Stöttar din partner dig?
Quote from laran on 3 November, 2020, 23:18Stöttar din partner dig i lågkolhyratstänkget?
Ja, nej? Hur vet du det?
Personligen har jag en partner som inte gör det, tvärvägrar. Så alltid färdigmat hemma som alltid ris eller pasta till. Alltid godis på kvällarna- det kan hen inte leva utan. Mitt motstånd är väldigt lågt efter en dag... Tror det ligger ett sockerberoende och gömmer sig.
Blir ledsen såklart över att han inte backar mig men samtidigt ledsen för jag inte har diciplinen? 🙁
Stöttar din partner dig i lågkolhyratstänkget?
Ja, nej? Hur vet du det?
Personligen har jag en partner som inte gör det, tvärvägrar. Så alltid färdigmat hemma som alltid ris eller pasta till. Alltid godis på kvällarna- det kan hen inte leva utan. Mitt motstånd är väldigt lågt efter en dag... Tror det ligger ett sockerberoende och gömmer sig.
Blir ledsen såklart över att han inte backar mig men samtidigt ledsen för jag inte har diciplinen? 🙁
Quote from Martina on 4 November, 2020, 11:03Nej detta handlar inte om disciplin. INGEN, och jag menar verkligen INGEN, skulle kunna stå emot en godisskål som står framför näsan varje dag. Det är omänskligt att kräva det. Vi är programmerade att stoppa i munnen allting ätbart som är inom räckvidd, särskilt om det är sött, fett eller salt. Att äta godis varje kväll låter som en katastrof hälsomässigt...
Det låter också som att hen inte har någon respekt för dig och inte värderar ditt bästa. Om man ska vara tillsammans så måste man stötta varandra tycker jag, och göra uppoffringar för den andres skull, särskilt när det gäller saker som påverkar hälsan och välmåendet. Man kan inte kräva (tycker jag) att personen ska ha exakt samma livsstil som en själv, men iaf respektera att tex inte ta in vissa saker i hemmet och anstränga sig för att underlätta. Ursäkta om jag låter dyster (jag är dyster) men jag hade seriöst övervägt om den personen var "the one" för mig...
Nej detta handlar inte om disciplin. INGEN, och jag menar verkligen INGEN, skulle kunna stå emot en godisskål som står framför näsan varje dag. Det är omänskligt att kräva det. Vi är programmerade att stoppa i munnen allting ätbart som är inom räckvidd, särskilt om det är sött, fett eller salt. Att äta godis varje kväll låter som en katastrof hälsomässigt...
Det låter också som att hen inte har någon respekt för dig och inte värderar ditt bästa. Om man ska vara tillsammans så måste man stötta varandra tycker jag, och göra uppoffringar för den andres skull, särskilt när det gäller saker som påverkar hälsan och välmåendet. Man kan inte kräva (tycker jag) att personen ska ha exakt samma livsstil som en själv, men iaf respektera att tex inte ta in vissa saker i hemmet och anstränga sig för att underlätta. Ursäkta om jag låter dyster (jag är dyster) men jag hade seriöst övervägt om den personen var "the one" för mig...
Quote from laran on 4 November, 2020, 20:36Tack @sookie aka Martina! Behövde verkligen få höra det- haft de funderingarna själv men tänkt att det var fel på mig som dels inte kunnat stå emot och dels funderat på att lämna... Tack <3
Tack @sookie aka Martina! Behövde verkligen få höra det- haft de funderingarna själv men tänkt att det var fel på mig som dels inte kunnat stå emot och dels funderat på att lämna... Tack <3
Quote from Elilium on 6 November, 2020, 07:50Min partner har också varit sockerberoende och åt bara snabba kolhydrater och skräpmat. Äta MAX varje dag osv.
Men efter att ha sett mina resultat och sett hur jag mår på keto carnivore, och hört mig prata mycket om hur allt fungerar i kroppen och hänger ihop(Gärna med vetenskap så att han tycker de är mer trovärdigt) så tog de honom 1.5 år innan han själv testade carnivore, och äter idag carnivore och är i ketos.De tar tid.. och mycket bevis, fakta och övertygelse för att få över någon skeptiker..
Min partner har också varit sockerberoende och åt bara snabba kolhydrater och skräpmat. Äta MAX varje dag osv.
Men efter att ha sett mina resultat och sett hur jag mår på keto carnivore, och hört mig prata mycket om hur allt fungerar i kroppen och hänger ihop(Gärna med vetenskap så att han tycker de är mer trovärdigt) så tog de honom 1.5 år innan han själv testade carnivore, och äter idag carnivore och är i ketos.
De tar tid.. och mycket bevis, fakta och övertygelse för att få över någon skeptiker..
Quote from laran on 6 November, 2020, 21:27Tack för ditt svar!
Min partner har det med men syns inte på honom (behåller mer eller mindre 6 packet oavsett) så då tycker han det inte är något problem... Hans hälsa är inget problem sålänge han inte är 'tjock' så att säga enligt honom. Jag har INTE samma ämnesomsättning och ätit upp mig flera kilo sedan vi blev tillsammans- med våra gemensama måltider... :/
Tack för ditt svar!
Min partner har det med men syns inte på honom (behåller mer eller mindre 6 packet oavsett) så då tycker han det inte är något problem... Hans hälsa är inget problem sålänge han inte är 'tjock' så att säga enligt honom. Jag har INTE samma ämnesomsättning och ätit upp mig flera kilo sedan vi blev tillsammans- med våra gemensama måltider... :/
Quote from Martina on 7 November, 2020, 13:08Citat från laran den 4 november, 2020, 20:36Tack @sookie aka Martina! Behövde verkligen få höra det- haft de funderingarna själv men tänkt att det var fel på mig som dels inte kunnat stå emot och dels funderat på att lämna... Tack <3
Jag tycker inte det är värt att slösa sin tid på någon som inte är IN LOVE. Ursäkta om detta är helt far out men det finns en bok som heter "Bitch, are you retarded" (yep, det är titeln) som är extremt upplysande om hur män beter sig och varför. En av mina favoritböcker haha!
Det är ingen brist på män, man måste inte envisas med någon som inte kan respektera basic saker.
Citat från laran den 4 november, 2020, 20:36Tack @sookie aka Martina! Behövde verkligen få höra det- haft de funderingarna själv men tänkt att det var fel på mig som dels inte kunnat stå emot och dels funderat på att lämna... Tack <3
Jag tycker inte det är värt att slösa sin tid på någon som inte är IN LOVE. Ursäkta om detta är helt far out men det finns en bok som heter "Bitch, are you retarded" (yep, det är titeln) som är extremt upplysande om hur män beter sig och varför. En av mina favoritböcker haha!
Det är ingen brist på män, man måste inte envisas med någon som inte kan respektera basic saker.
Quote from Ic on 7 November, 2020, 14:32Citat från laran den 6 november, 2020, 21:27Tack för ditt svar!
Hälsa mannen i fråga att fett som lagras runt inre organ kan vara lika farligt som fett som lagras under huden och vara helt osynligt på utsidan
Citat från laran den 6 november, 2020, 21:27Tack för ditt svar!
Hälsa mannen i fråga att fett som lagras runt inre organ kan vara lika farligt som fett som lagras under huden och vara helt osynligt på utsidan
Quote from laran on 11 November, 2020, 15:38Tack igen Martina för ditt svar! Nej, du är inte hård! Jättebra svar och behöver 'ruskas' om för att förstå vad som är respekt och respektlöst. Att det inte mig det är fel på bara för jag gå utanför husmanskosten, även om han indirekt visar det genom passiva saker som grimaser när jag talar om LCHF. Liksom oskyldigt men samtidigt inte?! Vad jag som kvinna står ut med och kan TRO det är normalt? Är väl att det byggt upp av tiden succesivt. Tack för dina ord!
Ic: han bryr sig inte. Så enkelt, sålänge han ser OK ut (enligt honom: inte tjock) är det inte rimlig ansträgning att byta kost...
Tack igen Martina för ditt svar! Nej, du är inte hård! Jättebra svar och behöver 'ruskas' om för att förstå vad som är respekt och respektlöst. Att det inte mig det är fel på bara för jag gå utanför husmanskosten, även om han indirekt visar det genom passiva saker som grimaser när jag talar om LCHF. Liksom oskyldigt men samtidigt inte?! Vad jag som kvinna står ut med och kan TRO det är normalt? Är väl att det byggt upp av tiden succesivt. Tack för dina ord!
Ic: han bryr sig inte. Så enkelt, sålänge han ser OK ut (enligt honom: inte tjock) är det inte rimlig ansträgning att byta kost...
Quote from Idiwini on 12 November, 2020, 17:43Jag är sockerberoende. Min sambo och jag äter oftast inte samma mat, men han ställer absolut inte fram saker så där. Jag hade inte klarat det då. Är det något specifikt livsmedel jag har svårt att sluta med och som orsakar stora konsekvenser för mig undviker han det. T.ex. energidricka som jag försökt sluta med i flera år sa jag till honom att han inte fick ha hemma alls, haha, och då lyssnade han på det. Om jag fortsätter med mitt beroende blir vår relation lidande. Behöver en trygg punkt för utanför hemmet kan jag ju inte bestämma.
Jag är sockerberoende. Min sambo och jag äter oftast inte samma mat, men han ställer absolut inte fram saker så där. Jag hade inte klarat det då. Är det något specifikt livsmedel jag har svårt att sluta med och som orsakar stora konsekvenser för mig undviker han det. T.ex. energidricka som jag försökt sluta med i flera år sa jag till honom att han inte fick ha hemma alls, haha, och då lyssnade han på det. Om jag fortsätter med mitt beroende blir vår relation lidande. Behöver en trygg punkt för utanför hemmet kan jag ju inte bestämma.