• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Workshop med @maria.cerboni ❤️ Vi kör en he Workshop med @maria.cerboni ❤️ 

Vi kör en heldags-workshop för dig som vill bli ännu mer förankrade i dina goda vanor, men också för dig som halkat av banan och behöver en omstart!

NÄR? 
Lördag 4 mars

VAR?
Göteborg- södra skärgård

BOKNING!
Gå in på www.corpo.se/store (direktlänk i stories, highlights + på länken i profilen under rubriken Events) 

Hoppas vi ses! 🥰
✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer ✨ I väntan på min nästa GAPS-satsning kommer det ett litet reklamavbrott för min samarbetspartner@gutfeelinglabs ✨ 

De hjälper dig att analysera din tarmflora samt har tagit fram ett grymt anti-SIBO tillskott som heter "GutClear". Jag vill reklama båda två för tarmfloreanalysen gör att man kan se att det faktiskt GÅR att påverka sin tarmflora väldigt mycket, både genom kost, beteenden & även känslomässiga tillstånd: stress är t.ex döden för tarnfloran! 😵

✅ GUTCLEAR MOT SIBO 
GutClear är ett kosttillskott som du häller i ett glas vatten varje dag i 10 dagar. Det minskar bakterietillväxten i tunntarmen som ger en svullen, öm och ledsen mage. Flera av er som läser här har också berättat om minskat sötsug! 👌

Misstänker du SIBO (krånglig, konstig mage) så kör en kur GutClear vettja! ❤️ 

@Gutfeelinglabs är ett svenskt företag med bas i Lund som verifierat effektiviteten av GUTCLEAR i mänskliga tester. Har du SIBO är det därför ganska troligt att GutClear kommer att ha effekt på dig! 

Är du bara nyfiken på tarmfloran efter en lång period av en viss diet, ett gäng antibiotikakurer eller bara vill kolla läget så kan du beställa ett test av din tarmflora på gutfeelinglabs.se ✌️

✅ VAD DU FÅR VETA (TEST)
Dina hälsosamma bakterier, sjukdomsalstrande bakterier, artrikedom och potentiellt skadliga bakterier. 

Att bara fylla på med probiotika eller massa fibrer blir lite i blindo eftersom man inte vet riktigt vilka bakterier man göder... finns ju riktigt skadliga som h.pylori men även e.coli som vi vill hålla kort och verkligen inte tillåta att vandra uppåt i tarmkanalen....

✅ RABATTKOD
NEXTLEVELGUT ger 20% rabatt på allt! Anges i kassan! ☝️

Berätta gärna om du testat din tarmflora eller har erfarenhet av Gutclear, jag är supernyfiken!! 🤗
Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS Min förra personliga uppdatering handlade om GAPS-dieten som har rykte om sig att kunna återställa bakteriefattiga & lite  trassliga tarmar för att i sin tur påverka den viktiga kopplingen mellan tarmen & hjärnan, men 3v har gått sedan jag påbörjade den inledande fasen av dieten & sedan dess har det mesta gått i motsatt riktning (åt helvete alltså 😅) 

Men det var faktiskt väldigt intressant för i samband med mina personliga strävanden kämpade jag med strulig rå-data till en vetenskaplig artikel & bankade huvudet i tangentbordet när ingenting gick ihop! 

Det var då jag insåg en viktig grej i livet såväl som i forskningen, nämligen att det spelar VÄLDIGT stor roll hur vi viktar variabler, alltså värderar effekten av saker realistiskt. Det finns liksom gränser för vad t.ex en kostförändring kan åstadkomma (hur "perfekt" man än äter) särskilt som en isolerad parameter!

Just kost är nog för övrigt det allra vanligaste att övervärdera på bekostnad av allting annat...😬

Inom statistiken använder man därför "vikter" pga variablers olika tyngd. Översatt till livsstil är det typ hur mkt man kan kvitta en dålig vana mot en bättre. Vissa är optimister & viktar sina goda vanor högt, trots uppenbara krafter i motsatt riktning, vilket visar sig genom sparsamma resultat.

Det kan förstås lägga grunden för uppgivenhet, även om jag tror att motmedlet är ärlig granskning av både resultaten & livsstilsfaktorerna ✨i kombination ✨ Så därför skrev jag en halv roman om det här på bloggen med idéer på åtgärder, om du vill nörda in på VAD som faktiskt spelar roll och inte! (Länk i profilen 👆)

Det är högst relevant i forskning såväl som vardag, så det var slående att se det i min egen forskningsdata! Som upplagt för att jag skulle se nånting hos mig själv lite tydligare, presenterat som aviga r-värden...😅

MEN OM GAPS! ☝️
Har inte gett upp, bara haft problem att få nog med energi utan att krascha som en utsvulten sparv efter ett tag... I ketos & allt är känslan att tanken är tom! Just me? 🧐 Det brukar hända vid livsmedelsbegränsning men har också ganska hög förbränning 🔥 (ingen hypertyreos eller så!)
Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetr Nu finns ett nytt avsnitt med mig och @maratonpetra ute (direktlänk i stories! 👆) vi pratar om post-covid deppen som många (inklusive vi själva) tycks ha drabbats av och reflekterar lite kring varför och hur man kan ta sig ur gropen. Inget träningssnack alltså utan ett avsnitt om hormonella system kopplat till stress, utbrändhet och livssituation. Enjoy! ❤️
  • Home
  • Biohacking
  • Kost & Hälsa
  • Inflammation
  • Sanningen bakom celluliter!?

Sanningen bakom celluliter!?

8 February, 2017 95 Comments Written by Martina

Celluliter har inte med ålder att göra och det har inte så mycket med fettmängd att göra, utan hur fast fettet är. Vad som påverkar fettets fasthet är vilken typ av fett som lagras in och hur mycket stödjande bindväv och kollagen som finns i underhuden. Ju mindre elastin och kollagen, ju slappare hud och ju mer mjukt fett ju mer celluliter!

Vegetabiliska oljor ger löst fett

Smör skär man med kniv, kokosolja smälter först vid 21 grader medan rapsolja är helt flytande ned till -10 grader. När vi äter vegetabiliska oljor lagrar vi in ett lösare fett och bygger upp sladdrigare membran. Vissa undrar varför de blir sladdrigare av att äta LCHF, och först tänkte jag att det kunde vara viktminskning, men nu har jag en annan teori. Alla är inte noga med att fettet främst ska komma från animaliska källor. Jag var inte heller det tidigare. Efter att jag blev Fettfrälst käkade jag det mesta i fettväg inklusive majonnäs som innehåller stora mängder rapsolja!

Byt vegetabiliskt (fleromättat) fett mot mättat fett!

Sedan jag började bli NITISK med mitt MÄTTADE fett har jag sett stor skillnad på min egen kropp, och jag har inte hållt på särskilt länge. Det var bara någon/några månad/er sedan som jag åt MYCKET mat stekt i vegetabiliskt fett (resturang) och var mer liberal med tex olivolja. Jag har fortfarande en del celluliter men efter att ha läst Deep Nutrition av dr Cate Shanahan är jag övertygad om att hon har rätt. Jag får mer celluliter av majonnäs! Det är verkligen viktigt att äta samma typ av fett som finns i kroppen, ratio omega 3:6 ska till exempel vara 50:50 i hjärnan men många har 1:30 ratio på sitt matintag. Kroppsfett är 80% mättat och har ungefär samma fettprofil som smör. Inte undra på att man bli fit av smör! 😉

Är du noga med att undvika vegetabiliskt/fleromättat fett? 

 

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biohacking, Inflammation, Kost & Hälsa
celluliter, fettfrälst, mättat fett, vegetabiliskt fett
Similar posts
  • Maj-Lis Hellenius om mättat fett i Fr... — Vetenskapliga källor i slutet av inlägget Prof Maj-Lis Hellenius gästar populära framgångspodden På begäran från många av mina läsare har jag tagit mig igenom det 1.5h långa asvsnittet där prof Maj-Lis gästar framgångspodden som drivs av Alexander Pärleros och ska vara Nordens största intervjupod med 2-3 miljoner lyssningar per månad. Mina yngre läsare kanske inte [...]
  • Minnen från en vegansk mardröm — Martina för 10 år sedan, då selfie inte kunde tas med mobilen Jag var på mitt gamla universitet häromdagen och chockades över de enorma mängderna socker och koffein som lurade i varje hörn. Det delades ut gratis kanelbullar, varje hålögd student jag mötte passerade mig med en kaffe i handen. Jag reste mentalt tillbaka i [...]
  • Videoblogg: Forskning om mättat fett — Jag fick feeling och gjorde en lite video om hur jag tittar på forskning. Det är inte viktigt vad jag hittar utan hur jag ifrågasätter källor och tittar efter kopplingar till industrin och andra intressenter. Jag gjorde den här videon på en kvart och den är i princip helt oredigerad. Hade jag hunnit tänka lite [...]
  • Mer om celluliter och tips för att få... — Jag blir alltid förvånad över VAD folk läser, vilken information som extraheras när jag skriver ett inlägg. Gårdagens inlägg om celluliter orsakade en mindre orkan på facebook som kan sammanfattas i 2 punkter: Kan jag inte äta olivolja längre!? Kan jag inte äta majonnäs/bearnaise längre!? JO!!! Jag kommer ALDRIG NÅGONSIN tala om för DIG vad [...]
  • Tjock av keto – vad är fel? — Jag håller på att beta av frågorna från frågestunden, och även om detta är en något ovanlig fråga förtjänar den ett eget inlägg.  Några individer upplever sig bli tjocka/re eller sladdriga/re av ketogen kost, och även om det i mina öron låter konstigt så vill jag inte diskvalificera någons upplevelse. Alla är olika och vi [...]
Höga blodfetter på LCHF? Ingen fara!
Mer om celluliter och tips för att få bort dem!

95 Comments

  1. Daria Daria
    3 June, 2019    

    Vad intressant!
    Det bästa stekfetettet är ju ister som klarar höga temperaturer. Och äter man icke vegansk så får man ju i sig mycket av djurfett.
    Och sp blir det ju mycket mer resurs smart om man äter flott istället för att bränna upp det.
    Så majonnäs blir plötsligt inte alls lika hälsosam längre.

    Reply
  2. Helena Helena
    24 June, 2018    

    Hej! Ville höra med dig då hela tiden uppdaterar och reviderar dina erfarenheter hur du tänker just nu kring celluliter? Jag blir så knäckt över att jag aldrig blir av med mina trots alla år på lchf. Och numera mejerifri men hjälper inte heller. Vad skulle du rekommendera utifrån var du står precis just nu, har du kunnat dra några nya slutsatser?

    Reply
    • Martina Martina
      25 June, 2018    

      Har du torrborstat dina lår och rumpa med en riktigt grov borste?
      Har du spolat lår och rumpa med iskallt vatten varje kväll (cold therapy)?
      Tränar du tung styrketräning för rumpa och lår?
      Har du minskat till under 20% kroppsfett?

      Reply
  3. Andreas Damberg Andreas Damberg
    4 May, 2018    

    Jag tycker det är svårt äta bara mättat fett, speciellt om man som mig undviker mjölkprodukter (även smör). Ännu svårare att äta ute, något jag ändå inte gör så ofta. Det blir mycket kokos hemma, men helst skulle jag vilja ha animaliska källor med bra Omega-3. Jag brukar köpa gräsbeteskött av en lokal bonde och sist frågade jag om det även går att ta hem talg, vilket gick alldeles utmärkt. Det var en hel del jobb med av skära rent och smälta och filtrera fettet. Men nu har jag 5 liter talg från gräsbetande djur i kylskåpet

    Reply
    • Martina Martina
      5 May, 2018    

      Håller med om att det är trickigt, men jag gillar verkligen din lösning! 😀

      Reply
  4. carin carin
    13 February, 2017    

    Jag tycker det är så roligt att få idéer till hur optimera kosttillskott, mat och träning här hela tiden. Man läser, testar och utvecklar. Alltid något nytt!
    Nu har jag varit på min välsorterade Ica butik och kollat upp anka. Det finns bara importerad från Frankrike, trots att det verkar som att det finns gårdar i Sverige som producerar egna ankor. Om det är godare än kyckling så ska jag kolla vidare efter eventuell gårdsbutik att bunkra från.
    Jag köpte idag: Plastbyttor med ankfett för 149:- kilot, anklår för samma pris. Beställde en hel fryst anka för det är inget de har hemma alltid (vet ej priset). Allt var som sagt Franskt, inte precis varken närodlat eller eko. Men ska bli så spännande att testa detta!

    Blir ändå nyfiken på varför anka skulle vara bättre än kyckling. Kan du berätta mer om det Martina? Jag undrar om fettsammansättningen, är den bättre kanske? Hur du ser på svensk eko kyckling vs Fransk konventionell anka?

    En annan sak jag undrar är varför man måste koka smöret 20 minuter när man gör ghee? Eller har jag missförstått det?

    Kastar mig in i det mättade fettets värld igen nu, men får nog varva med hälften olivolja tror jag 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      13 February, 2017    

      Jag vet inte varför man ska koka smör i 20 minuter, jag kokar bara tills det separerar 🙂

      Gällande ankan vet jag inte på rakarm, vet bara att den är MYCKET fetare än kyckling och har ett mer fibrigt kött. Mer protein och mer fett alltså, båda animaliskt såklart 🙂

      Skåne har ju för tusan en ankfarm, där måste man kunna beställa? http://www.gardsnara.se/karta?query=%22Anka%22&latitude=64.24459475711012&longitude=8.52539075000005&zoom=5

      http://www.gardsnara.se/skane/kott_chark_och_fagel/fagel/anka

      Reply
      • carin carin
        13 February, 2017    

        Toppenbra tips! Ringde runt nu till några gårdar. Finns ej att köpa förän tidigast augusti. De föder upp dem i vår och sen är de färdigväxta i augusti ca. Säljs fram till Mårten Gås 11/11 , sen slut för året. I Sverige vill man inte tvångsmata dem så som man gör i Frankrike, så då blir de inte lika feta som Franska, bara medel-feta så ändå med lite fett på sig. Det finns även magra ankor och då heter de Myskanka.

        Reply
        • Martina Martina
          13 February, 2017    

          Ahaa! Jag tror att jag har köpt en myskanka…

          Reply
          • carin carin
            13 February, 2017    

            I den fettskrämda samtiden svarar de stolt “Den är mkt mager” när man frågar om fettmängd i ankan :). Kan kanske bli svårt att hitta den normalfeta naturligt uppfödda ankan! Antingen en Fransk som tvångsmatats för att bli extrafet, eller en mager och “hälsosam”.

            Reply
  5. Sandra Sandra
    10 February, 2017    

    Otroligt intressant!
    Tränar flitigt och äter hälsosamt men har en hel del gropar i lår och rumpa. Använt väldigt rikligt med olivolja de senaste åren. Nu testar jag att gå all in på att utesluta all vegetabilisk olja, blir spännande att se ifall det blir nåt resultat.

    Reply
  6. Lena Lena
    9 February, 2017    

    Intressant läsning i vanlig ordning Martina!!
    Vad tror du om linfröolja?
    Brukar ta 2msk för det sägs vara bra för huden.

    Reply
    • Martina Martina
      11 February, 2017    

      Jag tror inte på linfröolja alls

      Reply
  7. Marlene Marlene
    9 February, 2017    

    Hej Martina!
    Du skriver att det som påverkar fettets fasthet är vilken typ av fett som lagras in.
    Men är det samma fettmolekyler som man äter som lagras? Sker ingen omvandling på vägen (i levern)?
    Dessutom lagras ju även fett som producerats från överskott av kolhydrater (indirekt). Hur vet man vilken typ av fett som bildas då?
    Tack för en intressant blog!

    Reply
    • Martina Martina
      11 February, 2017    

      Jättebra frågor som kräver ett alldeles eget inlägg!

      Reply
  8. Majsan Majsan
    9 February, 2017    

    Hej,
    Jag brukar äta linfröolja och fiskleverolja tex Möllers tran, är dessa bra?

    Reply
    • Martina Martina
      11 February, 2017    

      Jag vet inte, men linfröolja tror jag inte på alls personligen. Omega3 måste gå genom ett djur för att vara biokompatibel med människor.

      Reply
  9. Peter Peter
    9 February, 2017    

    Hur går det egentligen till när kroppen lagrar fett från vegetabiliska oljor, det är väl knappast någon blodsocker- eller insulinhöjning att prata om?

    Reply
    • Martina Martina
      11 February, 2017    

      Väldigt bra fråga, ska besvara detta i ett separat inlägg!

      Reply
      • Peter Peter
        13 February, 2017    

        Tack 🙂

        Reply
  10. Lena Lena
    9 February, 2017    

    En fundering, varför får inte män celuliter?

    Reply
    • Martina Martina
      11 February, 2017    

      Östrogenstyrd fettinlagring

      Reply
  11. Rolf Löfgren Rolf Löfgren
    9 February, 2017    

    Ang. LDL kolesterol.
    Nyare forskning visar att högt LDL, snarare är en fördel och ingen risk för hjärtat. Lågt LDL däremot verkar vara en riskfaktor.
    Om jag minns rätt var det dr Ralf Sundberg som skrev om detta.

    Reply
    • Martina Martina
      9 February, 2017    

      Tack Rolf!

      Reply
  12. Elisabeth Elisabeth
    8 February, 2017    

    Var hittar man ankfett? Finns det i en vanlig livsmedelsbutik?

    Reply
    • Helena Helena
      9 February, 2017    

      Ankfett finns ofta att köpa i saluhallar om det finns någon där du bor. Säljs i rund glasburk. Kanske kan man också be en mer välsorterad matbutik ta in det.

      Reply
    • Simon Simon
      9 February, 2017    

      Har köpt mitt ankfett från amazon.co.uk i flera år. Cooks duck fat var billigt. 2x1kg.

      Du kan också beställa en burk med konfiterad anklår, de är inlagda i ankfett, som är smaksatt med tillagningskryddorna.

      Reply
  13. Tanya Tanya
    8 February, 2017    

    Hej!
    Tips på animalisk fet. Det blir lite jobb men det är det värd antar jag :). Jag är ursprungligen från Ryssland och då vet jag att man går till köttmarknad och köper fläskfett ca 2 kg sen delar man det i mindre bitar ca 2cm och i ugnståligkastrul in i ugnen i flera timmar på ca 150 grader. Sen silar man bort det som är inte blir fett och kyllar ner. Det stelnar och påminner kokosolja i utseende. Sånt kommer jag ihåg från jag var barn, nu för tiden lägger man inte tid på sånt men jag tänkte att det passar i ämne här så jag ville dela:).
    Sen tänkte jag föreslå ett ämne om benskörhet.
    Min mamma har osteoporos(75år). Och jag själv har så smala ben så jag börjar bli orolig och tänka på förebyggande. Tränar styrka. Men tänkte att det kunde vara ett intressant ämne att forska på djupet i:).
    Hälsningar,
    Tanya

    Reply
  14. Bebs Bebs
    8 February, 2017    

    Vad är ditt bästa tips för att bli av med celluliter? Misstänker att det inte enbart hjälper att utesluta veg. oljor utan det är kombo av bra fett, styrketräning, kost etc eller?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Mina tips är: Kallduschar (isduschar) på låren, torrborstning, träning och bra (ickefettinlagrande) kost

      Reply
      • Liz Liz
        10 February, 2017    

        Testade kallduscha benen i morse när jag ändå skulle duscha. Klarade en 10 sekunder sen ville jag dö. På med varmvattnet igen och jösses vad det pirrade och stack i lår och fötter. Körde ett par svängar till och sista rundan hade pirret och stickningarna minskat. Blev ju förvisso mer växelvis köldterapi 🙂

        Hur var det för dig när du började kallduscha Martina, med hänsyn till pirrandet och stickandet? Hur mycket sticks det nu jämfört med när du började? 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          11 February, 2017    

          Jag tror inte att jag upplever det på samma sätt, det är mer obehagligt och det är alltid obehagligt med kyla 😀

          Reply
        • Jenny Jenny
          11 February, 2017    

          Det pirrar väl bara om man byter till varmvatten? Så byt inte? 🙂 bara en tanke!! (i yogisk tradition gäller i alla fall enbart kallvatten)
          behöver ju dock inte vara is-vatten innan man vant sig 😀

          Reply
          • Liz Liz
            12 February, 2017    

            Jag undrar om de olika metoderna (växelvis varmt/kallt vs bara kallt) har olika benefits. Vattenterapi (varmt/kallt) är ju en metod för att behandla alla möjliga skador. Att bara bli kall är sjukt obehagligt men kanske har andra fördelar iom att uppvärmningen tar längre tid?

            Nu har jag inga celluliter på låren, däremot svettas inte mina lår hur hårt jag än tränar, inte ens efter 30 min i 90º bastu. Jag får bara rödmarmorerade lår (det ser HELT sjukt ut!!) så jag testar kalldusch för att se om jag kan få igång svettningen :).
            Har inte fått någon förklaring på detta någonstans men det hade varit fantastiskt att få igång svettningen på låren 🙂
            Någon som vet någonting om detta fenomen?

            Reply
  15. Sara Sara
    8 February, 2017    

    Mycket intressant och bra. Jag äter en hel del majonnäs för att få dra ner på mejerierna, men har också en del celluliter.

    Funderar på det här med män. Finns ju många överviktiga män som säkerligen äter mängder med vegetabiliska oljor men man ser aldrig/sällan män med celluliter…

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      De har inte samma fettdistribution.

      Reply
  16. LenaM LenaM
    8 February, 2017    

    Fiskleverolja borde vara bra då. Brukar ta Möllers tran för att få i mig omega 3.

    Reply
  17. Petra Petra
    8 February, 2017    

    https://www.fasciablaster.com/blogs/blog/102503046-cellulite-doesn-t-exist

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Du är medveten om att artikeln kommer från en sida som försöker sälja en fasciablaster? Jag skulle säga att trovärdigheten inte är sådär jättehög.

      Reply
  18. RA RA
    8 February, 2017    

    Du nämnde tidigare collagen, att det kan hjälpa mot celluliter. Köpte ngt på iherb som du länkade till.
    Jag har verkligen jätte mycket över hela låren, typ samma som på bilden. Känns som inget funkar… men skall testa mindre majjo.

    Reply
  19. Caroline Caroline
    8 February, 2017    

    Jag ser ut ungefär som på bilden här ovan. I oktober när du Martina startade Keto-kosten med recept för 4 veckor hakade jag på. Fram tills dess har jag ätit liberal LCHF med en del avsteg till förmån för socker och gluten, i ca 6-7 år. Även provat periodisk fasta i över 1 års tid, vilket innebar att jag inte åt frukost någon dag i veckan. Ingen stor förändring i vikt, snarare gick jag upp än ned. Det upphörde i oktober när jag startade ketoadapteringen. Först gick jag snabbt ner 2 kilo, sen gick jag upp igen 2 kg. Läste på, mycket på din blogg, fantastiskt vad mycke bra info det finns och vilket arbete du lägger ned. Helt makalöst!! Och det är sååå intressant tycker jag 🙂 Köpte din bok fettfrälst för att lära mig ännu mer. Skippade därefter majonnäs, ersatte med smör. Oljor har aldrig varit någon favorit hos mig, men kokosoljan använder jag en del, sen får man ju i sig olja via livsmedel när man tex är ute och äter lunch vilket sker någon gång då och då. Efter det hittade jag info om sköldkörteln på din blogg. Eftersom jag har problem med acne, haft sedan 20-års ålder, jag är nu 45 år, äter Yasmin p-piller vilket tar bort acnen helt, men tänkte då att problemet kanske ligger på sköldkörteln, att jag inte går ned i vikt (tappar fettet, jag skiter väl i vikten, haha!!) Så fortsatte med ketogen kost, slängde på 50 gram smör vid varje måltid, det är svårt att komma upp i 200gr per dag, men jag kommer kanske upp i 150 totalt. I alla fall blir det mer fett in. Detta har nu pågått i ca 2 månader. Och det händer inte ett skit. Inte på vågen, och inte i spegeln. Celluliterna är också kvar, ingen förändring. Motion har jag ägnat mig åt alltid, mest konditionskrävande sådan. Det var fotboll, längdåkning, cykling, badminton mm. Senare blev det gymmet, inte styrka utan pass, aerobics på 80-talet osv, de senaste 10 åren har det varit Body Combat, Box, Spinning mm. Men nu så lägger jag cardion åt sidan och trampar ut i gymmet bland maskiner istället och hoppas på “fettras”. Vet faktiskt inte vad jag ska förändra ytterligare, inget verkar funka.

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Kan det vara så att du har nått din målvikt? Annars är det dags att börja mäta och analysera kosten noga tillsammans med blodsocker och blodketoner, testa att utesluta olika livsmedel och testa kaloricykling.

      Reply
      • Caroline Caroline
        9 February, 2017    

        Målvikten är inte nådd. Har lager med fett på överarmar, lår, stuss och lite på mage. Sen är det nog inte särskilt många extrakilon det handlar om, men jag vill ha bort dom!
        (162 cm lång, väger nu 66 kg) Har varit nere på 58 kg efter jag ammade min son, då mådde jag inte bra, bara rasade av mig, både fett och hår, och åt som en häst. Men skulle tro att en rimlig vikt är runt 60-62 kg. Har grov benstomme så “smal” eller tunn blir jag aldrig i den bemärkelsen.
        Bara blodsockermätaren jag beställt hinner komma till imorgon så kör jag mätning med dig från söndag. Ska bli intressant!!! Kaloricykling låter som en bra idé, har klurat på det, så det ska jag testa! Utesluta livsmedel blir lite klurigare, haha!! Inte så mycket kvar att utesluta 😀 Stort tack för svar och pepp!! På´t igen bara 😀

        Reply
    • Emma K Emma K
      9 February, 2017    

      Intressant läsning. Jag har haft grov acne sedan typ 20-års åldern. Fick Yasmins starkare kusin Diane utskrivet – och all acne försvann. Efter några år ville jag dock sluta med medicinen. Men acnen kom tillbaka så fort jag slutade. Jag provade då LCHF och all acne försvann. Fuskar jag kommer acnen tillbaka. Men din acne har alltså inte blivit bättre av ketokosten?

      Reply
      • Caroline Caroline
        13 February, 2017    

        Jag startade också med Diane när jag var runt 25 år (omkr -97), då var Diane ny i Sverige, hade funnits i Danmark i 10 år.
        Fick tips av en arb.kamrat om Yasmin, som skulle vara något mildare och efterfrågade den vid nästa besök hos gyn.
        Jag har gjort uppehåll på både Diane och Yasmin vid flera tillfällen, det går 2 mån sen står jag inte ut med all acne som poppar upp. Har dock inte provat gör uppehåll på ketogen kost, har funderat på att testa men inte tagit mod till mig ännu.
        I det här läget vet jag ju inte om den uteblivna viktminskningen beror på det ursprungliga problemet som också orsakar acnen, eller om p-pillren är grunden till utebliven viktminskning. Har iof inte upplevt någon viktökning som jag satt i samband med p-piller av någon sort tidigare. Klurigt detta…

        Reply
    • Elisabeth Elisabeth
      9 February, 2017    

      Dags för äggfasta? Finns en sådan FB-grupp med mycket info och recept.

      Reply
    • Yvonne Yvonne
      10 February, 2017    

      Googla lipödem och se om du känner igen dig <3

      Reply
      • Caroline Caroline
        13 February, 2017    

        Jag har kikat på lipödem tidigare, och det är klart att i vissa beskrivningar kan jag känna igen mig, men inte i andra. Jag har tex ingen värk, får inte blåmärken särskilt lätt, och mitt “tillstånd” har varit konstant, inte förändrats i samband med tonår, graviditet eller klimakterie (om jag nu är där ännu). Om jag drabbats av denna sjukdom borde den kanske ha utvecklats på något sätt? Tack för tips Yvonne <3

        Reply
  20. Ing-Marie Rydén Ing-Marie Rydén
    8 February, 2017    

    Du nämnde en kapsel med saltsyra som var bra för magen. Var köper jag den?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      http://martinajohansson.se/saltsyra-gor-skillnad/

      Reply
  21. Jenny Jenny
    8 February, 2017    

    Lite intressant att du skrev om detta nu, jag lyssnade på podcasten med henne bara häromdagen! 🙂 (fatburning man Abel James, om du vet?) Jätteintressant avsnitt, hon berättade om de skyhöga nivåerna av sojaolja som finns numera i produkter. Jag bor i Spanien just nu och när jag letar efter majjonnäs är det mest bara sojaolja, även Hellmans som i alla fall är rapsolja hemma. Har dock hittat en på olivolja men har blivit sjukt less på majjonnäs, smör is the bomb! 🙂 men om man tänker på enbart matlagning, med t.ex. creme fraiche, som innebär en del animaliskt (bra) fett men också mjölkprotein… vilket är då “bäst”, eller snarare “sämst”, creme fraiche eller majjo på vegetabilisk olja? 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Inget av de, jag skulle inte äta creme fraiche fast jag skulle äta de hellre än majjo på veg.olja.

      Reply
  22. Tina Tina
    8 February, 2017    

    Intressant. Jag har rejäl bak och lår och mkt celluliter 🙁
    Ätit Lchf i 6år och inte sett nån skillnad på dem trots-14kg från högsta till lägsta vikt. Äter ute i snitt 3mål/vecka, äter 1pkt smör/vecka ungefär, olivolja några msk/vecka, kokosolja ca 3dl/vecka, majonnäs 4msk/vecka. Rider 6dgr/v, löptränar 2dgr/vecka, löpar&ryttarstyrka 1g/v.
    Tror hag haft celluliter sålänge jag kan minnas. Inte så snyggt precis:/ vore intressant med citat ur och dina kommentarer om boken!

    Reply
    • Ewa Ewa
      9 February, 2017    

      Hej Tina.
      Du kanske lider av lipödem som jag?

      Reply
  23. Isabelle Isabelle
    8 February, 2017    

    Får också mer celluliter utav Majonäs! Fast egentligen får jag mer celluliter av allting om jag äter “för mycket” av en sak. Jag är sjukt duktig på att snöa in mig på en sak och äta det frukost/lunch/middag i en vecka ( eller två ) och då syns det på en gång. Tycker dock generellt jag har fastare hud med liberal keto än strikt men det kanske är för att det blir mindre veg.fett!

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Ja så kan det vara!

      Reply
  24. Pirjo Pirjo
    8 February, 2017    

    Ett lymfsystemet som fungerar dåligt ger celluliter. Lyssna på Anders Lönedal hos Hälsosant

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Eller lymfödem

      Reply
      • Tina Tina
        8 February, 2017    

        Fettansamlingar på lår och höfter kan också vara sjukdomen lipödem. Se gärna inslaget från Malou efter 10 om lipödem här: http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/lip%C3%B6dem-ok%C3%A4nd-men-inte-ovanlig-sjukdom-3778812

        Martina, hade SÅ uppskattat ett inlägg om denna hormonella kvinnosjukdom.

        Reply
  25. Carin Carin
    8 February, 2017    

    Hur är det med macadamiaolja? Har för mig att du brukade rekomendera den tidigare eller blandar jag ihop det nu?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Finns det? Jag har aldrig sett eller hört talas om det, det närmaste jag kommit är macadamiasmör som jag hittade i Australien 🙂

      Reply
      • Carin Carin
        8 February, 2017    

        Oh jaa och den är underbart god men kostar ca 190:- för en halv liter. Finns ibland hos bodystore men inte så ofta kanske.

        Reply
  26. Jenny Jenny
    8 February, 2017    

    Åhhh nooo…jag äter smör, avocado, kokosolja, kokosmjölk/grädde och olivolja på sallad främst. Funkar det fortfarande med den mängden? Sedan tar jag flytande omega 3 förr att balansera upp balansen.Eller ska olivolja uteslutas helt?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Mängd? Du har inte angett någon mängd 🙂

      Jag upplever smör, avocado, kokosolja, kokosmjölk/grädde som helt okej, men inte olivolja. Om man äter olivolja så är det liten skvätt på sallad så som du gör, så jag vet inte vart “åhhh nooo” kommer ifrån 😉

      Omega 3 vet jag inte, jag brukar mest försöka utesluta all omega 6 istället.

      Reply
  27. ida ida
    8 February, 2017    

    Intressant!
    Men nu googlade jag på paleo majo, både svenska & engelska & alla innehöll massa olivolja? Missförstod jag dig nu? Att en ska undvika för mkt olivolja ochså?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Aha jag trodde bara de var äggula och smör eller något sådant, ja olivolja ska man undvika i för stor mängd. Jag tror det.

      Nu läser jag om paleo-majonnäs, det verkar vara:

      1 cup avocado oil
      1 egg at room temperature
      1/2 teaspoon Dijon mustard at room temperature
      1 teaspoon water
      1/2 lemon juiced
      1/2 teaspoon sea salt

      Reply
      • Ida Ida
        8 February, 2017    

        Ja de receptet så ju bättre ut. Kanske är många som vill säga paleo för att få träffar men kanske inte riktigt har koll. Anyways, tar det här till mig för jag har börjat äta massa majonäs på senaste- alltså köpe! Så får prova göra egen istället! Tack för recept-tips 🙂

        Reply
  28. Sonja Sonja
    8 February, 2017    

    Jo, cellulite har inget med ålder att göra. Hade de redan som barn innan puberteten och var inte överviktigt. Men har de sämsta bindväv man kan tänka sig 🙁
    Hur är det med majo gjord på avokadoolja som Mark Sisson gör/säljer?
    Älskar majonnäs nämligen, men har lite svårt att hoppas att fettet sladdrar mindre (mitt är som jelloy-o typ..) eller celluliter försvinner om jag sluta med majo (äter inga andra veg. oljor, bara lite olivolja sällan, annars är det kokosfett och smör som gäller). Men jag kan ju prova 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Ja de är paleo-majjon, jag tror att den är bättre. Lätt att göra själv också!

      Reply
  29. Michael Jonsson Michael Jonsson
    8 February, 2017    

    kopierar in från din text
    Jag har fortfarande en del celluliter men efter att ha läst Deep Nutrition av dr Cate Shanahan är jag övertygad om att hon har rätt. Jag får mer celluliter av majonnäs!

    Är det ett skrivfel insmuget? Får du mer celluliter av majonäs eller ska det stå, får mindre,,,??

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Nej det är korrekt:

      “Jag har fortfarande en del celluliter” Japp
      “men efter att ha läst Deep Nutrition av dr Cate Shanahan är jag övertygad om att hon har rätt.” Cate Shanahan kallar vegetabiliska oljor för “the silent killer” och säger att de gör våra cellmembran kassa, ger fel fett till hjärnan, bryter ned vår bindväv och ger oss celluliter.
      “Jag får mer celluliter av majonnäs!” Kommersiell majonnäs är gjord på vegetabiliska oljor, ofta rapsolja i stora mängder. Detta äter jag väldigt mycket av när jag reser som fettsubstitut, tex tonfisk + majonnäs. Jag åt de varje dag när jag va i Australien och Nya Zealand. Resultatet var enormt med celluliter som jag inte fattade vart de kom ifrån.

      Reply
  30. Helen F Helen F
    8 February, 2017    

    Åh spännande! Fick celluliter när jag var 12 och kom i puberteten så lite har det nog med hormoner också att göra framförallt som jag vägde 37 kg och såg ut som en stolpe.

    Men jag har helt klart märkt att rumpan och det lösa mjuka fettet blivit lite mindre på LCHF. Och att byta ut dåliga oljor mot bra ligger ju i linje med den LCHF jag vill leva på.

    Så ny kör jag två tips mot östrogendominans och celluliter. Mer tung styrketräning och ännu mer mättat fett. Får ta bilder för att verkligen kunna se vad som händer med kroppen.

    Kan man göra majo på klarnat smör?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Ja majo på klarnat smör är okej, och paleo majo också (googla, jag har inget recept) de ska båda vara fria från vegetabiliska oljor 🙂

      Reply
      • Helen F Helen F
        8 February, 2017    

        Tack! Då ska jag testa det i helgen! 🙂

        Reply
  31. Lilli Lilli
    8 February, 2017    

    How about talg? Är det jämförbart med ister?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Ja 🙂

      Reply
  32. Carin Carin
    8 February, 2017    

    Jag har inga celluiter vad jag kan se men har också mkr smala lår och höfter där det brukar synas, men äter nästan bara olivolja och avokado samt liten mängd smör. Gillar verkligen smör däremot och skulle gärna äta det mer istället för olivolja och majonäs. Tror verkligen på att smör är nyttigare än veg olja. Men har hamnat i dilemma med saken pga mitt LDL. Jag vet att Cresser (heter han väl?) och andra har skrivit om superresponders, som innebär att man får just ökade ldl av att äta mättat fett. Har du läst om detta Martina och vad tror du om det?

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Vad tror du om ankfett, ister, kokosolja, ghee och avocadoolja istället för oliv? Om det bara är lite olivolja gör det nog inte, särskilt inte om den är av hög kvalité. Med veg.oljor tänker jag mest på raps och majs.

      Superresponder innebär väl bara att man reagerar väldigt starkt oavsett vad, har inte sett de kopplas till just LDL. Jag försöker inte övertyga dig om att öka ditt LDL mer, mer att jag resonerar kring varför jag tror att de är rätt irrelevant.

      Reply
      • M M
        8 February, 2017    

        Kan du lite utveckla detta kring olivolja? Vi har ju via andra källor fått höra att olivolja är “hälsosamt” jämfört med andra vegetabiliska oljor

        Reply
        • Martina Martina
          8 February, 2017    

          Jag bygger mitt resonemang på oljans struktur, just nu är PUFA’s (polyunsaturated fats/ fler-omättade fetter) min fiende nummer ett och där kvalar ju olivoljan in. PUFA’s är inte lika stabila och ger (enligt teorin) mer sladdriga membran och mer sladdrigt fett.

          Reply
      • Carin Carin
        8 February, 2017    

        Ja ska absolut testa ankfett gee och ister! Majonäs gör jag enbart på kallpressad eko olivolja men äter ganska mkt egengjord majonäs nu.
        Det som de menar med superresponder i den teori jag läst om är just att man får extremt LDL av att äta mkt smör och mättat fett i tex bullet kaffe och jag tror det är i usa som fenomenet uppmärksammats. Det jag undrar är väl vad du tror om faran med det om man nu får högre ldl av smöret?. Sen så dricker jag aldrig fettkaffe och jag äter sällan såna stora mängder smör direkt på maten som jag gjorde då när mitt ldl ökade.

        Reply
        • Martina Martina
          8 February, 2017    

          Intressant, de har inte nått mig ännu!

          Jag vet faktiskt inte nått om smör och LDL, mer än att LDL är en fett-transportör som tar fettet från tarmarna och ut till kroppens organ. Kanske behöver en del fler transportörer än andra?

          Reply
          • Carin Carin
            8 February, 2017    

            Ja, jag tänker som du skriver att vissa kanske behöver mer ldl och då har jag funderat på om en kvinna som tränar tung styrka flitigt och lite andra parametrar kanske helt enkelt kan ha ett annat behov av ldl. Det andra spåret är ju om just smör eller mättat fett stannar kvar längre i kroppen och därför kan mätas. Frågan är då om det är skadligt att fettet finns där, kan det ge hjärt/kärlsjukdommar bara för att man har extra mkt ldl liksom?

            Reply
            • Martina Martina
              8 February, 2017    

              Jag tror inte de, men jag vet inte 🙂

              Reply
        • Carin Carin
          8 February, 2017    

          Googlar på ankfett och ister och ser att det verkar mkt svårt att kopa ekologiskt. Om man köper fett fråm konventionellt uppfödda ankor och nötdjur så blir nog tyvärr omega 3 balansen lika illa som med konventionell olivolja. Frågan är om det inte är mindre risk för celliuiter med kallpressad eko olivolja då. Eko ankfett finns kanske superdyr i små burkar att njuta av i enstaka tillfällen men ingen stapelvara direkt. Köper du eko anka/ ankfett Martina?

          Reply
          • Martina Martina
            8 February, 2017    

            Jag fixar mitt eget ankfett från ankan jag köper i affären, anka kostar typ 3-5 kr halvkilot här så jag äter mycket anka istället för kyckling.

            Reply
          • carin carin
            9 February, 2017    

            Oj vilken bra ide med att fixa eget fett. Köper du hel anka? Hur gör du med fettet? Ugnsbakar du hel anka och sparar fettet som rinner ut vid stekning då eller hur?

            Reply
            • Martina Martina
              11 February, 2017    

              Jag köper ankbröst, anklår och ibland hel anka. Jag gör den i ugnen eller kokar, det blir mängder med fett över 🙂

              Reply
  33. joanna joanna
    8 February, 2017    

    Mycket intressant inlägg! och roligt att du ger boktips! jag har köpt och läst alla dina egna böcker, vore kul om du har fler tips på andra böcker och författare du gillar? 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Jag ska försöka nämna mer vad jag läser när det handlar om hälsa! 🙂

      Reply
  34. Elvira Elvira
    8 February, 2017    

    Så intressant!

    Min mamma har minskat i omfång på låren och magen sedan hon ökat på fettet men dem har liksom blivit “sladdrigare” och lösare trots att hon tränar och tycker att hon behållt muskler. Hon brukar fråga mig om detta men jag brukar inte riktigt ha något svar utan bara spekulationer. Detta låter väldigt logiskt då hennes typ ända/största fettkälla är majonäs gjord på olivolja!!

    Själv har jag också börjat välja bort olivolja och gör nu min majonäs på MCT-olja, smör och liiiiite olivolja för att få den att tjockna i början! 😉

    Räknar du in kokosolja, MCT och avokado som vegetabiliska fetter som gör en sladdrig även om de är mättade fetter? 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      8 February, 2017    

      Då har du ett tips nästa gång hon frågar! 😀 Skippa olivoljan!

      kokos, MCT och avocado är mer mättade så dessa räknar jag inte till veg.oils, jag menar mest rapsolja, majsolja, oliv osv

      Reply
  35. Lena i Umeå Lena i Umeå
    8 February, 2017    

    Jag tycker att jag har tydligt mindre celluliter nu än innan jag började med LCHF. Fettet i min kost är främst smör och kokosolja, även om det blir en del köpt bearnaise och lite majonnäs ibland.
    Jag borde försöka göra egen bea så blir det mer mättat fett.
    Jo, jag är 57 år och “borde” kanske ha en massa celluliter.

    Reply
  36. Hanna Hanna
    8 February, 2017    

    Jag är så lat när det gäller matlagning att jag nästan bara använder smör som fettkälla (gärna 50 g rent smör bredvid köttet) :D. Avokado och kokosolja äter jag i mindre mängder men min mage tycker inte så mycket om kokos och ekologiska avokado är dyrt….
    Äter inga vegetabiliska oljor alls (äter ute några gånger per år bara).

    Jag har läst en del om lymfsystemet och det verkar som att celluliter också kan ha att göra med att lymfan inte rör sig som den skall?

    Jag har en del celluliter fortfarande men ketogen kost har verkligen dels minskat fettet över rumpa och lår och gjort det lite fastare.

    Reply
    • anna anna
      8 February, 2017    

      http://www.cookinglight.com/food/in-season/clean-15/avocado-2 intressant, man maaste inte satsa paa ekologiskt near det gaeller avo tydligen

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Lena-Louise on Nytt Primal Collagen + receptTack fina du, då känns det tryggt att fortsätta med kollagen 😉✌️
  • Martina on Nytt Primal Collagen + receptTack för din kommentar, sorry att du har fått vänta så länge på svar :) Jag tror…
  • Martina on Dissa fläsksvålarna! (om makronutrienter)Minns inte riktigt vad jag hade för idé för 7 år sedan om det här.
  • Martina on Skillnad på gelatin och gelatinDet här är ett gammalt inlägg (7 år) och jag är säkerligen ute och snedseglar om…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Haha riktigt såååå illa är det tack och lov inte, men det är coolt att det blir…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Haha du har inte alls straffat ut dig själv, jag uppskattar verkligen din insikt…
  • Martina on Vikten av olika livsstilsfaktorer & dess faktiska effekter på din framtida hälsa!Japp jag tror du har helt rätt, det hade varit coolt att testa!
  • Martina on Optimerad hälsa med inälvor & organDet behöver du inte, men du kan göra det om du vill :)

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: