• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS-dieten som har rykte om sig att kunna återställa bakteriefattiga & lite  trassliga tarmar för att i sin tur påverka den viktiga kopplingen mellan tarmen & hjärnan, men 3v har gått sedan jag påbörjade den inledande fasen av dieten & sedan dess har det mesta gått i motsatt riktning (åt helvete alltså 😅) 

Men det var faktiskt väldigt intressant för i samband med mina personliga strävanden kämpade jag med strulig rå-data till en vetenskaplig artikel & bankade huvudet i tangentbordet när ingenting gick ihop! 

Det var då jag insåg en viktig grej i livet såväl som i forskningen, nämligen att det spelar VÄLDIGT stor roll hur vi viktar variabler, alltså värderar effekten av saker realistiskt. Det finns liksom gränser för vad t.ex en kostförändring kan åstadkomma (hur "perfekt" man än äter) särskilt som en isolerad parameter!

Just kost är nog för övrigt det allra vanligaste att övervärdera på bekostnad av allting annat...😬

Inom statistiken använder man därför "vikter" pga variablers olika tyngd. Översatt till livsstil är det typ hur mkt man kan kvitta en dålig vana mot en bättre. Vissa är optimister & viktar sina goda vanor högt, trots uppenbara krafter i motsatt riktning, vilket visar sig genom sparsamma resultat.

Det kan förstås lägga grunden för uppgivenhet, även om jag tror att motmedlet är ärlig granskning av både resultaten & livsstilsfaktorerna ✨i kombination ✨ Så därför skrev jag en halv roman om det här på bloggen med idéer på åtgärder, om du vill nörda in på VAD som faktiskt spelar roll och inte! (Länk i profilen 👆)

Det är högst relevant i forskning såväl som vardag, så det var slående att se det i min egen forskningsdata! Som upplagt för att jag skulle se nånting hos mig själv lite tydligare, presenterat som aviga r-värden...😅

MEN OM GAPS! ☝️
Har inte gett upp, bara haft problem att få nog med energi utan att krascha som en utsvulten sparv efter ett tag... I ketos & allt är känslan att tanken är tom! Just me? 🧐 Det brukar hända vid livsmedelsbegränsning men har också ganska hög förbränning 🔥 (ingen hypertyreos eller så!)
Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetr Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetra ute (direktlänk i stories! 👆) vi pratar om post-covid deppen som många (inklusive vi själva) tycks ha drabbats av och reflekterar lite kring varför och hur man kan ta sig ur gropen. Inget träningssnack alltså utan ett avsnitt om hormonella system kopplat till stress, utbrändhet och livssituation. Enjoy! ❤️
Jag blev så himla glad när @asparre ville ha til Jag blev så himla glad när @asparre ville ha tillbaka mig i sin supergrymma och numera väldigt ikoniska podd 4HEALTH, även om det var en sisådär 7 år sedan sist! 😄 Podden är ännu skarpare och proffsigare nu, så det var väldigt roligt att prata bort en stund med Anna! ✨

INNEHÅLL
Avsnittet (nr 324) handlar om hur man kommer igång med biohacking-grejer utan en massa prylar, vi delar mycket praktiska tips samt diskuterar hur man testar och tar sig an vanliga hälsoproblem såsom sömnsvårigheter, förhöjd puls, orolig mage, låg energi, ångest och höga stressnivåer mm! 

Jag försöker alltid vara så öppen som det är lämpligt med mina egna utmaningar, så även om Anna presenterar mig som "expert", så är det mycket mer av en dialog två nördar emellan! ❤ Anna är ett bibliotek av kunskap så jag vågar NÄSTAN lova att du kommer gilla avsnittet väldigt mycket! 👂❤️

Jag är egentligen inte helt bekväm med att "ge tips & råd", särskilt som jag haft ganska tuffa perioder det senaste, men jag pratar gärna om personliga erfarenheter och sätt att förhålla sig till fysisk & psykisk hälsa/ohälsa, förändra vanor, vad som faktiskt spelar roll när det kommer till livsstilsförändringar, vilka de mest potenta tillskotten är (möttes dock med viss skepticism från Anna på sista punkten (med rätta haha! 😂))

VAR LYSSNA? 
Lyssna GRATIS i din telefon, itunes eller på 4health.se (länkat i stories!) och mer detaljer (om avsnittet och annat spännande) hittar du på Annas insta @asparre ❤
[I reklamsamarbete med @arktisnaturals] 🌱 25% R [I reklamsamarbete med @arktisnaturals]
🌱 25% RABATT JANUARI UT MED KODEN MARTINA25 som anges vid köp och dras av i kassan!

Det här blir min 10e månad med CBD-oljan från Arktis Naturals, vilket är lite ovanligt för mig att ett tillskott följer med så länge utan paus! Anledningen är att jag får märkbart positiva effekter på sömnen samtidigt som jag inte ser några nackdelar med den alls (inte än så länge iaf!) Som vanligt kör jag ett gäng droppar av den 30%iga före sänggående. Jag rampade aldrig in den eller så, men så är jag inte den känsliga typen heller! 😅

NYHET: CBD MED GURKMEJA! 🧡
På hemsidan (https://arktisnaturals.se direktlänk i profilen 👆) finns en ny olja med både CBD och gurkmeja i. Den ska jag testa härnäst för gurkmeja är ju den primära SIRT1-aktivatorn (utöver lök, kaffe och grönkål) och för er som inte vet vad SIRT (sirtuiner) är för något så är det signalmolekyler numrerade 1-7 med uppgiften att reglera epigenetiken till vår fördel!

Sirtuinerna (framförallt SIRT1 och SIRT6) skyddar b.la vårt DNA och våra kromosomer från stress och skador. De kan stänga av sjukdomsgener, dämpa inflammation, hjälpa till med avgiftning och mycket annat. 

Faktum är att det finns en koppling mellan i princip alla aktiviteter som vi anser som hälsosamma som t.ex träning, kallbad, fasta osv med antiinflammatoriska processer och/eller uppreglerade sirtuiner! 

Googla/youtube:a t.ex David Sinclairs forskning om sirtuiner om du vill veta mer! Är inte överens med honom i livsstilsfrågor men hans forskning är väldigt cool och inspirerar ofta till fler nyfikna sökningar! 🤓
  • Home
  • Biokemi
  • Ketos & ketoner
  • “Jag var keto, nu äter jag carnivore och mår MYCKET bättre!”

“Jag var keto, nu äter jag carnivore och mår MYCKET bättre!”

15 July, 2018 151 Comments Written by Martina

Disclaimer: Många mår mycket bättre på carnivore pga svåra autoimmuna tillstånd eller avancerad beroendeproblematik. Många erfarna ketosentusiaster kan äta en ketogen variant av carnivore, utan problem och vet exakt vad de sysslar med. Detta inlägg handlar inte om dem.


Är det någon som har missat att carnivore trendar järnet just nu? 

Jag tror inte det, och jag ser inga problem med att det trendar egentligen men jag blir så trött på skitsnack i stil med “Jag var keto och hade massor av hälsoproblem, nu är jag carnivore och har blivit helt frisk”. Jag tvivlar inte på detta MEN det var ta mig tusan ALDRIG keto innan de gick över till carnivore.

Varför?

För att keto är en väldigt avancerad diet som få klarar av att följa!


En av de största förespråkarna inom carnivore som påstår sig ha varit keto, följde en vegansk ketogen kost. Vad är en vegansk ketogen kost? Avokados och kokosolja? Den ketogena kosten ÄR inte VEGANSK och kan ALDRIG bli vegansk.

En annan känd carnivoreförespråkare som var keto tidigare levde på kyckling och broccoli. Återigen, inte keto.

Nötter, fröer, mejerier och desserter

Bara macadamianöten är ketogen, de andra nötterna är inte det. Fröknäcke med ost och smör är således inte ketogent. Turkisk yoghurt med bär, inte ketogent. Bakverk gjorda på mandelmjöl är sällan eller aldrig ketogena.

Det betyder inte att det är dåligt, och det betyder inte att det inte kan fungera jättebra för massor av människor men det är fortfarande inte keto. 

Carnivore är den lättaste dieten hittills och därför lyckas folk med den

Och de gör inga avsteg heller!

Många som äter ketogen kost eller försöker äta ketogent gör avsteg HELA TIDEN. Med hela tiden menar jag 1 gång i veckan, och det går inte om man ska se några ordentliga resultat. Carnivore är så enkel att alla kan följa den för det är verkligen bara kött, fisk, ägg och knappt det och det gör också att många inte VILL göra avsteg. Till skillnad från keto som ofta blir störd av alkoholintag eller något annat som inte ska inkluderas i dieten.

Keto som görs rätt är bättre än carnivore

Så tror jag (OBS se disclaimer högst upp!) men att ta bort allting inflammatoriskt, insulint och blodsockerhöjande, verkar vara en för svår utmaning för många så att det blir lättare att bara ta bort ALLT. Samtidigt är väl den bästa dieten den som både fungerar bra och den man kan följa.  

I Kina tog jag hellre bort de besprutade grönsakerna än de hormon- och antibiotikabombade köttet när jag valde mat ute, och det verkade vara ett bra val för när jag gjorde hårmineralanalys hade jag inte mycket gifter inlagrade trots 3 år i Kina. Men när det finns rena och fina livsmedel att tillgå är det synd att inte utnyttja det som finns.

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biokemi, Ketos & ketoner
carnivore, keto
Similar posts
  • Vad är nyttigt? | Om ogrundad “... — Det här inlägget handlar om ogrundad “hälsofakta” och hur man kan tänka mer rationellt kring t.ex kost. Det var efter att jag spanat runt hos olika hälso-influensers som jag slogs av hur ovanligt det  är att få en djupare förklaring eller reflektion kring påståenden som serveras. Mycket presenteras bara som olika påståenden efter varandra, och [...]
  • Forts på “Åldrandets gåta”... — Här är den utlovade fortsättningen på inlägget om “Åldrandets gåta!” I det här inlägget presenterar jag några vetenskapligt bekräftade metoder för att “åldras baklänges” eller hålla sig så frisk som möjligt, så länge som möjligt. Åtminstone tills läkemedel mot åldrande blir tillgängligt om 20 år! När det gäller “anti aging”-hacks så tror jag personligen på [...]
  • Omfattande gratis ketoguide! — Inlägget innehåller köplänkar till mina böcker! Hej vänner! ❤ Så roligt det är att blogga lite igen! Att kunna ta lite mer plats, och inte behöva begränsa mig till instagrams ynka 2000 tecken… här är det bannemej ingen som säger att jag använder för många ord! Så skönt! 😄 Hur som helst ramlar det fortfarande [...]
  • SUMMERING: Veckans biohacking-föreläs... — Hej vänner! Den här veckan  har varit föreläsningsvecka för mig, då jag har fått chansen att träffa flera av er som läser här och följer mig på instagram! ❤ Det är först nu som jag tycker att det verkligen märks att pandemin är över, för jag gjorde några föreläsningar under våren (universitetssammanhang) och då var [...]
  • Tankar om Crohns sjukdom! — Tillägg: #1 Längst ned hittar du mina åsikter om AIP, GAPS & andra populära dieter! #2 Om hemorrojder #3 Crohns/Ulcerös kolit vs IBD vs IBS Jag ska inte prata för mycket om mig själv här, men anledningen till att jag känner att jag kan eller “får” skriva om den inflammatoriska tarmsjukdomen Crohns sjukdom är för [...]
Jag åkte till Norge
Bloggare och reklam (tillägg till LCHFingenjören)

150 Comments

  1. Carin Carin
    11 October, 2018    

    Måste bara berätta om mina erfarefnheter av Freestyle Precision teststickor för blodglucos. Mätte i ca ett år ca 4,6-5,2. Efter period nu i år med 200 gr fett kom jag ner till 3;7-4;8.
    Sen plötsligt för två veckor sedan , efter att jag köpt en ny 100 pack från Apotea vände mitt BS upp till 5,5-6,4, morgon som kväll. Jag skickade tillbaka stickorna och fick en ny 100 pack från Apotea. Samma höga värden. Så jag kände mig övertygad om att mitt BS ökat.
    Men när BS ibland var 6,3 på kvällen började jag tvivla igen och beställde en dyr 25 pack från Med 24.
    Nu har jag kontrollmätt sedan i går eftermiddag.
    Med nya stickor är mitt BS idag fastande 3,9 och jag blåser grönt med nio blink. Med de gamla stickorna 5,5. Igår var BS 4,5 på kvällen med nya stickorna och med de gamla var BS 6,4.
    Jag blåser gult på ketonix ofta under dagen.
    Kanske kan vara intressant att veta för alla som köper stickor.
    Svårt nu att veta hur jag ska göra, för det är endast de 100 pack från Apotea som har ett bra pris och jag har bara hittat två ställen att välja på när jag ska köpa stickor.

    Reply
    • Martina Martina
      11 October, 2018    

      WOW Carin det här är ju helt extremt!!! Jag återpostar detta som ett inlägg!

      Reply
  2. Carin Carin
    27 September, 2018    

    Vad kan detta bero på? Precis när mina värden var så bra hände något. Jag äter precis som innan 200 gram fett av ghee och hemgjord majo med kött fisk. Enda avvikelsen är en multivitamintablett som kostdoktorn rekomenderar.
    Öppnade en ny förpackning BS stickor för fyra dagar sedan och mitt blodsocker visar på 5,6 på morgonen och 5,9 på kvällen sedan dess! Ketonerna är 1, 9 på morgonen.
    Puls oförändrad, ingen upplevd ohälsa.
    Kan det variera så här eller är det något med stickorna? Den förra förpackningen hade utgångsdatum december 2018 och denna har dec 2019.

    Reply
    • Martina Martina
      27 September, 2018    

      Oj vilken skillnad! Jag kan inte svara på det men det låter ju som att det är något fel på stickorna… väldigt stor felmarginal!

      Reply
      • Carin Carin
        27 September, 2018    

        Ja…för det kan väl inte bli så högt bara så där plötsligt när man äter som jag eller?
        Har du hört talas om att stickor kan vara felvisande?

        Reply
        • Martina Martina
          27 September, 2018    

          Ja jag har varit med om vänner som fått skicka tillbaka stickor och få nya, även skicka tillbaka mätare. Det händer, helt klart.

          Reply
          • Carin Carin
            27 September, 2018    

            Aha, tack! Ja då hoppas jag det är stickorna som är felet! Ska skica tillbaka dessa. 🙂

            Reply
  3. Carin Carin
    16 September, 2018    

    🙂 Ja det verkar ju faktiskt så!!!
    Vore intressant att veta vad det är jag inte tål . Och det vore ju kul om det nu går att nå ett optimalt utgångsläge för att sen ytterst långsamt återinföra lite grönt. Och kunna använda BS BK mätningen så som du beskrivit, för att se hur någon viss ingrediens ska undvikas.

    Faste ketoner verkar inte möjligt att mäta mer än på morgonen då, eftersom jag äter 11.00, 14,00 och 18.00.

    Reply
    • Martina Martina
      16 September, 2018    

      Japp! 😀

      Ja de dagar du vill kolla BK kan du göra det på morgonen, inte annars.

      Reply
  4. Carin Carin
    12 September, 2018    

    Jag tycker det är ganska kul att mäta BS och BK trots att mina resultat inte är optimala. Mogonketoner varierar mellan 0,8-1,3 och någon dag ibland är det 3,5. BS mellan 4,4-5,2 och någon gång ibland 3,7.
    Har läst om många av dina tidigare artiklar om ketonmätning och optimal ketos här n, och också läst lite annat. Får ändå intrycket att jag har ganska ok BS och att mina ketoner ligger ok, utom just vid uppvaknandet.
    Jag mäter nu 05.00 och 21.30 och ibland någon extra gång. Det blir ju dyrt så jag vill inte överdriva men tänker att det kan vara bra att ha koll på hur höga ketonerna är när de är höga och även hur BS förändras under dagen.
    Om jag vill ha någon info om hur min ketos är men inte får bra värden på morgonen , när är då en lämplig tidpunkt att mäta?

    Reply
    • Martina Martina
      16 September, 2018    

      Jag tycker att det ser ut som bra värden 🙂 Väldigt nära optimalt.

      Alla värden fastande är bra att mäta.

      Reply
      • Carin Carin
        16 September, 2018    

        Vad bra! 🙂

        Så mäta ketoner två timmar efter middagen är kanske inte så meningsfullt?

        Senaste dagarna med 16:8(utan frukost tillsammans med ketoCarnivore så har mina värden ytterligare förbättras så kanske finns det hopp om stabila optimala värden framöver (hoppas) !
        Fastevärdet BS har legat på 4,0, 4,4 några dagar. BK har ökat då till faste 4,1, 1,5 och 1,4 och på kvällen har de legat på över 4,0.

        Reply
        • Martina Martina
          16 September, 2018    

          Ja men sedär! 😀

          Då kanske hypotesen om att du har ätit något du inte tål varit korrekt trots allt. Det där är definitivt bra värden, kvälls BK är dock alltid högre om man ätit något fett.

          Reply
          • Carin Carin
            16 September, 2018    

            🙂 Ja det verkar ju faktiskt så!!!
            Vore intressant att veta vad det är jag inte tål . Och det vore ju kul om det nu går att nå ett optimalt utgångsläge för att sen ytterst långsamt återinföra lite grönt. Och kunna använda BS BK mätningen så som du beskrivit, för att se hur någon viss ingrediens ska undvikas.

            Faste ketoner verkar inte möjligt att mäta mer än på morgonen då, eftersom jag äter 11.00, 14,00 och 18.00.

            Reply
  5. Carin Carin
    4 September, 2018    

    Hej Martina!
    Vore kul om du ville lyssna på denna föreläsning och kommentera! 🙂
    Allt det han talar om stämmer på mig och jag har tänkt på det men kan ju ingenting om biokemi osv.
    Föreläsningen handlar om LMSR lean mass super responder, som är vältränade, med låg fettprocent, friska, med högt HDL, låga Triglycerider men som har skyhöga LDL. De har även ofta högre faste BS (enligt föreläsaren pga adaptive glucose sparing) och lägre faste BK (ca 0,3-1,0) jämfört med andra som äter keto..

    Reply
    • Martina Martina
      4 September, 2018    

      Jag har inte tid att kolla på den, men jag lägger den i arkivet 😀

      Reply
      • Carin Carin
        4 September, 2018    

        Förstår! 🙂
        Jag tyckte det var så intressant med dessa olika aspekter som de såg ett samband mellan hos Lean Mass Hyper Responder: Har låg fettprocent, smala, vältränade, äter ketogent. Har Ldl över 5, hdl över 2,0 trig under 0,79. Faste värde Blod ketoner ca 0,3-1,0 Blod socker 5-6.
        Funderar på kopplingen mellan blodsocker och kolestrol tex.

        Reply
        • Martina Martina
          5 September, 2018    

          Ja spännande, jag hoppas jag hinner kolla på den snart.

          Reply
  6. Annelie Annelie
    29 August, 2018    

    Hej Martina!
    Jag har en fråga ang ketogen kost och fasta.
    Som jag förstått det så får man 80% av alla fördelar med fasta genom att äta ketogent, och jag kan intyga att det är den enligt mig bästa livsstilen. Dock har jag funderat mycket på att ta några fastedagar då och då för att göra ordentliga reboot på kroppen. Hur ser du på det? Jag tänker att det knappast borde bli stressande för kroppen om man redan är fettdriven jämfört med om man t ex äter en medelsvensson-kost och är glukosdriven. Detta givet att man då undviker kaffe och te de dagarna.

    Reply
  7. Carin Carin
    29 August, 2018    

    Tarmarna är absolut irriterade och det är något mer jag behöver korrigera för att bli bättre. Kan det vara: surkål, gröna blad, gröna bönor, saltgurka, zuccini eller är det mer att jag saknar något som kan fås genom tillskott?
    Jag funderar på om frukosten kan ätas efter min tvåtimmars meditation och strax innan gym? För annars blir den 05.00 och då är det svårt att få till 12 timmar. Men jag vet att längre tid mellan måltider har varit slankande tidigare för mig.

    Bra bilder och otroligt snyggt resultat på ketos! Jag har inte så tight look nu som du ser ut att ha till höger. Den djupa mitten-fåran har jag aldrig haft eftersom jag alltid är lite bulkig på magen. När jag var nydeffad 2016 och vägde 48 var jag superlean men hade ingen fåra i mitten.
    Utifrån dina bilder gissar jag att jag har gått upp en del i fettprocent och kanske ligger på 18-20 men det är svårt att veta. Väger nu 59 och har absolut en hel del mer muskler och mer styrka än på 48 kg.
    Så lite svårt att fatta vad jag kan göra nu, för att dra ner på kcal gör mig absolut hungrigare och mindre stark. Men jag verkar inte bygga tillräckligt mkt muskler för att flytta fett till muskelmassa och inte heller bränna bort överskottsfett?

    Reply
    • Martina Martina
      29 August, 2018    

      hmm….

      Jag bara slänger ut en tanke här, men tänk om du skulle bli carnivore? Du kanske är en av dem som blivit så intolerant mot alla växter att precis allting irriterar? Alla växter producerar gift för att de inte vill bli uppätna, och vi tål det (oftast) men man kan vara så känslig att man på sin höjd klarar lite bär men inte mer.

      Reply
      • Carin Carin
        29 August, 2018    

        Ja. För 1,5 år sedan testade jag ju fakir med din coachning här. Det gjorde absolut magen bättre. Då åt jag ju kött och fett. Men att äta utan tillsatt fett tror jag inte riktigt jag pallar :).
        Har själv tänkt tanken ett tag att ta bort alla växter. Jag äter två överfyllda stora tallrikar med gröna blad varje måltid plus lite surkål.

        Men vad tror du om mina tankar om fitness formen utifrån dra ner på kcal eller på något vis få till mer muskelmassa?

        Reply
        • Martina Martina
          29 August, 2018    

          Det där två överfyllda tallrikarna med gröna blad verkar inte hjälpa alls. Många carnivorer/fakirer äter tillsatt fett, och de äter smör och ägg och ibland även grädde men inte så ofta. De som inte äter tillsatt fett äter de fetaste bitarna eller inälvor för att komma upp i åtminstone 70E% fett, det är så jag tror att man måste göra för att inte bli trött och seg.

          Om du bara vill ha platt mage – ta bort allt grönt.

          Om du fortsätter träna och inte försöker kontrollera mängderna utan bara låter din kropp få vad den vill (kött och fett) så kommer formen bli bra (tror jag).

          Reply
          • Carin Carin
            29 August, 2018    

            Det där låter som en väg att gå. Jag känner instinktivt att det är fel att dra ner på maten efter en dag på mindre kcal 🙂
            Jag ska testa detta nu!
            Men antar att man bara kan äta så här en begränsad tid? och sen behöver man kanske ändå lägga till mer varierad kost?
            Behöver man lägga till några tillskott?

            Reply
            • Martina Martina
              30 August, 2018    

              Jag är inte ens säker på att man behöver varierad kost, eller om det är en ny uppfinning.

              Reply
              • Carin Carin
                30 August, 2018    

                Mycket intressanta tankar. Dessutom, de som förfastar sig över min “extrema” kost äter själva 70% vetemjöl, en del godis, frukt, dricker alkohol, sojaprodukter, idustrimat. Den variationen kanske är lika med noll om man talar om variation för att få i sig maximalt med näring.

                Reply
                • Martina Martina
                  30 August, 2018    

                  Ja, och om du nu inte TÅL grönsaker och din kropp ger dig signaler om det varje dag… då kanske den inte behöver det?

                  Reply
                  • Carin Carin
                    30 August, 2018    

                    Ja det är ett nytt och intressant spår och väl värt att undersöka. Jag tror du har rätt men man vet ju inte .
                    Nyss satt jag och åt tillsammans med veganer och blandkostare och fick frågor min kost som nog verkade obsen och extrem, tror jag iallafall.
                    Jag tänker ofta att jag testat allt snart och att jag vet nu att min kropp inte verkar tåla grönsaker. Men samtidigt har jag ju inte testat att äta veganskt eller raw-food eller groddat bönor osv.

                    Reply
                    • Martina Martina
                      30 August, 2018    

                      Om du vet att du inte tål grönsaker så kan du väl extrapolera därifrån till vad veganskt eller raw-food skulle innebära för just dig? 🙂

                    • Carin Carin
                      30 August, 2018    

                      Haha, bra poäng. Tror jag väntar med den analysen tills den biter mig i hälarna. 🙂

  8. Carin Carin
    28 August, 2018    

    Nu är jag osäker på hur jga ska fortsätta. Har ätit 200 gr fett , ca 2200 kcal per dag, 300 gram fisk kött, ca 8-25 gram kh i form av sallad, gröna bönor,lite färska lingon,surkål. Smör, mct olja, hemlagad majonäs.
    Enstaka utsvävningar har varit typ 100 gram sötpotatis två tillfällen samt jordgubbar några stycken.
    Tar glycin på kvällen och har testat maskrosrot.
    Blodsockret på kvällen är ca 4,0-4,5 BK på kväll ca 2,2-3,7. Men på morgonen BK 4,6-5,2 och BK 0,9-1,2 och ibland upp till 1,6 .Mängden mat känns nra. Träningen går bra och jag kan öka svagt min sytrka nu. Tränar varje dag ca en timme. Startar med 4 minuters tabata intervall. Promenerar inte lika intensivt.

    Men vikten har ökat ca 1,5 kg sedan starten. Jag var redan på en lite högre vikt vid start men kände mig fut.
    Nu när jag ser mina mätningar av bs och bk samt viktökningen undrar jag,
    Är det möjligt att det tar längre tid att komma till bra värden och att det kan vara idè att hålla ut och fortsätta med 200 gram fett?
    Eller är viktökning och tid nu ett svar på att jag inte kan komma längre med detta?
    Hur ska jag tänka med viktökningen. Jag vill hellre väga lite mindre kanske några kg, alternativt uppleva det som du beskriver att det inte ökar omfånget. Men jag misstänker att min fettprocent sakta tickar uppåt nu.

    Funderar på om jag ska dra ner fettet och med det kcal till kanske 150 gr fett(80 E%) vilket blir ca 1800 kcal. Troligen minskar inte fettprocenten av det lilla minskandet? Men vad annars kan jag göra, vill inte äta lågkalorikost och deffa utan gärna vara keto och ha full energi.

    Reply
    • Martina Martina
      28 August, 2018    

      Jag tycker dina värden ser bra ut, men om du vill minska några kilon så experimentera med energiintaget. Du kanske vill äta färre mål eller mindre fett. Testa 150g fett och mer protein, det hade jag nog satsat på.

      Reply
      • Carin Carin
        28 August, 2018    

        Tack! Det låter mycket bra. Jag tänker på det du ofta skriver om frukost och att den är så viktig för ketos? Annars hade jag lätt kunnat avstå den…Vad tänker du där?
        Mellanmålen tar jag direkt bort för de är bara oliver, macadamianötter och mct loja.
        När det gäller ketos och fettet, tror du att det går att dra ner rejält på kalorierna någon/ några veckor för att få vikten att gå ner snabbt? Eller är det mer lämpligt att ta det mer långsamt så som du skriver här ovan?

        Reply
        • Martina Martina
          28 August, 2018    

          Hm…

          Det beror på vad du prioriterar. Om du nu vill ned några kilon och det är viktigt, så kan du ta bort mellanmålet som du säger. Du kan också dra ned kalorierna, fasta eller lägga in cardio men då låter du inte kroppen hitta SIN egen vikt och du kommer kanske inte ha full kraft på gymmet. Det är en trade off, men kanske kan du vara i bra ketos och få bra energi ändå. Du kanske behöver hitta din egen nivå av energimängd och ketos där du kan ha den vikten du vill ha och fortfarande vara stark.

          Reply
          • Carin Carin
            28 August, 2018    

            Underbart klokt svar! Tack ? Jag vill absolut försöka hitta min kropps vikt och ha bra energi på gymmet. För mitt mål är att vara fit på ett hållbart sätt som går att bibehålla utan deff – hunger och minskad energi. Så då låter det som att äta frukost lunch middag och bara dra mer fettet en tid till 150 gram.
            Om man äter keto och äter bra mat plus styrketränar, kan man tänka sig att kroppens egen vikt då blir bestående av låg fettprocent och mkt muskelmassa? ?

            Reply
            • Martina Martina
              28 August, 2018    

              Jag är inte 100% säker, jag tror inte att man kan vara hur definierad som helst på keto med stenhård tvättbräda och sånt. Inte länge. De flesta som tränar hårt och är keto som jag känner har väldigt snygga kroppar, de kan äta mycket och vara starka och mätta, i ketos, fylliga muskler och låg fettprocent på ett hållbart sätt. För män är det under 10% och får kvinnor under 18% kanske ned mot 15% men inte lägre.

              Med regelbunden träning brukar ju kroppen också få en viss look.

              Jag tycker du ska testa frukost, lunch och middag med 150g fett. Funkar inte det så dra ned fettet ännu mer men inte under 100g per dag.

              Reply
              • Carin Carin
                28 August, 2018    

                Spännande att höra om detta!
                Två frågor:
                1. De du beskriver , menar du att de kan äta mycket och vara starka och mätta, med låg fettprocent och i ketos på ett hållbart sätt men att de inte kan hålla den formen länge?
                2. Vad tror du det kan bero på att jag inte kan äta mycket och vara mätt och samtidigt hålla formen bra?

                Reply
                • Martina Martina
                  29 August, 2018    

                  1) De kan vara starka och mätta, med låg fettprocent och de kan hålla den formen länge men de kan inte gå ned så lågt att de kan tävla i fitness.

                  Den här looken är inga problem, kan överäta och vara rätt slapp med träningen men ändå bibehålla utan problem.
                  Den här looken kan ej upprätthållas under lång tid.

                  2) Min spontana gissning är att du visst har en bra form, alternativt att du skulle behöva mer muskelmassa.

                  Jag vet inte vad du tycker är en bra form 🙂

                  Reply
                  • Carin Carin
                    29 August, 2018    

                    Intressant! Har du kvinnliga exempel också?
                    Det jag upplever som inte bra form är som nu när jag går upp lite i vikt och kanske är lite svullen över magen som då blir mer framträdande, tror jag.
                    Jag tror jag har ganska mkt muskelmassa men skulle säkert kunna öka på den. Men då behöver jag väl äta mer och inte mindre som jag ju gör om jag vill minska fettvikt.
                    Tror att proportionerna blev bättre om magen vore plattför det är egentligen det som alltid uppstår när jag går upp, att magen ser svullen utvtrots att det är lean och strimmig torso i övrigt tex på sidorna i midjehöjd.

                    Reply
                    • Martina Martina
                      29 August, 2018    

                      Hm… det låter som att tarmarna är irriterade och att det inte har så mycket att göra med din fettprocent eller att du behöver gå ned. Om du slutar äta kl 17 och fastar fram till frukost så får magen vila 12 timmar per dag, det är slankande.

