• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt
  • Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Podd / Shownotes
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Då var det dags för mig att åka på meditations Då var det dags för mig att åka på meditationsläger igen, utan internet, dator, mobil, musik, nyheter, utan papper och penna och utan mänsklig kontakt. Bara jag och 150 timmars meditation under 10 dagar i ädel tystnad. 

Det kommer alltså att eka tomt här ett litet tag. Jag hade planerat en live Q&A före dess men vi får ta det när jag är tillbaka istället! ❤
Det är inte ofta, men det händer att någon av e Det är inte ofta, men det händer att någon av er snubblar över min första bok Fettfrälst. Alla vet inte att den är 10 år gammal, & frågar mig om jag håller med om innehållet eller om det har uppdaterats. Fick en sådan kommentar nu & vill svara lite längre! 

Jag kan berätta att det var skitjobbigt skriva min första bok, för jag hade inte bara noll hjälp & erfarenhet utan också aktivt motstånd! 🥵

Kontraktet för boken jag egentligen skulle ha skrivit revs för att förlaget inte gillade min blogg 😅 började då leta andra förlag & hittade ett som publicerade low carb-böcker som var intresserade. Ursprungliga boken var mer av en kemibok, men jag bloggade redan massa om ketogen kost så körde på det spåret istället.

Tyvärr var förlaget inte så hjälpsamt. Feedbacken var mestadels att det inte var bra & inte skulle sälja, så kändes som att jag jobbade i motvind. 

Pga bristande erfarenhet delegerade jag också omslag & design till fel personer, det sved nog mest eftersom jag själv har en estetisk ådra & hade kunnat göra det så mycket bättre själv! 

Innehållet då? 🧐 Jag minns inte innehållet exakt, men syfte var att förklara ketogen kost: varför & hur det funkar, ur ett mer vetenskapligt perspektiv. Den infon saknades på svenska sidor. Det var få som "fattade" blodketoner & skillnaden mellan att vara i ketos vs verklig fettdrift.

Om jag minns rätt innehåller den alldeles för mycket viktfokus, för jag ville förklara skillnaden mellan att bränna kalorier & bränna kroppsfett, samt hur olika livsmedel, matmängder & makros styr hur mycket fett som förbränns. 

2019 publicerade jag en ny Keto-bok: "KETO - Den kompletta boken om ketogen kost" som är tusen ggr mer välskriven med proffsig layout av @tukan_forlag & fantastiskt omslag av @feelgoodhavefun.nu 👌 Den har också verkliga exempel-personer med alla vanliga keto-problem & instruktioner på hur man löser dem. Finns som vanlig bok, E-bok & ljudbok. Rekommenderar den om man vill läsa hur jag ser på ketogen kost nu!

Just nu fokuserar jag på vetenskapliga artiklar istället för böcker & är ganska glad för att böcker har en viss livslängd. Det ger ju författaren utrymme att utvecklas & skapa nya alster ❤️
📢 "Depression ej orsakad av kemisk obalans" sä 📢 "Depression ej orsakad av kemisk obalans" säger senaste review-artikeln som många av er länkar till mig & ber mig kommentera. 

Min åsikt är att även om depression oftast inte ORSAKAS av en kemisk obalans, är det för individen i allra högsta grad en obalans från normalläget om den upplever sig djupt deprimerad. 

Som jag ser det är det två signalsubstanser som kan hamna ur sin bana vid depression & det är serotonin (Se) & dopamin (Da). Givetvis är det många fler faktorer som inflammation, livssituation, kost osv men den här posten zoomar in på Se & Da.

🧠 Da-depression är vanlig & ger symptom som enorm meningslöshet, trötthet, tristess & NOLL driv. SSRI hjälper inte det minsta. 

🧠 Se-depression är mer ältande. Det maler & gnager på insidan. Självhat är temat. Här kan SSRI hjälpa. 

🔹Alla människor är olika dominanta på olika signalsubstanser, & mest lidande får man av att vara låg på sin dominanta signalsubstans. 

🔹En Se-person med lågt Se mår t.ex tusen gånger sämre än en Da-person med lågt Se & vice versa. 

Jag har erfarenhet av båda, samt alla olika antideppp som går på alla system. Det är genom egna erfarenheter jag lärt mig större delen av den neurobiologi & farmakologi jag kan. Eftersom jag tänker i molekyler är kemi mitt sätt att förstå & bearbeta verkligheten.

🔹Livsstilen är kärnan i det dåliga måendet oavsett signalsubstanskonfiguration. Det lönar sig alltid att ta en titt på allt från kost till vanor till vänner, familj, sysselsättning, typ av input (nyheter, media) & se vad som går att förändra! 

Läkemedel ser jag som en krycka som bäst används för att orka göra bättre vardagsval, inte en permanent "lösning" eftersom det inte löser någonting. Det är dock min personliga åsikt - att alltid sikta på "minimal effective dose!" 

☝️ Nästa inlägg handlar om mina egna depp-hack! 

👆 I profilen hittar du bland annat Depressionsguiden (gratis) scrolla ned till Extramaterial bara så hittar du! ❤️

Uppskattar otroligt mkt när ni delar med er av era tankar & idéer så kommentera, like:a & dela gärna till någon som behöver mer neurohacking i sitt liv! 🤗❤️
Tiotusenkronorsfrågan: Varför i allsindar går s Tiotusenkronorsfrågan: Varför i allsindar går så många svenskar på antidepp!? 

Min hypotes är att vårt dopamin-drivna samhälle ligger bakom det hela. Dopamin & serotonin är nämligen två antagonister som oftast jobbar emot varandra. 

🧠 Dopamin, kortisol & frontalloben är viktiga för oss människor. Utan en fungerande framlob är vi bara njutningssökande djur (typ). Den hindrar oss från att göra (allt för) dumma saker, men har man t.ex ett beroende (eller ADHD) så kortsluts framloben lätt, så man fastnar i en dopamin-kortisol-loop (en driv-stress-loop enkelt förklarat) 

🧠 När vi söker efter MER underhållning, sex, uppmärksamhet, pengar, framgång, mat etc kommer det med en tydlig baksida. Eller baksmälla kanske man kan kalla det. När vi lyckas få MER (uppgång 📈) känns det bra, men det är bräckligt & känslor av rastlöshet, skam, ånger, frustration & tristess kan smyga in. 

🧠 Då tror den moderna människan att lösningen är MER! "Ge mig bara MER av det som fick mig att må så bra!" 

Sorry! Det funkar inte så, för "baksmällan" kommer från en nedreglering av antalet serotoninreceptorer. Serotonin är känslan av att vara nöjd med det man har, känna sig tillfreds, tacksam & stolt (→nedregleras av kortisol!)

Ser du konflikten här? 🔎

"Jag behöver ju MER för att vara nöjd, men ska också vara nöjd med det jag redan har? Nää va...? Jag har ju inte NOG! Inte "smal nog", inte "framgångsrik nog", inte "snygg nog", inte "populär nog" etc..." 

Har vi ett samhälle som uppmuntrar oss till att uppskatta det vi har & dem vi är? 

Inte särskilt! 

Istället känner många att de ligger efter, är misslyckade, frustrerade & besvikna. Besvikna på sig själva & på livet.

Jag har inte nog tecken att exemplifiera hur många fler moderna depressionsfaktorer det finns men har självklart inte glömt alla inflammatoriska livsmedel, att vi inte får lära oss känna & hantera känslor, biverkningar från vanliga läkemedel som t.ex preventivmedel, näringsbrister, hela samhällsstrukturen, alla singelhushåll osv osv. 

Länken i profilen 👆 innehåller guider & texter till massa neurohacking (scrolla ned till extramaterial så hittar du mer om ångest, depp, signalsubstanser osv!)
  • Home
  • Forum

Forum

Menu
Forum Navigation
ForumMembersActivityLoginRegister
Forum breadcrumbs - You are here:Forum för självoptimering och avancerad biohackingBiohackingforum: KETOMiso
Please Login or Register to create posts and topics.

Miso

milla@milla
9 Posts
#1 · 20 May, 2021, 19:11
Quote from milla on 20 May, 2021, 19:11

Jag älskar misosoppa, mums! Men när jag såg ingredienserna (fermenterade sojabönor, rismjöl och salt) så blev jag osäker om det är hälsosamt eller på något sätt är dåligt för tarmarna eftersom det innehåller rismjöl. Men samtidigt lägger jag ganska lite miso i vattnet men det kanske påverkar ändå.. Har även förstått att sojabönor inte är det bästa att äta men vad gäller fermenterade sojabönor? Är de lika bra som t.ex. fermenterade grönsaker?

Jag älskar misosoppa, mums! Men när jag såg ingredienserna (fermenterade sojabönor, rismjöl och salt) så blev jag osäker om det är hälsosamt eller på något sätt är dåligt för tarmarna eftersom det innehåller rismjöl. Men samtidigt lägger jag ganska lite miso i vattnet men det kanske påverkar ändå.. Har även förstått att sojabönor inte är det bästa att äta men vad gäller fermenterade sojabönor? Är de lika bra som t.ex. fermenterade grönsaker?

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.0
Last edited on 20 May, 2021, 19:12 by milla
Martina@sookie
354 Posts
#2 · 21 May, 2021, 10:20
Quote from Martina on 21 May, 2021, 10:20

Du får fundera över hur stor andel som miso är av ditt dagliga intag. Lite miso några gånger i veckan, eller månaden, är troligen försumbart 🙂

Du får fundera över hur stor andel som miso är av ditt dagliga intag. Lite miso några gånger i veckan, eller månaden, är troligen försumbart 🙂

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.1
milla has reacted to this post.
milla
Post Reply: Miso
Cancel

Senaste kommentarerna

• Elli on Hur farligt är mjölk och mejerier egentligen?Hej! Om jag vill utesluta mejerier men inte kan dricka svart kaffe, vad rekommen…
  • Jonna on Vitamin B3 och ökad mängd tillväxthormon!🤣jag tog 500mg Solgar och brinner nu😅
  • IC on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Vad bra :) du kan väl uppdatera oss här när du får svaren
  • Robin Olsson on Hur man väljer rätt kosttillskott & tankar kring detHej Rekommenderar du den sura i pulverform eller går de lika bra med till exempe…
  • Marie on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Tack för tipset. Jag har beställt nu. Är så trött på alla allergiska symtom.
  • IC on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Inom "vanliga" vården som ibland kallas allergicentrum kan man testa på en öron-…
  • Marie on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Har mått sämre ett tag med astma, täppt i näsan och även fått nässelutslag och k…
  • IC on Förstör du din ämnesomsättning?Att vara inom ref-värdet betyder inte att man per automatik mår bra, det är fram…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

• Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

• Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Podd / Shownotes
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt