• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register|Lost your password?

Continue with Facebook
    Continue with Google
  • Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Allt om keto
  • Biohacking
  • Webinar
  • Forum
  • Logga in

Logga in

Inget konto? Registrera

Register|Lost your password?

Continue with Facebook
    Continue with Google

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

• Home
  • Forum

Forum

Menu
Forum Navigation
ForumMembersActivityLoginRegister
Forum breadcrumbs - You are here:Forum för självoptimering och avancerad biohackingBiohackingforum: Allt om hormonerHjälp mig tolka dessa sköldkörtel …
Please Login or Register to create posts and topics.

Hjälp mig tolka dessa sköldkörtelvärden!

PreviousPage 2 of 2
Ic@ic
202 Posts
#11 · 12 March, 2022, 10:17
Quote from Ic on 12 March, 2022, 10:17

Tror min text hamnade lite fel den nedre ska ha

"Svält sjukdom och negativ stress, båda systemen är nedreglerade (T4/T3 och AD/NA)"

Tror min text hamnade lite fel den nedre ska ha

"Svält sjukdom och negativ stress, båda systemen är nedreglerade (T4/T3 och AD/NA)"

Click for thumbs down.0Click for thumbs up.0
Amanda R@amandar
6 PostsTopic Author
#12 · 12 March, 2022, 10:41
Quote from Amanda R on 12 March, 2022, 10:41

Tack!

ja jätteintressant det där!

Men vet du, jag har typ löst det! Efter typ tusen timmars googlande fattade jag att dessa värden är eftersviterna av en subakut tyroidit! Alltså en sköldkörtelinflammation som jag hade i december efter att jag varit sjuk i influensan. Då trodde jag att det var struphuvudinflammation och jag bara väntade ut den. Var dock jättesjuk och kunde i jobba på typ 3 veckor. Fattar nu att det var sköldkörteln då jag hade ont precis där, framme på halsen, på ett sätt jag aldrig haft förr. Vad också sjuk med feber. När jag googlade vidare ser jag att mina symptom stämmer. Även månaderna efteråt med ett mkt svajande humör. Vid en sån här inflammation läcker oftast sköldkörteln ut stora mängder t4 först och tsh blir väldigt lågt. Kan hålla på i 2-8 veckor. Efter denna period är det vanligt att det svänger över i hypotyreos då allt t4 -lager är slut och då plötsligt kan dippa mkt. Då svänger tsh upp igen.
Jag gissar att jag tog mina prover precis när det börjar bli lågt och tsh alltså är på väg uppåt men just har varit lågt.
jag har pratat med läkare som bekräftat att det måste ha varit subakut tyreodit. Nu ska jag ta prover var 4e vecka. Med allra största sannolikhet kommer tsh vara högt nästa gång enligt läkare, om det inte skulle vara det, då får man kolla vidare på hypofysen och så. Men läkaren sa att det mina provsvar inte alls såg ut som att det var hypofys-problem. Så hoppas vi slipper det.

den här efterföljande hypotyreos -perioden kan gå över av sig själv men den kan också bli kronisk. Ofta behöver man levaxin en period eller längre, ibland klarar man det utan. Jag ska diskutera behandling nästa vecka.

Känns så skönt att i allafall fatta varför t4 dippat. Blir galen när jag inte förstår. Så nu hoppas jag det kan lösa sig. sen att stress kan påverka allt också är jag övertygad om. Men sååå svårt att lista ut att man haft en sjukdom som man inte ens visste fanns och att den kan påverka en tre månader senare.

Tack för allt grävande!

Tack!

ja jätteintressant det där!

Men vet du, jag har typ löst det! Efter typ tusen timmars googlande fattade jag att dessa värden är eftersviterna av en subakut tyroidit! Alltså en sköldkörtelinflammation som jag hade i december efter att jag varit sjuk i influensan. Då trodde jag att det var struphuvudinflammation och jag bara väntade ut den. Var dock jättesjuk och kunde i jobba på typ 3 veckor. Fattar nu att det var sköldkörteln då jag hade ont precis där, framme på halsen, på ett sätt jag aldrig haft förr. Vad också sjuk med feber. När jag googlade vidare ser jag att mina symptom stämmer. Även månaderna efteråt med ett mkt svajande humör. Vid en sån här inflammation läcker oftast sköldkörteln ut stora mängder t4 först och tsh blir väldigt lågt. Kan hålla på i 2-8 veckor. Efter denna period är det vanligt att det svänger över i hypotyreos då allt t4 -lager är slut och då plötsligt kan dippa mkt. Då svänger tsh upp igen.
Jag gissar att jag tog mina prover precis när det börjar bli lågt och tsh alltså är på väg uppåt men just har varit lågt.
jag har pratat med läkare som bekräftat att det måste ha varit subakut tyreodit. Nu ska jag ta prover var 4e vecka. Med allra största sannolikhet kommer tsh vara högt nästa gång enligt läkare, om det inte skulle vara det, då får man kolla vidare på hypofysen och så. Men läkaren sa att det mina provsvar inte alls såg ut som att det var hypofys-problem. Så hoppas vi slipper det.

den här efterföljande hypotyreos -perioden kan gå över av sig själv men den kan också bli kronisk. Ofta behöver man levaxin en period eller längre, ibland klarar man det utan. Jag ska diskutera behandling nästa vecka.

Känns så skönt att i allafall fatta varför t4 dippat. Blir galen när jag inte förstår. Så nu hoppas jag det kan lösa sig. sen att stress kan påverka allt också är jag övertygad om. Men sååå svårt att lista ut att man haft en sjukdom som man inte ens visste fanns och att den kan påverka en tre månader senare.

Tack för allt grävande!

Ic@ic
202 Posts
#13 · 12 March, 2022, 14:51
Quote from Ic on 12 March, 2022, 14:51

Toppen, det var ju det jag skrev som ett alternativ i mitt allra första långa svar...

"Man kan ha haft en sköldkörtelinflammation som också en tid efter kan ge lågt T4."

Levaxin en tid är jättebra för att knuffa igång produktionen igen, så bra att du kontaktade en läkare, lycka till och håll oss informerade 🙂

Toppen, det var ju det jag skrev som ett alternativ i mitt allra första långa svar...

"Man kan ha haft en sköldkörtelinflammation som också en tid efter kan ge lågt T4."

Levaxin en tid är jättebra för att knuffa igång produktionen igen, så bra att du kontaktade en läkare, lycka till och håll oss informerade 🙂

Post Reply: Hjälp mig tolka dessa sköldkörtelvärden!
Cancel
PreviousPage 2 of 2

Senaste kommentarerna

• IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Kanske inte alltid till en början :) man kan be att få göra ett lapptest i ögat…
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Du får testa med alla möjliga allergener, mejerier är bara EN sak av MÅNGA! :) L…
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Well, det finns ju laser ;)
  • Martina on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Sjögrens har så många fler symptom än bara torra ögon, det är ju ett helt autoim…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Mitt spontana tillägg på Martinas spaning är att läsa på om HIT (histaminosis) o…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Be om provtagning för autoimmuna sjukdomar, huden och även sömnens kvalitet påve…
  • IC on Svar på tal: Keto & kraschade hormonerFinns butiker på Odenplan i Sthlm och i Västra Frölunda i Gtbg, de har koll och…
  • IC on Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?Läs om Sjögrens! Havtorn har speciellt omega7 i stor mängd och har fått uppmärks…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

• Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

• Mig + kontakt
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking