• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS-dieten som har rykte om sig att kunna återställa bakteriefattiga & lite  trassliga tarmar för att i sin tur påverka den viktiga kopplingen mellan tarmen & hjärnan, men 3v har gått sedan jag påbörjade den inledande fasen av dieten & sedan dess har det mesta gått i motsatt riktning (åt helvete alltså 😅) 

Men det var faktiskt väldigt intressant för i samband med mina personliga strävanden kämpade jag med strulig rå-data till en vetenskaplig artikel & bankade huvudet i tangentbordet när ingenting gick ihop! 

Det var då jag insåg en viktig grej i livet såväl som i forskningen, nämligen att det spelar VÄLDIGT stor roll hur vi viktar variabler, alltså värderar effekten av saker realistiskt. Det finns liksom gränser för vad t.ex en kostförändring kan åstadkomma (hur "perfekt" man än äter) särskilt som en isolerad parameter!

Just kost är nog för övrigt det allra vanligaste att övervärdera på bekostnad av allting annat...😬

Inom statistiken använder man därför "vikter" pga variablers olika tyngd. Översatt till livsstil är det typ hur mkt man kan kvitta en dålig vana mot en bättre. Vissa är optimister & viktar sina goda vanor högt, trots uppenbara krafter i motsatt riktning, vilket visar sig genom sparsamma resultat.

Det kan förstås lägga grunden för uppgivenhet, även om jag tror att motmedlet är ärlig granskning av både resultaten & livsstilsfaktorerna ✨i kombination ✨ Så därför skrev jag en halv roman om det här på bloggen med idéer på åtgärder, om du vill nörda in på VAD som faktiskt spelar roll och inte! (Länk i profilen 👆)

Det är högst relevant i forskning såväl som vardag, så det var slående att se det i min egen forskningsdata! Som upplagt för att jag skulle se nånting hos mig själv lite tydligare, presenterat som aviga r-värden...😅

MEN OM GAPS! ☝️
Har inte gett upp, bara haft problem att få nog med energi utan att krascha som en utsvulten sparv efter ett tag... I ketos & allt är känslan att tanken är tom! Just me? 🧐 Det brukar hända vid livsmedelsbegränsning men har också ganska hög förbränning 🔥 (ingen hypertyreos eller så!)
Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetr Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetra ute (direktlänk i stories! 👆) vi pratar om post-covid deppen som många (inklusive vi själva) tycks ha drabbats av och reflekterar lite kring varför och hur man kan ta sig ur gropen. Inget träningssnack alltså utan ett avsnitt om hormonella system kopplat till stress, utbrändhet och livssituation. Enjoy! ❤️
Jag blev så himla glad när @asparre ville ha til Jag blev så himla glad när @asparre ville ha tillbaka mig i sin supergrymma och numera väldigt ikoniska podd 4HEALTH, även om det var en sisådär 7 år sedan sist! 😄 Podden är ännu skarpare och proffsigare nu, så det var väldigt roligt att prata bort en stund med Anna! ✨

INNEHÅLL
Avsnittet (nr 324) handlar om hur man kommer igång med biohacking-grejer utan en massa prylar, vi delar mycket praktiska tips samt diskuterar hur man testar och tar sig an vanliga hälsoproblem såsom sömnsvårigheter, förhöjd puls, orolig mage, låg energi, ångest och höga stressnivåer mm! 

Jag försöker alltid vara så öppen som det är lämpligt med mina egna utmaningar, så även om Anna presenterar mig som "expert", så är det mycket mer av en dialog två nördar emellan! ❤ Anna är ett bibliotek av kunskap så jag vågar NÄSTAN lova att du kommer gilla avsnittet väldigt mycket! 👂❤️

Jag är egentligen inte helt bekväm med att "ge tips & råd", särskilt som jag haft ganska tuffa perioder det senaste, men jag pratar gärna om personliga erfarenheter och sätt att förhålla sig till fysisk & psykisk hälsa/ohälsa, förändra vanor, vad som faktiskt spelar roll när det kommer till livsstilsförändringar, vilka de mest potenta tillskotten är (möttes dock med viss skepticism från Anna på sista punkten (med rätta haha! 😂))

VAR LYSSNA? 
Lyssna GRATIS i din telefon, itunes eller på 4health.se (länkat i stories!) och mer detaljer (om avsnittet och annat spännande) hittar du på Annas insta @asparre ❤
[I reklamsamarbete med @arktisnaturals] 🌱 25% R [I reklamsamarbete med @arktisnaturals]
🌱 25% RABATT JANUARI UT MED KODEN MARTINA25 som anges vid köp och dras av i kassan!

Det här blir min 10e månad med CBD-oljan från Arktis Naturals, vilket är lite ovanligt för mig att ett tillskott följer med så länge utan paus! Anledningen är att jag får märkbart positiva effekter på sömnen samtidigt som jag inte ser några nackdelar med den alls (inte än så länge iaf!) Som vanligt kör jag ett gäng droppar av den 30%iga före sänggående. Jag rampade aldrig in den eller så, men så är jag inte den känsliga typen heller! 😅

NYHET: CBD MED GURKMEJA! 🧡
På hemsidan (https://arktisnaturals.se direktlänk i profilen 👆) finns en ny olja med både CBD och gurkmeja i. Den ska jag testa härnäst för gurkmeja är ju den primära SIRT1-aktivatorn (utöver lök, kaffe och grönkål) och för er som inte vet vad SIRT (sirtuiner) är för något så är det signalmolekyler numrerade 1-7 med uppgiften att reglera epigenetiken till vår fördel!

Sirtuinerna (framförallt SIRT1 och SIRT6) skyddar b.la vårt DNA och våra kromosomer från stress och skador. De kan stänga av sjukdomsgener, dämpa inflammation, hjälpa till med avgiftning och mycket annat. 

Faktum är att det finns en koppling mellan i princip alla aktiviteter som vi anser som hälsosamma som t.ex träning, kallbad, fasta osv med antiinflammatoriska processer och/eller uppreglerade sirtuiner! 

Googla/youtube:a t.ex David Sinclairs forskning om sirtuiner om du vill veta mer! Är inte överens med honom i livsstilsfrågor men hans forskning är väldigt cool och inspirerar ofta till fler nyfikna sökningar! 🤓
  • Home
  • Biokemi
  • Kost & Hälsa
  • Hur länge ska tumörens enorma sockersug ignoreras inom vården?

Hur länge ska tumörens enorma sockersug ignoreras inom vården?

3 July, 2015 50 Comments Written by Martina

cancer och sockerMycket fakta kring cancer ignoreras totalt vilket gör att människor dör av cancer helt i onödan. Så länge läkare och läkemedelsverk har monopol på att bota sjuka människor så går det åt helt fel håll! Den som tittar historiskt på forskning kan inte undgå att se att något inte står rätt till när till exempel Cancerfonden drar in miljonbelopp till en forskning som pågått i decennier för att lösa “cancerns gåta”

Newsflash!

Det finns ingen gåta att lösa!

Jag ska inte ta upp saker här som saknar vetenskapligt stöd utan istället gå på något som faktiskt visats i studie efter studie nämligens tumörers enorma sockersug. Höga halter av blodsocker ökar risken att dö i cancer.

Höga blodsockernivåer ger sämre prognos vid alla typer av cancer och man behöver inte ha någon typ av diabetes för att kvala in här. I stora undersökningar i USA, Europa och Sydkorea har forskare sett samband mellan friska personer och deras ökade risk för cancer senare i livet. I den europeiska studien löpte kvinnor med högst blodsocker 70 procent högre risk att dö i cancer än de som hade lägst. För män är ökningen ungefär densamma.

Nobelpristagaren Otto Warburg visade redan på 20-talet att cancerceller förbränner väldigt mycket socker. Cancertumörens energiproduktion bränner socker utan hjälp av syre och bildar mjölksyra – precis som en tränande muskel. Kroppen använder annars syre i sin ämnesomsättning. Tumörer verkar använda mer än 20 gånger mer socker än frisk vävnad och detta ÄR känt inom vården varför man blandar cytostatika med glukos. Det är för att tumören tar upp glukoset och därmed också cytostatikan. Tumörceller har glukostransporterande proteiner på ytan, som kan fånga upp socker i blodet och föra in det i cellerna.

Små förändringar i blodsockernivåer påverkar tumörer åt olika håll och högt kolhydratintag med högt blodsocker som följd ger ett aggressivare cancerförlopp. En person som har kroniskt högt blodsocker (även utan diabetes) har insulin som är aktivt långa stunder varje dag vilket också ger höga halter av tillväxtfaktorn IGF-1

Höga halter av fritt IGF-1 är kopplat till bröstcancer, prostatacancer, tjocktarmscancer och malignt melanom och har därför varit högintressant inom cancerforskningen väldigt länge. IGF-1 motverkar celldöd varför cancercellerna är beroende av IGF-1 för att överleva.

Detta är såpass känt att flera läkemedelsbolag har “försökt” att ta fram en IGF-1 sänkande medicin. Det faktum att man blandar cytostatika med glukos visar också att man vet om att cancern äter socker i större omfattning än någon annan cell. Trots detta rekommenderas inte strikt ketogen kost till cancerpatienter. Det behövs naturligtvis ingen medicin för att sänka insulin eller IGF-1 (om man inte är pre-diabetiker/diabetiker) eftersom det kan göras genom att UTESLUTA alla kolhydrater och alla IGF-1 höjande livsmedel som till exempel mejerier.

Hur länge ska det här faktumet ignoreras när det kommer till vården av cancerpatienter?

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biokemi, Kost & Hälsa
Nästa bok – om beroende!
Ensam i Shanghai…

48 Comments

  1. Ic Ic
    19 April, 2021    

    Killar kräv det här isf vanliga PSA-provet
    Stockholm3 – ett avancerat cancertest
    https://youtu.be/znltqSNoXIg

    Reply
  2. Mika Vilppala Mika Vilppala
    19 August, 2016    

    Härligt inlägg Josef!!! Kunde inte sagt det bättre själv. Bugar för ditt civilkurage.

    Reply
  3. Josef Boberg Josef Boberg
    14 April, 2016    

    ”Låta maten vara vår medicin och medicinen vår mat !” – sagt av Hippokrates för ca 2500 år sedan – och det gäller fortfarande – eller ?

    Reply
  4. Rebecka Rebecka
    23 November, 2015    

    Borttagen stötande kommentar

    Reply
    • Martina Martina
      24 November, 2015    

      Kära Rebecka, läs inte bloggar som gör dig såhär oprovocerat arg 🙂 Ha en fin dag

      Reply
  5. Karin Karin
    7 August, 2015    

    Hej Martina! Mycket intressant läsning och det jag vetat så länge har du satt ord på. Jag har inte cancer men många saker inom sjukvården gör mig förbannad. Att patienter inte får den hjälp de behöver, att läkarna bara ger ut medicin istället för kollar kost, hälsovanor och andra miljöfunktioner(avgaser, strålning etc) som spelar in en stor roll och så vidare. Marie Picasso gick exempelvis i flera år innan hon fick ens göra en MR och där visade det sig att hon hade en hjärntumör efter års av kämpande mot vården, stridiga läkare och medicinernas vansinne. Ska det vara så?

    För ett tag sedan fann de en cysta på min tallskottskörtel. Den var 8 mm men neurologen vill inte göra något, ser detta som normalt. Vad jag dock skulle vilja är att utreda mina hormoner då epifysen hänger ihop med det, som en helhet. I flera år har jag varit insulinkänslig, älskar socker, har mer manligt könshormon med ökad behåring, bristningar och irritabilitet. Jag känner min kropp. Jag vet att kosten kan hjälpa allt detta men skulle gärna få en djupare förklaring. Läkarna vill bara ge ut mediciner och vet ingenting själva. Det lustiga är att det inte forskats mycket alls i detta område i hjärnan varför ingen läkare ställer någon ståndpunkt. Vad tycker du rent kostmässigt man ska tänka på i min situation? Vad tycker du man ska göra? Litar inte på läkare eller mediciner för jag tror kroppen kan läka sig själv så länge man vet vad ens svagheter är. Tack för att du skriver om detta!

    Reply
    • Josef Boberg Josef Boberg
      8 August, 2015    

      OM UPPHOV TILL OCH BOT FÖR CANCER MM

      Wåra fysiska Kroppar i kött är predestinerade för = gjorda för att leva på proteiner (”fyrbent” kött, fågel, fisk, ägg osv), animaliskt fett och ekologiskt fett av typ kokosfett och rapsolja (omega 3-rikt). Det ger en jämn blodsockernivå. Av detta producerar Kroppen sen den glukos = det blodsocker som Kroppen behöver för en ”perfekt” funktion. Denna kost är kort och gott rena hälsokosten för Kroppen.

      Men som nödfoder kan Kroppen även överleva på kolhydrater och socker under en viss tid.

      Sedan ca 50 år tillbaka så har Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – av etablissemanget lurats till att tro att kolhydrater och socker är en nödvändig ingrediens i kosten. Livsfarliga verket = Livsmedelsverket förordar en kost som innehåller 60-70 % socker och kolhydrater – och som därtill skall vara fettsnål – annars blir Wi överviktiga, får hjärt- och kärlproblem, cancer osv.

      Men det är lögn och förbannad dikt – därför att det Wi blir överviktiga av, får hjärt- och kärlproblem, cancer osv av – ÄR för mycket av kolhydrater och socker i kosten. Ej mer och ej mindre än så.

      Som vuxna så bildas och dör cancerceller här och där i Kroppen ständigt och jämt. Under rätt många år med Livsfarliga Verkets rekommenderade 60-70 % kolhydrater och socker i kosten – klarar Kroppen själv av – med insulin som motgift – att hålla blodsockernivån på rimliga höjder. Men så småningom tröttnar Kroppen på den felaktiga kosten = insulinproduktionen fungerar ej längre för att hantera det för stora intaget av kolhydrater och socker.

      Förhöjda blodsockernivåer är det som cancercellerna MÅSTE ha för att ha framtiden för sig. Tar då cancerpatienten bort det mesta av kolhydrater och socker i kosten – till förmån för mera av animaliskt fett och ekologiskt fett av typ kokosfett och rapsolja – så återgår i de allra flesta fall blodsockernivån till det normala.

      Cancern dör helt enkelt – därför att den kan helt enkelt ej överleva utan förhöjda blodsockernivåer. Inget konstigt alls – men lik förbannat så förefaller det vara näst intill obegripligt för t ex dom allra flesta cancerbehandlande läkare.

      Men va fan – i deras utbildningar ingår ju bara att ta till kniven och förskriva cellgifter, tyvärr tyvärr… 😥


      Friska celler lever utmärkt på fett och ketonkroppar medan cancerceller inte kan utnyttja detta bränsle utan måste förlita sig på glukos (blodsocker) och glutamin. Om man därför går över till en mycket strikt ketogen kost (extrem LCHF) får de friska cellerna ordentligt med näring, från just fett och ketonkroppar medan cancercellerna berövas sitt huvudsakliga bränsle, blodsockret och det gäller därför att pressa ned detta så långt det över huvud taget är möjligt.

      – slut citat härifrån.

      Mera om detta här.

      – slut citat härifrån.

      Konsensus – Cancer som en ämnesomättningssjukdom – ej mer och ej mindre än så.

      Reply
  6. Warda Warda
    9 July, 2015    

    rekommenderar att youtuba dr Robert morse: cancer the raw truth intressant.

    Reply
    • martina martina
      10 July, 2015    

      Tack alltid bra med sån här information, ska youtube:a

      Reply
      • Josef Boberg Josef Boberg
        10 July, 2015    

        Martina – jag har en kommentar ovan – som väntar på Ditt godkännande – som också handlar om hur man kan stoppa cancer.

        Reply
        • Josef Boberg Josef Boberg
          10 July, 2015    

          Fel av mig – det finns ingen sådan kommentar.

          Reply
  7. Josef Boberg Josef Boberg
    8 July, 2015    

    Ett övermått av socker och kolhydrater i kosten – och på tok för lite av animaliskt fett och ekologiskt vegetabiliskt fett av typ kokosolja och olivolja – är ett säkert sätt att förstöra en god hälsa med – som jag själv har upplevt det.

    Reply
  8. Stefan Stefan
    7 July, 2015    

    Viktigt och intressant ämne! För de som vill ha vetenskapliga studier finns det massor av dem i dessa två bra böcker i ämnet: Thomas Seyfried “Cancer as a metabolic disease” och Travis Christoffersons “Tripping over the truth”. Såvitt jag förstår det har hypotesen att “cancersjukdomar” i princip är en och samma sjukdom betydligt bättre stöd än hypotesen om att det är en massa olika genetiska mutationer som ligger bakom. Mutationerna ligger så att säga “down stream” och är inte i sig grundorsaken. En bra introduktion till ämnet finns här: http://www.diagnosisdiet.com/what-causes-cancer/ Inte lika mycket gåta för mig längre… 🙂

    Reply
    • martina martina
      8 July, 2015    

      Tack bra länk!

      Reply
  9. Christina Christina
    7 July, 2015    

    Min bröstcancer påverkades av östrogenet i min kropp. Vad har det med sockerintaget att göra?
    Ni alla skriver bröstcancer men det finns så otroligt många olika slags bröstcancer, gäller det alla slags bröstcancertumörer? Jag har läst att koncentrerad protein från sojabönor påverkar östrogenet och därmed är det farligt för mig. Jag vågar inte chansa och köpa sojaprodukter på en hälsokost som inte är medicinskt prövade. Det jag vill säga är att all hälsokost inte är nyttig för alla människor. Jag måste säga att jag är ytterst tacksam för att forskning har fört fram metoder att behandla cancer. Jag hade aldrig vågat tacka nej till cellgifter och för att istället sluta äta socker. Nu menar ni kanske inte att man ska undvika svensk sjukvård och i stället lägga om kosten. Jag utgår från att ni menar att man kompletterar med rätt kost. Jag undrar hur alkohol påverkar? Ni skriver om mejeriprodukter, det är rätt mycket socker i alkohol. Många undviker socker men har inga problem att hälla i sig alkohol-logik?

    Reply
    • martina martina
      8 July, 2015    

      Är ditt fastesocker högre än 5-6 mmol/l?
      Har du någon form av övervikt eller extra fett på kroppen?
      I så fall har du ett blodsockerproblem och det bidrar till cancerns utveckling.

      Soja är inte hälsokost!

      Alkohol är givetvis inte aktuellt, det stryks.

      Reply
      • Anonymous Anonymous
        10 July, 2015    

        Ingen aning.

        Nej, inte alls.

        Jag menar sojakoncentrat som går att köpa i h ä l s o k o s t b u t i k e r. Vet inte vad som räknas som hälsokost av det som säljs i hälsokostbutiker.

        I mitt fall handlade det helt om östrogenets påverkan på bröstcellerna.

        Reply
        • martina martina
          10 July, 2015    

          Jag förstår inte vad sojakoncentrat har med hälsokost att göra 🙂 Östrogen och blodsocker hänger ihop.

          Reply
  10. Anonymous Anonymous
    7 July, 2015    

    Jag har ett förslag. Leta upp 100 patienter som har cancer. Du kan ta primär levercancer. Övertygad dem att käka ketogen kost. Bokför sedan hur många som överlevde och hur många som dog efter 5 år. Är det bättre än 16% så har du rätt.

    Reply
  11. Peter Pan Peter Pan
    6 July, 2015    

    @Daniel, Ludvig etc. Martina kan posta vad hon vill på sin blogg. Hon utger sig inte för att vara ämnesexpert utan gör drar egna slutsatser av publikt tillgängliga fakta. Om du sedan vill följa upp dessa genom att granska vilka studier etc som styrker hennes påståenden eller ej är helt upp till dig. Nästan allting är tillgängligt idag via internet pubmed etc. Men har du inget eget vettigt att komma med kan du lika gärna hålla käften.

    Reply
    • Peter Peter
      7 July, 2015    

      Men är det ändå inte lite intressant att kunna följa hennes resonemang? Är det egna idéer helt tagna ur luften eller bygger de på någon vetenskapligt förankrad fakta? Hon skriver ju att teserna bygger på vetenskapliga studier och då måste man ju ange vilka dessa är eller!?

      Även om man skriver vad man vill på sin blogg kan jag nog tycka att det är lite viktigt att motivera sina idéer tydligare när det gäller såpass allvarliga sjukdomar som cancer. I synnerhet när man påstår kontroversiella och för vetenskapen lite svårsmälta totallösningar.

      Om jag plötsligt påstår att 15 gröna äpplen om dagen botar all diabetes, skulle du då inte vilja veta lite mer om vad jag bygger detta på?

      Reply
  12. Daniel Daniel
    5 July, 2015    

    Det här vore ett exemplariskt tillfälle att länka till de studier du hänvisar till i ditt inlägg.

    “Jag ska inte ta upp saker här som saknar vetenskapligt stöd utan istället gå på något som faktiskt visats i studie efter studie nämligens tumörers enorma sockersug. Höga halter av blodsocker ökar risken att dö i cancer.”

    Där skulle man exempelvis önska en liten länk till dessa studier, så att man själv kan kolla upp vad studierna säger.

    “I stora undersökningar i USA, Europa och Sydkorea har forskare sett samband mellan friska personer och deras ökade risk för cancer senare i livet. I den europeiska studien löpte kvinnor med högst blodsocker 70 procent högre risk att dö i cancer än de som hade lägst. För män är ökningen ungefär densamma.”

    Här skulle det också vara helt fantastiskt att veta vilka studier du talar om och utifrån det kunna ta del av resultatet och läsa/kanske dra egna slutsatser.

    Reply
    • martina martina
      6 July, 2015    

      Jag ska bli bättre på att länka vetenskapliga artiklar, tack för din feedback Daniel!

      Reply
  13. Ove Ove
    5 July, 2015    

    Svårt att förstå Ludvigs attityd. Om forskningens resultat vore särskilt lysande och effektiva på att bekämpa cancer vore hans synpunkter möjligen relevanta. Nu är de inte det och det enda hoppfulla jag kan se i utvecklingen av effektiva botemedel är de alternativa försöken som inte alls består av knäppskallar och foliehattar, något som hans inlägg andas.
    Att beröva cancercellen socker är ett mycket effektivt sätt att begränsa det utveckling och tillväxt. Forskning och erfarenhet det starkt stöd för detta.
    Drabbas du av cancer, byt omedelbart kost!
    Vill du minska risken för cancer, gör samma sak!

    Reply
    • Peter Peter
      6 July, 2015    

      Ove!
      Ska vi kanske diskutera fakta istället?
      Den vetenskapliga cancerforskningen är lysande! Det finns otaliga cancerformer som man idag med modern behandling har extremt hög botfrekvens, tack vare seriös forskning. Bröstcancer, en av de vanligare cancersjukdomarna, botas 90% (räknat på 5-årsöverlevnad) av de drabbade idag jämfört med kanske 50% för några decennier sedan. Överlag, medtaget alla cancerformer, har den relativa canceröverlevnaden i Sverige ökat från cirka 50% till cirka 75% från år 1980. Vi har lång väg kvar, fortfarande finns mycket vi inte känner till. MEN att cancerceller är sockerberoende (precis som alla celler i kroppen) är välkänt. Däremot är lösningen knappast ketogen kost. Att presentera ett sådant basalt samband som en universallösning på “cancergåtan” är naivt.
      Liknelse: Myggor är jobbiga på semestern. Myggor måste ha vatten för att överleva. Dränera alla sjöar så försvinner myggorna.

      Källa:
      https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19108/2013-6-5.pdf

      Reply
    • Elisabeth Elisabeth
      6 July, 2015    

      Men Ove, hur många barn överlevde tex. leukemi för 40 år sedan? Eller 20? Det var en så gott som hundraprocentig dödsdom. Det är det inte längre. Forskningen har tagit och tar jättekliv. Terapierna är många och i hög grad individualiserade för bättre träffsäkerhet och färre biverkningar.
      Ineffektiv forskning? Verkligen inte. Jag ser det som min skyldighet att stötta cancerforskningen. Vem vet dessutom vilka eventuella framtida bekymmer ketogen/LCHF-kost kan föra med sig? Andra hälsobekymmer, kanske, som gör att vi kommer att skaka på huvudet åt att så många föll för den flugan utan att egentligen veta. Eller så visar det sig vara toppen och LCHF:arna är friskare än alla andra och det finns forskning som stödjer det. Tills dess tänker jag att det är vettigt att ta lekmannateorier med en större nypa salt än sådana som är evidensbaserade. Lagom är trots allt oftast bäst.

      Reply
  14. Peter Peter
    5 July, 2015    

    Anledningen till att man använder glukos i vissa cytostatikainfusioner är att själva cellgiftet inte är blandbart med natriumklorid.

    Reply
  15. Peter Peter
    5 July, 2015    

    Jotack. Grundproblemet avhjälps nog tyvärr inte av att du formulerar dig bättre. Du kan istället börja med att lägga upp de vetenskapliga referenser som du i texten hävdar stödjer dina påståenden. Läs sedan igenom dessa referenser noga själv och svara på följande fråga:
    – Finns det något enda vetenskapligt bevis för att människor som äter mindre socker inte drabbas av cancer i lika hög utsträckning?
    – Finns det något enda vetenskapligt bevis för att kolhydratfattig föda får människor att i högre utsträckning övervinna sin cancer?
    Med vänlig hälsning, Peter Apelgren

    Reply
    • Anonymous Anonymous
      7 July, 2015    

      Hej Peter.
      Vill bara påpeka att detta är en BLOGG och inte en forskningsavhandling. Tycker det är tråkigt att du blir så provocerand av att själv behöva tänka och fundera på om det du läst stämmer eller inte.
      Jag kan rekommendera Anna Fernholms böcker och socker och kost. Om du inte vill läsa dem kan du hoppa över texten. I slutet av böckerna finns det sidor upp och sidor ner med MASSOR av referenser. Hoppas du får en spännande läsning/Monica

      Reply
  16. Ludvig Ludvig
    5 July, 2015    

    Svaret på din huvudfråga är enkelt. Ketogen diet kommer att nå vården som behandling när kliniskt evidens finns som visat bättre överlevnad, eller andra önskade mål, än nuvarande behandlingar. Hur tror du på allvar att vården skulle se ut om vi så fort vi hörde om något som lät någorlunda rimligt gick in och provade detta på sjuka människor? Bara att gå tillbaks några hundra år så ser du.
    Det värsta med din text är att den för en okunnig kan tyckas välskriven och underbyggd av fakta. Det är den inte. Många påståenden visar på okunskap och naivitet. Så här några NEWSFLASHES till dig:
    1, Cancer är inte en sjukdom utan en grupp av kraftigt heterogena sjukdomar. Vissa typer av cancerceller använder warburg-effekten, vissa gör det inte. Att “cancerns gåta” redan skulle vara löst blir därmed löjligt.
    2, Har man kroniskt högt blodsocker så HAR man ett prediabetiskt tillstånd.

    Tvivlar inte på att ditt syfte är gott men det finns uppenbarligen folk som tror på det du skriver och då är det viktigt att inte skriva saker som helt saknar vetenskaplig grund som om de vore sanningar.

    Reply
    • martina martina
      5 July, 2015    

      Tack för din kommentar Ludvig, jag ska bli bättre på att formulera mig så att även skeptiker förstår hur jag menar 🙂

      Reply
      • Anna Anna
        5 July, 2015    

        Skulle du vilja förklara sockrets väg till tumören? Alltså det patofysiologiska bakom att socker är carcinogent.

        Reply
        • martina martina
          6 July, 2015    

          Jag kan skriva ett inlägg om det 🙂

          Reply
    • Elisabeth Elisabeth
      6 July, 2015    

      Så skönt med en vettig röst. Cancer kostar ohemula summor pengar, förutom det förfärliga lidande de drabbade får utstå. Att på allvar tro att det finns en enkel lösning på cancers gåta som undanhålls patienterna och att sprida det som en sanning, anser jag vara både oansvarigt och korkat.
      Cancern har kommit alldeles för nära mig vid ett antal tillfällen och jag blir på riktigt provocerad av påståenden att de läkare som kämpat/kämpar för mina anhöriga skulle ha något annat än sina patienters bästa för ögonen. Den hippokratiska eden lever och är stark. Utan all den forskning som bedrivs hade jag med största sannolikhet redan förlorat ett barn. Många, många fler tillfrisknar alt. kan leva med sin cancer betydligt längre än vad som var fallet när min pappa i slutet av sjuttiotalet tvingades ge upp kampen.
      På riktigt skärp er.
      Sedan vet de flesta att det är bra att tänka på vad vi petar i oss och att socker och för mycket mejeriprodukter, tex, gör oss sjuka. Men varför ställa detta faktum i motsats till all den seriösa och livräddande forskning som bedrivs? Hade det funnits en quick fix hade cancern varit lika utrotad som spetälska.

      Reply
  17. Jessica Jessica
    4 July, 2015    

    Men hur funkar det i praktiken?
    Om en person äter så att blodsockret höjs, då utsöndras ju insulin rätt snabbt och det sjunker till normal nivå.
    En person som m inte äter kolhydrater har också en normal nivå, tack vare levern.

    Får då verkligen tumören så himla mycket mer socker i kolhydratsätaren?
    Eller är det så att levern.inte.hinner bilda så mycket socker som behövs för att.hålla ett normalt blodsocker,hos den som inte äter?

    Reply
    • martina martina
      5 July, 2015    

      Det sockrets som äts göder tumören. För normal blodsockernivå krävs mindre än 1 tesked utspätt i hela blodvolymen, så de socker som äts tar ju vägen någonstans och elimineras inte av insulinet

      Reply
  18. maria maria
    4 July, 2015    

    en kompis syster arbetar som läkare och hon menar att det kan anses som skuldbeläggande att diskutera en patients kost och livsstil i samband med behandling. Min personliga erfarenhet är att läkare inte har någon koll alls på sambandet livsstil och ev tillfrisknande/mildrande av sjukdomen. Det enda som existerar i deras värld är piller och mer piller Men min läkare erkände iaf att han inte hade någon koll på vilken kost som dämpar/ökar inflammation. Så det fick jag fixa själv. Cyniska sidan av mig tror att de är köpta av läkemedelsbolagen.

    Reply
  19. chrille_chili chrille_chili
    4 July, 2015    

    Jag kommer ihåg när LCHF var ett nytt begrepp, och Annika Dahlqvist blev bespottad och utskrattad just pga att hon vågade hävda precis det du skriver: att lågkolhydratskost kan, om inte bota så iallafall bidra till ett minskat sjukdomsförlopp hos cancerpatienter. Många stora löpsedlar och diverse tv-intervjuer senare så är alla överens. Annika var “konstig” och hade fullständigt fel.

    Eller så hade hon jävligt rätt, helt enkelt.

    Jag skänker aldrig pengar till cancerforskning längre, för jag vet att de inte behöver mer pengar. De som behöver pengar är de som lider av sjukdomen. Jag är övertygad om att forskarna sitter inne med fler svar än de ger sken av, och det gör mig asförbannad. Har man nånsin sett en person fullständigt utmärglad och döende i nån typ av cancer så kan man inte bli annat än asförbannad.

    Reply
    • martina martina
      4 July, 2015    

      Jag håller med dig så otroligt mycket!

      Och ja, Annika Dahlqvist är fantastisk och har antagligen räddat livet på massor av människor tack vare att de lyssnade på henne och vågade byta kost!

      Reply
    • Sonja Stendera Sonja Stendera
      5 July, 2015    

      Förmodligen sant. Jag kommer också från en annan typ av forskningen (ekologi) och då är det sama sak. egentligen vet vi sambandet mellan X o Y, men det är kanske nånting helt annat i där här systemet och i ett annat? så det måste förståss forskas vidare och vidare för att bekräfta svaret vi redan vet…..ett århundrade av plantktonforskning visar samma ting världen över, men det måste forskas vidare…. istället av att lösa de riktiga problemen med pengarna….
      en anledning att jag lämnade forskningen….

      Reply
  20. Sonja Stendera Sonja Stendera
    4 July, 2015    

    man kan bota eller förebygga så många sjukdomar med rätt mat, men människorna låt sig intalas att medicin är bättre….men också eftersom de tycker att mirakelpiller ska bota de så att de kan fortsätta äta sin älskade skitmat 🙁

    Reply
    • martina martina
      4 July, 2015    

      Ja visst är det så, det är verkligen hemskt :/

      Reply
  21. nisse nisse
    3 July, 2015    

    Sjukvård handlar om att göra pengar på en behandling som är lönsam för läkaren och läkemedelsbolaget.
    behandlingar som är gratis hotar inkomsterna.
    Hur effektivt det är att dra ner på glukos borde undersökas med statliga pengar.
    förra inlägget om alternativmedecin och detta visar att folk inte får botas utan dyra läkemedelspreparat.

    Reply
  22. Anna Gustafsson Anna Gustafsson
    3 July, 2015    

    Frågan är hur man får allmänheten att förstå hur det ligger till? När jag pratar med nära och kära så tror de ej att det ligger till så!!! Varför skulle de inte säga det om det var så säger dom…… jag kontrar med att de vill tjäna pengar men verkar som ingen tror att sjukvården skulle göra så mot sina patietenter… De fattar inte att det handlar om pengar!! Så den stora frågan är hur får man folk att fatta???!!!! Jag vill verkligen att folk ska få upp ögonen!!!!! Så hur gör vi?

    Reply
  23. Karin Karin
    3 July, 2015    

    Det undrar jag också. Är själv undersköterska, försöker komma in på plugg för att ändra bana. Kan inte ljuga för patienter längre bara för att jag ska vara lojal mot min arbetsgivare. Bra du belyser. Tänker att när man blandar cellgift med glukos är det ändå i längden lite som att släcka eld med olja.. Man rekommenderar strikt vila!? efter behandling och hejar på högkolhydrats kost samtidigt. Helt galet.

    Reply
    • martina martina
      4 July, 2015    

      Det är verkligen galet…

      Reply
  24. ScienceNurse ScienceNurse
    3 July, 2015    

    Sitter på jobbet – på min stroke/neuroavdelning – och har just fått in en patient med glioblastom (mycket malign och elakartad hjärntumör/cancer alltså). Googlar och läser om diagnosen eftersom det är lugnt ikväll och avslutar sedan med att kolla om du har något nytt inlägg på din blogg.
    Det hade du… Och jag funderar vidare.

    Reply
  25. Göran Göran
    3 July, 2015    

    Riktigt otäckt att inget görs åt detta, rätt enkelt med ketogen kost som du säger.

    Reply

No Pings Yet

  1. Cancer och socker - on 18 November, 2018 at 17:38
  2. Ensam i Shanghai... - Martina JohanssonMartina Johansson on 4 July, 2015 at 19:01

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • IC on Läsarbrev: Skyhögt kolesterol på ketoDet här är mycket intressant och värt att hålla ögonen på https://www.technology…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Hehe yes den är man skyldig till! 😅✌
  • IC on Optimerad hälsa med inälvor & organKollade lite mer noga så här är två länkar till de nya gränsvärdena för bly och…
  • Moa on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Mitt bästa (eller snarare sämsta) självbedrägeri är att jag i stunden/perioden t…
  • IC on Optimerad hälsa med inälvor & organKadium och bly gäller väl alla organ men just lever från äldre djur äts ju helst…
  • Martina on Läsarbrev: Skyhögt kolesterol på ketoCoolt! Men vet att Ravnskov inte är super-poppis inom "etablissemanget"... bra d…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Hehe japp prestationsjunkies... en hopplös grupp stressknarkare som avskyr lugnt…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Ja det är väldigt bra poänger alltihop, det blir en enda soppa men det är ju så…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: