→ Guide till Vipassana i Ödeshög | Tystnadsretreat på Dhamma Sobhana
→ Inlägg om mina tidigare upplevelser med 10-dagars
→ Poddavsnitt om Vipassana i Ödeshög med svar på alla dina frågor!
Jag har tillbringat de senaste veckorna i total tystnad, på mitt tredje 10-dagars Vipassanaläger. Högst upp finner du en komplett guide till upplevelsen som är gratis och tillgänglig för alla som är intresserade. Jag kommer alltså inte ägna det här inlägget åt information om hur lägret funkar eller vad man gör exakt eftersom det står utförligt på första länken!
Tredje rundan: med en vän! ❤
Jag är tacksam för att jag hade glömt hur extremt jobbigt ett sånt här läger är, för hade jag kommit ihåg det så hade jag nog prokrastinerat det! Det som är jobbigt är både att lägret är 10 dagar långt (det är helt otroligt länge utan internet, dator, mobil, samtal, nyheter, eller någonting från vardagslivet) så att varje dag känns som ett år, och att man kommer djupare och djupare i sitt undermedvetna och ska ha kapacitet att hantera det som kommer upp. Det vet man inte riktigt på förhand. Man vet inte vad som ska komma upp och man vet inte om man kommer att kunna hantera det.
Den här gången hade jag dock en av mina närmaste vänner med mig och vi båda tyckte att det kändes helt magiskt att vi kommit in på samma kurs efter att ha sökt och sökt hela året. Det är lång kö till kurserna så man måste vara supersnabb med att söka, och sen ha tur. Vi båda hade tur, och vi såg fram emot att få dela den här väldigt speciella upplevelsen med varandra. Man får ju inte lov att prata med varandra eller ens ha ögonkontakt, men sista kursdagen bryts faktiskt tystnaden för att man inte ska komma tillbaka till den vanliga världen helt konstig. Det är en normaliseringsprocess efter att ha stirrat in i sin själ non-stopp i 10 dagar.
Alla har helt olika verklighet
Något som blev ännu tydligare nu när jag gjorde mina 10 dagar med en vän, en vän som i mångt och mycket är otroligt lik mig, är hur olika våra verkligheter är. Det är så lätt att antingen anamma någon annans verklighet (tro som den tror, tycka som den tycker utan anpassning till sig själv) eller klistra sin egen verklighet på alla andra.
Vad händer under 10 dagars tystnad? Det som alltid händer för mig är att djupt rotade komplex från mitt inre kommer fram. Gamla trauman, oförätter, olösta emotionella knutar. Sen spenderar jag lägret med att knyta upp dem med så mycket sinnesjämvikt som jag klarar av att uppbåda. Som känslomänniska är det otroligt svårt att inte ryckas med i ilska eller sorg eller någon annan stark känsla, särskilt när det inte finns något att distrahera sig med. Mina tidigare läger innehöll mycket ilska, och det är ju en otrolig energi i det som kan vara svår att sitta igenom.
Min väns upplevelse blev motsatsen till min. Om jag är 100% “i mitt huvud” så är hon 100% “i sin kropp”, så hon hade extrema fysiska sensationer. Mycket smärta som periodvis var över gränsen för vad man klarar av, och det var inte för att hon är en otränad nudel som inte kan sitta och meditera. Nej det var en annan dimension till den där smärtan, så vi hade väldigt mycket att diskutera när vi väl var igenom skärselden. Vi båda hade fått rejält med stryk men på helt olika sätt. Det är så intressant att man inte på förhand kan räkna ut vad som ska komma ut…
Min upplevelse mer i detalj
En veckas “Jhana jumping”
Till min förvåning gick meditationen ännu bättre än förra året, då jag också var förvånad över hur bra jag var på att meditera. Jag tappade inte fokuset en enda gång utan satt där som ett ljus och fokuserade på sensationerna av min andning (tekniken kallas för anapana). Det gjorde inte ont någonstans, allting var väldigt behagligt och jag kände mig lite som ett fluffigt moln.
För er som kan lite om de buddhistiska teknikerna så finns det 9 olika meditativa tillstånd som kallas för Jhanas (länk till wiki). De 4 första är fysiska och resten är mentala och jag skulle säga att jag befann mig någonstans mellan första och femte Jhanan hela tiden, alltså någonstans mellan att det var väldigt bekvämt och trevligt och fridfullt till att jag upplevde en väldig expansion. Det kan låta jättekonstigt med expansion och kontraktion i meditation, men sitter man länge så börjar ens medvetande göra lustiga saker.
“Easy now, tomorrow you will cry!”
Rubriken är vad min meditationslärare sa till mig när jag sjätte eller sjunde dagen beklagade mig över att det inte hände något. Det kändes som slöseri med tid att inte jobba med mitt undermedvetna, inte jobba igenom trauman osv. Det var ju därför jag hade kommit dit!
Meditationsläraren hade helt rätt, det var någonting som körde igång vid dag 7 som började med ökad hetta. Vi sitter ju och scannar kroppen hela tiden, känner våra fysiska kroppsförnimmelser såsom smärta, klåda, stickningar, svettningar, känslan av kläderna mot huden eller håret mot ansiktet och givetvis också väldigt subtila förnimmelser som är svåra att sätta ord på. Men jag började känna mig väldigt varm, svettades ordentligt. Ingen annan verkade svettas som jag så jag anade att någonting höll på att flyta upp från det undermedvetna. Någonting som skulle göra mig arg…? Jag kopplar hetta till ilska, att man “brinner av” så det var min gissning.
Känslor starkare än en själv
Puhh…. när min emotionella knut väl dök upp från det undermedvetna förstod jag varför jag varit så nervös före lägret. Någonstans visste jag väl att det finns en del känslor som är så mycket starkare än mig, som är i det närmaste omöjliga att kontrollera!
Det som dök upp var någonting jag jobbat mycket med och som jag behandlat både själv och i terapi, så jag var förvånad över att det kändes så mycket fortfarande. Det fanns så mycket ilska, frustration och besvikelse kvar, och där bakom sorg. Som gammal meditatör har man en egen cell och kan meditera i total avskildhet, och jag var väldigt tacksam för att kunna stänga in mig när min känslotsunami började dra igång. Känslorna slet och drog i mig timme ut och timme in, det var totalt omöjligt att meditera.
Jag började få okontrollerbara spasmer och var tvungen att lägga mig ned, och med det lilla fragment av medvetenhet som ändå fanns kvar kunde jag rikta fokuset mot kroppen någon sekund här och där. Det bromsade känslorna en stund innan de körde igång igen. Tålmodigt fortsatte jag att bromsa när jag kunde, och hålla sinnet mjukt. Acceptera och välkomna alla sensationer, oavsett hur obehagliga.
“Jag orsakar allt mitt eget lidande & nu multiplicerar jag det”
Vår vana är att projicera allting utanför oss själva och tro att vi är olyckliga för att den gjorde si och så mot oss, och hade den bara gjort på ett annat sätt hade allting varit bra. Visst händer det att någon gör något dåligt mot oss, och det är bra att reagera på det då det händer genom att säga ifrån och sätta gränser. Men när vi sedan säger “jag ska minsann aldrig glömma vad du gjorde mot mig!” för vems skull säger vi så? Det är ju bara vi själva som mår dåligt av att inte släppa oförrätter utan istället gå och bära på dem år ut och år in, så att vi kan ta fram dem ur vårt minne och bli förbannade eller ledsna decennier efter händelsen.
Förlåtelse är inget som går att tvinga fram, det kommer naturligt den dagen man inte längre bryr sig. Men innan man kommer till förlåtelse kan man komma till ett neutralt läge där man inser att “den här saken som jag inte gillade hände, det var dåligt men det går inte att ändra på nu” och med ett mer neutralt sinne kan man också försöka förstå fler perspektiv än sitt eget.
“Det är inte jag, det är du!”
Nära relationer triggar oss allra mest och är därför en jättebra spegel för att se vad man behöver jobba med. Det är så lätt att tänka att bara min partner hade ändrat sig lite, varit lite mer såhär, då hade allting varit helt perfekt! Vad vi inte inser är att vår partner bara är en spegling av vad vi redan har inom oss så det spelar ingen roll om vi byter ut honom 10 gånger det kommer alltid finnas grejer att störa sig på om man inte kontinuerligt jobbar med sig själv.
Värsta exemplet är när man upptäcker att alla pojkvänner har exakt samma fel! Alla pojkvänner är oromantiska, dåliga på att kommunicera, kan inte förmedla sina känslor, överger en känslomässigt eller vad det nu kan vara. Det här är bara exempel, det kan vara vad som helst. Vissa lyckas alltid träffa män med missbruksproblem, män som är otrogna eller män som misshandlar.
Vem är den gemensamma nämnaren i allt trassel?
När man börjar rannsaka sitt inre går man från att tycka att allt är den andres fel (för det är ju helt uppenbart en idiot) till att se lite av sin egen del. Man börjar kunna dela på ansvaret, i alla fall 60/40. 60% hans fel och 40% mitt på grund av dåligt omdöme men mest hans fel för han var så elak och jag var så god men ack så naiv.
Sedan växer egenansvaret till att nå 100%, man börjar se hur inte ens en tiondels procent ligger utanför en själv. En inte alltför behaglig insikt alla gånger. Och det betyder inte att personer som beter sig dåligt ska ursäktas eller ska få fortsätta att bete sig hur som helst. Det inte vad det här handlar om alls, men många drar felaktigt slutsatsen att “om jag nu är 100% ansvarig inför allting som händer mig, då ska jag bara fortsätta ta skit och aldrig säga ifrån?” Det är helt tvärtom!
När man ser sin egen del, sitt eget ansvar – då börjar man sätta gränser på ett helt nytt sätt. Man kan såklart fortfarande råka ut för att någon beter sig dåligt, men det går aldrig så långt som till att någon kan kränka en gång på gång, och man hamnar absolut inte i ett förhållande med någon som kränker en. Om man redan är i en sådan situation, så åker den ut med huvudet före!
Knuten löstes upp!
Åter till min egen knut då, min känslotsunami. Jag vet inte hur många timmar jag jobbade med den med det var otroligt utmattande. Det kan ha varit tre dygn eller något sådant, och den fortsatte att vara intensiv hela vägen tills den gick upp i rök. Plötsligt var det bara klart, mina små inbromsningar och försök till acceptans hade till slut gett resultat. Om jag hade haft starkare sinnesjämvikt, starkare meditativ förmåga hade jag kanske löst upp den snabbare men jag är glad att den kunde jobbas igenom för det var en väldigt viktig pusselbit i arbetet med mig själv.
För att vara konkret om någon undrar hur jag jobbade med det här traumat så använde jag Vipassana-tekniken: Alltså fokusera på kroppen, på mina fysiska sensationer och försöka röra medvetandet/fokuset hela tiden. Känna mig igenom kroppen från huvud till fötter och sen olika delar av kroppen eller punktvis. Kanske gå in i en smärtpunkt och stanna där ett tag och utforska den: “hur ont gör det? Vad är det för smärta? Var börjar smärtan? Var tar den slut?” osv, samtidigt som jag har sinnesjämvikt, alltså ett mjukt sinne som bara betraktar som ett tyst vittne. Detta är hela tekniken för övrigt. Det är inte krångligare än så 🙂
Tillägg: Vill klargöra att emotionella knutar kan vara precis hur litet eller hur smått som helst. Det vi inte bearbetar utan “stoppar undan” blir en knut, och det finns ingen knut som är för stor för att knyta upp på det här sättet. Jag vet att vissa tänker “jo men just mina trauman är sååå svåra, jag har varit med om sååå mycket.” “Du anar inte vad jag varit med om / vad jag sett” men min personliga tro är att allt går att lösa, och att det inte måste ta lång tid! Här talar jag av egen erfarenhet. I dialog med andra har jag fått höra “du har haft en så lätt barndom” eller “allting går så lätt för dig, du vet inte hur det är” och det kunde verkligen inte vara längre från sanningen. Anledningen till att jag inte är tyngd av trauman är för att jag har jobbat med dem, och löser upp dem genom bland annat Vipassana-tekniken. Jag är absolut inte klar än, utan ser vikten av att jobba med självinventing och själv-scanning dagligen!
Nöjd med upplevelsen och alla insikter!
Avslutningsvis vill jag säga att jag är väldigt tacksam för min upplevelse på Dhamma Sobhana för det gav otroligt mycket (även de första dagarna även om jag inte fattade det då) och det fortsätter att ge såhär i efterhand. Det har snart gått en vecka sedan jag kom hem och jag fortsätter att få insikter och knyta upp knutar. Det är så obeskrivligt givande!
Jag är även otroligt motiverad att meditera seriöst hemma, 1-2 timmar Vipassana-meditation om dagen för jag vet hur mycket fördelar jag får och jag vet att tekniken är bra!
Lämna gärna en kommentar om du läste enda hit. Undrar du någonting är det bara att fråga!
Det finns mängder med info på länkarna som ligger överst i inlägget, men du får fråga vad du vill ändå 🙂
Så spännande att läsa, jag ska dit om 2 veckor och börjar bli lite smått nervös. Har som max mediterar 1 timme åt gången med musik…så ska börja öva på att meditera i tystnad. Men min fråga är får man byta position under meditationerna? Kan inte sitta i skräddarställning särskilt länge…lämnar man in mobil etc direkt samma dag eller får man ha med dem en stund in på kvällen? Och är någon av meditationerna guidade eller är de i fullkonmlig tystnad?
Tips på vad som kan vara bra att packa med sig? Och om jag förstått det rätt så sover män och kvinnor i olika hus, men antar att meditationen är blandad? Eller är det complete separation som det står på deras sida? Inte för det spelar någon roll, bara lite nyfiken…och borde jag försöka vänja mig att gå upp tidigt? Jag är inte en morgonperson och går upp 8…känns som att jag borde vänja mig att lägga mig tidigare, eller vad säger du?
Frukosten är rätt lång, kan man komma in lite senare eller ska man vara där när den börjar? Får man gå på morgonpromenad under frukosttiden innan/efter man ätit? Massa frågor här….! Men om du har några extra tips på vad som kan vara bra att tänka på så tar jag emot dem tacksamt 🙂
Kul att du ska dit!! Önskar dig en givande sittning! ❤
Du får byta position under meditationspassen, det är bara 3 obligatoriska pass per dag resten kan du sitta på ditt rum och meditera hur du vill. Mobilen lämnar du in omgående och får inte se igen på 10 dagar 😉
Packa varma kläder så du inte fryser, en ficklampa, kanske en analog klocka att ha på armen eller ett analogt alarm (detta glömde jag och det var jättestörigt för jag hade bara gong-gongen att gå på och var ofta tidsförvirrad).
Män och kvinnor är helt separerade, men du kommer se killarna på andra sidan salen. Pro-tip: Spana inte på dem, då får du bannor från meditationslärare! 😂
Frukosten är bara 30 min, så jag tycker nästan man får skynda sig att äta. Du behöver inte äta om du inte vill, kan gå promenad osv. Så länge det inte är ett obligatoriskt meditationspass i den stora salen får du göra vad du vill (alltså promenera, meditera, duscha osv) så länge du inte stör någon.
Ingen meditation är guidad men du kommer få instruktioner varje dag.
Slutligen: Stanna tiden ut!
Du kommer (högst troligt) att få panik nån av dagarna och vilja åka hem, men det är verkligen givande att stanna hela även om det inte känns så dag 2 och dag 6. Det är dessa 2 dagar som flest lämnar, men ta det bara lugnt! Du kommer få en givande sittning oavsett hur det går!
Lycka till!
Tack för svar! Och ska göra mitt bästa för att inte spana in killarna 😂
Bra tips, klocka kan vara bra så att man har koll på tiden….! Och skönt att man får göra vad man vill under de icke-obligatoriska meditationerna så länge man inte stör någon.
Jag är beredd på att det kommer bli jobbigare än vad jag tror och tänker att jag ska ha som mantra “this too shall pass” när det blir som jobbigast, och ska verkligen göra mitt bästa för att stanna tiden ut. Tror det kommer bli givande om än väldigt utmanande.
Ha en toppen dag och tack för svar ❤
Ja, ÅK INTE HEM då missar du grejen. Man TROR man har fattat efter några dagar och börjar störa sig som bara den på allting. Man stör sig på meditationslärarna, på Goenka, på ALLT… det går över. Det är bara egot som känner sig hotat. Allt är värt den fantastiska sista dagen när man får prata med sina med-meditatörer!
Tack för intressant inlägg!
Jag är intresserad av en sådan retreat men känner mig inte alls redo. Min ångest utgår alltid från fysiska symtom (smärta, muskler som rycker till… allt möjligt egentligen) och när jag tidigare mediterat har kroppsskanning varit otroligt ångestfyllt så pass att det lett till panikångest. Jag har också provat gående meditation och det har fungerat något bättre. Jag är så rädd för kroppsliga förnimmelser. Detta står ju för något annat och jag har efter flera års terapi kommit långt men är fortfarande inte riktigt framme.
Skulle jättegärna vilja höra mer om din fysiska upplevelse, du skrev om okontrollerade spasmer, låter som en mardröm för mig ☺️!
Och din vän, går det att berätta mer om hens upplevelse som om jag förstod rätt var mycket fysisk?
Tack för det du gör!!!
Min väns upplevelse bestod av nästan 100% smärta, och det var smärta som låg på 10 av 10 på smärtskalan så hon hade det tufft men jobbade på som ett riktigt proffs! Men hon är stenhård super-atlet i grunden så hon kan hantera smärta 🙂 Jag hade också mycket smärta på mitt första retreat och jag kunde INTE hantera det med sinnesjämvikt utan satt och vred mig fram och tillbaka som en osalig ande 😅
Jag hade panikångestsyndrom i många år så jag vet hur sjukt jobbigt panikångest är, men vet också att det går att fixa. Man kan möta sensationerna med sinnesjämvikt, vara ett tyst vittne som bara iakttar vad som händer: “jaha, nu är pulsen uppe i 180 och jag svettas som en idiot, vad mer kan kroppen hitta på tro? Nu börjar kroppen skaka också, sedärja undrar hur länge det kommer att hålla på?” Man kan vara chill eftersom man vet att det går över. Det är en tillfällig upplevelse, och ju mer man går in i den som accepterande observatör, ju snabbare försvinner den 🙂
Jag skulle absolut inte rekommendera ett retreat till dig utan att testa försiktigt hemma att vara kvar i fysiska sensationer. Bara några sekunder åt gången.
Har du frågat dig själv vad som är det värsta som kan hända om du känner en kroppslig förnimmelse? Förutom att få ångest och ev en panikångestattack? Vad kan mer hända? Vad skulle hända om du inte brydde dig om att du fick panikångest, om du visste att det går över och inte är något farligt?
Finns ju för övrigt medicin mot både ångest och panikångest (vill jag bara flika in, man måste inte späka sig!)
Mina fysiska upplevelser var mest att jag hade så mycket energier i kroppen (i detta fallet pga ilska) och med energier menar jag enormt med noradrenalin och kortisol, stresshormonerna på absoluta max. Så jag kunde inte sitta still utan var tvungen att stå upp, eller gå varv efter varv i promenadslingan, men kunde inte sänka energin utan den fortsatte att vara på max. Så till slut fick jag spasmer, började med att min tå började rycka okontrollerat och sen vaden och sen andra benet och sen hela jag. Det var som att vara besatt (vilket man kan säga att jag var, besatt av ilska och gammalt trauma som ville komma ut för att kunna lösas upp). Men jag la mig ned och försökte återfå sinnesjämvikten, somnade, och sen någon dag senare så var jag igenom det tror jag. Men det fortsatte lite hemma sen, har jobbat vidare med knuten under veckan och konstaterat att jag behöver checka in med den varje dag och lära om ett envist destruktivt beteende.
Tack snälla för att du tog dig tid att svara så utförligt!
Det är så spännande att tänka på dessa fysiska uttryck som dåligt psykiskt mående tar när man ger möjlighet till kroppen att uttrycka sig så som vid en retreat.
Det som händer när jag får någon typ av fysisk förnimmelse är att jag direkt tolkar det som tecken på någon allvarlig sjukdom (muskel som skälver/darrar till är tecken på hjärntumör, stel i någon del av kroppen tecken på ALS, darrighet Parkinson, glömska Alzheimer osv). Det är helt orimliga tankar och jag tycker nästan det är pinsamt efteråt, men när jag är inne i det så är jag säker på att det är något farligt. Jag har också kollat upp ex. muskel/nervryckningar med läkare och det är fullt normalt, inget att göra något åt (förutom att det kan bli lite en ond spiral känna efter-oro-känna efter ännu mer-spända muskler osv), men trots det skenar tankarna iväg. Din upplevelse av spasmer så som du beskriver låter som en mardröm för mig. Jag är egentligen inte rädd för själva ångestattacken, jag vet att det går över men tankarna om att det skulle vara något allvarligt har jag svårt att släppa.
I terapi har jag dock som sagt kommit en bit och jag fortsätter det arbetet med att lösa upp knutar jag med, och det går framåt. Ju mer lösta knutar eller insikter ju mindre ångest, helt klart!
Gillar ditt ord “sinnesjämvikt” det ska jag ta med mig, liksom rådet att börja mycket lugnt med att vara kvar i fysiska sensationer.
Tusen tack!
En intressant sak man kan göra är att fråga sig själv “varför” 1000ggr.
Exempeldialog med sig själv:
“Tänk om jag har en hjärntumör!?”
“Varför skulle det vara så farligt?”
“För det kanske inte går att bota & är jättehemskt!”
“Varför skulle det vara så farligt?”
“För då kan jag inte göra allting jag älskar!”
“Varför skulle det vara så farligt?”
“För då kan jag ju likagärna dö!”
“Varför skulle det vara så farligt?”
“För då är ju allting helt meningslöst!”
“Varför skulle det vara så farligt?”
“För då spelar ju ingenting någon roll?”
“Varför skulle det vara så farligt?”
Osv, osv tills man inte kommer längre 🙂 Det vanliga att komma fram till är rädsla för döden, och kan man knäcka den rädslan så knäcker man exakt alla andra rädslor med den 🙂
Ett annat knep är att ifrågasätta sanningshalten i varje tanke, men det har du säkert gjort tusen gånger i terapin 🙂
Jamen exakt, rädslan för döden är roten till all ångest!
Än en gång tack för dina mycket konstruktiva svar som du generöst bjuder på🙏!
Det var så lite så! 🙂
Tack. Mycket intressant. Tar nog en tid att smälta.
Hej, jag undrar i det här sammanhanget vad du har för erfarenhet av att hantera pågående/aktiva relationer till exempelvis föräldrar, eller andra människor som du inte enkelt kan välja bort ur ditt liv.
I min introspektion dyker relationerna till dessa människor upp på samma ’ställe’ som mina egna känslor och utgör där problem som kan vara svåra att lösa praktiskt utan att skapa orimligt mycket drama.
Det vill säga jag tvingas välja mellan att exempelvis ta kategoriskt avstånd från någon, alltså aldrig träffas/höras, och ett långsiktigt pågående allmänt LIV där jag ensam får bära mellanskillnaden mellan det inre arbete som jag har gjort och det arbete som dom INTE gjort, och inte är i närheten av att göra.
Acceptansen av den mellanskillnaden upplevs i mig på samma sätt som acceptansen av mina egna tillkortakommanden, alltså som en viss börda, men också som en irritation eftersom det – helt sakligt – inte är MIN börda.
Och då blir det obalans i systemet.
Min (meta-)fråga berör alltså det här med det individualistiska projektet* där det är upp till varje individ att vara sin egen lyckas smed, en som genom bland annat gestaltningen av sina tankar / meditation formar sitt idealiska liv i relativ isolering från både närstående och samhälle/kultur.
Jag har inte fått detta att funka vare sig i teori eller praktik, men undrar om du har några tankar om det eller hur du har löst det – förutom genom att mest umgås med ankor 🙂
Haha jag umgås inte mest med ankor… eller vänta, det gör jag nog faktiskt! 😂
Jag ska försöka förklara hur jag tänker: Det största lidandet kommer från mig själv, från hur jag t.ex ältar oförrätter eller inte har släppt saker som hänt i det förgångna. Vissa saker glömmer man bort men när det dyker upp i meditationen inser man att det är någonting som påverkar fortfarande, det kan t.ex vara en oförmåga att sätta gränser eller en oförmåga att ta betalt, nöja sig med mindre lön än andra, låg självkänsla, stå ut med elaka kommentarer eller stå ut i situationer eller förhållanden som inte är rätt.
Då har man 2 problem: 1) sina egna tankar och känslor som behöver bearbetas 2) andra människor och deras “fel”
I meditationen kan jag jobba med mig själv och nå förståelse och acceptans för saker som har hänt, och jag kan förlåta människor som har sårat mig för jag kan se hur de inte visste bättre. Det gör mig till en lyckligare människa eftersom jag då jobbat igenom saker som har skavt och skadat mig i det förflutna.
Men de där andra människorna då?
Om jag ser, efter att jag har rannsakat mig själv och min egen del, att det finns människor i min absoluta närhet som beter sig oacceptabelt. Det kan vara min partner, kollegor, föräldrar osv. Då är det fortfarande mitt ansvar att ändra på det. Inte genom att ställa till massa bråk “du är en idiot som håller på så här” utan genom att förmedla hur jag känner, och sätta nya gränser: “jag vill inte bli behandlat såhär längre, jag har insett att det får mig att må dåligt. Jag vill ha det på ‘det här’ sättet från och med nu” och sen får man påminna om de glömmer och kör sitt gamla beteende. Alla kan glömma, det är mänskligt.
Om man märker att de inte alls glömmer utan bara totalt skiter i att respektera en, för att de är så vana vid att behandla en på ett visst sätt, då kan man behöva uttrycka sig hårdare och kanske till och med ställa ultimatum: “jag kommer att avbryta den här relationen om du fortsätter att göra såhär mot mig, för det kränker mig och jag accepterar inte det längre.”
Fungerande, normala, mentalt friska människor kommer att be om ursäkt och respektera gränserna.
Men! Givetvis finns det gott om skadade egon och människor som har fullt upp med sin egen trauma som inte alls tänker respektera någonting överhuvudtaget. Då är det mest kärleksfulla man kan göra att lämna. Man kan behöva lämna sin partner om relationen är destruktiv, och man kan behöva avbryta kontakten med nära släktingar om de trots upprepade samtal inte klarar av att respektera en.
Hur andra människor reagerar på ens sunda, helt rimliga gränser är ingenting man kan ta ansvar för för då slutar det med att man återigen inte har några gränser för att det är viktigare vad andra tycker än sitt eget välmående.
Om man befinner sig i en situation där 100% av alla man umgås med, kränker en och går över ens gränser, då är man med helt fel människor. Det finns miljarder människor på den här planeten, och jag är helt säker på att det går att hitta personer som MER ÄN GÄRNA lyssnar och respekterar en och gör sitt yttersta för att man ska må bra.
Jag har själv varit i situationer med båda ytterligheterna, och när jag var i den första ytterligheten (ingen respekterar mig) så trodde jag att det var fel på mig. Att jag inte förtjänade någon respekt och levde i den “sanningen”, så jag tycker att jag har tittat på det här med relationer från alla möjliga olika håll vid det här laget 🙂
Svarade jag på dina funderingar nu?
Alltså inom ramen för det här individfokuserade perspektivet som jag ville problematisera så var det ett inte oväntat svar, men utförligt, tack!
Ville väl egentligen mest peta runt i ett sår jag har när det gäller just gränssättning och se om det kom fram nåt användbart perspektiv.
Uppfattar att man behöver ganska mycket momentum i sitt liv, alltså extern engagerande verksamhet, för att eventuellt, i ett bästa-fall scenarie, kunna komma undan dom horisontella gravitationskrafter som är verksamma i nära relationer.
Har hittills inte hittat dit utan valt att isolera mig istället, lever ett energikonserverande munk/incel-liv och väntar på en bättre dag.
Spännande dock att följa dig på din transparenta resa, tack för allt du bjuder på🙏
Jag förstår inte vad du menar med “dom horisontella gravitationskrafterna som är verksamma i nära relationer”… betyder det att du har ett återkommande problem att inte bli respekterad? Eller att det är svårt med gränser? Betyder det att du inte tycker att du “får plats” tillsammans med andra, inte blir sedd eller hörd?
Förstår inte vad du menar för momentum eller externt engagerande verksamhet… är det ett jobb? Eller ett intresse? Eller vänner?
Min gissning (helt utan att ha en aning) är att du har svårt att sätta gränser mot dina närmaste och väljer att bara undvika allt vad konflikter heter, även om det inte är en konflikt utan helt normalt att säga hur man känner och vad man behöver. Alla gör det i friska relationer “nu behöver jag det här” och så får man det! Ett tecken på att den man pratar med bryr sig och vill ens bästa 🙂
Du har exakt rätt i allt.
Har inte lyckats med att med jobb, intressen, vänner etc nå styrfart (momentum) i livet så att jag utan drama kan sätta gränser och uttrycka mina behov.
’Horisontell gravitation’ syftar på regelbundenheter som är verksamma i relationer såsom återkommande anledningar att höras eller ses (julafton, födelsedagar, vanliga lägesrapporter etc)
Hm… ja du då låter det som att det är självkänslan som behöver jobbas lite på, så att du förstår att du har lika mycket rätt som alla andra att uttrycka dina behov och bli respekterad. Ibland kan det ju också vara så att det INTE är en själv det är fel på, att det inte är fel på självkänslan utan att ens omgivning är idioter. Man kan vika sig dubbel i sina försök att kommunicera och vara ödmjuk och förstående, men om det inte finns någon vilja att anstränga sig från motparten då kanske man får lägga ned den relationen.
Jag har en vana att hänga kvar i destruktiva vänskapsrelationer för att jag alltid tror att jag måste anstränga mig mer, men bara för att man varit vän med någon länge, eller är släkt med varandra så behöver man inte behålla dysfunktionella relationer. Det är okej att värna om sig själv och hitta andra människor som är mer på ens våglängd.
Är det något sådant du behöver göra?
En arbetskompis som är beteendevetare/behandlare sa så klokt att man kan ha och ofta har olika vänner/relationer som passar in i olika situationer, när det gäller släkten kan man ju alltid ha kontakt (tfn/träffas) med den som man klickar med. Intressant är att det kanske inte alls är du som överreagerar utan det är de andra i släkten som har problem mellan varandra och att du reagerar på deras uppträdande. Vänner och arbetsplatser är inte ett konstant antal/plats de kommer och går… tack och lov
Vad intressant att läsa!
Men vad är det för en gullig get du har??
Ja visst är han söt! 😀 Jag har 3 stycken sånna där åbäken som äter upp allt i sin väg ❤
Jag förstår inte riktigt det här med ”knutarna”. Eller jag förstår det teoretiskt. Men i praktiken – är det bara känslorna som kommer, eller är det tydligt vilken händelse som känslorna är kopplade till? Med andra ord – kommer det upp gamla minnen som skapar de jobbiga känslorna – eller kommer det endast upp jobbiga känslor?
Virrig fråga kanske…
Tack för all information! Mitt mål är att försöka få en plats under nästa år. Är både väldigt laddad, och v ä l d i g t nervös!
För min del är det själva händelserna som är triggern: “den gjorde så mot mig den jäveln!!!” och det triggar känslan och den känslan kan trigga minnet av fler liknande händelser, som triggar ännu mer av känslan osv. Jag har aldrig varit med om att det kommer upp t.ex ilska utan att det finns ett sammanhang för ilskan, men iofs har jag kunnat få ångest utan att direkt veta varför… det kanske är olika?
Tusen tack för svar! Då förstår jag lite bättre. Är det för dig händelser du inte mindes som kom upp? Eller är det händelser du visste om, men vars tillhörande känslor du inte tillåtit dig att känna fullt ut…?
Sista frågan – tolkar jag det rätt, rent generellt, att man i meditation ska släppa tankarna men gå in i känslorna…?
Tack igen för all kunskap du delar med dig av, och all nyfikenhet du skapar!
Ja det var situationer och händelser som jag är högst medveten om och brukar reagera starkt på, jag har inget problem att tillåta mig att känna saker utan mer det motsatta problemet. Att skruva ned volymen 🙂 Men när man jobbar med djupt rotade komplex (som på Vipassana) så kan man komma att känna MER än man brukar eftersom det inte finns några distraktioner.
I meditation behöver du varken gå in i tankarna eller känslorna. Det är bara mind stuff. Håll dig till andningen (de fysiska sensationerna som andningen skapar) eller förnimmelser i kroppen eller på kroppen. Låt tankar och känslor passera med sinnesjämvikt och vetskapen om att de är obeständiga och opersonliga. Som moln som glider förbi. Du är himlen 🙂
Jag börjar undra om det inte är DU som är himlen 🙂
TACK för alla fina, utförliga och värdefulla svar du tar dig tid att ge alla.
Haha nej det är jag inte, men tack för en fin komplimang! ❤
Så spännande och intressant läsning! Jag är själv nyfiken och taggad på att genomföra ett läger med lite skräckblandad förtjusning. Jag har inte vågat söka ännu men tänker mycket på det.
Jag förstår att det det är omöjligt att veta hur man kommer reagera. Jag lider en del av panikångest och annan ångest och är rädd för vad som kan hända i fall jag inte skulle kunna hantera det på plats.
Ser du något hinder i att man skulle vara med på ett retreat i fall man lider av ångest/panikångest? Vad händer i fall man inte kan hantera det?