                      Detta är en onaturlig look för kvinnor, här
                      En naturlig look i ketos, här

  9. Carin Carin
    20 August, 2018    

    Kan dessa vara likvärdigt med det du tar?

    https://naturprodukter.se/now/now-betain-hcl-648mg-120-kapslar/

    https://naturprodukter.se/mage-tarm/matsmaltning/thorne-research-betaine-hcl-pepsin-225-kap-450-kap/

    Reply
    • Martina Martina
      20 August, 2018    

      Den billiga är nära!

      Reply
  10. Anonymous Anonymous
    14 August, 2018    

    Tack. Förstår!
    Startade igår istället med alternativ 1, fler mindre måltider. Har varit skeptisk eftersom jag gillar att äta mkt och sällan. Nu har jag gott om tid för tillfället så det passar bra att testa dtta.
    Jag har delat upp kött/fisk och fett till fem måltider mellan 05.30-18.30.

    Känslan så här inledningsvis:
    Kul att äta mellanmål
    Magen betydligt lugnare. Oftast ingen reaktion efter måltid.
    Fortfarande en gång per dag med dålig kvalité/koncistens lös.
    Har ätit smör för att se hur jag mår av det och ingen reaktion. Hur det påverkar BS vet jag ju inte eftersom mina mätningar kan ligga på ca BS5,1 BK 0,9 både med och utan smör.

    En iaktagelse som verkar paradoxal är att varje gång jag druckit Decaf får jag snabbt en reaktion på magen. Detta har jag noterat flera dagar nu. Dock ingen reaktion efter mitt ekologiska mörrostade bryggkaffe! När jag googlar finner jag bara att Decaf är bättre för magen osv. Kan det finnas något i Decaf som skapar reaktion eller är det bara slump?

    Reply
    • Martina Martina
      14 August, 2018    

      Decaf är ofta ingen bra idé, det innehåller mycket mer skräp än ett vanligt kaffe eftersom de behöver processas för att få bort koffeinet. Decaf är sämre för magen tycker jag, så ingen slump!

      Reply
      • Carin Carin
        14 August, 2018    

        Intressant! Ja det verkar absolut ha påverkat min mage iallafall för utan decaf idag känns bättre. Huh! Inget mer decaf.
        Lugnare mage såklart mest av de mindre portionerna.
        Men jag är nyfiken på hur du äter när du äter många små mål per dag Mins att du skrivit om detta. För jag blir hungrig av att äta så här, trots att det är 80 gram protein och 200 gram fett och 2300 kcal.
        Visserligen har jag gjort ett 4 minuters HIIT pass senaste tre dagarna och det brukar öka min hunger lite, men nu tror jg mer det beror på ätmönstret.

        Reply
        • Martina Martina
          16 August, 2018    

          Jag gör bara måltiderna mindre, inga konstigheter.

          Reply
          • Carin Carin
            19 August, 2018    

            Hej Martina!
            Jag har några frågor.
            Du har gjort inlägg om HCL på Instagram, vill du skriva lite om matsmältning och metoder, tillskot osv? Det vore intressant att höra hur du forskat vidare på detta genom dina N1.
            Jag har ju ätit Digest säkert mer än ett år nu. Någon jag frågade sa att jag kanske skulle behöva det livet ut om jag har IBS. Försökte sätta ut det för några månader sedan men märkte försämring direkt. Nu med lite mer matsmältningsproblem undrar jag om man kan ta dessa kapslar vid varje måltid, så att det kanske blir 6-8 st istf 2 om dagen som det står på burken? Är det ohälsosamt/ickeoptimalt att använda detta lång tid?

            En annan sak är sötpotatis. Om jag testar nu att lägga till det i syfte att fixa magen, ska jag då äta den tidigt på dagen tillsammans med kött och fett eller vad är bäst? Antar att det är små mängder som det gäller?

            Angående BS och BK. Har legat på ca BS4,8 och BK 1,2 fastande senaste dagarna och BS 4,3 och BK 2,2 senare på dagen.
            Nu har jag testat att ta maskrosrot te och kaffe några dagar, för att se om det påverkar matsmältning och blodsocker samt igår började jag med 1 tsk glycin till kvällen.
            I morse låg BK på 3,7 samt två timmar efter frukost låg BK på 1,6.
            Kan det vara glycinet som påverkar eller är det mer kanske bara tillfällighet?

            Reply
            • Martina Martina
              20 August, 2018    

              Digest kanske är för svag för dig… jag har en med mer HCL i och det funkar riktigt bra. Tar 1-2 till varje måltid, särskilt om jag äter kött. Så länge jag inte bryter ned kött ordentligt så är det bättre att ta än att inte ta. Det har ingen negativ effekt.

              Sötpotatis ska ätas på kvällen, i små mängder, tillsammans med fett.

              Ditt BS och BK ser ju riktigt bra ut nu, det känns som att du är på helt rätt spår. Nu är det bara magen som ska fungera också 🙂

              Reply
              • Carin Carin
                20 August, 2018    

                Tack! Roligt att du tror det går frammåt! 🙂
                Sötpotatis typ 50 gram då kanske?
                Vilken HCL använder du, antar att den bara finns på Iherb?

                Intressant om nedbrytningen av mat. Är det alltid kött som är svårt att bryta ner eller är det individuellt, så att det kan vara fett också?

                Den här kost-stilen med flera små måltider, feta saker som oliver, fläsk, makrill, macadamianötter är ju verkligen en hel livsstil. Så mycket som blir onödigt både matlagningsmässigt och typ av ingredienser.

                Reply
                • Martina Martina
                  20 August, 2018    

                  Japp det är en hel livsstil, passar den dig? 🙂

                  50g sötpotatis = 10g kolhydrater så det kan vara okej. Du kan ta 100g också men det blir kanske för mycket. Jag har Betaine HCL från iherb, den med örter i också för att vara extra potent. Om man inte har tillräckligt med galla får man problem att bryta ned fett, och har man inte tillräckligt med magsyra får man problem med protein.

                  Reply
                  • Carin Carin
                    20 August, 2018    

                    Ja den här pusselbiten livsstilen passar perfekt in i hur allt annat utvecklar sig för mig nu! Eller så här: meditationen-den andliga utvecklingen + minimalistisk keto + flow och skapande. Saknar ingenting, längtar inte efter något. 🙂

                    Ska se om det kan funka att beställa något från det där beryktade stället Iherb nu tillslut då kanske 🙂

                    Reply
                    • Martina Martina
                      20 August, 2018    

                      Underbart!

                      Äsch det behöver du inte, det finns nog svenska sidor som har likvärdiga saker.

  11. Carin Carin
    13 August, 2018    

    Hej Martina!
    Mitt försök att undersöka vad jag tål att äta går inget vidare. Sedan ca 10 dagar har jag haft mkt snabb tarm de flesta dagarna. Reaktionen kommer 2-4 timmar efter måltid.
    Jag har ju testat att utesluta det mesta nu, förutom kött, fisk och fett samt mina kosttillskott som jag ätit ganska länge så inget nytt där.
    Undrar lite om det är någon bakterie/virus, men jag mår helt bra i övrigt, magen kurrar högt ibland dock.
    Undrar om jag reagerar på mängden fett? Vet du om det kan hända?
    Eller kan det bli så att man blir känslig mot de saker man äter när man tar bort det mesta?

    Förstår inte alls vad jag ska göra nu för att komma vidare!

    Reply
    • Martina Martina
      13 August, 2018    

      Någon typ av indigestion och malabsorption…

      Alternativ 1) Dela upp måltiderna i mindre portioner oftare
      Alternativ 2) Dra ned på fettet och ersätt med något bulkigare, tex sötpotatis

      Reply
      • Carin Carin
        13 August, 2018    

        Sötpotatis tar mig ur ketos och mindre fett också? Hur mkt sötpotatis typ?
        Tänker du detta som en tillfällig ptgärd för att stabilisera eller mer att jag kanske behöver ha ett förändrat kostupplägg med mindre fett eller mer kh?

        Reply
        • Martina Martina
          14 August, 2018    

          Ja det blir på bekostnad av ketosen för att fixa magen för går du på toa så snabbt så är det något du inte kan bryta ned, kanske fett, kanske protein. Får fixa det först och sen öka fettet successivt.

          Reply
  12. Carin Carin
    9 August, 2018    

    Hej Martina!
    Jag har nu försökt hitta orsaken till mitt svajande BS+B men förstår inte alls vad som pågår.
    Under en vecka har jag:
    Inte ätit smörfett. macadamianötter, hela ägg.
    Har ätit kött, olivolja, äggula i min egen majo, sallad, surkål, kokosgrädde, spenat, mangold
    BS 3,9 BK 2,2
    BS 4,8 BK 1,0
    BS 4,4 BK 2,3
    BS 5,1 BK 1,4
    BS 4,7 BK 1,1
    BS 4,8 BK 0,8
    BS 5,4 BK 0,4

    Jag kan inte se att detta visar att jag inte tål smör eftersom ingenting konstant förändrats av att jag slutat med smör.
    Macadamianötter varje dag har gett mag/tarm reaktion.
    Nu har jag observerat att magen reagerat efter alla de måltider då jag ätit lite mangold.
    Magen reagerar ofta nu, ibland undrar jag om det är reaktion på fettmängd vid en måltid.

    Förutom maten, vad kan det vara som påverkar?
    Jag har fortfarande en vilopuls på ca 75 (normalt har jag 65) och det är sedan 2 månader när det varit extremt varmt.
    Enligt fitbit har jag cardio mode typ hela dagen och inte riktigt låg puls under natten heller. Det är mkt varmt innomhus.
    Jag har promenerat varje dag ca 1-2 timmar i 28-30 grader varmt men ganska lugnt.
    Sover som vanligt lätt med många uppvaknanden under natten. Nu den varma perioden dock sämre än vanligt och svag värk/spänning i benen.
    Bra energi under dagen.
    Vikt stabil hela tiden trots att jag äter ca 2300 kcal per dag vilket är ca 500 mer än innan.

    Vad tycker du, vad kan jag satsa på nu för att komma till stabilare?

    Reply
    • Martina Martina
      9 August, 2018    

      Intressant!

      Någon typ av stress triggar din glukoneogenes och tar dig ur ketos, det kan vara värmen, sömnen, eller något annat. Jag vet faktiskt inte vad. Frågan är om du vill fortsätta experimentera, testa att ändra några variabler. Äta långsammare är en idé för att få magen att reagera mindre. Värken, spänningen i benen kommer nog från promenerandet, det låter som lätt överansträngning.

      Coolt att vikten är stabil trots ökat kcal, det tyder ändå på att du är i ketos större delen av tiden. Din fettförbränning är nog fullt fungerande i alla fall 🙂

      Reply
      • Carin Carin
        9 August, 2018    

        Tusen tack för svar!
        Det känns mycket uppmuntrande 🙂
        Jag vill absolut fortsätta experimentera, efersom det känns så rätt att äta så här och mättnad, energi, fitness verkar funka bra.
        Tankar om det du föreslår: Promenerandet kan absolut vara orsak till spänning. Dock så lever jag ju i övrigt ganska stillasittande, när jag inte gymmar eller promenerar. Så hur gör jag rätt med detta?
        Äta långsamt behöver jag verkligen försöka med! Jag som jobbar så med mindfulness skulle såklart inte kasta i mig maten.
        Sömnen! Jag har verkligen ingen aning om hur jag skulle kunna sova bättre. Lägger mig alltid 22.00 vaknar 05.00. Varvar ner, tar magnesium+ zink. Känner mig oftast stressfri och fridfull. Vet du något knep att ta till?
        Vad tror du om smöret nu och vissa grönsaker? Jag vill gärna äta ghee eller smör + gröna bönor och kan inte se att de skulle vara boven i dramat.

        Reply
        • Martina Martina
          10 August, 2018    

          Jag tror på att föra matdagbok väldigt noga och skriva ned exakt hur du känner dig efter varje mål och efter varje fysisk aktivitet.

          Reply
          • Carin Carin
            10 August, 2018    

            Tack! Det ska jag sätta igång nu 🙂
            Har din vilopuls gått ner till normal igen? Min ligger fortfarande på 75 ca. Värmen ute och inne avtog nu på morgonen och jag hoppas att min förhöjda puls berott på värmen, annars måste det vara något annat problem som påverkar detta.

            Reply
            • Martina Martina
              10 August, 2018    

              Jag ska göra ett pulstest nu med en gång och se vad jag får för resultat. Tack för påminnelsen!

              Reply
  13. Carolina Carolina
    3 August, 2018    

    Erika, jag såg din kommentar först nu! Har processat det här en hel del senaste dygnet, och lutar nu åt att fortsätta med karnivor. Min hypotes efter denna process är att mitt överätande på karnivor haft med smör att göra. Jag har ätit mestadels nötkött stekt i smör, inte ätit tillsatt smör utöver det. Det har ändå blivit en del smör och jag tror att smöret har stimulerat mitt sug och fått mig att äta för mycket. Kanske Nu är jag nyfiken på att prova att helt ta bort smör och istället lägga till talg (köpt som del av djuret från en ekologisk gård, inte som “produkt”), alltså i lite större mängd så att jag totalt äter mer fett än tidigare.

    Reply
    • Erika Erika
      4 August, 2018    

      Hej Carolina 🙂
      Jag har hört i My Westerdahls podd att hon äter enligt carnivore men undviker smör då hon triggar på det. Men du kan jul prova Ghee, klarnat smör (som du både kan köpa och enkelt göra själv hemma). Jag själv triggar på för mycket smörfett och salt-kombinationen och upplever mindre sug med ghee i stekpannan.

      Reply
  14. Carolina Carolina
    3 August, 2018    

    Erika, hade missat din kommentar! Har processat detta intensivt senaste dygnet (med input från flera håll). Faktiskt lutar det nu åt att jag kommer att fortsätta med karnivor, ta bort allt smör (jag har stekt nötköttet i smör men inte ätit extra smör på köttet) och istället äta talg (direkt från ekologisk gård, inte som “produkt”). Min hypotes nu är att mitt överätande/ mina överätningssymptom på karnivor har med smöret att göra. Måste nog testa ett tag och se ifall det stämmer.

    Reply
    • Martina Martina
      3 August, 2018    

      Spännande!

      Reply
  15. Carolina Carolina
    2 August, 2018    

    Ja, många verkar känna så! På en del sätt är det såklart tråkigt att äta endast kött – fast framförallt socialt tråkigt att det blir så krångligt att gå på restaurang eller äta tillsammans med andra som jag känner det.

    Men jag har verkligen inga problem att äta mycket kött, och kött (fint kött som är väl hanterat, inte överstekt till exempel) innehåller väldigt många smaknyanser för mig, som kommer fram tydligare när jag äter endast kött.

    Reply
  16. Carolina Carolina
    2 August, 2018    

    Hmmm, nej jag tror inte att det är ovanligt?
    Tänker på rådet som ofta ges inom karnivor att äta sig thanskgiving-mätt/julbordsmätt vid varje måltid.
    Eller så är det ovanligt, jag vet inte.

    Reply
    • Martina Martina
      2 August, 2018    

      Haha jo men om man verkligen BARA äter kött… blir man inte ganska mätt före det blir mycket mat? Det är ju ganska tråkigt att sitta där med sin stek och inget till tänker jag.

      Reply
  17. Carolina Carolina
    2 August, 2018    

    Jag har ätit karnivor i drygt två månader, men håller nu på att lägga om till keto. Ett problem med karnivor för mig är att jag överäter på det och jag är trött på att ha jättestor mage och på den tydliga förnimmelsen av att min kropp behöver processa mer mat än den mår bra av.

    Reply
    • Martina Martina
      2 August, 2018    

      Intressant att överäta på carnivore, det borde vara ovanligt?

      Reply
    • Erika Erika
      2 August, 2018    

      Carolina, har du provat att addera mera fett tillsammans med proteinet?
      Min erfarenhet av att enbart äta kött och för lite fett, är att det gör mig “full” i magen men med utebliven mättnadskänsla, vilket alltså ökar risken för överätning, även när det är kött.

      Reply
  18. Erika Erika
    31 July, 2018    

    Hej Martina!
    Detta med Carnivore: finns det någon övre gräns för hur mycket kött man kan äta per dag i den dieten, och finns det således även en fettrestriktion?
    För mycket proteiner har jag förstått omvandlas till glukos i kroppen, vilket jag nog kan intyga då jag alltid får finnar i ansiktet av för mycket glukos i blodet. (Jag gjorde den upptäckten när jag som 26-åring provade LCHF och “tonårs”-finnarna äntligen försvann). När jag nyligen testade Carnivore i ca 2 veckor mådde magen fantastiskt och jag fick ner i vikt, men tyvärr kom finnarna tillbaka.

    Och för mig så går logiken inte ihop när man som LCHF-are eller Ketogenare byter till Carnivore-dieten med en massiv köttkonsumtion och sägs må bra av det, när man i själv verket får en glukosstigning. Men kanske är proteinkänsligheten inte är lika för alla, d.v.s. alla får kanske inte det stora glukospåslaget som jag upplevde? Kanske åt jag får mycket kött?
    Har du mätningar av både ketoner och glukos från din Carnivore-period som kan få mig förstå sammanhanget mellan högt proteinintag och ev. glukosstigning?

    Tacksam för en reflektion 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      31 July, 2018    

      Om man har dålig insulinkänslighet/insulinresistens kan man inte äta carnivore på de sättet, då blir det exakt som du säger. Om man tränar och har mycket muskelmassa finns det nog ingen övre begränsning, som dr Shawn Baker som är över 2m lång och väger typ 130kg och tränar varje dag… då kan man nog äta obegränsat (vilket han också gör).

      Jag får själv blodsockerdippar på carnivore och därför gick jag tillbaka till keto med mindre protein och mer fett. Blodketoner/utandningsketoner hade jag men också glukoneogenes (högt morgon BS) och ultralågt BS på eftermiddagen (reaktiv hypoglycemi).

      Så som carnivore är designat “eat meat drink water” så har de inga begränsningar ALLS, och det verkar ju fungera för många dock…

      Reply
  19. Anonymous Anonymous
    22 July, 2018    

    Martina, vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, säkert fel inlägg att kommentera till,men jag blir så otroligt imponerad av din kunskap och det du delar med dig av, jag blir lycklig av din blogg, du är så oförtrutet givmild och äkta.
    Jag läser din blogg varje dag och har alla dina E-Böcker och ser verkligen fram emot nästa.
    Jag brukar inte posta kommentarer då mitt självförtroende svajjar ordentligt (hur kommer man tillrätta med det?) men jag jobbar hårt på det, är en sk HSP introvert med dålig självkänsla. Ville bara instämma med tidigare kommentar, jag fattar kanske inte mer än 1% av det du skriver ibland, men testar och utvärderar, har kommit in i ketos på LCHF och fått fina utfall angående mående och vikt, men tyvärr har jag fått kraftiga utslag under armarna som kliar sååå fruktansvärt. Vill inte använda onaturlig Farmaka.
    Har sökt över nätet inklusive din blogg men inte hitta något utförligt, eller så hittar jag inte rätt helt enkelt.
    Att bara äta Carnivore tror du det skulle göra någon skillnad?
    Oavsett, tack för all din kunskap du delar.

    Reply
    • Martina Martina
      22 July, 2018    

      Tack vilken fin kommentar. Jag uppskattar dig massor! ♥

      Köp svampdödande medel och ta på, det där är candida och det försvinner av sig själv efter ett tag. Ett annat tips är cyklovir, sök här på bloggen för att läsa om det.

      Reply
  20. Conny Conny
    21 July, 2018    

    Fortfarande fattar jag ca 1% av allt som står på denna bloggen, men jag kommer att läsa vidare. Tänk om allt som står här stämmer, men tänk om det inte gör det?

    Reply
    • Martina Martina
      21 July, 2018    

      Räkna aldrig med att nått stämmer av saker du läser, testa själv. Får du bra resultat, bra, annars skit i det och gör nått annat ?

      Jag skriver mest mina egna upplevelser och tankar här, de stämmer ju från mitt egna subjektiva perspektiv.

      Reply
  21. Carin Carin
    20 July, 2018    

    Jag gör ett försök nu med helhjärtad keto och har samtidigt acceptans för high kcal. Med det menar jag att jag försöker släppa leangains ett tag och tessta aatt helt strunta i om det råkar bli mkt kallorier. Är inte alls säker på att det funkar för mig men ska försöka :). Mina vänner som är veganer eller vegetarianer och vältränade plus har låg fettprocent ser ut att äta mkt mindre än mig. När jag ser deras portioner är det en ganska liten portion tex bulgur, halloumiost, grönsaker och bönor. Jag har alltid känslan av att jag äter nycket mer än dem. Ändå kan min frukost vara endast kaffe, lunch en sallad med kycklingfilé samt några msk fett.
    Nu har jag testat att lägga in mer tillsatt fett i måltiderna och hamnar ofta mellan 2000-2300 kcal och över 80 E% hfett. Eftersom du brukar skriva att du äter ofta köttfärs och lever antar jag att du inte går in för de fetaste proteinbitarna hela tiden? Men hur är det bäst enligt dig att komponera menyn för att få en bra balans där man inte överäter utan äter sig till djup ketos? Är det ok med 90 gr protein från kött fisk ägg tillsammans med stor sallad och så tillsatt fett i form av smör tills 80E uppnås? Jag kanske är otydlig i mina frågor nu, men undrar helt enkelt hur jag ska kunna få till lågt bs, lagom med blodketoner och minskad/ bibehållen fettprocent i kroppen fför det har inte lyckats än när jag testat kortare perioder.

    Reply
    • Martina Martina
      20 July, 2018    

      Du kan sänka proteinet lite till förmån för mer fett. Titta inte på dina vego-kompisar, ni kör på helt olika bränslesystem.

      Reply
      • Carin Carin
        20 July, 2018    

        Det svåra då är att jag inte förstår vad jag ska lägga till på tallriken. Nu äter jag 200 gram kött/fisk vid lunch och vid middag samt ca 60 gram smör eller egengjord majonäs+gröna blad varje måltid och oliver,gröna bönor tex.
        Totalt äter jag då 100 gram smör+ ca 2-4 msk oliv/mct olja per dag. Om jag istället äter 100 gram kött per måltid blir det knappt någonting att äta? För jag minns att du sagt tidigare att du inte rekomenderar att man äter 200 gram smör. Vad har jag missat som kan komplettera här när jag inte kan äta så många sorters frönsaker pga känslighet?

        Reply
        • Martina Martina
          20 July, 2018    

          Vi har så otroligt olika sätt att tänka, så det är svårt för mig att ens förstå vad du skriver här. Du uttrycker dig inte alls konstigt det är bara det att jag tänker på ett helt, heeeelt annat sätt. Jag hade ersatt någon köttbit med ägg, kanske testat någon leverrätt och sen bara öst på med fettet… jag kan inte räkna så som du gör det övergår mitt förstånd 🙂

          Reply
          • carin carin
            20 July, 2018    

            Okej 🙂
            Varför just lever? Det är ju mkt magert och har lika mkt protein som en hel del kött.

            Reply
            • Martina Martina
              20 July, 2018    

              Det var bara ett exempel.

              Reply
            • Martina Martina
              20 July, 2018    

              Det var bara ett exempel, tänker att man inte äter så mycket och kanske mixar den med annat. Mixar med äggulor och sånt som exempel 🙂

              Reply
              • Carin Carin
                20 July, 2018    

                Aha förstår! ?

                Reply
  22. Susanne Lacke Susanne Lacke
    17 July, 2018    

    Det är i princip omöjligt att gå upp i FETTvikt när blodsockret ligger så lågt! Gött uttalande Martina!

    Jag är övertygad om att du har rätt vad gäller keto – det är svårt och oftast tror jag proteinet som äventyrar samt att det kan vara svårt att förstå att man faktiskt kan lägga på ordentligt med fett.
    Och jag är också övertygad om att keto är bättre men carnivore är ju skitenkelt men hur länge pallar man, maten ser ju inte så rolig ut precis o det känns ofräscht utan ett enda grönt blad.
    Vad är highkcal? och varför? höja förbränningen, spara muskler? Känns som att det bara är hårt fysiskt aktiva som ska köra high kcal?

    Reply
    • Martina Martina
      17 July, 2018    

      Well… det där med high kcal är väl individuellt. Jag vill inte vara katabol, jag vill vara anabol. Jag vill vara så stark jag kan och kan jag äta och ha det gött så why not? Jag blir ändå inte fet så då kan jag likaväl äta ordentligt. Om BS är lågt och ketonerna höga så ökar det bara min förbränning. Jag vet inte hur det är om man är helt passiv, antagligen ska man inte överäta då.

      Reply
      • Carin Carin
        17 July, 2018    

        Men i meny-exemplet jag gjorde högre upp i tråden låg jag på 81E%fett för en dag med kcal var ca 2100. Och när jag testade att öka kcal genom att kasta in mer fett i form av ännu mer smör så hamnade jag på ca 88E% fett när kcal var 2600. Jag har fattat det som att du ligger på ca 80 och att du skrivit flera ggr att tillsatt fett inte ska vara mer än att det blir totalt 80E%? Eller kan du ligga på 80-90E% ofta då?

        Reply
        • Martina Martina
          18 July, 2018    

          Nej det finns ingen övre gräns, 75E% är minimum och 80 är bara ett riktmärke. För äkta ketos är fett dominerande energikällan. Om du äter 95E% blir jag förvånad, men det funkar.

          Reply
  23. Becka Becka
    17 July, 2018    

    Hm, skickade jag min kommentar eller den kanske bara ska godkännas före publicering?

    Reply
    • Martina Martina
      17 July, 2018    

      Godkänner allting manuellt 🙂

      Reply
  24. Becka Becka
    17 July, 2018    

    Hej Martina! Jag vill prova på en ketogen kost och äter just nu LCHF – mest strikt men ibland något mindre strikt (betyder några enstaka Finn Crisp eller 125 ml lättglass). Jag har gått ner -2,8 kg på snart 3 veckor men den sista veckan har det nästan stått still vilket gör mig smått frustrerad. Då har jag börjat röra på mig mer så det kanske är muskler också men så svårt att veta… Jag är ju dum som väger mig varje dag också (ska sluta med det!!). Jag ska försöka att bara väga mig 1 gång per vecka i fortsättningen.

    Hur som helst. Jag läste din sida om keto här: https://martinajohansson.se/allt-om-keto/

    Där står det bland annat avokado under fettkällor, dum fråga nu… Du kan säkert inte ta med allt (finns så mycket mat) men är oliver lika ok att käka som avokado?

    Måste verkligen hitta enkla recept och gärna några storkok så att jag slipper laga mycket mat. Jag tycker matlagning är skittråkigt verkligen.

    Förutom viktminskning önskar jag förbättrad mental skärpa som jag läste att man kunde få hos Kostdoktorn. Jag har känt mig dimmig i huvudet länge och vill du börja ta tag i saker. Då behöver jag all mental skärpa jag kan få!

    Reply
    • Martina Martina
      17 July, 2018    

      Oliver är helt okej 🙂

      Det låter som att du har en väldigt kort tidsperiod att gå ned i vikt. För det första tar det flera månader att ketoadaptera så… du kan väga dig varje dag men räkna inte med att du ska rasa i vikt bara för att några gör det. Det kanske tar några månader. Bli okej med det.

      Reply
  25. Henrik Henrik
    16 July, 2018    

    Anonym som varit förkyld i 2 år bör fundera om det kan vara Atkins flu. Alltså natrium brist. Lätt att få om man inte äter tillräckligt med salt. ! och 1/3 dels tesked till 2 och 2/3 tesked koksalt. Om det är natrium brist så märks skillnaden fort.

    Reply
  26. Helena Helena
    16 July, 2018    

    Tack för detta inlägg Martina!? Jag vill äta keto, men det som förstör för mig blir att jag kommer upp i för mycket protein då jag äter frukost lunch och middag? blir ca 80-100 g protein hur jag än försöker och vill ju ligga på 50-60 g? Annars så äter jag bara godkänt enligt keto och ligger på 80 % fett. Har du några tips på att komma ner i protein så att jag kan bli fullbordad keto?

    Reply
    • Martina Martina
      16 July, 2018    

      Ptja… minska proteinstorleken bara? Ta det du brukar och ta bort 1/3

      Reply
      • Helena Helena
        16 July, 2018    

        Jag brukar nu då det är semester och man vaknar senare äta tre ägg med smör till frukost och till middag ca 150 g fläskkarré med smör. Jag är som du att jag äter ganska ensidigt med maten och lessnar typ inte på det. Sen en period kan det bli något annat jag snöar in mig på? på kvälllen brukar jag äta en avokado med smör och flingsalt på, supergott verkligen! Min tanke är om man till lunch äter bara grönsaker och smör för att hålla ner proteinmängden, hur är det enligt keto?? Tänkte sedan då semestern är över och man äter frukost tidigare. Eller macadamianötter kanske? Hur gör du?

        Reply
        • Martina Martina
          16 July, 2018    

          Det där är bara 50g protein, du kan använda skaldjur och sånt också och använda andra fettkällor och oljor. Grönsaker är helt okej med nån bra fettkälla till, jag gör smoothie på avokado till exempel 🙂

          Reply
          • Helena Helena
            16 July, 2018    

            Tusen tack för snabbt svar Martina!?❤️

            Reply
  27. Carro Carro
    15 July, 2018    

    Kan intyga att keto är svårare än man tror!
    Jag försöker äta keto och hemma går det ganska bra. Pendlar mellan 1,5-3.0 i blodketoner på morgonen. Var sen iväg i helgen och åt inget som inte kan räknas som iaf lchf men fetthalten var förlåg för på ett dygn var jag nere 1,0 och dagen efter det nere på 0,5. Detta trots att blodsockret på morgonen låg på sina drygt 4 som annars. Nu efter ett dygn hemma igen ska det bli intressant att se vad resultat blir i morgonbitti. Alkohol har jag inte vågat mig på att experimentera med ännu. Har helt enkelt inte druckit någon alkohol på 3 månader.
    Jag personligen tror inte att carnivor fungerar i längre för så många. Jag tror inte att vi människor är rena köttätare. Vi är allätare och det betyder att vi behöver äta varierat med proteiner, fett och lite kolhydrater. Men detta är min tes.

    Reply
    • Martina Martina
      15 July, 2018    

      Du verkar göra ett väldigt bra jobb i alla fall 🙂 Ha inte så höga krav på dig själv, eller ja.. du får ha höga krav men tror du är mer keto än de flesta.

      Reply
  28. Annag Annag
    15 July, 2018    

    Som vanligt leverererar du ett super bra inlägg!Tack! Har haft stora diskussioner här hemma! Min sambo har haft stora problem med att äta lite kolhydrater, fuskar säkert 3 ggr per vecka. Ätit mycket fett dock. Men vad händer då? Inte går man ner i vikt inte, det kan han intyga. Nu har han helt plötsligt slutat med att äta extra fett. (Fuskar forfarande flertalet ggr i veckan) men nu går han ner i vikt! Då tror han att lchf inte funkar. Han fattar ej att det är att han som äter för mycket kolhydrater…..tror att det är jätte svårt för många att inse hur mycket extra som faktiskt slinker ner och förstör?.
    Mitt dilemma nu är att jag funkar hittills väldigt bra på Carnivore men tvivlar själv på att det går att leva så i längden. Dels är det lite trist, sen tänker jag att man rent logiskt borde äta annat oxå, frågan är bara vad?? Människan borde ju ha ätit mer saker en bara kött?! Blåbär? Växter? Rötter? Vad vet jag. Men man får väl ta lite prover efter något halvår och kolla hur insidan mår. Tack igen för dina intressanta inlägg! ☀️

    Reply
    • Martina Martina
      15 July, 2018    

      Tack Anna!

      Spot on! De fattar inte hur mycket de faktiskt får i sig bara genom att småäta lite här och där, ta en extra knäckemacka eller vad det nu kan vara. Det förstör hela ketogrejen med en gång.

      Jag vet inte heller men det är väl bara att ta en dag i taget och se hur det går, om det finns mycket födoämnesintoleranser kanske du får testa dig fram med livsmedel sen när du känner dig redo för det.

      Reply
      • carin carin
        15 July, 2018    

        Hej Martina!
        Har du någon gång lagt in din mat i en mer avancerad kostverktyg som Cronometer eller Matkalkyls stora schema, för att se vilka mineraler, vitaminer osv du får i dig ?
        Jag gjorde det tidigare när jag åt mer grönsaker av olika slag och även lök osv. Då låg jag bra till på det mesta. Nu tror jag eventuellt att det saknas en hel del men jag har inte kollat på ett tag.

        Reply
        • Martina Martina
          15 July, 2018    

          Varje gång jag gör det så får jag över 100% på precis allting och jag tror att en bidragande faktor är att jag är high kcal… har aldrig fått brist på något utom kanske kalium.

          Reply
          • carin carin
            15 July, 2018    

            Intressant att höra. Gäller det alltså även när du glömmer grönsakerna?

            Reply
            • Martina Martina
              15 July, 2018    

              Det tror jag inte, men jag har ju OFTA någon typ av grönkål eller bladgrönsak med i mixen så…

              Reply
              • Carin Carin
                15 July, 2018    

                Den mystiska High kcal kosten som jag aldrig förstår vad den innehåller…:)

                Reply
                • Martina Martina
                  15 July, 2018    

                  HAHA!

                  Reply
                  • Carin Carin
                    16 July, 2018    

                    Martina, jag skulle verkligen vilja testa att äta keto med high kcal men har hittills inte alls lyckats få till det.
                    Kan du hjälpa mig att se vad som fattas? Jag kommer upp i föver 80E% ett och säkert mer protein än dig, men inte alls så mkt kalorier.
                    Vad skulle du lägga till/ta bort för att få upp detta till 3000 kcal?
                    Jag har använt kött och fisk som är fet och självbärande av fett här tror jag:

                    Totalt kcal 2116, fett 82E%=195 gram,, kh 2E%=9,95 gram, protein 18E%=83 gram

                    frukost:2 ägg, 30 gr smör, 1 msk mct olja (Fett 47,08, kh 0,8, protein 11,33)
                    Lunch: 250 gr sidfläsk, 50 gr roccula, 10 gröna oliver, 1 msk olivolja (fett 106,54, kh 3,33, protein 31,64)
                    Middag:200 gr makrillfilé, 100 gr vaxbönor, 50 gr roccula, 1 msk olivolja (fett 41,71, kh 6,12, protein 40,39

                    Reply
                    • Martina Martina
                      16 July, 2018    

                      Jag hade bara öst på mer fett, det är allt 🙂 Alla fetter, typ olivolja, smör, talg och kanske lite kokossmör eller macadamianötter som ‘mellanmål’ då kommer man enkelt upp i 3000kcal eller mer.

                    • Carin Carin
                      16 July, 2018    

                      Okej toppenbra! 🙂
                      Är det så du äter eller använder du mer andra typ mellanmål som smothies, fettbomber, fettdryck osv?
                      Och vad är det man får ut av det extra fettet? För så mkt näringsämnen blir det ju inte att tala om?
                      Och en fråga till 🙂 är det just att det är rent fett som gör att du/man inte går upp i vikt trots så mkt extra kcal?

                    • Martina Martina
                      17 July, 2018    

                      Om man vill komma upp riktigt högt i kcal utan att öka proteinet så kan man ju bara slänga in en fettbomb, fettdryck, smoothie eller några macadamianötter eller kokossmör. Då tickar det lätt upp 1000-1500kcal. För mig är det klockrent om jag vill bygga mer muskler, för det är i princip omöjligt att gå upp i FETTvikt när blodsockret ligger så lågt.

                      Plus att det är skoj att äta också 🙂

                      Fett innehåller massor av näringsämnen och vitaminer, särskilt smör och ghee.

                    • Carin Carin
                      17 July, 2018    

                      Detta låter verkligen värt att testa! Jag ska köra igång nu så får vi se om det funkar på mig också 🙂
                      När du nu äter såhär, äter du då high kcal varje dag? för jag antar att du aldrig har dagar med lite kcal och typ leangainsupplägg?
                      Antar att man behöver träna med fokus på muskelbyggande också? Jag har lite svårt att pressa mig i träningen just nu, eller i något område faktiskt. Men jag styrketränar ju mina 4 pass i veckan fast jobbar inte för att lyfta tyngre och tyngre utan ibland just nu till och med lättare för att det är så min mentala energi är nu.

                    • Martina Martina
                      17 July, 2018    

                      Nää leangains tror jag ju inte på direkt, men blir det dagar med lägre kcal så blir det. Jag är ganska aktiv i vad jag gör, reser och grejar så nån dag kanske jag fastar ofrivilligt och sådär. MEN, vanligen försöker jag äta frukost, lunch och middag och hålla fettet och kalorierna höga.

                      Fokus muskelbygge är bäst men man kan träna annat också. Någon träning varje dag är lämplig. Om du vill lyfta lätt… kör på, om du vill dansa gör det, om du vill springa gör det… kör det du känner för 🙂

                    • Carin Carin
                      3 August, 2018    

                      Ja jag har gjort ghee nu faktiskt men det tar ju tid att hålla på med det varje vecka. Vad menar du med minskad fettmängd? Kan det vara att dra ner från 200 gram fett redan nu?

                    • Martina Martina
                      3 August, 2018    

                      Nej dra inte ned på fettet nu, jag menar lite senare kan du se hur långt ned du kan gå och fortsätta vara fettdriven utan att bli hungrig, trött, energilös, svag osv.

                  • Carin Carin
                    24 July, 2018    

                    Hej Martina! Nu har jag ätit keto med >80 E% fett i en vecka. Eftersom jag länge ätit ketogent är det inte stor skillnad från tidigare kost men några saker är ändrade: Alla dagar är relativt kcal rika ca 2200 kcal vilket är ca 200 gr fett per dag och alla måltider är 80 fett. Äter frukost, lunch, middag. Tidigare har jag ätit leangains och då har tre dagar i veckan varit lägre kcal och fettet på ca 60E. Så skillnad nu är mest att det är högfett varje mål och mer kcal.
                    Har tänkt mäta bs och bk en tid för att se om det är möjligt för mig att komma till djup ketos med mer kcal av fett.
                    Första mätningen idag fastande direkt vid uppvaknande var BS 4,8 och BK 0,4. För ett år sedan när jag gjorde detta hade jag svårt att komma till stabilt läge med bs 4,5 och bk över 1.

                    Vad finns det mer jag kan göra nu för att komma djupare? Jag antar att jag inte behöver en adapteringsfas som en nybörjare när jag redan ätit ketogent så länge?

                    Reply
                    • Martina Martina
                      24 July, 2018    

                      Jo jag vet att du redan är adapterad till fett men du behöver ändå ge det lite mer än 1 vecka och ta bort allting som potentiellt stressar kroppen, minsta lilla grej man inte ens tänker på kan stoppa ketosen. Om jag har mjölk i kaffet, även om det bara är 1-2 matskedar så får jag helt andra värden än om jag inte har det. Vissa grönsaker påverkar mig väldigt negativt också.

                      Vad mäter vi när vi mäter blodsocker? Det är ett gäng grejer…

                    • Carin Carin
                      24 July, 2018    

                      Ah! Stort tack för feedback. Jag ska verkligen ta till mig detta och i lugn takt utforska saken. Idag hoppade jag över tomaten i salladen efter att ha läst det du skrev här. Just nu vet jag inget mer att ta bort men får såklart testa och experimentera nu när jag förstår att det kan röra på sig då :).
                      En sak jag undrar bara nu är att du skriver att med mkt lågt BS som du har i ketos så ökar du inte i fettvikt trots höga kcal. Men vad innebär det för mig när jag försöker men inte är där du är? Är det risk att man ökar i fettvikt om man öser på med mer fett och kcal utan att vara i djup ketos?

                    • Martina Martina
                      25 July, 2018    

                      Ja absolut, om du inte är i djup ketos med höga ketoner och lågt blodsocker så kan du gå upp i vikt, det är oftast inte fett men det kan absolut ge fettinlagring.

                    • Carin Carin
                      25 July, 2018    

                      Aha, jag förstår, ja jag anade att det inte kunde va så lyxigt att man bara kunde ösa på och äta :). Men hur gör man då för att komma till djup ketos och inte vill öka i vikt? Ligger lågt med kcal men ändå minst 80 E fett blev genast lite svårare utmaning.

                    • Martina Martina
                      25 July, 2018    

                      Nej man blir okej med viktuppgången OM den sker. Käka 200g fett om dagen men inte 5-600g om dagen. Du kommer troligen inte gå upp i fett, och du kommer troligen inte gå upp i vikt heller. Vikten är inte alls det viktiga här dock.

                    • Carin Carin
                      26 July, 2018    

                      Det låter mkt bra, då vågar jag fortsätta 🙂
                      Funderar på en annan sak. När man mäter faste BS ska man ju helst göra det direkt vid uppvaknandet, samtidigt ska man helst ha nytvättade händer. Vad påverkar mest, att man går upp och tvättar händerna innan eller att man eventuellt har fett och bakterier på fingrarna när man sticker?

                    • Martina Martina
                      26 July, 2018    

                      Stick direkt hellre än att tvätta händerna, det påverkar mer.

                    • Carin Carin
                      1 August, 2018    

                      Hej Martina! Vill bara höra om du tror jag är på rätt väg mot ketos även utan resultat ännu Har ätit 200 gr fett sedan 10 dagar. Kh ca 15-20 gram, från ovanjordgrönsaker och enstaka blåbär. Äter tre mål och alla är 80E% fett. Ca 22000 kcal. Ett kg viktökning men känner mig fit, fast lite svullen över magen men kan bero på att jag dricker mkt saltvatten och är konstant överhettad sedan länge.
                      Några saker jag noterat nu är att jag enligt min sovapp har en liten ökning i sovtid under hela den här perioden, till min förvåning för jag vaknar ofta och upplever min sömn delvis lätt.
                      Fasteblodsockret ligger mellan 4,8-5,4. Har bara mätt ketoner tre ggr eftersom du skrivit att det inte är intressant förän bs är under 4,5. De ggr jag mätt har faste bk varit 0,4, 0,6 och en dag efter lunch var det 1,0.
                      Så ingenting ser ut att hända så här långt. Är det bara att fortsätta eller kan jag påverka utvecklingen alls nu? Tvivlar på att någon djup ketos kan komma utifrån vad jag ser nu.

                    • Martina Martina
                      1 August, 2018    

                      Hm… jag undrar varför du inte kommer in i ketos och vad som blockerar konverteringen av fett i levern… För när du äter så mycket fett har kroppen inget val annat än att drivas på fett, så det är märkligt att dina blodketoner inte är högre. Också märkligt att ditt blodsocker inte sjunker…

                      Kortisol hindrar blodsockret från att sjunka och det hindrar kroppen från att förbränna fett, så några saker som skulle kunna vara problem är:

                      – Ingen nedvarvning på kvällen
                      – Dålig sömn
                      – Träning efter kl 15 på eftermiddagen
                      – För mycket kaffe
                      – För mycket cardio
                      – Äter nått du inte tål som stressar kroppen
                      – Intolerant mot mjölkprotein (smör)

                      Vad tror du själv?

                    • Carin Carin
                      1 August, 2018    

                      Jag är mycket avslappnad just nu och har verkligen ingen stress.
                      Cardio består av lugna promenader enbart.
                      Kaffe fram till lunch eller senast 14.00 ca 3 koppar.
                      Stilla rofylld kvällsrutin. Kan hända att jag kollar nåt på internet efter 21.00 men då endast lättare slösurfning. Har blått ljus blockering på datorn.
                      Tränar alltid på förmiddagen.
                      Magen funkar nästan alltid bra så det verkar som att jag äter bra.
                      Mina grönsaker är några få som jag under lång tid testat och som funkar bra med magen: Gröna blad, gurka, saltgurka egen, oliver, lite surkål, just nu även 100 gram ångad spetskål och 100 gram ångade gröna bönor.
                      Om det skulle vara smöret? Hoppas inte för då blir ketokost inget kul! Men jag tål ju inga alls mejerier så vem vet? Då måste jag äta en himmla massa olivolja istället då, i form av egengjord majonäs.
                      Äter ägg ganska ofta till lunch eller frukost men har inte märkt annat än att det känns bra att äta dem.
                      Äter några bär då och då och minimal mängd fiberhusk ibland i mina opsies som jag gör av kokosgrädde istf philadelphiaost.
                      Rooiboste i mängder varje kväll innan jag går och lägger mig.
                      Sömnen! Jag har verkligen försökt det mesta men jag sover lätt och vaknar ofta. Mediterar ju å andra sidan minst 2 timmar per dag villket tydligen kan kompensera för sömn. Jag är aldrig trött trots mellan 5-6 timmar lätt sömn.

                    • Martina Martina
                      2 August, 2018    

                      Hm… lurigt…

                      Det skulle kunna vara att det krävs mer tid, eller så krävs mer träning som aktiverar musklerna, eller så behöver du skippa smöret. Om det är det sistnämnda så kan du koka det och sila bort mjölkproteinerna, då kan du fortfarande äta det.

                      Det är mina idéer just nu.

                    • Carin Carin
                      2 August, 2018    

                      Tack för dina idéer! 🙂
                      Jag tog bort spetskål, gröna bönor
                      och även Smör igår och ska testa om något av det påverkar.
                      Bs idag var 4,9.
                      Min styrketräning är ju 4 ggr iveckan och de andra tre dagarna kör jag rörelseträning/stretch, menar du då mer att jag skulle behöva lyfta riktigt tungt typ 2-4 reps pass?
                      Tid kan jag ju lätt lägga på detta men frågan då är kan det vara meningsfullt att mäta mer? tex mäta BS fler ggr per dag, mäta ketoner varje dag osv, får man fram någon värdefull info av det?

                    • Martina Martina
                      2 August, 2018    

                      Ditt BS är ganska bra men inte i den ketogena zonen, och det räcker att mäta 1 gång per dag direkt vid uppstigning. Jag tror att det kan ske lite förändringar i blodsockret med de förändringarna du gjorde nu, det borde visa sig om några dagar.

                      Träningen är nog okej, låt stå.

                    • Carin Carin
                      2 August, 2018    

                      Tack! Det låter lite lovande 🙂
                      Jag testar så nu så får vi se om processen kan komma i önskad riktning!

                    • Carin Carin
                      3 August, 2018    

                      Godmorgon! 🙂 Äntligen lite resultat! Dagens mätning: BS 3,9 och BK 2,2.
                      Antar att smör, spetskål eller gröna bönor blockerade innan då, som du skrev? Tänker att jag bara fortsätter äta så här strikt nu och mäter varje morgon någon vecka och sen testar att införa smör och grönsaker igeb en och en för att se exakt vad som påverkar?

                    • Martina Martina
                      3 August, 2018    

                      Wow vilken skillnad!

                      Ja testa nu att införa dessa en och en och se vilken som orsakar problem… om någon vecka 🙂

                    • Carin Carin
                      3 August, 2018    

                      Yes, jag följer dina kloka råd. Det ska bli intressant,om det fortsätter så här bra, att se hur det påverkar.
                      Må det inte vara smöret som är den felande länken. ?

                    • Martina Martina
                      3 August, 2018    

                      OM det är smöret är det ju bara att byta ut det mot ghee, eller testa en lägre fettmängd!

                    • Carin Carin
                      4 August, 2018    

                      Hm…Svårt att förstå vad som händer med blodsocker och ketoner . Igår åt jag egengjord ghee och det kan finnas spår av mjölkprotein såklart. På kvällen kokosgräddsås med lite bladspenat till köttet. BS 4,8 och BK 1,0.
                      Så dagen innan med bättre värden var helt utan smörfett och ingen spenat ?. Testar en dag helt utan smörfett igen. Men spenat måste jag väl tåla för det finns i min salladsblandning varje dag.

                    • Martina Martina
                      4 August, 2018    

                      Du tål troligen spenat, intressant reaktion på smöret… verkligen!

                    • Carin Carin
                      4 August, 2018    

                      Ja. Jag hoppas att det går att hitta orsaken. Köpte fantastiska närodlade gröna bönor på torget idag. Men jag gissar att jag bara ska äta typ det jag åt dagen innan det bästa BS och BK värdet nu ett tag för att ha en djup ketos under längre tid? Eller är det en bra ide att testa något varje dag nu för att se skillnader i effekt?

                    • Martina Martina
                      4 August, 2018    

                      Ja vänta några dagar åtminstone bara för att se att det är någorlunda konsekvent resultat. Ibland kan man hamna i ketogena zonen av en slump.

      • Anonymous Anonymous
        15 July, 2018    

        Japp, men har fattat att det är inte alltid lätt att lista ut var det är man reagerar på. Har varit konstant förskyld, lite utslag och lättare astma i drygt två år. Är nu på Carnivore (sen 13/5) är mycket bättre nu. Lite snorig i mellan åt men bättre. Sen plötsligt snorig igen fast jag ej prövat nått, men då kom gråbo. Så kanske var de det. Svårt att veta! Hur länge testar du något? Äter du det flera dagar i rad eller vid ett tillfälle?

        Reply
        • Martina Martina
          15 July, 2018    

          Om jag verkligen testar något så behöver jag äta det i flera dagar för reaktioner kan vara väldigt långsamma, det kan dröja 1-7 dagar eller mer ibland. Så det behöver vara isolerade tester också.

          Reply
  29. Lotta Lotta
    15 July, 2018    

    Ok. En glass gjord på ägg, lite kokosmjölk och pyttelite stevia och någon krydda är det Keto månne eller fusk Keto?

    Reply
    • Martina Martina
      15 July, 2018    

      Jag tror att det är godkänt 🙂

      Reply
      • Lotta Lotta
        15 July, 2018    

        Det vore bra för det är syndigt gott!

        Reply
  30. Burgschki Burgschki
    15 July, 2018    

    Ja Precis så. Carnivore funkar för det är tydliga regle så man följer fen till hundra procent. Keto kan göra att man flyter mellan keto och lchf etc.

    Reply
    • Martina Martina
      15 July, 2018    

      Verkligen, jag flyter mellan keto och carnivore själv så det är inte så enkelt.

      Reply
  31. Åsa Åsa
    15 July, 2018    

    Bra skrivet! Men hjälp vad många som pysslar med ”ketodesserter” , lägger upp recept..Hur är det egentligen med alla ”ost-recept” som läggs upp?

    Reply
    • Martina Martina
      15 July, 2018    

      Ost är inte okej.

      Reply

No Pings Yet

  1. Glukosdriven, ketondriven eller hybrid? - Next Level Biohacking on 25 October, 2018 at 10:00

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • IC on Läsarbrev: Skyhögt kolesterol på ketoDet här är mycket intressant och värt att hålla ögonen på https://www.technology…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Hehe yes den är man skyldig till! 😅✌
  • IC on Optimerad hälsa med inälvor & organKollade lite mer noga så här är två länkar till de nya gränsvärdena för bly och…
  • Moa on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Mitt bästa (eller snarare sämsta) självbedrägeri är att jag i stunden/perioden t…
  • IC on Optimerad hälsa med inälvor & organKadium och bly gäller väl alla organ men just lever från äldre djur äts ju helst…
  • Martina on Läsarbrev: Skyhögt kolesterol på ketoCoolt! Men vet att Ravnskov inte är super-poppis inom "etablissemanget"... bra d…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Hehe japp prestationsjunkies... en hopplös grupp stressknarkare som avskyr lugnt…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Ja det är väldigt bra poänger alltihop, det blir en enda soppa men det är ju så…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: