• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Omfattande om hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Om övervikt
      • Detox & fasta
      • Om Crohns, IBS & IBD
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

[Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha [Mer på bloggen för den som vill läsa mer + ha vetenskapliga referenser osv! ☝] Jag har snöat in TOTALT på stress-resistens det senaste (s.k glukokortikoidreceptorresistens som förkortas GRR) & förfasas över hur otroligt destruktivt kronisk sympatikus-aktivering (fight & flight) kan vara, särskilt med tanke på att (vissa av oss 🙋‍♀️) är naturligt böjda åt det hållet!

Vi har dock alla olika stress-känslighet beroende på mängden kortisol- & T3-receptorer, ålder, kön, genetiska faktorer & hur vi funkar i stress-läge: Vissa blir super-motiverade, andra hyperkänslig eller tvärtom avstängda eller passiva. Utbrändhet brukar gå mer åt det apatiska hållet, men oavsett upplevelse så verkar just överdriven stress-signalering vara extremt skadligt för hela systemet, om det får tugga på år ut och år in, utan tillräcklig motreglering!

ALLT blir liksom lidande till sist. Det läskiga är att för typ 30 år sedan var GRR eller stress-resistens väldigt ovanligt, men numera har "de flesta" åtminstone något symptom. Oftast flera. 

STRESSBEDÖMNING FRÅN SYMPTOM 🧐
Om du inte kan bedöma din stressnivå för att du inte upplever dig som stressad, så kan du checka av lite hormonparametrar istället: är menstruationerna ok? Matsmältningen? sömnen? Humör & energi-nivåer? 

Det är sällan ett test säger mer än dina egna observationer, men dra dig inte för att boka in ett läkarbesök om du är orolig! ❤️

Om något grundläggande inte funkar, är någon form av stress en TROLIG kandidat! Kortisol, noradrenalin, adrenalin, dopamin & glutamat är ganska toxiska på höga nivåer. Särskilt glutamat som är nervsystemets gaspedal. Har du relativt sett mer dopamin än noradrenalin upplever du troligen inte stress som negativt, men får du stress-relaterade symptom så är det ändå för mycket för systemet! ⚠️

Berätta gärna om du känner igen dig i överdriven stress-signalering eller om du lyckats omprogrammera det!
Hej & Välkommen! Om du är ny följare här, ka Hej & Välkommen! 

Om du är ny följare här, kanske du undrar vad detta är för konto? "Next level biohacking" handlar inte om att chippa sig eller skaffa senaste health tech-prylarna, utan är tvärtom inne på low tech health, basic fysiologi (om hur våra mänskliga kroppar funkar) kryddat med personliga intressen som farmakologi, neurobiologi & hormonlära.

Jag har pluggat biokemi i många år & har snart en PhD i intermedicinska vetenskaper. Det jag lär mig vill jag stöta & blöta med dig som läser här, tillsammans med occasional rants & idéer kring fysiskt & psykiskt välmående. 

Mitt syfte är INTE att visa upp mig själv som "duktig" eller komma med pekpinnar. Då får du följa någon annan, för även om jag befunnit mig i "hälsosfären" i många år, har jag fortfarande mycket att jobba på. Vissa problem som bipolaritet, aspighet osv skriver jag om, andra inte. 

Det finns alltför många frihetsgrader inom konceptet "hälsa" för att någon med säkerhet ska veta allting, så titta gärna mekanistiskt (dvs hur det funkar i form av processer, istället för en massa varför), testa dig fram & glöm inte att ta allt du läser med en nypa oprocessat havssalt *skojar* 😅

Länken i profilen 👆 innehåller mängder med gratis-material så klicka där om du vill läsa mer! ❤️
I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på I morse höll jag en toxikologi-föreläsning på Chalmers & med tanke på det (alltså vad som är toxiskt/giftigt eller inte) kom jag att tänka på en återkommande fråga jag får, nämligen: "jag äter (.....) hur nyttigt/onyttigt/bra/dåligt/farligt är det?"

Jag ser ju allting som relativt & att det därför inte finns något absolut dåligt eller absolut bra. Jag tycker att det beror på massa faktorer - inte minst på vad man jämför med! 

Att börja dagen med en rulle ballerinakex är kanske ingen höjdare, men om det är en person som lär sig att äta igen efter många års ätstörningar är det kanske exakt helt rätt! 

Jag har ju personligen nördat ner mig i en ganska ensidig kost de senaste +10 åren (low carb/keto) så om någon frågar mig om deras frukt-frukost är bra, kommer den inte vara bra från mitt perspektiv. Jag värdesätter andra saker, men även jag (frukt-hataren nummer 1 😅) kan se att frukt-frullen är bättre än ballerina-frullen, men det är fortfarande bara 2 parametrar mot varandra!

Inom toxikologin säger man att det inte är giftet i giftet som är giftigt utan mängden (the dose makes the poison) & jag skulle vilja lägga till att om vi pratar just gifter så har vi alla vår individuella kemiska belastning som påverkar hur mycket som är mycket för just oss. 

Dessutom är vi olika bra på att hantera både livsmedel & olika kemikalier, läkemedel, droger osv eftersom vi har olika genetik & tarmflora, olika avgiftningskapacitet, olika psyken, toleransnivå mm. 

Så jag skulle önska att alla som sitter på en "är (....) nyttigt/onyttig?"-fråga lägger till fler parametrar & kanske tittar på resultaten: dvs energinivå, humör/mående, träningsresultat & övriga hälsoeffekter. 

Det är dock svårt för vem som helst att avgöra hur "dåligt" ett specifikt livsmedel är, för resultaten är ju en kombination av helheten över tid. Men, man kan läsa på, testa att utesluta om man känner sig misstänksam, ersätta med annat, men framförallt känna efter i magen! 

Vad säger magkänslan? 

Det är så jag sållar i vad jag stoppar i mig & det funkar ganska bra! Börjar jag undra "hur dåligt är detta på en skala?" så är det nog inte helt rätt! 

Berätta gärna hur du tänker om det här! ❤️
Svep till bild 2 för ytterligare illustration! 👉

Hur kan många ha ett lågt & bra blodsocker trots att de äter massa carbs? Titta på frukosten på bild 2: det är en portion havregrynsgröt med mjölk & jordgubbssylt, samt 2 lingongrova (som jag antar att många äter till frulle? 😅) 

Det blir ca 80g kolhydrater vilket illustreras till höger om lika med tecknet. För tydlighetens skull illustreras sockermängden i antal teskedar med socker: 80g blir 20st teskedar.

Ett normalt blodsocker motsvarar ungefär 1 tesked socker utspätt i hela blodvolymen. Här blir det ju problematiskt om frukosten är på 20 teskedar... Hur löser kroppen detta? 

Genom insulin förstås! ☝️

Insulinet illustreras av nycklarna som kommer & låser upp dina celler så att sockret kan åka in där, för ute i blodbanorna kan det inte vara länge utan att det blir väldigt skadligt! ⚠️

Hos vissa människor blir insulinet väldigt högt, pga t.ex en genetisk känslighet men också pga livsstilsfaktorer (t.ex kosten).

Hyperinsulinemi innebär att insulin pumpas ut i för stora mängder & är ett tillstånd som föregår både insulinresistens & typ 2 diabetes. 

Alla receptorhormon kan orsaka resistens hos celler. Det är en skyddsmekanism från cellens sida. I extremfall kan det till & med ske en receptorinvertering! Receptorerna som sitter på cellens utsida & tar emot molekyler (t.ex dopamin, insulin eller nått annat hormon) gömmer sig då på insidan av cellen som skydd. Många kroppsegna ämnen är toxiska i höga doser & tyvärr är insulin ett av dessa! 

Hyperinsulinemi & insulinresistens hänger ihop, men är tyvärr svårt att detektera genom vanligt blodtest. Insulin är ett så flyktigt hormon att det kan vara svårt att fånga topparna & veta hur mycket skada det faktiskt gör. Det går att ha lågt av både fasteinsulin och c-peptid & ändå ha alla symptom i den rosa rutan! 

Enda sättet att veta sin faktiska insulinfrisättning är genom ett insulinklamptest där blodsockret höjs med glukos-infusion, för att sedan tas ned igen med externt insulin. Få vårdinrättningar kan göra detta, så istället görs glukosbelastningstest, men det säger tyvärr ingenting om insulinet! 

Känner du igen dig i symptomen i rutan...? 🧐
  • Home
  • Personligt
  • Biokemi
  • Träning
  • Ketos & ketoner
  • Mätprojektet vecka 4: Svält och svull

Mätprojektet vecka 4: Svält och svull

17 March, 2017 110 Comments Written by Martina

Då var vecka 4 avklarad och här kommer en försenad rapport. Syftet har alltså varit att mäta morgonens blodsocker varje dag tillsammans med blodketonerna för att se hur strikt mätande förändrar min kropp. Bieffekten är optimal ketos/ketoadaptering, och jag kan säga att på resande fot är det omöjligt. Japp, du läste rätt. Jag är inte en person som använder ordet omöjligt i onödan, men perfekt ketogen kost i asien, utan hem, utan kök och konstant resande… well… väldigt, väldigt nära omöjligt i alla fall. Kudos till dig som klarar det!

Mål vs verkligheten

Mitt mål är alltså att få i mig 150-200g fett om dagen och äta frukost, lunch och middag varje dag. Ingen fasta utan kontinueligt energiflöde. På Sanya (Kinas Hawaii) gick det… typ bra, men sen flög vi till Hongkong och då brakade helvetet löst. Hongkong är superfint på många sätt men matmässigt en katastrof. Efter dryga 100 år av brittiskt styre går det inte att få någonting som inte är förklätt till ett rostat bröd. Jag käkade äggröra (Scrambled eggs) med mjöl i (tror jag), korv med Gud-vet-vad-i, massa kaffe och deep fried kyckling. Och en whiskey.

Bild på Hongkongfrukost

Sen landade vi i Shanghai igen och här har jag ätit Sichuan (supersupersuperstark chillibombad mat, ofta kött och grönsaker), kaffe och skitbra frukost med ägg och bacon. Nu tar det sig igen!

Inga grafer vecka 4

Jag vill inte slösa mina dyra stickor så när jag insåg att jag inte skulle vara i ketos så sket jag i det. Grejen är att ketogent och Lowcarb inte är samma sak, skippar man fettet och äter lågkolhydratkost så är man inte i ketos (oftast). Det betyder inte att man inte går ned i vikt, eller att det är någon nackdel. Det är bara inte samma sak. Viktmässigt skulle jag tippa på att jag gått ned, för jag har lite definition på axlar och rygg. Annars samma. Fast äsch förresten, det har ju gått en månad! Här kommer bildjämförelse vecka för vecka…

Det var kanske inte alltför spännande men tänk då på att “resultatet” (eller vad man ska kalla det) är uppnått:
– Utan kök
– Bristfälliga gym
– På resande fot
– Frukostbuffé och hotellbuffér
– INGEN cardio

Det säger ju ändå NÅNTING ellerhur?

Nu på söndag ska vi flytta till ett annat ställe i Shanghai för där vi bor nu är för trångt och gymmet är ett såntdär “bratsgym” där man måste ha rätt kläder, rätt skor och gymma försiktigt som om allting vore gjort av glas. Jag hatar sånt trams! Min motorik är som en mindre bulldozer så jag behöver space, jag behöver kunna röja runt på gymmet utan att någon kommer och säger till mig att jag ska tagga ned. Här taggas inte ned, här taggar vi UPP, ellerhur!?

På’t igen!

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biokemi, Ketos & ketoner, Personligt, Träning
biohacking, ketoadaptering, ketos, mätexperiment
Similar posts
  • Varför smala blir sjuka | STRESS värr... — TLDR: Ett inlägg i 2 delar!* Sorry för mastig artikel men snöade in till tusen på det här området! 😅 Jag har många stress-junkies som läser här så, this is for you! ❤ TEMA: kronisk stress och stress-resistens; stressens svar på insulinresistens fast med receptorresistens för kortisol istället för insulin (och varför det är värre!) [...]
  • Vikten av olika livsstilsfaktorer �... — Inlägget innehåller reklam för min samarbetspartner Gutfeelinglabs (rabattkod, länkar & info hittas i separat, färgmarkerat avsnitt längst ned!) Som du märker går temat kring livsstilsfaktorer som en lång röd tråd genom de senaste inläggen, och inte bara “vad” utan kanske främst “hur” vi ska kunna genomföra de förändringar som krävs för resultaten vi längtar efter. [...]
  • Guide: Livsstilsinventering! — Ny uppdatering finns längst ned om hur man gör med uteblivna samband, hur man loggar scrollande och hur man kan tänka kring faktorer som är kraftfullare än alla andra tillsammans! Det här inlägget handlar om hur du hittar vad som är fel med din hälsa! Jag vurmar starkt för livsstilsinventering som metod för detta och [...]
  • Åldrandets gåta är löst! (Podd + text... — Förra inlägget om vad friska 100-åringar har gemensamt hittar du här! I slutet av förra veckan hade jag äran att spela in ett poddavsnitt tillsammans med Statens forskningsföretag Vinnova och min biohacker-vän Linus, som är expert på läkemedel mot åldrande. Det är inte bara ett intresse för honom utan han arbetar som konsult för olika [...]
  • Omfattande gratis ketoguide! — Inlägget innehåller köplänkar till mina böcker! Hej vänner! ❤ Så roligt det är att blogga lite igen! Att kunna ta lite mer plats, och inte behöva begränsa mig till instagrams ynka 2000 tecken… här är det bannemej ingen som säger att jag använder för många ord! Så skönt! 😄 Hur som helst ramlar det fortfarande [...]
Är läkemedelsbolagen onda?
Hälsoindikatorer man kan kolla själv!

110 Comments

  1. Carin Carin
    24 March, 2017    

    Topp! Blir supertaggad när jag ser ditt resultat nu också, jag tycker det syns riktigt bra skillnad på axel överarm! Och roligt att det funar så bra att komma i ketos igen. När är det bäst att mäta ketonerna? Ska man göra det samma tillfälle som bs?

    Reply
    • Martina Martina
      24 March, 2017    

      Ja mät BS och ketoner tillsammans! 🙂

      Reply
      • carin carin
        25 March, 2017    

        Du skriver att bs ökar lite på morgonen pga kortisol, så att vi vaknar. Men hur påverkas bs efter träning och lunch? Hur kan man tolka resultatet? En timme efter ganska långt, tungt lågrepsstyrkepass igår vid 17.00 tiden innan middag hade jag 4,6 men jag undrar om bs höjs eller sänks av träningen?

        Reply
        • Martina Martina
          25 March, 2017    

          BS kan både höjas och sänkas av träningen, likaså av mat

          Reply
  2. carin carin
    24 March, 2017    

    Nu har jag mätt blodsockret 3 ggr. Superspännande att haka på detta nu 🙂
    Igår 18.00 4,0 (ätit senast 12.00 men druckit kycklingbuljong vid 16.00)
    Igår vid 21.00 (en halvtimma efter fet middag 4,7)
    I dag 04.08 4,8 (fastande innan kaffe)
    Urinstickorna är mörkt rosa eller mellan det och lila.
    Vilka tillfällen är meningsfullt att mäta nu för att få en uppfattning om var jag ligger till med adapteringen och hur den hålls stabil? Är det direkt efter måltid eller flera timmar efter? Funderar på att kolla efter kaffe och efter BCAA också.
    Ska nog köpa blodketonstickor också för att göra några tester på det.
    Men hur omfattande mätningsprojekt behöver jag göra för att få fram min ketoadapteringsnivå? Ska jag mäta varje dag, flera ggr per dag, flera månader eller hur kan man bäst göra?

    Reply
    • Martina Martina
      24 March, 2017    

      Mät på morgonen, på sängkanten. Sen 1-2 timmar efter frukost och 1 timme efter träning. Dina värden ser väldigt bra ut!

      Reply
      • carin carin
        24 March, 2017    

        Tack! Vad roligt att du säger det! 🙂
        Så vad är målet nu är det att ha typ såna här värden varje dag några veckor då eller hur ramar jag in projektet?
        På sängkanten, menar du då att det är bra att mäta innan man varit uppe och rört på sig? Måste ju sätta i linserna först :). Äter inte frukost men funkar 1-2 timmar efter lunch lika bra?

        Reply
        • Martina Martina
          24 March, 2017    

          1-2 timmar efter lunch funkar bra!
          På sängkanten = så fort som möjligt, helst innan du gjort något annat 🙂

          Testa att mäta några veckor, så länge du tycker att det är roligt. Jag är inne på vecka 5 nu och det börjar bli lite mindre intressant haha!

          Reply
          • carin carin
            24 March, 2017    

            Tack, vad bra. Då kör jag några veckor nu 🙂
            Ja, tänkte nästan det nu när du ser att det funkar så bra trots dina utmaningar med resor osv! Men tror du man kan utläsa om man är adapterad efter några veckors mätning?
            Tycker du att blodketonmätning är ett komplement som ger viktig info om adapteringsnivån?

            Reply
            • Martina Martina
              24 March, 2017    

              Ja det kan man!

              Blodketoner är kul att se för de visar ju om du gör några ketoner och hur du använder dem 🙂

              Reply
      • Hanna Hanna
        24 March, 2017    

        Jag har mätt BS varje morgon sedan 1 januari och börjar se en del trender, det är först nu några “mysterier” börjar visa sig. Jag har t.ex. mellan 4,5 och 4,9 om jag inte blir väckt av larmet vid 5,20. Det borde ju vara “early dawn effect” eller vad man kallar det. Tidigare trodde jag att mina tillskott höjde BS men det verkar vara högt 2-3 timmar efter att jag vaknat helt enkelt och sedan sjunker det till runt 4,0. Enligt Stephanie skall detta helt vara borta när man är ketoadapterad, men det låter konstigt. Kroppen vill väl väcka upp en på morgonen?

        Jag har slutat bry mig så länge jag mår bra så det spelar ju mindre roll vad som är “sant” och inte, men det är intressant att jämföra olika “experters” åsikter om det :P.

        Reply
        • Martina Martina
          24 March, 2017    

          Ja du har helt rätt, kroppen vill väcka upp en genom att ge en kortisolpuls. Den sänker melatoninet och höjer blodsockret så att man blir “pigg” eller i alla fall går upp ur sängen.

          Reply
  3. Carin Carin
    23 March, 2017    

    Wow! Ja, det är en hel del förmaningar och överkurs hos en del livsstilsexperter. Med din inställning antar jag att du ser ketolivet som egentligen ganska lätt att leva? Frånsett dina speciella utmaningar med resor och olika kulturers mat då. Det du undersöker nu, hur man klarar att ta med sig detta var man än är och ändå håller sig keto är superintressant. Jag tänker att många experter och hälsorådgivare och liknande utgår från att folk är rika, lediga och hemma hela tiden :).

    Reply
    • Martina Martina
      24 March, 2017    

      Vissa utgår även från att man kan träna när man vill, och många av de med perfekta kroppar jobbar som PT eller fitnessmodeller och det blir ju svårt att nå dit när man inte har en chans att leva på de sättet. Men keto är lätt ja, eller lowcarb i alla fall 🙂

      Reply
  4. Carin Carin
    23 March, 2017    

    Så om man håller en kost på 60-80% fett men äter 200 gram kött/fisk per måltid=400 gram per dag så kanske man hamnar på proteinmängd upp till 80 gram per dag. Då skulle jag få mkt mer mättnad och mindre mattristess. Tror du den proteinmängden kan vara okej även om man vill vara 100% ketoadapterad?

    Reply
    • Martina Martina
      23 March, 2017    

      Ja du behöver inte bry dig om proteinet, ät hur mycket protein du orkar!

      Reply
  5. Carin Carin
    23 March, 2017    

    Hoppas att jag kan äta avokado sen om jag utesluter andra fiberrika grönsaker.

    Reply
    • Martina Martina
      23 March, 2017    

      Det kommer du, de är ju histaminreaktion och med lägre histaminer i kroppen tål man mer 🙂

      Reply
      • Carin Carin
        28 March, 2017    

        Tror du att det kan vara dags att återintroducera några saker som bladspenat, gröna blad, avokado nu eller är det för tidigt än? Jag har ätit den strikta kosten i drygt 3 veckor. Skulle lätt kunna fortsätta så här och vänta men om det är bättre att gå vidare nu så vill jag ju testa det.

        Magen är fortfarande lite svullen så som den alltid är. Men skillnaden är ändå tydlig då att jag inte svullnar upp efter måltid. Jag har börjat ta lacto vitalis pro(probiotica från Holistics) ochså och tycker det ger lite bättre effekt på mage/tarm-rotation.
        Hur återintroducerar man? Ska man bara ta extremt lite då eller kan man pröva normalportion av ett livsmedel i taget?

        Reply
        • Martina Martina
          28 March, 2017    

          Om du återintroducerar så ta en sak åt gången, tex spenat och ta lite till varje måltid. Du kan fortsätta ditt fakirspår om du vill, eller lägga till små mängder grönt 🙂

          Reply
          • Carin Carin
            28 March, 2017    

            Låter bra. Så vad kan vara en lagom period för att fortsätta fakiren? Och hur lång tid kan man sen hålla på med långsam återinförande? Vad kan jag ha för plan här långsiktigt?

            Reply
            • Martina Martina
              28 March, 2017    

              Du får improvisera 😉

              Reply
          • Carin Carin
            28 March, 2017    

            Jag vill gärna ta in avokado, eftersom det skulle bredda mitt fettintag. Men den kanske inte är bra att ta in än på ett tag?

            Reply
            • Martina Martina
              28 March, 2017    

              kanske för hitamin

              Reply
  6. Carin Carin
    23 March, 2017    

    Just bacon har ju verkligen hög fett ratio och låg protein. Men man vill ju gärna variera med rena kött och fiskprodukter. Makrill, strömming, fläsklägg, lammfärs, högrev fläskkarre anka osv ´har inte alls så där mkt fett om man kollar utan då blir ration absolut en bit under 80%.
    Så om det inte är viktigt med siffrorna utan mer tänket att man äter feta proteinbitar går det kanske. Men med de produkter jag räknade upp nu blir ration typ 70%. Vad äter du för sorter?

    Reply
    • Martina Martina
      23 March, 2017    

      Lax, anka, bacon, kyckling, fläskfärs, lite de jag hittar. Det är inte så lätt här i Kina 🙂

      Reply
      • Carin Carin
        23 March, 2017    

        Men , nu är jag tjatig 🙂 Men , det innebär ju att din ratio hamnar under 80% om du inte tillsätter smör och annat rent fett till måltiden. Vad tänker du om det? Är det tillräckligt så eller?

        Reply
        • Carin Carin
          23 March, 2017    

          Inte lätt i Sverige uppenbarligen. Jag har bra tillgång till feta ekologiska kött bitar och fisk, men enligt ketotänket så blir de inte bra matval då eftersom de inte ger 80E%? Och då sitter man med odlad lax samt bacon med olika tillsatser som enda alternativ.

          Reply
          • Carin Carin
            23 March, 2017    

            Jag menar, om man inte ska kunna äta en variation någorlunda feta bitar av rent ekologiskt gräsbetat kött, samt vildfångad fisk som makrill och anka, och musslor, eko kyckling då liknar ju kosten mer en extrem diet?

            Reply
            • Martina Martina
              23 March, 2017    

              Det klart man kan äta det du räknar upp haha, det är det som är keto och det ÄR en extrem diet!

              Reply
          • Martina Martina
            23 March, 2017    

            Det är där smör, kokosolja och avocados osv kommer in i bilden. Haka inte upp dig på en specifik siffra eller procentsats!

            Reply
        • Martina Martina
          23 March, 2017    

          60-100% är min fettratio i varje måltid, 80% är ett snittvärde.

          Reply
          • Carin Carin
            23 March, 2017    

            Allt du skriver om din egen attityd till detta stämmer väl med hur jag skulle kunna tänka mig att leva keotogent. Så som du skriver det att man kan äta anka, strömming osv och komma någorlunda rätt om man bara äter animalier, fett och lite klorofyll låter som något man kan klara även om man inte lever eremitliv :).
            Jag tycker du har en enklare och mer cool attityd till keottänket än Stephanie har. Beror det på att hon vill förtydliga detta med att många gör fel tro.

            Reply
            • Martina Martina
              23 March, 2017    

              Vi har olika personligheter. Jag är väldigt mycket mer dynamisk i mitt tänk och vägrar “hitta sanningen”, jag tänker alltid att allting kan vara på alla sätt. Det har både fördelar och nackdelar 🙂

              Sen tror jag inte att folk gör så himla fel, och jag tror inte på att skälla på folk heller.

              Reply
  7. jenny jenny
    20 March, 2017    

    Tack för en grym blog! Jag har precis läst den från inlägg 1 🙂

    Jag är en siffer-, statistik- och list-nörd och vill gärna dokumentera, utvärdera och analysera min träning och kost så mycket som möjligt. Nu står jag i valet och kvalet om keson-mätare.

    Jag har inga problem att sticka mig, men drar mig lite för att mäta blodketoner mtp kostnaden för stickor och sånt… vad föredrar du – blodketoner eller ketonix?

    Reply
    • Martina Martina
      21 March, 2017    

      Tack Jenny, och inte kommenterat förrens nu!? 😉
      Blodketoner och utandningsketoner är olika saker, om du inte gillar att sticka dig så kör på ketonixen istället och logga graferna från den

      Reply
  8. carin carin
    20 March, 2017    

    Tack! 🙂 Så, är din erfarenhet att fettförbränning och ketos hålls bäst igång om man startar dagen med en brain octanekaffe och sen fastar till lunch/tränar tung styrka. Eller är det bättre att undvika alla kalorier och vara helt fastande tills efter träningspasset/fram till lunch för maximal förbränning?
    Just nu har jag upplevt att jag ser mer hård/definierad ut på armar och axlar, sedan fakir-starten. Vikten är dock exakt samma sedan start. Jag dricker fettkaffe med bara en tsk kokosolja så det har kanske ingenting man kan mätat. Kanske är det mer att man tappar lite vätska när man slutar med grönsaker och då ser lite mer deff ut?

    Reply
    • Martina Martina
      21 March, 2017    

      Ja jag tror att det är mycket vätsketapp. För fettförbränning och muskelbygge rekommenderar jag frukost, lunch och middag. Kaffe efter klockan 09 och efter klockan 13, men definitivt före klockan 16. Inte fasta, de backfire:ar med kortisolet.

      Reply
      • carin carin
        21 March, 2017    

        Okej. Jag har ju vant mig vid att träna fastande på morgonen och sen äta. Upplever att jag får mindre energi till lyften när jag har ätit innan. Kanske en fett kaffe med brain octane, äggula och benbuljong skulle kunna räknas som frukost då innan träning eller vad tror du?

        Reply
        • Martina Martina
          21 March, 2017    

          Ja de kan funka, men du ska göra det som funkar för DIG! 🙂

          Reply
          • carin carin
            21 March, 2017    

            Ja, ska försöka lita på min upplevelse av vad som funkar nu. 🙂
            Kan du inte skriva mer om ketos och lite av dina senaste tankar om det?

            Reply
            • Martina Martina
              21 March, 2017    

              Det kommer 😉

              Reply
  9. carin carin
    20 March, 2017    

    Okej, typiskt mig! Jag är alltid skeptisk och lite avvaktande först och hoppar på sen när typ alla andra kört på ett tag :). Nu ska jag beställa en blodsockermätare, såklart!
    Är det en freestyle precision Neo som denna jag ska köpa? Ni skriver att den kostar ca 1000 kronor men denna är under 200:- . Eller är det 1000 när man räknar in förbrukning av stickor och andra tillbehör?
    Är det svårt att sticka sig, mäta? Gör det ont?

    Reply
    • carin carin
      20 March, 2017    

      Menar en sån här
      https://www.med24.se/freestyle-precision-blodsockermaetare-startpaket

      Reply
      • Martina Martina
        20 March, 2017    

        Japp! 🙂

        Reply
    • Martina Martina
      20 March, 2017    

      1000 kr för allting om man vill mäta blodketoner också, men du behöver bara en blodsockermätare (som kan mäta ketoner + blodsocker) och stickor. Blodsockerstickor är billiga, blodketonstickor är dyra. Du behöver stickare också, men de ingår nog i paketet.

      Man stickor i fingret, det gör inte ont. Man behöver bara en liiiiiten droppe blod.

      Reply
      • carin carin
        20 March, 2017    

        Japp! Ska starta nu. Lite läskigt dock, tänk om man har högt bs. Men som du skriver mäta är att veta. 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          20 March, 2017    

          OM du skulle ha jättehögt BS är det ju bra att få reda på det, för annars går du runt och skadar dina kärl utan att veta om det 🙂

          Reply
          • carin carin
            20 March, 2017    

            Verkligen sant. Har beställt freestyle och Brain Octane nu! 🙂

            Reply
            • Martina Martina
              20 March, 2017    

              Kul! Hoppas att du gillar det 🙂

              Reply
    • carin carin
      26 March, 2017    

      Jag gör en test just nu och äter 1670 kalorier per dag i 30 dagar samt loggar vikten varje dag. (Det är en kalkylator som jag ska kalibrera för, så att den passar mig och jag har ställt in den på hög aktivitetsnivå samt viktminskning 400 gram/vecka). Jag tycker ju att det är ganska lite mat för mig som tränar varje dag och målet är alltså att jag ska se om den här mängden mat leder till fettminskning. Efter 8 dagar är min vikt + 1hg. Tror du att det kan vara så att jag verkligen inte behöver mer mat än 1670? Eller kan det vara så att min träning gör att kroppen inte tappar muskelvikt samtidigt som min låga fettprocent gör att kroppen håller på kroppsfettet?

      Reply
      • Martina Martina
        27 March, 2017    

        Jag tycker också att det är väldigt lite mat, jag äter nog det dubbla och jag tappar fett men inte vikt kanske. Att väga sig är förvirrande, liksom kaloriräkning 😉

        Reply
        • carin carin
          27 March, 2017    

          Ja! jag kanske behöver tänka om lite? För jag är ju redan lean, och målet är mer att tighta till magen.
          Så kanske ska jag våga att försöka äta mer som du gör istället. Om jag fattat det rätt gör du så nu när du vill deffa att du : äter så mkt som du behöver för att känna dig stark energisk och inte hungrig under dagen? Eller tycker du att din deff innebär en del hunger och energitapp under dagen?

          Reply
          • Martina Martina
            27 March, 2017    

            Nej jag måste vara produktiv hela dagen så jag kan inte ha energitapp, då blir jobbet lidande. Jag äter strategiskt! 🙂

            Reply
          • carin carin
            27 March, 2017    

            Låter bra. Hur menar du strategiskt:)

            Reply
  10. Frida D Frida D
    19 March, 2017    

    Är det längesen som du, enligt dig, åt (kunde äta) optimalt för dina mål?
    Om du kunde äta TOTALT super-optimalt under en vecka enligt dina önskemål just nu…
    Hur skulle din matvecka se ut då?
    kramkram

    Reply
    • Martina Martina
      20 March, 2017    

      Ja det är det tyvärr, upplever att det blir väldigt sub-optimalt!

      Om jag kunde äta totalt superoptimalt skulle jag äta organic, grassfed, jordbökat, 100% Bekämpningsfritt, mycket ankfett, benbuljong, inga kryddor, kanske till och med rått kött och hemodlad spenat, filtrerat vatten och bulletproof kaffe med brainoctane och kollagen i. Det längtar jag till! 🙂

      Reply
      • carin carin
        20 March, 2017    

        Sååå cool mat! Inspirerande. Jag försöker utveckla någonting ditåt :). Dricker egen benbuljong. Odlar just nu frön till grönkål, brysselkål på fönsterbrädan och hoppas kunna ha egen kål på balkongen i höst. Blir nog svårt men är värt ett försök. Skulle vara roligt om man kunde hitta något grönt som man kan driva själv under hela året. Kanske är vetegräs en idé?
        Jag gillar verkligen kombinationen av minimalism, med få matvaror och maximal näringsrikt och näringstätt. Och så äta så att man upplever energi, mättnad och att maten funkar perfekt ihop med kroppen 🙂
        Varför vill du ha brain octaine?

        Reply
        • Martina Martina
          20 March, 2017    

          Jag gillar brain octane och tyckte den passade så bra i kaffet tillsammans med deras kollagenpulver, drack typ 18 koppar av de på Bulletproofkonferansen i SF (det var gratis ;))

          Reply
      • Carin Carin
        22 March, 2017    

        Vad tänker du om näringsvärdet i spenat när den är tillagad? Om man skulle äta endast begränsat med grönsaker vill man ju ha ut max vitaminer och mineraler. Men spenat är ju lite svårsmält i rå form tycker jag.

        Reply
        • Martina Martina
          22 March, 2017    

          Jag vet inte, jag kan inte sånt 🙂 Steker eller kokar alltid min mat, inte mycket rått här

          Reply
          • Carin Carin
            22 March, 2017    

            Okej, är det för att råkost är svåsmält för din mage/tarm?

            Reply
            • Martina Martina
              22 March, 2017    

              Ja eller för att man inte extraherar lika mycket näring 🙂

              Reply
      • Carin Carin
        23 March, 2017    

        Jag har en fråga på ketogen kost. Jag har verkligen som mål att vara helt ketoadapterad. Man ska ligga ganska lågt på protein ca 1 gram/kg vikt eller mindre. Det ger 54 gram för mig. Jag hamnar vissa dagar över på ca 70 men andra dagar ca 40-50. Då äter jag tex till lunch 150 gram kycklinghjärta och till middag 150 gram strömming. Resten av mitt intag för dagen är smör och kokosfett. Det är det enda jag kan komma på som inte innehåller protein. Så oftast blir det typ 1/2 deciliter fett till lunch och 1 deciliter fett till middag.Då hamnar jag för det mesta på 80E% fett eller mer för dagen.Att jag ligger så högt på protein vissa dagar är ju för att jag verkligen vill ha en bit mat som jag kan tugga och inte bara äta smör med sked. Om jag skulle äta som min lust säger så skulle jag vilja ha större portion fisk/kött, men jag vill såklart äta optimalt för ketoadaptionen..
        Jag kan uppleva att jag inte har full energi undrar lite om det kan bero på för lite mat. Jag tränar alla dagar i veckan och promenerar varje dag. Vet att du inte räknar kalorier men nämner ändå att min mat hamnar på ca 1700 kcal.
        Om jag då skulle vilja äta mer mat så finns det bara en möjlighet och det är att äta mer smör och kokosfett. Är det meningsfullt att äta mer bara för att få i sig energi av rent fett? Är det något jag missat? Finns det något annat sätt att göra om jag vill äta ketogent, strikt, inte tål avokado och mjölkprodukter?

        Reply
        • Martina Martina
          23 March, 2017    

          Alltså jag tror att du äter helt rätt, det verkar ganska perfekt. Jag brukar bara se till att ta fett till varje tugga, då blir det automatiskt runt 80% fett eftersom det man äter ofta också innehåller fett om det inte är rent protein 🙂

          Reply
          • Carin Carin
            23 March, 2017    

            Vad bra! 🙂 Kanske börjar fatta vad jag gör snart! Men vad tänker du om upplevelsen av för lite mat? Kan det mer vara magen som är ovan vid så lite volym eller tror du jag äter för lite? Jag vill ju samtidigt ha optimal fettförbränning och absolut inte öka i vikt just nu, så jag har tänkt att detta skulle vara lagom för att gå ner några hg per vecka.

            Reply
            • Martina Martina
              23 March, 2017    

              Men håll det så då så länge å se vad som händer 🙂

              Reply
          • Carin Carin
            23 March, 2017    

            Alltså, jag har verkligen helt ok energi när det gäller fysisk aktivitet, promenera och gymma. Men kan uppleva lite sömnighet om jag sitter still efter kaffe/mat och även överhuvudtaget inte lika taggad som annars. Trots två tsk brain Octane i morse (;

            Reply
            • Martina Martina
              23 March, 2017    

              Kan ju vara att du behöver äta mer, men jag gissar bara 🙂

              Reply
          • Carin Carin
            23 March, 2017    

            Men både du och Stephanie Keto har sagt/skrivit att ni inte äter så mkt rent fett utan att fettet kommer från fett kött och fet fisk + äggula och avokado. Men jag kan inte se att detta är möjligt utan att man kommer högt på proteinet. Äter du ganska mkt tillsatt fett till måltiden för att komma upp till 80%?

            Reply
            • Martina Martina
              23 March, 2017    

              Bara en portion ägg och bacon helt utan tillsatt fett är ju över 80% fett, 1 avocado är också 80% fett så nä… man måste inte tillsätta så mycket. Jag gör bara det om jag äter kyckling eller tonfisk till exempel.

              Reply
    • Carin Carin
      28 March, 2017    

      Åh! Kan du inte utveckla detta lite mer? Det är superintressant! Förstår setpoint lite men hur menar du att man kan / du har manipulerat kroppens reglermekanismer? Kan du inte skriva ett inlägg om hur man kan göra det?

      Reply
      • Martina Martina
        28 March, 2017    

        Kanske en bok i framtiden 😉

        Reply
        • Carin Carin
          28 March, 2017    

          Ja åh vad spännande! 🙂
          Är det fettmängd i kosten, tidpuunkt för måltid och matens kvalité som påverkar när du manipulerar detta? Eller vad?

          Reply
  11. carin carin
    19 March, 2017    

    Tack för kloka ord Martina! :)Har du som är drottningen av ketos något tips på något smarrigt man kan laga till förutom kött/fiskbit med fett, om man inte kan äta äggvita? Pannkakor, omelett går ju inte då. Är inte mycket för dessert annars men blir liite trött på min kokosfett + smör majonäs ibland. Vågar inte ta stora mängder kokosflingor heller eftersom jag misstänker att de kan vara stoppande. Men kokosgrädde och äggula borde väl kunna bli något? 🙂

    Apropå undersöka tarm, jag avskyr verkligen sjukhus, undersökningar och mediciner. Så hoppas jag kan läka ut detta själv!

    Jag har skrivit några inlägg i olika trådar om ketos och ketoadaptering, bla i Vägar in i ketos och gluconeogenes fasta och kontinuelig ketos, men det verkar inte funka? Sist tror jag att jag skrev ketosfrågorna i denna tråden? Har de inte kommit fram?

    Reply
    • Martina Martina
      19 March, 2017    

      Nej jag har inga fler kommentarer och jag har svarat på allting från dig, så de måste vart under den tiden då jag aktiverade ett plugin som störde ut kommentarsfunktionen…:/

      Sen det där med smarrigt… jag är tyvärr fel person att fråga, jag äter inte så mycket smarrigt haha! Kött och smör är mumsigt nog 😉

      Reply
      • carin carin
        19 March, 2017    

        Kött och smör är absolut smarrigt nog! Vill få in äggula på något vis bara.

        Ketosfrågor. Jag undrar lite över skillnaden på ketoadapterad och ketos. Testar med urinstickor och de är lila, oftast, rosa någon gång. Morgon efter träning och BCAA är de gula men lila efter fet lunch. Vet att de inte säger så mkt men ändå något.Har förstått det som att endast ett fåtal lyckas adaptera helt, stämmer det enligt dig? Du som lyckas hålla så bra form nu trots resor och mat-utmaningar måste väl vara riktigt väl adapterad?
        Är jag i ketos men inte adapterad tror du? Och vad kan jag förvänta mig att uppnå utan extrema(läs kaffe restriktion) tilltag nu? Vad behöver jag göra för att nå djupare mer stabil ketos och hur märker jag skillnad på ketos och adapterad? Mitt mål är bra fettförbränning och stadig ketos över tid.
        Vad anser du om citron och ketos? Jag följer rådet att dricka en pressad citron i varmt vatten nu och tror det är bra för c vitamin, maghälsa och lite annat. Men stör det ketos?

        Reply
        • Martina Martina
          20 March, 2017    

          Citron stör inte ketosen.

          Jag tror att du skulle behöva mäta ditt blodsocker för att få svar på frågorna, om de ligger stabilt under 5 (ingen glukoneogenes) är du adapterad. Jag tror att det är många som lyckas, om inte annat är vi hybrider. Måste man vara 100% fettdriven? Jag vet inte faktiskt, tror det kan vara bra i perioder i alla fall.

          Vid adaptering, om man håller det, så kan man äta vad man vill (i mängd, så länge det är keto, dvs inga restriktioner) och ha ultraenergi, ultrafokus, perfekt sömn och grym kropp. Det är de som är målet och incitamentet att fortsätta 🙂

          Reply
          • carin carin
            20 March, 2017    

            Vore verkligen spännande att uppnå adaption så som du beskriver det!
            Hur funderar du och forskar vidare på den intressanta frågan “Måste man vara 100% fettdriven” Har du hittat något som indikerar på att det ger sämre resultat om man är hybrid men någorlunda strikt, så som du väl är?

            Det där med att mäta blodsockret, behöver man då fortsätta med det återkommande hela tiden, eller är det en grej jag tex kunde göra nu för att se hur jag ligger till och därefter mer utgå från upplevelsen av det du räknar upp , såsom energi, fokus, sömn osv? Hur tänker du göra, ska du hålla på och mäta ständigt? 🙂

            Reply
            • Martina Martina
              20 March, 2017    

              Man behöver inte mäta blodsockret alltid, de är bara för att tracka sin ketoadaptering 🙂 Jag ska mäta i 8-9 veckor och har mätt dryga 4 nu.

              Jag kan svara på frågan när jag har gjort klart mätprojektet 😉 Just nu skulle jag säga nej, man behöver inte vara 100% men jag kanske ändrar mig.

              Reply
          • carin carin
            27 March, 2017    

            Hej Martina! Jag tjatar om mina kalorier, sorry för upprepning men jag kommer inte till en lösning. Jag tror att jag måste överge kaloritänket. Men har så svårt att släppa det, eftersom jag inte litar på att min aptit kan leda mig rätt.
            Nu när jag försökt äta efter en kalkylator 8 dagar ser jag hur fel det blir att räka. Kalkylatorn sa att viktnedgången skulle bli 400 gr /vecka men jag står helt stilla i vikt.
            Jag är allt för hungrig på 1670 kcal, och det känns inte bra att vara restriktiv med mat samtidigt som jag tränar varje dag.
            Så jag önskar verkligen att det hade funkat så som du beskriver det. Att jag kan äta bra ketomat så mkt som jag behöver för att känna mig nöjd och glad utan att öka i fettvikt.
            Idag har jag ökat på fettet så det ligger på ca 170 gram och E%85. Är det något jag bör tänka på om jag vill testa detta med att inte räkna utan äta efter min aptit men samtidigt verkligen inte vill öka i fettvikt?
            Du skriver att du äter strategiskt, menar du då att du äter mkt lite vissa dagar och mer andra, eller hur gör du för att ändå få till någon slags deff?
            Jag vill egentligen inte deffa nu, för min fettprocent är nog riktigt låg. Jag har ådriga armar och förutom min svullna mage är jag lean. Så grejen är mer att hålla den form jag har och samtidigt äta det jag vill av ketogen riktig mat.

            Reply
            • Martina Martina
              28 March, 2017    

              Du kan gå upp till 200g fett om dagen utan problem och sen varva mellan 100-200g fett per dag beroende på hunger. Med strategiskt menar jag att jag äter så att jag har energi när jag behöver ha energi. Om jag inte behöver mat, äter jag inte. Jag okynnesäter inte bara för att något är gott. Kroppen styr helt och hållet och jag tänker att den säkert vet bättre än mig vad den vill ha. Har jag tränat tungt vill den ha massor med protein, då sjunker antagligen ketonerna tillfälligt men det är inget jag oroar mig för.

              Eftersom jag inte väger mig så vet jag inte om jag går ned si och så många hekto, men jag ser ju i spegeln att det händer saker. Sen har jag inte bråttom heller, jag har min målbild och jag kommer nå dit NÅN GÅNG men easy come easy go och jag tänkte ha min toppform mer eller mindre permanent sen 🙂

              Hoppas att du förstår hur jag tänker 🙂

              Reply
          • carin carin
            2 April, 2017    

            När du skriver stabilt under 5 , menar du då BS mätningen fastande på morgonen , eller behöver man mäta flera gånger per dygn för att få fram om det ligger stabilt?

            Reply
            • Martina Martina
              2 April, 2017    

              Främst fastesockret

              Reply
        • Lin Lin
          21 March, 2017    

          Carin:
          Kan du ikke koke egg som vanlig, og spise bare eggulen? Eller steke kun eggulen, evt sammen med kjøtt, fisk etc? Blande eggule med grønnsaker/krydder som du spiser, og steke under lokk på svak varme. Blir kanskje en slags omelett da? ..eller spise de rå 🙂 (Skal visstnok være det beste 🙂 )

          Reply
          • Carin Carin
            22 March, 2017    

            Lin! Tack för tipsen, ska verkligen försöka utveckla nya äggula-rätter 🙂

            Reply
          • carin carin
            28 March, 2017    

            Tack för förklaringen! Förstår absolut hur du tänker och jag tror jag äter som du beskriver det just nu förutom fettmängden. Jag fikar ju aldrig eller äter extra och jag kan ta en kopp rooibos te på kvällen om jag känner sig efter “nånting”. Ska absolut öka fettet nu.
            Men när du ska ha din toppform konstant sen, tänker du då att den hålls genom intutivt ätande? Jag menar en toppform kan ju vara ganska låg fettprocent och kanske något kroppen försöker sträva upp ifrån?

            Reply
            • Martina Martina
              28 March, 2017    

              Jag tror ju på det här med set-point, att man kan sätta den var man vill om man är konsekvent. Dvs jag kan ha en set-point på 70kg som upprätthålls med 1500 kcal om dagen och jag kan ha en set-point på 50 kg som upprätthålls med samma mängd kalorier. Det man måste göra är att manipulera kroppens reglermekanismer, och de tycker jag att jag har gjort. Ingen överviktig person (jo någon såklart, men ingen jag känner) äter MER än mig, i alla fall inte mycket mer. Inte tillräckligt för att det ska vara 30, 40, 50kg i skillnad.

              Reply
  12. Kim Kim
    18 March, 2017    

    Hej martina.
    Inte alls relaterat till inlägget men har en fråga.
    Min mor är 57. Tränar inte men är ute ett par timmar om dagen o tar lugna promenader. Hade förra julen hjärnhinneinflammation som satte spår på kroppen i form av “en känsla av att ha blivit mycket äldre” men inga allvarliga men.
    Hon har alltid haft lågt blodtryck men helt plötsligt har hon börjat få extremt lågt. Hon har ätit lchf i perioder och nu under slutet av 2016 med extremt lite kolhydrater. Jag sa att hon borde prova att öka kolhydraterna (tex bönor, potatis) och testa magnesium för att se om det hjälpte. Blev en marginell skilllnad. Hon blir extremt yr och ser suddigt när hon får sina blodtrycksfall.
    Har du några tips jag kan föra vidare? Hon hörde av sig till vc i september och väntar fortfarande på en tid…… suck.

    Tack för bästa bloggen, och bästa böckerna!

    Reply
    • Martina Martina
      19 March, 2017    

      Tack!

      Jag vet tyvärr inte, låter som ett problem med elektrolyterna..

      Reply
  13. Annika Annika
    18 March, 2017    

    Hej
    En fråga om kokosfett, är det bättre att äta kokosfett ca 1 msk varje dag eller inte? Jag kör 16:8 vardagar och har lagt in en 24 timmars fasta en gång/vecka. Jag tar ca 1msk kokosfett varje dag å kör lchf. Som sagt jag äter lunch o middag men gå inte ner i vikt. Har stannat av. Jag har inte många kilo att bli av med men Vad kan det bero på tror du? En kollega tror att jag äter för lite fett men jag tror att jag går upp i vikt av kokosolja? Kan det vara så?

    Reply
    • Martina Martina
      19 March, 2017    

      Kokosolja är inte direkt något man blir tjock av 🙂

      Reply
  14. Rebecka Rebecka
    17 March, 2017    

    Hej Martina! Detta har väl inte riktig med det aktuella inlägget att göra, men behöver din professionella hjälp 😀

    Jag försöker kicka igång med lchf igen efter ett alldeles för långt uppehåll (och några extrakilon…). Bröd är min absoluta största last i livet, och jag har provat att baka ett lchf-bröd utan mandelmjöl och kokosmjöl. Undrar egentligen bara vad du tror om det?

    Ingredienser för 4 frallor:
    4 ägg
    2 dl pofiber
    1 msk fiberhus och like bakpulver
    50 gr kokosolja
    1/5 dl mjölk

    Försökt räkna på kolhydrater som främst kommer från pofiber, men det väger typ ingenting så blir inte mkt…
    Blir superglad för svar! KRAM!

    Reply
    • Martina Martina
      18 March, 2017    

      Jag tror inte på att äta bröd, ät mat istället för bröd, kex och sådant så slipper du räkna. Vad har du på brödet? Ost? De ska du ändå inte äta. Gör broccolimos och ät en god fet fisk till istället.

      Reply
      • Rebecka Rebecka
        19 March, 2017    

        Tack för svar! Jag är verkligen intresserad av det här med mat!
        Räknas det som bröd? Är ju väääääldigt populärt med pofiber i lchf.
        Och jag tänker att man kanske inte behöver räkna eftersom det är så lite kolhydrater i…?

        Ledsen om jag är lite trög, är fortfarande lite nybörjare 😀

        Reply
        • Martina Martina
          20 March, 2017    

          Ja det räknas som bröd, dvs icke-mat. Ät MAT!

          Du är inte alls trög, man får fråga, men tänk på att jag är väldigt, väldigt strikt och att olika personer kommer tycka väldigt olika.

          Reply
  15. Sara Sara
    17 March, 2017    

    Tycker du är grym som kämpar på trots, minst sagt, inte optimala förhållanden. Det är många som hade gett upp direkt eller inte ens försökt. Jag tycker att du har fått fina resultat! Hur är det att handla mat i matbutikerna? Blir det bara tonfisk och avokado typ om du ska försöka hålla det keto och inte har kylskåp?

    (Sitter och skriver det här med en ryckande muskel i min högra arm, magnesiumbrist? Känns jättekonstigt när muskeln plötsligt “hoppar till”. Ska prova äta magnesium och se om det hjälper… haha)

    Reply
    • Martina Martina
      18 March, 2017    

      Haha ja ta en magnesium!

      Alltså… jag käkar mycket ute, har jag ingen kyl blir det typ avocado eller något färdigt. Inte optimalt direkt!

      Reply
      • Liza Liza
        20 March, 2017    

        Magnesium absorberas bäst genom huden, har jag hört. Köp flingor och lös upp i lite vatten och smörj direkt på huden.

        Gillar din blog:) Försöker peppa mig själv att börja springa/lyfta igen efter en period stillhet efter en stukad for i somras. Går/dansar istället just nu, väntar på bättre väder.

        Reply
  16. Mikaela Mikaela
    17 March, 2017    

    haha, du är rolig. instämmer i att det är fasligt irriterande att försöka träna när man inte får träna 🙂 Imponerad över din effort i att hålla kosten på resande fot. Trots att det nu “nästan” är bevisat att det är omöjligt så hade det kunnat vara galet mycket värre. Lockades först av “resor i jobbet” men inser nu att det inte är min grej alls. Bra jobbat iaf!

    Reply
  17. Carin Carin
    17 March, 2017    

    Hej Martina! Jag test-kommenterar här nu för att se om det funkar. Har skrivit i flera trådar senasste dagarna men inte kommit upp på bloggen och inte besvarats. Kanske du sållar mer bland inlägg nu eller är det problem som uppstår när man postar frågor ?

    Reply
    • Martina Martina
      17 March, 2017    

      Vaa nej? Jag godkänner allting och svarar på >90% som vanligt! Det låter ju inte bra att de inte kommit upp, har inte sett nått från dig på flera dagar… Bytte tema/plugin för 2 dagar sedan, borttaget nu. Skulle kunna vara det…

      Reply
      • Carin Carin
        17 March, 2017    

        Okej 🙂 Ändå bra att det funkar nu då!
        Jag funderar på hur jag ska fortsätta min skonsamma fakirkost efter nu två veckor. Kan inte säga at magen blivit optimal men några förbättringar:
        Svullnar inte upp av maten,, men är fortfarande svullen konstant även om kanske hälften så mkt.
        Fortfarande omväxlande stopp/lös/normal trots att jag även tar Clean more kapslar med naturliga ämnen , som ska stötta en fungerande tarmhälsa.
        Har funderat på om jag får reaktion av äggvita och kokosflingor och har tagit bort även det. Trist utan ketobollar ): Och trist utan äggrätter.
        Äter lever, hjärta, fet fisk, fläsk, anka med ca 1 dl fett av kokos, smör olivolja, macadamiaolja ibland en klick kokosmjölk. Inget annat.
        Maten är god, jag äter lite mer energi än innan för att bli mätt. Mår bra av maten.
        Men undrar om jag nu behöver gröna klorofyllrika grönsaker, fibrer, surkål? Hur kan jag börja återinföra? Vad ska jag äta då? Eller ska jag invänta bättre maghälsa?
        Förutom oro för brist på näring med endast ca 150-300 gram kött/fisk och resten bara rent fett så gillar jag maten och kan visst äta så här en tid.

        Reply
        • Martina Martina
          18 March, 2017    

          Hälften så mycket svullnad låter ju fantastiskt! Grattis 😀

          2v är inte sååå lång tid, du behöver inte återinföra något riktigt ännu. Att du fortfarande är omväxlande stopp/lös/normal låter som att du har IBS, alternativt någon inflammation i tarmen. Det är nästan så att du borde göra en undersökning av tarmen om de inte blir bättre inom några veckor.

          Reply
          • carin carin
            18 March, 2017    

            Tack! 🙂 Ja visst, det är roligt att det går framåt även om små steg. Spännande att lyssna in kroppen mer lyhört också. Din hjälp är ovärderlig.

            Har du någon synpunkt på mängden kött/fisk/lever när man äter så här ensidigt?Tänker på näringsaspekten. Nu äter jag ca 45-75 gram protein per dag i form av ca 200-300 gram av ovanstående. I övrigt smör/olja lite kokos lite äggula någon gång helt ägg.
            Vad tror du om kokos, kokosmjölk, äggvita, äggula nu? Planerar för en ägglunch imorgon som omväxling men kanske det kommer att störa magen.
            Vad tror du om matmängd generellt under en sån här period, behöver jag ha koll på kalorier eller kan jag äta som ovanstående och mer efter naturlig mättnad? (Blir ca 1500-1800 kcal beroende på vilken typ av protein jag äter).
            Vilken undersökning syftar du på för tarmen?

            Reply
            • Martina Martina
              19 March, 2017    

              Nä ingen kalorirestriktion 🙂 Du behöver inte oroa dig för näringsaspekten, tror att det kommer gå alldeles utmärkt.

              Kokos, kokosmjölk och äggula är okej.

              Med undersökning tänkte jag en fysisk undersökning av tarmen för att se om den är inflammerad.

              Reply
  18. Frida D Frida D
    17 March, 2017    

    Rätt kläder…? Jag tycker du är skitsnygg på träningsbilderna. wut
    Vad är det för “gym”, får man inte svettas heller? 😛

    Reply
    • Martina Martina
      17 March, 2017    

      Nej man måste gå med en liten töntig handduk så att de inte råkar komma en svettdroppe någonstans…

      Reply
  19. Eva Eva
    17 March, 2017    

    Aa.. jag minns när jag på sats blev tillsagd att stånka tystare.. Eller inte alls helst.

    Reply
    • Martina Martina
      17 March, 2017    

      Haha well, jag skriker rakt ut! 😀 Förstår ju att de kan verka konstigt på ett gym där alla är gymduttare…

      Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Karin on Gör någonting nytt…❤️
  • Peter Biörck on Gör någonting nytt…Jag hoppas på lite feeling. :-)
  • Jenny on Gör någonting nytt…Du har rätt i att söka efter och vara ditt autentiska jag! Det har vi alla. Söka…
  • ulrika on Faror & alternativ till latte-träsket!Kan det funka med kokosolja istället för smör? Jag gillar inte smör så mycket, d…
  • IC on Gör någonting nytt…Det är befriande för själen när man lyckas inse att det inte är egoistiskt att s…
  • Ylva Ås on Gör någonting nytt…Bästa. Haha, du är ändå en av dem som inspirerar mig att nosa på att våga lägga…
  • SonjaS on Gör någonting nytt…håller med, jag läser hellre bloggen!
  • Herman on Gör någonting nytt…Martina Jag har alltid imponerats av din kunskap, din pedagogiska förmåga men oc…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

%d bloggers like this: