Vad ska jag justera?
Quote from Anneli64a on 21 February, 2021, 11:53Hej
Jag har i många år ätit liberal lchf. Nu har jag gått över till strikt mejerifri keto ( använder ghee) sen första februari. Målet är 80/15/5 men kan diffa mellan protein och kh dvs kh ligger lite lägre än 5. Äter helt rent och bara mat alltså inget halvfabrikat, inga smoothies nötter och liknande, oftast kött från den lokala köttbutiken, feta köttbitar, lax, lever, kyckling, grönsaker som avokado, vitkål, surkål, blomkål, ghee, kokosolja, mctolja och olivolja. Äter två grr per dag ( 10.30+ 16.00). Dricker cirka en och en halv kopp per dags. Sista till lunch.
Tar MSM, zink, d- vitamin, magnesium, kollagen, b6, askorbinsyra och b12 ( sistnämnda på recept)
Har PCOS och tror insulinresistent, väger 83 till mina 164 cm, äter Amlodioin (kan höja blodsockret) och Cozaar för blodtrycket.
Jobbar mycket med stress och sömn ( har haft stora problem med dessa) och är en god bit på väg.
Kör Mindfulness varje dag och när jag orkar tar jag en promenad per dag. Är nyopererad för bröstcancer där ena bröstet är borttaget. Väntar på besked om vad man såg i vävnaden. I dagsläge är diagnosen begynnande bröstcancer.
Har testat ketoner och blodsocker två dagar i rad ( stickorna har passerat bäst före datum och väntar på nya).
Blodsocker igår efter morgonkaffet 4,8 och ketoner 2.5
Blodsocker idag innan jag klev upp 5.4 och ketoner 2,4.
Blodsocker idag efter kaffet 5,6 och ketoner 3.Mitt mål: bli frisk, få ner blodtrycket (bli medicinfri), gå ner i vikt.
Just nu händer inte dessmera med vikten, suget är helt borta så mår superb, sömnen har krånglat sista två veckorna vilket är förståeligt med cancerbeskedet. Blodtrycket ligger bra. Det jag känner oro för är blodsockret. Känner av sockerfall innan maten och jag tänker att värdena ligger för högt.
Kan vara de gamla stickorna som inte visar rätt, kan vara stress och sömnsvårigheter, kan vara min medicin. Behöver lufta detta kanske få bekräftelse på att jag är på rätt väg och ska ha tålamod 😊.
Hej
Jag har i många år ätit liberal lchf. Nu har jag gått över till strikt mejerifri keto ( använder ghee) sen första februari. Målet är 80/15/5 men kan diffa mellan protein och kh dvs kh ligger lite lägre än 5. Äter helt rent och bara mat alltså inget halvfabrikat, inga smoothies nötter och liknande, oftast kött från den lokala köttbutiken, feta köttbitar, lax, lever, kyckling, grönsaker som avokado, vitkål, surkål, blomkål, ghee, kokosolja, mctolja och olivolja. Äter två grr per dag ( 10.30+ 16.00). Dricker cirka en och en halv kopp per dags. Sista till lunch.
Tar MSM, zink, d- vitamin, magnesium, kollagen, b6, askorbinsyra och b12 ( sistnämnda på recept)
Har PCOS och tror insulinresistent, väger 83 till mina 164 cm, äter Amlodioin (kan höja blodsockret) och Cozaar för blodtrycket.
Jobbar mycket med stress och sömn ( har haft stora problem med dessa) och är en god bit på väg.
Kör Mindfulness varje dag och när jag orkar tar jag en promenad per dag. Är nyopererad för bröstcancer där ena bröstet är borttaget. Väntar på besked om vad man såg i vävnaden. I dagsläge är diagnosen begynnande bröstcancer.
Har testat ketoner och blodsocker två dagar i rad ( stickorna har passerat bäst före datum och väntar på nya).
Blodsocker igår efter morgonkaffet 4,8 och ketoner 2.5
Blodsocker idag innan jag klev upp 5.4 och ketoner 2,4.
Blodsocker idag efter kaffet 5,6 och ketoner 3.
Mitt mål: bli frisk, få ner blodtrycket (bli medicinfri), gå ner i vikt.
Just nu händer inte dessmera med vikten, suget är helt borta så mår superb, sömnen har krånglat sista två veckorna vilket är förståeligt med cancerbeskedet. Blodtrycket ligger bra. Det jag känner oro för är blodsockret. Känner av sockerfall innan maten och jag tänker att värdena ligger för högt.
Kan vara de gamla stickorna som inte visar rätt, kan vara stress och sömnsvårigheter, kan vara min medicin. Behöver lufta detta kanske få bekräftelse på att jag är på rätt väg och ska ha tålamod 😊.
Quote from Martina on 22 February, 2021, 12:40Hej @anneli64a
Vikten är inte ett problem, du har mycket större problem som att du blev diagnosticerad med cancer osv. Hoppas att operationen blev lyckad och att du nu är frisk, men jag skulle verkligen råda dig att ta kontakt med någon mer holistisk läkare. Ingen naturläkare utan en riktig läkare med holistiskt synsätt, tex en funktionsmedicinare. När man har så många olika grejer som du har behöver man ta ett helhetsgrepp och vara väldigt långsiktig i sitt tänk.
/M
Hej @anneli64a
Vikten är inte ett problem, du har mycket större problem som att du blev diagnosticerad med cancer osv. Hoppas att operationen blev lyckad och att du nu är frisk, men jag skulle verkligen råda dig att ta kontakt med någon mer holistisk läkare. Ingen naturläkare utan en riktig läkare med holistiskt synsätt, tex en funktionsmedicinare. När man har så många olika grejer som du har behöver man ta ett helhetsgrepp och vara väldigt långsiktig i sitt tänk.
/M
Quote from Anneli64a on 25 February, 2021, 09:40Tack för inputen. Jag tecknade redan innan jag fick min diagnos ett ett-års abonnemang med Cecilia på Urbanpaleocenter. Vi har tillsammans tittat lite på olika justeringar i kosten och annat som finns kring mitt liv. Jag ska boka en tid med henne och diskutera mer hur vi ska gå vidare utifrån situationen som är nu. Vikten är absolut inte mitt problem utan jag har fått för mig att viktminskningen är ett kvitto på att jag äter rätt. Alltså rätt på så vis att jag får ner blodsockret. Vill inte ligga högt nu eller framöver. Har läst mycket om sambandet mellan kost och framförallt blodsockrets samband med cancer. Förstår dock att många andra saker också ska göras rätt. Just nu är jag inne på att min stressnivå är den som ska adresseras. Har jobbat med Byron Katies The work för mina tankar och har fått ner stressnivån en del men jag behöver jobba mer. Från att ibland inte ha sovit alls till några timmar per natt under flera års tid sover jag idag i snitt sju timmar per natt ( mäter med Oura). Men det är skört. Så detta ska stärkas. Nu en promenad vilket också är en av de delar jag adresserar. Promenader som ska ta ner stressen, ge syre till cellerna och göra mig lycklig 😊
Tack för inputen. Jag tecknade redan innan jag fick min diagnos ett ett-års abonnemang med Cecilia på Urbanpaleocenter. Vi har tillsammans tittat lite på olika justeringar i kosten och annat som finns kring mitt liv. Jag ska boka en tid med henne och diskutera mer hur vi ska gå vidare utifrån situationen som är nu. Vikten är absolut inte mitt problem utan jag har fått för mig att viktminskningen är ett kvitto på att jag äter rätt. Alltså rätt på så vis att jag får ner blodsockret. Vill inte ligga högt nu eller framöver. Har läst mycket om sambandet mellan kost och framförallt blodsockrets samband med cancer. Förstår dock att många andra saker också ska göras rätt. Just nu är jag inne på att min stressnivå är den som ska adresseras. Har jobbat med Byron Katies The work för mina tankar och har fått ner stressnivån en del men jag behöver jobba mer. Från att ibland inte ha sovit alls till några timmar per natt under flera års tid sover jag idag i snitt sju timmar per natt ( mäter med Oura). Men det är skört. Så detta ska stärkas. Nu en promenad vilket också är en av de delar jag adresserar. Promenader som ska ta ner stressen, ge syre till cellerna och göra mig lycklig 😊