helt fel. Hjärnan blir sugen på helt fel grejer och man börjar mata kroppen med antinutrienter och saker som gör en sjuk.

Ett stort problem med veganism

Ett stort problem med en kosthållning som inte innehåller någon artegen föda är att många till sist bara skippar maten helt och lever på “godis”. Ingenstans i naturen lever människor på litervis av smoothies, för vi är designade för att tugga grejer och vår magsyra kan till och med bryta ned ben. Vi är väldigt lika hundar och katter i vårt matsmältningssystem.

Även med keto och LCHF kan det bli för mycket icke-mat om man inte ser upp. Jag tänker på fröknäcke och yoghurtar, som man helt tappar suget för när man börjar näringsoptimera.

Sjukdom och beroendehjärnor på löpande band

Jag tänker på alla barn som växer upp nu och blir veganer/vegetarianer väldigt tidigt och får psykiska problem, medicineras, har ett oerhört sockersug, blodsockersvängningar, dålig benkonstruktion, svagt skelett och annat som tillhör en dålig kosthållning.

När barnen inte ens vet vad MAT är för något utan tror att mandelmjölk och cashewnötter är mat. Då är hälsoproblemen bara en tidsfråga, för att inte tala om alla beroendehjärnor som kommer trigga igång på en sån kost.

 

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Personligt
artegen föda, näring, vegan, veganism, vegetarian
Similar posts
  • Vad är nyttigt? | Om ogrundad “... — Det här inlägget handlar om ogrundad “hälsofakta” och hur man kan tänka mer rationellt kring t.ex kost. Det var efter att jag spanat runt hos olika hälso-influensers som jag slogs av hur ovanligt det  är att få en djupare förklaring eller reflektion kring påståenden som serveras. Mycket presenteras bara som olika påståenden efter varandra, och [...]
  • Optimerad hälsa med inälvor & or... — I samarbete med Nordic Kings Det här inlägget är i samarbete med Nordic Kings som frystorkar inälvor och organ för er som inte tycker om smaken. Jag är stor förespråkare av inälvsmat av flera anledningar, men mest för att det är det mest näringsrika man kan äta. I texten finner du mer information om vilka [...]
  • Keto & vegetarian — Jag får en del frågor från veganer och vegetarianer som undrar om de kan göra sin vegetariska kost ketogen, och det är tyvärr något jag brukar avråda ifrån. I den här texten förklarar jag varför. Det finns alltid undantag förstås och jag har vänner som lyckats ketoadaptera genom att bara äta ägg, fisk och skaldjur [...]
  • The Game Changers | Mina kommentarer — Review av dokumentären The Game Changers – vetenskapliga artiklar är länkade i texten Nu kan du titta på dokumentären The Game Changers på Netflix. En renodlad, ganska övertygande propagandafilm om varför en vegansk kost är överlägset allting annat. I dokumentären kan man se en rad kändisar tala sig varma om vegansk kosthållning, bland annat Arnold [...]
  • VARNING för Vego-keto! — Med tanke på mitt förra inlägg “Din kropp SKRIKER efter FETT!” vill jag verkligen poängtera att du inte gör dig själv en tjänst genom att försöka vara keto på en vegetarisk kost. Många skriver till mig och säger att “jo det går visst att vara vegetarian och käka keto, jag är i ketos!” medan jag [...]
Få affirmationer att fungera
Oetiskt med cashewnötter

153 Comments

  1. Melle Melle
    23 October, 2020    

    Bara jag som gör kopplingen mellan ossoch djuren som hon jämför oss med i matsmältningssystemet, alla de djuren är växtätare. Tror dock på en balans äter vegansk 5-6 dagar i veckan och någon typ av fisk/ kött osv 1-2 dagar….vårt problem med att vi exploaterar djuren osv det ör mängden och pengar som styr..

    Reply
  2. Ic Ic
    27 December, 2019    

    Bra att veta speciellt när det gäller barn:
    Ekologiska växtdrycker är inte berikade med B12

    Reply
  3. Anna Anna
    20 November, 2019    

    Oj, då får vi nog konstatera att YouTube inte är en så lämplig källa för att dra slutsatser om vad genomsnittsveganen äter. Jag vet ingen vegan som äter så som du beskriver, och jag känner många. Istället är det indiska grytor, tofurätter eller soppor som gäller, och desto mer helt vanlig husmanskost som veganiserats med olika vegoprodukter eller baljväxter. Den problembild du målar upp motsvarar inte verkligheten.

    Reply
  4. Joakim Joakim
    15 October, 2019    

    Alltså, mycket av din kritik av växtbaserad kost är att du tycker inte att det är riktig mat (konstigt påstående?) och sedan att du bygger hela din resonemang kring anekdotiska observationer? Känns inte så jätteseriöst?

    Jag lyssnar gärna på kritik när det kommer till vegansk livsstil. Jag tränar själv fyra gånger i veckan, men har inget problem med att nå upp till de kalori intag som jag behöver. Det enda jag har problem med är möjligtvis brist på B12 i min kost, men det löser jag med B12 berikad havredryck eller kosttillskott någon gång ibland. Jag själv vill gärna gärna leva på ett sätt som är bra för klimatet, miljön och som reducerar ohållbara levnadsmiljöer för djur i produktionsmiljöer. Jag är medveten om att man kan också göra detta om man äter kött genom att göra mer aktivare konsumtionsval, fast jag upplever att jag uppnår mer med att välja att enbart äta växtbaserad kost. Det känns konstigt att vissa kan bli riktigt upprörda över detta?

    Reply
  5. Caroline Caroline
    2 October, 2019    

    Vilket skitsnack och vinklande av vegansk kost. Det är inte alls det bara “lite smoothies, glass och mackor”. Man gör helt enkelt måltider som alla andra. Det här visar bara på okunskap och överdrivet utdömande.

    Reply
  6. Lisa Lisa
    21 November, 2018    

    Alltså, jag har inget emot mer grönsaker till folket. Jag tror generellt att de flesta skulle må bra av att öka intaget. Tarmflora och fibrer etc. Att däremot utesluta animaliskt protein kan omöjligt vara rätt. Om det leder till B12-brist så kan vi INTE vara gjorda för det, så enkelt tänker jag att det är. Leder en kosthållning till att vi får brister så är den inte rätt för oss. Tänk så många signalsubstanser som är direkt beroende av byggstenar som kommer från animalier. Apropå den ökande psykiska ohälsan i världen.

    Så gärna grönsaker men absolut inte vegan. Och sedan tycker jag verkligen att det är enormt mycket processad mat i alla veganrecept. Eftersom det hela tiden verkar gå ut på att hitta substitut till mejeriprodukter och kött. Sojafärs, havremjölk, soygurt etc. Inte precis clean eating…

    Reply
  7. Eva Gustafsson Eva Gustafsson
    19 November, 2018    

    Alla dessa veganer som är upprörda över dig, Martina, de menar att du ska läsa på och att Youtube är fel ställe att referera från; men vad äter man som vegan då? Jag har försökt att tänka vad som fattas enligt dem? Räknar upp, bönor, linser, spannmål, nötter, soja, frukt, bär, grönsaker, vegetabiliska oljor..

    Reply
    • Martina Martina
      19 November, 2018    

      Tror inte de förstår nutrition och vad antinutrienter och tarmirritanter innebär för hälsan…

      Reply
  8. Natalie Natalie
    18 November, 2018    

    Jag har ätit både lchf och vegansk mat i perioder och min mage har aldrig vart värre än som vegan. Helt galet. Åt då vegansk ”husmanskost” tills min kropp SKREK efter kött, jag drömde om kött, fantiserade om kött och maten jag åt var ALDRIG tillfredställande, hur ”rätt” jag än gjorde.

    Efter bara ett par dagar på strikt lchf-kost så kan jag allvarligt känna hur min kropp läker innifrån. Jag blir varm, mätt, lugn och nöjd efter en måltid med kött och fett. Magen är lugn och utan smärta.

    Reply
    • Martina Martina
      19 November, 2018    

      Härligt!

      Reply
  9. Veronica Veronica
    17 November, 2018    

    Jag har en liten undran över proteiner… Många hävdar att animaliska proteiner är påfrestande för kroppen, främst njurarna. Men vad gör vegetariska proteiner “enklare”? Protein är ju ett samlingsnamn för aminosyror och det enda som skiljer animaliska och vegetariska proteiner är väl sammansättningen av aminosyrorna? Vad har jag missat? ?

    Reply
    • Martina Martina
      17 November, 2018    

      Vi tar inte upp protein från växtkällor lika bra för de är inte biokompatibla med vår biokemi.

