Serotonin brist
Quote from Anci on 7 March, 2021, 21:14Hej,
Jag har brist på serotonin, har förstått det genom att läsa Martinas texter... I samband med pms (pmds) är det ohållbart, känns som att serotoninet sjunker i takt med att hormonerna sjunker och när mensen kommer blir det fruktansvärt....
Dum fråga kanske men kan jag påverka serotoninet med hjälp av att ändra mina tankar? Eller krävs det medicinering först... Någon som vet något bra program alt webbaserad tjänst för förändring av beteende/tankar?
Tacksam för svar!
Hej,
Jag har brist på serotonin, har förstått det genom att läsa Martinas texter... I samband med pms (pmds) är det ohållbart, känns som att serotoninet sjunker i takt med att hormonerna sjunker och när mensen kommer blir det fruktansvärt....
Dum fråga kanske men kan jag påverka serotoninet med hjälp av att ändra mina tankar? Eller krävs det medicinering först... Någon som vet något bra program alt webbaserad tjänst för förändring av beteende/tankar?
Tacksam för svar!
Quote from Martina on 9 March, 2021, 10:54Du kan ändra det genom medicin (SSRI tex sertralin) och genom meditation, träning och att arbeta med dina tankar. Oftast är en kombination bra här. Man kan behöva medicin för att öppna dörren till andra tankar.
Du kan ändra det genom medicin (SSRI tex sertralin) och genom meditation, träning och att arbeta med dina tankar. Oftast är en kombination bra här. Man kan behöva medicin för att öppna dörren till andra tankar.
Quote from Anci on 9 March, 2021, 11:17Tack för svar🙏
Har fått premalex utskrivet, rekommenderad att ta detta cyklist för pmds.
Känner att resten av månaden funkar det med 5htp. Kan man varva dessa tro, måste det gå någon dag mellan att man slutar med den ena och tar den andra.
Har ätit Venlafaxin (SNRI) varje dag tidigare och hade väldigt svårt att trappa ner, mådde så dåligt. Är därför rädd för att börja ta premalex varje dag (även om gyn sa att jag kunde ta varje dag)Tacksam för råd!
Tack för svar🙏
Har fått premalex utskrivet, rekommenderad att ta detta cyklist för pmds.
Känner att resten av månaden funkar det med 5htp. Kan man varva dessa tro, måste det gå någon dag mellan att man slutar med den ena och tar den andra.
Har ätit Venlafaxin (SNRI) varje dag tidigare och hade väldigt svårt att trappa ner, mådde så dåligt. Är därför rädd för att börja ta premalex varje dag (även om gyn sa att jag kunde ta varje dag)
Tacksam för råd!
Quote from HannaW on 11 March, 2021, 13:37Kolla på Jenny Koos webinar om PMS/PMDS på boon.tv/vulverine. Det är väl värt att betala för om du kan.
Skulle tro att det är östrogen och progesteron som är för lågt, vilket ger dig PMDS. Som du säger hänger det ihop med serotonin. Hur man fixar det är inte så lätt att svara på när man inte vet något om din övriga livsstil, men generellt:
*Antiinflammatorisk kost med tillräckligt med kolesterol
* Ta bort ALLT kaffe om du dricker det (inte ens "en liten kopp på morgonen")
*D-vitamin! Jenny har ett webinar om D-vitamin
*Se till att din lever kan fungera optimalt, detox är inte nödvändigt men kanske något tillskott som mariatistel. Se över histamina livsmedel. Går du på läkemedel är nog levern upptagen med det och har svårare att omsätta östrogen
* Se till att din tarm fungerar, så hormonrester kan eliminerasMan kan säkert påverka med tankar, men jag tror att det behövs andra åtgärder också :). Inte konstigt att man mår skit om hormonerna är i botten skulle jag säga.
Har kollat på många webinar av just Jenny, tycker hon är toppen, hon har koll på det mesta.
Hoppas det löser sig för dig! Och kanske har du koll på det ovan redan, i så fall är det överflödig info men tänkte bara dela med mig av vad jag tror skulle vara bra.
Kolla på Jenny Koos webinar om PMS/PMDS på boon.tv/vulverine. Det är väl värt att betala för om du kan.
Skulle tro att det är östrogen och progesteron som är för lågt, vilket ger dig PMDS. Som du säger hänger det ihop med serotonin. Hur man fixar det är inte så lätt att svara på när man inte vet något om din övriga livsstil, men generellt:
*Antiinflammatorisk kost med tillräckligt med kolesterol
* Ta bort ALLT kaffe om du dricker det (inte ens "en liten kopp på morgonen")
*D-vitamin! Jenny har ett webinar om D-vitamin
*Se till att din lever kan fungera optimalt, detox är inte nödvändigt men kanske något tillskott som mariatistel. Se över histamina livsmedel. Går du på läkemedel är nog levern upptagen med det och har svårare att omsätta östrogen
* Se till att din tarm fungerar, så hormonrester kan elimineras
Man kan säkert påverka med tankar, men jag tror att det behövs andra åtgärder också :). Inte konstigt att man mår skit om hormonerna är i botten skulle jag säga.
Har kollat på många webinar av just Jenny, tycker hon är toppen, hon har koll på det mesta.
Hoppas det löser sig för dig! Och kanske har du koll på det ovan redan, i så fall är det överflödig info men tänkte bara dela med mig av vad jag tror skulle vara bra.