kan tyrosin, 5htp etc. ha motsatt effekt?
Quote from SonjaS on 25 November, 2020, 09:12jag har testat nu flera substanser fl. ggr.
jag fick/har intrycket att de har motsatt effekt hos mig. testad 5-htp, tyrosin, b vitamin 6 och jag känner varken ingenting eller känner mig ännu mer deppad....
men kan det vara sa egentligen eller inbillar jag mig detta?
maste lägga till att de flesta substanser (värkmedel etc.) verkar inte ha nan effekt öht, men kan man verkligen vara en non-responder pa ett sa krasst sätt?
jag försöker verkligen första min kropp och kommer ur depression och sorg men ingenting verkar funka...
jag har testat nu flera substanser fl. ggr.
jag fick/har intrycket att de har motsatt effekt hos mig. testad 5-htp, tyrosin, b vitamin 6 och jag känner varken ingenting eller känner mig ännu mer deppad....
men kan det vara sa egentligen eller inbillar jag mig detta?
maste lägga till att de flesta substanser (värkmedel etc.) verkar inte ha nan effekt öht, men kan man verkligen vara en non-responder pa ett sa krasst sätt?
jag försöker verkligen första min kropp och kommer ur depression och sorg men ingenting verkar funka...
Quote from HannaW on 25 November, 2020, 16:07Jag har inte koll på om man kan vara en non-responder eller inte, har inte den kunskapen riktigt.
Men svaret på frågan om de kan ha motsatt effekt skulle jag säga ja- jag blir exempelvis superobehagligt speedad av tyrosin och allt som har med höjning av dopamin att göra. 5-htp funkar för mig nu men har man redan mättade nivåer så tror jag att det har antingen ingen eller motsatt effekt.... minns för några år sedan när jag var deppig och tog 5-htp, till slut blev det bara mer deppigt och så fort jag slutade med dem så mådde jag bra igen.
Det kan ju vara en ganska komplex sak att lösa, sorg och depression. Hoppas du hittar något som fungerar snart.
Kanske ligger problemet i din livssituation, något som behöver ändras vad gäller jobb/relationer/annat?
Jag har inte koll på om man kan vara en non-responder eller inte, har inte den kunskapen riktigt.
Men svaret på frågan om de kan ha motsatt effekt skulle jag säga ja- jag blir exempelvis superobehagligt speedad av tyrosin och allt som har med höjning av dopamin att göra. 5-htp funkar för mig nu men har man redan mättade nivåer så tror jag att det har antingen ingen eller motsatt effekt.... minns för några år sedan när jag var deppig och tog 5-htp, till slut blev det bara mer deppigt och så fort jag slutade med dem så mådde jag bra igen.
Det kan ju vara en ganska komplex sak att lösa, sorg och depression. Hoppas du hittar något som fungerar snart.
Kanske ligger problemet i din livssituation, något som behöver ändras vad gäller jobb/relationer/annat?
Quote from Michael on 2 December, 2020, 21:055-Hydroxytryptophan (5-HTP) ska man inte ta samtidigt som SSRI då båda påverkar serotonin. Nu vet jag inte om det är relevant i det här fallet, men du skriver ju depression och SSRI är ju ofta det som läkare skriver ut efter 10 minuter konsultation.
Sedan är min uppfattning att en enskild sak inte är lösningen, man behöver se hela sig för att lösa det komplexa, från kost, fysisk aktivitet, sin relation till sina tankar, solljus och många andra saker.
Tillskott, är just som de låter, tillskott, jag tror du behöver vara lite Sherlock Holmes för att hitta lösningarna som funkar för dig.
5-Hydroxytryptophan (5-HTP) ska man inte ta samtidigt som SSRI då båda påverkar serotonin. Nu vet jag inte om det är relevant i det här fallet, men du skriver ju depression och SSRI är ju ofta det som läkare skriver ut efter 10 minuter konsultation.
Sedan är min uppfattning att en enskild sak inte är lösningen, man behöver se hela sig för att lösa det komplexa, från kost, fysisk aktivitet, sin relation till sina tankar, solljus och många andra saker.
Tillskott, är just som de låter, tillskott, jag tror du behöver vara lite Sherlock Holmes för att hitta lösningarna som funkar för dig.
Quote from SonjaS on 3 December, 2020, 06:46har aldrig varit hos en läkare pga depression, de tar mig inte pa allvar.
har slutat med 5htp och det funkar bättre. jag är verkligen lite annorlunda, igar hade jag en enkel operation pa tummen. narkosen verkade i 10 minuter och kirurgen var total förvanat över det. det hade han aldrig varit med om. men det gjorde ont och jag är rädd om jag skulle bli allvarligt sjuk...;)
är tydligen non-responder...
men det naturligtvis sant: en sak kan inte fixa allt och man maste beakta helheten, det försöker jag göra.
har aldrig varit hos en läkare pga depression, de tar mig inte pa allvar.
har slutat med 5htp och det funkar bättre. jag är verkligen lite annorlunda, igar hade jag en enkel operation pa tummen. narkosen verkade i 10 minuter och kirurgen var total förvanat över det. det hade han aldrig varit med om. men det gjorde ont och jag är rädd om jag skulle bli allvarligt sjuk...;)
är tydligen non-responder...
men det naturligtvis sant: en sak kan inte fixa allt och man maste beakta helheten, det försöker jag göra.
Quote from Martina on 3 December, 2020, 20:09@SonjaS ja man kan vara non-responder eller fast metabolizer av allt möjligt. Jag tycker verkligen du ska prata med läkaren igen om depression, de måste ta dig på allvar. Om den du pratar med inte gör det, säg ifrån och gå till en annan. Boka någon privat, kostar inte mycket mer och är oftast mycket bättre. Mindler är bra också, kostar bara 100 spänn och man får tid omgående.
@SonjaS ja man kan vara non-responder eller fast metabolizer av allt möjligt. Jag tycker verkligen du ska prata med läkaren igen om depression, de måste ta dig på allvar. Om den du pratar med inte gör det, säg ifrån och gå till en annan. Boka någon privat, kostar inte mycket mer och är oftast mycket bättre. Mindler är bra också, kostar bara 100 spänn och man får tid omgående.