Hej vänner,
va roligt att ni gillade gårdagens zero base thinking, det är riktigt bra så jag tänkte fortsätta i samma anda kring produktivitet. Alla vill ju vara produktiva, men samtidigt har det aldrig varit så svårt som nu att vara det. Hur mycket distraktioner har vi inte runtomkring oss!? För många skulle jag säga!
Här kommer mina bästa produktivitetstips!
1. Planera dagen innan vad du ska göra kommande dag. Vad är viktigast att få gjort?
2. Eliminera alla distraktioner när du jobbar så lägg undan mobilen och GÅ INTE IN PÅ FACEBOOK! Om du har problem med att hålla dig ifrån dessa sidor så sätt en timer och klocka tiden när du jobbar, pausa klockan när du distraktionssurfar.
3. Skriv ned det du ska göra och kryssa över när det är klart. På så vis känner du dig mer produktiv och ju mer produktiv du känner dig ju mer produktiv blir du!
4. Planera kommande vecka varje söndag. Det behöver inte bli exakt men skriv ned ungefär vad du vill få gjort.
5. Planera kommande månad i slutet av varje månad. Samma sak där med att det inte behöver bli exakt men gör en grov skiss på ungefär vad du vill åstadkomma under månaden. Detta ska skrivas ned och sätt gärna upp det där du kan se planeringen varje dag.
Hemma hos mig har vi väggplaneringar så att alla kan se vad som ska hända respektive månad!
6. Streta inte emot ditt “flow of inspiration” utan ta vara på det! Kartlägg vilka tider som du är mest produktiv och vill jobba och försök att lägga arbetspassen dessa tider. För min del är detta super-tidigt på morgonen och mellan 17-19 på kvällen. Jag kan inte lägga allt jobb då för jag jobbar mer än 12h varje dag men jag lägger mitt viktigaste jobb där, där jag behöver vara kreativt.
På Chalmers hade jag mitt bästa räkna-matte-flow efter 01 på natten så då pluggade jag mellan 01-05 för det var då jag upplevde att min hjärna var som klarast.
7. Om du inte vet vad du ska göra fråga dig själv: Hur kan jag använda min tid bäst just nu?
Det är lite zero base thinking, att bara lägga undan det man håller på med och ta en paus, byta fokus eller göra något helt annat. Det som helt enkelt är den bästa användningen av din tid JUST nu.
8. Ta tid till att meditera, ta en promenad i naturen eller bara göra det som gör dig glad. Då har du lättare för att förstå hur du ska lägga upp en bra planering och göra rätt saker.
Min man sa häromdagen: “Man sparar verkligen tid trots att man lägger 1 timme på morgonen på meditation, för hela dagen blir så mycket bättre!” och det håller jag med om. Vissa dagar mediterar jag i 3h för att jag anser att det är bättre användning av min tid än att sitta på facebook eller slösurfa.
Mmmm…. kryssa! Det bästa som finns för en produktivitets-junkie 😉
Ser fram mot ett inlägg i meditationsteknik. 🙂
Typ sådana strategier brukar jag också använda mig av:). Precis som du säger, meditation är verkligen INVESTERING.
Älskar också att stryka/bocka av grejer på att-göra-listor… känns så jäkla gött! 🙂 Bockade av en del grejer som stått på en att-göra-lista-huset nu på semestern när det var dåligt väder 🙂 Väldigt tillfredsställande!
Va gött! 😀
Bra bloggpost med bra budskap/tips! För drygt ett år sedan laddade jag ned programmet/appen GQueues i min dator och mobil samt började jobba enligt GTD, Getting Things Done. http://gettingthingsdone.com/ Investera i David Allens bok och snickra ihop din egen “att-göra-struktur/metod”.
Det bästa med GQueues (och liknande verktyg, är att du bara har EN “att göra-lista/-struktur”, och den är tillgänglig överallt där du har en dator eller mobil med internetanslutning. Man slipper en massa olika listor och post-it-lappar överallt och appen är synkroniserad med Gmail och Google-kalender.
Bra att slippa ha en massa lösa tankar och uppgifter i huvudet som skapar stress. Nu vet jag att allt finns samlat på ETT ställe…utanför mitt huvud 😉
Bra tips och tack för länk!
Oj, jobbar du 12 timmar per dag? Tycker du verkligen att det är värt det i livskvalitet att jobba så mycket (även om du verkar ha klart hög livskvalitet och även njuta av livet!)?
Jag har själv alltid varit världens “streber”. Ej i negativ bemärkelse, men jag har alltid jobbat som en galning, mycket hårdare än alla andra, för att nå mina mål. Det har absolut också gjort att jag uppnått allt jag velat uppnå, med råge, men jag har dock nu i alla fall kommit till insikten att min hälsa och livskvalitet är viktigare än mer (yrkes-)framgång. Dock är jag iofs också nu i en situation då jag mer kan “skörda” frukterna av det jag byggt upp under årens gång så att säga, och då är det kanske lättare att omprioritera.
Men det står ändå klart att jag helt omvärderat det där med att jobba så otroligt mycket bara för att nå (mer) framgång i yrkeslivet. (Och sen beror ju mycket “framgång” ändå i hög grad bara på slump etc i vilket fall har jag märkt, så det känns dumt att investera allt för mycket tid i det längre.) Jag kan ibland titta tillbaka på tidigare år och känna att jag missat väldigt mycket annat, typ hobbies, träning, socialt etc, eftersom jag prioriterat jobb så mycket. Vad tänker du kring detta? Du verkar ju dock hinna med en massa annat roligt också vid sidan om (och hinna ta väl hand om din hälsa!) även om du jobbar så mycket..!
Några tips kanske?
Jag förstår precis hur du menar, men när folk frågar mig vad jag jobbar med så svarar jag ibland “jag jobbar inte” och de frågar: “men hur har du då råd att resa så mycket, bo där och där osv” och jag svarar att: “Jag bara gör det jag älskar och brinner för!” Och i min värld så kan jag alltså “jobba” hur mycket som helst så länge jag följer min passion och har kul. När jag pluggade på chalmers kunde jag plugga 16 timmar per dag och jag LED! Nu kan jag “jobba” 16 timmar om dagen och NJUTA varenda sekund!
I och med att jag mediterar så mycket/många timmar per dag så checkar jag alltid av med mig själv om jag är “i linje” med det jag VILL göra. Då blir jag inte stressad utan kan integrera jobbet i min fritid hela tiden 🙂
Tipset blir alltså att se vart man kan göra mest nytta och samtidigt ha kul, och inte ha jobb som utmanar hälsan utan som kan integreras i ens egna intressen och personlighet.
Tror att den känslan, att man slösat bort massa tid och energi på att nå ett mål, kommer när man blivit envis och inte vågar känna efter eller omformulera målet.
Man är så fokuserad framåt att man får tunnelseende.
Och när man kommit fram så saker förändrats, och man njuter inte av målet så som man trott
Jaha… Aj då… Jag förstod väl att det var nåt jag hade missat…
Hela mitt liv bygger på planering, listor, kryssa-av-det-som-är-gjort, ställa-upp-nya-mål, struktur och arbete. Men… Jag har visst missat punkt åtta.
Många önskar nog att de vore mer disciplinerade och “duktiga”. Min akilleshäl är att jag inte är duktig nog på att lyssna till mig själv. Tack för påminnelsen Martina!
Och tack för din kommentar ScienceNurse, kul att se dig här igen! 🙂
Tack för en inspirerande blogg! Du är lite av en superwoman! 🙂
Sånt här är sjukt nyttigt att läsa, i alla fall för min del, så stort tack! Har redan gjort en hel del förändringar i mitt vardagliga liv på detta sättet och det funkar prima! 😀 Och ja, att kryssa för saker man gjort är SÅ roligt!