Från LCHF:are till übermensch – (Del.2)

Del 1 var en snabbguide och de enda jag i princip sa var, “låt fördelningen i energiintaget vara ca 65-80% fett” Det lämnar såklart mycket frågor!

“Vadå fett? Vilket fett ska man äta?
Är detta allt? Kommer jag bli smal & fit nu?”

Korta svaret är: JA.
När du äter så stor andel fett per dag, är det omöjligt att inte växla om till fettdrift. Med så stor fettmängd, kommer blodsockret vara konstant lågt och fettcellerna konstant redo att förse kroppen med energi. Dessutom går förbränningen upp eftersom det är en mycket mer energikrävande process att skapa energi på det här sättet. När det gäller vad & hur man ska äta, får man fundera lite. Vi vet att kroppens fett har samma sammansättning som 50% smör, 50% olivolja ungefär. Om vi äter liknande blir det lätt för kroppen att bränna fett, eftersom den hela tiden matas med signalen om vilket fett den ska bränna. Kokosfett, smör, äggulor, feta mejerier & animaliska fetter kommer man långt på.

Kan man förbränna mer fett, dygnet runt?
Ja! Maximala mängden fett en kolhydratätare kan förbränna är ca 60g/h (under hård träning), medan en person som är i ketos kan förbränna mycket mer (åtminstone det dubbla!). Personer som är i optimal ketos, och samtidigt reglerar sitt fettintag kan gå ned flera hekto om dagen i rent fett! Eftersom kroppen inte är beroende av något glykogenlager, så kan den gå rakt på fett reserven – hela tiden! [1]

Kan man bygga mer muskler, dygnet runt?
Ja! Ett ord: CELL SIGNALERING! Allting handlar om vad cellerna får för signaler utifrån, vad ger signalen till våra muskler att växa? Bland annat, aminosyran leucin som är en essentiell aminosyra (som kroppen inte tillverkar själv). Leucin [2]  (och andra grenade aminosyror (BCAA), tex isoleucin och valin) har liknande kolskelett som ketoner, därför behövs mindre BCAA då musklerna alternerar dessa vilket medför högre leucinkoncentration, under längre tid! Det innebär alltså att muskeln får signalen om att växa sig stark, längre.

[1] Volek JS, Quann EE, Forsythe CE: Low carbohydrate diets promote a more favourable body 

[2] Sherwin RS, Hendler RG, Felig P: Effect on ketone infusions on amino acid and nitrogen metabolism in man. J Clin Invest 1975, 55(6):1382-1390

 

22 thoughts on “Från LCHF:are till übermensch – (Del.2)

  1. Hej! Jag började dagen idag med en sked kokosolja (har ingen MCT-olja än, men tänkte att kokosolja är bättre än inget, eller?) efter det gym och sedan en kopp smörkaffe. Men jag mår så fruktansvärt illa efteråt! Jag har testat innan och mådde lika illa då :/ Tror du det går över? Vanesak kanske? Jag hoppas på det iaf, jag blir ju mätt och mår bra annars… Tack för bra inlägg 🙂

      • Jag spydde som ett djur förut när jag shottade mct olja på fastande mage. Testade 2 gånger med samma resultat;) Jag måste äta ett ägg innan och dricka kaffe med mct olja efter… Men alla är kanske olika känsliga för det! Martina, kan du inte tipsa om bra tandkräm och munskölj UTAN sorbitol eller andra sötningsmedel som påverkar blodsockret? Hälsningar Malin

  2. Hej. Både jag och säkert många med mig, hade nog uppskattat om du la upp någon form av kostplan för optimal ketos. Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär? Tack på förhand.

  3. Jag är en 55 årig kvinna som ätit LCHF i ett par år. Sen start har jag inte haft halsbränna eller svullna fötter. Vad beror det på? Har det samband med kosten? När jag är på kalas äter jag ibland o njuter av lite bröd eller potatis o på natten får jag blanda en drink av Samarin. Kan du förklara?
    Härlig blogg att följa!

  4. Jag fattar inte riktigt, är så himla dålig på % hit och % dit.
    Kan du inte ge lite riktlinjer, typ ät 2 kycklingfilé om dagen med så mycket dl fett på, jag har ingen aning om vad jag ska äta när du skriver 100 g protein. Vore hemskt tacksam…

    • Räkna med att kött innehåller 20% protein, ägg 10%, hårdost 25% och övriga mejerier 10%.
      Så om du kommer fram till att du behöver 100g protein per dag så kan det t.ex. vara 200 g kyckling, 3 ägg, 1dl keso, 2 dl turkisk yoghurt och några hårdostskivor.

      När du räknat ett tag så får man en känsla för det och behöver inte mäta, väga och räkna längre.

  5. Mkt inspirerande läsning, både del 1 och 2. Tack för ditt enkla och pedagogiska sätt att förklara, många poletter som “ramlade på plats”!

  6. Hej! Jag vet att du förut har testat “caseindiet” och jag undrar om caseinet från body science är att rekommendera när det gäller LCHF? Det innehåller ju aspartam. Har det hemma och det smakar ju verkligen sött.
    Käkar normal LCHF med periodisk fasta då och då. Tränar några gånger i veckan.

  7. Efter snart 3 månader på LCHF har jag fortfarande inte upplevt den där energin… Jag har upplevt en mängd fördelar och är helt positiv till kosten men energin tryter. Det kryper i musklerna, särskilt i nacke och biceps. Orken i löpningen är obefintlig, jag har tidigare sprungit 1 mil 3-4 dagar/vecka, och skulle orkat längre, men blir nu helt slut efter 5-6 km. Jag får verkligen slita ont på gymet för att orka samma övningar som innan jag började med LCHF. Efter ca 6 veckor hade jag en period som kändes lättare men sen blev det värre igen. Jag blir fortfarande yr även om det inte är lika illa som första veckorna. Några idéer om varför det inte går över?

  8. Alltså jag är inget större fan av styrketräning.. föredrar att löpa osv. men försöker även tvinga mig själv till lite styrka efter det, men som sagt jag tröttnar lätt på att bara hålla på och köra styrketräning..
    när det gäller ketos och fettminskning, måste det vara just stenhård styrketräning som gäller eller “räcker” det gott och väl med konditionsträning som löpning?
    sen hur är det med sötningsmedel och ketos typ sukrin/stevia och liknande? du nämnde någon gång att du kunnat äta lchf-bakverk utan problem under tiden du varit i ketos..

    kramkram.

  9. Jäklar alltså… har försökt käka så mycket bra fett som möjligt nu ett tag, det du beskrivit. Har dock ingen aning om jag är i ketos eller inte! MEN, igår när jag tränade med mitt lag fick vi en “kollektiv” bestraffning med 2 minuter plankan följt av 50 armhävningar. Och jag bara STOD i plankan, var knappt trött när de 2 minutrarna hade gått, hade lätt kunnat stå kvar ett tag. WOW. Tror jag är i optimal ketos kanske 🙂

  10. Toppen inlägg du gjort här om ketos, tusen tack 😉 i del 1 och 2, nu måste jag läsa om och begrunda, men jag anar att jag skulle behöva ett inlägg till från dig… typ; fråga Martina allt om Ketos 😉 Du kan kanske lägga det till önskelistan för framtida blogg inlägg. Gläder mig att se att flödet till din blogg funkar igen från Kostdoktorn. Tack för alla bra inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.