Signalsubstanser
Quote from johanna.m on 16 October, 2020, 13:25Hej!
Finns det någon riktgivande frågeformulär för signalsubstanser? Var kan man få tag på en sådan?
Hur mycket tycker ni att man kan lita på den eller är det bäst att bara mäta direkt?
Hej!
Finns det någon riktgivande frågeformulär för signalsubstanser? Var kan man få tag på en sådan?
Hur mycket tycker ni att man kan lita på den eller är det bäst att bara mäta direkt?
Quote from liman on 1 November, 2020, 15:14Här kan man få en början, det finns mer i Julia Ross bok
https://www.juliarosscures.com/tools/Mood_Type_Questionnaire_Practitioners.pdf
Här kan man få en början, det finns mer i Julia Ross bok
Click to access Mood_Type_Questionnaire_Practitioners.pdf
Quote from Martina on 4 November, 2020, 10:41Tack @liman nu fick jag förklaringen på varför jag aldrig fryser om fötterna och kan gå barfota i snön! Högt noradrenalin (är bekräftat via labbtest) och avskyr allting uppåt (stimulanter) för har nog av mitt eget noradrenalin 😀
Intressant också att hon tar upp emotionella problem av blodsockersvängningar... been there... alla punkterna!
Tack @liman nu fick jag förklaringen på varför jag aldrig fryser om fötterna och kan gå barfota i snön! Högt noradrenalin (är bekräftat via labbtest) och avskyr allting uppåt (stimulanter) för har nog av mitt eget noradrenalin 😀
Intressant också att hon tar upp emotionella problem av blodsockersvängningar... been there... alla punkterna!
Quote from Wallmo on 4 November, 2020, 12:15Här är det fullständiga testet för Julia Ross bok. Är det möjligt att ha lågt på alla? Vad kan orsaken isf vara för det? ?
Här är det fullständiga testet för Julia Ross bok. Är det möjligt att ha lågt på alla? Vad kan orsaken isf vara för det? ?
Quote from Martina on 4 November, 2020, 14:22@wallmo ja det är möjligt.
Oftast livsstilsrelaterat och det går att fixa men ibland behövs medicin. För mig som har hög omsättning på dopamin och noradrenalin behöver jag äta mycket protein för att underhålla produktionen, annars får jag lättare ångest!
Det finns säkert massa knep för respektive signalsubstans, som inte innefattar droger.
@wallmo ja det är möjligt.
Oftast livsstilsrelaterat och det går att fixa men ibland behövs medicin. För mig som har hög omsättning på dopamin och noradrenalin behöver jag äta mycket protein för att underhålla produktionen, annars får jag lättare ångest!
Det finns säkert massa knep för respektive signalsubstans, som inte innefattar droger.
Quote from MetaboLisa on 7 November, 2020, 18:10Men hjälp, utan att ha kunnat mäta mina dopamin och noradrenalinvärden så är det precis så för mig oavsett hur jag försökt att testa allt!Jag kanske behöver mer protein!? Men sen hur mycket protein blir nästa fundering..
Men hjälp, utan att ha kunnat mäta mina dopamin och noradrenalinvärden så är det precis så för mig oavsett hur jag försökt att testa allt!Jag kanske behöver mer protein!? Men sen hur mycket protein blir nästa fundering..
Quote from johanna.m on 16 December, 2020, 17:33Hej
Började tråden redan i oktober men har inte varit aktiv, sorry!
Men nu har jag bestämt mig att år 2021 kommer att bli ett år där jag gör allt jag kan för att nå bättre hälsa med att aktivt arbeta på olika områden i mitt liv.Tack för detta formulär om signalsubstanserna! Precis vad jag var ut efter. För mig är det viktigt att mäta för att veta, men eftersom jag inte har ekonomisk möjlighet till labtester så kommer jag att ta detta till hjälp. Gjorde faktiskt testet, allt ligger lågt men blev överraskad i vilken ordning! Har jobbat på serotonin utan resultat och blivit dålig av alla preparat jag prövat , bl.a. olika antidepressiva, Johannesört, 5HTP och speciellt av depremin (saffran). Men testet visar mig att serotonin kommer faktiskt ”sist på listan”, dock är det också lågt.
För mig skulle det då gälla att få upp endorphin och norepinephrine (endorfin och noradrenalin), tar tacksamt emot knep hur få upp dessa två signalsubstanser 😊 Är boken The Mood Cure värt att köpa till detta ändamål?
Tack 🌸
Hej
Började tråden redan i oktober men har inte varit aktiv, sorry!
Men nu har jag bestämt mig att år 2021 kommer att bli ett år där jag gör allt jag kan för att nå bättre hälsa med att aktivt arbeta på olika områden i mitt liv.
Tack för detta formulär om signalsubstanserna! Precis vad jag var ut efter. För mig är det viktigt att mäta för att veta, men eftersom jag inte har ekonomisk möjlighet till labtester så kommer jag att ta detta till hjälp. Gjorde faktiskt testet, allt ligger lågt men blev överraskad i vilken ordning! Har jobbat på serotonin utan resultat och blivit dålig av alla preparat jag prövat , bl.a. olika antidepressiva, Johannesört, 5HTP och speciellt av depremin (saffran). Men testet visar mig att serotonin kommer faktiskt ”sist på listan”, dock är det också lågt.
För mig skulle det då gälla att få upp endorphin och norepinephrine (endorfin och noradrenalin), tar tacksamt emot knep hur få upp dessa två signalsubstanser 😊 Är boken The Mood Cure värt att köpa till detta ändamål?
Tack 🌸
Quote from Martina on 16 December, 2020, 22:19Quote from johanna.m on 16 December, 2020, 17:33För mig skulle det då gälla att få upp endorphin och norepinephrine (endorfin och noradrenalin), tar tacksamt emot knep hur få upp dessa två signalsubstanser
Tack
TUNG TRÄNING, HIIT och löpning 🙂
Quote from johanna.m on 16 December, 2020, 17:33För mig skulle det då gälla att få upp endorphin och norepinephrine (endorfin och noradrenalin), tar tacksamt emot knep hur få upp dessa två signalsubstanser
Tack
TUNG TRÄNING, HIIT och löpning 🙂
Quote from johanna.m on 17 December, 2020, 10:57Längtar efter tung träning, HIIT och löpning 😍 Har haft paus från det en längre tid pga stress/utmattning. Så konditionen är på botten.
Stressen ligger kvar med höga kortisol nivåer (jobbar på det) men kanske samma recept skulle ta ner på nivåerna av för mycket kortisol ? Våga börja försiktigt igen ?
Längtar efter tung träning, HIIT och löpning 😍 Har haft paus från det en längre tid pga stress/utmattning. Så konditionen är på botten.
Stressen ligger kvar med höga kortisol nivåer (jobbar på det) men kanske samma recept skulle ta ner på nivåerna av för mycket kortisol ? Våga börja försiktigt igen ?