Bipolär...?
Quote from Hse on 12 October, 2020, 13:24Har gått till psykiatrin under cirka 4-årstid men upplever att jag inte riktigt hittat den hjälp jag behöver. Blev sjukskriven för första gången under sista året på gymnasiet för stress/utmattning och depression och sedan dess har jag en tendens att då och då falla tillbaka i samma hjulspår. Arbetar nu för tiden ovh känner i perioder att jag inte klarar av mitt jobb. Läkarna på psyk satte provisorisk diagnos bipolär sjukdom på mig men den utredningen lades sedan ner. Känner lite igen mig i symptombilden för bipolär sjukdom nu igen då jag i rätt långa perioder är deprimerad och tillbakadragen för att sedan vara pigg och pratglad igen. Hur hanterar man denna problemtik? Skulle jag behöva ta reda på om det finns någon diagnos i bakgrunden som ställer till det? Känner att jag inte kommer att klara av vardagen länge till om jag inte gör något. Finns det något man kan göra själv eller behövs kanske extern hjälp?
Har gått till psykiatrin under cirka 4-årstid men upplever att jag inte riktigt hittat den hjälp jag behöver. Blev sjukskriven för första gången under sista året på gymnasiet för stress/utmattning och depression och sedan dess har jag en tendens att då och då falla tillbaka i samma hjulspår. Arbetar nu för tiden ovh känner i perioder att jag inte klarar av mitt jobb. Läkarna på psyk satte provisorisk diagnos bipolär sjukdom på mig men den utredningen lades sedan ner. Känner lite igen mig i symptombilden för bipolär sjukdom nu igen då jag i rätt långa perioder är deprimerad och tillbakadragen för att sedan vara pigg och pratglad igen. Hur hanterar man denna problemtik? Skulle jag behöva ta reda på om det finns någon diagnos i bakgrunden som ställer till det? Känner att jag inte kommer att klara av vardagen länge till om jag inte gör något. Finns det något man kan göra själv eller behövs kanske extern hjälp?
Quote from Martina on 13 October, 2020, 20:48Hej @hse, knoppen och kroppen hänger ihop så min undring rör din livsstil i övrigt. Hur tar du hand om dig själv med kost, träning, andligt/spirituellt arbete, allting sånt? Det är viktigt för humöret att få i sig rejält med näring och träning är också väldigt effektiv humör-reglerare.
Du skriver att du inte klarar av ditt jobb i perioder, är det här ett jobb du VILL ha och som passar dig?
Frågar såhär för att jag själv stämmer in ganska bra på bipolaritet med ganska rejäla nedsvängar och sen maniska perioder, och skippar jag att äta eller inte sköter träningen så blir allting mycket värre. Finns även mycket terapi/coaching som är effektiv, och såklart bra mediciner för det. Står du på någon medicin nu? Litium?
Hej @hse, knoppen och kroppen hänger ihop så min undring rör din livsstil i övrigt. Hur tar du hand om dig själv med kost, träning, andligt/spirituellt arbete, allting sånt? Det är viktigt för humöret att få i sig rejält med näring och träning är också väldigt effektiv humör-reglerare.
Du skriver att du inte klarar av ditt jobb i perioder, är det här ett jobb du VILL ha och som passar dig?
Frågar såhär för att jag själv stämmer in ganska bra på bipolaritet med ganska rejäla nedsvängar och sen maniska perioder, och skippar jag att äta eller inte sköter träningen så blir allting mycket värre. Finns även mycket terapi/coaching som är effektiv, och såklart bra mediciner för det. Står du på någon medicin nu? Litium?
Quote from Hse on 14 October, 2020, 11:04@sookie
Äter ketogen kost (med varierande noggrannhet försöker keep it simple och bra) och försöker träna några gånger i veckan. Tidigare tränade jag seriös styrketräning minst 5 gånger i veckan men känner att motivationen till det har börjat tryta.... Skulle vilja börja med spirituellt arbete inkl. meditation men känner mig lite lost i ämnet och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Tror jag behöver arbeta mycket med mentaliteten då jag är väldigt pessimistisk, självsaboterande, mentalt svag och blir beroende av det mesta jag snubblar över.
Finns ingen anledning till att jag inte borde trivas på mitt jobb egentligen men känner inte direkt att det är så wow heller. Kanske inte riktigt vet jag vill arbeta med egentligen.... Känner mig mest trött och seg hela tiden och arbetet jag har är väldigt passivt och inkluderar mycket pappersarbete + dator.
Ska precis inleda kbt-behandling och hoppas på att det ska ge mig någon hjälp på traven. Känner att det har vart svårt att hålla fokus på kost, träning, arbete, self-care p.g.a. att motivationen är så pass låg. Förhoppningsvis hittar jag tillbaka till denna på något vis och kbt kanske kan hjälpa.
Står inte på någon medicin för tillfället. Fått ordinerat SSRI, aripiprazol, stilnoct och lamotrigin tidigare men antingen fick jag skrämmande biverkningar eller så märkte jag bara ingen positiv förändring.
Äter ketogen kost (med varierande noggrannhet försöker keep it simple och bra) och försöker träna några gånger i veckan. Tidigare tränade jag seriös styrketräning minst 5 gånger i veckan men känner att motivationen till det har börjat tryta.... Skulle vilja börja med spirituellt arbete inkl. meditation men känner mig lite lost i ämnet och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Tror jag behöver arbeta mycket med mentaliteten då jag är väldigt pessimistisk, självsaboterande, mentalt svag och blir beroende av det mesta jag snubblar över.
Finns ingen anledning till att jag inte borde trivas på mitt jobb egentligen men känner inte direkt att det är så wow heller. Kanske inte riktigt vet jag vill arbeta med egentligen.... Känner mig mest trött och seg hela tiden och arbetet jag har är väldigt passivt och inkluderar mycket pappersarbete + dator.
Ska precis inleda kbt-behandling och hoppas på att det ska ge mig någon hjälp på traven. Känner att det har vart svårt att hålla fokus på kost, träning, arbete, self-care p.g.a. att motivationen är så pass låg. Förhoppningsvis hittar jag tillbaka till denna på något vis och kbt kanske kan hjälpa.
Står inte på någon medicin för tillfället. Fått ordinerat SSRI, aripiprazol, stilnoct och lamotrigin tidigare men antingen fick jag skrämmande biverkningar eller så märkte jag bara ingen positiv förändring.
Quote from Martina on 14 October, 2020, 14:12@hse det låter som att du skulle behöva en bra terapeut som du arbetar med regelbundet och träffar mins 1 gång i veckan som kan reda ut vad du vill och vart du ska så du kan hamna rätt.
Om du inte har läst The Mind Illuminated eller böckerna av Eckhart Tolle så rekommenderar jag det som en bra start 🙂
@hse det låter som att du skulle behöva en bra terapeut som du arbetar med regelbundet och träffar mins 1 gång i veckan som kan reda ut vad du vill och vart du ska så du kan hamna rätt.
Om du inte har läst The Mind Illuminated eller böckerna av Eckhart Tolle så rekommenderar jag det som en bra start 🙂
Quote from Hse on 14 October, 2020, 16:16@sookie
Tack snälla för tips! Ska belysa min blivande terapeut om detta och kika på nämnda böcker ?
Tack snälla för tips! Ska belysa min blivande terapeut om detta och kika på nämnda böcker ?