• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register|Lost your password?

Continue with Facebook
    Continue with Google
  • Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register|Lost your password?

Continue with Facebook
    Continue with Google

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

• Home
  • Forum

Forum

Menu
Forum Navigation
ForumMembersActivityLoginRegister
Forum breadcrumbs - You are here:Forum för självoptimering och avancerad biohackingBiohackingforum: Misslyckad biohackingTips på sätt att sänka ferritin s …
Please Login or Register to create posts and topics.

Tips på sätt att sänka ferritin sökes efter att ha nekats donera blod pga rörliga blodkärl

Fredrik@fredrik
19 Posts
#1 · 4 January, 2022, 15:56
Quote from Fredrik on 4 January, 2022, 15:56

I jakten på bättre hälsa och längre liv så eftersträvar jag att sänka mängden lagrat järn i kroppen. Det effektivaste sättet att göra detta på och det som rekommenderas är att gå och donera blod. Sagt och gjort, allt gick bra fram tills dess att blodprov skulle tas.

Efter att ha klämt på både höger och vänster arm så föreslår sköterskan att vi kan ta höger arm då den förefaller vara lättare att sticka i. Hon förbereder lite, sticker i nålen och börjar dra lite blod till första provet, men där upphör blodflödet av någon anledning. Sköterskan meddelar i samma ögonblick att det inte går, någon blodgivning blir det inte för jag har "rörliga blodkärl", det har helt enkelt dragit sig undan när hon började dra blod ur det. Jag skulle dock inte oroa mig för rörliga blodkärl var ett hälsotecken och jag var välkommen åter om några år när blodkärlen stelnat lite.

I informationen inför blodgivning finns ett antal skäl listade till varför man inte kan bli blodgivare, rörliga blodkärl finns inte med. Inte ens på hemsidan under frågor och svar finns något sagt om rörliga blodkärl.

Problemet för mig är att detta totalt förstör min plan för att hantera överskottet av järn.

Vad bör jag göra? Ska jag gå tillbaka till blodgivningen och be dem prova vänster arm? Finns det privat motsvarighet till blodgivning, alltså någon form av åderlåtning? Vänta x antal år på att mina blodkärl stelnar? Kan akupunktur fylla samma funktion?

I jakten på bättre hälsa och längre liv så eftersträvar jag att sänka mängden lagrat järn i kroppen. Det effektivaste sättet att göra detta på och det som rekommenderas är att gå och donera blod. Sagt och gjort, allt gick bra fram tills dess att blodprov skulle tas.

Efter att ha klämt på både höger och vänster arm så föreslår sköterskan att vi kan ta höger arm då den förefaller vara lättare att sticka i. Hon förbereder lite, sticker i nålen och börjar dra lite blod till första provet, men där upphör blodflödet av någon anledning. Sköterskan meddelar i samma ögonblick att det inte går, någon blodgivning blir det inte för jag har "rörliga blodkärl", det har helt enkelt dragit sig undan när hon började dra blod ur det. Jag skulle dock inte oroa mig för rörliga blodkärl var ett hälsotecken och jag var välkommen åter om några år när blodkärlen stelnat lite.

I informationen inför blodgivning finns ett antal skäl listade till varför man inte kan bli blodgivare, rörliga blodkärl finns inte med. Inte ens på hemsidan under frågor och svar finns något sagt om rörliga blodkärl.

Problemet för mig är att detta totalt förstör min plan för att hantera överskottet av järn.

Vad bör jag göra? Ska jag gå tillbaka till blodgivningen och be dem prova vänster arm? Finns det privat motsvarighet till blodgivning, alltså någon form av åderlåtning? Vänta x antal år på att mina blodkärl stelnar? Kan akupunktur fylla samma funktion?

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.0
Ic@ic
202 Posts
#2 · 7 January, 2022, 13:59
Quote from Ic on 7 January, 2022, 13:59

Om du vill ta den genvägen be då att en annan sköterska gör det. Har du koll på ditt Hb? Är det lågt får man ju inte ge blod så du kan ju kolla det först. Men glöm inte att järn är syretransporterande till alla celler och att kroppen verkligen behöver det.

Annars är det väl det vanliga; undvika rött kött och annan mat som är rikt på järn, kolla så kosttillskotten inte innehåller järn. Fytinsyra sägs binda järn och dra med det ut ur blodet men ha då koll på så att du inte har zinkbrist. Fysisk ansträngning tar ju på järnförrådet så det är väl det som känns som den enklaste varianten om du kör en specifik diet. Martinas senaste bok har ett helt kapitel om anti-aging och många andra bra tips/förklaringar.

Om du vill ta den genvägen be då att en annan sköterska gör det. Har du koll på ditt Hb? Är det lågt får man ju inte ge blod så du kan ju kolla det först. Men glöm inte att järn är syretransporterande till alla celler och att kroppen verkligen behöver det.

Annars är det väl det vanliga; undvika rött kött och annan mat som är rikt på järn, kolla så kosttillskotten inte innehåller järn. Fytinsyra sägs binda järn och dra med det ut ur blodet men ha då koll på så att du inte har zinkbrist. Fysisk ansträngning tar ju på järnförrådet så det är väl det som känns som den enklaste varianten om du kör en specifik diet. Martinas senaste bok har ett helt kapitel om anti-aging och många andra bra tips/förklaringar.

Isadora Tätting@isatat
2 Posts
#3 · 13 January, 2022, 12:50
Quote from Isadora Tätting on 13 January, 2022, 12:50

Hmmm - jättekonstigt av sköterskan tycker jag! Jag har varit blodgivare i 25 år och råkat ut för inkompetent folk, mina ådror är lite knepiga men de som är duktiga har inga problem, medan vissa sköterskor har skyllt på allt möjligt när de stuckit fel eller misslyckats. Tänk på att dricka ordentligt innan bara, de enda gånger det verkligen inte har funkat för mig är när jag varit uttorkad.

Hmmm - jättekonstigt av sköterskan tycker jag! Jag har varit blodgivare i 25 år och råkat ut för inkompetent folk, mina ådror är lite knepiga men de som är duktiga har inga problem, medan vissa sköterskor har skyllt på allt möjligt när de stuckit fel eller misslyckats. Tänk på att dricka ordentligt innan bara, de enda gånger det verkligen inte har funkat för mig är när jag varit uttorkad.

Fredrik@fredrik
19 PostsTopic Author
#4 · 19 January, 2022, 19:34
Quote from Fredrik on 19 January, 2022, 19:34

Så efter att tidigare ha provat blodbussen var det idag dags för att prova att donera blod hos GeBlod-lokalen. Det gick lika dåligt som förra gången.

Det var två sköterskor denna gång, vägrade genomföra något av ungefär samma anledning. Skillnaden var väl att de inte ens kunde känna blodådran i vänster arm där jag ville att de skulle prova.

Nåväl, efter att återigen ha fått förklarat för mig att inte alla kan bli blodgivare så konstaterade de att jag nog har för små blodådror. Jag känner ingen annan som är 190 cm lång med så små blodådrar att standardnålen för blodgivning är för stor, men man ska väl vara först med något här i livet.

Om två är är jag välkommen tillbaka att försöka på nytt, givet att mina blodkärl stelnat/förstorats under tiden.

Finns det ett kapitel i Martinas bok om hur man förstelar/förstorar sina blodådror så man får donera blod?

Blodprov på Werlabs får bli nästa grej. Vi får väl se om de lyckas dra blod.

För att kelera järn använder jag för tillfället gurkmeja, IP3 borde väl också kelera också järn men jag tar det i annat syfte.

Det är väl det alternativ som återstår, tillräckligt mycket naturliga järnkelerare och mäta regelbundet.

Så efter att tidigare ha provat blodbussen var det idag dags för att prova att donera blod hos GeBlod-lokalen. Det gick lika dåligt som förra gången.

Det var två sköterskor denna gång, vägrade genomföra något av ungefär samma anledning. Skillnaden var väl att de inte ens kunde känna blodådran i vänster arm där jag ville att de skulle prova.

Nåväl, efter att återigen ha fått förklarat för mig att inte alla kan bli blodgivare så konstaterade de att jag nog har för små blodådror. Jag känner ingen annan som är 190 cm lång med så små blodådrar att standardnålen för blodgivning är för stor, men man ska väl vara först med något här i livet.

Om två är är jag välkommen tillbaka att försöka på nytt, givet att mina blodkärl stelnat/förstorats under tiden.

Finns det ett kapitel i Martinas bok om hur man förstelar/förstorar sina blodådror så man får donera blod?

Blodprov på Werlabs får bli nästa grej. Vi får väl se om de lyckas dra blod.

För att kelera järn använder jag för tillfället gurkmeja, IP3 borde väl också kelera också järn men jag tar det i annat syfte.

Det är väl det alternativ som återstår, tillräckligt mycket naturliga järnkelerare och mäta regelbundet.

Ic@ic
202 Posts
#5 · 21 January, 2022, 14:00
Quote from Ic on 21 January, 2022, 14:00

Svarar här på din fråga : Finns det ett kapitel i Martinas bok om hur man förstelar/förstorar sina blodådror så man får donera blod?

I ditt första inlägg skrev du: I jakten på bättre hälsa och längre liv så eftersträvar jag att sänka mängden lagrat järn i kroppen

Jag svarade på det jag markerat med fet text i din fråga med följande: Martinas senaste bok har ett helt kapitel om anti-aging och många andra bra tips/förklaringar. Alltså inte om att förändra sina blodådror.

Det finns behandling för järnkelering, du kan fråga din läkare om det är ett alternativ med dina nivåer av lagrat järn.

Svarar här på din fråga : Finns det ett kapitel i Martinas bok om hur man förstelar/förstorar sina blodådror så man får donera blod?

I ditt första inlägg skrev du: I jakten på bättre hälsa och längre liv så eftersträvar jag att sänka mängden lagrat järn i kroppen

Jag svarade på det jag markerat med fet text i din fråga med följande: Martinas senaste bok har ett helt kapitel om anti-aging och många andra bra tips/förklaringar. Alltså inte om att förändra sina blodådror.

Det finns behandling för järnkelering, du kan fråga din läkare om det är ett alternativ med dina nivåer av lagrat järn.

Fredrik@fredrik
19 PostsTopic Author
#6 · 22 January, 2022, 13:00
Quote from Fredrik on 22 January, 2022, 13:00

Humor är inte alltid lätt, inte gör det sig alltid särskilt väl i skriven form, men det är ett sätt att hantera den här absurda situationen.

Jag ska kolla på andra åtgärder senare, men just nu bedömmer jag det som viktigast att sänka ferritinvärdet.

Hur det ska gå till för mig som inte får donera blod är frågan, men jag tror inte lösningen är att kontakta läkaren för att försöka bli diagnosticerad med hemokromatos, hemosideros eller liknande för att få motsvarande behandling som en bloddonation skulle innebära.

Nivåerna är inte tillräckligt höga för medicinsk behandling, att donera blod skulle lösa problemet, om det bara vore så att jag fick donera blod, vilket jag inte får, med hänvisning till att jag inte är tillräcklig stel i blodådrorna/har för små blodådror (i höger arm), vänster arm vägrar de ens prova.

Humor är inte alltid lätt, inte gör det sig alltid särskilt väl i skriven form, men det är ett sätt att hantera den här absurda situationen.

Jag ska kolla på andra åtgärder senare, men just nu bedömmer jag det som viktigast att sänka ferritinvärdet.

Hur det ska gå till för mig som inte får donera blod är frågan, men jag tror inte lösningen är att kontakta läkaren för att försöka bli diagnosticerad med hemokromatos, hemosideros eller liknande för att få motsvarande behandling som en bloddonation skulle innebära.

Nivåerna är inte tillräckligt höga för medicinsk behandling, att donera blod skulle lösa problemet, om det bara vore så att jag fick donera blod, vilket jag inte får, med hänvisning till att jag inte är tillräcklig stel i blodådrorna/har för små blodådror (i höger arm), vänster arm vägrar de ens prova.

Post Reply: Tips på sätt att sänka ferritin sökes efter att ha nekats donera blod pga rörliga blodkärl
Cancel

Senaste kommentarerna

• IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Kanske inte alltid till en början :) man kan be att få göra ett lapptest i ögat…
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Du får testa med alla möjliga allergener, mejerier är bara EN sak av MÅNGA! :) L…
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Well, det finns ju laser ;)
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Sjögrens har så många fler symptom än bara torra ögon, det är ju ett helt autoim…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Mitt spontana tillägg på Martinas spaning är att läsa på om HIT (histaminosis) o…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Be om provtagning för autoimmuna sjukdomar, huden och även sömnens kvalitet påve…
  • IC on Svar på tal: Keto & kraschade hormonerFinns butiker på Odenplan i Sthlm och i Västra Frölunda i Gtbg, de har koll och…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Läs om Sjögrens! Havtorn har speciellt omega7 i stor mängd och har fått uppmärks…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

• Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

• Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking