Om gluten

Vad är gluten egentligen?

Vi vet att det finns i bröd- och bakverk och att det finns något som heter glutenintolerans. De stackare drabbade av detta kan ju inte äta bröd! Dock är det långt fler som är glutenkänsliga än som känner till det, även bland brödätarna. Det är inget som måste ge magknip så fort man tittar på en långfranska, utan kan och ger mycket mer katastrofala effekter än så! Så vad är det för något? Kort sagt, en sammansättning av proteiner som människan på inget sätt kan ta till sig eller bygga muskler av!

Gluten orsakar tarminflammation hos uppskattningsvis 70% av befolkningen, de resterande 30% utvecklar antikroppar mot glutenproteiner i tarmen. Att bilda antikroppar mot gluten leder förstås till akut intolerans, vilket 99% av oss har den genetiska förmågan att göra också och det behöver inte betyda något dåligt! Om immunförsvaret hinner reagera på plats, är det lägre chans att glutenproteinerna hinner ut i blodet och trigga en immunrespons någon annanstans.

Gliadin är ett i gluten förekommande glykoprotein, som är mycket likt kroppens egna proteiner som återfinns i sköld- och bukspottskörteln. Om kroppen utvecklar antikroppar mot detta protein, attackeras dessa organ inifrån vilket till slut leder till de autoimmuna sjukdomarna diabetes typ 1 och hypertyreos (struma). Autoimmuna sjukdomar är den tredje största dödsorsaken i väst och orsakar mycket lidande. Fibromyalgi, rematoid artrit och multipel skleros (MS) drabbar fler och fler människor. Symptom på glutenintolerans varierar kraftigt och kan vara svåra att logiskt härleda till just gluten. Magkramper, diarré, förstoppning, IBS och uppsvälldhet kan verka uppenbara, medan munsår, eksem, dåligt immunförsvar, huvudvärk och diverse allergier inte är det.

Glutens inflammatoriska effekter i tarmen orsakar en för tidig död för de celler som bygger upp tarmslemhinnan, och gör att de oxiderar. Den här effekten ger en ”läckande tarm” (leaky gut/ leaky gut syndrome) vilket tillåter bakteriella proteiner och andra giftiga substanser att ta sig ut i blodet, vilket i sin tur aktiverar immunförsvaret. Utöver detta har antikroppar mot gluten visat sig attackera hjärtvävnad och orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, samt är gluten räknad till det mest cancerframkallande av alla livsmedel i västvärlden. Det är dessa observerade effekter som gör att gluten misstänks ligga bakom, eller i varje fall starkt befrämja majoriteten av våra välfärdssjukdomar. Om vi tittar på semantiken, så betyder själva ordet gluten ”lim” direktöversatt från latin, vilket är precis vad det är. De egenskaper som gör att bröd och kakor håller ihop, är också de som inte bara hämmar nedbrytningen och upptaget i mag- tarmkanalen utan även bidrar till förödelsen.

Man kan undra varför brödinstitutets slogan från 1976 ”6 – 8 skivor bröd om dagen. Det blir du inte rundare av. Bara sundare” fick ett sådant fäste att det togs för allmän sanning. Kanske har det att göra med att glutenproteinet gliadin stimulerar hjärnans belöningscentrum och triggar oss att överäta. Således blir det ofta några fler smörgåsar än vad det var tänkt, vilket reklamen rättfärdigade. Hjärnan vill ha en macka till, trots att magen är mätt för längesedan.

Modernt vete är en opiat. Under 70-talet genomfördes en mer eller mindre oavsiktlig genmodifiering av vete för att öka förtjänsterna, några platsbyten av aminosyror i glutenproteinet gliadin gjorde det till en mycket potent aptitstimulerare! Det är så effektivt att vi i snitt äter ca 500 kcal mer än vi behöver, på en glutenrik diet. 500kcal extra om dagen – 365 dagar om året, för varje man, kvinna och barn. Är det konstigt att vi blir överviktiga?

Om nu bröd i allmänhet, och gluten i synnerhet är boven i så många olika draman – varför fortsätter vi? Dels för att vi är beroende. Brödberoende är ett kemiskt beroende på samma sätt som sockerberoende, som i sin tur populärt jämförs med heroin i sin förmåga att skapa starka, nästintill olidliga abstinensbesvär. Utöver den stora efterfrågan har spannmål en väl integrerad plats i det västerländska samhället, och är därmed en stark ekonomisk aktör.

Den moderna människan har evolverats till att tolerera spannmål. Jag skriver tolerera, för när jordbruket för tiotusentals år sedan spred sig ryckvis över jorden, och spannmål blev en alltmer vanligt förekommande föda blev många infertila och ytterligare några dog. De som lyckades sprida sina gener vidare, hade den genetiska tolerans som de flesta av oss har idag. Det betyder inte att vi inte kan dra stor nytta av att utesluta gluten, även om vi inte per medicinsk definition är intoleranta, ej överviktiga och ej eller bär på en autoimmun sjukdom.

Gliadin, aptitstimuleraren är något vi påverkas av, glutenintoleranta eller ej. Ät vete, bli hungrig, ät mer. Amylopektin A är kolhydraten som finns i vetemjöl som ger det dess höga glykemiska index. Blodsockret går upp snabbare och högre än av strösocker och till och med godis. Lektiner är ett bindningsprotein som inte kan brytas ned i människans mag- tarmkanal, och som låser upp den cellulära barriären mellan tarminnehållet och blodomloppet. Inte allt vi stoppar i munnen bör hamna i blodet, så tarmens celler har funktionen att selektivt välja vad som ska absorberas och inte. Lektin inaktiverar den här selektiviteten.

Slutsatsen är alltså, att även om du inte är glutenintolerant kan du fortfarande bli överviktig, få diabets, IBS, ledinflammation och allergier. Är den där smörgåsen verkligen så god att det är värt det?

Källor:

  1. Boken brödberoende av William Davies
  2. Gastroenterology Duration of exposure to gluten and risk for autoimmune disorders in patients with celiac disease http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016508599001389
  3. Women’s health, is gluten bad for you? http://www.womenshealthmag.com/health/gluten-free-diet

 

20 thoughts on “Om gluten

  1. skitbra info!!! men jag kommer aldrig kunna skicka den till mina brödälskande smart-ass-vänner utan källhänvisning vid varje påstående – får man önska sig lite såna i inläggen? vore åsåm! det är sånhär info man vill sprida, lix.

  2. Hej! Har just börjat på ett nytt försök med LCHF. Förra gången lessnade jag på grund av alldeles för dålig variation på kosten (och alldeles för mycket kött, bea och wokgrönsaker). Det här var några år sen och många nya websidor, böcker och LCHF-anhängare har dykt upp sedan dess. Jag hoppas det går bättre den här gången.

    Till min fråga. Du pratar om gluten i det här inlägget. Har du nån koll på om VETE kan orsaka problem, medan andra källor till gluten tycks vara ok? Eller snarare, vet du VARFÖR det verkar vara så i mitt fall? Jag får halsbränna och ibland knasig mage och illamående, som jag gång på gång kopplat till att ha ätit något med just vetemjöl i, medan andra glutenproppade saker verkar gå hur bra som helst.

    Egentligen spelar det ju ingen roll. Jag mår bra när jag utesluter vetemjöl, och nu ska jag ju som sagt testa LCHF igen, så då blir det inte så mycet sånt heller. Men det vore kul att veta vad det handlar om. Jag har aldrig hört talas om halsbränna från sådan mat alls. Allt som man vanligtvis kan få halsbränna av (stark mat, alkohol osv) går finfint för mig.

    Har frågat läkare också, men hon visste inte heller vad det kunde vara, och nöjde sig med att jag mådde bra så länge jag lät bli vetemjölet. Lät ungefär som att “det var väl så min kropp funkade bara” (Kommer inte ihåg exakt.)

    Jag har ingen aning om det här är nåt du har koll på, men jag gör ett försök iaf.

    mvh/ Mia

  3. Intressant om brödberoende. Jag har aldrig varit så förtjust i sötsaker men allt sorts bröd (alltså även grovt) och brödliknande kakor har jag alltid haft svårt att äta bara lite av, ett fenomen som jag trodde jag nästan var ensam om. Man har hört om så många som brottas med sötsug, men för mig var det bara brödsug. Idag äter jag i princip inte bröd – utom i vissa (sociala) sammanhang där jag känner mig bekväm med det. Men brödätande är verkligen något som är djupt förankrat i de flesta människors matvanor, så till den grad att de tycker det är helt obegripligt att man väljer bort det. Och fortfarande tror många, särskilt de som är lite äldre, att vi rent fysiskt BEHÖVER äta bröd. Ungefär som många i min ålder (snart 40) tror att pasta och bananer är en oumbärlig del av kosten för att vi ska orka träna och tänka… Jag äter inte strikt lchf men spannmål har jag numera nästan helt sorterat bort ur vardagsmaten.

  4. Pingback: Är gluten och mjölk bovarna bakom alla sjukdomar? « Vad F ska man äta?

  5. Så bra skrivet! Efter snart tre år med lågkolhydratkost blir jag faktiskt äcklad av bröd, kan inte sluta tänka på hur dåligt det är för kroppen 😛

  6. Pingback: LCHF matkasse på Bokmässan i Göteborg! « Fet Hälsa

  7. Pingback: Sluta ge barn kemikalier och låtsasmat! | Linna och Liten

  8. Pingback: De sista ljuva åren?! « Fet Hälsa

  9. Såg att det nu går att beställa första boken i serien “de vita gifterna” gluten och mjölk !
    Efter att boken nu omarbetats till ett större och mer läsvänligare format går den nu att beställa via Kunskapsbutiken.

    Boken är den första i serien “de vita gifterna” och har nu vid omarbetningen samtidigt utökats från tidigare 220 sidor till att nu omfatta hela 400 (!) sidor späckade av information.
    Följ länken nedan för att beställa boken. (fungerar inte länken så kopiera den och klistra in i din webbläsare)

    http://www.kunskapskällan.se/

  10. Pingback: Kostrådgivare | Celine

  11. Bra skrivet. Läser just nu The Paleo Approach som handlar om hur kost och livsstil kan påverka autoimmuna sjukdomar. Riktigt intressant och där står det att de flesta med autoimmuna sjukdomar även har problem med gluten. Och på min Kindle läser jag boken Digestive health with real food och där tas och gluten upp som ett problematiskt “livsmedel”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.