Tack för att du berättar så innerligt och tydligt om dina upplevelser!
Jag hade inte bemästrat min ångest/panikångest på mitt första 10-dagars och var extremt neurotisk. Hakade upp mig på ALLT. Pratade med läraren flera gånger eftersom jag fick ångest av att man var tvungen att skriva under på att inte lämna före kursen var slut, och jag kunde inte skriva under på det eftersom jag inte visste om jag skulle klara av det. Till slut gick jag motvilligt med på att skriva på, man lovar samtidigt att följa alla föreskrifter och leva som en munk eller nunna så det är inget konstigt egentligen.
Men jag var såååå rädd minns jag, hade rejält med ångest, oro, nervositet, panik, ville gråta. Tror att jag var rädd för att få okontrollerbar ångest, rädd att få panikångest och rädd att typ behöva springa ut ur meditationssalen och sånt + massa tvångstankar. Så det var en struggle de första dagarna men sedan kom jag in i det, och tekniken man lär sig är ju till för att användas på ångest och panikångest (bland annat). Gör man tekniken rätt så rycker man upp problemet med rötterna.
Jag gjorde tyvärr inte det då, men ett tag efter mitt första Vipassana så använde jag tekniken i skarpt läge och blev av med min panikångest! 🙂
Du frågar: “Vad händer ifall man inte kan hantera det?” och jag undrar vad du menar med att inte kunna hantera det…? Jag tänker att det som händer är väl att du går runt där med hjärtklappning, malande tankar och spända muskler, kanske att tankarna börjar skena och få allt mer dramatiskt och färgstarkt innehåll, med en touch av katastrof? 😉 Dvs ett jättebra tillfälle att iaktta andningen, lägga fokuset i kroppen, träna på sinnesjämvikt… alltså applicera tekniken på det och se det för vad det är: Ett gäng biokemiska reaktioner, ett uppskruvat nervsystem, mega-frisättning av glutamat, massa noradrenalin och kortisol. Binjurar och amygdalan gone wild 😂 That’s it! Och det är ju alltid övergående. Det vet vi sedan tidigare att man inte kan ha panikångest hur länge som helst. Det är väldigt obehagligt, men alltid övergående.
Det kan för övrigt vara väldigt intressant att ha ångest som sitt meditationsobjekt. Försöka hitta den i kroppen, dissikera den! Exakt varför känns ångest så jobbigt? Vad karaktäriserar ångest? Varför är panikångest obehagligt? Vad karaktäriserar panikångest? Vilka delar består den av? Hur känns kroppen när den slår på? Det finns mycket intressant att studera här, och ju mer man tittar på den ju mer lär man sig om sig själv. Som en bonus försvinner den, eller bara slutar vara ett problem.
Oj vad jag babblar… svarade jag ens på din fråga? 😂
Hm… de har ingen utbildad psyk-personal där så om någon får ett totalt psykbryt vet jag inte hur skickliga de kommer vara på att hantera det, annat än som goda medmänniskor med sinnesjämvikt…
Stort tack för ett ärligt och utförligt svar. Och ett litet skratt 😂 ja du svarade på min fråga och lite till som hjälper mig på vägen.
Mina rädslor är exakt som dina verkade vara inför första retreatet! Jag känner igen mig i allt!
Ja vad menade jag med att “Vad händer i fall man inte kan hantera det?”
Jag tänker nog på att man är fast på ett ställe som inte är ens trygga punkt, ett nytt ställe. Med människor man inte känner. Man har bara sig själv att förlita sig på. Vad händer om saker kommer upp till ytan och man inte klarar hantera detta själv och samtidigt är “inspärrad”! Lite så.
Jag känner också en rädsla för att jag inte ska kunna kontrollera mig själv så pass att jag blir galen…😲 (kontrollbehov?) Att jag inte kan hantera mina tankar och helt enkelt blir galen! Sen är det kört, jag blir aldrig mitt vanliga jag igen 😂 Jag önskar ju såklart att en förändring ska ske, men till det bättre då 😂
Hoppas jag kunde förklara det på ett bra sätt 😊
Jag har också dementofobi (fear of going insane), rädslan att ens känslor ska bli så övermäktiga att man på något vis tappar förståndet och aldrig blir sig själv igen och typ behöver spärras in nånstans. Forskning visar att personer med dementofobi inte har ökad risk att bli galna, oftast tvärtom! Om det nu är en tröst 🙂
Jag tycker du ska tänka klart dina “tänk om” tankar så att det inte bara blir tusen “tänk om tänk om tänk om” utan “tänk om jag får ett hysteriskt anfall och skriker rakt ut, vad kan hända då?” och så tänker du klart tanken. Gör så med exakt alla oros-tankar så att du har ett svar för varje 🙂 “tänk om jag får en extrem panikångestattack, vad händer då?” svara på dina egna frågor 🙂
Stort tack för att du tagit dig tid att svara så utförligt och pedagogiskt, jag uppskattar det verkligen!
Nu känner jag mig mindre rädd och har även redskap att jobba med.
Rädslorna låter inte lika farliga när man nämner dem högt, och ännu mindre farliga om man svarar på frågorna som du säger.
Tusen tack än en gång! Och tack för allt arbete du gör 😊
Att svara med papper och penna är bra också, det kan vara bra att övervinna rädslan logiskt och visa att ja det finns massa känslor som kan kännas jättestarkt men det är för att hjärnan och kroppen producerar MASSOR med stresshormoner. Som ett litet rejv inne i kroppen, och det är okej! Högst mänskliga känslor som vi är designade för att klara av. Vi tål de här signalsubstanserna, dom är inte farliga 🙂
En sak som är viktig att tillägga är att man behöver lösa upp fysisk stelhet och spänningar i kroppen INNAN man mediterar. Många tror att meditation “bara” är att sätta sig ner blunda och inte göra något annat än att vara tyst men det i sig är INTE ett meditativt tillstånd.
Genom olika enkla fysiska rörelser, andnings-, djupavspännings- och koncentrationstekniker så förbereder man kroppen för det meditativa tillståndet Den här förberedande delen är otroligt viktig. De flesta människor TROR bara att de mediterar när de i själva verket inte ens är i närheten.
Jag skriver inte det här för att skrämma bort människor från meditation. Tvärtom! Men avspänning är superviktigt att göra och kunna för att lyckas med meditation. Och det borde nämnas för att underlätta för nybörjare.
Va… näe…? Jag tror att vi har helt olika bild av vad meditation är… en riktigt duktig meditatör som kommit långt kan hamna i ett tillstånd där kroppen är helt upplöst. Man känner sig som ett moln och allting är jättehärligt. Men en dag senare känner man tyngd och smärta, kroppens känns på massa obehagliga sätt. Det är INTE ett tecken på att man går bakåt i utvecklingen! Man behövde troligen moln-upplevelsen för att kunna få nästa episod av tyngd och smärta, och med de förnimmelserna nya emotionella knutar att knyta upp.
En viktig del i meditationen är att se verkligheten som den är, vår verklighet. Om kroppen är stel och spänd så är det vår verklighet, vi behöver inte ändra på den. Mindfulness handlar ju om att betrakta och acceptera: “Min axel är superstel, det gör ont i benet, ryggen värker” osv, det kan vara verkligheten just då. Om vi sitter med det och betraktar det så kommer det att lösas upp eftersom ingenting är beständigt. Vi behöver inte göra någon träning eller så för att kunna meditera. Just att det gör ont i början är en viktig del i det hela, lära sig hantera smärtan.
Jag blir nyfiken på vad meditation är för dig? Varför kan man inte bara sätta sig ned och vara tyst med stängda ögon, sk “just sit meditation” eller “zen meditation”? Det är en accepterad väg inom många traditioner 🙂
Min meditationslärare pratar en del om “playing the game of sensations” alltså att bara jaga de behagliga upplevelserna: “ooohh nu känns det skönt, min meditation går sååå bra!” och ha aversion mot de obehagliga: “uhhhh idag gör det ont överallt, min meditation går sååå dåligt!” och missar hela poängen med sinnesjämvikt (mindfulness). På detta sätt genererar man bara mer begär och ovilja, dvs mer lidande.
Berätta gärna hur du ser det!
Jag menar INTE att man ska undvika smärta eller obehagliga känslor, tankar eller fysiska upplevelser! Då har du missförstått mig. Dock är det väldigt många människor som inte klarar av att sitta helt stilla tillräckligt länge för att komma in i ett meditativt tillstånd, och den graden av koncentration det krävs, och det beror på olika spänningar och stelhet (fysiska och mentala) i kroppen som “stjäl” koncentrationen. Det är möjligt att jag får det att låta svårare än vad det är och att du får det att låta lättare än vad det är 🙂
Den meditation jag fått lära mig är en del av den traditionella klassiska yogan. Kan man sätta sig ner och “bara meditera” ? Klart man kan! Men först när man lärt sig vad meditation och det meditativa tillståndet är för något. För NYBÖRJARE så fungerar det nästan aldrig.
Meditationsdelen är endast EN del av klassisk yoga och några av de andra delarna (yoga asanas, yoga nidra och pranayama) är helt enkelt olika tekniker som man använder för att lära sig avspänning, djupavspänning och verklig koncentration för att slutligen kunna närma sig det meditativa tillståndet. Teknikerna är helt enkelt hjälpmedel för nybörjaren. Men avspänningsteknikerna kan även användas på egen hand utan meditation om man önskar det.
Yoga asanas är enkla fysiska rörelser som löser upp fysiska spänningar. Yoga nidra är djupavspänning och en pratyaharateknik. Pranayama är andningstekniker som kan användas för att lösa upp olika fysiska, och mentala, spänningar. Men andning kan också vara en del av själva meditationstekniken.
När man är utfört de olika avspänningsteknikerna så är det dags för meditation. En del föredrar att fokusera på ljud, andra på något visuellt (ljus eller bild) eller på andning. Det spelar ingen roll vad man väljer att fokusera på utan man tar det man föredrar. Avspänningsteknikerna hjälper kroppen att uppnå VERKLIG koncentration så när man väl använder den meditationen man föredrar så är det “lättare” att fokusera. Det betyder inte att obehagliga tankar eller känslor försvinner utan snarare att man får lättare att återvända till sitt valda fokus när det blir avbrutet.
Jag har mediterat med och utan de här ovan nämnda teknikerna och det är som natt och dag när man är NYBÖRJARE. När man väl har lärt sig och blivit mer van så har man GIVETVIS lättare för att “bara sätta sig ner och meditera”. Då behövs inte mer än själva meditationsdelen. Men som sagt, det är skillnad på nybörjare och erfarna meditatörer och nybörjare har en stor fördel av att lära sig avspänningstekniker när de vill lära sig meditation.
Generellt har alla dessa avspänningstekniker jag nämnt ett element av pratyahara i sig. Det betyder att man får lära sig att stanna kvar i det obehagliga – oavsett om det är fysiskt obehag för att man är stel, otränad och/eller har ont, eller om det är obehagliga tankar som dyker upp eller om man har problem med andningen – och gå ALL IN i den obehagliga känslan eller tanken tills den upplöses.
Pratyahara handlar om att tillfredsställa sinnets nyfikenhet och tillåta det att känna och uppleva ALLT, att utforska och undersöka vad som händer, för då kan man slutligen “släppa det” obehagliga. Att älta eller undvika något är den raka motsatsen – om man tvingar bort sinnet från obehagliga tankar, störningar och spänningar, eller vägrar att stanna kvar i det obehagliga, så kommer sinnet att återvända till det obehagliga trots att man inte vill. Man måste alltså bli en del av och undersöka det obehagliga för att det ska försvinna. Pratyahara är övergången kan man säga, mellan yoga och meditation, då man lär sig verklig koncentration.
Vår syn på meditation skiljer sig inte nämnvärt eller hur? Det jag menade var bara att det finns olika tekniker (hur man andas, hur man rör sig, hur man slappnar av och hur man stannar kvar i smärtan så att den släpper taget) som hjälper nybörjare att gradvis närma sig det meditativa tillståndet. Men också hur nybörjaren ska tackla de olika saker som kan dyka upp när man mediterar. Det kan också nämnas att förväntningar försvårar meditation. Låt allt vara som det är – oavsett om det är obehagligt eller att ingenting alls händer – så får man mest ut av det.
Att sitta still länge i en meditationsställning kräver att kroppen är både flexibel och vältränad (magmuskler för att orka hålla uppe bålen). Så människor som redan är vältränade, flexibla och har relativt friska kroppar fria från stelhet och spänningar har självklart lättare för att sitta länge i en meditationsställning än människor som har fysiska problem. För andra handlar problemet om att de inte kan sitta still med sina egna tankar. De kan älta saker men kan samtidigt inte undersöka och gå in i det obehagliga – att älta är som att som att repetera innehållsförteckningen utan att läsa resten av boken. För vissa så handlar det enbart om att de har fysiskt ont och har svårt att stå ut med smärtan och stelheten det innebär när de ska meditera. För andra så kan det vara så att de behöver frigöra sig från energi (de behöver helt enkelt träna hårt först) innan de kan meditera. Oavsett problemområde så hjälper avspänningsteknikerna och pratyahara människor att komma förbi hindren.
Det finns även sätt att påverka våra hjärnvågor genom att lyssna på olika frekvenser (beta, delta, theta, alfa gamma) och därmed komma in i ett meditativt tillstånd nästan omedelbart. Jag tror Kelly Howell var en av de som började med att sälja meditationsmusik baserat på hjärnvågor men det är inget jag rekommenderar. Det hjälper inte i längden då det gör användaren beroende av input snarare än att lära sig meditation. Forskare har sett att hjärnvågor hos erfarna meditatörer (tänk buddhistmunkar) är annorlunda än hos de som inte mediterar. Min personliga åsikt är att man får mer ut av meditationen om man stegvis och gradvis lär sig att stanna kvar i smärtan och obehaget utan yttre påverkan. Det vill säga man lär sig att meditera på egen hand.
Förstår du nu hur jag menar?
Ursäkta att jag tog lite tid på mig att svara, men ditt svar är ganska långt så jag ville läsa det ordentligt 🙂
Tack för förklaringen! Jag kan faktiskt köpa det du säger och förstå hur du menar, men har inte tänkt på det på det sättet innan. Jag kan se fördelarna med att göra så som du beskriver, men har alltid tänkt att man utvecklas successivt hur mycket nybörjare man än är, hur mycket monkey mind och hur mycket värk eller stelhet som än stör. Att det är en del i processen liksom, men det låter ju som mindre pain att förbereda kroppen före meditationen…
Det är coolt att hjärnvågorna ändras hos erfarna meditatörer, och man bygger till och med om hjärnan rent fysiskt. Bygger nya banor. Ihärdiga meditatörer har ingen ålderspåverkan på sin hjärna eftersom gråmassan ökar och de bibehåller sina signalsubstanser. En god anledning att ta meditationen på allvar! 😀
Du behöver inte be om ursäkt! Din tid är din och den spenderar du som det passar dig bäst.
Tack för att du orkade läsa allt! Lite väl långt svar, jag vet, men jag ville så gärna förklara hur jag tänker och vad jag lärt mig. Vi har alla olika ingångsportar till lärande så du har lärt dig på ett sätt och jag på ett annat. Olika “skolor” helt enkelt 🙂 Och för nybörjare kan det vara bra att veta att det finns olika sätt.
Och tack för att du skriver om ämnet. Jag är (uppenbarligen) väldigt intresserad av meditation. Ja visst är det cool att vi kan påverka så mycket av vår hjärna och hälsa genom att meditera. Är det meditationen som har fått dig intresserad i hur våra tankar gör oss sjuka eller friska mån tro?
Det var väldigt ambitiöst och snällt att du ville förklara! ❤
Toppen för alla nybörjare som läser här och alla tusentals människor som googlar på meditation och Vipassana och hamnar här utan någon förkunskap 🙂
Vipassana-lägret är ju typ tortyr (minst sagt) för nybörjare och man kan bli väldigt tveksam till om det verkligen är bästa sättet att lära människor meditation på… jag hade typ 90% resentment efter mitt första Vipassana-läger för att jag hade sååååå ONT och hade dessutom ont flera MÅNADER efteråt. Helt sjukt! Sista meditationspassen ålade jag runt som en hög grävling pga all smärta (kunde inte sitta still) så det var ju såklart inte särskilt givande…
Bra fråga om intresset för hur tankarna påverkar… jag tror faktiskt att meditationen har en stor del i det! Jag är väldigt inne på att sinnet och kroppen är samma sak och att emotionella knutar blir fysiska om de inte löses upp. Vad tror du om den teorin?
Ha ha ha…. Ja, det låter som ett rent helvete 🙂
Å andra sidan är Vipassana-lägret GRATIS och då är det klart att det finns gränser för hur mycket som ska ingå! Det tar trots allt lite tid att lära ut hur man förbereder kroppen för meditation och en skicklig yoga lärare som spenderat många år på att lära sig själv och lika många år på att lära sig lära ut kan inte förväntas arbeta gratis.
Jag är helt med på den psykosomatiska delen att trauman och emotionella knutar fastnar fysiskt i kroppen när vi inte tar hand om känslorna. Våra känslor berättar ju för oss hur vi känner, varför, och att vi behöver göra något åt saken. MEN många (speciellt om man upplevt mycket upprepat och långvarigt trauma från barndomen) har aldrig fått lära sig som barn HUR de ska hantera känslor. Och många har helt enkelt dåliga förebilder i föräldrar som själva inte mästrar sund känslohantering.
Kan man inte hantera känslor är det självklart (från mitt perspektiv) att de “fastnar i kroppen” på olika sätt. Kortsiktigt kan man “stänga av” sina känslor men förr eller senare måste de bearbetas. Och fysiskt ont är omöjligt att ignorera så det är väl vårt undermedvetnas sätt att pocka på uppmärksamhet så att vi tar itu med saker när vi ignorerar känslobiten.
Nu behöver inte ont-i-kroppen bara betyda emotionella knutar såklart det kan vara träningsvärk, felaktigt rörelsemönster, felaktig kost, etcetera, också. Det är där meditation är ett bra hjälpmedel. Man får lättare för att “metastudera sig själv” och därmed också lättare för att skilja på vad som är vad så att man förhoppningsvis kan göra någonting åt saken. Ja, det är vad jag tror i alla fall.
Haha so true, man får inte glömma bort att Vippen är for free! Eller ja, donationsdrivet så man betalar ju det man känner för (vilket kan vara noll!)
Enligt den Vipassana-traditionen jag följer (S.N Goenka) är ALLT emotionella knutar, alltså allting som man känner. Jag vet inte om jag kan gå med på det riktigt, men målet enligt Vipassana är att bli “helt upplöst”. Vissa verkar känna mer i kroppen än andra, typ att ångest är fysiskt men för mig är det alltid mer mentalt. Att stänga av känslorna har aldrig varit ett alternativ för mig, vet inte hur man gör! Men vet att vissa kan “stänga av” och då dyker det säkert upp i kroppen istället, tror jag 🙂
Hmm…. att allt är emotionella knutar…. tja, varför inte?
Intressant perspektiv om man tänker på att de finns en/flera känsla/-or bakom varje tanke och beteende man har. Då är det inte så konstigt att man “blir helt upplöst” när man uppnår fulländad sinnesjämvikt och alltid kan observera sina tankar och känslor UTAN att reagera på de. När man bara observerar och aldrig reagerar så kan man inte ha några emotionella knutar kvar.
Fast det kanske inte är så de menar?
Jo jag tror det är så jag menar! 😀
Låter på mig som att det är något i stil med TM du refererar till, som skiljer sig en hel del från mindfulness-baserade praktiker.
En av hörnstenarna när det kommer till mindfulness är att det inte spelar någon roll om du går in i en meditation med en angenäm eller icke-angenäm upplevelse. Allt är välkommet och alla former av sinnesupplevelser är potentiella dörrar till insikter och verklighetsupptäckter. Mindfulness handlar heller inte om att åstadkomma ett specifikt tillstånd, utan mer om att plantera intentioner och låta dessa växa på egen hand av sig självt. Alla angenäma tillstånd och “benefits” är bara en trevlig biprodukt.