Om periodisk fasta

Jag har fått väldigt mycket frågor om periodisk fasta sedan jag nämnde att jag kör det ibland. Det verkar vara ett gemensamt problem för många att bli av med ”de sista” kilona. De som envisas med att sitta kvar på höfterna, magen eller låren hur mycket man än dietar. Jag vet inte riktigt varför det blir så, det talas om viktplatåer & att fettminskningen inte sker linjärt men det finns hur som helst sätt att forcera på!

Så, to the essentials!
Periodisk fasta innebär att man fastar några timmar per dygn, oftast 12h. Låt oss säga
att man vaknar vid 7 på morgonen, då äter man frukost och lunch som vanligt,
och/eller något mer fram till klockan 19 på kvällen. Därefter är det stopp fram till
klockan 07 nästa morgon.

Variant 2: Lägg in 1-2 fastedagar i veckan, kör exempelvis 24-36h fasta från
lördagkväll till måndagmorgon.
Variant 3: En fastedag i månaden (24-36h)
Variant 4: varannandagsfasta, ät ena dagen – fasta nästa (obs extremt!!)

Varför gör man såhär?
Jo för att detta är ett mer naturligt sätt att äta på för kroppen. Man mixtrar lite med sina hormonnivåer & får dem att verka till sin fördel (relaterat inlägg nedan) Grottmänniskan hade inte tillgång till mat jämt & ständigt, han kunde inte äta var tredje timma (eller hur nu rekommendationerna ser ut). När det fanns mat, åt han mat. När det inte fanns mat, svalt han (eller fastade som vi skulle säga). Han överlevde på detta sättet, blev muskulös, uthållig & stark & aldrig ett gram för mycket fett på kroppen.

En naturligare variant av ‘periodisk fasta’ är att äta när man är hungrig och sluta när man är mätt, helt utan att ta hänsyn till när man åt senast. Det är den typen av periodisk fasta som jag kör. Är jag inte hungrig, så äter jag inte. Det spelar ingen roll om det var ett dygn sedan jag åt senast, kroppen bestämmer. Är jag hungrig så äter jag oftast som en häst & tar inte hänsyn till att jag är en liten tjej, återigen – lyssnar bara på kroppens signaler!

Övrigt
Periodisk fasta tillåter i regel mycket mer ‘fuskande’ med maten, eftersom förbränningen går upp. Tvärtemot vad som sägs, att man måste äta ofta för att hålla igång förbränningen – går förbränningen upp när man fastar. Ät som vanligt (LCHF) när du äter, och ät inget under fastan.

Tillåtet
Ingenting i matväg. Fasta är fasta, dvs ingen mat!
Du får dricka vatten, kolsyrat vatten, cola zero, funlight & alla de där konstgjorda lightläskerna men varning för att det kommer att öka på hungern. Du får tugga tuggumi, men det kommer också att öka hungern. Du kan dricka kaffe & te med mjölk i. That’s it!

Träning?
Ja absolut, om du orkar och vill. Powerwalka, jogga eller gymma lätt (eller för all del tungt om du har energin till det!)

Fettfasta
Fettfasta innebär att man endast äter fett och inget annat. Tillåtet här är smör och kokosfett, man kan dricka LCHF-kaffe tillexempel, eller te med kokosfett i. Syftet är att öka på ketosen, boosta igång fettförbränningen och minska hunger samtidigt som man får i sig energi.

33 thoughts on “Om periodisk fasta

  1. Underbart! Då var jag inte helt fel ute i a f 🙂
    Kan ju då berätta att ett rökstopp i kombo med periodisk fasta inte är så farligt, jag går ju faktiskt NER i vikt!
    Tack för att du så tydligt benar ut alla våra frågor, du bara är bäst!

  2. Hjälp!
    Tack för en toppen blogg! Kört lchf ett bra tag nu, cirkus 1 år. Var utomlands nyligen och förstörde allting. Har börjat äta godis och annan skit som har förstört mig. Tränade 5dgr i veckan förut men nu tränar jag inget alls för jag bokstavligen skäms att gå till gymmet och jag är jätte(!!) trött hela tiden. Jag har blivit samma trötta och lata person som jag var innan lchf + träning. Jag bestämmer mig för att börja med lchf igen men skiter i det när jag blir sötsugen igen. Har alltid varit sjukt sockerberoende och det var så skönt med ett liv utan socker för jag kunde fokusera på annat än att gå på jakt efter socker hela tiden. Har ständigt huvudvärk och magen fungerar inte som den ska. Problemet är att sockret överväger alla mina problem. Ibland är jag inte ens hungrig men äter ngt sött bara för att.

    Snälla hjälp! Vad ska jag göra för att komma ut från min bubbla? Känns som jag aldrig kommer bli den vältränade och slimmade jag igen.

    • Det är nog LCHF du måste börja med. 😉 Denna gång gör det utan mejerier, enbart smör är tillåtet. LCHF nästan dödade mitt sötsug men den kom till slut tillbaka men när jag tog bort mejerier (SSS fakir) så försvann suget och är borta.

  3. Intressant inlägg. Jag gymmar ofta på morgonen innan jobbet och brukar då inleda passet med en shake whey-protein för att sedan äta frukost efter passet. Då har jag ofta varit fastande i 8-12 timmar. Fungerar bra.

    Angående det där med att man ofta har några envisa kilon kvar. Kan det vara så att skönhetsidealen inte alltid sammanfaller med vad ens egen kropp tycker är lämpligt? Att ha för låg fetthalt på kroppen kan ha varit en evulotionär nackdel. Gäller säkert speciellt om man är tjej då man ju har mer reserver för att kunna föda och amma barn.

  4. Jag har kört PF tttag, och trivs verkligen utmärkt. Jag går upp vid 06:30, tar en slät kopp kaffe (MÅSTE ha kaffe på morgonen), lite vatten, sedan en rejäl lunch vid 12, mätt och nöjd till kvällsmat vid 17:30, kanske ngt litet “sncks” vid 19/20-tiden, sedan inget mer. Äntligen är jag hungrig ibland! I och med att jag har familj och ett ganska socialt jobb så är jag bunden vid dessa tider för måltider, men att äta utan att vara hungrig kändes tillslut helt fel. Så, för mig har PF varit väldigt lykat, och jag antar att jag kör en 16/8-variant? 16 timmar fasta 8 timmar äta, som din klocka visar…

  5. Spelar det nån roll hur mycket eller litet man äter under en periodisk fasta?
    Ökar pf alltid förbränningen även om man äter lite för att man inte är hungrig?
    Det är så olika olika dagar hur hungrig jag är, i ketos minskar hungern och då äter
    jag mindre vissa dagarl,

  6. Just ja, glömde ju skriva att det är så intressant att läsa din blogg, så imponerad av din kunskap och tacksam för att du vill dela med dig 🙂

  7. Om man “fastar” kortare, som t.ex. att inte äta på 8 timmar, går förbränningen också upp då? eller krävs det minst åtta timmar? 🙂

  8. Tack för dina alltid läsvärda inlägg. Slukar nästan allt du skriver. Jag är också i optimal ketos, har varit det förut också, men lite vin och annat kom ivägen, men nu är jag där igen. Kör också periodisk fasta.

  9. Hm.. Helt omedvetet har jag med andra ord levt som periodisk fasta-människa det senaste halvåret o_O Ehm.. Du har rätt, det KÄNNS mer “rätt” att inte äta mellan 19 och 7…

  10. Hmm… jag har en liten fundering bara! Du skriver att man kan träna under periodisk fasta(om man orkar), men hur blir det då efter man tränat, för då måste man ju få i sig näring för att inte musklerna ska bryta ned sig själva?

    • De brukar man inte orka, men är man inte hungrig så tycker inte jag man ska äta bara för att man har tränat 🙂 Om man är fettdriven brukar de inte vara nått problem 🙂

  11. Skulle vilja ha hjälp med något! Kör pf, äter mellan kl 12-20/22 beroende på när träningen på kvällen är.
    Om jag äter hyfsat tidigt på kvällen så vill jag gärna ha något “snacks” senare, en kopp te och något ätbart till. Förr har det vart 1-2 rutor 90% choklad.
    Min fråga!
    “Förstör” chokladen min förbränning?
    Vad ska jag annars äta som är bättre? Ostskivor, keso/grädde/kesella, kokostoppar utan socker/sötning? Hjälp mig snälla! Tusen tack :))

  12. Nu var det jättelängesedan jag kommenterade nåt du skrev! Men jag läser allt och imponeras verkligen av dina resultat! Jag började med periodisk fast för några veckor sedan och tycker det går jättebra, förutom att det är svårt att hålla tiderna. De dagar jag jobbar äter jag första gången kl 11 och sista innan 19, vilket kan bli svårt att få till om man ska träna på kvällen. De dagar jag är i skolan äter jag kl 12 och sista innan 20. Gör det nåt, att man förskjuter det en timme fram och tillbaka ibland?

  13. Jag är i mitt åttionde år, har vägt ca 104-105 kilo i trettio år. Har högt men
    välbehandlat blodtryck samt har diabetes 2 sedan trettio år. Sedan den femte
    mars varannandagsfastar jag och har hittills tappat 9 kilo. En av mina blodtrycksmediciner
    har jag måst sätta ut pga för lågt blodtryck och på de dagar då jag fastar tar jag ingen
    diabetesmedicin och blodsockernivån ligger på normala 5,0. Min enda sorg är att jag inte
    kände till denna metod för många år sedan. Då hade jag kanske varit helt frisk nu.
    Kan rekommendera varannandagsfasta. Inte alls besvärligt utan nästan euforiskt och
    skönt……..

  14. Hej!

    Det var inte så längesen jag introducerades till detta koncept med periodisk fasta, men sen dess har jag testat fler olika sätt, oftast kör jag 16/8 eller 22:2 ibland 24 h fasta

    min fråga är dock, ibland kan jag känna att jag ätit alldeles för lite under mitt ätfönster och vaknar då upp ganska hungrig, inte så att jag inte klarar att hålla mig till 12-1 dan efter, men jag känner liksom att magen är tom och behöver mat. Medans det ibland är tvärtom jag känner inte för mat på hela dagen.
    Jag undrar bara, är det negativt att bli fööör hungrig (dvs känna att magen är helt tom) kan detta påverka ens ämnesomsättning och resultat negativt? äter givetvis mer den dagen då om jag är riktigt hungrig.
    Går och lägger mig småhungrig ibland, särskilt om jag missat min sista ät-tid på grund av träning osv.
    Är detta fel? eller är det vad fasta går ut på?

  15. Måste man äta LCHF för att pf skall funka (16:8) eller går det bra att äta vanlig mat också? Eller viktväktarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.