Blodtrycket
Quote from Mephala on 16 April, 2021, 13:31Jag har ett rätt lågt blodtryck, har alltid haft. Detta resulterar i att jag får yrsel då jag ställer mig upp och ibland svartnar det för ögonen.
Sedan jag började med ketogenkost för drygt tre månader sedan har yrseln blivit värre och det slutade med att jag svimmade fick hjärnskakning och en blödning i hjärnan.
Då jag låg på sjukhuset fick jag i mig tio påsar dropp, minst, plus åt den mat som serverades(efter att konstant kräkts i två dagar) vilket gjorde att jag definitivt hoppade ur ketos.
Efter två veckor av kolhydratkost så är jag tillbaka på ketokost och som ett brev på posten kommer yrseln tillbaka då jag ställer mig upp.
Jag vill inte sluta med lchf då jag mår fantastiskt bra på det, har tappat kilon och blivit av med värk. Finns det några bra tips på hur jag ska äta för att slippa blodtrycksfallen och även att svimma igen?!
Jag har ett rätt lågt blodtryck, har alltid haft. Detta resulterar i att jag får yrsel då jag ställer mig upp och ibland svartnar det för ögonen.
Sedan jag började med ketogenkost för drygt tre månader sedan har yrseln blivit värre och det slutade med att jag svimmade fick hjärnskakning och en blödning i hjärnan.
Då jag låg på sjukhuset fick jag i mig tio påsar dropp, minst, plus åt den mat som serverades(efter att konstant kräkts i två dagar) vilket gjorde att jag definitivt hoppade ur ketos.
Efter två veckor av kolhydratkost så är jag tillbaka på ketokost och som ett brev på posten kommer yrseln tillbaka då jag ställer mig upp.
Jag vill inte sluta med lchf då jag mår fantastiskt bra på det, har tappat kilon och blivit av med värk. Finns det några bra tips på hur jag ska äta för att slippa blodtrycksfallen och även att svimma igen?!
Quote from Martina on 17 April, 2021, 16:31Hej @mephala det här låter verkligen inte bra, jag tror du borde göra en utredning kring vad som händer. Är det helt fastställt att det är blodtrycksfall du får? Det finns nämligen många anledningar till att det du beskriver händer.
Hej @mephala det här låter verkligen inte bra, jag tror du borde göra en utredning kring vad som händer. Är det helt fastställt att det är blodtrycksfall du får? Det finns nämligen många anledningar till att det du beskriver händer.
Quote from Mephala on 17 April, 2021, 16:41Jo de ska kolla min ekg över ett par dagar för att se vad som pågår.
Har haft att det snurrar runt i huvudet då jag reser mig upp sedan tonåren. Svimmat en gång förut för flera år sedan men det gick bättre än den här gången. Annars brukar jag hinna sätta mig ner så det lugnar ner sig eller bara bli lite småyr. Mitt blodtryck då jag låg ner på sjukhuset var 98/60, brukar ha mellan 114/70-120/70 men då har jag varit igång under dagen inte liggandes.
Jag märker bara av att det snurrar mer då jag inte äter kolhydrater men undrar om det kan bero på lågt blodsocker i kombination. Haft liknande tidigare om jag ex fastat. Skulle vara trist att behöva lägga till kolhydrater bara för att slippa detta då jag annars mår bra på att skippa allt som gör att blodsockret åker berg o dalbana.
Jo de ska kolla min ekg över ett par dagar för att se vad som pågår.
Har haft att det snurrar runt i huvudet då jag reser mig upp sedan tonåren. Svimmat en gång förut för flera år sedan men det gick bättre än den här gången. Annars brukar jag hinna sätta mig ner så det lugnar ner sig eller bara bli lite småyr. Mitt blodtryck då jag låg ner på sjukhuset var 98/60, brukar ha mellan 114/70-120/70 men då har jag varit igång under dagen inte liggandes.
Jag märker bara av att det snurrar mer då jag inte äter kolhydrater men undrar om det kan bero på lågt blodsocker i kombination. Haft liknande tidigare om jag ex fastat. Skulle vara trist att behöva lägga till kolhydrater bara för att slippa detta då jag annars mår bra på att skippa allt som gör att blodsockret åker berg o dalbana.
Quote from Ic on 17 April, 2021, 18:41Så här har jag också (och min mor), kopplad till sköldkörtelns hormonnivåer och allergiska reaktioner på läkemedel och tillsatser. Senast när jag hade 96/60 fick jag ta salt och Resorb så fixade det sig efter några dagar för då räckte det inte med en bit rostbiff eller lite rostad morot och Loka. Mina sk normalvärden ligger mellan 110/55 och 118/65 och jag tar alltid i båda armarna vid samma tillfälle. Har du kollat dina hörselgångar och hörseln? Även ögonbotten ska kollas. Om du inte redan har en Bt-mätare så är det en bra investering.
Så här har jag också (och min mor), kopplad till sköldkörtelns hormonnivåer och allergiska reaktioner på läkemedel och tillsatser. Senast när jag hade 96/60 fick jag ta salt och Resorb så fixade det sig efter några dagar för då räckte det inte med en bit rostbiff eller lite rostad morot och Loka. Mina sk normalvärden ligger mellan 110/55 och 118/65 och jag tar alltid i båda armarna vid samma tillfälle. Har du kollat dina hörselgångar och hörseln? Även ögonbotten ska kollas. Om du inte redan har en Bt-mätare så är det en bra investering.