Dag 3 av 5 (Min långfasta)

DSC_0121

Haha jag lyckades inspirera mig själv till en långfasta efter att jag skrev föregående inlägg Hemligheten bakom fasta. Jag skrev inlägget i helgen och på måndagkväll inleddes fastan.

Jag är uppe i dryga 60 timmar nu vilket motsvarar dag 3 och hittills har jag druckit vatten och ört té, lite salt och någon magnesiumtablett. I skrivande stund ser jag att inlägget har över 30 kommentarer och då har jag 17 stycken kvar att godkänna så intresset för fasta verkar onekligen ganska stort.

Jag fick en klockren fråga: ”Hur kan fasta ”döda av cancerceller” och re-setta systemet?”

Visst är det coolt!? Visst är det coolt att fasta kan regenerera hela immunförsvaret? Det beror på att gamla vita blodkroppar dör och kroppen börjar med en slags detox som triggar stamcellsbaserad återuppbyggnad av både hela organ och immunceller. Långtidsfasta reducerar ett enzym som heter PKA samt reducerar IGF-1 (tillväxtfaktor länkad till bland annat tumörutveckling). PKA är en nyckel-gen som måste switchas av för att stamcellerna ska börja regenerera, när den är avstängd börjar stamcellerna bygga upp hela immunsystemet på nytt samtidigt som gamla skadade immunceller städas undan.

2-4 dagars fasta har visat sig förstöra gamla skraltiga celler och som jag pratat om tidigare är det just de åldrade, kassa cellerna som gör oss sjuka och åldrade eftersom vi ÄR våra celler. Om cellerna regenererar så är det din kropp som regenererar, alltså DU 😉

Så, nu ska jag ta mig en kopp… hmm vatten och ånga vidare. Vi hörs väl igen dag 5?

 

23 thoughts on “Dag 3 av 5 (Min långfasta)

      1. Kan du svara lite mer ingående på vad du äter när du börjar äta igen ? Kan tänka mig att magen inte skulle må så bra om men startar med en fettkaffe. ?

        1. OM jag hade druckit kaffe hade jag nog startat med en fettkaffe med MCT och kokosolja, men nu blir det nog stekt ägg mosat med smör istället 🙂 Eventuellt stekt lax, det är en favorit 🙂

    1. Du kan köra forced negatives på gymmet, det är skitbra. Bara be nån hjälpa dig att köra allting negativt med extra belastning 🙂

  1. Skulle oxå vilja testa detta! Men redan efter sex timmar utan mat så blir mina läppar knallblåa och fingrarna vita och tappar känseln i typ läppar, fingrar och tår och känner en kylande känsla i huvudet. Vad kan detta bero på tror du?
    Kram! Helena

  2. Lättinspirerad, klart man ska fasta några dagar. Har ett helspäckat veckoslut framför mig, så det blir perfekt.

    Tar du ditt RS-potatismjöl?

  3. Om en äter SNRI mot mot lättare depression, och bieffekten är viktuppgång och ständig hunger/sug, blir aldrig mätt, hur ska en tänka vad gäller mat? Det måste ju vara något i SNRI som påverkar något i kroppen? Och jag tror att detta i sin tur går att påverka med rätt kost – men vad kan vara rätt kost (LCHF/low carb, såklart)? Är det någon mat som bör unvikas, och är det något särskilt livsmedel en bör äta lite extra av, för att det ger mättnad och lugn i kroppen?

    Hjälp, ge mig lite info i rätt riktning, så jag vet hur jag ska tänka, googla, testa! 🙂

    (Och tack för en grym blogg!!)

  4. Jag blir riktigt sugen på att fasta! Har kort kortare fastor innan, mycket intermittent fasta (för när jag väl är i ketos så blir jag inte hungrig så ofta egentligen). Men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera med längre fastor. När man fastar i ca 24h eller mer, är det bäst att liksom hålla sig lugn och inte överanstränga sig mycket, eller är det bara att köra på som vanligt med allt? Jag är säkert inne i den där myten om att man blir trött och har svårare att fokusera om man inte äter, tyvärr.

  5. Hej. Såg att du gärna vill veta vad vi läsare skulle vilja se i din blogg. Har på senaste ätit en del nötter, mest cashewnötter och kommer ihåg att jag sett dig skriva om att nötter kan innehålla giftiga ämnen. Hittar ingen bra information om det på nätet så jag undrar om du skulle vilja skriva lite om det eller referera gärna till ett inlägg som redan finns? Tack på förhand!

    1. Mikrotoxiner, mögel, fytinsyra etc + omega 6. Nötter är ett dåligt hälsoval, men det finns några bra. Makadamia borde vara okej, cashew och jordnöt är värst.

  6. Hur påverkas fastan av om man intar fett under fastetiden? Typ fettkaffe (smör, kokosfett, MTC)? Förutom att man tillför energi/kalorier, alltså. När et gäller ketosen, hormoner osv.

  7. Du borde skriva en bok om detta ämne också, ”Fasta – vad som händer i kroppen” och beskriva det biokemiskt.
    Borde vara intressant för många.

  8. Inspirerad av dig har jag nu inlett fasta. Tyvärr tog jag en fettkaffe i morse då jag ännu inte ”kommit på” att jag skulle göra detta över helgen. 12h and counting mao… Är i ketos. Körde ett 75 intervallspinning med full energi nyss (85-90% av max). Funderar dock över styrketräning – ska man hoppa över det under fasta eller klarar kroppen att bygga upp muskler fastan till trots?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *