• Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register | Lost your password?
    Continue with Facebook
    Continue with Google
  • Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register | Lost your password?
    Continue with Facebook
    Continue with Google
  • Home
  • Forum

Forum

Menu
Forum Navigation
ForumMembersActivityLoginRegister
Forum breadcrumbs - You are here:Forum för självoptimering och avancerad biohackingBiohackingforum: Off topicÖrtte = koffeinfritt?
Please Login or Register to create posts and topics.

Örtte = koffeinfritt?

12
geminick@geminick
19 Posts
#1 · 9 November, 2020, 10:45
Quote from geminick on 9 November, 2020, 10:45

Hej på er!

Jag undviker för tillfället alla former av koffein (har dock aldrig druckit kaffe, men är mycket förtjust i svart te) p.g.a. önskan graviditet, men så nämnde någon nåt om att "örtteer är ju inte gjorda på teblad och är därmed koffeingfria" - stämmer verkligen detta?

Om ja, vilka sorter kan jag lita på? Vill absolut undvika det så gott det går, gärna resten av livet i.o.m. att jag har endometrios som jag vill försöka klara av på egen hand. Har även läst att även om det står att de är koffeinfria så finns de tlik förbannat små, små mängder koffein i dem.

Kan Pukka och Friggs teer vara okej? (Kollade in Pukkas teer och de har några som ska vara utan koffein, men är medveten oma tt långt ifrån alla deras teer är det.)

Hej på er!

Jag undviker för tillfället alla former av koffein (har dock aldrig druckit kaffe, men är mycket förtjust i svart te) p.g.a. önskan graviditet, men så nämnde någon nåt om att "örtteer är ju inte gjorda på teblad och är därmed koffeingfria" - stämmer verkligen detta?

Om ja, vilka sorter kan jag lita på? Vill absolut undvika det så gott det går, gärna resten av livet i.o.m. att jag har endometrios som jag vill försöka klara av på egen hand. Har även läst att även om det står att de är koffeinfria så finns de tlik förbannat små, små mängder koffein i dem.

Kan Pukka och Friggs teer vara okej? (Kollade in Pukkas teer och de har några som ska vara utan koffein, men är medveten oma tt långt ifrån alla deras teer är det.)

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.0
Martina@sookie
260 Posts
#2 · 9 November, 2020, 12:43
Quote from Martina on 9 November, 2020, 12:43

Rött té kan du dricka utan problem 🙂

Pukka har många koffeinfria också, som bara är olika örter eller blomblad.

Rött té kan du dricka utan problem 🙂

Pukka har många koffeinfria också, som bara är olika örter eller blomblad.

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.1
geminick has reacted to this post.
geminick
Paula@paula
17 Posts
#3 · 9 November, 2020, 17:36
Quote from Paula on 9 November, 2020, 17:36

Hej!

Jag undviker också alla former av koffein eftersom jag inte tål det. Det du ska undvika är svart, grönt och vitt te. Örtteer kan vara lite kluriga då vissa caféer säljer örtteer som inte är rena utan blandade med teblad. Därför brukar jag alltid fråga för säkerhets skull! När jag köper örtte i matbutiker läser jag igenom ingredienslistan för det framgår alltid om det är blandat med något eller inte. Pukkas teer dricker jag då och då och de funkar så länge jag väljer rena örtteer och inga blandningar. Men oftast gör jag egna örtteer hemma genom att t.ex. plocka nässlor och hallonblad och gör te på det. Jättegott tycker jag! 🙂

Hej!

Jag undviker också alla former av koffein eftersom jag inte tål det. Det du ska undvika är svart, grönt och vitt te. Örtteer kan vara lite kluriga då vissa caféer säljer örtteer som inte är rena utan blandade med teblad. Därför brukar jag alltid fråga för säkerhets skull! När jag köper örtte i matbutiker läser jag igenom ingredienslistan för det framgår alltid om det är blandat med något eller inte. Pukkas teer dricker jag då och då och de funkar så länge jag väljer rena örtteer och inga blandningar. Men oftast gör jag egna örtteer hemma genom att t.ex. plocka nässlor och hallonblad och gör te på det. Jättegott tycker jag! 🙂

geminick
geminick@geminick
19 PostsTopic Author
#4 · 13 November, 2020, 10:42
Quote from geminick on 13 November, 2020, 10:42

Tack för era svar, ska genast kika på dessa teer! 🙂 Vore gott med NÅGOT ibland liksom, haha. Nu får vi bara hoppas att jag kan få tag på de snälla Pukka-teerna eller liknande här i stan - betvivlar det starkt, då jag bor i en liten nejsägarstad utan vid horisont när det gäller, typ, nånting alls... 😛

Men ja, tack hörni!

Tack för era svar, ska genast kika på dessa teer! 🙂 Vore gott med NÅGOT ibland liksom, haha. Nu får vi bara hoppas att jag kan få tag på de snälla Pukka-teerna eller liknande här i stan - betvivlar det starkt, då jag bor i en liten nejsägarstad utan vid horisont när det gäller, typ, nånting alls... 😛

Men ja, tack hörni!

Ic@ic
164 Posts
#5 · 13 November, 2020, 11:33
Quote from Ic on 13 November, 2020, 11:33

Handla tex här, fri frakt 🙂

https://www.apotea.se/pukka

Handla tex här, fri frakt 🙂

https://www.apotea.se/pukka

geminick
geminick@geminick
19 PostsTopic Author
#6 · 7 December, 2020, 15:17
Quote from geminick on 7 December, 2020, 15:17

Ursäkta sent svar, jag blev inlagd på sjukhus och har haft fullt upp med att komma tillbaka från det. Tack för tipset dock, ska spana in det! 😀

Ursäkta sent svar, jag blev inlagd på sjukhus och har haft fullt upp med att komma tillbaka från det. Tack för tipset dock, ska spana in det! 😀

geminick@geminick
19 PostsTopic Author
#7 · 23 February, 2021, 17:36
Quote from geminick on 23 February, 2021, 17:36

Hej igen! Läste på om de olika teerna och kom fram till att rött te/rooiboiste antagligen skulle vara okej och... det var det! Tror jag i alla fall, för nu är jag gravid (via IVF). Väldigt tidigt (vecka 7), men ändå.

Dock har jag nyss läst mig till på Livsmedelverkets sida om mat för gravida att just rooiboste och örtte är lite aja baja för gravida? Det står ingen vettig info om det på sidan, utan det bara nämns i förbifarten, att ingen vet vilken inverkan det har o.s.v. Är det någon här som har lite insyn i detta kanske? Kommer givetvis Googla det hela, men ja.

Hej igen! Läste på om de olika teerna och kom fram till att rött te/rooiboiste antagligen skulle vara okej och... det var det! Tror jag i alla fall, för nu är jag gravid (via IVF). Väldigt tidigt (vecka 7), men ändå.

Dock har jag nyss läst mig till på Livsmedelverkets sida om mat för gravida att just rooiboste och örtte är lite aja baja för gravida? Det står ingen vettig info om det på sidan, utan det bara nämns i förbifarten, att ingen vet vilken inverkan det har o.s.v. Är det någon här som har lite insyn i detta kanske? Kommer givetvis Googla det hela, men ja.

Ic@ic
164 Posts
#8 · 23 February, 2021, 18:42
Quote from Ic on 23 February, 2021, 18:42

Ladda ner den här som kan vägleda dig i vad som är bra eller inte när man är gravid:  https://micmcmullen.se/laddabok.html

En snabb sökning gav bla det här och som vanligt är lagom mängd bäst

Kan en gravid kvinna dricka rooibos te? - graviditet 2021 (nature-via.com)

De bästa teerna för gravida kvinnor - Att vara mamma

Rooibos te - Allt du behöver veta om rooibos te - Axelsons.se 

Ladda ner den här som kan vägleda dig i vad som är bra eller inte när man är gravid:  https://micmcmullen.se/laddabok.html

En snabb sökning gav bla det här och som vanligt är lagom mängd bäst

Kan en gravid kvinna dricka rooibos te? - graviditet 2021 (nature-via.com)

De bästa teerna för gravida kvinnor - Att vara mamma

Rooibos te - Allt du behöver veta om rooibos te - Axelsons.se 

Last edited on 23 February, 2021, 18:51 by Ic
geminick@geminick
19 PostsTopic Author
#9 · 23 February, 2021, 18:55
Quote from geminick on 23 February, 2021, 18:55

Tack Ic! Jag har inte hittat något som skiljer sig från det som står skrivet i de artiklar du länkade till, så.. jag tror jag fortsätter med rooiboste. 🙂 Önskar Livsmedelsverket hade kunnat länka till nån form av studie eller liknande under sin varning, istället för att vara göra folk nojjiga!

Tack Ic! Jag har inte hittat något som skiljer sig från det som står skrivet i de artiklar du länkade till, så.. jag tror jag fortsätter med rooiboste. 🙂 Önskar Livsmedelsverket hade kunnat länka till nån form av studie eller liknande under sin varning, istället för att vara göra folk nojjiga!

Ic@ic
164 Posts
#10 · 23 February, 2021, 19:00
Quote from Ic on 23 February, 2021, 19:00

I länken axelsons.se nämns Livsmedelsverket

Men kolla noga i pdf filen, skriv bara in gravid 🙂

I länken axelsons.se nämns Livsmedelsverket

Men kolla noga i pdf filen, skriv bara in gravid 🙂

Last edited on 23 February, 2021, 19:03 by Ic