Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner

Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner
Man brukar få höra att det är stor skillnad på jordnötssmör och jordnötssmör, att de amerikanska varianterna (skippy och JIF) innehåller fruktos och härdade fetter medan våra ekologiska svenska (kung markatta, rené voltaire) är riktigt bra att äta!

Personligen älskar jag jordnötssmör och ville verkligen veta sanningen – kan jag skeda i mig med gott samvete? Svaret blev tyvärr nej!

Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner

Varför? Missförstå mig inte nu, nötter är en ganska okej energikälla men jordnötter är tekniskt sett inte ens en nöt utan en baljväxt och höjer därmed upp insulinet som baljväxter gör. Du som tränar vill gärna få i dig så mycket protein som möjligt, men alla proteinkällor tas inte upp på samma sätt i kroppen, vissa inte alls. Jordnötter och sojaprodukter räknas som låkvalitativt protein.

Lektiner och aflatoxiner

Jordnötter innehåller både lektiner och aflatoxiner. Lektiner är ett protein som också är ett gift (oftast), det är naturens egna bekämpningsmedel kan man säga. Lektiner binder väldigt enkelt till kolhydrater, därför finns det en uppsjö med bantningspiller innehållande lektin!

Nackdelen är att de bindande egenskaperna också gör att de gärna binder till molekyler som utgör tarmslemhinnan och tar sönder den. Det är därför man tror att mycket lektiner i kosten leder till en rad sjukdomar orsakade av “leaky gut syndrome” (läckande tarm)

När kroppen är upptagen med att ta hand om skadade celler tas resurser från andra kroppsliga processer, till exempel uppbyggnad och tillväxt av muskler, repareringsarbete osv. Lektinerna blockerar också upptaget av vissa näringsämnen och enzymer eftersom de binder till dem så att de inte kan tas upp i tarmen.

Och så har vi…

Aflatoxin som är en väldigt toxisk molekyl, faktiskt en av de mest giftiga som finns. Jordnötter, baljväxter och spannmål innehåller det här ämnet som ett försvar mot skadeinsekter, precis som lektinet och människor kan bryta ned de ganska bra och oskadliggöra de i tarmen.

Förutom Aflatoxinet och lektininnehållet toppar ju jordnötter listan på de mest allergena livsmedlen som finns.

Som alltid så är det inte giftet i giftet som är giftigt utan mängden, så i stora mängder är det skadligt även för människor. I sverige är de jordnötter som importeras kontrollerade så att inte aflatoxinhalten är för hög, men ät aldrig skrumpnade eller dåliga jordnötter!

Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner

Summa summarum

Jordnötter och jordnötssmör ska ätas med försiktighet och man ska akta sig för att köra “jordnötssmördieten” alltför länge. Men hur gott jordnötssmör än är så är det nog ingen som äter det varje dag ändå (som inte håller på med fitness ;))

Det finns för övrigt väldigt mycket att säga om just lektin, jag ska ta upp de igen om ett tag.

Mer läsning:
Lectin-based food poisoning: A new mechanism of protein toxicity

41 thoughts on “Jordnötssmör lektiner och aflatoxiner

  1. Jag reagerade på meningen: “… en baljväxt och höjer därmed upp insulinet som baljväxter gör.” Hur hänger det ihop med att bönor i kosten ger ett stabilare blodsocker för många? Jag förstår inte riktigt. Själv undviker jag jordnötter eftersom jag märkt att jag får eksem av det, men äter lite bönor för att få i mig resistent stärkelse. Har märkt att magen blivit tåligare och lugnare om jag tar en sked kidneybönor ihop med syrade grönsaker, men är det bättre att välja t ex potatismjöl?

    • Funkar för vissa, inte för alla. Jag håller personligen inte på med bönor, men det kan funka som en naturliga carbblocker om det finns mycket RS i. Jordnötter har ingen RS som kidneybönor har 🙂

      • Aha. Kan det bero på mängden goda tarmbakterier? Förr när jag hade dålig tarmflora(utan att jag visste det) tålde jag inte bönor alls, men nu när jag är noga med probiotika så går det bra. Jag har fått lära mig att kidneybönor, svarta bönor och kikärtor är rika på RS. Håller du med eller finns ännu bättre alternativ?

        • Tycker att det låter som bra alternativ, om du inte vill vara hardcore och köra på potatismjöl utrört i kallt vatten 😉

  2. Jätteintressant. För oss som har IBS eller vad det nu egentligen handlar om är den här informationen mycket viktig. Har läst mer om detta med långkedjiga respektive mellankedjiga oh kortkedjade fettsyror. Vi som har IBS tex påstås ha mindre kortkedjade fettsyror i tarmen vilket är mindre bra eftersom de utgör mat för tarmfloran. Långkedjade fettsyror är det som finns i lök tex. Har man lite av de kortkedjade tål man lök som har långkedjade sämre och har en dålig tarmflora och en känslig barriär som dessutom är mer lättskadad tex av jordnötter och annat smått och gott.

    Att tillföra bakterier kan ju hjälpa lite kanske. Jag har ätit mängder med bakterier under årens lopp men nu har jag testat en Apoteksprodukt (ve och fasa) som heter Sunwic. Den innehåller tydligen en böna som heter Guarbönan och den i sin tur skapar mat åt de kortkedjade fettsyrorna, och ger efterhand typ några månader en starkare tarmslemhinna påstås det. Vet inte om det stämmer för jag har inte ätit den mer än i en vecka. Det som är intressant är att min mage är plattare än på länge. Åt tom bröd på dinkel några ggr förra veckan utan att svullna vilket är mycket konstigt..

    Verkar som de kortkedjade fettsyrorna gör magen gott. Har googlat runt lite efter information om kortkedjade fettsyror och dess betydelse för magen. Eftersom Guarbönan är en böna blev jag lite misstänksam men den ska tydligen tålas bra av de flesta.

    Jordnötter skadar barriären i tarmen och ska nog undvikas av alla, i alla fall i större mängder och framförallt av oss med minsta lilla känslighet i våra magar. Jag får mer candida av jordnötter. Det är väl ett tecken på att den höjer blodsockret eller ställer till med oreda rent generellt.

    Kommer hålla utkik efter lektininlägget.

  3. Jag brukar äta jordnötssmör på kvällen om jag är sugen på något. Eller äta jordnötter till lunch om jag inte har något hemma. Har hört att detta inte är så bra men jag kan faktiskt gå ner i vikt på jordnötter eftersom det mättar bra. Äter dock inte varje dag.

  4. Blir alldeles svettig av att äta jordnötssmör faktiskt (om jag äter det regelbundet alltså) och kass i magen. Men blev rådd av en bekant att äta jordnötssmör när vi diskuterade kosten (äter nästan bara vegetariskt och glutenfritt9 eftersom jag har insett att jag har problem med att få i mig tillräckligt med niacin och kalium och vill undvika kosttillskott helst, så testade att äta “bara” ett par matskedar om dagen, mådde verkligen skit, började undra om jag hade hamnat i klimakteriet p.g.a. så svettig 😀

  5. Haha! ”Ingen som äter jordnötssmör varje dag!” Jo du! Det gör jag! Typ en burk i veckan… Har länge undrat varför jag är så j*la beroende av det & intr velat veta eller ta reda på mer om de, men nu vet jag & är nog redo att höra det oxå.. tack!

  6. Intressant artikel.
    När det gäller RS så tro jag att den bör kombineras med surkål eller liknande..
    Till lunch brukar jag göra en sallad av strimlad vitkål, 2 msk kidneybönor, surkål samt smetana, majonnäs och örtsalt, blir typ cole slaw. Har haft positiv verkan på magen.

  7. Vet du hur stor inverkan blötläggning av nötter har? Är nötter och fröer fortfarande ganska dåligt i allmänhet oavsett blötläggning?

  8. What?! Jag som har ersatt min ost på frukostmackan med jordnötssmör eftersom jag trodde att det skulle vara bättre ( mindre kasein) . Får revidera igen då …

  9. Den här boken är kanonbra med ögonöppnare som kallas Glutenpolisen där allt ifrån mat, hårschampo, läkemedel till ingredienser som kodar för gluten finns med. LÄS DEN!!!!

    https://www.adlibris.com/se/bok/hotet-mot-din-hjarna-den-overraskande-och-skrammande-sanningen-om-hur-vete-kolhydrater-och-socker-langsamt-dodar-ditt-mest-kansliga-organ-9789163612879

    Sen lite kuriosa inom det som måste till för att må bra och leva vidare:
    https://www.sydsvenskan.se/2014-05-09/fran-ling-till-lanefelt–sa-har-vi-tranat-i-historien

  10. Hej Martina!

    Jag har kört lchf i både striktare och liberalare varianter under flera år, säg 4, och har länge varit nyfiken på att testa keto på riktigt. Så jag bestämde mig för att köra ketojanuari och är idag 1 vecka in i experimentet. Har haft haft lite olika “biverkningar” varav de flesta varit förutsägbara, men en sak som jag inte väntat mig är att jag känner mig väldigt hungrig! Jag har lagt till frukost, som jag innan inte ätit på flera år, men märker ingen skillnad av det. Tror du detta kommer gå över eller borde jag helt enkelt äta mer/oftare?

    Allt gott och tack för all fantastisk läsning!

    • Hur många gram fett äter du per dag? Jag gissar att det inte är 200g fett som du ska äta i inledningsfasen. Mäter du ditt blodsocker?

      • Hej, det verkar stämma, när jag räknar efter så ser det ut som att jag snittar ca 150g/dag och inte 200. Och då tycker jag ändå att jag lägger till extra smör och kokosolja överallt där jag kan! Jag mäter inte mitt blodsocker, kör en väldigt lo-tech variant såhär i inledningsfasen 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.