Microdosa SSRI osv
Quote from Martina on 25 September, 2020, 06:11Här är mitt inlägg om det. En mikrodos är 10-20% av en vanlig dos och man gör så för att få effekt samtidigt som man undviker bieffekterna. En annan strategi är att inte ta det varje dag utan vid behov. SSRI slår på samma dag, SDRI och SNRI inom några timmar. Betablockerare ska typiskt användas vid behov för att inte ge problem, särskilt om de används för ångest. Benzo ska alltid hållas så lågt som möjligt, ta aldrig i förebyggande syfte.
Här är mitt inlägg om det. En mikrodos är 10-20% av en vanlig dos och man gör så för att få effekt samtidigt som man undviker bieffekterna. En annan strategi är att inte ta det varje dag utan vid behov. SSRI slår på samma dag, SDRI och SNRI inom några timmar. Betablockerare ska typiskt användas vid behov för att inte ge problem, särskilt om de används för ångest. Benzo ska alltid hållas så lågt som möjligt, ta aldrig i förebyggande syfte.
Quote from johanna.m on 20 December, 2020, 20:20Intresserad av att testa mikrodosering - men är lite orolig. När kan jag förvänta mig positiva effekter ? Värsta som kan hända ? 🙄
Intresserad av att testa mikrodosering - men är lite orolig. När kan jag förvänta mig positiva effekter ? Värsta som kan hända ? 🙄
Quote from Martina on 21 December, 2020, 18:57@johanna-m har du SSRI utskrivet? Den som funkar bäst för detta är sertralin och att då istället för fulldos 50mg ta 6.25 mg. Det blir alltså bara en liten, liten flisa. Det känner du av inom några dagar med förbättrat humör och ökad produktivitet. Om denna metod inte funkar för dig så kommer du uppleva ökad trötthet. Väldigt lite kan hända på en mikrodos.
@johanna-m har du SSRI utskrivet? Den som funkar bäst för detta är sertralin och att då istället för fulldos 50mg ta 6.25 mg. Det blir alltså bara en liten, liten flisa. Det känner du av inom några dagar med förbättrat humör och ökad produktivitet. Om denna metod inte funkar för dig så kommer du uppleva ökad trötthet. Väldigt lite kan hända på en mikrodos.
Quote from johanna.m on 21 December, 2020, 20:39Ja, jag har fått utskrivet Sertralin 50 mg (för länge sedan, har inte börjat). Har även amitriptylin, skulle det kunna fungera med mikrodosering, skulle få samtidigt lite hjälp med sömnen? 🤔
Ja, jag har fått utskrivet Sertralin 50 mg (för länge sedan, har inte börjat). Har även amitriptylin, skulle det kunna fungera med mikrodosering, skulle få samtidigt lite hjälp med sömnen? 🤔
Quote from Martina on 1 January, 2021, 10:00Hej,
Ja sertralin hade jag inte tagit 50mg av det ger för mycket biverkningar. När jag tar det tar jag 6.25-12mg varje/varannan dag.
Amitriptylin ska inte delas för att det är en tricyklisk och verkar på massa receptorer i olika steg. Dock har jag testat att göra det ändå och då funkar 1/8 tablett för att sova.
Hej,
Ja sertralin hade jag inte tagit 50mg av det ger för mycket biverkningar. När jag tar det tar jag 6.25-12mg varje/varannan dag.
Amitriptylin ska inte delas för att det är en tricyklisk och verkar på massa receptorer i olika steg. Dock har jag testat att göra det ändå och då funkar 1/8 tablett för att sova.
Quote from Nathalielouise on 9 January, 2021, 10:18Hej,
Väldigt intresserad av att mikrodosa Sertralin. Min läkare säger att hon vill att jag ska gå upp på full dos 100 mg för att få önskad effekt. Varför säger hon så, vad är grejen med så höga doser? Tagit Venlafaxin för flera år sedan, hjälpte mot ångesten men biverkningarna... Åkte till VC i bara linne mitt i vintern och skrek på mottagningen pga hade glömt ta medicinen och mitt recept var slut/läkare otillgänglig. Då är jag ändå en sansad person i vanliga fall 😄
Ska testa 5-HTP, B6 och magnesium i terapeutiska doser nästa vecka. Återkommer med effekt 🙂
Hej,
Väldigt intresserad av att mikrodosa Sertralin. Min läkare säger att hon vill att jag ska gå upp på full dos 100 mg för att få önskad effekt. Varför säger hon så, vad är grejen med så höga doser? Tagit Venlafaxin för flera år sedan, hjälpte mot ångesten men biverkningarna... Åkte till VC i bara linne mitt i vintern och skrek på mottagningen pga hade glömt ta medicinen och mitt recept var slut/läkare otillgänglig. Då är jag ändå en sansad person i vanliga fall 😄
Ska testa 5-HTP, B6 och magnesium i terapeutiska doser nästa vecka. Återkommer med effekt 🙂
Quote from Martina on 21 March, 2021, 09:52@nathalielouise 100mg kommer ju helt garanterat ge biverkningar som anorgasmi, sänkt sexdrift och trötthet. Skyhöga prolaktinnivåer, inte kul!
Hur har det gått med 5HTP?
@nathalielouise 100mg kommer ju helt garanterat ge biverkningar som anorgasmi, sänkt sexdrift och trötthet. Skyhöga prolaktinnivåer, inte kul!
Hur har det gått med 5HTP?
Quote from katakaos on 15 April, 2021, 07:58Microdosa mirtazapin, någon som provat?
Jag provade att göra det nyligen, tog ca 3 mg, provade lite olika varianter som att ta varje dag/varannan/vid behov. Funkade bra på humöret, men biverkningarna kändes oacceptabla...illamående, sömnlöshet, sötsug mm. Alltså klassiska insättningssymptom trots låg dos.
Om någon provat, hur gjorde ni, funkade det för er? Eller är just mirtazapin inget bra att microdosa?
Eller kanske ska prova att ta 3mg varje dag, tills insättningsbesvären går över?
Funderar på att prova microdoser av brintellix eller cymbalta istället, är det någon här som testat det?
Jag ser att sertralin rekommenderas, är lite skraj för just den pga fick hemska hallisar när jag skulle sättas in på den, för många år sen. Får överlag kraftiga och konstiga biverkningar av mediciner överlag, så det är något jag försöker undvika.
Microdosa mirtazapin, någon som provat?
Jag provade att göra det nyligen, tog ca 3 mg, provade lite olika varianter som att ta varje dag/varannan/vid behov. Funkade bra på humöret, men biverkningarna kändes oacceptabla...illamående, sömnlöshet, sötsug mm. Alltså klassiska insättningssymptom trots låg dos.
Om någon provat, hur gjorde ni, funkade det för er? Eller är just mirtazapin inget bra att microdosa?
Eller kanske ska prova att ta 3mg varje dag, tills insättningsbesvären går över?
Funderar på att prova microdoser av brintellix eller cymbalta istället, är det någon här som testat det?
Jag ser att sertralin rekommenderas, är lite skraj för just den pga fick hemska hallisar när jag skulle sättas in på den, för många år sen. Får överlag kraftiga och konstiga biverkningar av mediciner överlag, så det är något jag försöker undvika.
Quote from Nathalielouise on 15 April, 2021, 14:49Hej,
Jag testade 5 HTP tillsammans med B6 och magnesium. Tog terapeutiska doser. Det fungerade på humöret, kände mig mer tillfreds. Men ångesten var kvar.
Testade därefter att mikrodosera Sertralin. Trodde inte jag skulle få någon effekt på så lite men det fick jag! Inga biverkningar dessutom. Tyvärr var effekten kortvarig och jag behövde gå upp litegrann i dos för att hitta en stabil nivå, gick upp långsamt.
Det funkar väldigt bra för mig, har inga kännbara biverkningar ännu men mår 1000 ggr bättre än innan.
Hej,
Jag testade 5 HTP tillsammans med B6 och magnesium. Tog terapeutiska doser. Det fungerade på humöret, kände mig mer tillfreds. Men ångesten var kvar.
Testade därefter att mikrodosera Sertralin. Trodde inte jag skulle få någon effekt på så lite men det fick jag! Inga biverkningar dessutom. Tyvärr var effekten kortvarig och jag behövde gå upp litegrann i dos för att hitta en stabil nivå, gick upp långsamt.
Det funkar väldigt bra för mig, har inga kännbara biverkningar ännu men mår 1000 ggr bättre än innan.
Quote from Martina on 16 April, 2021, 12:50@katakaos jag brukar ta 1/8 mirtazapin före sänggående. Den är väldigt effektiv som sömnmedicin 🙂
@nathalielouise coolt att det funkar! För mig har det exakt samma effekt. Skulle jag ta typ 25mg får jag extrema biverkningar direkt, inte värt! Humörhöjande effekten kräver dock enormt liten dos 🙂
@katakaos jag brukar ta 1/8 mirtazapin före sänggående. Den är väldigt effektiv som sömnmedicin 🙂
@nathalielouise coolt att det funkar! För mig har det exakt samma effekt. Skulle jag ta typ 25mg får jag extrema biverkningar direkt, inte värt! Humörhöjande effekten kräver dock enormt liten dos 🙂