Frosseri & LCHF

Det finns många åsikter kring vad man kan äta och inte på LCHF, vissa anser att man ska ösa på med allt i fettväg medan andra tycker att man ska vara sparsam med mejerierna. Ytterligare några säger att för mycket protein hejdar viktnedgången… såå hur är det egentligen? 

Jo, först en liten disclaimer! Alla kroppar funkar olika och istället för att ifrågasätta hur just din kropp uppför sig så acceptera & anpassa dig till läget!

Då börjar vi!

Mejerier

Rent generellt (i de allra flesta fall) kan man inte frossa på mejerierna. Brie ost, hård ost, philadelphia ost och grädde är de jag tänker mest på. Ta grädde som exempel… en liten förpackning är 900kcal, de blir ganska mycket extra om du också äter vanlig mat. Detsamma gäller ostar, man får snabbt i sig mycket kalorier och om du ligger högt i intag jämfört med din förbränning så går du inte ned. Om du däremot bara tänker leva på vispgrädde med bär så absolut! De funkar.

Frossa ja [/] nej []

Nötter

Cashew och jordnötter. Det är ett LCHF-godkänt godis men har ändå högt kolhydratinnehåll (20-25g per 100g) så några nötter är okej – en näve. Men inte hela påsen, nej nej! Däremot paranötter och macadamianötter (~5g/100g) går an för den som tål 🙂

Så läs innehållsförpackningen och undvik nötmixar!

Frossa ja [/] nej []

Sprit

LCHF-vänlig alkohol, rödvin, torrt vitt vin, vodka, konjak, whisky (de mesta 40+ % helt enkelt) här är det ju en fråga om hur mycket man tål och hur ofta man dricker. De här spritsorterna ger ingen ökning av insulinhalten i blodet eftersom kalorierna kommer från alkoholen. Alkoholen förbränns i levern & blir det för mycket där kan den omvandlas till ättiksyra eller triglycerider som skickas ut med blodet för förbränning i andra celler. Alkoholen kommer inte att lagras in som fett eftersom insulinet är lågt.

Frossa ja [X] nej []

Protein

Ägg, kött och fisk. De här innehåller bara naturliga, animaliska fetter och en jäkla massa protein. Rent generellt är de riktigt jobbigt för kroppen att ta hand om stora mängder protein, vilket gör att förbränningen går upp. Det märker man om man äter en stor köttbit, man svettas! Om du LCHF:ar och bara älskar revbensspjäll eller omeletter så behövs ingen begränsning.

Kör på!

Frossa ja [X] nej []

Fett

Fett som i olivolja, kokosfett, smör och dylikt stimulerar fettförbränningen. Ju mer fett av den här typen du får i dig ju mer fett förbränns. Dessutom är dessa fetter milt laxerande och fungerar hundra gånger bättre än fibrer för magen. Äter du för mycket fett så går de rakt igenom med andra ord.

Frossa ja [X] nej []

Sötningsmedel/light

Jag har skrivit ett inlägg om de här, och de kan vara väldigt individuellt hur man reagerar. Rent logiskt borde man kunna dricka/äta stora mängder light-produkter eftersom kolhydratinnehållet OCH kaloriinnehållet ofta är mycket lågt. Cola zero, fun light, viktväktargodis, osv får man experimentera med själv och se vad man tål. Personligen kan jag dricka litervis med cola zero utan att ketos/viktnedgång påverkas men tål inte fun light.

Frossa ja [/] nej []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.