Powerthinking & praktiska tips till alla bantare

Tänk på alla gånger du känner dig missnöjd med din kropp, eller klagar på den. Tänk på alla gånger som du nyper tag någonstans och mår dåligt över att det är för mycket fett just där.

Tänk om du skulle ta all den tid du spenderar på att vara missnöjd med din kropp – på att förändra den!

Tänk om du gjorde 10 armhävningar varje gång du tänkte något negativt om ditt utseende, tänk om du gav dig ut och sprang 5 km eller drog till gymmet varje gång du sa till dig själv “jag är för tjock”

Sluta gnäll – börja agera för att nå dina mål!
Att ha en snygg kropp kommer inte lösa alla problem, men det känns skönt och man mår bra av att trivas med sig själv. Det kan man göra oavsett ålder och klädstorlek, så egentligen måste förändringen komma inifrån. Du måste gilla dig själv – NU! Det kan verka totalt omöjligt, man kan titta på sig själv och tänka “yeah right, hur fan ska jag kunna gilla det härmen att gå ned till målvikten eller bygga mer muskler kommer inte göra att man automatiskt börjar älska sig själv, även om det kan verka så innan man är där.

Tänk som en smal person
En smal person tänker inte “usch va tjock jag är”, och om hen nu gör de är ju hen smal helt i onödan! Om man som överviktig tänker samma tanke är risken mycket större att man aldrig går ned i vikt, eftersom man undermedvetet kommer jobba för att bibehålla övervikten. Man är ju ändå så tjock! Om man går ned i vikt och fortsätter att säga elaka saker till sig själv, är jobbet ogjort! I båda fallen: Sluta klaga på dig själv, sluta nypa dig i fettvalkarna och sluta säga att du är tjock!

Inget av de kommer göra dig smal, jag lovar!

Tankeövning

  • Föreställ dig att du redan har nått din målvikt, hur känns det?
  • Hur äter du när du har nått din målvikt eller din drömkropp?
  • Vad har du för rutiner när du har din drömkropp?
  • Vad säger du till dig själv när du har din drömkropp?

Förebilder
Det hjälper att ha lite förebilder när man ska nå sin drömkropp, så att man ser en verklig person som faktiskt har lyckats. Helst en verklig person som du kan ta på och prata med, men internetpersoner kan också fungera så länge du kan relatera.

Studera personen, vad gör hen? Vad har hen för rutiner? KOPIERA!!!

Reality Check
Det är viktigt att kolla i backspegeln då och då, är det så att du är riktigt pangsnygg men fortfarande säger elaka saker till dig själv, eller tycker att du är för tjock? Sluta med de och NJUT!

Du kommer inte bli snyggare eller smalare för att du säger negativa saker om dig själv. Varför verkar så många tro det? Uppskatta det du har och fortsätt visualisera nästa mål. Byt ut “usch, jag är för tjock, jag hatar mina lår” mot “jag är verkligen kvinnlig och sexig, och jag ska träna och äta jättebra så att jag blir den starkaste, friskaste och snyggaste versionen av mig själv!”

Praktiskt

  • Skriv ned – varje dag – minst 5 bra saker som du gjort! Sätt etiketter på dig själv och fokusera dem mot dina mål. Exempel kan vara: “Idag har jag respekterat min kropp och inte hetsätit, jag gick till gymmet trots att jag va jättetrött för att mina mål är viktiga för mig, jag har inte sagt något elakt till mig själv idag och inte nypt mig själv i bilringen.” etc. Man får börja där man står, det är okej att inte gilla sig själv men jag lovar att du kommer att göra det om du följer detta i några veckor! Efter några månader kanske du till och med kan se dig själv i spegeln och säga att du älskar dig själv och verkligen mena det!

Tänk på att: för varje gång du hittar en anledning att inte träna, kommer en vältränad person ha hittat en möjlighet att göra det!

0 thoughts on “Powerthinking & praktiska tips till alla bantare

    • Haha det här är jätteroligt, nu är det en läsare som blir superarg för att jag använder ordet “hen” på skoj för att slippa skriva han/hon 🙂 Andra saker att arga upp sig över är att jag INTE skriver ut mina kosttillskott, och sen när jag lägger ned 2-3 timmar på ATT berätta om mina tillskott får jag arga kommentarer som “hoppas du får bra betalt nu, vi vill inte läsa din äckliga reklam” om jag skriver om mig själv får jag höra “vi skiter i dig, skriv mer om vetenskap” om jag skriver om vetenskap får jag höra att jag skriver för svårt, och att det är min träning & hur jag äter som är intressant. Om jag lägger upp bilder på min mat blir jag utskrattad och får kommentarer som “hahaha det där ser ut som nått min 5 åring har gjort” ….. suck.

    • Instämmer!
      Hen är ett engelskt ord som betyder: höna/fågelhona.
      Det kanske är dags att den här bloggen bytar namn till Politically Correct High Fat Fitness!?

  1. Grymt härlig blogg! Gillar hur du är rak och samtidigt peppar 🙂 riktigt kunnig verkar du också och därför hoppas jag att du kan hjälpa mig lite. Jag ska springa Göteborgsvarvet, det är mitt mål i år. Men då och då har jag sådana hemska smärtor i benhinnorna som gör att det inte går att springa alls. Då jag både mentalt och konditionsmässigt KAN springa längre sträckor är detta väldigt frustrerande! Jag kan inte alls träna så mycket som jag vill. Har du något tips om vad jag kan göra? Håller tummarna!

      • Har testat en typ av barfotasko senast idag, ecco biom. Annars springer jag mest i asics 2170. Löpteknik har jag ingen stor koll på, men försökte tänka på det idag. Framfotalöpning alltså. Kunde springa i 3min sen fick jag hoppa på crosstrainern istället 🙁 mina problem kommer iaf oavsett skor titt som tätt. Ibland går det superbra och nästa pass är smärtan olidlig!

            • Hej! Jag hade benhinneproblem som började för tre år sedan och höll i sig i nästan två år. I slutändan fick jag höft- knä- och ryggproblem som grädden på moset vilket gjorde att jag knappt kunde gå, och definitivt inte träna normalt. Tog mig tillbaka med sjukgymnastik (massa tråkiga övningar en timme varje dag, men när jag kollar i backspegeln så inser jag att jag har lärt mig sjukt mycket om mig själv och min kropp av den där perioden). Kunde så småningom börja springa i sandbackar (eliminerade stötarna), barfota. Det slutade med att jag köpte five fingers, byggde upp konditionen ordentligt och benhinnor, knän och höfter återhämtade sig, jag blev starkare och klokare (förmodligen det viktigaste) och kunde börja springa på stigarna igen – nu i five fingers.

              I dagsläget kan jag springa i vilka skor som helst, gympaskor, fivefingers, kängor eller barfota – allt fungerar och jag har inte ont någonstans. Så för din egen skull – sök hjälp, och försök att tänka i banor som “vad KAN jag göra” – och gör det, i stället för att tänka att du hindras att göra det du vill på grund av benhinnorna. Det finns sjukt mycket löpövningar som du kan utföra i alla fall! Testat löpning i vattnet till exempel? I djupsnö?

              Ha det bra!

  2. Jo, men om det verkligen inte går att träna, trots motivation, för att det inte finns någon ork alls..
    Då är det svårt.
    Det är mitt problem.
    Jag vill och jag vill verkligen.. och jag vill ännu mer, men min kropp klarar inte och jag har ingen energi 🙁

  3. jag blev, till skillnad från “aldrig röd” positivt överraskad över att martina använde ordet “hen”.
    tycker att det är extremt omoget att välja att sluta läsa en blogg för att martina använder ett modernt ord som inte betyder NÅGOT egentligen.
    hen betyder inte att man vill göra alla könlösa, det är helt enkelt ett alternativ som man använder när man pratar om någon man inte vet könet på (ex en läkare) eller när man talar om folk i allmänhet, istället för att hela tiden skriva “säg till honom/henne att du är arg på honom/henne för att han/hon gjorde dig arg när han/hon gjorde så”. hur svårt är det att förstå?

    syster, bror, syskon
    mamma, pappa, förälder
    hon, han, hen

    det är inte svårare än så.
    och martina, även fast du använde ordet skämtsamt tycker jag att det är bra att du skriver det överhuvudtaget, man måste ju börja någonstans 😉

      • Varför inte använda det redan existerande utrumgenuset (realgeuset) “den”? Varför uppfinna ett nytt ord på något som redan finns i svenskan?

        På samma sätt har vi det personliga pronomet för tredje person plural: “de”. Så skriv inte “de” när du menar “det”. 😀

    • Men det finns ju redan ord för det.
      “Säg till personen att du är arg på denne för att den gjorde dig arg när vederbörande gjorde så.”
      När man inte vet könet så använder man helt enkelt det genus som finns på benämningen. Läkaren är en han och sjuksköterskan är en hon, eller så använder man något av de genusneutrala orden.

      Men folk får använda hen hur mycket de vill för mig.

  4. Undrar om någon kan upplysa mig. Jag har varit superduktig LCHF ätare i två veckor nu, det tog mig 3 dagar att gå i ketsos(enligt ketostix) men så i dag är tillbaka på “negativ”, kan det bero på att jag druckit ovanligt mycket i dag? både svart kaffe och vatten. Jag har inte fuskat över huvudtaget. Frustrerade Sandra

  5. Vill bara säga att jag tycker att det här inlägget verkligen illustrerar varför jag tycker om att läsa din blogg – att mat och träning inte handlar om att bara vara smal, utan att det handlar om att må bra och trivas med sig själv (och att få en snygg kropp delvis ses som en bonus). Det är just det som känns så uppfriskande. Dessutom så gillar jag att du inte bara är vältränad och snygg, utan dessutom verkar vara väldigt smart och sympatisk (typ som när du tog avstånd från Katrin Z och hennes mobbningsinlägg för några månader sedan).

  6. Hej,
    Klokt och bra skrivet. Tanken är mäktig, det ser man tydligt hos svårt sjuka patienter. En positiv tanke ger kroppen hopp.
    Att bara gå runt och hata sig själv är så ineffektivt och förödande för självkänslan.
    Håller med om allt, håller själv på att ställa om mig till att inte tala illa om min kropp inför någon eller mig själv. Visst är det svårt, men varje dag jag lyckas är jag ju ett steg närmare.
    Ha en bra kväll,
    Helen

  7. Jätte bra skrivet som vanligt!
    Hendrbatten lämnar jag därhän och vill ist berömma dig för det väldigt fina kortet på dig som du la upp! Martina in action liksom! 🙂

  8. För egen del vet jag inte riktigt om min inställning till mig själv direkt har påverkat mina resultat. Jag tror mer att jag bara började skärpa till mig någonstans och i takt med att jag tränade mer, desto mer tyckte jag om mig själv för att jag i alla fall hade disciplinen att röra på mig. Som att träningen i sig gör mig mer nöjd med mig själv, snarare än att jag började tänka positivt om mig själv och därigenom började träna… Svårt att formulera märkte jag nu men ja, du kanske förstår ändå 🙂

  9. Tack för ett härligt inlägg!! Jag har ett nytt favoritcitat: If you dont like it, change it. You are not a tree!

    Love it!:D

  10. Jag beundrar dig för att du delar med dig av allt dethär. Du är en stor inspirationskälla för mig och säkerligen många andra. Tack för att du är helt amazing! Och för jag har fått en idol äntligen 😀 hehe

  11. Du kommer aldrig att kunna göra alla nöjda.. men det är din blogg och du använder väl vilka lagliga ord du vill 🙂 den som motsätter sig kan a.sluta läsa b. starta en egen blogg! Jag tycker att du har en fantastisk blogg som förmedlar kunskap och tankar på ett inspirerande sätt. Detta inlägg är ett utmärkt exempel som fick mig att tänka till lite extra, vi har så lätt att klanka ner på oss själva. Kram från ett fan 🙂

  12. Jag tycker att det är toppenbra att du använder dig av ordet “hen”. Därmed kan alla identifiera sig med det du skriver. Tack för en spännande blogg!

  13. Älskar din blogg och har de senaste 7 månaderna förändrat mkt i mitt liv med hjälp av dina tips och tankar som vägledande inspirationskälla. Du är kunnig, klok och samtidigt ung och modern. Helt enkelt en perfekt mix 🙂 Jag är 50 år och du ger mig väldigt mkt positiv input.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.