Science Monday – Molekylär mimikry & mjölkproteiner

Det normala tillståndet för vuxna människor är att vara laktosintoleranta!

Inte vi nordbor men resten av världen tål faktiskt inte mjölk. Det räcker att åka ned till södra tyskland för att se “laktosfritt” stämplat på precis alla mejerier. Det beror på att förmågan att bryta ned laktos avtar med åldern hos alla däggdjur, men tack vare en genmutation tål de allra flesta svenskar både mjölk och andra mejerier bra. Mutationen har troligtvis uppstått till följd av att vi druckit mjölk i över 5000 år, men sydeuropéerna använde länge mjölk som laxermedel tills de kom på idén att göra ostar istället, som i princip är fria från laktos 🙂

Även om man tål mejeriprodukter kan det vara en bra idé att dra ned på dem, för precis som att vete innehåller protein som är skadligt för tarmarna och immunförsvaret (gluten) innehåller mejerier lika skadliga mjölkproteiner. Alla är såklart inte överrens här, och det beror förstås på hur mycket mjölkprotein man sätter i sig.

Vissa får problem, andra klarar sig. En del LCHF-are äter nästan ENBART feta mejeriprodukter, och många fitness-personer dricker vassle- och kaseinprotein dagligen (mjölkproteiner)

Hur vet man om man tål mjölkprotein?
Det vet man inte, för den här “allergin” verkar på en högst subtil nivå. Om du sväller upp som en ballong, behöver gå på toa eller får ont i magen efter för mycket mejerier är det troligtvis laktos du inte tål. Allergi och intolerans mot mjölkprotein ser helt annorlunda ut.

Molekylär mimikry

Molekylär mimikry är teorin om att främmande ämnen (virus, bakterier, ofullständigt nedbrutna proteiner etc) gör så att immunförsvarets B- och T-celler korsbinder till kroppsegna antigener genom att kamouflera sig som kroppslika ytproteiner. Det här är en bakomliggande orsak till många olika former av autoimmunitet, eftersom de vita blodkropparna sedan attackerar kroppsegna celler. Många sjukdomar såsom HIV och Creutzfeldt–Jakobs sjukdom (Galna kosjukan) beter sig på det här sättet, men även “mindre” dramatiska sjukdomar såsom MS & Parkinson etc.

Teorin kring varför mjölkproteiner är potentiellt skadliga (liksom glutenprotein) är att det har den här förmågan att härma kroppslika ämnen och därmed starta oönskade immunreaktioner.

Leaky gut syndrome
Har du IBS? Har du en autismspektrumdiagnos? Då är risken stor att du lider av “Läckande tarm”, det är ett stort problem i västvärlden. Våra tarmar ser i mångt och mycket ut som en katastrof på grund av kosten vi äter. ASD-personer har en genetisk känslighet för mage-tarmproblematik.

Tarmen ska vara lite ”läckande” för att släppa igenom näringsämnen men inte för genomtränglig för det är viktigt att den också håller ute bakterier och antigener (kroppsfrämmande ämnen). Om patogenerna (de dåliga ämnena) hamnar på fel sida om tarmbarriären finns lymfan och levern där för att rensa upp, men om genomträngligheten ökar för mycket blir systemet överväldigat och de inflammatoriska processerna ökar. Molekylär mimikry gör så att tarmens genomtränglighet ökar eftersom kroppen börjar bryta ned tarmslemhinnan själv.

  • Är du väldigt allergisk? Astma?
  • Hudproblem, rosacea, psoriasis, iktyos?
  • Magproblem såsom uppsvälldhet och smärta?
  • Ont i lederna?
  • Ångestproblematik, koncentrationssvårigheter? Svängigt humör?

Testa att utesluta BÅDE mjölkprotein OCH gluten. Många, många människor upplever en STOR förbättring!

 

Har du testat att skippa alla mejerier?
Vad upplevde du för skillnad?

26 thoughts on “Science Monday – Molekylär mimikry & mjölkproteiner

  1. Laktosintolintolerans är inte intolerans, ingen är känslig för laktos.
    Kan man inte ta upp laktosen så får magbakterierna laktosen och då gör magbakterierna att man mår dåligt av laktosen.
    Varför ljuger hela läkarkåren?
    Kan det bero på att sa man sanningen så skulle folk förstå att magbakterier orsakar magproblem och då kan läkarna inte skylla på psyket.
    Läkare kan inte mycket om bakterier.
    Dom är utbildade till att skriva ut läkemedel.

    • Man behöver enzymet laktas för att bryter ner laktose i glukos och galaktos. Normalt bildar kroppen inte längre laktasen när spädbarnet blir större och ammas inte längre. Men om barnet och sen vuxna fortsätter att äta mejerier so bildas laktasen fortfarande pga feedbacksystemet. Har ingenting att göra med bakterier.

  2. Celiaki
    Tarmfloran är inblandad i celliakin på något sätt enligt nyare forskning.
    Mjölkprodukter är inte så bra för tarmfloran, därför blir en del bättre av att utesluta mjölkprodukter, det finns immunologiska reaktioner mot mjölkprotein men oftast beror det nog på att tarmfloran försämras.

  3. Super godt indlæg – jeg led af IBS inden jeg spiste LCHF og jeg har haft psoriasis de sidste 8 år – højst sandsynligt en sammenhænge – måske jeg skulle prøve at slippe mælkeprodukter.. ?

  4. Min mage är svullen och ibland får jag “bajsattacker”. Jag äter liberal lchf. Är det värt att testa laktosfri kost ett tag? Eller ska jag utesluta mejerier helt..?

  5. Nästan hela min familj lider utav magproblem, astma, allergier, eksem, ledvärk osv osv. (Jag har endast magproblemen). Jag är den enda som är såld på LCHF, min mage är KANON, speciellt efter jag uteslutit alla mejerier! Jag önskar så att de ville ta till sig det jag säger om exakt detta du skriver om nu, men alla tycker bara jag är jobbig och överdriven. Jaja, alla gör sina egna val, men man önskar ibland man kunde få dem att testa iaf, tror de skulle må mycket bättre!

  6. Hej! Detta var för mig ett mycket intressant inlägg! Jag har precis satt igång med strikt LCHF igen efter många år av slarv, och inser mer och mer att jag antagligen skulle må bättre av att dra ner på mejerier, för min mage känns fortfarande rätt så spänd och lite svullen. Problemet, känner jag bara, är att jag inte riktigt vet vad jag ska äta då istället, t ex när det kommer till att göra såser och dylikt. Har du något bra tips? 🙂 Och tack för en så bra blogg!

  7. Jag har uteslutit allt gluten (även havre), alla mejeriprodukter, ägg, kaffe och nästan alla nötter. Mår otroligt mycket bättre!

    Det enda som är “negativt” är att kroppen säger ifrån på andra livsmedel som en inte tål på ett sätt som jag märker nu. När jag var så nere i allergi-träsket märkte jg inte kroppen signaler, för jag mådde bara dåligt. Aprikoser och jordgubbar har tillexempel blivit ett big nono.
    Självklart även socker.

    Men jösses vad det är värt alla omläggningsoroblem (det är faktiskt inte jättejobbigt – jag kan ju äta ALLA grönsaker, ALLT kött, smör, bönor och liknande, det man mår bra av att äta!:))

    Tack som vanligt för otroligt högkvalitativa inlägg Martina, de senaste har varit en ren fröjd att läsa. Du är jätteduktig!

    • Det låter som min idealkost! Äter dock mycket ägg och nötter. Märkte du mycket skillnad på att utesluta dem två eller du slutade med allt samtidigt och vet därmed inte?

      /astrid

  8. det lustiga är egentligen att det fanns inte alls såna laktosfria eller -reducerat produkter i Tyskland för några år sen, de fanns mycket tidigare i Sverige (och först i Finland antar jag). men i de sista åren har det blivit ‘populärt’ med ersättningsprodukter, som är laktos, gluten eller vad-som-helst-fri. det är förstås marknadsföring! de säljer ju även produkter som är laktosfri eller har en liten andel som laktosfri (t.ex. smör, hårdost…) bara för att folk läser att der är fri. i Tyskland finns såna gummigodis (vingummi) och det står fet på förpackningen att de är fettfria! Har inte stått där för en dekad sen men nu med all fettskräck i vissa kretsar…

  9. Hej Martina,

    Menar du med mejeri också ost, fil, yoghurt, creme fraiche osv? Jag hade alltid förstådd att mejeri varor som är fermenterade är nästan laktosfria. Att det var bara en marknadsföringsgrej att sälja laktosfri yoghurt osv.

    Hoppas att du vet om påståendet stämmer.

    Tack för svar

  10. Hej igen,
    Forlat att jag ej kan sluta tjata om det dar med aminosyror och protein, men jag blir inte klok pa det.
    Forsoker som sagt reducera min protein till rimliga nivaer, samtidigt som jag ater BCAA.
    Fragan:
    Om jag vill fa i mig 60 gram protein pa en dag, far jag da i mig det om jag ater endast 15 gram rent BCAA pa en dag, och inget mer proteinbaserat pa hela dagen alltsa?

    Vore jattetacksam om du svarade pa detta! Och TACK for bra blogg!!!

  11. Väldigt bra skrivet Martina, som vanligt gör du det begripligt för många. Lärde mig en hel del om molecular mimicry under the gluten summit och problemet med glutenproteiin etc. Vet om det är skillnad mellan kasein A1 och A2 när det gäller effekten på tarmen?

  12. Jag har lidit av IBS sedan början av tonåren (nu 26 år). Går på superstrikt diet sedan drygt en vecka tillbaka, uteslutit alla mejerier utom smör och äter inga fibrer öht. Alltså inga som helst grönsaker eller ens örtkryddor. Min mage är i himmelriket. Skillnad som natt och dag. Jag har vetat länge att det är det här som krävs för att jag ska må bra, men har inte lyckats förmå mig att ta steget förrän nu. Hoppas läka tarmarna och kunna återinföra lite grönt på menyn så småningom.

  13. Ciao!

    Intressant med fermenterade mejeriprodukter. På Wikipedia stod det att även smör är det. Vet du hur det är?

    Och vi måste göra en ny intervju snart. Om hormoner och attraktionslagen 🙂

    Med vänlig hälsning, Benny

    • Smör innehåller << 2% mjölkproteiner så det är inte alls samma sak 🙂 Jag gör gärna en ny intervju, det vore festligt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.