      Reply
  10. Ic Ic
    16 November, 2018    

    Haha passar bra här; Vad är en sanning? Vad är makt?

    https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/81-vad-%C3%A4r-en-sanning-%C3%A5sa-wikforss-och-per-schlingmann-11927220

    Reply
  11. Emma Hällbacka Emma Hällbacka
    16 November, 2018    

    Anledningen till att folk blir så frälsta av veganmat är att de går från att äta pommes, pizza och tårta till grönsaker, potatis och ris. Från skitmat till halvkass mat. Det är klart att man mår bättre då. Tänk va de skulle må om de lade till kött och fisk till maten också! 😀

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Ja det är sant haha 🙂

      Reply
  12. Emma Emma
    16 November, 2018    

    Hahaha vilken underhållande läsning i kommentarsfältet ??

    Ex-vegan (3 år) numera Carnivore. Bästa belsut i hela mitt liv, aldrig mått bättre.
    Erkänner att jag var hjäärntvättad förut. No more.

    Tack för din inspiration och kunskap

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Tack Emma ❤️

      Reply
  13. Thomaz Persson Thomaz Persson
    16 November, 2018    

    Det tråkiga med internet är att vem som helst med ett tangentbord kan få sprida påhittade ideér.
    Din egen korta erfarenhet av äta “äta veg” är knappast någon bra referens att göra generella antaganden på. Däremot finns det vetenskapliga fakta på att vegansk mat förebygger och reverserar hjärt- och kärlsjukdomar. Ny forskning visar att människor som äter lågkolhyratskost dör i förtid.
    En slumpmässig bild på hur matsmältningskanalen ser ut hos olika arter betyder ingenting. Det är ju vad som sönder inne där som har betydelse. Mobilitet, var och hur vilka ämnen tas upp. (Du kanske dessutom vill veta att hundar har en mag-tarmkanal som är anpassad till att äta en 100% vegetabilisk kost.)
    Och du pratar om “artegen kost”. Vad är arteget med att frossa i di-mjölken från kor?

    Jag tycker du ska utbilda dig själv lite innan du skriver ditt nästa inlägg.

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Väljer att publicera ditt inlägg bara för att visa vad kolesterolbrist gör med hjärnan.

      Reply
      • Unn Unn
        16 November, 2018    

        Klockrent svar och jag fick ett gott skratt, tack för det?

        Reply
        • Martina Martina
          16 November, 2018    

          😀

          Reply
          • Thomaz Persson Thomaz Persson
            18 November, 2018    

            Du är ju som ett okunnigt barn i dina resonemang, och dina “svar” på kommentarer är ju pinsamma. Som jag sa innan – hoppas du skaffar dig lite livskunskap snart.

            Reply
            • Unn Unn
              18 November, 2018    

              Du går in på en privat blogg tillhörande en oerhört smart, välutbildad, ödmjuk och nyfiken kvinna och knattrar iväg med din härskarteknik. Varför skulle någon bevärdiga dig, som uppenbarligen inte orkat undersöka övrigt innehåll, med något annat än ett kort och kärnfullt svar?

              Reply
  14. Eva Gustafsson Eva Gustafsson
    16 November, 2018    

    Intressant läsning som alltid, tack Martina för din blogg som jag läser varje dag! Mvh Eva

    Reply
  15. Kristina Kristina
    15 November, 2018    

    Så du säger alltså att curry med ris inte är riktig mat? Tacos? Lasagne? Det låter som att du inte riktigt fattar vad veganmat är. Dessutom kan du inte hänvisa till YouTube och Instagram där personer mest troligt inte lägger upp allting de äter. Tror också att om en ska lägga upp en bild på mat så är ju smoothies färgglada och ser fräscha ut så det är inte konstigt att folk lägger upp det?
    Har du pratat med en vegan och frågat vad de äter? Kanske frågat i en grupp på t.ex. Facebook? Det skulle vara jättebra om du kunde kolla upp källorna ordentligt innan du drar alla över en kant, tack.

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      “Dra över en KAM” heter det och nej var är näringen i curry med ris? Var är näringen i lasagne? I mjölet? 😀

      Reply
  16. Elias Elias
    15 November, 2018    

    Hej, det här vad det absolut korkaste jag läst på länge. Man kan tro att personen som skrivit texten bor i en egen liten bubbla utanför samhället. Är du så här dum på riktigt? Kolla min blogg så får du se vad veganer och veganbarn äter.
    Pappskalle!

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Du håller på att ha ihjäl dina barn med antinutrienter.

      Reply
    • Helen Helen
      16 November, 2018    

      Jag blir lika fascinerad varje gång jag läser en sån här kommentar som din Elias! Har du nån aning om vem Martina är egentligen? Ta en titt i en bokhandel och se vad hon har skrivit. Gå sen igenom de referenser hon anger i sina böcker.

      Sen tycker jag att det är bedrövligt otrevligt att häva ur sig “Är du så här dum på riktigt?”. Tycker du att det är så man bemöter sina medmänniskor? Sorgligt.

      Reply
      • Elisabeth G Elisabeth G
        16 November, 2018    

        Ja, Helen, jag instämmer helt med dig. Det är fullkomligt absurt att läsa kommentarer från okunniga människor som säger till Martina, med gedigen utbildning i frågan, att hon ska läsa på/utbilda sig. De tycks tro att det gäller att tycka, inte att veta (eller så gitter de inte kolla upp vem Martina är innan de knattrar igång). Dessutom är de flesta otroligt aggressiva. Det verkar som om Georgia Ede har rätt; vegankost påverkar hjärnan negativt.

        Reply
    • Sofia Sofia
      17 November, 2018    

      Soygurt? Jag hoppas innerligt att titeln på din blogg är hittepå.

      Reply
    • Lena Lena
      28 November, 2018    

      “Vego-kött” och “soja(kött)bullar”? Vad är det för hittepå? Hur mycket behandling krävs egentligen för att det ska gå att äta? Och då menar jag inte sista stekning utan behandling för att det inte ska vara direkt giftigt? Vad består det av? Hur påverkar innehållet kroppen?

      Jag läser magknip, diarré (soyaallergi är mycket värre än laktosintolerans), eksem, sköra naglar. Nej usch.

      Reply
  17. Lågkolhydratkost sen 2005 Lågkolhydratkost sen 2005
    15 November, 2018    

    Tror jag märker en ännu tydligare ton hos dig i svaren till de som är okunniga kring kost o hälsa. O jag gillar det. O jag gillar framförallt att fel-fakta inte får stå utan svar. Även på facebook: att du orkar bemöta fel-fakta hos de som kommenterar. Det gör att jag kommer gilla fler av dina inlägg. Kram!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Tack! Jag står upp för mig själv och det som är sant för mig, så att andra också ska våga. Främst kvinnor, jag tror att det är viktigt.

      Reply
      • R.P R.P
        16 November, 2018    

        Bra att du står upp för dig själv. Det märks tydligt. Jag har börjat med det sen ett par år tillbaka och uppmuntrar mina vänner till att göra det. Det är att respektera sig själv.

        Jag håller inte med dig i allt du skriver men gillar mycket av innehållet i dina inlägg. Lär mig och tar till mig. Exempelvis så hade jag noll koll på det här med antinutrienter innan det dök upp här. Sen vore det ju trist om jag skulle hålla med om allt , jag gillar att det finns personer som skriver om det de kan. Sen är det upp till mig att värdera och själv söka fakta om jag undrar över innehållet. Har hittat mycket bra information här på din webbplats som jag tar till mig och använder mig av.

        Keep up the good work. 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          16 November, 2018    

          Låter som en vettig approach!

          Reply
  18. Jonatan Jonatan
    15 November, 2018    

    Ok, en enkel kommentar till det mesta i hela texten: citation needed. Har du ordentliga belägg för bad du skriver? Du säger åt dem som säger emot dig att se inte är målgruppen för din blogg, och verkar på det viset förespråka att man bara ska ta in och diskutera sådant som redan stämmer överens med sin uppfattning. Det är detta som kallas confirmation bias.

    Jag tycker att du nog borde se dig omkring lite innan du skriver generaliserande texter. Att hänvisa till youtube som källa är farligt, hur representativt urval får du den vägen? Hur kontrollerar du sanningshalten i källan?

    Ingen av de veganer jag känner har en sådan kosthållning som du beskriver. De allra flesta kokböcker med helvegetariska recept (dvs den kost som blir delen av en vegansk livsstil) beskriver helt andra recept än den mat du målar upp i inlägget. T ex böcker som: Vardagsveggo för alla, Så klart du kan laga vegetariskt, etc etc.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Jag skriver vad jag vill på min egen privata och personliga blogg och allting jag skriver här är mina egna åsikter som jag har rätt att uttrycka.

      Reply
  19. Hampus Hampus
    15 November, 2018    

    Spot on som vanligt Martina!

    Du har inte lust att ge en känga till Diabetesgalan och diabetesförbunden när vi ändå är inne på sk mat som gör mer skada än nytta? 😉

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Jag såg inte skiten.

      Reply
  20. Emma Emma
    15 November, 2018    

    Jag brukar tänka såhär gällande vad som är riktig mat: Vad kräver ingen process eller frakt och fås året om här i norden?
    Svar: Kött.

    Allt man behöver om man vill jaga något ”stort” är stenar och pinnar att tillverka spjut eller pilbåge av, när lärde sig människan det? Troligen före man kunde köpa chiafrön från shopping4net ??

    Och samma tanke applicerar jag på all mat, t.ex. honung, försök liksom gå och sno honung av honungsbin utan skyddskläder? Eller göra en smoothie utan mixer? Och hur länge skall man sitta i blåbärssnåret förrän man är mätt? Sen är det väl också lite 50/50 när man letar sina gröna blad till sin naturliga low calorie sallad så att man inte tar ett som är direkt dödsgiftigt, följer man överlevnadsinstinkt utan tidigare kunskap så står man väl nog hastigt där med en ekorre i käften eller något.

    Så därav anser jag inte heller att en vegetarisk eller vegansk kost är naturlig. Vet dock inte till vilken ”diet” honung klassas, men folk har en tendens att kalla det naturligt av någon okänd anledning. Men om man tänker vad man kan få här och nu i denna årstid utan möjlighet till förvaring, kryddor konservering, frakt osv, då är väl köttet pretty much enda ätliga som kvarstår.
    …Eller finns det någon människa såm tuggar på typ kottar och barr under vinterhalvåret och är nöjd i magen och pigg och glad efter det?

    Tack btw för en suverän blogg, roligt med någon som sitter på så mycket kunskap som dig och med hjärtat på rätt plats, det borde finnas flera som du! ?

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Tack Emma!

      Reply
    • PB PB
      19 November, 2018    

      Reply
  21. Linda Linda
    15 November, 2018    

    Jag vill basunera ut ditt budskap till hela världen för det är så rätt och riktigt! Jag vill att folk ska förstå!! Jag är väldigt hälsomedveten och har alltid varit, har testat de flesta dieter. Jag tyckte jag mådde bra på ketoinspirerad mat, men så gick jag över till 100% keto. Och det var liksom halleluja över alltihopa! Jag har ALDRIG haft så mycket energi, varit så stark, varit så klar i huvudet! Totalt fri från sockersug, och jag slapp ett kilo som jag bar runt på i onödan. Min vän som är vegan är blek, trött och konstant förkyld. Om hon BARA VILLE FÖRSTÅ!! Du är grym Martina, jag ska göra mitt bästa att sprida budskapet 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      16 November, 2018    

      Tack Linda!

      Reply
  22. Lena i Umeå Lena i Umeå
    15 November, 2018    

    Apropå smala veganer, i några sammanhang där jag befinner mig finns det en hel del veganer och vegetarianer. Jag har lagt märke till att trots att de kan se ganska smala ut har de ofta en mage som tydligt putar ut och midjemåttet imponerar inte. Själv hade jag “ballongmage” innan jag började med LCHF för ca 9 år sedan. Har väl alltid haft det, men det blev sämre och sämre med åren. Nu åt jag inte veganskt före LCHF-starten, men det blev nog ganska lite kött när jag åt kött. Det som jag tror bidrog till att magen blev sämre med åren var att jag blev “duktigare och duktigare” på att äta fullkorn och fibrer. Det bröd jag åt var det mest fiberrika, pasta och müssli var det mest fiberrika osv. Och magen blev sämre och sämre.

    Numera när jag närmar mig 60 är min mage platt (hade jag velat ha när jag var 20) och inte det minsta orolig längre. 🙂

    Reply
  23. Maria Maria
    15 November, 2018    

    Önskar att jag vågade dela detta (och cashew-inlägget m.m) i mitt fb-flöde men är rädd att bli påhoppad av veggisar i min kompiskrets. Jag har inte knappt vågat berätta att jag äter kött sen ett år tillbaka efter 9 år på vegetarisk kost. Tragiskt men sant! Dem behöver ju bara hänvisa till livsmedelsverket m.m så är deras argumentation klar. Och jag är konflikträdd.
    Önskar också ett inlägg som förklarar det här med antinutrient, så man kan förklara sig bättre:)

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Jag ska skriva om antinutrienter 🙂

      Reply
  24. Koko Koko
    15 November, 2018    

    Du tror att du vet vad veganer äter för att du har Youtubat loss? 😀
    Det kan vara den sämsta existerande undersökningsmetoden, näst efter att gissa fritt.
    Precis som med vilken annan kost som helst så finns det bra veganmat och dålig veganmat, och allt på en skala däremellan.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Nej det finns bara dålig veganmat.

      Reply
  25. Lena Lena
    15 November, 2018    

    Det som slår mig med såna här kommentarsfält är att de flesta veganer verkar vara så arga. Sen inser jag att det ju måste vara för att de aldrig är mätta på ett bra sätt. Hungrig = lättretlig.

    Att veganer är smalare/väger mindre än köttätare? Ja det finns väl en anledning till att dietisterna myntat uttrycket “vegansmal”. Undernärda med andra ord.

    Heja dig Martina!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      + att hjärnan inte fått något mättat fett på länge.

      Reply
  26. Henrik Giaretta Henrik Giaretta
    15 November, 2018    

    Gud, du har verkligen ingen aning om vad du pratar om…

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Helt lost 😉

      Reply
  27. Carina Carina
    15 November, 2018    

    Hej bästa Martina, jag följer din blogg sedan flera år och älskar både den och dig! De senaste månaderna har ordet antinutrient börjat dyka upp, skulle du kunna göra ett inlägg om vad det är, och vilka livsmedel som klassar in där? Jag känner att jag inte riktigt vet vad som avses. Kram och heja dig!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Bra idé! Tack 😀

      Reply
  28. Anna Anna
    15 November, 2018    

    Jag tänker alltid att samhället lever i lögn och att det som förespråkas i samhället är felaktigt.
    Det låter galet i mångas öron, men jag tror att få hittar rätt väg och få lever i sanningen. Sanningen är en smal väg och den är oftast jobbig att hålla sig på.
    Samhället skapar dock breda vägar av lögn, vilket är mer lockande.

    Ifrågasätter precis allt som står i tidningar, som är allmänt förespråkat. Fetträdsla och veganism är ju bara en av alla saker. Men övertygad om att människan blir mer och mer nedbruten och förstörd av alla lögner gällande kost och diverse saker i livet. Tror att alla former av defekter ökar för att DNA inte kan upprätthållas intakt.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Jag är helt inne på din linje.

      Reply
  29. Anna Anna
    15 November, 2018    

    Ursäkta mina skumma kommentarer jämt, men grubblar och har mer eller mindre ingen att berätta mina tankar för.

    Gällande folk som ogillar kosttillskott: i princip alla dieter idag skapar brister verkar det som. Alla jag någonsin mött som äter tallriksmodellen uppvisar tendenser på brister. 2018 är helt enkelt inte skapt för människans bästa. Finns ju trots allt ingen näring alls i pasta och ris. Får man brister på lchf så hade man troligtvis det innan också…

    Vem motstå ett bär på sommaren? Till och med en björn gillar det! Men det behövs inga enorma mängder.

    Folsyra behövs ju främst hos kvinnor och jag tror att det är därför som kvinnor i allmänhet gillar sallader mer än vad män gör. Men skulle tro att hydroodling och dagens plantagen är väldigt fattiga på vitaminer.

    Princip all mat inne på Ica är skräp. Är mest soja, stabiliseringsmedel och diverse skit. Vem tror egentligen att det botar brister bättre än renodlad kött och fettdiet? Nä, vitaminbrist är nog en epidemi som kommer öka, oavsett kost.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Inte någon skum kommentar, du är välkommen att dela dina tankar här 🙂

      Reply
    • Karin Karin
      17 November, 2018    

      För inte så länge sedan gick dokumentären “Den sista skörden” på tv. Den visade hur vårt moderna jordbruk utarmar och förstör våra jordar. Misstanke finns att denna utarmning av åkermarken kan vara en av orsakerna bakom flera av våra välfärdssjukdomar. En av grundprinciperna bakom odling är att en gröda aldrig kan innehålla mer näring än vad som finns i jorden, dvs växten upptar näring från jorden. Till nästa skörd så måste ny näring tillföras jorden, något vi faktiskt inte gör. Så vad hjälper det att äta mer växter när växten man äter inte är något annat än näringsfattig bukfylla?

      Reply
  30. Jessica Jessica
    15 November, 2018    

    De flesta grönsaker innehåller ju antinutrienter. Men de går ju att sänka väldigt mycket om man vet hur man ska tillaga dem. Problemet är väl snarare att varken veganer eller köttätare i de flesta fall inte vet om hur det bör tillagas

    Reply
  31. Nette Nette
    15 November, 2018    

    Ett sant nöje att läsa alla kommentarer här. Lägger ingen värdering i alla åsikter men tycker att det var den mest underhållande läsningen på länge ?.
    En stilla reflektion bara: när jag började med lchf för ganska många år sedan fick jag Rätt ofta kommentarer om ätstörning och om faran att föra över denna ätstörning (att utesluta s k basföda, spannmål och socker) till mina barn, ve och fasa! Mjo, det hoppades jag så klart. Och att de ville äta mer riktig mat helt naturligt.
    Men om någon blir vegan är det få som pratar om ätstörning, trots att man om något utesluter näringsrik mat, utan istället är det ryggdunkar och hejarop. ? . Hen blir en hjälte, till förmån för….ja, vadå? Inte djuren. Inte sig själva. Och inte miljön. Påverkan blir bara annorlunda för djur och miljön, men inte bättre.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Veganism är en ätstörning hos många unga tjejer som väljer bort kött för att gå ned i vikt och blir rädda för att äta kött för att de går upp i vikt.

      Reply
      • Nette Nette
        15 November, 2018    

        Ja, helt naturligt, egentligen, att det blir så. Man utesluter animaliska produkter, går ner i vikt, blir belönad av omgivningen och hjärnan som samtidigt drabbas av kemisk obalans, som kan leda till tvångstankar, som leder till stramare kost, som leder till ännu mer obalans, som leder till…osv, osv. En riktigt ond spiral.
        Så skrämmande!

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Verkligen, jag har själv varit där och det är ungefär så det går till :/

          Reply
    • Elisabeth G Elisabeth G
      15 November, 2018    

      Så sant, Nette! Vegankost är skadlig för både hälsa och miljö och man önskar att dessa stollerier ska få ett slut.

      Jag är så glad över att Martina, med sin kunskap, skriver om detta och att hon inte viker ner sig för angreppen från veg.hållet.

      Reply
  32. Anna Anna
    15 November, 2018    

    Håller med. Jag fattar inte heller var den riktiga maten är någonstans när jag ser hur exempelvis kollegor äter. Keso med skivad banan är en KLASSIKER på mitt jobb när någon ska ta en “lätt” och “nyttig” lunch. Inte undra på att veganer tycker de blir illamående av kött förresten, det finns väl till slut inga matsmältningsenzymer kvar när allt man får i sig är denna icke-mat du beskriver. Jag har bland annat fått kommentarerna “äter du FISK till frukost?” och “vad har du med dig, RÖDBETOR?” av mina kollegor, hahaha. Eller så fäller de nån kommentar om att “mjaha fint ska det vara” när jag har med en fet biff till lunchen. Antar att de hade blivit nöjda om jag istället slevade i mig nån smaksatt mjölkprodukt ur en plastbytta med torr knäckemacka till.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Haha “fint ska det va!” Det säger något om vad deras preferenser är EGENTLIGEN om de hade fått äta sin artegna föda och inte varit så hjärntvättade att de tror att en banan är nyttig 😀

      Reply
    • Nette Nette
      15 November, 2018    

      Hahaha! Anna, jag känner igen det där med “fint ska det vara” när man kommer med sina fiskbiffar med räkröra eller en bit karré med bea till och vissa sitter med risifrutti och Finn Crisp eller en drickyoghurt. Jag brukar svara att jag behöver riktig mat för att bli mätt och hålla mig fokuserad. Punkt. (Att jag ibland äter sill till frukost framför datorn är det ingen som vet än. Då skulle de väl smälla av, haha!)

      Reply
  33. annika annika
    15 November, 2018    

    Kan det vara så att många läser vad de äter innehåller när det gäller veganer och vegetarianer, kanske är kunskapen låg när det gäller hur biotillgänglig maten är i deras kroppar? Och att det ibland kan dröja länge innan de känner av någon effekt av att inte äta något animaliskt protein eller fett?
    Jag är 63 år och har själv gått igenom den där vegetariska fällan. Det är vi många som gjort och som sedan insett att vi behöver animaliskt protein och fett. Höll ut ett år men hjälp så dåligt jag mådde. Egentligen. Men det tog tid att erkänna för sig själv. Och jag hade ingen koll på vad jag egentligen behövde. Tror att många känner sig duktiga som veganer att de “räddar jorden och klimatet”, när det egentligen blir tvärtom med monokulturer och grödor som ska besprutas och konstgödslas för att man inte använder naturligt gödsel och sedan transporteras lång väg. Men veganlobbyismen är helt dominerande just nu, det är lite skrämmande. Ingen som frågar sig vad kroppen egentligen behöver. Det har blivit en intellektuell sak istället.
    Många av de jag känner som varit vegetarianer har dock börjat äta kött och fisk när de passerat klimakteriet, de känner sig svagare utan. Så skönt med din röst och kunskap i bruset!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Absolut, jag tror som du att de flesta inte vet vad kroppen behöver men också att de inte vet vad det innebär att må bra.

      Reply
  34. Robert Robert
    14 November, 2018    

    Lol språkgroda men jag svarar ändå på din fråga “Ja vad tusan äter dem?”. Svar: ingen eller inget vill äta dem. De smakar inte gott, och människoköttet är fullt av virus, parasiter och bakterier. Finns bättre alternativ! 😉

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Hehe 😉

      Reply
  35. Tina Tina
    14 November, 2018    

    I många länder har de inte råd att äta kött flera gånger i vecka eller ens i månaden! Jag förstår att du fokuserar på det du tror på och brukar oftast ( fast jag är vegan) roas av att läsa dina inlägg! Just detta tycker jag var rätt korkat och ogenomtänkt! Vi har ett ansvar gentemot denna planet och det är att leva mer hållbart! Jag förespråkar ej att alla ska eller bör vara veganer! Men vi måste se oss om efter mer föda än bara kött! Baljväxter är efter de har blötlagts och kokats i rikligt med vatten utmärkt mat som bidrar med proteiner och fibrer! Mättar dessutom utmärkt! Vi är alla olika individer och tål olika mat! Jag tycker du är bättre när du talar för din sak utan att behöva dissa andra konstformer. Vissa avstår från att äta djur pgr av etiska skäl det tycker jag att man ska respektera fullt ut! Andra av hälsoskäl och det bör respekteras lika fullt. Jag lagar all min mat från grunden, äter helt glutenfritt, ekologiska grönsaker, kål / rotsaker och massor av bladgrönt. Äter aldrig kött substitut eller processade livsmedel. Jag mår fantastiskt bra och tvivlar inte på att du också mår fantastiskt bra. Vi är olika och vill olika saker och det är ok!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Jag tvivlar inte på att du är duktig på att laga vegansk mat och att du tycker att du mår bra på det, men det du äter har låg biotillgänglighet och innehåller mycket antinutrienter.

      Att du tycker att jag är bättre när jag talar för min sak får stå för dig, du kan inte styra mig eller vad jag ska skriva om. Jag skriver om vad jag vill, tycker vad jag vill och kommer göra det LOUD and CLEAR 🙂

      Reply
  36. Sara Sara
    14 November, 2018    

    Mycket bra inlägg! Lyssnar på avsnitten Coltings nakna sanning som du gästade. Så intressanta! ”Sladdrigt cellmembran”! ??
    Tack Martina! Din blogg är bäst! ????

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Tack ❤️

      Reply
  37. Helena M Helena M
    14 November, 2018    

    Väldigt konstigt resonemang.
    Är vegetarian och känner inte igen mig alls i det du skriver. Så generaliserande och förenklat.
    Du säger att vi inte är din målgrupp, men det är ändå märkligt att skriva så okunnigt om något. Det gör mig inte alls nyfiken på keto, som jag inte vet ngt om. Vilket jag absolut kunde blivit om du skrivit kunnigt & initierat.
    Är det inte tråkigt att bara “frälsa de redan frälsta”? Meningslöst liksom?
    Hoppas du lär dig skriva mer kunnigt och nyanserat framöver! Det kommer du vinna på i längden!
    Allt gott!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Nej jag kommer skriva totalt okunnigt och onyanserat och du kan läsa något annat om det inte passar dig 🙂

      Reply
      • Helena M Helena M
        15 November, 2018    

        Eh…det vet jag redan att jag kan.
        Men tack ändå för upplysningen! ?

        Reply
    • Linda Linda
      16 November, 2018    

      Helena M, om du lagt ner lite tid på bläddra till tidigare inlägg i Martinas blogg har hon många gånger förklarat exempelvis de biologiska mekanismerna kring keto. Du kan inte begära att hon i varje blogginlägg rapar upp samma info om och om igen. Anledningen till att jag följt Martina i flera år är just att jag upplever henne som väldigt kunnig men även ödmjuk nog att kunna ändra ståndpunkt när hon märker att något inte funkar. Blir lite mörkrädd när jag ser kommentarerna här i fältet. Verkar som om ni bara läst detta blogginlägget och ändå tycker ni har rätt att sågs henne längs fotknölarna.

      Reply
  38. Vanessa Vanessa
    14 November, 2018    

    Hej!
    Jag är nyfiken på vad du anser vara “mat” när du påstår att “yoghurt, pasta, frukt och bröd, bönor och linser” inte innehåller några näringsämnen och därmed är “icke-mat”.
    Jag själv är mestadels vegan, men äter alltid minst lakto-ovo-vegetariskt. Äter inga smoothies och äter endast “bollar” till just efterrätt de gånger jag äter det.
    Senare menar du att veganer äter “godis” som mat. Vad är detta “godis” du syftar på? För de veganer jag känner till äter inte vanligt godis (gjort på socker) till middag.
    [Är inte ute efter att diskutera eller ändra din åsikt. Men jag vill gärna ta del av dina åsikter och kunskap då jag tycker det är viktigt att se “båda sidor” av denna diskussion.]

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Här är en kul video som pinpointar ganska mycket https://www.youtube.com/watch?v=zfJmNx3DEVQ

      Det du räknade upp har låg biotillgänglighet och innehåller inte mycket näring, och utöver det så har bönor och andra grönsaker mycket antinutrienter som hämmar upptag av viktiga mineraler och vitaminer.

      Reply
      • Markus Markus
        15 November, 2018    

        Haha! Jag såg också den videon häromdagen och den är faktiskt ganska rolig :), men det sorgliga är ju att han troligtvis bara slängde alltihop.

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Troligen ja 🙂

          Reply
  39. Ic Ic
    14 November, 2018    

    https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kosten-en-klassfr%C3%A5ga-11921612

    Reply
  40. Kerstin Kerstin
    14 November, 2018    

    Mandelmjölk och cashewnötter ÄR mat. Allt beror ju på vad man gör med det. Så många felaktiga påståenden med konstiga slutsatser och utan källor i det här inlägget, att man blir mörkrädd. Vad har exempelvis tarmjämförelsen för syfte, när du jämför med tarmen på gräsätande djur som hästar och får? Det är ju inte så att alla veganer sitter och idisslar hö…

    Lite tips på VETENSKAPLIGA studier du bör kolla upp innan du kritiserar veganism och vegetarianism på ogrundade påståenden:
    -Den här länken länkar till en pågående studie som är den, så vitt jag vet, största studien på långtidseffekter av olika typer av vegetarianism och veganism. Studien (AHS-2) startade 2002 med 96000 deltagande testpersoner, där de fått fram resultat som visar bland annat lägre risker för höga kolesterolvärden, diabetes, högt blodtryck och olika metaboliska syndrom för vegetarianer, vilka också generellt sett mådde bra (sov mer, hade lägre vikt än icke-vegetarianer bland annat). Läs mer om studien här https://publichealth.llu.edu/adventist-health-studies/findings/findings-ahs-2
    -I denna länken till en vetenskaplig artikel finns också en sammanfattning av långtidsdata för hälsan hos vegetarianer och icke-vegetarianer: https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/longterm-health-of-vegetarians-and-vegans/263822873377096A7BAC4F887D42A4CA
    -Kolla gärna in programmet bästa dieten på SVT för hälsofördelarna med vegansk mat!

    Jag har varit vegetarian i över 15 år (är 27 år nu), äter ca 50% rent veganska måltider, har ett mycket aktivt jobb och tränar ofta och mår väldigt bra, psykiskt och fysiskt. Jag ser många fördelar med en vegetarisk livsstil utöver effekterna jag tog upp ovan; inte minst för klimatet, framtida befolkningsökningar (krävs mindre yta, energi och vatten att odla till människor direkt än att först odla foder till djur och sedan hålla djur, alla kossor lever inte på enbart gräs i gröna hagar…), miljön här i Sverige (se https://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2008_miljogifter_jordbruk_mat_kott_rapport.pdf), antibiotikaanvändning och för att jag anser att djurindustrin ofta är hemsk. För vår egen skull och för framtida invånare på planeten hoppas jag att det vegotrend vi ser håller i sig!

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      You lost me at… “Mandelmjölk och cashewnötter ÄR mat”

      Reply
      • Kerstin Kerstin
        15 November, 2018    

        Du som förespråkar vetenskapliga belägg och fakta, jag förstår inte varför du inte vill bemöta de som ställer sig emot ditt inlägg? Inte mycket vetenskap som ligger till grund för dina påståenden, mest hänvisningar till Youtube. När du kommer med direkt felaktiga påståenden och fördomar är det klart att folk sätter sig emot.

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Det får stå för dig, jag orkar inte ha vetenskapliga källor på helt fundamentala saker.

          Reply
          • Helena M Helena M
            15 November, 2018    

            ??? Tydligen intresserad av vetenskap & forskning vad gäller keto
            När det gäller veganism & annat t ex så är det Youtube som gäller.
            Trots tips på vidare läsning o känd forskning i kommentaren ovan.
            Förstår du inte att din trovärdighet blir 0?
            Nej jag avföljer denna blogg.
            Tack för denna tid & lycka till.

            Reply
            • Martina Martina
              15 November, 2018    

              DIN trovärdighet är noll och jag är glad att du avföljer för du är ändå inte min målgrupp och ingen jag kan nå med mitt budskap ändå.

              Reply
              • Helena M Helena M
                15 November, 2018    

                Men nej. Vad tråkigt att du ser det så. Jag tror absolut du kunde nått mig. ? Om du varit inspirerande & trovärdig.
                Lycka till! ?

                Reply
                • Martina Martina
                  15 November, 2018    

                  De som tycker att jag är inspirerande och trovärdig tar del av mitt budskap, de som inte tycker det kan jag inte nå och är inte intresserad av att nå heller. Jag är inte för alla och mitt budskap är verkligen inte för alla.

                  Reply
            • Linda Linda
              19 November, 2018    

              Martinas trovärdighet är snarare 100.
              Det är som att kräva en vetenskaplig källa på att det är bra att krama sina barn, förrän man gör det. Lika idiotiskt är det att kräva en källa på att vi ska äta real food förrän vi gör det.

              Reply
    • Lena Lena
      19 November, 2018    

      För vår egen skull och för framtida innevånare på jorden hoppas jag att vegotrenden omedelbart bryts till förmån för de gräsbetande nötkreaturen, de frigående hönsen, de närodlade grönsakerna och de bökande grisarna. I den ordningen!

      Reply
  41. R.P R.P
    14 November, 2018    

    Som fd växtätare kan jag säga att det går att äta rätt bra och gott som vegan, dock upplevde jag att det var krångligare att ordna med maten. Att det skulle vara bättre och nyttigare än någon annan kost som en del påstår stämmer inte. Om man utgår från vad kroppen behöver så är inte vegansk kost optimal. Däremot köper jag helt att en del vill vara veganer och leva så av olika skäl.

    Efter 3 år med växtbaserad mat så la jag ner, det första jag märkte var att jag fick mer lust vilket ju inte är direkt fel 🙂 Jag har också märkt att jag blivit starkare vilket inte heller är fel 🙂 Och hur löjligt det än låter så känner jag mig mer “manlig” sen jag gick tillbaka och började äta animaliska produkter, främst kött, fisk, fågel, ägg och smör. Nu kör jag på ca 35-40% fett, 35-40% protein och 20-25% kolhydrater. Nästan alla kolhydrater blir efter träningen. Eventuellt blir nästa steg att ta bort kolhydraterna ännu mer eller helt.

    För sakens skull så kan det vara på sin plats att nämna att jag inte var vegan, jag åt bara den sortens mat under 3 år utan några undantag.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Just det, sex drive är ju oftast rätt låg hos veganer och very very high hos karnivorer 😀

      Reply
      • SL SL
        15 November, 2018    

        Och tur är väl det…;-)

        Reply
        • Martina Martina
          16 November, 2018    

          Haha!

          Reply
      • PB PB
        19 November, 2018    

        Du bör vänta och se filmen “the Game Changer” när den kommer, de pratar där om sexlusten, drivet …

        Reply
        • Martina Martina
          19 November, 2018    

          Vänta? Vad ska jag vänta på?

          Reply
          • Tom Tom
            16 January, 2020    

            Nu behöver du inte vänta längre! Kollat vad de visar i filmen? Kan bara säga att jag känner igen mig. 🙂

            Kolla hela filmen på Netflix. Trailer finns på Youtube.

            The Game Changers

            Reply
  42. Fialisa Fialisa
    14 November, 2018    

    Klockrent, som vanligt!

    Reply
  43. Malin Malin
    14 November, 2018    

    Har gått från vegan till lchf (målet är keto) och kan inte med ord skriva vilken enorm skillnad det är i mående, humör, energi osv. Även om jag slarvar och äter lite, som någon vill kalla, ”normala” saker som en brödskiva eller pasta, så känner jag att kroppen protesterar. Trodde jag mådde bra som vegan, men där hade jag ruskigt fel. Tack för fantastiskt blogg! 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Tack själv Malin, det är så himla lurigt när man TROR att man mår bra för att man inte vet bättre.

      Reply
  44. Miranda Miranda
    14 November, 2018    

    Haha dummaste jag läst. Öppna vilken vegetarisk kokbok som helst = vegansk MAT. Jävligt gotts blogg = vegansk MAT.
    Du verkar både trångsynt och inte så duktig på att kolla upp saker och ting från olika håll. Läs på lite innan du yttrar dig. Pinsamt.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      “Pinsamt” okej pinsamt själv att du läser här och kommenterar utan att ha koll på varför jag skriver som jag gör 🙂

      Reply
  45. Oskar Oskar
    14 November, 2018    

    Finns många intressanta youtubeklipp med ex-veganer som berättar om hur de förstört sina kroppar och förkortat sina liv (trots “optimal” kost med whole foods etc, alltså inte “godismaten” som nämns i inlägget). Den något skumma youtubern sv3rige som också är ex-vegan (numera raw-carnivore) har postat flera intervjuer/historier på temat, rätt intressant.

    Ex:
    https://www.youtube.com/watch?v=H4JzgDhCwfc
    https://www.youtube.com/watch?v=T7zV0l4Ii2s

    Det verkar iallafall som att vegansk kost kan funka bra till en början, antingen som någon slags “cleanse” eller kanske mer troligt för att man förmodligen kommer från en totalt omedveten kost.

    Reply
  46. Melissa Skywalkz Melissa Skywalkz
    14 November, 2018    

    Asså förlåt men vad är det för youtubers du hittat? ? Jag är vegan och jag äter mycket bättre nu än vad jag gjorde innan. En vanlig dag äter jag gröt till frukost, matlåda till lunch med t.ex ris och chili sin carne (sojafärs, bönor etc) och till middag t.ex pasta carbonara (veganskt bacon etc) så jag äter både mer och nyttigare än innan.

    Reply
    • Martina Martina
      15 November, 2018    

      Antinutrienter till 100% alltså 🙂 Ingen riktig mat.

      Reply
  47. Anne H Anne H
    14 November, 2018    

    Veganerna jag möter i min vardag poängterar OFTA hur naturligt de äter osv. Men tittar man på tallriken är det oftast extremt proccesserade livsmedel av typen låtaskött eller frukt, mackor eller nån form av veganyoghurt. Tja, frukten går ju att hitta i någon form i naturen på andra sidan jordklotet (för det är ju inte fallfruktsäpplen direkt) men resten? Jag har aldrig fattat hur man kan hänge sig åt en diet som sätter dig i knät på ett fåtal stora matproducenter och sen kalla det “naturligt”

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Bra poäng, just det där att de alltid trycks på hur NATURLIG maten är blir superkonstigt…

      Reply
  48. Maria Maria
    14 November, 2018    

    Jag är enormt bekymrad över vegotrenden som florerar överallt, inte minst sedan FN gick ut häromdagen med att 80% av klimatförändringarna handlar om maten. Alla bör äta mera grönt, baljväxter och spannmål, och mindre kött, enligt FN. När ivriga föräldrar kräver att skolmaten ska bli vegansk blir jag mörkrädd. Var ska detta sluta? Hur ska vi vända trenden och få folk att fatta vad riktig mat är, som man blir glad och pigg av! Just nu verkar alltihop gå åt helt fel håll.

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Jag tänker att allt vi kan göra är att vara positiva förebilder och visa hur man KAN må och hur man KAN leva.

      Reply
    • Lotta Lotta
      14 November, 2018    

      Detta med att maten inte räcker om man inte äter mer spannmål och bönor,,, well. Befolkningen har ökat på några decennier till det dubbla. Vi kanske ska kolla vad det är som gör att vi får ont om riktig mat istället för att försöka hitta på mer konstig mat, insekter och gud vet vad innan vi går på att vi “behöver” äta mer bönor och mjöl..Ska vi fortsätta så här får vi väl äta träd snart och de räcker ju inte heller så om det är någon som har ett bra recept på havsvatten med plast i och skräp så kan de ju lägga ut det på recept.nu.

      Reply
  49. Anna Anna
    14 November, 2018    

    Hej! Mycket bra inlägg av dig, har kollat runt lite och många äter ju bara saker som är kalla.Nackdelen med kall mat är att du inte blir mätt så länge.Vi har ju vinter nu, och en kall måltid är ingen fördel då.Själv älskar jag varma goa maträtter, blir så nöjd och glad.

    Reply
  50. Emilia Emilia
    14 November, 2018    

    Svårt att hitta mer bullshit i en text. Bara för att du inte lyckades komponera en bra vegetarisk kost för dig själv betyder inte det att vi andra inte kan det. Ytterst få som lever på smoothies och mackor. Och du hänvisar till Youtube som källa för dina påståenden? Jag är inte vegan men äter på det viset 90% av tiden. Du borde kanske se dig om ute i världen innan du skriver en post med en massa bullshit.

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Du kanske borde läsa något annat som inte provocerar dig? Du är inte målgruppen för min blogg, så hejdå 🙂

      Reply
  51. Lina Lina
    14 November, 2018    

    Jag förstår nog hur du menar. Känner inte igen just det här hos de veganer jag känner, de är istället rätt inriktade på pasta, bröd, frukt och sånt, vilket jag som keto nog fortfarande inte riktigt ser som “riktig” mat med mitt perspektiv. Men tycker mig se det där hos nästan alla som inte är keto/Paleo/ osv. Även såna som tränar och sköljer ner proteindrycker eller proteinpudding till frukost osv. (Okej,jag känner bara till typ en som gör det, så där kan jag ha fel 😀 )

    Men det kanske har att göra med vad man ser som riktig mat då? Typ yoghurt som väldigt många äter till frukost oavsett kosthållning, det har jag typ slutat se som riktig mat. Frukt ser jag ju som naturens godis, i princip all kolhydratsrik mat ser jag ju nästan bara som insulinhöjande, vilket för mig som keto blir “ickemat”, det är ju inte ett alternativ för mig liksom. Medan de som äter det såklart ser annorlunda på de livsmedlen, och då har de ju tyvärr inte samma kunskap kring hur maten faktiskt påverkar kroppen. Det är rätt roligt hur olika förhållande jag fått till den maten, nästan allt känns som “skräpmat” eller godis, haha.
    Sen kan jag hålla med att just smoothies av olika slag liksom ses som en måltid idag, vår/folks syn på vad en måltid är och inte ser ju otroligt skev ut om man jämför med hur det ser ut om man är keto. Det är lite knivigt det där, såklart man kan bli frustrerad över att många nog mår dåligt och inte vet vad felet är. Det är tråkigt. :/

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Alla som skrivit till mig hittills som är veganer tycker jag är helt dum i huvudet, och bekräftar sedan att de äter icke-mat i form av yoghurt, pasta, frukt och bröd, bönor och linser. Ingen näring, bara anti-nutrienter. Var är maten?

      Reply
      • Lina Lina
        14 November, 2018    

        Ja alltså jag tror inte de riktigt fattat vad det är du kritiserar och utifrån vilka premisser, liksom? Du har ju kunskap om hur kroppen funkar, hur den hanterar olika livsmedel och vilken effekt de har på kroppen. Jag tror de flesta saknar det eller är inne i ett annat tänk typ.
        Sen blir det för många en ideologisk diskussion kanske? Och du är mer straight up facts som folk får göra vad de vill med? Och du har väl skrivit innan att folk får äta vad de vill, du tänker väl mest att det är bra att vara medveten om hur det man äter påverkar kroppen? Det är ju jag också mån om att veta liksom. Sen kan man ha andra skäl till varför man äter som man gör, men då vet man väl i alla fall vad kosten gör med kroppen, och då gör man ett informerat val. Det är typ så jag tänker kring alla dina texter som handlar om andra kosthållningar. Känns det som att jag förstår dig där?

        Reply
        • Martina Martina
          14 November, 2018    

          Exakt så, du fattar precis 😀

          Reply
        • R R
          14 November, 2018    

          Du har ju kunskap om hur kroppen funkar… ???

          Reply
  52. Marlene Marlene
    14 November, 2018    

    Jag upplever att du har helt rätt att en “glömmer” att äta icke-mat när en fokuserar på att äta mat med bra och lättåtkomlig näring för kroppen. Så är även jag. =).
    Den här trenden att “alla” ska äta mer vegetariskt och/eller veganskt tycker jag är skrämmande. Varför fokuserar vi inte med gemensamma krafter på att fasa ut socker istället? Allt skräp/icke-mat som produceras som vi inte behöver.

    Reply
  53. Ic Ic
    14 November, 2018    

    Nya maten! Här går min gräns 🙁
    https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/jesper-b%C3%B6rjesson-jag-k%C3%A4kar-lite-pissmyror-det-%C3%A4r-%C3%A4nd%C3%A5-lillel%C3%B6rdag-11918391

    Reply
  54. Matilda Matilda
    14 November, 2018    

    Vilket trångsynt tänk. Vem har sagt att veganer inte äter riktig mat. Jag är inte vegan själv men jag har svårt att man generalliserar så. Tror isåfall att det beror på personlighet om man lagar mat eller inte. Asså att en ”lat” person kan vara vegan, äta lchf eller ingen diet alls. Tycker inte att det borde ha att göra med just vegan. Sen om de vill äta nötter hela dagen och inte en riktig maträtt, så är de inte så smart gjort.

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Ta ett varv på youtube eller instagram och kollla hur de äter rent generellt 🙂

      Reply
      • Lr Lr
        15 November, 2018    

        Godmorgon! Själv är jag ofrivillig vegan som äter kött. Allt pga att jag är allergisk mot mjölkprotein vilket det mesta av processad mat innehåller. Det fungerar att äta vegansk pga köttet.

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Va… nu är du nu ute och seglar haha!

          “Det fungerar att äta vegansk pga köttet” jag tror du har missat helt vad vegansk kost innebär 😀

          Reply
      • PB PB
        19 November, 2018    

        Ok, jag följer en del veganer på internet, t ex personer som Nimai Delgado, Jon Venus, Derek Simnett … killar som ser riktigt ohälsosamma ut, eller vad säger ni?

        https://www.instagram.com/nimai_delgado/
        https://jonvenus.com/
        Dereks YT: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=-iJMxD4agOE

        De ser riktigt ohälsosamma ut, måste äta helt fel, kan inte få i sig allt de behöver …

        Reply
        • Martina Martina
          19 November, 2018    

          Det spelar väldigt liten roll vad man äter om man tar steroider. Det är allmänt känt att det inte GÅR att vara natty som PRO bodybuilder, ingen är det.

          Reply
  55. Annie Annie
    14 November, 2018    

    Jag tycker det är synd att många hela tiden ska dra upp extrema exempel när de refererar till en viss kosthållning och sedan peka ut problemen med den. Så kan man ju göra med samtliga olika kostinriktningar och därmed dra slutsatsen att de alla kan vara ohälsosamma om man väljer mycket processade livsmedel och mest äter “mellanmåls-mat” hela dagarna men ändå håller sig inom “reglerna” för kosten.

    De som äter på det sättet är ju inte representativa för alla som väljer en kostinriktning, så det hade varit roligt med en diskussion med mer nyanserad inställning :).

    Själv äter jag mest vegetariskt (inkluderar dock ägg) men en hel del måltider blir även veganska. T.ex. kan en lunch bestå av massor av olika rå och tillagade grönsaker såsom spenat, morot, broccoli, blomkål. Till det har jag t.ex. lite oliver och hummus, ev lite linser/bönor samt lite frön/pumpakärnor. Det skulle jag kalla “riktig” mat. Sen kan jag samma dag äta ett par ägg till frukost och sedan en god linsgryta/soppa till middag med stekt svamp och tofu som tillbehör. Inte en smoothie eller dadelboll i sikte på hela dagen alltså :).

    Jag inser ju att jag landar någonstans “emellan” olika kostinriktningar och har hittat min egen variant av kost som jag mår bra av. Men jag tror faktiskt att det är många som skulle må bra av att göra likadant, testa sig fram för att hitta sin egen lösning av vad som gynnar deras egen hälsa och välmående snarare än att strikt följa någon typ av diet med strikta förhållningsregler :). Det beror väl också lite på vilken målsättning man har med kosten, om det handlar om hälsa och välmående eller någon form av prestation/toppform.

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Linser, bönor och pumpakärnor = antinutrienter = ickemat.

      Reply
      • Lotta Lotta
        14 November, 2018    

        De är tarmretande väl? I alla fall är det så min mage alltid har reagerat. Om jag äter linsgryta till lunch eller fröknäcke eller ve och fasa jordnötter på kvällen så får jag inte sova. Min mage reagerar med alla möjliga otyg under sömnen, jag drömmer mardrömmar och har gaser hela natten. Brukar släppa på morgonen om man får gå på toa men det märks att tarmen blir förbannad och att det stör sömnen. Många som är vego säger att man vänjer sig men min mage har aldrig vant sig och då har jag ändå groddat linserna eller bönorna, jag har tryckkokat men det fungerar inte. Kött ska vara syrabildande sägs det.. Kanske det men det måste väl vara mer syrabildande i så fall med osmält mat som gör att magen är svullen som en gravid och att de inre organen kämpar under tiden man sover med den mat man ätit? Eller?

        Reply
        • Martina Martina
          14 November, 2018    

          Väldiga tarmirritanter ja!

          Reply
          • Markus Markus
            14 November, 2018    

            Det är dock inte sant överlag på befolkningsnivå eftersom det beror på vad en har för gener och mikrobiom.

            Om en har “rätt” mikroorganismer i mag-tarmkanalen som uttrycker “rätt” gener i relation till ens egna gener och miljö så är ingen mat irriterande vågar jag påstå (givetvis exklusive industrimat och socker etc.).

            Problemet är att många av oss i den moderna världen har väldigt dålig mag-tarmhälsa och det finns ingen som exakt vet hur en ska göra för att förbättra den så istället får vi symptomlindra med hjälp av uteslutningskost i vissa avseenden. Det kan dock göra att en “rutar in sig i ett hörn” och skjuter sig själv i foten eftersom många blir ännu känsligare med tiden.

            Reply
            • Martina Martina
              15 November, 2018    

              Jag delar inte den uppfattningen. Jag har aldrig blivit känsligare med tiden utan tvärtom läker jag mer och mer för jag kan alltid gå tillbaka och ta en kanelbulle eller vilket skit som helst utan att reagera, vilket jag inte kunde på en blandkost.

              Reply
              • Markus Markus
                15 November, 2018    

                Ok, ja det varierar kanske från person till person men för av egen del så har olika typer av uteslutningskost inte gett några positiva resultat i längden utan snarare bara gjort mig känsligare och bidragit med ytterligare näringsbrister.

                Jag kan dock hålla med om att vissa influencers på Youtube som är veganer har ett hetsliknande beteende kring mat.

                Reply
              • Jenny Jenny
                20 November, 2018    

                Jag kan äta hur mycket bullar som helst utan att min mage reagerar och jag är vegan. Min mage har aldrig mått så bra som den gör nu efter att jag la ner alla vegetabilier.

                Reply
            • Xanthopteryx Xanthopteryx
              27 December, 2019    

              Lök är giftigt, vilket är en anledning till att så många reagerar på den (och den leder till blodbrist hos exempelvis hund).
              Bönor och andra baljväxter är mycket giftiga och leder till kräkningar, diarré med mera om de inte tillagas rätt.
              Muskotnötter är giftiga och det räcker med en till två nötter för att du skall bli förgiftad.
              Saffran är sjukt giftigt och ett spädbarn kan bli allvarligt skadat eller dö av en påse på ett halvt gram. En vuxen kan börja drabbas redan vid ynka fem gram då du kan drabbas av såväl blödningar som diarré, och vid 10-20 gram så är det att betraktas som kört.
              Linfrön är giftiga (innehåller ämnen som bildar cyanid) och det är värst med krossade linfrön varvid dessa bör undvikas helt.
              Kanel är giftigt och bör ätas med måtta (max någon tesked per dag är att rekommendera).
              Champinjoner innehåller också ämnen som är skadliga för vår kropp.
              Lakrits är också giftigt och leder till hjärtproblem med mera
              Potatisgroddar och grön potatis är giftigt (väl känt hoppas jag?) vilket kan leda till nervskador.
              Bittermandel är giftigt och under 10 mandlar kan döda ett barn.
              Honung är att betrakta som giftigt för spädbarn (inte honungen i sig men botulinumsporerna som mest troligt finns däri – dessa dör INTE av kokning).
              Ris är giftigt (vilket även media orerat om för ett tag sedan) då ris har en synnerligen bra förmåga vad gäller att ta upp arsenik från jorden.
              Råa chachewnötter är synnerligen giftiga och alla nötter du köper är behandlade för att motverka detta.
              Kassava är extremt farligt om den inte tillreds korrekt (cyanidförgiftning).
              Murklor är giftiga och måste tillredas korrekt. Vissa är så pass giftiga så du definitivt riskerar att dö.
              Gröna bladgrönsaker är att betrakta som giftiga, särskilt för barn under ett år. Bör konsumeras med måtta även för vuxna (exempelvis spenat).

              Listan kan göras ganska väldigt lång helt klart, så jo då, det finns GOTT OM giftiga vegetabilier och svampar som dessutom används i vanlig matlagning.

              Reply
      • PB PB
        14 November, 2018    

        WHAT!!!!

        Du behöver läsa på om kost, det är en sak som är säker

        Har du läst studien “the Hispanic Paradox”?

        Man gjorde en studie i USA, bland de allra fattigaste, dvs de med “syd-/mellan- amerikanska röter”, sk hispanics, för att se hur deras hälsa såg ut.

        Den låg LÅNGT ÖVER medel för befolkningen, och man vart fundersam. Det visade sig att de åt extremt lite animalier, mer bönor och plantbaserad mat, man hade inte råd att äta kött (animalier)

        Hmm … icke-mat? Det är LIVSFARLIGT att sådana som “du” kan sprida denna dynga, helt otroligt

        Tycker ALLA ni som läser detta ska söka på youtube efter: “Christina Warinner debunking paleo” och lyssna på hennes TED-talk

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Jag tror att det är DU som behöver läsa på om kost så hjärntvättad som du verkar vara 🙂

          Reply
          • PB PB
            19 November, 2018    

            Nej, jag är verkligen inte hjärntvättad, men läst en hel del om kost.

            Vart lever man de längsta mest hälsosamma vitala liven? Med minst andel cancer, övervikt, hjärt-/kärl- sjukdomar, diabetes?

            Just det! Inom de s.k. “BlueZones”.

            Vad äter de?

            Ska vi sedan gå vidare med detta, och kika på vad människan åt “förr i tiden”, så var det extremt lite animalier, har man någorlunda logik med sig, förstår man varför, det var inte direkt lätt att fälla byten med dåtidens “vapen”.

            Ser man sedan vart människan uppstod, förstår man också att det är ett exotiskt djur, som ska leva i tempererade klimat, men människan är smart, så när de började “vandra” och upptäcka andra delar av världen, så insåg man att man kunde överleva på animalier, då de flesta växterna inte växer året runt, i vissa klimat.

            Någon ovanför pratade biom, och HÄR har vi nog den stora orsaken till varför vi blivit sjukare, trots att vi har långt bättre förståelse för hälsa idag än “förr”.

            På bara 1 000 år, vilket inte är någonting, i människans evolution, så har våra biom totalt förändrats!!!

            Den som är mer intresserad, söker på Youtube efter “Christina Warinner”, en antropolog, som debunkat Paleo-dieten, visat att “paleo-människan” mest åt plantbaserad kost, då fossilerat plack visar enkom plantbaserad mat, och fossilerad avföring med extremt höga halter av fibrer, du vet, sådant man inte får av att äta enkom animaliskt. Hon foskar nu om hur vårat Biom har förändrats, mycket intressant forskning.

            Sedan … Carnivore-diet, hur får du i dig allt du behöver? Genom att endast äta kött/animalier?

            Än en gäng, är inte vegan, men inte heller helt obildad eller helt ointelligent, och kan dra slutsatser från forskning och diverse studier, som alla påvisar att en kost baserad på mestadel plantbaserad kost är superior över annan kosthållning.

            Även det förstår man när man kikar historiskt över hur vi åt, t ex äter vi idag 2 – 3x mer kött än vi gjorde i början av 1900-talet, vi äter 45% mer kött än 1990. Fortsätter vi att se vad som mer har ökat i vår kost, sedan böran av 1900-talet, så är det mejeriprodukter med ca 6x så högt intag, för att inte tala om socker på 8x intaget, på det all skräpmat och all processad mat, samtidigt under samma period så har intaget av plantbaserad kost minskat rejält!!

            Vad har mer ökat under denna period?

            Cancer, diabetes, hjärt-/kärl- sjukdomar, övervikt … konstigt, det borde ju vara tvärtom, om vi “nu äter en kost med mer och mer animalier”.

            Reply
            • Xanthopteryx Xanthopteryx
              27 December, 2019    

              Du behöver nog läsa på lite mer verkar det som.
              Här är en bra samanfattning av det (osäkra) läge som gäller vad vi vet om kost:
              https://tyngre.se/artikel/manniskors-kost-genom-evolutionen-vad-at-vi-pa-stenaldern-och-vad-ar-vi-anpassade-till-att-ata/

              Reply
  56. Grethe Grethe
    14 November, 2018    

    Hej! Hållet med mycket i det du säger och skriver, har dock en liten fundering när det gäller keto och karnevorisk kost: varför behövs det då så många olika kosttillskott som tillsats? I min värld skulle ju det gamla hederlige ”tallriksmodellen” vara lösningen, dvs. Ät lite av varje och mår bra.
    Samt: du kan äta allt – men inte jämt!
    För i grunden är väl vårt ständiga tuggande som ger upphov till mycket sjukdomar och elände…

    Reply
    • Martina Martina
      14 November, 2018    

      Tycker du att det är många tillskott? 🙂 De flesta karnivorer äter inga tillskott alls och de som ändå väljer att göra det är det magnesium, zink och salt.

      De som läser här inne är biohackers som älskar att optimera, så det betyder att inte nöja sig med att må “okej” utan man vill må helt fantastiskt hela tiden. För min del äter jag massa B-vitaminer och zink för att jag har så dålig omsättning av det genetiskt, andra kanske vill ha probiotika för att de har levt med inflammerade tarmar i många år. Det handlar om att stötta och laga kroppen.

      Kolla skafferiet hemma hos en vegan om du vill se MÅNGA tillskott 😉

      Reply
      • PB PB
        14 November, 2018    

        De veganer jag känner har endast ett enda tillskott: B12

        Allt annat får de i sig, genom sin kost, av RIKTIG mat … inte sketna köttsubstitu och annan processad “mat”, utan MAT från råvaror

        Och nej, jag är själv inte vegan, kommer aldrig bli vegan, då veganism står för så mycket mer än bara kosten

        Däremot försöker jag äta så lite animalier som möjligt, för hälsans skull

        Reply
        • Martina Martina
          15 November, 2018    

          Okej lycka till med det där 🙂

          Reply
          • PB PB
            19 November, 2018    

            Ser man till din kost, äter du en hel del processad mat, för du vet väl att ALL form av olja = processad mat, och en sak garanterar jag, det är en relativ ny “föda” …

            Reply
            • Martina Martina
              19 November, 2018    

              Jag äter processad mat ja, men 80% är helt oprocessad och jag siktar mot 100% men är inte där ännu.

              Reply
            • Xanthopteryx Xanthopteryx
              27 December, 2019    

              Skall vi dra det så långt så är ju nästan allt du äter processat: Köttet tillagar du, du kokar grönsaker, du steker svampen, du homogeniserar och/eller pastöriserar mjölken, du tillsätter bakterier för att få yoghurt och filmjölk, du…
              Människan har ätit olja i åtminstone 8.000 år. Mest sannolikt mycket längre än så. Och kallpressad olja är verkligen inte något som kan räknas till processat om vi nu tycker att grilla en köttbit är icke processat.

              Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Lena-Louise on Nytt Primal Collagen + receptTack fina du, då känns det tryggt att fortsätta med kollagen 😉✌️
  • Martina on Nytt Primal Collagen + receptTack för din kommentar, sorry att du har fått vänta så länge på svar :) Jag tror…
  • Martina on Dissa fläsksvålarna! (om makronutrienter)Minns inte riktigt vad jag hade för idé för 7 år sedan om det här.
  • Martina on Skillnad på gelatin och gelatinDet här är ett gammalt inlägg (7 år) och jag är säkerligen ute och snedseglar om…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Haha riktigt såååå illa är det tack och lov inte, men det är coolt att det blir…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Haha du har inte alls straffat ut dig själv, jag uppskattar verkligen din insikt…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Japp jag tror du har helt rätt, det hade varit coolt att testa!
  • Martina on Optimerad hälsa med inälvor & organDet behöver du inte, men du kan göra det om du vill :)

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: