• Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt
  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt

Next Level Biohacking

En personlig blogg om biohacking, ketogen kost & livsstilsdesign

Då var det dags för mig att åka på meditations Då var det dags för mig att åka på meditationsläger igen, utan internet, dator, mobil, musik, nyheter, utan papper och penna och utan mänsklig kontakt. Bara jag och 150 timmars meditation under 10 dagar i ädel tystnad. 

Det kommer alltså att eka tomt här ett litet tag. Jag hade planerat en live Q&A före dess men vi får ta det när jag är tillbaka istället! ❤
Det är inte ofta, men det händer att någon av e Det är inte ofta, men det händer att någon av er snubblar över min första bok Fettfrälst. Alla vet inte att den är 10 år gammal, & frågar mig om jag håller med om innehållet eller om det har uppdaterats. Fick en sådan kommentar nu & vill svara lite längre! 

Jag kan berätta att det var skitjobbigt skriva min första bok, för jag hade inte bara noll hjälp & erfarenhet utan också aktivt motstånd! 🥵

Kontraktet för boken jag egentligen skulle ha skrivit revs för att förlaget inte gillade min blogg 😅 började då leta andra förlag & hittade ett som publicerade low carb-böcker som var intresserade. Ursprungliga boken var mer av en kemibok, men jag bloggade redan massa om ketogen kost så körde på det spåret istället.

Tyvärr var förlaget inte så hjälpsamt. Feedbacken var mestadels att det inte var bra & inte skulle sälja, så kändes som att jag jobbade i motvind. 

Pga bristande erfarenhet delegerade jag också omslag & design till fel personer, det sved nog mest eftersom jag själv har en estetisk ådra & hade kunnat göra det så mycket bättre själv! 

Innehållet då? 🧐 Jag minns inte innehållet exakt, men syfte var att förklara ketogen kost: varför & hur det funkar, ur ett mer vetenskapligt perspektiv. Den infon saknades på svenska sidor. Det var få som "fattade" blodketoner & skillnaden mellan att vara i ketos vs verklig fettdrift.
 
Om jag minns rätt innehåller den alldeles för mycket viktfokus, för jag ville förklara skillnaden mellan att bränna kalorier & bränna kroppsfett, samt hur olika livsmedel, matmängder & makros styr hur mycket fett som förbränns. 

2019 publicerade jag en ny Keto-bok: "KETO - Den kompletta boken om ketogen kost" som är tusen ggr mer välskriven med proffsig layout av @tukan_forlag & fantastiskt omslag av @feelgoodhavefun.nu 👌 Den har också verkliga exempel-personer med alla vanliga keto-problem & instruktioner på hur man löser dem. Finns som vanlig bok, E-bok & ljudbok. Rekommenderar den om man vill läsa hur jag ser på ketogen kost nu!

Just nu fokuserar jag på vetenskapliga artiklar istället för böcker & är ganska glad för att böcker har en viss livslängd. Det ger ju författaren utrymme att utvecklas & skapa nya alster ❤️
📢 "Depression ej orsakad av kemisk obalans" sä 📢 "Depression ej orsakad av kemisk obalans" säger senaste review-artikeln som många av er länkar till mig & ber mig kommentera. 

Min åsikt är att även om depression oftast inte ORSAKAS av en kemisk obalans, är det för individen i allra högsta grad en obalans från normalläget om den upplever sig djupt deprimerad. 

Som jag ser det är det två signalsubstanser som kan hamna ur sin bana vid depression & det är serotonin (Se) & dopamin (Da). Givetvis är det många fler faktorer som inflammation, livssituation, kost osv men den här posten zoomar in på Se & Da.

🧠 Da-depression är vanlig & ger symptom som enorm meningslöshet, trötthet, tristess & NOLL driv. SSRI hjälper inte det minsta. 

🧠 Se-depression är mer ältande. Det maler & gnager på insidan. Självhat är temat. Här kan SSRI hjälpa. 

🔹Alla människor är olika dominanta på olika signalsubstanser, & mest lidande får man av att vara låg på sin dominanta signalsubstans. 

🔹En Se-person med lågt Se mår t.ex tusen gånger sämre än en Da-person med lågt Se & vice versa. 

Jag har erfarenhet av båda, samt alla olika antideppp som går på alla system. Det är genom egna erfarenheter jag lärt mig större delen av den neurobiologi & farmakologi jag kan. Eftersom jag tänker i molekyler är kemi mitt sätt att förstå & bearbeta verkligheten.

🔹Livsstilen är kärnan i det dåliga måendet oavsett signalsubstanskonfiguration. Det lönar sig alltid att ta en titt på allt från kost till vanor till vänner, familj, sysselsättning, typ av input (nyheter, media) & se vad som går att förändra! 

Läkemedel ser jag som en krycka som bäst används för att orka göra bättre vardagsval, inte en permanent "lösning" eftersom det inte löser någonting. Det är dock min personliga åsikt - att alltid sikta på "minimal effective dose!" 

☝️ Nästa inlägg handlar om mina egna depp-hack! 

👆 I profilen hittar du bland annat Depressionsguiden (gratis) scrolla ned till Extramaterial bara så hittar du! ❤️

Uppskattar otroligt mkt när ni delar med er av era tankar & idéer så kommentera, like:a & dela gärna till någon som behöver mer neurohacking i sitt liv! 🤗❤️
Tiotusenkronorsfrågan: Varför i allsindar går s Tiotusenkronorsfrågan: Varför i allsindar går så många svenskar på antidepp!? 

Min hypotes är att vårt dopamin-drivna samhälle ligger bakom det hela. Dopamin & serotonin är nämligen två antagonister som oftast jobbar emot varandra. 

🧠 Dopamin, kortisol & frontalloben är viktiga för oss människor. Utan en fungerande framlob är vi bara njutningssökande djur (typ). Den hindrar oss från att göra (allt för) dumma saker, men har man t.ex ett beroende (eller ADHD) så kortsluts framloben lätt, så man fastnar i en dopamin-kortisol-loop (en driv-stress-loop enkelt förklarat) 

🧠 När vi söker efter MER underhållning, sex, uppmärksamhet, pengar, framgång, mat etc kommer det med en tydlig baksida. Eller baksmälla kanske man kan kalla det. När vi lyckas få MER (uppgång 📈) känns det bra, men det är bräckligt & känslor av rastlöshet, skam, ånger, frustration & tristess kan smyga in. 

🧠 Då tror den moderna människan att lösningen är MER! "Ge mig bara MER av det som fick mig att må så bra!" 

Sorry! Det funkar inte så, för "baksmällan" kommer från en nedreglering av antalet serotoninreceptorer. Serotonin är känslan av att vara nöjd med det man har, känna sig tillfreds, tacksam & stolt (→nedregleras av kortisol!)

Ser du konflikten här? 🔎

"Jag behöver ju MER för att vara nöjd, men ska också vara nöjd med det jag redan har? Nää va...? Jag har ju inte NOG! Inte "smal nog", inte "framgångsrik nog", inte "snygg nog", inte "populär nog" etc..." 

Har vi ett samhälle som uppmuntrar oss till att uppskatta det vi har & dem vi är? 

Inte särskilt! 

Istället känner många att de ligger efter, är misslyckade, frustrerade & besvikna. Besvikna på sig själva & på livet.

Jag har inte nog tecken att exemplifiera hur många fler moderna depressionsfaktorer det finns men har självklart inte glömt alla inflammatoriska livsmedel, att vi inte får lära oss känna & hantera känslor, biverkningar från vanliga läkemedel som t.ex preventivmedel, näringsbrister, hela samhällsstrukturen, alla singelhushåll osv osv. 

Länken i profilen 👆 innehåller guider & texter till massa neurohacking (scrolla ned till extramaterial så hittar du mer om ångest, depp, signalsubstanser osv!)
  • Home
  • Biokemi
  • Lobbyism och hyckleri bakom cancerforskning

Lobbyism och hyckleri bakom cancerforskning

22 October, 2017 128 Comments Written by Martina

Jag skrev och dementerade en artikel i SvD som handlade om mammografins förträfflighet, och började i min research läsa lite allmänt om Cancerfonden. En sak fångade min uppmärksamhet, nämligen hur de räknar överlevare. När jag tänker på “att överleva cancer” så tänker jag på att man fortsätter leva, är frisk och sen kanske (längre fram) dör av något annat. Så tänker inte cancerfonden, föga förvånande egentligen. De tycker att “överlevnad i 5 år efter diagnos” är samma sak som “överlevnad”. Dvs att patienten lyckades dra ut på plågan i 5 år med otäcka behandlingar innan han eller hon ändå dog av sin cancer. Det är såhär cancerfonden fifflar med sin statistik när det säger att “Åh vad överlevnaden har ökat de senaste åren!”

Forskningen går inte framåt!

och den kommer inte att göra det så länge man forskar med tunnelseende och vägrar titta på helheten, som till exempel att högt blodsocker, läckande tarmar, D-vitaminbrist och förhöjda inflammationsmarkörer ökar risken för cancer. Men nä… bättre att förlita sig på mammografi (som i studie efter studie inte fungerar) och cellgifter som dödar hela människan och inte bara cancern.


Vet du vad fördelen med att räkna antalet “överlevare” på det här förvrängda sättet? Det ger en ökad försäljning av cytostatika och andra mediciner för att till exempel hantera biverkningar. “Överlever 5 år efter diagnos” ger ju således mer cash än “Överlever 1 år”. Kanske inte toppen för individen men toppen för statistiken och läkemedelsbolagen.

Bojkotta alla rosa band

Tyvärr stödjer man ingenting vettigt när man köper rosa-bandet-produkter. Cancerfondens koppling till läkemedelsbolagen redovisas inte, men det är allmänt känt att de arbetar för opinionsbildning eller lobbying som till exempel att införa kontroversiella läkemedel. Ett exempel är Herceptin som är väldigt biverkningstungt och lett till tusentals dödsfall.

Astra Zeneca är en stor sponsor av Rosa bandet. Förvånande? 

Rosa bandet används för “pink washing”

Företag med tveksam hälsoprofil går ofta in och stöttar hälsokampanjer för att verka bättre… som till exempel Kellogs, Fazer och andra producenter av rent skräp. Det kallas för “pink washing” och förekommer med massor av produkter och hälsokampanjer. Bli inte förvånad om du ser…

cancerforskning

Så lämpligt när cancerceller lever uteslutande av glukos. Låt oss äta mer socker och bli fetare och sjukare. För en god sak givetvis.

Kul svar från SvD

När jag frågade om jag kunde kontra deras mammografiartikel fick jag detta svar:

Ja det kan du, men det är viktigt att det verkligen är ett svar på en tidigare artikel, inte en förevändning för ett eget budskap vid sidan om.

Artikeln jag ville bemöta var skriven av en politiker och en representant från Cancerfonden… så lobbyism gick trots allt alldeles utmärkt?

Like this:

Like Loading...

Relaterade

Biokemi
cancerforskning, debatt, forskningsfusk
Similar posts
  • Oberoende kunskap om mediciner behövs — SvD publicerade en debattartikel med exakt den här rubriken, som handlar om det faktum att läkemedelsverket nästan helt finansieras av läkemedelsbolagen som inte har något direkt intresse av oberoende information om läkemedel. Det är verkligen ett stort kunskapshål här tycker jag, för de flesta sitter inte och läser på om olika mediciner och lär sig [...]
  • Att läsa och tolka vetenskapliga stud... — Idag träffade jag Jonas Colting igen för inspelning av ytterligare ett avsnitt av “Coltings Nakna Sanning”. Förra avsnittet pratade vi om veganismlobbyism och falsifierad forskning och den här gången fortsatte vi på samma tema. Det med anledning av studier som kommit upp i media den senaste tiden, som till exempel den 1-åriga Harvardstudien som jämförde [...]
  • Ny felaktig forskning om lågkolhydrat... — Kostdoktorn har redan kommenterat den här artikeln (läs hans artikel här, den är bra) men jag kan inte hålla mig från att själv säga några ord. Artikeln i fråga är följande:  Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion The DIETFITS [...]
  • Rättelse till veganinlägget — Jag vill klargöra mitt inlägg Minnen från en vegansk mardröm från igår som jag inser kan ha landat lite fel. Det var egentligen ett ganska känslosamt inlägg om hur jag levde före jag hade någon som helst koll på grundläggande kostlära, och förvisso var jag vegan, men det var långtifrån mitt enda problem. Jag var vegan [...]
  • Poängen med att blogga — Bild från när jag hängde med Colting och spelade in podden Coltings Nakna Sanning Vi spelade in en pod och snackade en hel del om forskning, forskningsfusk och auktoriteter inom hälsa. Jag berättade för Colting och i podden att jag får mail och kommentarer från bland annat läkare (men också privatpersoner) som tycker att jag [...]
Nytt avsnitt av Sockersystrar med…
Tecken på optimal fettminskning

128 Comments

  1. Anna Anna
    21 August, 2018    

    Hej Martina
    En fråga från en som går på cellgiftbeh har gjort min andra idag och har två kvar.
    Måste redogöra för mediciner och kosttillskott inna behandlingen startar.
    Har tagit msm o c-vitamin mer än fyra år för min Myalgi och nu vill doktorn att jag slutar med msm, eftersom hen inte vet vilken reaktion det blir.
    Jag tycker att msm är ett grundämne som numera är obefintligt i frukt och grönt.
    Vad tycker du? Fortsätta eller sluta.

    Reply
    • Martina Martina
      22 August, 2018    

      Jag kan inte svara på din fråga tyvärr. MSM är svavel, så ja det är ett grundämne men även grundämnen kan ge stora reaktioner i kroppen. Koppar är också ett grundämne, och fluor…

      Reply
  2. Ylva carlsson Ylva carlsson
    13 March, 2018    

    ÅT Tamoxifen i 5år, efter 6 månaders cellgiftsbehandling samt Betapred. Nu 16 år efteråt med hormonnivåerna, prolaktin 66, Progresteron1,0. Ttestosteron0,8. Östradiol 204 Deas 3,3 Viktökning 15 kg på 5 år, skäggväxt, olust, vansinnesutbrott kort stubin, ingen vill eller kan hjälpa mig för att rätta till, söker , Har blivit en liten tjock, ilsken tant på 70 plus . Har ätit LCHF sen 2007, söker hela tiden efter att komma i ketos, så delta inte i skuggprojektet där du får bära allt själv.

    Reply
    • Susanne Börjesson Susanne Börjesson
      13 March, 2018    

      Jag kommer inte delta i studien och tusen tack för att du berättar! Tänk vilket onödigt lidande den där studien kommer att skapa för en mängd andra personer som tror att den är något bra 🙁

      Reply
      • Martina Martina
        14 March, 2018    

        Bra val!

        Reply
  3. Susanne Börjesson Susanne Börjesson
    12 March, 2018    

    Jag har precis fått en förfrågan från Karollinska Institutet om att vara försöksperson i en studie om förebyggande behandling av bröstcancer hos friska kvinnor. Läkemedlet tamoxifen ska tas dagligen i månader. Jag tänker inte delta i studien, men är förstås nyfiken på vad det är för ett läkemedel. I brevet står det bara att det är ett antiöstrogen som används för att förhindra återfall i bröstcancer, vilket låter lite väl hemligt i mina öron. De kallar den för karmastudien. Jag tänker fortsätta med zink och progesteron istället. Vad tror du om en sådan här studie?

    Reply
    • Martina Martina
      13 March, 2018    

      Det låter helt förödande att som frisk kvinna gå på tamoxifen som dödar ditt eget östrogen och försätter dig i klimakteriet inom någon vecka. Efter kuren är klar “ska” ditt östro öka igen, men under tiden kommer du ha klimakteriebesvär from hell med viktuppgång, torr hud, ökad mängd rynkor osv.

      Jag hade aldrig i mitt liv tagit tamoxifen, särskilt inte om jag hade varit över 40 eller över 50. Katastrof!

      Ska tilläggas att jag har träffat kvinnor som har behövt ta tamoxifen pga bröstcancer… man dödar sin kvinnlighet ganska snabbt.

      Reply
      • Susanne Börjesson Susanne Börjesson
        13 March, 2018    

        Det är tack vare att jag läst din blogg och dina böcker om hormoner som jag blev väldigt misstänksam angående den där studien. Eftersom min mamma har haft bröstcancer så hade chansen varit stor att jag trillat i fällan och deltagit i studien. Tack för att du upplyser oss läsare om hormoner och annat viktigt om hur kroppen fungerar <3

        Reply
      • maria maria
        30 June, 2018    

        Eh? Jag tillhör den gruppen som måste ta Tamoxifen i tio år för att förhindra återfall av bröstcancer. Menar du att jag skulle vara mindre kvinnlig bara för det? På vilket sätt? Jag har varken fått penis eller skäggväxt. Huden har inte skrumpnat. Ännu. Däremot chansar jag på att det kanske får mig att leva så pass länge utan att få metasaser så att jag hinner se min son gå ut skolan först. Kvinnlig eller inte… det känns rätt så sekundärt.

        Reply
        • Martina Martina
          2 July, 2018    

          Mig veterligen var inte kommentaren till dig, men tamoxifen sänker östrogenet och gör en mindre kvinnlig helt klart. På samma sätt som DHT-sänkare gör en mindre manlig. Det har inte att göra med om man har skägg eller inte.

          Du avslutar kommentaren med “kvinnlig eller inte… det känns rätt så sekundärt” så uppenbarligen berör inte den här frågan dig alls eftersom det är en medicin du måste ta.

          Min kommentar var till en frisk kvinna som skulle ta tamoxifen för en studies skull.

          Reply
  4. Ylva.carlzzon Ylva.carlzzon
    18 February, 2018    

    Bröstcancer 2002. Cytostatika i 6 mån, och kortison Betapred lika länge, SÅ sjuk och galen, harännu sviter efter detta. Första undersökningarna blev med ultraljud, sen försvanndet ochdoktorn oxå han for till Norge ingen kontroll, utan tjat,,, alla organisationer är skumma, hjärt o lung vill inte diskutera ketoskost , endast ditt ev arv till dem, nej vi är en produkt av 70taletoch Socialstyrelsens kampanj 6 skivor vitt bröd om dagen lätta margarin ej fett osv. Vilken praktmiss!!! Skönt att vi är fler olydiga tack Martina för ditt kurage.

    Reply
    • Martina Martina
      18 February, 2018    

      Tack själv Ylva 🙂

      Reply
  5. henrik henrik
    21 November, 2017    

    Hej

    Tycker det är väldigt egendomligt att man inte har “lyckats” trycka till cancer. Jag hade en granne som nyligen dog i mag-tarm-cancer. Han sågs vara dödsdömd enligt läkaren. Jag började gräva lite i artiklar och forskningsrön. Det dök upp ganska många kanske inte 100 % lösningar men ändå att forskningen skulle ha hjälpt en del ex Jimmy Carter USA etc etc. När jag lade i dessa artiklar och kopior i hans post-låda så tacka han nästa gång vi sågs. Han sa då att :- Ja nu har min överläkare tagit fart på min behandling igen. Då tänkte jag hade grannen pratat med överläkaren om mina artiklar och forskningsrönen jag hade skickat min granne? Kommer inte ihåg exakt men för mig att han nämnt det. Eftersom det var i samma tidsanda som infot från mig så blev han positivt laddad. Efter bara 3månader senare fick jag höra att han blivit sämre igen. Jag tänkte: var det jag som satte fart på den nya cancerbehandlingen eller var det bara ren tur för grannen? Det kändes som att när jag drog igång detta så fick det att sätta fart på vården eftersom någon utomstående fick greppet om det. Det verkar ibland som hysch hysch att ingående få reda på dess behandling av cancer men så som många fall går det i stöpet med slutresultatet. Det känns också som att det blir bara värre med behandlingen samtidigt som det går fortare med metastaserna för att sprida sig. Man sa ju att man blir äldre idag. Kanske borde kolla statistiken för det. Man dör oftast i cancer tidigt i åldrarna idag och av stroke eller diabetes 2.

    Reply
    • Martina Martina
      21 November, 2017    

      50 års forskning som blir fundad från alla möjliga håll men ännu ingen lösning, trots att man sedan decennier tillbaka känner till cancercellernas metabolism? Högst märkligt!

      Min bild är att cancerbehandling är ett rent gift… 🙁

      Reply
  6. Estelle Estelle
    28 October, 2017    

    Jag skulle nog tro att de grunder de kostråden enbart på att personen ska få i sig så mycket energi som möjligt för att inte magra för mycket och där med överleva längre, det är åtminstone den uppfattningen jag har fått när jag har läst diskussioner från cancerdrabbade och deras anhöriga…..Det minst viktiga fokuset verkar tyvärr ha varit att äta hälsosam kost, snarare att få i sig mat över huvud taget, vilket ju i och för sig kan vara ett problem för många som går på cancerbehandlingar….

    Reply
  7. Rebecka Rebecka
    27 October, 2017    

    Hej!
    Eftersom diskussionen om cancer i vissa fall här i kommentarsfältet kretsar kring maten tänkte jag be om tankar/tanke om de kostråd min pappa fått från dietisterna på sjukhuset. Min pappa är obotligt sjuk i cancer och hemma för palliativ vård, och därför behöver han äta en bra och energirik (dietisternas ord) kost;

    – Ät små mål ofta, gärna 6-8 gr/dag.
    – Välj högsta fetthalt, undvik nyckelhålsmärkta livsmedel.
    – Tillsätt lite extra olja, smör eller grädde där det passar
    – Använd tillbehör som sylt, lingon, äppelmos, gelé, majonnäs och kryddsmör
    – Ät gärna dessert med grädde/glass/vaniljsås
    – Välj drycker med kalorier tex mjölk, juice, fruktsoppa, läsk
    – Gärna grädde/mjölk och socker i kaffe/te

    Jag blev en aning förvånad, men vet inte riktigt vad jag ska tycka…

    Reply
    • Martina Martina
      27 October, 2017    

      Låter väldigt typiskt.

      Reply
    • Elin Elin
      28 October, 2017    

      Jag hade nog ifrågasatt vad varför dessa kostråd och vad kommer de ifrån? Vad grundar de dom på? Varför ska man äta så där?

      Reply
      • Estelle Estelle
        28 October, 2017    

        Jag skulle nog tro att de grunder de kostråden enbart på att personen ska få i sig så mycket energi som möjligt för att inte magra för mycket och där med överleva längre, det är åtminstone den uppfattningen jag har fått när jag har läst diskussioner från cancerdrabbade och deras anhöriga…..Det minst viktiga fokuset verkar tyvärr ha varit att äta hälsosam kost, snarare att få i sig mat över huvud taget, vilket ju i och för sig kan vara ett problem för många som går på cancerbehandlingar….

        Reply
  8. Caroline Caroline
    27 October, 2017    

    Såg Erik Enby (läkare) på Youtube för nåt år sedan. Han har forskat på cancer och har en teori om att det är svamp.
    Intressant vinkling. Tror du det ligger nåt i det?

    En annan fråga jag funderat på, ibland hör man att vid älgjakt (eller andra djur för den delen) stöter man på djur som visar sig vara fulla i bölder och att det blir konstaterat att det är cancer.
    Då undrar jag vad det kommer sig, för djuren i skogen som lever i sitt rätta element så att säga, äter ju den mat de är anpassade för. Vad kommer det sig att de åker på cancer?

    Reply
    • Martina Martina
      27 October, 2017    

      Intressant det där med djur och cancer, jag har bara sett djur som får onaturlig föda som får cancer… inte djur i naturen. Jag får läsa på om det, en spontan tanke är ju miljögifter?

      Jag tror mycket på Enby för att hans forskningsmetodik är korrekt, hans “fel” var att han rapporterade det han såg och det var läkarvärlden inte redo för.

      Reply
    • Lotta Lotta
      30 October, 2017    

      Hej! Det finns en läkare som heter Tulio Simonchini som säger samma sak. Lite intressant med honom är att han är onkolog i botten och alltså bör veta vad cancer är.
      Har träffat Erik. Han vet definitivt vad han pratar om. Han har mängder med forskning som han bedrivit som ingen annan svensk läkare vågar titta på eller vågar visa att de tittat på. Lite trist. Dessutom påstås det saker om honom som handlar om att han tex försökt att bota cancer patienter med nässlor. Han har dock aldrig haft nässlor i sitt sortimente.. Det påstås alltså saker. Man kan se en film om honom också som heter “Läkaren som vägrade ge upp” och snart kommer uppföljaren som ska heta “Justitiemordet”

      Reply
  9. Linnéa Linnéa
    25 October, 2017    

    Du skriver att ”högt blodsocker, läckande tarmar, D-vitaminbrist och förhöjda inflammationsmarkörer ökar risken för cancer. ” Det skulle vara bra om du har fotnoter till länkar med trovärdig forskning på det du påstår.

    Reply
    • Martina Martina
      25 October, 2017    

      Nej, jag får påstå vad som helst på min egen blogg. Om det är något helt radikalt och banbrytande som jag vill visa har jag alltid vetenskapliga referenser, men för basic knowledge not so much.

      Reply
  10. Elvira Lundgren Elvira Lundgren
    25 October, 2017    

    Hej Martina!

    Jag har en off topic-fråga angående långtidsfasta.
    Jag tänkte köra en femdagars fasta men undrar om det är sämre att göra den vid en viss tidpunkt av sin menscykel? Insåg nu att jag kommer att ha min mens just under min femdagarsfasta om jag börjar idag. Vet du om det skulle vara dumt på något vis?

    Tack på förhand! 🙂

    Reply
    • Martina Martina
      25 October, 2017    

      Nej, kör på!

      Reply
  11. Elin Elin
    24 October, 2017    

    http://blogg.halsa2020.se/dietistbloggen/2016/02/göder-socker-cancerceller-kan-lågkolhydratkost-bota-cancer.html

    Vad har du för åsikt när någon skriver så här?

    Reply
    • Martina Martina
      24 October, 2017    

      Vad skulle du gissa på? 😉

      Reply
      • Elin Elin
        24 October, 2017    

        Ja jag förstår ju att du inte håller med så klart. Men jag försöker bara lära mig, inte så lätt att veta vem man ska lyssna på när man själv inte kan något om medicin, forskning eller dyl. Vem ska man tro på? Jag tvivlar på svensk sjukvård då jag hör alldeles för många negativa exempel, men vad ska jag som privat person göra? Flyttta utomlands?
        Jag sökte ytterligare förklaringar utifrån ditt perspektiv därför jag fråga vad du ansåg om det hon skrev.

        Reply
        • Martina Martina
          24 October, 2017    

          Du länkar till en blogg med diametralt motsatta åsikter, det är lite svårt att bemöta det. Ta gärna en titt på ketogen kost och cancer här i forskningsarkivet: https://martinajohansson.se/forskningsarkivet/

          Dietisterna skriver: “Det finns idag inga vetenskapliga underlag för att en lågkolhydratkost kan bota cancer.” så varför används ketogen kost som ensam behandlingsform för svårartade cancertyper? Här har vi en av alla artiklar där man botar hjärntumörer med ketogen kost: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304383514003528

          När en dietist säger “Det finns inga studier” eller “Det finns ingen forskning” – VET att det inte är sant. Kolla själv, alla artiklar är offentliga uppgifter.

          Reply
          • Elin Elin
            25 October, 2017    

            Tack ska läsa dom!

            Reply
  12. Lotta Lotta
    24 October, 2017    

    Skulle aldrig falla mig in att göra mammografi. Klämma ihop de stackars brösten med potentiella tumörer i. Hur smart är det? Strålningen är en sak. Förmodligen ingen hit, men klämmandet…. Ve och fasa.

    Man avråds ju från att ta massage när man har bröstcancer runt brösten innan cancern i så fall är inom kontroll med medicinering osv pga just den eventuella risken för spridning…. Hur smart är det då att klämma ihop brösten allt vad man pallar med hård apparat? Trodde jag hade bröstcancer för några veckor sedan. Jag gick på ultraljud och de konstaterade att det var en hormonknöl. Verkar ju ofarligt än så länge men det är klart att det är viktigt att hålla nere inflammation och ta sin progesteroncreme.

    På Fuda Cancer hospital i Peking där de har mängder med onkologer berättade dr Ritu Lu för mig att de alltid gör cryoablation, dvs fryser cystor och potentiella tumörer innan biopsi för annars finns risk för spridning när man sticker i tumören.. Känns ju logiskt. Sen kan de behandla med ev operation, brachoterapy, mer cryoablation, cellgiftsadministration rätt in i tumören med microspereteknik och mängder med immunstimulerande behandlingar.

    Cryoablation har man använt ett tag i USA för fibrocystiska bröst och de har börjat att experimentera med cancer tumörer också i studier. Där kan man snacka om forskning istället för tjatandet här i Sverige om samma gamla stenåldersbehandling med cellgifter centralt som för övrigt inte når mer än några få procent av tumören och som dessutom inte alla kan erbjudas ifall cancern redan hunnit spridas eller om de anser att patienten är för gammal. Som min mamma. Hon vände sig med ett förhoppningsfullt tonfall till kirurgen förra året i maj och sa ” vilken typ av behandling ska jag erbjudas nu då?”

    Ja, sa kirurgen och blev lite röd om kinderna. Cancern är spridd så vi anser inte att du klarar av cellgiftsbehandling. Den är som en boxningsmatch för kroppen och det blir bara jobbigt för dig… Jaha sa mamma, ska jag dö då? Nja, sa kirurgen, det är viktigt att du äter ordentligt. Tre veckor senare var hon död. Tänk om hon fått cryoablation, cellgiftsbehandling rätt in i tumören och immunstimulerande behandlingar, och,,,, KETOKOST istället för sockersoppa med nyponsmak och en massa sockrig mat.

    Bakade förresten vitkålsbröd igår med ägg, vitkål, husk och kryddor. Sjukt gott och ska ju inte höja blodsockret heller. Tack för tipset. Ska köpa kalvlever idag för inälvsmat är ju bra för tarmväggen.

    Reply
    • Martina Martina
      24 October, 2017    

      Ja Sverige ligger såååå efter men det får man inte säga i Sverige. “Sverige har världens bästa sjukvård”… jag känner mig väldigt trygg utomlands för där vet jag att de kommer hitta vad som är fel och fixa det. I Sverige kommer de inte göra det så länge jag står upp och verkar kunna jobba…

      Hemsk tråkigt med din mamma 🙁

      Reply
  13. Sara Sara
    24 October, 2017    

    Konstigt från SvD:s sida, tidningarna brukar ju annars vara måna om en nyanserad debatt och information och låta olika komma till tals (åtminstone är det det de vill framhäva om sig själva). Ge inte upp – se det som du brukar se allt annat motstånd. Jag vill se dina svar på artiklar i både DN och SvD. De behövs!

    /Sara

    Reply
    • Martina Martina
      24 October, 2017    

      Jag är publicerad i DN men nobbad av SvD tyvärr

      Reply
  14. SilviaStockholm SilviaStockholm
    24 October, 2017    

    Hej
    Vilken bra inlägg! Blev verkligen upprörd efter jag läste detta. Det är vilseledande att säga att man är frisk efter 5 år och sedan dör människor för de får cancer tillbaka. Har inte hört det bara från dig. Kollade något dokumentär film på Netflix tror jag som har också nämt det.
    Själv har jag varit på mammografi och kom hem med blåmärke på mina bröst. Tänker inte göra om det. Har också läst på att det är inte alls ett säkert undersökning för att hitta cancer i bröst som kan dessutom vara också skadlig. Varför är vård i Sverige så trög och tar inte bort den här undersökning? Och sedan det kommer såna som jag och går hem med ömna bröst och blåmärke hem? Och senare vid en slump läsar jag någonstans i hälsotidningen att mammografi undersökning är ifrågasatt och i många länder har redan valt att inte använda den?

    Idag försökte jag leta efter några ledtråd på din blogg men hittade inte. Du hade olika länkar till olika tester eller länkar till prylar som man gärna vill ha om man vill köra keto som till exempel blodmättare, ketonix, ketosticks osv. Har du tagit bort det? Eller jag bara hittar inte? Jag tyckte att det var jättebra! Man fick en sånt bra översikt…

    När vi pratar om cancer kommer nu en fråga. Hur kan man kolla upp om man har cancer i kroppen? Finns det blodtest? Det finns ju mer än 200 olika cancerformer. Hur hittar man den i så fall?

    Önskar dig en skön dag
    Silvia

    Reply
    • Martina Martina
      24 October, 2017    

      Tack!

      Det stämmer, många länder använder ultraljud som är väldigt skonsamt, eller termografi. Mammografi har väldigt låg successrate, hittar mycket saker som inte finns som leder till behandling i onödan. I Sverige har vi dock lobbat stenhårt för mammografi sedan 80-talet.

      Jag har inte tagit bort något från bloggen, sök bara på keto så ska det finnas där.

      Du kan kolla cancermarkörer hos nordiclabs, de har massor av tester på sin sida.

      Reply
      • SilviaStockholm SilviaStockholm
        24 October, 2017    

        Tack ska du ha!
        Kram

        Reply
  15. Egologiskt - Therése Egologiskt - Therése
    23 October, 2017    

    Köper aldrig rosabandetprodukter, kommer ALDRIG göra!!
    Blir så provocerad. Så förbannad.

    Så tråkigt att folk tror de gynnar något gott genom Rosa bandet.

    Har diabetes typ 1 och det med högt blodsocker skrämmer mej. Även om man är strikt o försöker så kan ju hormoner, högintensiv träning o sömnbrist etc höja blodsockret….. suck…

    Reply
  16. Jasmin Jasmin
    23 October, 2017    

    Cancerfonden gör flera olika forskingsprojekt möjliga genom sponsring, något landstinget inte helt kan finansiera med skattepengar. Jag tycker inlägget är otydligt och du har inga källor på dina påståenden. Det finns flera studier som visar betydlig skillnad i överlevnad och livskvalité jämfört med tidigare behandlingsformer. Vi vet inte allt, men forskning är sättet att hitta nya lösningar, något som bl.a. Cancerfonden möjliggör. Rekommenderar att läsa vetenskapliga studier angående ämnet istället ?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Mitt jobb är att läsa vetenskapliga studier, men tack för tipset 😉

      Reply
  17. Anna Anna
    23 October, 2017    

    Trist att du väljer ett bildexempel på ett varumärke
    som just valt bort att vara med i pinkkampanjerna och inte varit med på flera år. En gammal kampanj som inte upprepades pga av sockerdebatten. Är det inte bättre att lyfta fram aktuella aktörer för att vara korrekt o rättvis mot dina följare?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Bra att de inte är det längre, kan byta bilden till en mer lämplig 🙂

      Reply
  18. Karin Karin
    23 October, 2017    

    Karin Björkegren Jones, författare och yogalärare, drabbades av bröstcancer och hon har skrivit flera inlägg på sin blogg om sin ambivalens till Rosa Bandet. Googla så kommer fler inlägg upp. Läsvärt.
    http://blogg.karinbjorkegrenjones.se/2016/04/06/cancer-saljer/

    Hon verkar oxå vara en bra ashtangayogalärare om du fortfarande letar 🙂

    Reply
  19. Hanna Hanna
    23 October, 2017    

    Så bra inlägg! Det här påminner mig lite om en före detta kollega som har svår endometrios och blivit hjälpt av CBD-olja. Den är nu borttagen från vissa webbutiker då den anses innehålla någon olaglig substans. Sorgligt för den här tjejen då hon verkligen blivit hjälpt av oljan. Fram för mer naturligt och mindre läkemedel. Det finns ju så mycket bra man kan ta till. Är inte det sjukt att till exempel kosttillskott rekommenderas användas så lite som möjligt då det anses farligt men läkemedel med kilometerlånga listor med biverkningar är helt okej. Allt handlar i slutändan om pengar.

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Man kan fortfarande köpa CBD-olja, den innehåller ingenting olagligt.

      Reply
      • Hanna Hanna
        24 October, 2017    

        Okej.. Kanske att hon missuppfattat något. Googlade nu och såg att det går att beställa från flera ställen.

        Reply
    • Estelle Estelle
      23 October, 2017    

      Såg senast att de hade CBD-olja i skyltfönstret i en hälsokostbutik här i Stockholm, knappast olagligt!

      Reply
  20. Nadja Nadja
    23 October, 2017    

    Applåder åt det här inlägget!

    Reply
  21. Marie Olsson Marie Olsson
    23 October, 2017    

    Mammografin har jag avbokat senaste tre kallelserna.

    Reply
  22. Marie Olsson Marie Olsson
    23 October, 2017    

    Detta har jag tagit avstånd ifrån för länge sedan, köper aldrig några band. Har man sett sam”banden” några gånger mellan forskning och läkemedels- och livsmedelsindustrin så vet man… Har också jobbat med cancerpatienter och fått bekräftat extakt det du beskriver här ovan Martina. Man säger i vissa fall att om patienten varit fri från canceråterfall på 7 år blir den friskförklarad, men cancern är garanterat tillbaka inom 3 år efter det, min erfarenhet hittills. Har inte kollat statistiken så jag kan ju inte säga med säkerhet och har inte tillräckligt med underlag för påståendet. Mycket tragiskt i alla fall då dessa människor går i många år med en gnagande oro inom sig. Och vad gör det med människor, denna oro….?

    Reply
  23. Cissi Cissi
    23 October, 2017    

    Sånt här känns så sunkigt och konspiratoriskt. Du har ju rena faktafel, tumörer utvecklas och lever på socker i blodet oavsett om vi är ketogena eller ej. De äter också aminosyror och fett. SNark. Gillar liksom mycket du gör, och du får såklart spekulera hur du vill, men varför hitta på alternativ som passar teorin istället för att lyfta de bitar som faktiskt är förankrade i verkligheten.

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Hur kommer det sig då att man i tex Tyskland och flera andra länder använder ketogen kost som cancerbehandling? Hur kommer det sig att man vid svårartade hjärntumörer kan få tumörerna att tillbakabildas helt och hållet med ketogen kost?

      Jag kan tumörens biologi, jag har skrivit en bok om det tillsammans med en läkare och docent som släpps nästa höst.

      Om du tycker att jag har faktafel får du gärna peka på vilka, för det du säger stämmer inte.

      Reply
      • Sonja Stendera Sonja Stendera
        28 October, 2017    

        Varifrån vet du det med cancerbehandling i Tyskland? Bor i Tyskland och när min pappa hade prostatacancer var det inte nån tal om det, utan det vanliga behandligen läkare föreslog. och annars har jag inte hört om det. Tycker inte heller att tyskarna är speciellt öppen och informerad om LCHF eller keto kost. Jag är den enda bland kollegor, vänner och familj som äter low carb/keto….

        Reply
        • Martina Martina
          28 October, 2017    

          På flera universitetssjukhus: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3157418/
          http://content.time.com/time/health/article/0,8599,1662484,00.html
          https://www.canceractive.com/cancer-active-page-link.aspx?n=3117
          https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4726921/

          De började för typ 6-7 år sedan och nu verkar de behandla vissa cancertyper med ketogen kost, främst hjärntumörer.

          Reply
      • Martina Martina
        3 January, 2019    

        Martina, jag vet att du får 100mail per dag men det här handlar om en 11 årig pojke..? . Den snällaste mest tacksamma familjen jag har känt i mitt liv.Varit lite trevlig o de var så tacksamma o säger du är så snällaste tjejen och så trots att jag bara varit vanligt trevlig..! Så godhjärtade …Jobbar i en liten kiosk där jag lärt känna hans mamma mormor o han. Skelettcamcer tror jag pojken har. Han är Född med det. Hans 15åriga bror utreds för magcancer just nu o mormodern är i sjukhuset av chock o cancer ..Helt otroligt sjukt sorgligt … Jag vet att de är olagligt att ge cancer råd. Snälla det handlar om en 11 åring. Han skulle dö i somras enligt läkarna!! Har lovat mamman att berätta lite om keto o kostillskott imorgon. jag känner att kanske hans liv går att rädda men är forfarande inte så påläst om allt. ..Kan Betala självklart ! men snälla hjälp oss. Hur många gram fett /dag. Kolhydrat /dag. hur mycket C vitamin kan man lägga till aprikoskärnor o Graviola ? Vad mer? Finns ju så mycket vitaminer mineraler aminosyror o kostillskott
        När jag får hans riktiga diagnos kan Du ge oss lite Råd om dessa på mail ?
        Tusen tack om du kan hjälpa men Förtår samtidigt om du inte kan. Du har redan hjälpt så många människor du är unik o stark o god människa

        Reply
        • Martina Martina
          4 January, 2019    

          Jag förstår inte alls vad du menar, aprikoskärnor och graviola?

          Reply
  24. Hanne Hanne
    23 October, 2017    

    Martina du är så ball. ??

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Haha tack H! 😀

      Reply
  25. Maria Maria
    23 October, 2017    

    Är det samma sak med BRO’s rosa band ?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Jag vet inte, men jag litar inte på någon av dem

      Reply
  26. Ic Ic
    23 October, 2017    

    Ja då slås ett slag för p-piller som ger mens var 6:e månad i syfte att lindra mens-migrän och lite annat i förebyggande. Malou på fyran, gynekologen Erika
    Suck…..

    Reply
  27. Johanna Johanna
    23 October, 2017    

    Spännande inlägg! Det är så mycket som drivs at kapitalismen och vem vill inte känna sig som en god människa genom att köpa något för att de ska skänka en peng för nått bra ändamål. Det funkar ju och det är super bra att du tar upp det. För fler måste verkligen öppna ögonen och se vilka händer som driver vad. Och vilka fickor pengarna hamnar i.

    Ha en super grym dag

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Precis, follow the money!

      Reply
  28. Sonja Stendera Sonja Stendera
    23 October, 2017    

    Helt rätt!! Underbart! Tack att du talar klarspråk!! Pink washing eller green washing eller *insert färgen här* washing finns överallt med syfte att bara förvirra & lura folk!! Jag försöka övertyga mina vänner, bekannta och familj sen åratal att titta bakom såna påstående osv, men de flesta tror mer på reklamen, kampanjer osv 🙁

    OT: går det förresten att göra typsnittet i kommentarsfälten lite större? Det är so tiny…

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Tack för feedback, jag ska fixa det!

      Reply
  29. Alexxx Alexxx
    23 October, 2017    

    Så sjukt bra skrivet alltså!! Tyvärr så litar jag varken på dessa fonder eller läkare idag, de flesta läkare verkar ju “schhh:ya” om sanningen bakom självhjälp emot diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, cancer och mer! Fyfan så sjukt.. Och så förlitar sig vanligt folk på dessa läkare, om att de “ska hjälpa folk och veta allt om folks symptom” och sedan skriver de ut mediciner för att: “jaa! Denna individs problem liknar ju denna sjukdom så då skriver jag bara ut dessa tabletter!” stackars människor alltså.. ? Man får vara sin egen läkare, lärare och mer! Btw Martina du är en stor insperationskälla för mig! Nu väntar jag på din bok Hormonbibeln 2,0 ? jag har länge haft tankar om att hoppa in i Paleo Institutets utbildningar, jag vill fördjupa mig och sprida ut fakta om hur bra LCHF/lågkolhydratskost är för oss! ☺️

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Tack och lov finns det vissa läkare som är bra i alla fall, och som genuint vill hjälpa.

      Reply
  30. Slow Living by Annika Slow Living by Annika
    23 October, 2017    

    Så viktigt att detta diskuteras och de “vanliga” kostråden ifrågasätts. Mycket av det vi äter påverkar hälsan direkt! Varför förs inte denna debatten även i skolorna?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      För att skolan är en förvaring och inget ställe man lär sig något vettigt 😛

      Reply
  31. Lindansarmama Lindansarmama
    23 October, 2017    

    Intressant att läsa. Ju mer man läser på från andra källor än våra vanliga dagstidningar, fram för allt från utlandet, så blir man ju mer och mer medveten om kostens betydelse och att det sällan finns ett läkemedel som botar, alltså tar bort orsaken, bara minskar symptomen på olika sorters sjukdomar. Du är vad du äter (med mineraler och vitaminer) är ju inte så konstigt, det är ju trots allt det som är våra byggstenar. Känns bra att vara i Kina just nu och kanske få lite mer inblick i TKM.

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Kul att du är i Kina!

      Reply
      • Lindansarmama Lindansarmama
        23 October, 2017    

        Jag är i Hangzhou, var det i Shanghai du är? 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          23 October, 2017    

          Precis, Hangzhou är jättetrevligt! 🙂

          Reply
  32. Camilla Camilla
    23 October, 2017    

    Hej Martina, jag funderar över hur du menar att mammografi hittar cancer som inte finns? Om en tumör misstänks tas väl en biopsi som visar om den finns o om det är cancer? Så gick det till för mig. Och är enormt tacksam att mammografin hittade detta tidigt. Jag är ingen stor vän av rosa bandet mer som en symbol för min egen “överlevnad” och kommer absolut gå på mina mammokontroller varje år, men tycker det finns mycket tänkvärt i ditt inlägg, ville bara säga det ? /Camilla

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Mammografi är ju ganska känt för att hitta mycket “false negatives” och även om den hittar något och en biopsi tas, är det inte säkert att det hade behövt behandlas. Ett annat test hade kanske visat något annorlunda. Det kan också vara så att du tillhörde de få som faktiskt fick ett vettigt resultat av mammografi, i så fall är det ju en himla tur 🙂

      Reply
  33. Maria Maria
    22 October, 2017    

    Finns inlägget/kommentaren online? Har du länk?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      https://www.svd.se/slopa-aldersgransen-for-mammografi

      Reply
      • Maria Maria
        23 October, 2017    

        Tack och den du skrev då? Hittar inte till den.

        Reply
        • Martina Martina
          23 October, 2017    

          Det vet vi inte ännu om den kommer att publiceras 🙂

          Reply
  34. Jessica Jessica
    22 October, 2017    

    Jag läste någonstans att cancer använder flera typer av socker och något om att den även använder något som bildas när man är i ketos…
    Skit att jag inte kommer ihåg var jag läste det.

    Iallfall, vi tillverkar ju glykos själva, är det inte risk att vi tillverkar så mycket att tumören kan leva av det?

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Nej

      Reply
  35. Isabelle Isabelle
    22 October, 2017    

    Är det så?! Jag är med i beauty gruppen beauty and bullshit på fb och där har detta diskuteras flertal gånger med kemister som slänger fram studie på studie om att aluminium är ett grund ämne och är ofarligt i deo form. Har inte tänkt så mycket på det mer än att “allt som inte är naturligt är väll dåligt i längden på något sätt” men fortsätter använda det för älskar känslan. Om om du säger usch till deo så åker min ut idag!! Har inte tid för cancer…

    Reply
    • Martina Martina
      23 October, 2017    

      Jag fattar inte grejen med deodorant, man luktar inte svett om man är ren och har rena kläder. Så sjukt obehagligt med något kletigt och parfymdoftande i armhålan som dessutom kletar av sig och förstör kläderna.

      Reply
      • Estelle Estelle
        23 October, 2017    

        Håller helt med, har inte gjort slut på en hel deo i hela mitt liv ens, hör nog till ovanligheterna när man snart är 40! 🙂

        Reply
        • Martina Martina
          23 October, 2017    

          haha måste vara sjukt ovanligt 😀

          Reply
        • Sonja Stendera Sonja Stendera
          28 October, 2017    

          Har väl ingenting med åldern att göra, eller ? 😉
          Är snart 49 år och har använd deo få ggr när jag var typ 16 år…

          Reply
      • Siranee - Thaimorsan.se Siranee - Thaimorsan.se
        23 October, 2017    

        Helt ärligt så har jag inte lärt mig använda deo. Men sånna deo-natursten som vi thai har som håller evigheter? Vad säger du?

        Reply
        • Martina Martina
          23 October, 2017    

          Den är toppen!

          Reply
      • Sonja Stendera Sonja Stendera
        28 October, 2017    

        Fattar grejen med deo: en uppfinning fran industrin att tjäna pengar som vanligt för att folk är rädda att lukta som de är…
        Har använd deo bara väldigt få ggr i mitt liv, helt onödig grej som kostar mkt pengar och miljön!!!

        Reply
  36. Mikael Tuhkunen Mikael Tuhkunen
    22 October, 2017    

    Tyvärr är det mammon som styr här med som på de flesta områden…. läkemedelsföretagen är med för att ha koll så det inte råkar vara någon som kommer på ett billigt sätt att lösa cancer-mysteriet för det vore ju föga lukrativt för dem/ sätter upp en front som om dom brydde sig ett uns…. världen vi lever i ser ut så … bara aktie ägarna är glada så skiter vi fullständigt i moral och humanism….

    Reply
  37. Melker Melker
    22 October, 2017    

    Läste hos Annika att Cancerfonden sponsrade en lobbyist med 30 millar…

    http://annikadahlqvist.com/2017/10/19/cancerfonden-gav-30-miljoner-till-industrilobbyist/

    Reply
  38. Monika Flügel Sundgren Monika Flügel Sundgren
    22 October, 2017    

    Vi kvinnor borde kräva att få termografi istället…där man upp till 10 år före en ev cancer har möjlighet att ändra livsstil!
    Då speciellt med tanke på cancer- hämmande
    åtgärder såsom motion, ändrad kost med mindre socker samt tillskott på selen, Dvit ,
    antioxidanter mm. Även ta itu med stress av alla de slag som kan försvaga immunförsvaret som i sin tur kan leda till cancer. Det finns mycket man kan göra själv om man tar reda på hur allt hänger ihop när det gäller cancer. Cellgift eller strålbehandling är inte alena saliggörande…som vi vet blir inte
    alla friska.

    Reply
  39. Lars Erik Larsson Lars Erik Larsson
    22 October, 2017    

    Samma med Hjärt och Lungfonden som sponsrades av Becel. Allt material man fick av dietisten var producerat av Becel.

    Reply
  40. Sara Sara
    22 October, 2017    

    Vill man stötta oss som redan är drabbade så finns CancerRehabFonden. De står för en veckas rehab med sjukgymnast, onkolog, terapeut av något slag osv. En vecka som jag redan ser fram mot väldigt mycket! Fast får nog ta med egen mat…
    Sen vet jag inte mer om hur de jobbar, hur mycket pengar till administration osv.
    Har ätit lchf sedan 2009, diagnos bröstcancer 2017.

    Reply
    • Ninni Ninni
      23 October, 2017    

      I samband med begravning av släkting som dog i Cancer uppmanades vi att skänka pengar till Cancerfonden. Jag gav då mina pengar till CancerRehabFonden. Kändes som ett bättre alternativ att som du säger stötta sjuka och anhöriga.

      Reply
  41. Tony Berglund Tony Berglund
    22 October, 2017    

    Just vad gäller bröstcancer kan du börja fundera på sammanhanget mellan varför de allra flesta bröstcancerfallen början nära armhålan och användande att stora mängder deodorant med aluminium i.
    Där finns också en story.

    Reply
    • Martina Martina
      22 October, 2017    

      Definitivt, skulle aldrig få för mig att använda deo. Usch!

      Reply
      • Isabelle Isabelle
        22 October, 2017    

        Är det så?! Jag är med i beauty gruppen beauty and bullshit på fb och där har detta diskuteras flertal gånger med kemister som slänger fram studie på studie om att aluminium är ett grund ämne och är ofarligt i deo form. Har inte tänkt så mycket på det mer än att “allt som inte är naturligt är väll dåligt i längden på något sätt” men fortsätter använda det för älskar känslan. Om om du säger usch till deo så åker min ut idag!! Har inte tid för cancer…

        Reply
        • Lena Lena
          1 November, 2017    

          Rekommenderar kokosdeo, jag har själv bara använt det i fyra år. Det finns bra info och recept om du söker på NoPoo.

          Reply
      • Ann-Charlotte Ann-Charlotte
        23 October, 2017    

        Hur är det med de här obekväma, skavande, tryckande, moderiktiga, fina behåar? Tjejer och yngre kvinnor verkar t.o.m. sova i dem.

        Reply
        • Martina Martina
          23 October, 2017    

          Det kan man fundera på, jag tror de stryper av lymfflödet en del… de värsta av dem

          Reply
          • Maria Maria
            23 October, 2017    

            Anna Sparre på 4health hade nån podd där hon sa nåt om det att brösten, pungen för den delen med, behöver bära sin egen vikt för positiva fördelar annars ökar man risken för… var det cancer. Nåt sånt iaf. Så hon menade på att man iaf skulle fundera på mjuka behåar och att gå utan hemma eller iaf sova utan. Kan själv inte förstå hur man kan sova med hårda behåar eller behåar över huvud taget. Så obekvämt. Och efter att jag fick barn har jag jättesvårt att ta på mig mina gamla behåar. Så obekvämt! Till och med de mjuka jag köpt måste jag ta av så fort jag kommer hem. Oftast blir det bara linne. Har liksom vant mig av med sånt där behåtjafs efter 3 års ammande.

            Reply
      • Maria Maria
        4 November, 2017    

        Använder du nån naturlig deo eller ingenting? Jag har testat lite olika men det jag tycker är bäst hittills är sån där Thai-sten men jag vet inte hur okej den är.

        Reply
        • Martina Martina
          4 November, 2017    

          Nothing

          Reply
    • Maria Maria
      25 October, 2017    

      Waaa nu har jag slängt ut mina deoderanter! Tänk att jag använt dom regelbundet sedan början av tonåren…
      Har en sådan där salt-deo jag får lära mig använda istället 🙂

      Och att byta ut mina vanliga bh:ar mot mer eller mindre mjuka saker gjorde jag för ett år sedan. Himmelriket.
      Man vänjer sig vid att brösten inte sitter uppe vid hakan 🙂
      Men har någon mer koll på det här med “strypningen” ? Är det själva bygeln som är problemet eller att det sitter åt?
      Skulle en mjuk men tight sport-bh vara lika illa som en vanlig bygel-bh?

      Reply
      • Martina Martina
        25 October, 2017    

        Mjuka BH:ar är bättre än stenhårda bygelBH:ar, men har man en bygel-BH som sitter som den ska är det helt okej tror jag.

        Reply
      • Estelle Estelle
        25 October, 2017    

        Det är att själva bhn sitter åt hårt som är det mest negativa eftersom det stryper cirkulationen av lymfan. Dålig lymfcirkulation tros öka risken för bröstcancer.

        Detta kanan vara intressant att läsa kanske: https://iloveekologiskhudvard.wordpress.com/2012/01/23/bhn-och-brostcancer/

        Reply
  42. Linus Mets Linus Mets
    22 October, 2017    

    Jag lämnade Astma- och allergiförbundet efter att jag ifrågasatte varför de inte skriver i sin tidning om att kostbyte faktiskt kan bota/lindra allergier (jag har kunnat sluta med min pollenmedicin). Jag fick svaret att de inte tar ställning till om “skräpmat” är dåligt eller ej.
    På min fråga om de likt cancerorganisationer samarbetar med t.ex. coca cola eller McDonalds fick jag till svar att
    de har haft samarbete med McDonalds.

    När en tänker efter, varför skulle förbundet vilja bota oss allergiker när vi är deras inkomst?

    Reply
    • Martina Martina
      22 October, 2017    

      Precis, håll folk sjuka, allergiska och eländiga bara!

      Reply
  43. Annelie Annelie
    22 October, 2017    

    Jag kan bara hålla med. Bojkottar framförallt ICA i oktober pga deras hysteriska rosa bandet-kampanj. Vill man stötta seriös cancerforskning så rekommenderar jag kostfonden, men å andra sidan vet vi redan vad som orsakar cancer. Socker, skräpmat med massa raffinerade kolhydrater och oxiderade Omega 6 fetter, gifter i vår vardag, strålning etc. Samt vad som botar cancer. Mammografi är endast till ondo. Man pressar ihop frisk vävnad och sedan strålskador man den… Termografi är absolut bästa metoden om man misstänker tumör eller vill kontrollera i förebyggande syfte.

    Reply
    • Martina Martina
      22 October, 2017    

      Håller helt med, men vad tycker du om ultraljud som komplement till tex Termo? I Kina använder de endast ultraljud vet jag, tillsammans med känna och klämma.

      Reply
      • Annelie Annelie
        22 October, 2017    

        Ultraljud är definitivt bättre än mammografi men som jag har förstått det så är termografi bästa alternativet. Dock svårt att få via vanliga sjukvården, men går att betala för privat. Jag skulle aldrig tillåta att klämma fast mina bröst och röntgas dem med mammografi, om vanliga sjukvården ändå skulle envisas så skulle jag gå med på ultraljudsundersökning.

        Reply
    • Isabelle Isabelle
      22 October, 2017    

      Jag gjorde en mammografi på ena bröstet när jag var 12 år pga en olycka på skolidrotten för att se att det inte var något allvarlig utan “bara” inflammation. Mitt bröst fick en lite annan form efter detta, kan ju ha varit smällen från olyckan men känslan av mammografin var vedervärdig och alltid inbillat mig att det påverkade. Fick dessutom göra två behandlingar på samma bröst då dom gjorde fel på första försöket; aaaj…

      Reply
      • Martina Martina
        23 October, 2017    

        Mammografi förstör bröstens form ja, så det är troligen anledningen.

        Reply
  44. Isabelle Isabelle
    22 October, 2017    

    Såg din artikel på AB och kände bara YESSS let the people know!

    Reply
    • Martina Martina
      22 October, 2017    

      TACK 😀

      Reply
  45. Jenny Jenny
    22 October, 2017    

    Detta var ögonöppnande! Visst har jag reagerat på “pink washed”-reklamen men inte tänkt längre än så om t.ex. Cancerfonden… men samtidigt går väl ändå en del inkomster till forskning och jag tänker att all forskning om cancer ändå är bra även om en viss del kommer stötta läkemedelsindustrin på vägen? hur tänker du kring mammografin, är den inte bara till för undersökningen och att hitta tumörer? på vilket sätt fungerar den inte? det skadar väl inte att gå dit tänker jag? Vill förstå det lite bättre, känns som att man överlag inte ifrågasätter forskning alls och det saknas verkligen ett bredare perspektiv!

    Reply
    • Jenny Jenny
      22 October, 2017    

      menar inte att all forskning om cancer är BRA/välgjord, speciellt inte om det ser ut som du beskrivit, men att det på längre sikt kanske kan ge något av värde!

      Reply
    • Martina Martina
      22 October, 2017    

      Well… är det logiskt att man fortfarande inte har löst “cancerns gåta” trots att så många forskare kan BEVISA att det är en mitokondriell sjukdom och att cancerceller metaboliserar glukos?

      Mammografi
      Det har gjorts många stora studier på tusentals kvinnor som löper över decennier och dessa studier säger alla samma sak. Mammografi är helt värdelöst, mycket på grund av alla “false negatives” dvs den hittar cancer som inte finns. Om 2000 kvinnor screenas regelbundet i 10 år så kommer (rent statistiskt) 1 kvinna att ha räddats från att dö i bröstcancer, 10 friska kvinnor kommer få cancerbehandling helt i onödan och 4 av dessa får troligen ett bröst bortopererat. Efter 10 år kommer alltså 1800 av 2000 att vara vid liv med screening, och utan screening 1799. Dessutom innebär mammografin strålning som i sig är cancerframkallande.

      Om nu mammografi är så bra, varför väljer så många andra länder att INTE använda det? Varför används ultraljud i andra länder? För att det är bättre och riskfritt.

      Reply
      • Estelle Estelle
        23 October, 2017    

        Min syrra vägrade mammografi och snackade till sig någon annan riskfri undersökning, minns ej om det var ultraljud eller vad det var, men inget man “får” i Sverige utan lite “tjat” tydligen, nu när jag vet ännu mer tack vare det här inlägget kommer jag definitivt inte att gå med på Ultraljud heller när det är dags om något år.

        Reply
        • Estelle Estelle
          23 October, 2017    

          definitivt inte gå med på mammografi skulle det naturligtvis stå! 🙂

          Reply
      • henrik henrik
        21 November, 2017    

        Exakt! Alla länder har nåt hysch hysch men det får bara de övre veta av. Samtidigt verkar tyskarna det mest humana land att förhålla sig till generellt. Dessutom att få behandling där det så att säga påvisats cancer känns ha blivit som en modefluga. Man säger ha hittat men samtidigt med behandling som ger det en mycket värre lösning än om man skulle ha låtit bli. Läkemedelsbolagen vill gärna sälja in många olika sorters tabletter men det ingen som helst garanti, jo en att man garanterat får biverkningar som skapar ännu mer orsak till köpa mer tabletter för att bota biverkningarna. Alltså en bra biziness. Jag har själv bevis eftersom jag blev behandlat av en nu förbjuden tablett mot magkatarr. Det finns alltid buggar i alla mediciner. Men min starka intuition är att man inte löst behandlingsformen för cancer på långa vägar eller så vet man det och inte får behandla på ett positivt sätt av någon anledning. Kanske ekonomiskt.

        Reply
        • Martina Martina
          21 November, 2017    

          Många mediciner kommer ju ut utan tillräcklig testning med hopp om att inte patienterna dör knall och fall i alla fall (så att det inte kan länkas direkt till medicinen)

          Reply
      • sara sara
        20 March, 2018    

        Hej,
        Fått kallelse till mammografi men är så skeptisk. Är livrädd att de ska hitta något som inte är något och bli felbehandlad. Har dessutom inte ätit p-piller på 20 år, röker inte, äter lchf och har små bröst där jag lätt känner om något är konstigt.
        Hur hade du gjort?

        Reply
        • Martina Martina
          20 March, 2018    

          JAG hade aldrig i mitt liv gått på en mammografi. Never ever.

          Reply
          • sara sara
            20 March, 2018    

            Tack för svaret!
            Vet du något alternativ val man kan göra i Sverige? Förutom klämma/känna?

            Reply
            • Martina Martina
              21 March, 2018    

              Ultraljud hade jag kört på.

              Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Senaste kommentarerna

  • Elli on Hur farligt är mjölk och mejerier egentligen?Hej! Om jag vill utesluta mejerier men inte kan dricka svart kaffe, vad rekommen…
  • Jonna on Vitamin B3 och ökad mängd tillväxthormon!🤣jag tog 500mg Solgar och brinner nu😅
  • IC on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Vad bra :) du kan väl uppdatera oss här när du får svaren
  • Robin Olsson on Hur man väljer rätt kosttillskott & tankar kring detHej Rekommenderar du den sura i pulverform eller går de lika bra med till exempe…
  • Marie on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Tack för tipset. Jag har beställt nu. Är så trött på alla allergiska symtom.
  • IC on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Inom "vanliga" vården som ibland kallas allergicentrum kan man testa på en öron-…
  • Marie on Vad är hälsa? Om psykoneuroimmunologi & organens åldrande!Har mått sämre ett tag med astma, täppt i näsan och även fått nässelutslag och k…
  • IC on Förstör du din ämnesomsättning?Att vara inom ref-värdet betyder inte att man per automatik mår bra, det är fram…

Hej!

Välkommen till Sveriges mest omfattande biohacking-blogg. Jag som skriver här heter Martina och är en nyfiken själ som brinner för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Allt jag skriver har i syfte att uppmuntra till dialog. Det betyder att jag vill att vi pratar med varandra och hjälps åt att tänka, utvecklas och inspireras för att må bättre och hitta nya lösningar på gamla problem. Jag påstår alltså inte att jag sitter inne med “sanningen” utan allt kan bli föremål för reflektion och diskussion! Det är så vi lär oss och blir bättre, vilket är själva kärnan i biohacking och alla former av självförbättring.

Alla kommentarer godkännes manuellt. Det är bara jag som skriver här och bloggen är personlig.

  • Mer info här
  • Mitt manifest här
  • Kontakta mig här
Gillar du vad du läser? Donera gärna en slant och stötta mitt arbete med bloggen!
Jag finns även på Patreon
Swish: 1231833680

evolve - All rights reserved Martina Johansson

  • Mig + kontakt
    • Media Kit | Collabs & Ads
    • Om mig och bloggen
    • Manifest
    • Kontakt
    • Disclaimer
  • Bloggkategorier
    • Alla guider
    • Biohacking
      • Biokemi
      • Beauty hacking
      • Fitness
      • Hormonell hälsa
      • Mental hälsa
      • Ketogen kost
      • Samlad biohacking-info
      • Samlad keto-info
    • Kost & Hälsa
      • Case / läsarhistorier
      • Detox & fasta
      • Inflammation
      • Tarmfloran
      • Mat och recept
      • Sötningsmedel
    • Personligt / Övrigt
      • Business / ekonomi
      • Lifestyledesign
      • Poddar
      • Q&A
    • Quick-Hacks FAQ
  • Neurohacking
    • Ångestguide
    • Depressionsguide
    • Neurokemisk reparation
    • Hjärnans metabolism
    • Signalsubstanser
    • Fördjupning / checklista
    • Podd / Shownotes
    • Guide: Dopa-detox
    • Om Dopamin
  • Biohacking
    • Samlad info
    • Biohacking | Vad är fel & var börjar jag?
    • Höstens samlade biohacking (2021)
  • Allt om keto
  • Populära inlägg
    • Omfattande om hälsa
    • Om Crohns, IBS & IBD
    • Om övervikt
%d bloggers like this: