Helt fel signaler till kvinnor!

Rubriker som “Modellsnygga ben på ett kick”, “Trimma fram formen på 4 veckor” “Gå dig smal” “modellernas träningsschema” ackompanjerat av bilder på supersnygga tjejer med 1-kilosvikter ger verkligen helt fel signaler till kvinnor!

Det säger att:

  • Träning ska inte vara jobbigt – du ska bara trimma kroppen lite!
  • Du behöver inte träna tungt, du är ju tjej!
  • Du ska vara smal och snygg redan innan du börjar träna
  • Träning är graciösa balansövningar
  • Det räcker att se fokuserad ut och böja lite på benen helt utan belastning, då kommer modellbenen på 4 veckor!

Den här “träningen” passar bäst ihop med svältdieter med minimala portioner, mycket sallader och onormala mängder vatten… gäsp! 

Min tolkning till höger – alltså hur det egentligen går till när man bygger upp sin kropp:

Rätt budskap

  • Träning måste vara jobbigt, annars är det inte träning. Att “trimma” kroppen fungerar ej. Se upp för detta modeord.
  • Du bör träna tungt, särskilt kvinnor är det toppen att vara muskulös. En kropp som är vältränad på riktigt får inte förslitningsskador, ryggproblem eller celluliter.
  • Du behöver inte vara ett dugg smal eller fit för att träna, du tränar för att bli det så småningom, och för  att utmana dig själv och förbättra din fysiska och psykiska hälsa!
  • Träning ser inte ut som tredje och sista bilden… någonsin…
  • Vill du ha modellben? Tunga knäböj och utfall är bästa receptet!

Att träna med minivikter och sen gå hem och äta sallad är ett perfekt recept för en kropp som är ‘skinny fat’ – Dvs. en kropp som är smal – men degig! För att hålla en muskelfri kvinnokropp fast måste man ha en otroligt låg kroppsvikt, och det är inte roligt att leva så!

Det är inte roligt att gå hungrig hela dagen, köpa en fettfri yoghurt och klämma på ‘kärlekshandtagen’ och undrar varför de aldrig försvinner. Det finns ett smartare sätt! – läs vidare i Hormonsmart mat och effektiv träning så får du snabba och hållbara resultat som SYNS!

64 thoughts on “Helt fel signaler till kvinnor!

  1. <3

    Jag tränade igår och har träningsvärk i fram och baksida lår, utsida rumpa, axlarna och magen. Tiden jag spenderade. 8 minuter!
    På 8 minuters träning fick jag träningsvärk som gör att jag knappt kan sätta mig ner idag.

    Träna tungt så behöver du inte träna länge 🙂
    Tungt och effektivt = Snabba resultat

  2. Det bästa jag läst på länge!! Fler som du borde få utrymme i dessa tidningar :D, träning som inte ens är jobbig eller känns- hur kan det ens kallas träning?

  3. Dina “jämförelsebilder” är grymt bra.
    Bra jobbat Martina!
    Och som jag alltid skriver i mina kommentarer: Tack för att du delar med dig.

  4. Jag håller med och jag har i 20-30 år sagt till tjejerna på gymet att de kan ta i utan att vara rädda att bli för stora. Jag tycker att den nuvarande trenden med tung träning för tjejer är skitbra.

    När det gäller bilder med 1kg:s-hantlar så undrar jag om det verkligen är meningen att man ska göra de föreslagna övningarna med så låga vikter. Kolla på gigantkillarna i B&K, de poserar också med, för dem, små vikter. Jag undrar om det inte har mer med posering och fotokultur att göra.

  5. världens bästa inlägg! 🙂 Älskar “Träning ser inte ut som tredje & sista bilden på Sofi Fahrman… någonsin…”, när jag såg bilden tänkte jag Vad f-n håller hon på med?!
    Jag och min träningsbästis tog nya PB:n i mark idag, 120kg för mig och 126kg för henne, hon ökade sitt PB med 16kg, på typ 6 veckor, sååå jäkla gryymt! Och tungt!! 🙂

  6. Haha, ja.. eller hur..
    Bra inlägg! Skönt med lite riktig info och inspiration! 😀

    Du.. jag har en fråga.. Om det är så att jag måste träna hemma, vad ska jag prioritera att köpa för vikter och sånt? Självklart hade det ju varit bra med ett helt ställ med fria vikter och stång och bänk och allt.. Haha. Men, vi har inte plats. Nåt som får plats i ett litet skåp eller under soffan vore bra 😉 Är kettlebells nåt att lägga pengar på?

    • Annars köper du en innerslang till en bil (20-50kr på gummiverkstad eller 250kr på mekonomen/motsvarande). Klipper upp den, stänger ena änden med ett buntband, “lånar” grus från kommunens sandningslådor som du fyller den med, och sedan stänger andra änden med ett buntband.
      Nu har du en gummikorv fylld med grus och med handtag i ändarna. Alltså en s.k. Bulgarian bag. Världens bästa hemmaträningsredskap av följande orsaker:
      1. Vikten är ställbar (i eller ur med grus)
      2. Gör inga märken i golv eller annat.
      3. Mångsidigt
      4. Lätt att förvara (i en garderob eller under en möbel)

      • Hehe roligt tips. Men ärligt talat vem vill hålla på och söla med grus inomhus? Jag hade nog köpt mig ett par kettlebells istället och sluppit gruset :).

        Pull-up-stång hemma är för övrigt ett grymt träningsredskap, billigt dessutom jämfört med kettlebells.

        • Det har aldrig kommit ut ett enda gruskorn ur mina bulgariska säckar. Gummit är mjukt och drar man åt buntbanden med hjälp av en tång så blir det vattentätt så man skulle kunna ha vatten i dem istället.

          Räckhäv har jag såklart också, 100kr på Rusta.
          Sen köpte jag ett par långa spännband (ca 4m) på Ö&B för 36kr. Hemma hade jag redan en bit platsrör (sådana där som man drar elledningar igenom) och en trasig cykelslang. Jag satte spännbanden runt räcket och trädde på plaströren och satte cykelslangen över plaströren. Så hade jag sedan en “TRX” (eller romerska ringar som vi hade förr på gymen) med handtag och som går att ställa i höjdled (dra in eller ut öglan på spännbanden)

      • Hm, låter som ett jobbigt projekt det där. Jag är mer “köpa-allt-färdigt”-typen 😉 Men det låter som en bra grejj om jag orkat fixa! Tack för tipset!

  7. Hej, jag har funderat över en sak och tänkte att du kanske kunde svara på det 🙂 Jag läste att en dietist sa att man behövde kolhydrater i form av bröd, ris eller potatis för att hjärnan ska kunna bilda serotonin. Vet du något om detta?

    • Vet inte om de stämmer men kan säga att jag inte kan käka LCHF just för att jag blir deppig!!! så nån sanning i de kan säkert finnas

      • Även jag har trubbel med lchf (under20g kh/dag) under en längre period. Jag mår bättre på lite högre, kanske runt 75-100g kh om dagen. Både i huvudet och kroppen 😉

    • Men, hm, nä, inget bröd, för många dåliga saker i det för att det skulle vara bra! Potatis är tveksamt, men kanske kan vara ett alternativ. Om man är ute efter mer kolhydrater skulle jag välja ris. Och frukt.

  8. HERRE GUD SÅ BRA SKRIVET! Har alltid velat sätta ord på detta och nu gjorde du det perfekt! Förstår mig verkligen inte på tjejer som går på allt detta. Det är synd precis som du nämner men TACK ännu en gång för du tog upp detta. Var tvungen att länka detta till min blogg för det var så bra. Hoppas mina vänner förstår nu varför det är som det är. Att det tar tid samt att vikter inte gör dig till en bodybuilder!

  9. hej! jag har en fråga. ska börja träna nu, ääängtligen ! imorgon ska bli första passet, men undrar hur jag ska äta!
    just nu kör jag periodisk fasta och äter lunch kring 11.30-12.00 beroende på hur det ser ut på jobbet, sen blir middagen kring 18.00. Träningen tänkte jag klämma in efter jobbet (vilket gör att middagen förmodligen kommer bli aningen senare). Vad borde jag äta innan (och hur tidigt innan, planerar att träna ungefär 16.30)?

  10. Härligt Martina :)…..jag blir så glad när jag ser inlägg som detta, borde vara fler som dig! 😀

    Sprid detta, vi måste bryta och få slut på den här myten om att man “automatiskt” blir som en bodybuilder bara för att man tränar hårt och lyfter tungt. Är på tok för många tjejer som blint tror på detta och därför enbart kör lätt, lätt, lätt (får ju inte bli för tungt, man vill ju inte bli bullig och få stora muskler!!!)

    Mvh
    Simon

  11. Haha, ja visst är det roligt Martina vad man ser i träningstidningar. Fick en kommentar igår av en arbetskollega när jag kom för att plocka upp pojkvännen direkt efter ett pass på gymmet. Skröt om att jag nu när jag för första gången prövade bänk klarade 30kg (för mig är det mycket då jag bara tränat i 2 veckor och redan känner att jag börja komma över gränsen att det går att ta ii :] ) Då kläcker han ur sig att JAG som KVINNA inte bör träna så tungt för han hade fått lära sig att KVINNOR ska träna med lätta vikter många gånger så vi inte får bulliga muskler och blir större. Ojojojoj fick jag inte träningsvärk av träningen så fick jag det av skrattanfallet.

  12. Vilket roligt blogginlägg! Jag tycker synd om de stackarna som har köpt hennes “träningsbok” och tror att den ska vara något att ha. Och det här med 1-kilos hantlar, vad är det om? Jag ser vuxna kvinnor på gymmet som lyfter 1 kilos. Varför? De har ju konkat runt på minst tre barn i flera år som väger mycket mer än 1 kilo.

  13. Har alltid tyckt att dessa tidningar med tramsträning känns fel. Behövs tung träning. Men jag tycker det är skitsvårt att få träningen tung och bra.
    Har sociala problem och vet inte hur jag ska klara gym.
    Har hantlar och cykel hemma. På cykeln är det möjligt att pressa så hårt att jag får lår som en fet stor julskinka, vilket känns bra. Fast nu har jag en svacka och orkar inte så hårt.
    Men med hantlarna så är det svårare.
    Antingen är hantlarna för lätta eller så tunga att jag inte kan lyfta alls.
    Hur är simning som träning?

  14. Håller med föregående talare! Började gymträna igår och kör såklart så tungt som möjligt medan tjejjen bredvid som verkar ha tränat ett tag sitter och dagdrömmer i sin maskin med hälften så tunga vikter medn jag flåsar och tar i för allt jag är värd! Vissa kanske ser gymmandet som meditation? :p

  15. Vad gör hon på första bilden, är det någon slags raka marklyft med två kilon? Ser ut ungefär som när jag plockar i och ur diskmaskinen här hemma 😉 Skämt åsido så fattar jag inte heller varför all träning som riktar sig till tjejer måste verka så himla duttiduttlättsam och menlös. Men jag har förstått att det ofta uppfattas som lite löjligt och osmakligt när man som tjej tar i ordentligt – man ska helst inte svettas så det rinner, eller bevare mig flåsa för högt! Nu för tiden har jag i alla fall gym hemma, så här kan jag frusta bäst jag vill 😀

  16. När jag läste att hon hade gett ut en bok brann det i huvudet…som du säger helt jävla fel signaler till unga tjejer!

  17. Bra inlägg och uppfriskande med lite substans i kontrast till allt trams från “kändistränarna”, dvs de som har som enda träningsmerit att de är kändisar. Ruttnar på alla kvinnor som på fullaste allvar i detta informationsmässiga kölvatten kläcker ur sig “jag vill inte träna ben för de är redan starka” eller “jag vill inte få för stora muskler”.

    Det blir lite lustigt när de flesta män, som har vissa biologiska fördelar, måste slita som djur för att få resultat och en del även dopar sig. Men kvinnor måste hålla igen lite så de inte växer som ogräs…

    Fortsätt så!

  18. Kort fråga som egentligen inte har med inlägget att göra, men ändå. Jag tänker börja gymma igen efter att kroppen har återhämtat sig från kommande förlossning och jag är livrädd för fria vikter. Det ser svinläskigt ut rent ut sagt. Är det möjligt att få samma resultat med hjälp av maskiner? Tänker boka gyminstruktion och så med en tränare för att gå igenom allt så att jag inte gör fel eftersom jag har en väldigt dålig rygg som jag inte vill paja ännu mera.
    Och så en kommentar till inlägget också kanske. Sjukt bra skrivet! Dina jämförelsebilder är verkligen klockrena.

  19. Håller med, att gymma ska vara svettigt och man ska vara sliten efteråt. Är så kul att se hur mycket mer jag orkar nu än när jag började träna. Och en skillnad hade jag aldrig sett om jag bara hållt på med 1 kgs vikter..

  20. Jag håller med dig om många punkter men det har inte slagit dig att eftersom de flesta av dessa tidningar riktar sig till unga tjejer som kanske inte har full förståelse för träning och hut man bygger upp den så har de valt att visa med lätta vikter så att folk inte tror att man kan marklyfta 100kg bara hej svej?

    • Bättre att köra “100kg hejsvej” & misslyckas och testa sig nedåt tills man lyckas, än att testa med 1 kg och inte förstå hur de ska kännas i kroppen 🙂

  21. Hej,
    jag har en träningsfråga. Jag har inte tränat på länge men har precis blivit medlem i ett gym, just nu kör jag mest kondition ca 45-60 min per pass. På gymmet har de Milon-träning. Jag har försökt hitta något vettigt om det på nätet, men tycker inte att jag får några svar på om det är bra eller dåligt. Har du hört något? Jag ska helst inte börja med fria vikter eftersom jag är överrörlig i armbågar och knän.. 🙂

  22. därav läser jag tidning body, och tränar med tunga vikter. jag vill att det ska kännas när jag tränar.
    men nu vill jag bli frisk så jag kan gå och lyfta dessa vikter!

  23. Jag håller med om huvuddragen i det du skriver. Klart att tjejer ska träna ordentligt!
    Men samtidigt så tycker jag det är fel att klanka ner på dem som går till gymmet och tränar med lätta vikter eller inte kör max hela tiden (oavsett kön) för det är ju bättre att dom är där än att dom sitter hemma i soffan. Även om det inte är hur ni vill träna och även om det ni vill uppnå på gymmet är mer. Dessutom kan man träna bra utan vikter, jag bänkade 55 kg när jag satsade på mitt konstsimmande och det gjorde jag främst efter att ha tränat styrka med min egen kropp som motstånt, givetvis blir man starkare om man kör tyngre vikter men det är fortfarande inte dåligt för en 15 årig tjej. Så träning utan tunga vikter kan ge resultat också, vi är alla ute efter olika resultat och har olika mål med vår träning.
    Vissa övningar är inte heller bra att lära sig med tunga vikter för att risken att man skadar sig blir stor, marklyft är ett exempel, det krävs en del teknik för att marklyft ska utföras korrekt och teknik lär man sig bättre när man inte tar i gärnet.

    Så ja jag tycker att argumentet “jag vill inte ha bulliga muskler är töntigt, ja jag tycker att tjejer ska få träna hur hårt de vill utan att negativ respons men Nej jag tycker inte att man ska se ner på dem som väljer att inte träna så.

  24. Måste bara fråga; VAD är det för fel med att köra “sumo squats” som Sofi visar på tredje bilden? Den är grym att köra med kettlebells, eller bara tyngre hantlar. Och det du benämnt som marklyft ser snarare ut som så kallade “good mornings”/ utifrån de två bilderna.
    Bara för att hon på bild står med lätta vikter betyder det ju inte att man måste härma och köra lika lätt själv, lite får man väl för fan tänka själv haha.

    • De står så på hennes sida, det står “marklyft med vikter” därför har jag skrivit det under bilden. Sumo Squats ser aldrig någonsin ut sådär, den övningen kallade hon dessutom för “lilla ballerinan”

  25. Haha, nog för att jag håller med dig. Men att säga att 50 kg är lagom i utfall är ju väldigt dumt det också, det är ju som att jag skulle lyfta mig själv och lite till. Nej, jag satsar på att köra tungt. Men efter hur jag orkar. Och i vissa fall är det inte mer än 3 kg hantlar som gäller för mig. (i och med att jag är igång med en nystart och verkligen inte har några muskler) Men å andra sidan kör jag ju slut på mig och kämpar på att gå på tyngre.

    Och “den lilla ballerinan” är faktiskt riktigt bra. Men inte för att bygga kanske, men den tar även utan vikter om man gör på rätt sätt. Och det vet jag efter att ha gjort ett antal pliéer i mina dagar.

  26. Men hallå, den sista övningen är givetvis till för att alltid vinna pennan-i-flaskan-tävlingar på diverse sociala event.

  27. Hej..
    Jag gillade verkligen budskapet!
    Jag tränar på ett gym med en tjejdel men de har som högsta vikt till stång 5 kilo! Det känns löjligt att det är det enda vi får. Jag vill gärna (så småningom när jag blivit starkare) lyfta tyngre och utmana mig själv mer men jag drar mig för att göra det eftersom jag avskyr rummen med massor av killar. Det känns jobbigt att gå dit och försöka med tyngre vikter med massor av killar runt om. Har du något tips på hur jag ska tänka/göra?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.