Lägre keton-värde på morgonen?
Quote from Alexandra on 7 April, 2021, 07:28Hej!
Rookie-fråga här. Mitt ketonvärde (använder Keto-Mojo) är alltid 0,4-0,5 enheter lägre på morgonen än på eftermiddagen. Vaknar med 0,9 mmol/l och runt 15.00 ligger jag på 1,3-1,5 mmol/l. Jag försöker jobba mig mot 1,5-2 genom fasta och högfett. Får ingen riktig fart på allt bara. För just nu dagbok över ALLT. Det känns så spännande! Ge mig era bästa hustrix på att hjälpa förbränningen på traven!
Hej!
Rookie-fråga här. Mitt ketonvärde (använder Keto-Mojo) är alltid 0,4-0,5 enheter lägre på morgonen än på eftermiddagen. Vaknar med 0,9 mmol/l och runt 15.00 ligger jag på 1,3-1,5 mmol/l. Jag försöker jobba mig mot 1,5-2 genom fasta och högfett. Får ingen riktig fart på allt bara. För just nu dagbok över ALLT. Det känns så spännande! Ge mig era bästa hustrix på att hjälpa förbränningen på traven!
Quote from Martina on 7 April, 2021, 09:19Om du för dagbok över allt @alex hur mycket fett i energi% och mängd blir det då? 0.9 i morgonvärde är lite lågt och det är inte säkert att fasta höjer det.
Om du för dagbok över allt @alex hur mycket fett i energi% och mängd blir det då? 0.9 i morgonvärde är lite lågt och det är inte säkert att fasta höjer det.
Quote from Alexandra on 8 April, 2021, 06:47Jag styrketränar tre dagar och intervalltränar (ecobike) två dagar i veckan. 30 min morgonpromenad 5 dagar/vecka. Annars stillasittande vid dator, jobbar hemma.
Värde i går eftermiddag 0,9 mmol/l (efter träning innan middag).
I morse Ketonvärde 0,4 mmol/l. Bs 4,7 (sovit gott 7,5 h).
Nu kaffe!
Jag styrketränar tre dagar och intervalltränar (ecobike) två dagar i veckan. 30 min morgonpromenad 5 dagar/vecka. Annars stillasittande vid dator, jobbar hemma.
Värde i går eftermiddag 0,9 mmol/l (efter träning innan middag).
I morse Ketonvärde 0,4 mmol/l. Bs 4,7 (sovit gott 7,5 h).
Nu kaffe!
Quote from Martina on 8 April, 2021, 07:04Ah det kan ju förklara saken 🙂 Ketonerna i blodet är energireserven. De mäter inte din fettförbränning utan används i mitokondrien som energisubstrat. Om du kör intervallträning så kommer ketonerna bli väldigt låga för att de går åt. Om du skulle vara mer passiv kommer ketonerna stiga eftersom de inte behövs lika mycket.
Alternativ förklaring: Du äter något som a) innehåller mer kolhydrater än du tror b) sötningsmedel c) något du inte tål
Ah det kan ju förklara saken 🙂 Ketonerna i blodet är energireserven. De mäter inte din fettförbränning utan används i mitokondrien som energisubstrat. Om du kör intervallträning så kommer ketonerna bli väldigt låga för att de går åt. Om du skulle vara mer passiv kommer ketonerna stiga eftersom de inte behövs lika mycket.
Alternativ förklaring: Du äter något som a) innehåller mer kolhydrater än du tror b) sötningsmedel c) något du inte tål
Quote from Alexandra on 8 April, 2021, 08:51Jag har en övervikt som är envis och känner att jag ”borde” bränna mer. Men jag mår väldigt bra (sömn, energi, stress etc) så jag tänker att jag bara fortsätter såhär. Jag har bestämt mig för att testa 4 veckor med ditt kostschema i keto-guiden och se om något händer. Tack snälla för svar! Väntar ivrigt på din nästa keto-kurs!
Jag har en övervikt som är envis och känner att jag ”borde” bränna mer. Men jag mår väldigt bra (sömn, energi, stress etc) så jag tänker att jag bara fortsätter såhär. Jag har bestämt mig för att testa 4 veckor med ditt kostschema i keto-guiden och se om något händer. Tack snälla för svar! Väntar ivrigt på din nästa keto-kurs!